Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 563
  • 4 643

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuohon keskivartalon asiaan - kannattaa panostaa myös kylkiin. Taljan alaosaan kahva tai pienempi tanko kiinni ja sivulle taivutuksia. Sama onnistuu myös käsipainoilla ja erilaisilla laitteilla. Ja kaikki vatsalihasliikkeet ovat erittäin suositeltavia. Vaatii työtä ja kärsivällisyyttä, mutta kyllä ne tulokset sieltä tulevat esiin.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Kyselisinkin nyt neuvoja, miten tuota keskivartaloa kannattaisi treenata, että se olisi mahdollisimman tehokasta ja joskus hamassa tulevaisuudessa jopa alkaisi tuloksia näkymään. Tiedän, vaatii hurjasti töitä mutta nyt on sellainen motivaatio, että vielä joku päivä mahakin näyttäis siltä, että kelpaa esitellä huoletta uimarannalla. Perus pallon päällä vatsarutistuksia olen tehnyt ja sitten niitä normaaleja selkiä. Siinäpä se oikeastaan, kun ei oikein tiedä miten pitäisi tehdä. Sali missä nyt käyn on kunnallinen ja ei siellä ole mitään ohjaajia miltä kyselis neuvoja, kävijöitä tuolla muutenkin on niin vähän, että yksinään saapi melkein aina vetää treeninsä.

Hetkinen, tässä nyt vedetään mutkat suoriksi ja sotketaan kaksi asiaa: läski ja lihaskunto.

Vatsalihakset saa näkymään kun dieettaa läskit pois. Se taas ei liity vatsarutistuksiin mitenkään ja vatsarutistukset ei kovinkaan oleellisesti mun mielestä liity keskikropan lihaksiston kuntoon saamiseen/kunnossa pitämiseen.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ennen tehnyt hauiskääntöjä vain käsipainoilla. Nyt pari kertaa tehnyt suoralla tangolla. Mistähän johtuu, että tangolla tehdessä sattuu ranteiden ulkosyrjään sellaista vihlovaa kipua. Kenelläkään kokemuksia samasta vaivasta? Mistä voisi johtua?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen ennen tehnyt hauiskääntöjä vain käsipainoilla. Nyt pari kertaa tehnyt suoralla tangolla. Mistähän johtuu, että tangolla tehdessä sattuu ranteiden ulkosyrjään sellaista vihlovaa kipua. Kenelläkään kokemuksia samasta vaivasta? Mistä voisi johtua?

Käsien asento on "luonnoton" suoralla tangolla ja se sattuu ihan helvetisti pahimmillaan. Ota käyrätanko niin saat kädet enemmän pystyasentoon. Mikäli teet joskus alataljassa, niin aina se tanko, joka pyörii. Ei sitä kiinteää.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsien asento on "luonnoton" suoralla tangolla ja se sattuu ihan helvetisti pahimmillaan. Ota käyrätanko niin saat kädet enemmän pystyasentoon. Mikäli teet joskus alataljassa, niin aina se tanko, joka pyörii. Ei sitä kiinteää.
Kiitti vinkeistä! Sattuu kyllä jossain kohdissa aikalailla kun tuolla suoralla tangolla riehui. Auttaisikohan tuohon edes jonkinlaiset rannetuet tms.?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Meikällä on vähän se ongelma, että kyykkyä tehdessä tulee nivuset helvetin kipeiksi. En tiedä onko tekniikkani sitten jotenkin väärä vai ovatko mun reiden lähentäjälihakset liian heikot suhteessa niihin painoihin, joilla teen kyykkyä. Onkohan kellään muulla ollut samaa ongelmaa koskaan, että nivuset kipeytyy kyykkyä tehdessä?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meikällä on vähän se ongelma, että kyykkyä tehdessä tulee nivuset helvetin kipeiksi. En tiedä onko tekniikkani sitten jotenkin väärä vai ovatko mun reiden lähentäjälihakset liian heikot suhteessa niihin painoihin, joilla teen kyykkyä. Onkohan kellään muulla ollut samaa ongelmaa koskaan, että nivuset kipeytyy kyykkyä tehdessä?

