Ei soutua tehdä jaloilla, jos se tehdään väärällä tekniikalla, heh... OK - ihan hyvä pointti, pakarathan tuollaisen pitkän soututreenin jälkeen onkin eniten kipeät - ihan totta - mutta kyllä minusta tuntuu, että aika hyvin se myös yläkroppaan ottaa?
Toki siinä koko kroppa työskentelee, mutta nyrkkisääntönä soudussa voi pitää, että 70% tehosta tulee jaloista, 20% selästä/torsosta ja 10% käsistä. Olettaen siis, että soutaa oikealla tekniikalla.
Eli suosittelet, että ottaisin mielummin vaikka salitreenien oheen (juoksu ja soutu) vaikka loppuun leuanvetoa, punnerruksia jne..? Tiedän kyllä, että hyvät voimaominaisuudet parantavat myös kestävyyttä, tiettyyn rajaan asti... Mutta toisaalta minulla on todella paljon voimaa jaloissa ennestään, joten siksi olen jättänyt sen salitreenauksessa vähemmälle. Toisaalta pidän kyllä huolen siitä, että kroppa näyttää sopusuhtaiselta. On varsin vammaisen näköistä, mikäli yläkroppa on treenattu, mutta jalat näyttävät tikuilta.
Itse tekisin "voimatreenin" ennen varsinaista kestävyysharjoitusta. Eli jos vaikka tiedossa on 5k soutu, niin alkuun hyvä lämmittely (teräviä soutuvetoja, lihasten mobilisointia etc.) siihen päälle kuntopiirimäinen lihaskunto-osuus, jossa leuanvetoja, dippejä, punnerruksia, voimistelua ja sitten kestävyysosuus, eli pitkä soutu/juoksu. Aivan viimeiseksi sitten keskivartalotreeniä ja jäähdyttelyt.
Se, minkä verran jaloista löytyy jerkkua, on suhteellisen helppo testata. Tanko niskaan tai olkapäille (etukyykky) ja kyykkäämään. Ottamatta kantaa sinun jalkojesi voimatasoon, niin valitettavan usein kuulee näitä "jaloissa on kyllä voimaa ja siksi en niitä treenaa" -kommentteja. Sitten, kun pyytää tekemään kyykyn, niin vedotaan polvivaivoihin, huonoon tekniikkaan etc. On aika surullista, jos ihmisen yksi luonnollisista perusliikeradoista, eli kyykkyyn meneminen on monille teknisesti haastava suoritus. Esimerkkiä voi katsoa pieniltä lapsilta, kun nämä nostavat tavaran lattialta - teknisesti täydellisen puhdas (syvä)kyykky, joka tulee "selkärangasta". Yleensä sinä aikana tuo taito katoaa, kun meidät istutetaan 12 vuodeksi koulunpenkille. :)