Vastaanpa minäkin Prof. Puckille, vaikka mielipiteeni vähemmistöön taitaa jäädäkin; itse olen havainnut yläkropan reenaamisessa toimivaksi jaottelun ns. vetäviin ja työntäviin lihaksiin.
Toisin sanoen kerran viikossa kunnon rääkkiä ojentajille/hauiksille allaolevan ohjelman mukaan -muutkin lihakset tulevat toki käytyä läpi. Näin tulee turvattua riittävä palautuminenkin, kun samat lihakset eivät juuri joudu toisena päivänä hommiin. Itse pyrin käymään salilla 3 x viikossa ja lisäksi koitan tehdä kerran viikossa aerobista (nyt kun lääkäri antoi polvelle vapauttavan tuomion, ISO TUULETUS!) jos vain ehdin. Niin ja minulla tuo kolmas päivä ovat jalat.
Oma versioni menee siis seuraavasti:
Päivä 1: Penkki, vinopenkki käsipainoilla, rintalihasliike ristikkäistaljassa, dippi, ranskalainen penkkipunnerrus.
Päivä 2: Leuanveto, ylätalja, kulmasoutu käsipainoilla, hauiskääntö käsipainoilla "kiertäen" sekä tangolla ja ranneliikkeet molempiin suuntiin. Mikä muuten on se liike, jossa tehdään ikään kuin butterfly mutta jossa vastus tulee toiseen suuntaan? Rasitus suuntautuu siis yläselkään about lapojen väliin. Sekin vielä tähän mukaan.
Päivä 3: Etu- ja takareidet istuen, pohjeliike, lonkan koukistajat eteen sekä pakaraliike (naisten malliin siinä koneessa seisten ;)). Lisäksi niskantakaapunnerrus sekä vipunosto sivulle käsipainoilla.
Lisäksi periaate on, että jokaisena päivänä teen näiden lisäksi sekä vinot että suorat vatsalihakset ja alaselän. Jalkaliikkeistä täytyy sanoa sen verran, että vaikka polvi jossain määrin kunnossa onkin, niin kyykky ja prässi taitavat olla vielä aika pitkän aikaa pannassa. Muutoin olisivat listalla ilman muuta.
Sinulle proffa suosittelisin päiviäni 1 ja 2 lisättynä siten että päivänä 1 tekisit lisäksi niskantakaapunnerruksen ja vipunoston sivulle, ja ottaisit jalat ohjelmaasi vaikkapa niin että päivänä 2 vaikkapa kyykkäisit ja tekisit pohkeet. Viestistäsi päätellen jalkasi saavat aika lailla rasitusta muissakin urheilulajeissa, joten en tässä tapauksessa näkisi niiden rasittamista niin tärkeänä -vaikka 60 % salilla kävijöistä laiminlyökin jalkatreenin!
Toistomääristä olen Daespoon kanssa samoilla linjoilla. Yli 15 toiston sarjat taitanevat melkein mennä jo aerobisen puolelle.
Onkos kukaan palstan saliäijistä kokeillut vastaavaa? Sanoisin että ohjelmani hyvä puoli on siinä, että näin lihakset saa todella vedettyä piippuun -vaikka se loppupään liikkeissä saattaa haitatakin, niin seuraavalla viikolla liikkeiden suoritusjärjestystä voi muuttaa, ja näin jokainen liike tulee vuorollaan tehtyä viimeisillä voimilla.