Kerran on ollut, tosin silloin tuli kauttaaltaan jalat kipeäksi. Otin liian lyhyet lämmöt alle enkä ehtinyt jäähdytellä pyörällä ennen lähtöä, syy on siis selkeä. Muuten ei ole tullut jalat kipeäksi, vaikka tappiin saakka usein vedänkin koivet - lämmöt alle, portaittain nousu sarjapainoilla ja loppulämmöt. Pari tuntia väliä ja venyttelyt päälle.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Kiitti vinkeistä! Sattuu kyllä jossain kohdissa aikalailla kun tuolla suoralla tangolla riehui. Auttaisikohan tuohon edes jonkinlaiset rannetuet tms.?
Mulla on sellaset mustat everlastin rannetuet. Tarrakiinnitteiset, todella kätevät käyttää ja maksoi 10-15 euroa. Hauiskäännössä erittäin kätevät ja penkissä siinä vaiheessa kun rautaa on enemmän.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Mulla on sellaset mustat everlastin rannetuet. Tarrakiinnitteiset, todella kätevät käyttää ja maksoi 10-15 euroa. Hauiskäännössä erittäin kätevät ja penkissä siinä vaiheessa kun rautaa on enemmän.

Rannetuissa piilee vain se vaara, että jokuset käyttävät niitä aina ja turhaan. Vähän aikaan kun tekee tuilla niin sen jälkeen et ilman enää pysty tekemään mitään, kun aina tuntuu pahalta ranteissa. Tästä haittavaikutuksesta olen parilta treenikaverilta kuullut heidän kokemuksien perusteella.

Itse en ole koskaan tukia käyttänyt, joten en tietysti voi varmaksi sanoa ja yksilöllistähän tuokin varmasti on.

Siinä kohtaa tietysti, jos alkaa painot olemaan todella suuret niin tuet ovat hyvät.
 

Jeffrey

Jäsen
Rannetuissa piilee vain se vaara, että jokuset käyttävät niitä aina ja turhaan. Vähän aikaan kun tekee tuilla niin sen jälkeen et ilman enää pysty tekemään mitään, kun aina tuntuu pahalta ranteissa.

Tämä on täysi tosi. Nyrkkisääntönä se, että käytä mahdollisimman vähän tukia, mielummin ei ollenkaan.

Itse aikanani ajauduin rannetukia käyttämään ja alkuunhan se nosti painoja. Hetken kuluttua sitä kuitenkin huomasi, että ei oikein pystynyt olemaan ilman. Sitten tuli kesä ja se muutaman kuukauden tauko aktiivisesta treenistä. Lähdin kesän jälkeen rakentamaan uutta treeniä ja jätin tuet pois. Nykyään en enää tukia käytä, eikä ole oikeastaan tullut mieleenkään. Hankin tuollaisen rannejumpparin jota välillä olen käyttänyt jos ranteet ovat kipeytyneet, ja se on auttanutkin melko kivasti.

Sanotaan vielä se, että silloin kun tukia käytin, esimerkiksi penkistä 100kg alkoi olemaan mahdoton ilman tukia. Nykyisellään teen viimeisen sarjan 5x130kg, eikä tuille ole minkäännäköistä tarvetta.

Pitkässä juoksussa tuista on siis selkeästi haittaa, ainakin minulla ollut. Muista kuitenkin jumpata myös ranteita, voimaa, venyttelyä ja lämmittelyä. Ja ennen kaikkea tee asiat oikein.

Edit: tuossa ylempänä puhuttiin siitä, että isommilla painoilla on perustellumpaa käyttää tukia. Näinhän se yleisesti käsitetään. Kuitenkin haastan tuon ajatuksen ja treenarit vain treenaamaan. Itse teen penkkiä 130kg, kapeeta 110kg. Scotti 28kg (käsipaino), käsipainopunnerrukset +38kg, hauiskääntö tangolla +60kg. Tuossa nyt esimerkkejä, ja ei tosiaan ranneliinojen tarve ole käynyt vielä lähelläkään. Toki esimerkiksi haukat tangolla tulee tehtyä melko harvoin koska niitä ranteita tosiaan rasittaa, käsipainoilla yleensä tuo tulee suoritettua.

