Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 911 671
  • 4 644

Aatos

Jäsen
Boddington kirjoitti:
Mitäs mieltä palstan gurut ovat tuosta sekoitussuhteestani, jos sopii kysyä? Tavoitteenani on pikku hiljaa vähentää mahan kohdalle kertynyttä laardia lihaskasvun kuitekaan kamalasti siitä kärsimättä, joten siitä tuo proden suhteellisen korkea määrä.

Paltan guru en ole, mutta ammattini sivuaa aihetta.

Liika proteiini viheltää munuaisista virtsan mukana laariin. Sekoitussuhde on ok, näin tietämättä, pelkästään arvellen kuinka treenaat. Liika "prode" käy munuaisten päälle, mutta on ogelmia tulee yllättävän harvoille eli aika paljon sitä voi käyttää. Maalaisjärkeä..
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Boddington kirjoitti:
Summa summarum: tuskin itseäsi kamalan turvoksiin massanlisääjälläkään saat kun kerran sanot hyvässä kunnossa olevasi. Mutta muista, takaisin timmiin kuntoon pääseminen on hitosti vaikeampaa kuin sen vääränlaisen massan hankkiminen. Eli miksi ehdoin tahdoin lihottaa itseään, jos kerran vaihtoehtokin on olemassa? Tämä siis tietysti sitä silmällä pitäen, ettei sulle ole ihan niin justiinsa ovatko vaikkapa voimatulokset juuri niin maksimaalisia kuin voisivat massanlisääjää apuna käyttäen olla.

Jep kyllä minä taidan tehdä homman hitaasti mutta oikein, enkä nopeasti mutta väärin.
Painon lisäyksellä ei ole mikään kiire, joten pelkkä palautusjuoma näin alkuun riittää. Voihan sitä sitten myöhemmin katsastaa tilannetta uudestaan, jos homma jää junnaamaan paikoilleen.

Olen nyt parisen kuukautta käynyt salilla tekemässä ns. pohjia, ja sinä aikana paino on jopa noussut vähän, joten tätäkin taustaa vasten palautusjuoman itsessään pitäisi riittää.

Mutta pitää infota mitenkä menee, kunhan pääsee kunnolla alkuun treenin kanssa.
 

KoJu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vasta-alkaja

Miten kannattaa aloittaa salilla treenaaminen? Joulunjälkeen on tarkoitus aloittaa "rasvanpolttotreeni." Tällä hetkellä pituutta on 182cm ja painoa 85Kg eli muutamia kiloja pitää saada kiinteytetyksi. Salilla olen käynyt viimeksi intissä 5 vuotta sitten. Lihaskunto on mitä on, ei erityisen hyvä. Eli millaisilla painoilla kannattaa aloittaa ja millaisia toistoja? Tarkoitus on treenata tasaisesti koko kroppaa.Ja nimenomaan polttaa rasvaa, ei niinkään hankkia lihaksia.
 

Aatos

Jäsen
KoJu kirjoitti:
Eli millaisilla painoilla kannattaa aloittaa ja millaisia toistoja? Tarkoitus on treenata tasaisesti koko kroppaa.Ja nimenomaan polttaa rasvaa, ei niinkään hankkia lihaksia.

Itse aloittaisin pitkillä toistoilla, monipuolisesti kehoa totuttaen. Ensimmäiset 10- 20 kertaa kroppaa totuttaen liikkeissä. Eli monipuolisuutta, kärsivällisyyttä sekä kroppaa kuunnellen. Lepoa ei voi korostaa liikaa. Opettele tunteen kehosi...

Liikaa on helppo tehdä...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos tarkoitus on pelkästään polttaa rasvaa niin puntit ovat väärä paikka, fläsään ei oikein auta muu kuin aerobinen + ruokavalio.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aatos kirjoitti:
Paltan guru en ole, mutta ammattini sivuaa aihetta.
Osaisitko sanoa, onko tuo kuulemani n. 30 g/tunti lähelläkään sitä, minkä kroppa ottaa vastaan? Ja liika proteiini tulee siis suoraan ulos, eli periaatteessa yhdellä aterialla ei kannata tankata pihviä, raejuustoa, kananmunia ja tonnikalaa sikana eikä edes simona, eiks jee?
 

