No joo, hieman vajaavaisesti selostin treeniäni.
Kolmijakoisella olen treenaillut, sarjat on vaihdellut aikojen välillä. Tauon jälkeen olen palannut taas 3x15 treeniin, jota olisi tarkoitus toteuttaa parin kuukauden ajan.
Mitä syömiseen tulee, niin se on aina ollut terveellistä, salaattien ja hedelmien syönti on isossa osassa. Silti joudun kyttäämään syömistäni, koska aineenvaihduntani on helvetin hidasta. Kun monet kavereistani syö Hese-mättöä ja viettävät päivänsä vain koneen vieressä istuen, pysyvät he langanlaihoina. Itse kuitenkin salitreenaamisen ohella harrastan joukkueurheilua ja muutakin liikuntaa, mutta silti saan taistella lihoamista vastaan.
I know the feeling. Kun syö yhden sipsin niin saman tien ampuu paino ylös kun toiset jäbät eivät tee mitään, mutta ei tule läskiäkään millään. Meinaa vähän turhauttaa välillä. Tosin on se sitten myös hienoa, kun vaikkapa futista tai lätkää pelatessa ne samat jannut puuskuttaa minuutin jälkeen ja itse jaksaa painaa.
Minulla palkkari ei lihota kunhan pitää ruokailun säännöllisenä ja jotenkin on kartalla kaloreista ja myös proteiinin ja hiilareiden määrästä. Itse asiassa olen jopa painoa tiputtanutkin palkkarin kanssa, joten ei se pelkästään lihota. Kysymyshän on nimenomaan siitä mistä ne kalorit tulevat.
Treenistä sen verran, että minä en ymmärrä tuota 3x15-sarjojen tekemistä salilla. Tuosta tulee 45 toistoa ja jos tavoitteena on voiman saaminen niin en näe järkeä noin pitkissä sarjoissa. Tietysti pitää miettiä, että mikä sen treenin tavoite on ja sen mukaan miettiä myös yksittäisen sarjan kesto sekä rasitus. Jos haluat siis maksimivoimaa niin suosittelen 5x5-mallista ratkaisua treeniin.
Ja voimaa hankkiessa suosittelen myös tekemään paljon oman kehon painolla. Se vahvistaa kroppaa monipuolisesti, totuttaa lihaksia toimimaan yhdessä ja lisäksi myös nivelet vahvistuvat. Omaa kroppaa kannattaa haastaa erilaisilla kehonhallintaliikkeillä ja ihan perus etunojapunnerruksilla, leuanvedolla, käsin seisonnalla jne. Lista on melkein loputon. Esimerkiksi yhden jalan kyykky on haastava kaikilla tavoin. Noilla liikkeillä myös huomaa onko lihastasapaino kunnossa ja myös sen missä on oma heikko kohta.
EDIT. Palloilulajeja pelaaville suosittelisin vahvasti kahvakuulia, tankojumppaa sekä salilla painonnostoliikkeisiin keskittymistä. Rinnalle vetoa, tempausta, syväkyykkyjä etu- ja takakyykkynä, pystypunnerrusta tangolla jne. Ne simuloivat paljon paremmin niitä liikkeitä mitä palloilulajeissa vaaditaan ja niiden avulla myös liikkuvuus pysyy koko ajan hyvänä. Kentälläkään ei ikinä vain yksi lihas tee kerrallaan hommia vaan kehon tulisi toimia "yksikkönä".
On ihan mieletön ero tekeekö vaikkapa penkin tai kyykyn vapailla painoilla tai sitten smithissä. Perinteisellä salitreenillä nimenomaan levytangon kanssa on paikkansa harjoittelussa mutta itse pyrin välttämään kaikkia eristäviä liikkeitä viimeiseen asti.
No, ehkä tämä meni aiheen ohi mutta itse olen saanut tuollaisella treenillä niin hyviä tuloksia, että halusin vain tuoda tällaisen vaihtoehdon esille.