Eli ranneliinan käyttöä on erittäin hankala perustella normi treenaajalla, ei ainakaan omien kokemuksieni perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Itse käytän hanskoja, joissa on ranneremmit itsessään. Olisiko jotkut Duke-merkkiset tms. Joudun oikeastaan hanskoja käyttämään, johtuen molemmissa ranteissani olevasta vammasta.

Ranteet alkoivat kipeytymään varastolla töissä ollessani v. 2008, aluksi diagnosoitiin klassinen jännetupintulehdus, mutta armeijaan mennessäni kipeytymisen jatkuessa edelleen kävin sitten magneetti- ym. kuvissa ja lääkäri totesi, että ranteissani on ns. hyytelörakkulat. Niitä ei kuulemma voi oikeastaan hoitaa (netistä toistaalta erilainen informaatio), tai jos ne leikattaisiinkin tms, ne uusiutuisivat joka tapauksessa.

Tästä johtuen ranteeni ovat käytännössä jatkuvasti kipeänä, sekä salilla että joissain arkisissa askareissa. Olen onneksi oppinut elämään asian kanssa.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Oman kehon kuunteluhan se on tässäkin asiassa avainroolissa. Itse käytän tukia esim penkillä vain yli 100 kilon raudoilla. Ihan vaan siksi, että tällä iällä kolottaa jo sinne sun tänne muutenkin, ei viitsi enää tarkoituksella rannesärkyä ottaa. Jotkut tosiaan käyttävät tukia hyvinkin pienillä painoilla, kuka mistäkin syystä.
Itselleni kävi ikävähkö tapaturma, selkää ei saa vieläkään juuri rasittaa. Penkkiä voi tehdä sotilaspenkkinä jalat ilmassa, kyykkyä ei ollenkaan. Kesällä voi alkaa varovasti kyykätä ja tavoite on jo asetettu : kiekkokauden alkaessa pitää mennä puolet erään hakalilaisen kiekkoilijan kyykkymaksimista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse käytän tukia esim penkillä vain yli 100 kilon raudoilla. Ihan vaan siksi, että tällä iällä kolottaa jo sinne sun tänne muutenkin, ei viitsi enää tarkoituksella rannesärkyä ottaa.

Annatko tangon levätä ranteilla? Ranteet eivät sitä kestä, eikä ole tarkoitettukaan kestämään tuota asentoa. Tuloksena voi olla kovatkin kivut ranteeseen jotka tuntuu esim etunojapunnerruksia tehdessä.

Monilla kokeneemmillakin tanko lepää ihan liikaa ranteilla, itse lepuuttelin ensimmäiset 10vuotta ranteilla tankoa ja vieläkin on jäljet tuosta ajasta. Opettelin otteen uudelleen ja nyt edelliset 10vuotta olen tehnyt suorin rantein ja ei mitään ongelmaa ja tuonne +120kg itse teen penkkiä joka viikko.

Otteen voi vaikka testata siten että apinaotteella(eli peukalot sormien puoella) on käytännössä katsoen mahdoton pitää tankoa jos ranteet on suorassa.

Vetoremmeissa en itse näe järkeä, jos ilman remmejä on ikänsä treenannut niin puristusvoima riittää aina loppuun asti. Ja puristusvoimaa on ihan hyvä treenata siinä missä muutakin, esim kahvakuulaharjoittelussa isolla kuululla sitä tulee myös. Jos vakkarisalilla on jokin sileä ja liukas tanko niin suosisin mielummin magnesiumia. Ja leuanvetotankoihin ollaan salilla heitetty erkkaakin jotta grippi olisi hyvä.

_
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Täältä löytyy varmaan neuvoja, millaista voimaharjoittelua kiekkoilijan kannattaisi tehdä, että kroppa pysyisi niin sanotusti balanssissa?

Olen koko ikäni palloillut, mutta kärsinyt aina pahasta rauta-allergiasta. Tai noin ylipäänsä fyysinen rasitus ilman palloa (tai kiekkoa) on tuntunut vastenmieliseltä. Näin vanhemmiten sitä kärsii kuitenkin kaikenlaisesta kolotuksesta, selän takia ei meinaa pystyä enää kahtena päivänä peräkkäin jäälle ynnä muuta sellaista ja useammalta ammatti-ihmiseltä (fysiatrista hierojaan) olen saanut kuulla, että mailapeliharrastukset kyllä huomaa kropasta ja että kannattaisi ehkä mahdollisesti harkita liikuntapaletin monipuolistamista.

Eli alanko pumppaamaan vasemmalla kädellä hauista? Mihinkään salille en kyllä pysty lähtemään, mutta voisin lähipiiristä kyllä "lainata" levytankoa sun muuta voimailuvälinettä, jos niille jotain käyttöä keksisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
->Täältä löytyy varmaan neuvoja, millaista voimaharjoittelua kiekkoilijan kannattaisi tehdä, että kroppa pysyisi niin sanotusti balanssissa?

Vinkkejä löytyy varmaan laidasta laitaan joka suunnalta mutta mä heitän yhden. Kun et ole enään nuori poika joka tempoisi puhdasta voimaa hampaat irvessä eli jotain maastavetoa, kyykkyä jne. Niin ehdotan sulle "pallotreeniä" eli kahvakuulaa, siinä tulee kroppaan liikkuvuutta ja mikä tärkeintä miltei jokainen liike vahvistaa keskikroppaa mikä meille "ei niin nuorille enään" on tärkeää.

Tässä 3 minuutin simppeli perustreeni, tehokasta sanoisin mä:
Kettlebell Training- 3:00 of Hell - YouTube

Tässä vielä Steve Cotter opastamana perustekniikkaa jos tämä "pallottelu" ei ole tuttua:
Kettlebell Basics with Steve Cotter - YouTube


_
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eli alanko pumppaamaan vasemmalla kädellä hauista? Mihinkään salille en kyllä pysty lähtemään, mutta voisin lähipiiristä kyllä "lainata" levytankoa sun muuta voimailuvälinettä, jos niille jotain käyttöä keksisi.

Mene lähimmän kamppailuseuran sivulle ja ilmoittaudu lukkopainiin. Siitä se ei liikunta enää parane. Pääset vielä kaupanpäälle kuristelemaan muita, ainakin sitten kun vähän jo osaat jotain, sitä ennen parempi asennoitua niin, että tuntuu happi loppuvan useammin kuin muilla :)

Tai sitten Jupen ehdottamaa kahvakuulaa, on maailmanluokan treeniväline myöskin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kahvakuula on kyllä hyvä värkki, tuli taas pitkästä aikaa todettua eilen se. Tein pihalla muksuja vahtiessani kolmisen varttia treeniä siten, ettei kuula päässyt pysähtymään juuri ollenkaan. Hikeä puski ja tuli oikein kiva fiilis. Jo pelkkä kehon kiertäminen kuulalla saa kivasti keskikropan töihin.

Puntin ajattelin tiputtaa kahteen kertaan viikossa, kun nuo lenkkipolut vihdoin sulivat. Teen toisena päivänä maven, toisena kyykyn. Molempina päivinä teen lisäksi yläkroppaa. Mietin vähän, että rinnan tekisin molempina kertoina. Penkkitulos on kokoiselleni jannulle niin hävettävä, että panostan siihen hiukan. Tavoitteena on 500 kilon yhteispaino mavelle, penkille ja kyykylle. Aivan tolkuttomasti sinne ei ole matkaa, mutta penkki on aika epäsuhtainen maveen ja kyykkyyn nähden.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kahvakuula on kyllä hyvä värkki, tuli taas pitkästä aikaa todettua eilen se. Tein pihalla muksuja vahtiessani kolmisen varttia treeniä siten, ettei kuula päässyt pysähtymään juuri ollenkaan. Hikeä puski ja tuli oikein kiva fiilis. Jo pelkkä kehon kiertäminen kuulalla saa kivasti keskikropan töihin.

Sulla on kova kunto. Itselle on passeli tuollainen 3-6 minuutin sarja mitä edellä linkittämissäni videoissakin oli, siis sellaisella semiraskaalla kuulalla ja putkeen, sitten tauko ja ehkä pari kertaa tuollainen sarja. Mä saan itse ihan puhki alta vartissa jos kuula ei pysähtele ja mukana kyykkyjä. Mutta tarkoitus olisi tuota kahvakuulakuntoa nostaa joten kysytään täältäkin.

Onkohan tämä halvin 20kg pääkaupunkiseudulla?
Kahvakuula 20 kg - Ostetuimmat - toknet.fi

Ei raaskisi liki tuplahintaa maksaa jostain fitness-puljun pallosta. Tähän asti olen salilla treenannut Atlaksen palloilla 16kg-20kg-24kg joissa vastaavanlainen paksu kahva mikä sopii mun käteen.

Toki jos jollain on myytävänä käyttämättömäksi jäänyt kuula kun lihakset ovat kasvaneet niin privaviestinä mulle päivän hinta.

_
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sulla on kova kunto. Itselle on passeli tuollainen 3-6 minuutin sarja mitä edellä linkittämissäni videoissakin oli, siis sellaisella semiraskaalla kuulalla ja putkeen, sitten tauko ja ehkä pari kertaa tuollainen sarja. Mä saan itse ihan puhki alta vartissa jos kuula ei pysähtele ja mukana kyykkyjä. Mutta tarkoitus olisi tuota kahvakuulakuntoa nostaa joten kysytään täältäkin.
Mulla on 16 kiloinen, jota heiluttelen. Joo, tuo kolmisen varttia ei ollut kovinkaan intensiivinen sikäli, että tein raskaampien liikkeiden päälle pitkiä sarjoja erilaisia kiertoja. Hiki lensi kyllä tolkuttomasti, mutta ei hapota lihaksia samalla tavalla. Sitten väliin vähän puuskutusta jollain kyykyllä tai punnerruksella.
 
.. Tavoitteena on 500 kilon yhteispaino mavelle, penkille ja kyykylle. Aivan tolkuttomasti sinne ei ole matkaa, mutta penkki on aika epäsuhtainen maveen ja kyykkyyn nähden.
Itsekin koitin oikeastaan ensimmäistä kertaa vuosiin ykkösiä. Ja tuli tuo 500 yhteistulokseen. Mave oli 205 (jäi vielä varaakin, ehkä 5-10kg), penkki 140 ja kyykky 160. Ja kyykky, siis ihan kyykky. Pompautan pohjista painonnostohenkisesti. 170 olis varmaan tullut voimien puolesta, mutta lasku vähän kusas, niin eihän se noussut. Mutta en koittanut uudestaan.
Nyt vielä olympianostot, tempaus on nyt 70kg. Tekniikkaa pitää rajusti työstää vielä. Huomenna koitan työnnön, mutta se on todennäköisesti 110kg. Leukoja meni myötäotteella strictinä 15 ja kippaamalla 31. Oma paino 96kg.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itsekin koitin oikeastaan ensimmäistä kertaa vuosiin ykkösiä. Ja tuli tuo 500 yhteistulokseen. Mave oli 205 (jäi vielä varaakin, ehkä 5-10kg), penkki 140 ja kyykky 160. Ja kyykky, siis ihan kyykky. Pompautan pohjista painonnostohenkisesti. 170 olis varmaan tullut voimien puolesta, mutta lasku vähän kusas, niin eihän se noussut. Mutta en koittanut uudestaan.
Nyt vielä olympianostot, tempaus on nyt 70kg. Tekniikkaa pitää rajusti työstää vielä. Huomenna koitan työnnön, mutta se on todennäköisesti 110kg. Leukoja meni myötäotteella strictinä 15 ja kippaamalla 31. Oma paino 96kg.

Mitä meinaa kippaaminen ja strict? Aika hyvin kuitenkin tuolla massalla. Tuo penkkitulos on sellainen, mitä en itse koskaan tule saamaan ylös. Välillä painaa se lämmittelevä 60-kiloinenkin niin, että meinaa usko loppua.

Penkissä mulla on tavoite 120 ja siihenkin on vielä matkaa. Tai no, en edes tiedä, koska tällä hetkellä teen sotilaspenkkiä, enkä ole ykköstä kokeillut itse asiassa kertaakaan tämän vuoden aikana. Olen tehnyt pääasiassa pyramidina 80 kiloon ja takaisin, paluu ilman palautusta hamaan polttoon saakka. Tuo siis tähän saakka, nyt ajattelin opetella netistä jotain tuohon kahteen viikkokertaan sopivampaa ja ykkössuoritukseen paremmin vaikuttavaa. Saa antaa vinkkejä.

Kyykkyä teen 90-versiona. Pohjaan saakka en uskalla tehdä, koska alkaa rutista jo lämmittelypainoilla, jos käy syvällä. Vapailla 5x140 meni taannoin kun tein syrhähypyn saliltani, mutta koska kotisalilla ei ole kuin smith-versio, teen viimeisen sarjan yleensä 150 kilolla. Maastavetoa 165 kiloa, se on kokeiltu ykkönen perustreenin päälle. Suurin ongelma tässä on puristusvoima sarjoja tehdessä, ykkönen menee vaikka isommallakin painossa.

Pieniä lukuja nuo on, jos vertaa omaan kokoon (187/100), mutta enpä ole määrätietoisesti treenannutkaan vasta kuin viime syksystä. Aiemmat innostukset ovat olleet aikamoista läpsyttelyä ja päätyneet aina siihen, että olen tehnyt hommia malttamattomasti. Luulin kyllä käyneeni pitkään salilla, mutta paskat se mitään oikeaa ollut. Laiska paska olin kuin lapamato, kurja matkamies maan.

No, nyt kehitystä on sentään tullut, mutta välillä harmittaa, kun tätä asennetta ei ole aiemmin saanut kaivettua itselleen. Olisi ollut hyötyä nuorempana, kun olisi ollut aikaa treenata enemmän. Nyt olisi kuntopohja hiukan erilainen. Vaan turha tässä on valittaa, kun kuitenkin olen alkanut tehdä asialle jotain. Kolmevitosena on tavoite nostaa tuo 500 kg (penkki 120, kyykky 180, mave 200), tällä hetkellä siihen on matkaa ~70-80 kg. Samalla on tarkoitus saada paino tuone 90 kiloon. Lihasmassaa tulee mitää tulee, koska sen kasvattaminen ei taida varsinaisesti tähän yhtälöön sopia.
 
Mitä meinaa kippaaminen ja strict?
...
Strict tarkoittaa ilman mitään heilumisia jne, eli ns. puhdas leuka. Kippaamisessa taas sitten heilutaan avuksi. En kuitenkaan niitä crossfitistä tuttuja perhosleukoja, eli pirunmoista pyöritystä osaa. Sillä kait saisi vielä lisää toistoja. Ja kiitos vain, ei siitä ole kuin muutama vuosi, kun alle 10 meni leukoja. Paino on nyt ollut pari vuotta tuossa 95-97, rasvojen ollessa 12-15%. Pituutta 183cm. Jossain kohtaa voisi koittaa vähän ehkä kiristääkin, mutta saapa nähdä saako aikaiseksi.

No aika lyhyt on reenihistoriasi, joten kehitystä tulee varmasti ja noihin tavoitteisiin pääset. Kannattaa pyörittää rotaatiota harjoituksissa esim. kuukauden välein: kymppejä, vitosia ja sitten 3-1 toiston settejä. Kehittyy sitten laaja-alaisemmin ja ennen kaikkea tulee sitä kehitystä. Minä olen puntteja heilutellut oheisharjoitteluna jo useamman vuoden, voisi sanoa kuitenkin, että järkevämmin muutaman vuoden.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyykkyä teen 90-versiona. Pohjaan saakka en uskalla tehdä, koska alkaa rutista jo lämmittelypainoilla, jos käy syvällä.

Eikös pohjassa käyminen ole se polville edullisin tapa ja 90-versio kasvata painetta polvissa aikalailla. Näin olen antanut itselleni ymmärtää kun itselläkin jo nuorehkona ikämiehenä polvissa aina välillä jotain tuntemuksia. Tällä hetkellä kahvakuulatreeni jaloille saa riittää ja siinä saa hyvin vielä koko kropan jännitettyä, tasapainoa kehitettyä jne.

_
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös pohjassa käyminen ole se polville edullisin tapa ja 90-versio kasvata painetta polvissa aikalailla.
Jeps. Liikkuvuus sekä tekniikka kuntoon ja kyykyt kunnolla pohjaan asti, niin säästyy samalla polvet. Syvään kyykkääminen on ihmiselle varsin luonnollinen liike ja ainoastaan hyvin harvoin vahingollista. Silloinkin kyse on esim. onnettomuuden tai muun loukkaantumisen aiheuttamista vaurioista, rakenteellisista vioista tms.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös