Muutama idea ruokavalioosi, voi olla osittain jo mainittu ketjussa;
- Jos ateriavälit uhkaa venyä liian pitkiksi, ota duuniin mukaan jotain helppoja välipaloja. Esimerkiksi banaani, rusinat tai myslipatukat. Niistä ei saa juurikaan proteiineja, mutta auttavat pitämään verensokerin vuorokauden aikana tasaisempana ja tämä valmistaa sua duunien jälkeisiin treeneihin.
- Valittelit, että rahkat ei tipu. Vinkki: sekoita rahkan sekaan makean makuvaihtoehdon pilttiä tai pakastemarjoja, niin tilanne saattaa muuttua. Marjoissa on vitamiineja ja kuituja.
- Kalaa vähintään kerran viikossa, niin saat omega rasvahappoja.
- Panosta aamupalaan - mysliä, tuoremehua, leikkelemakkaraa, kananmunaa ja mahdollisimman vähän vaaleaa leipää.
- Osta kaupasta isompia satseja kanaa/broileria ja tee niistä yksinkertaisia, salaatin, raejuuston yms. lisukkeiden kanssa uppoavia safkoja valmiiksi jääkaappiin. Sama pätee jauhelihaan.
- Monessa proteiinipitoisessa ruoassa/ruokatarvikkeessa on isot erot ja tietyt premium-merkit ovat laatutasoonsa nähden törkeän ylihinnoiteltuja. Kaupan omista merkeistä (SOK, Kesko, LIDL) löytyy todella huokeita, laadukkaita tuotteita eli kannattaa suorittaa myös hiukan hintavertailuja.
Okei, no esimerkiksi tänään ruokavalio on seuraava:
Aamu klo.~9 : 2 jälkiuunipalaa, meetwursti ja siivu juustoa (jatkossa meetwurstin ajattelin vaihtaa kinkkuun tms) + rasvaton mansikka-vanilja jugurtti, sekä kuppi kahvia ja lasillinen tuoremehua.
Lounas klo~13.30: Itse tehtyjä jauhelihapihvejä 50/50 paistia ja sikanautaa, lisukkeena 1½ desiä riisiä ja tomaatti kurkku salaatti raejuusto-kombo. Lautanen jakautuu näille raaka-aineille 1/3 jokaiselle.
Välipala klo~15.15: Profeel rahka tms kahvitauolla.
Päivällinen klo~18-19: Sama setti kuin lounaalla, ehkä siivu leipää mukaan ja juomaksi maitoa.
Iltapala klo~21: Raejuustoa ja tonnikalaa.
Samaan syssyyn lopetin sokerilimujen juomisen, tai ainakin vähensin radikaalisti, sekä karkkien ym. syömisen pl. yhtenä päivänä viikossa aion herkutella. Myös joka-aamuinen energiajuoma saa jäädä 1-2 kertaan viikossa.
Pääruokalajeiksi olen suunnitellut pitkälti juurikin omatekemät jauhelihapihvit/pullat, uunilohen, kanan rintafileet/broilerin koipireisi ja niin edelleen. Riisi menee kaikkien kanssa oikeastaan ihan hyvin, vaikka ennen etenkin tykkäsin paljon pastasta ja perunastakin. Saalaattia aion nauttia nykyään sekä lounaalla että päivällisellä.
Olen tuota hintavertailua jonkin verran suorittanutkin tähän mennessä, sillä olin aiemmin stockan lihatiskillä töissä, ja sitä kautta valveutuneisuus ko. asiaan nousi aivan uudelle tasolle.
Onko tuo Fazerin Real Proteiinileipä mistään kotoisin? Ajattelin, jos vaihtaisin nuo jälkiuunipalat siihen.