Josko sitä jotain raapaisisi tähänkin ketjuun..
Lähdetään siitä, että joskus en olisi uskonut että saan vielä joku päivä iloni ja hyvänolon tunteen salitreenistä. No, pallopelit oli periaatteessa pakko lopettaa polvivammoihin ja salilla on nyt parisen vuotta tullut reenailtua, aika pitkälle ehkäpä sellaista perus -treeniä vailla isompaa määränpäätä. Eka vuosi meni vähemmällä salitreenillä ja isommalla aerobisella (spinning, body pump yms), nyt enemmän alkanut pitää kirjaa ja lyönyt lisää rautaa tankoon puhtaasti salin puolella.
Olen aina ollut kova syömään ja nyt, kun se kuluttava liikunta loistaa poissaolollaan maha kerää sitä löysää kovin herkästi. Ikääkin on jo se kolkyt! Lihasmassaa on tullut, mutta rasvamassaa on inbody -testin mukaan n. 5-6kg liikaa "ihannetilanteesta". 178/88 tällä hetkellä ja testin mukaan lihasta on tasan 40 kiloa. Viimeinen vajaa 4kk jakso toi lihasmassaa 1,3kg lisää vaikka paljon tuli levättyä flunssan takia. Tiedä sitten kyseisen testin uskottavuudesta, töissä meillä oli liikuntakampanjan ohessa kuitenkin tällainen mahdollisuus.
Olen kesäisin ollut kova juoksemaan ja 2-3 vajaan tunnin maastolenkkiä viikossa ollut tapana kiskoa. Miten sitten sovittaa lihasmassan hommaaminen siihen, että läskiä ei kertyisi? Eikä tietenkään hankittu lihas kuluisi pois?
Tällä hetkellä koitan tehdä 3-jakoista viikko-ohjelmaa salilla ja vetää väliin 2 aerobista, lähinnä juoksumatto tässä vaiheessa talvea/kevättä. Olen aina reenaillut aika pitkälti omien tuntemusten mukaan ja nykyään jätän lähtemättä jos siltä tuntuu, sen verran oppinut kuuntelemaan omaa kroppaa. Vammoilta tietysti koitan välttyä koska 20-30 ikävuodet meni pääosin polviremonttien kanssa painiessa. Salitreenissä olen välttynyt loukkaantumisilta, mitä nyt olkapäät kiristeli pitkään ja kipeytyi, ohjauksella kuitenkin opettelin liikkeitä ja venytyksiä jolla kivut on häipyneet. Toisaalta, olen tottunut että johonkin vähän sattuu, sitähän urheilu on. Täysillä tietysti vedetään melkein jokainen treeni! Mitään ykkösiä en kokeile eikä niinkään ole väliä numeroilla, kunhan koitan saada tasaisesti lihasta lisää ja voimaa/kestävyyttä sopivassa suhteessa.
En osaa kaikkia termejä nimetä varmastikaan oikein, mutta näillä vetelen:
1.päivä
pohkeet 4 sarjaa
pakarat 4 sarjaa
hauis talja 4-6 sarjaa, viimeinen maksimilla ~5 toistoa
ojentat talja samat kuin yllä
hauis&ojentajat vapailla painoilla 4 sarjaa (hammer -käännöt yms)
pystypunnerrus 4 sarjaa laitteessa
2.päivä
jalkaprässi 4 sarjaa (2 sarjaa yhdellä jalalla)
etureidet 4 sarjaa
takareidet 4 sarjaa
selkä alasoutu(?) 4 sarjaa
selkä "yläveto" 4 sarjaa
"soutu" vapaat painot 2-4 sarjaa
leuanveto myötäotteella 2-4 sarjaa (yht~20 toistoa)
vatsa vinokäännöt laitteessa 6 sarjaa, 3/puoli
3.päivä
"penkkilaite" ,vinopenkki, yms 4-8 sarjaa
penkki käsipainoilla 4 sarjaa
vatsarutistus laitteessa 4 sarjaa
selkä laitteessa 4 sarjaa
rintapuristus 4 sarjaa
käsipainot "bosun" (syvät vatsat, tasapaino yms) päällä 4-6 sarjaa
Tollasta, yleensä teen ekan sarjan lämmittelypainoilla 12-15 toistoa, sen jälkeen 3 sarjaa 6-12 toistoa.
Kysymykseni kuului ainakin tuohon kiristelyhommaan, eli miten pitää läskit kurissa treenin ohessa. Ruokapuolesta olenkin lukenut ja siihen koitan keskittyä. Tarkoitus ei ole olla mikään mies kuin veistos, mutta olisihan se kiva olla timmissä kondiksessa ja tehdä töitä sen eteen. Pääasia että pysyy kuitenkin terveenä ja voi hyvin.
Tuohon nyt vetämääni ohjelmaan saa myös antaa vapaasti ohjeita ja vinkkejä, jos nyt tajusi noista jutuistani mitään. kuten sanoin, on termistö vähän omaan suuhun sovitettua mallia;) Sen huomasi ekan vuoden aikana, että aika helpolla sitä valuu sinne mukavuusalueelle treeninsä kanssa. Lisäksi salilla on hieno seurata niitä ihmisiä jotka selvästi tietää mitä tekee ja hauska seurailla niitä jotka eivät selvästikään tiedä mitä tekevät, eivätkä näytä edes oppivan. Tavoite on olla tuossa ensinmainitussa porukassa. Puhtaat liikkeet aina, vaikka sitten pienemmällä painolla. Usein tarvii sen peilin että todella huomaa omat virheensä, aika vinossa ja kenossa sitä voikin heilua.
Välillä vaan tuntuu että oikein tehtäviä juttuja on niin paljon, että aina jotain jää pois. Olen aika vaativa itseni suhteen joten henkisellä puolella riittää myös mukavasti haastetta ja otteen lipsuminen otetaan toisinaan turhankin raskaasti.
No, eikait tässä muuta!