Aatos

Jäsen
sampio kirjoitti:
Osaisitko sanoa, onko tuo kuulemani n. 30 g/tunti lähelläkään sitä, minkä kroppa ottaa vastaan? Ja liika proteiini tulee siis suoraan ulos, eli periaatteessa yhdellä aterialla ei kannata tankata pihviä, raejuustoa, kananmunia ja tonnikalaa sikana eikä edes simona, eiks jee?

No, näin itse ajattelen. Näistä ollaan tosin kovin erimieltä, mutta liika proteiini tulee pihalle. Elimistön sairastaessa voi munuaiselle käydä kalpaten. Lisäravinteet ovat "hieman" ylimainostettuja, terveellinen safka ei. Sorry, tuli hieman ympäri pyöreä vastaus ;)
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
sampio kirjoitti:
Osaisitko sanoa, onko tuo kuulemani n. 30 g/tunti lähelläkään sitä, minkä kroppa ottaa vastaan? Ja liika proteiini tulee siis suoraan ulos, eli periaatteessa yhdellä aterialla ei kannata tankata pihviä, raejuustoa, kananmunia ja tonnikalaa sikana eikä edes simona, eiks jee?

On totta, että kroppa voi hyödyntää ainoastaan tietyn määrän proteiinia kerrallaan. Pihvin sulaminen vatsassa kestää kuitenkin monta tuntia ja proteiinia vapautuu tasaisesti sitä mukaa. Palautusjuomat ovat nestemuodossa ja kroppa pystyy hyödyntämään proteiinin nopeammin, jolloin 30 grammaa enempää ei kannata kerrallaan ottaa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Penkin kulmat,kauraapuurot,rusinat,ruutuvihko...

Näitä tekstejä lukiessa on aivan pakko kysyä,että oletteko te kaikki ammatiltanne kehonrakentajia?? Teettekö mitään muuta työtä kuin nostelette malmia ja laskette jotain proteiinin pitoisuuksia suhteessa kehon painoon?

Eräs tuttu kaveri sanoi aikoinaan,että kehonrakennus/punttien nostelu on periaatteessa hyvinkin yksinkertaista.Laitetaan vain verkkarit jalkaan ja ruvetaan nostelemaan niitä painoja.
Aika pelkistetyn ohjeen antoi mies,josta tuli Suomen Mestari kehonrakennuksessa.

Tottakai on tärkeää tietää ravintohommista,mutta älkää yrittäkö mennä salatieteen puolelle kaikissa kaavioissanne:)

Nimim:Treenin jälkeen kahvia ja pullaa.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Le Banner kirjoitti:
Näitä tekstejä lukiessa on aivan pakko kysyä,että oletteko te kaikki ammatiltanne kehonrakentajia?? Teettekö mitään muuta työtä kuin nostelette malmia ja laskette jotain proteiinin pitoisuuksia suhteessa kehon painoon?

No itse käyn töissä ja siinä sivussa neljä kertaa viikossa salilla, eikä aikaa kulu proteiinien ja muiden laskemiseen. Mulle riittää, että treenaan kovaa ja oikein, syön tarpeeksi terveellistä ja proteiinirikasta ruokaa protskudrinkkien lisäksi ja muistan lepäillä tarpeeksi. Viestissäsi on kuitenkin perää ja olen huomannut, että jotkut perustreenaajat keräävät hirveätä stressiä treeneistä ja syömisestä. Eri juttu tietysti sitten, jos aletaan treenaamaan tosissaan ja osallistumaan kilpailuihin sun muihin.

Perustreenaajalle riittää perusasioiden ymmärtäminen treenistä, ravinnosta ja levosta. Tietysti sitä voi treenata, syödä ja levätä miten sattuu ja kehittyäkin, mutta tällöin kehitys on hitaampaa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Le Banner kirjoitti:
Aika pelkistetyn ohjeen antoi mies,josta tuli Suomen Mestari kehonrakennuksessa.

Ei kertonut off-seasonin horkkamääristä/palauttelusta, eikä kiristelyvaiheen aineista mitään? Entä menetetyistä yöunista ja siitä millaiseen rasitukseen ihmisen keho joutuu SM-lavakunnossa ollessaan? Kertoiko mahdollisista fyysisistä ongelmista tai sairauksista joita raju roinaaminen saattoi aiheuttaa?

Eipä silti, hatunnoston arvoinen suoritus joka tapauksessa. Natuna tuon pokaalin voittaminen on tietenkin täysin mahdotonta, mutta kovaa treeniä, sisua ja lahjakkuutta se joka tapauksessa vaatii.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Näkkäri kirjoitti:
Ei kertonut off-seasonin horkkamääristä/palauttelusta, eikä kiristelyvaiheen aineista mitään? Entä menetetyistä yöunista ja siitä millaiseen rasitukseen ihmisen keho joutuu SM-lavakunnossa ollessaan? Kertoiko mahdollisista fyysisistä ongelmista tai sairauksista joita raju roinaaminen saattoi aiheuttaa?

Eipä silti, hatunnoston arvoinen suoritus joka tapauksessa. Natuna tuon pokaalin voittaminen on tietenkin täysin mahdotonta, mutta kovaa treeniä, sisua ja lahjakkuutta se joka tapauksessa vaatii.

Kertoi toki kaikista noista ja paljosta muustakin,mutta tuo kiteytys on mielestäni loistava tiivistelmä koko lajista.
Fyysisiä ja henkisiä ongelmiahan ropisee varmaan jokiselle tosissaan treenaavalle ennemmin tai myöhemmin.

Natuna kattilan voitto todellakin mahdottomuus,mutta eikös niitä miehillekin ole jotain fitnes-skaboja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Le Banner kirjoitti:
Eräs tuttu kaveri sanoi aikoinaan,että kehonrakennus/punttien nostelu on periaatteessa hyvinkin yksinkertaista.Laitetaan vain verkkarit jalkaan ja ruvetaan nostelemaan niitä painoja.
Aika pelkistetyn ohjeen antoi mies,josta tuli Suomen Mestari kehonrakennuksessa.
Niin, itse huomioisin myös kireähköt bokserit, jotta kulkuset eivät kilisisi treenatessa aivan miten sattuu. Paitaahan salilla ei tarvita, lievä rusketus riittää.

Olen samaa mieltä siitä, ettei ruokailusta turhia paineita kannata ottaa, mutta perustieto niin treenaamisesta kuin ruokailustakin lienee ihan paikallaan, jos haluaa tuloksia saada aikaan. Itse menen samalla kaavalla kuin Iceberg, eli ihan perusruokaa mätän tällä hetkellä päivisin proteiineja korostaen. Salin jälkeen palautusjuoma ja yöpalaksi jotain proteiinimättöä. Ei tuo kovin vaikeata ole ollut noudattaa. Keväällä saatan hiukan kiristää meininkiä, jos sille päälle satun. Joulun alla en aio itseäni kuitenkaan rääkätä, vaan koetan parhaani mukaan rikkoa joulutorttuennätystäni parin vuoden takaa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Le Banner kirjoitti:
Näitä tekstejä lukiessa on aivan pakko kysyä,että oletteko te kaikki ammatiltanne kehonrakentajia?? Teettekö mitään muuta työtä kuin nostelette malmia ja laskette jotain proteiinin pitoisuuksia suhteessa kehon painoon?

Ravinnon merkitys kehitykseen on n. 60-70%, kun verrataan surkeaa ruokavaliota ja optimiruokavaliota, joten se on vaan yksinkertaisesti niin tärkeä asia, että se kannattaa ottaa tosissaan.
 

Mace

Jäsen
Alex kirjoitti:
Ravinnon merkitys kehitykseen on n. 60-70%, kun verrataan surkeaa ruokavaliota ja optimiruokavaliota, joten se on vaan yksinkertaisesti niin tärkeä asia, että se kannattaa ottaa tosissaan.

Tietysti noin, mutta eiköhän tuossa ihmetelty lähinnä sitä, että se nyt on aika yhdentekevää, syökö mattimeikäläinen yhdellä aterialla 22 vai 30 grammaa proteiinia, se tuskin heilauttaa hänen kehitystään käytännössä mihinkään suuntaan. Kuten ei sekään, että juoko hän palautusjuomansa 10 vai 17 minuuttia treeninsä jälkeen. Siitäkin huolimatta nuo tavallisen punttaajan kannalta hyvin epäoleelliset asiat tuntuvat saavan monen harrastelijan päässä liian suuren merkityksen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mace kirjoitti:
Tietysti noin, mutta eiköhän tuossa ihmetelty lähinnä sitä, että se nyt on aika yhdentekevää, syökö mattimeikäläinen yhdellä aterialla 22 vai 30 grammaa proteiinia, se tuskin heilauttaa hänen kehitystään käytännössä mihinkään suuntaan. Kuten ei sekään, että juoko hän palautusjuomansa 10 vai 17 minuuttia treeninsä jälkeen. Siitäkin huolimatta nuo tavallisen punttaajan kannalta hyvin epäoleelliset asiat tuntuvat saavan monen harrastelijan päässä liian suuren merkityksen.

Ehkä se on vain ihan hyvä, että halutaan ottaa asioista selvää, ja tehdä asiat kerralla oikein.
Tosin väärä tietoa netti on myös pullollaan, joten jo senkin takia kannattaa katsella tietoa monesta paikasta, jutella kauppiaan kanssa ja ennen kaikkea kuunnella omaa kehoa.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ei kannata lähteä ikinä tekemään jotain vain sinne päin.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Mace kirjoitti:
Tietysti noin, mutta eiköhän tuossa ihmetelty lähinnä sitä, että se nyt on aika yhdentekevää, syökö mattimeikäläinen yhdellä aterialla 22 vai 30 grammaa proteiinia, se tuskin heilauttaa hänen kehitystään käytännössä mihinkään suuntaan. Kuten ei sekään, että juoko hän palautusjuomansa 10 vai 17 minuuttia treeninsä jälkeen. Siitäkin huolimatta nuo tavallisen punttaajan kannalta hyvin epäoleelliset asiat tuntuvat saavan monen harrastelijan päässä liian suuren merkityksen.

Hyvähyvä!! Loistavasti sanottu sieltä perältä.Nyt ollaan asian ytimessä.

Aivan liian usein olen treenatessa huomannut kuinka muutamia kuukausia treenanneet puhuvat täydellistä "bodykieltä" ja miettivät jotain vinopenkin kulmia ja säätöjä palautusjuomien ohessa.

Yllättävintä tilanteessa on se,että parin vuoden kuluttua sama meno jatkuu
entisenlaisena.Samat saatanan kynäniskat kertovat toisilleen uusia teorioita tai joiltain huipuilta kopioimiaan treeniohjelmia.Se on jotenkin uskomatonta.
 

Mace

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Ehkä se on vain ihan hyvä, että halutaan ottaa asioista selvää, ja tehdä asiat kerralla oikein.
Tosin väärä tietoa netti on myös pullollaan, joten jo senkin takia kannattaa katsella tietoa monesta paikasta, jutella kauppiaan kanssa ja ennen kaikkea kuunnella omaa kehoa.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ei kannata lähteä ikinä tekemään jotain vain sinne päin.

Tietysti asioihin on hyvä paneutua, se kun estää nimenomaan myös väärän tiedon käyttämistä omissa treenausasioissa. Silti itsekin olen kyllä sitä mieltä, että aika moni harrastelija luulee tuollaisilla pikkujutuilla olevan kenties oleellistakin merkitystä, vaikka todellisuudessa tuollaisella optimoinnilla on merkitystä vain kilpaurheilijoille tai muuten erittäin tosissaan lajin kanssa tekemisissä oleville.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jätkillä ei nyt oikein kulje. Eihän täällä loppujen lopuksi olla hifistelty juuri ollenkaan, ellei tuota rinta-ojentajat -kinaa sellaiseksi lasketa. Mielestäni täällä on keskusteltu hyvin yleisluontoisesti asioista, ei isketty aloittelijoille liikaa paineita tai peloteltu ravintoaineilla. Itse pari kuukautta treenanneena kynäniskana olen ottanut perusasiat selville, kysynyt kokeneemmalta kaveriltani ohjeita puhtaisiin liikkeisiin ja kuunnellut kroppaani, mutta ehkä olen sitten mennyt liian pitkälle, kun kerran pullalla ja kahvillakin palautuu riittävän hyvin. Ja tämä ei ole sinulle mitään henkilökohtaista, Le Banner, nuo käyttämäsi nimitykset vain oli helppo poimia tähän omaan avautumiseeni.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Täytyy käydä teille tunnustamassa, että suurin heikkouteni on kenties tärkeimmässä kohdassa, nimittäin venyttelyssä. Ennen kuin aloitan salilla tekemään mitään, suoritan jonkun määrän vatsalihaksia yms. Mutta todella huono olen venyttelemään treenin jälkeen. Ehkä se on vain laiskuutta. Tärkeä osa treenaamista tuo jälkihoito kyllä olisi, sen tiedän.

Tällä viikolla ei ole oikein aikataulutus toiminut, maanantai meni sivu suun, eilen olin auttamassa tuttavapariskunnan muuttoa, sen jälkeen ei ollut vaikea valita, meneekö salille vai Classic-Gunners peliin. No, ehkäpä huomenna ehdin peliin mukaan. Tiistaina kävin vetämässä hieman normaaliohjelmaa kevyemmät treenit korvikkeeksi koulun punttisalilla.

Kyllä muuten täytyy sanoa, että tauon jälkeen paluu treenaamiseen on lihaskipuna kyllä jotain järjetöntä, tai siis oli. Maanantai on meillä penkkipäivä, ja kun viikko sitten maanantaina tein ekaa kertaa ainakin vuoteen yhtään mitään salilla, niin jo perjantaina hellitti kipu rintalihaksista. Kun liikeradat ovat kuitenkin muistissa, ja jonkunlainen taso saavutettu, en vain malttanut aloittaa tarpeeksi rauhallisesti. Poikkeuksellisen hyvin kyllä avasin paikkoja ennen penkkisuoritusta, ihan vain olkapäitteni tähden.

Tiistaista jäi sikäli hyvä fiilis, että paikat eivät enää tulleet niin kipeiksi. Vaikka tosiaan täytyi ottaa vähän kevennetty sarja. Pitkää sarjaa pienemmillä painoilla nyt on tehty, mutta onhan se ymmärrettävää, ettei heti aluksi kulje aivan loistavasti. Mutta kyllä se siitä aukeaa, mikäli vain saan vietyä itseni säännöllisesti tämän sorvin ääreen.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
peruspata kirjoitti:
Täytyy käydä teille tunnustamassa, että suurin heikkouteni on kenties tärkeimmässä kohdassa, nimittäin venyttelyssä. Ennen kuin aloitan salilla tekemään mitään, suoritan jonkun määrän vatsalihaksia yms. Mutta todella huono olen venyttelemään treenin jälkeen. Ehkä se on vain laiskuutta. Tärkeä osa treenaamista tuo jälkihoito kyllä olisi, sen tiedän.

Vatsalihaksia kannattaisi treenata viimeisenä liikkeenä, ei suinkaan tehdä niitä heti ensimmäisenä. Ne kuitenkin rasittuvat kaikissa liikkeissä mitä sitten ikinä salilla teetkin. Itse suosittelisin että lämmittelet esim. fillaria polkemalla, käsiä pyörittelemällä tai todella lyhyitä venytysliikkeitä tekemällä, mutta vatsojen treenaamisen jättäisin treenin loppuun.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Johto kirjoitti:
Vatsalihaksia kannattaisi treenata viimeisenä liikkeenä, ei suinkaan tehdä niitä heti ensimmäisenä. Ne kuitenkin rasittuvat kaikissa liikkeissä mitä sitten ikinä salilla teetkin. Itse suosittelisin että lämmittelet esim. fillaria polkemalla, käsiä pyörittelemällä tai todella lyhyitä venytysliikkeitä tekemällä, mutta vatsojen treenaamisen jättäisin treenin loppuun.

Kiitos vinkeistä, käsien pyörittely, venyttely sekä sitten pienimmillä käsipainoilla olkapäiden verryttely on ollutkin joskus käytössä (se liike, jossa lievästä etukenosta nostetaan käsipainot suurin piirtein olkapäiden tasolle). Ja joskus olen jopa löytänyt itseni pyörää polkemasta.

Mutta kyllä täytyy tehdä korjausliike siinä treenin jälkeisessäkin touhuilussa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
peruspata kirjoitti:
Kiitos vinkeistä, käsien pyörittely, venyttely sekä sitten pienimmillä käsipainoilla olkapäiden verryttely on ollutkin joskus käytössä (se liike, jossa lievästä etukenosta nostetaan käsipainot suurin piirtein olkapäiden tasolle). Ja joskus olen jopa löytänyt itseni pyörää polkemasta.

Mutta kyllä täytyy tehdä korjausliike siinä treenin jälkeisessäkin touhuilussa.
Muistaakseni salibandyketjussa oli jotain puhetta spagaatista. Ei muuta kuin nivuset paukkumaan!

Venyttelystä puheenollen, ainoa asia, jossa olen reilusti keskivertopunttaajaa edellä on nimenomaan venyttely. Varsinkin jalat tulee venyteltyä aina tunti pari treenin jälkeen, ja kun luontaisestikin olen suht notkea, ei ongelmia paikkojen jumittamisen kanssa ole onneksi ollut. Tosin viime jalkatreeni sai oikean pohkeen jumiin jostain erikoisesta syystä, mutta ohi sekin meni, kun odotti.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
peruspata kirjoitti:
Mutta kyllä täytyy tehdä korjausliike siinä treenin jälkeisessäkin touhuilussa.

Tässä asiassa olisi itsellänikin paljon parannettavaa. Jotenkin sitä vaan useimmiten on heti treenin jälkeen sen verran väsynyt, että keksii hyviä tekosyitä jättää venyttely tuonnemmaksi. Ennen treeniä jaksan kyllä lämmitellä lihakseni riittävän hyvin, mutta viimeisen sarjan jälkeen mielessä on yleensä palautusjuoma sekä lämmin suihku. Viime aikoina olen tosin saanut hieman intoa tuohon venyttelyyn ja aina silloin tällöin jaksanut venytellä treenin jälkeen, mutta pitkä tie on vielä itsellänikin kuljettavana tämän asian suhteen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Johto kirjoitti:
Ennen treeniä jaksan kyllä lämmitellä lihakseni riittävän hyvin, mutta viimeisen sarjan jälkeen mielessä on yleensä palautusjuoma sekä lämmin suihku.

Jotta venyttelystä saataisiin hyöty kunnolla irti, pitäisi se suorittaa n. puoli tuntia treenin jälkeen. Eli ei muuta kuin hyvillä mielin saunaan ja kotona sitten ne venyttelyt päälle. Itse tulee joskus jotain jalkoja vähän mukavenyteltyä, mutta aivan liian vähän. Ei jaksa.

Itseäni harmittaa se, että en saa olemattomia lihaksiani enää kipeytymään juuri millään. Eihän sitä hemmetti edes muista salilla käyneensä ellei paria päivää tunnu kunnon kipua lihaksissa. Kipu kasvattaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös