Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 917 326
  • 4 652

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Onkos tuo kuinka oleellista, että treenaa eri kerroilla vetäviä ja työntäviä (ylävartalon) lihaksia? Itsellä on ollut vähän vaikeuksia sijoittaa niitä eri kerroille, kun viikosta riippuen tulee 2-4 treenikertaa.
 
Onkos tuo kuinka oleellista, että treenaa eri kerroilla vetäviä ja työntäviä (ylävartalon) lihaksia? Itsellä on ollut vähän vaikeuksia sijoittaa niitä eri kerroille, kun viikosta riippuen tulee 2-4 treenikertaa.

Eihän siinä muuta ole kuin se, että tulee turhan pitkiä treenejä monesti, jos ahnehtii eikä paukkuja enää riitä treenaamaan kaikkia lihaksia. Jos nämä jaottaa omiinsa niin jokainen liike ottaa "samaan suuntaan" ja tukee toinen toisiaan.

Itse en tee samanlaista jaottelua vaan eräänlaisen ryhmäjaottelun. Eli Jalat, kädet, tissit ja selkä. Käsi päivinä siis tulee työntäviä ja vetäviä samaan aikaan (ojentaja ja hauikset, olipa yllätys), tissipäivinä taas vain työntäviä eli etuolkapäät mukaan ja selkäpäivänä sitten olkapäät muuten. Jalkapäivä on ainoa milloin tulee vain ja ainoastaan jalat. Vatsat tulee sitten tehtyä periaatteella silloin kun jaksaa eli yleensä vähän joka kerta ja sitten joskus ihan sille pyhitetty kerta, mutta harvemmin.

Itse koitan pitää huolen siitä, että jalka- ja selkäpäivän jälkeen olisi lepoa eikä selkää ja käsiä treenata peräkkäisinä päivinä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Itse en tee samanlaista jaottelua vaan eräänlaisen ryhmäjaottelun. Eli Jalat, kädet, tissit ja selkä.
Jees, aika samalla kaavalla menen itse. Olen vaan keventänyt tuota käsipäivän treeniä siirtämällä haukkarin rinnan kanssa samalle päivälle, tuntuu sopivan itselleni, mutta olen ilmeisesti vähemmistössä sen kanssa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mulla on kanssa jakona kädet, rinnat ja selkä+hartiat, toimii ihan hyvin.

Kannattaa muistaa että lihaksille saa uutta ärsykettä muuttelemalla ohjelmaa eli esim. rintapäivinä tekee välillä penkin käsipainoilla suoran tangon sisään tai sitten puhtaan penkin sijasta tekee lievässä kulmassa jne.

Itse en ole penkkiä tehnyt tangolla moneen vuoteen, teen pelkästään vinopenkkiä (loiva kulma) käsipainoilla jonka olen huomannut ottavan paremmin. Tähän lisäksi sitten ristitalja ja peck-decki päälle.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Mulla on kanssa jakona kädet, rinnat ja selkä+hartiat, toimii ihan hyvin.

...ja jalat treenautuu kävellessä, eikö niin :)?

No joo, tais jäädä vahingossa pois mutta itse olen suosinut uudesta vuodesta lähtien kaksjakosta tyyliin rinta+jalat+hartiat/Rinta+hauis+ojentaja. Ekalla viikolla teen kymppejä, toisella kaseja ja vikalla kutosia. Sitten taas sama homma alusta. Toiminut ihan mukavasti.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
...ja jalat treenautuu kävellessä, eikö niin :)?

Heh, joo piti sanoa että jalkoja ei tule hirveästi treenattua koska sitten on säbässä jalat ihan tukossa. Joskus ennen niitäkin tuli pumpattua prässissä ja pohjelaitteesa.

No joo, tais jäädä vahingossa pois mutta itse olen suosinut uudesta vuodesta lähtien kaksjakosta tyyliin rinta+jalat+hartiat/Rinta+hauis+ojentaja. Ekalla viikolla teen kymppejä, toisella kaseja ja vikalla kutosia. Sitten taas sama homma alusta. Toiminut ihan mukavasti.

Mulla menee mehut liian nopeasti kaksijakoisessa eli vikoihin sarjoihin ei saa enään oikein mitään tehoja. Joillekkin toimii tuo hyvin, itse olen kolmijakoisella vetänyt.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuinka moni teistä käyttää voimapyörää? Siis sitä muovista pyörää jossa akselina on käsikahvat, jolla rullataan kropan painolla ees taas. Ammattilaiset vetävät lisäpainot selässä, itse vedän vielä tovin aikaa polvetkin lattiassa.

Olen nyt uskaltautunut testaamaan ko. laitetta vasta joku 4 kertaa, eikä todellakaan mene pitkiä sarjoja, mutta voin sanoa olevani vilpittömän rakastunut. Selkä meinaa jumittaa hiukan ja jotkut sanovat jättävänsä käyttämättä sen takia, mutta tunnen jo nyt selkeän muutoksen parempaan koko hel~wetin etupuoleni kanssa (noh, vehjettä ja naamaa se ei ihan heti ehkä korjaa, ellei hymyä lasketa).

Tunnelmia kyseisestä laitteesta. Vihjeitä?
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mulla on kanssa jakona kädet, rinnat ja selkä+hartiat, toimii ihan hyvin.

Itse olen ottanut seuraavan menetelmän käyttöön:
1. päivä: Kyykky+pohkeet+vatsa(+tuntuman mukaan prässi satunnaisesti)
2. Päivä: penkki, kapea penkki, pystypunnerrus.
3. päivä: mave, hauis, forkut
4. päivä: lepo

Tuntunut toimivan ihan hyvin. Pointtina on ollut rasituksen saaminen eri paikkoihin eri päivinä. Sen takia esimerkiksi kapea penkki ja pystypunnerrus tehdään penkin kanssa samana päivänä: olkapäille rasitus samana päivänä. Mave ja kyykky taas tehdään päivän erotuksella toisistaan sen takia, että ainakin itselläni tuntuu keskivartalon palautumisen kanssa tulevan ongelmia peräkkäisinä päivinä.

Tuntunut toimivan hyvin tuo jaottelu. Kehitystä on tullut ja treenit on voinut vetää hyvällä sykkeellä kun tukilihakset ovat palautuneet. Kannattaa testailla mikä itselleen parhaiten sopii ja sen mukaan suunnitella jakoa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
GWave, voimapyörä on helvetin tehokas liike, ottaa moneen lihasryhmään vatsoista selkään mutta riskinä on se että liike tehdään väärin joka helposti pistää paikat rikki.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
- treenaa nimenomaan isoja lihaksia (reidet, rinta, selkä), tasapuolisuutta unohtamatta.
- tekee teknisesti puhtaita suorituksia varsinaisesta kilomäärästä välittämättä.
- toistomäärät pyörivät 6 ja 10 välillä, joista viimeinen toisto on todellinen maksimisuoritus.
- salilla käyminen on säännöllistä (väh. 5krt. viikossa).
- treenausohjelmaa vaihtelee noin puolentoista kuukauden välein hieman erilaiseksi.
- lepoa on oltava vähintään yksi kokonainen päivä viikossa.
- ruokavalio koostuu useista pienistä aterioista päivässä, ravintoa on enemmän kuin kulutusta ja sitä on täydennetty myös lisäravinteilla palautumisen nopeuttamiseksi.Viikossa siis monta harjoituspäivää, nykyinen rytmi on jo sellainen että tulee treenattua joinain päivinä kahdesti päivässä. En laita varsinaisia viikonpäiviä, että maanantaisin tekisin aina sen tietyn, vaan että viikon aikana tulen tekemään suurinpiirtein nämä tietyt.

Muutamia epäkohtia tuossa huomasin, tai oikeastaan liiankin monta. Back to basics tyylistä treeniä tässä nyt tarvitaan eikä mitään ammattilaisen massakauden tykitystä karmeassa testopöhössä.

-Isojen lihasryhmien treenaus on jees, selästä ja jaloista saa paljon painoa kroppaan kun treenin saa niille kohdalleen. Yksittäisenä massaliikkeenä maastaveto on ihan ykkönen. Sitten reisille vaikka hack-kyykkyä, prässiä tai reidenojennusta ja perään raskaat kyykyt. Monilla väsyy selkä raskaissa kyykyissä ennen reisiä mutta kun vedät ne ensin rikki jossain laitteessa niin rasitus menee oikeaan osoitteeseen. Sattuuhan se mutta itsepä pyysit.

-Toistomäärät 6-10 ihan liian suppea skaala, ennemmin 5-25 tai jopa enemmän. Tulee sitten vähän erilaista rasitusta, ettei aina juntata lyhyitä sarjoja.

-Salilla käymisen täytyy olla säännöillistä, ENINTÄÄN 4 kertaa viikossa riittää sinulle ihan varmasti, siellä ei muuten lueta mitään lehtiä vaan treenataan.

- Jokainen saman lihasryhmän peräkkäinen treeni on erilainen, vaihdat liikkeitä, toistomääriä, negatiivisen vaiheen pituutta, pyrit nousujohteisuuteen. Liian pitkään samalla tavalla hinkatessa kuten tuo 1,5kk on, kroppa adaptoituu ärsytykseen ja se treeni mikä toimi kaksi viikkoa sitten ei toimi enää tänään.

- Täydellistä lepopäivää ei tarvitse olla, voit heittää vaikka kävely tai pyörälenkin kevyesti matalilla sykkeillä.

-Älä missään tapauksessa treenaa salilla kahdesti päivässä, se on ammattilaisten juttuja ja niilläkin aika harvan, tavallinen tallustelija ei sillä saa kun ylikunnon päälle.

edit. Perustreenijakojen äiti:

Jalat, vatsa jalkojen jälkeen tehtynä
Rinta, ojentajat, olkapäät, olkapäille kuntouttavat liikkeet, kiertäjäkalvosin
Selkä, hauis, kyynärvarret, epäkkäät, takaolkapäät
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
-Toistomäärät 6-10 ihan liian suppea skaala, ennemmin 5-25 tai jopa enemmän. Tulee sitten vähän erilaista rasitusta, ettei aina juntata lyhyitä sarjoja.
Toistomäärien alarajan voi mielestäni pudottaa jopa kolmosiin. Paljon lyhyitä sarjoja lyhyillä palautuksilla on yllättävän tehokas tapa massan kasvatukseen, eikä vedä paikkoja jumiin herkästi. Esimerkkinä, jos penkkimaksimi on 110 kg, niin silloin 85% maksimi on ~95 kg. 3*8 toistoa tuolla painolla menisi todennäköisesti failureen ja lihakset aivan saatanan kipeiksi. Tekemällä 8 sarjaa kolmosia vaikkapa 90 sekunnin lähdöillä taas pitäisi onnistua helpohkosti. Jälkimmäisellä tavalla tulee tehtyä 24 toistoa ilman failurea (sitä pitää nimenomaan välttää) ja saman treenin voi tarvittaessa toistaa jo samalla viikolla myöhemmin. Chad Waterburyn metodeihin kannattaa tutustua, jos haluaa saada tietoa tehokkaasta harjoittelusta naturaalitreenaajalle.

-Salilla käymisen täytyy olla säännöillistä, ENINTÄÄN 4 kertaa viikossa riittää sinulle ihan varmasti, siellä ei muuten lueta mitään lehtiä vaan treenataan.
Toki salilla voi useamminkin käydä, jos tykkää. Eri asia on sitten se, miten treeninsä syklittää.

- Jokainen saman lihasryhmän peräkkäinen treeni on erilainen, vaihdat liikkeitä, toistomääriä, negatiivisen vaiheen pituutta, pyrit nousujohteisuuteen. Liian pitkään samalla tavalla hinkatessa kuten tuo 1,5kk on, kroppa adaptoituu ärsytykseen ja se treeni mikä toimi kaksi viikkoa sitten ei toimi enää tänään.
Liikaa en kuitenkaan lähtisi treenistä toiseen vaihtelemaan sarjoja. Tietty pysyvyys on hyvä juttu progression seuraamisen kannalta. Ja lihastahan voi rasittaa eri tavoin vaikka joka toinen päivä, jolla varmistuu, ettei se "totu" johonkin tiettyyn. Esimerkkinä selälle: maanantaina maastavetoa, tiistaina 2 kevyttä leuanvetotreeniä (á 10 min), keskiviikkona lepoa, torstaina kulmasoutua, perjantaina leuanvetoja, lauantaina rinnallevetoa.

- Täydellistä lepopäivää ei tarvitse olla, voit heittää vaikka kävely tai pyörälenkin kevyesti matalilla sykkeillä.
Juuri näin. Varsinkin, jos tekee kevyttä toimistotyötä, niin pieni aktivoituminen päivittäin tekee terää. Jos rupeaa mussuttamaan jostain ylikunnosta ja ettei kroppa kestä treenata joka päivä, niin on miehessä vika. Toki totaalisetkin lepopäivät on ihan sallittuja, ei siinä, mutta ei sohvalla tarvitse maata vain sen takia, että palautuisi nopeammin edellisenä päivänä tehdystä käsitreenistä. Pieni aktiivisuus itseasiassa tehostaa palautumista.

-Älä missään tapauksessa treenaa salilla kahdesti päivässä, se on ammattilaisten juttuja ja niilläkin aika harvan, tavallinen tallustelija ei sillä saa kun ylikunnon päälle.
Ei nyt ihan noin yksioikoista. Jos on esimerkiksi suunnitellut keskiviikon treeniksi maven, leuanvedon + käsitreenin, niin mikäpä estää käydä tekemässä maastavedon aamulla ja loput illalla. Saapahan eri tavalla tehoja molempiin treeneihin, kun ei tarvitse yhteen soittoon puskea. Ajankäytöllisesti ei tietysti ole paras ratkaisu, mutta jos asuu kävelymatkan päässä salista, niin miksikäs ei.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Toistomäärien alarajan voi mielestäni pudottaa jopa kolmosiin. Paljon lyhyitä sarjoja lyhyillä palautuksilla on yllättävän tehokas tapa massan kasvatukseen, eikä vedä paikkoja jumiin herkästi. Esimerkkinä, jos penkkimaksimi on 110 kg, niin silloin 85% maksimi on ~95 kg. 3*8 toistoa tuolla painolla menisi todennäköisesti failureen ja lihakset aivan saatanan kipeiksi. Tekemällä 8 sarjaa kolmosia vaikkapa 90 sekunnin lähdöillä taas pitäisi onnistua helpohkosti. Jälkimmäisellä tavalla tulee tehtyä 24 toistoa ilman failurea (sitä pitää nimenomaan välttää) ja saman treenin voi tarvittaessa toistaa jo samalla viikolla myöhemmin. Chad Waterburyn metodeihin kannattaa tutustua, jos haluaa saada tietoa tehokkaasta harjoittelusta naturaalitreenaajalle.

Varmasti toimiva tyyli tuokin, itse en ole kokeillut. Toimivia metodeja on monia. Itse tykkään tehdä paljon pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla niin treenitahti on todella tiukka ja painot sen verran pienet, että loukkaantumisriski on matala.

Liikaa en kuitenkaan lähtisi treenistä toiseen vaihtelemaan sarjoja. Tietty pysyvyys on hyvä juttu progression seuraamisen kannalta. Ja lihastahan voi rasittaa eri tavoin vaikka joka toinen päivä, jolla varmistuu, ettei se "totu" johonkin tiettyyn. Esimerkkinä selälle: maanantaina maastavetoa, tiistaina 2 kevyttä leuanvetotreeniä (á 10 min), keskiviikkona lepoa, torstaina kulmasoutua, perjantaina leuanvetoja, lauantaina rinnallevetoa.

Pari ideaa tuohon. Voihan sitä vaikka selkätreeniin heittää kulmasoudun kuukaudeksi ykkösliikkeeksi ja seurata kehitystä sen kautta, toista liikettä(oletuksena, että tekee kaksi liikettä yläselälle) sitten vaihtelee joka viikko. Sitten neljän viikon päästä vaihtaa ykkösliikettä. Tuohon esimerkkiisi en aloittelijaa tai edes vähän kokeneempaa kehottaisi lähtemään, tuo vaatii todella paljon tietoa omasta sietokyvystä ns. överiksi menee helposti.

Ei nyt ihan noin yksioikoista. Jos on esimerkiksi suunnitellut keskiviikon treeniksi maven, leuanvedon + käsitreenin, niin mikäpä estää käydä tekemässä maastavedon aamulla ja loput illalla. Saapahan eri tavalla tehoja molempiin treeneihin, kun ei tarvitse yhteen soittoon puskea. Ajankäytöllisesti ei tietysti ole paras ratkaisu, mutta jos asuu kävelymatkan päässä salista, niin miksikäs ei.

Ei mikään estäkään tekemästä, siitä vaan. Ihan toinen juttu saako esim. nimim. sporttipappa tuosta mitään hyötyä normaaliin treeniin verrattuna, epäilen, että ei. Ennemmin käyttää sen illan treeniajan vaikka venyttelyyn.

Monilla "kausiliikkujilla" on ongelmana se, että aloitetaan ihan älyttömillä treeneillä. Ekalla viikolla 4x kova juoksulenkki ja 5x punttitreeni päälle, tietysti ruokavalio on tiukka, päivässä puoli suullista sylkeä ja nuolaistaan illalla rusinaa. Viimeistään kahden viikon päästä ollaan niin paskana, että homma loppuu kuin seinään. Unelmoidaan, että vedetään hirmuinen kunto päälle hetkessä vaikka ei se kyllä niin onnistu. Parempi olisi aloittaa rauhassa ja sitten lisätä tehoja kun sietokyky ja kunto nousee. Vaikka ihan pari tunnin punttia ja 2-3 30-45min käpöstelylenkkiä hyvässä seurassa / viikko. Tuon varmaan pystyy tekemään kaikki paitsi ihan toivottamat tapaukset.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monilla "kausiliikkujilla" on ongelmana se, että aloitetaan ihan älyttömillä treeneillä. Ekalla viikolla 4x kova juoksulenkki ja 5x punttitreeni päälle, tietysti ruokavalio on tiukka, päivässä puoli suullista sylkeä ja nuolaistaan illalla rusinaa. Viimeistään kahden viikon päästä ollaan niin paskana, että homma loppuu kuin seinään. Unelmoidaan, että vedetään hirmuinen kunto päälle hetkessä vaikka ei se kyllä niin onnistu. Parempi olisi aloittaa rauhassa ja sitten lisätä tehoja kun sietokyky ja kunto nousee. Vaikka ihan pari tunnin punttia ja 2-3 30-45min käpöstelylenkkiä hyvässä seurassa / viikko. Tuon varmaan pystyy tekemään kaikki paitsi ihan toivottamat tapaukset.
Tämä on totta. Jos lähtötaso on "nollakunto" tai "kerran viikossa sählyä työporukalla", niin peruskunnon rakentaminen tulee aloittaa maltilla. Ihminen kestää yllättävän paljon treeniä määrällisesti, kun sen jakaa fiksusti. Palautumiskyky on ominaisuus, jota voi kehittää. Moni tekee virheen siinä, että murjoo monijakoisella ohjelmalla lihakset kipeiksi kerran viikossa ja kuvittelee, ettei voisi palautua tiheämmästä treenitahdista. Treenitapa on tuolloin "väärä", vähintäänkin epäsopiva. Esimerkkinä voi tehdä maanantaina kyykkyä 150 kilolla 4 tiukkaa 12 toiston sarjaa (=48 toistoa). Seurauksena hirvittävät "DOMSit" ja robottikävelyä useaksi päiväksi. Saman työmäärän jakaminen 2 osaan, esim. maanantaina 4*6 toistoa ja torstaina 8*3 toistoa tuo saman työmäärän huomattavasti meillyttävämmin. Toki pidemmillekin sarjoille on paikkansa, mutta suosittelen kaikille kuntosalilla säännöllisesti käyville ainakin kokeilemaan näitä matalien toistojen hypertrofiatreenejä.

Lopulliset treenimäärät toki sitten sovitetaan jokaisen omien tavoitteiden ja ajankäytön mukaan - pääasia, että liikkuu ja tekee sen monipuolisesti. On kuitenkin aikamoista ajanhukkaa esimerkiksi uhrata yksi treenikerta pelkästään käsille. Kyllä hauikset ja ojentajat saavat riittävästi runtua isoilla perusliikkeillä ja jos niille erityishuomiota haluaa antaa, niin ei siihen montaa minuuttia tarvitse uhrata.
 
Aivan totta nuo aloittelevan tai nollakunnosta lähtevän ongelmat. Lisäisin vain sen verran, että nolla kunnosta lähtiessä (onko teitä muita?) paikat menee kipeäksi poikkeuksetta, vaikka tekisi kuinka kevyesti. Itse olen treenannut oikeastaan aina ja nyt viimeisen 4 vuoden aikana on alkanut tulla pitempiä taukoja. Nyt on yksi sellainen 5 kk takana, että hyvä kun olen kaukosäädintä nostanut, joten kunto on aika nollilla. Tosin tiedostan sen oikein hyvin ja tiedän senkin, että vaikka kuinka haikailen niin tuloksia saa odottaa. Joten treeni on alkanut ja kestänyt pari viikkoa todella kevyesti, vaikkakin treenikerrat ovat tiheästi. Joka paikka on oikeastaan käynyt kipeänä, pohjetreenin jälkeinen robottikävely koettu ja kohta alkaa tuntua siltä, että pystyisi vähän jo treenaamaan. Painot saavat tosin vielä odottaa viikon tai 2 ennen kuin niihin alan lisäystä tekemään.
 

X-Hearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
RtSn:n kotikonstit!

Kun henkilökohtaisella tasolla ei perheellisellä ole oikein aikaa, varaa tai halua lähteä kehittämään lihaksia SATS'iin tai johonkin muuhun ylihinnoilteltuun treenilaitokseen, niin olen keksinyt hyvät kotikonstit omassa kerrostalo-osakkeessa - 18 kuukautisen tyttäreni huoneessa. Samalla tyttö käy erittäin hyvästä personal trainerista, HEH.

Haluan tehdä treenistäni siis miellekästä kaikille lihastyypeille. Siis lähinnä semmoista, joka nostattaa etenkin psyykkistä olotilaa. Fysiikka tulee siinä sivussa, jos on sitten tullakseen. Ja tuleehan se osittain, koska ruokavalio on kohdillaan. Hyvä niin.

No, kuitenkin. Varustuksiini kuuluu VAIN käsipainot, tanko, voimapyörä, vatsalihasmatto ja "apupenkki". Tällä kaikella saa tehtyä itselle miellyttävän treeniohjelman, silloin kun ehtii. Mitään pakonomaista kotitreenaamista täällä ei siis harrasteta, vaan kaikki lähtee henkisestä hyvinvoinnista. Olen huomannut, että kun pää on virkeä, tulosta tulee myös ihan eri malliin. Annan kehon tutkiskella, tarvitseeko se tänään lepoa vai kovaa rääkkiä. Ylirasitusta ja siitä johtuvia vammoja olen pyrkinyt välttämään kaikin keinoin.

Täytyy yksittäisliikkeistä nostaa esiin voimapyörä - ja sen käyttö. Voisin jopa sanoa, että vaihtaisin raskaat käsipainot tähän ilmestykseen. Voimapyörän avulla saat kyllä keskivartalon lihakset timmiin kuntoon eli toisin sanoen oikealla ruokavaliolla vatsa tulee näyttäväksi (sixpack) aika pian.

Pyörän käyttö vaatii vain vatsalta sekä selältä optimaalista paineensieto- ja kestokykyä sekä terveyttä, jotta liikkeet voi tehdä oikein. Ainoita huonoja puolia käytössä mahtaa olla vain se, että vatsa- ja selkälihakset täytyy olla ennestään suhteellisen mallikkaassa kunnossa.

Mikäli alkualoittelet voimapyörän käytön, aloita sievästi pienillä toistomäärillä. Jos nimittäin haluat päästä seuraavana päivänä ylös sieltä missä vietät yösi.

Videossa hieman persfektiiviä siihen, miten kulutan aikani muun muassa keskivartalon lihasten hoitoon. Ohessa myös ohjeet voimapyörän käyttöön raskaamman version kautta. Tämä todella tuntuu, sen voin luvata.

Mutta eikös se niin mene, että ilman kipua ei tule tulosta?
 
Viimeksi muokattu:

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Tuli itsekin sijoitettua tuohon voimapyörään. Maksoi Anttilassa muistaakseni 12,90. Erittäin näppärä laite, kevyt, helppo piilottaa ja inssikin osaa sitä ajaa. Tuntuu myös toimivan. Aloitin pakkauksen ohjeen mukaan seitsemällä toistolla polvet maassa. Tein noita ekana päivänä kolme sarjaa. Jo tuo tuntui, nyt kun kesällä ei ole tullut reenattua mitään. Vähitellen olen lisännyt toistomäärän kymmeneen ja tuo tuntuu aika sopivalta. Edelleen siis polvet maassa. Saa nähdä kuinka kauan kestää päästä tekemään varpaat maassa –suorituksia.

Yksi juttu tuossa vähän pelottaa. Kuten mainittu, laite on erittäin kevyt ja ainakin ulkopinnat ovat muovia. Suorituksessahan periaatteessa painetaan akselia katki koko painolla. Siinä kun jonkun sarjan viimeisillä vedoilla tuo akseli napsahtaa poikki, niin etuhampaat saa repäistä irti laminaatista.
 
Yksi juttu tuossa vähän pelottaa. Kuten mainittu, laite on erittäin kevyt ja ainakin ulkopinnat ovat muovia. Suorituksessahan periaatteessa painetaan akselia katki koko painolla. Siinä kun jonkun sarjan viimeisillä vedoilla tuo akseli napsahtaa poikki, niin etuhampaat saa repäistä irti laminaatista.

Älä turhaan pelkää. Se mikä ei tapa, sattuu ihan saatanasti tai ainakin rumentaa.

Pitänee itsekin tutustua kyseiseen vempeleeseen. Tuntuuko, että se voi olla treenissä yksi liike muiden joukossa vai onko noin alussa niin sippi, että muuta ei huvita enää tehdä?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Älä turhaan pelkää. Se mikä ei tapa, sattuu ihan saatanasti tai ainakin rumentaa.

Pitänee itsekin tutustua kyseiseen vempeleeseen. Tuntuuko, että se voi olla treenissä yksi liike muiden joukossa vai onko noin alussa niin sippi, että muuta ei huvita enää tehdä?

Edelleen suosittelen salilla kävijöille tuon pyörän asemesta levytankoa. Se on siellä ihan itsestään ja ajaa mielestäni saman asian. Kotikäytössä tuo masiina on varmasti varsin pätevä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Mitä tuolla voimapyörällä oikein tehdään? En viitsi ynnämuu-muodissa olevia videoita latailla.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Tuntuuko, että se voi olla treenissä yksi liike muiden joukossa vai onko noin alussa niin sippi, että muuta ei huvita enää tehdä?
Varmasti pystyy tekemään yhtenä muiden joukossa. Tai ainakin itse olen tottunut tekemään vatsoja miltei joka treenikerralla jonkun verran, kun palautuvat nopeasti. Tämän laitteen kanssa minut yllätti tuo, kuinka pienellä vaivalla (siis alkuun 3*7 toistoa) sai tehokkaan treenin tehtyä. Normaaleja vatsoja joutuu pumppaamaan niin perkeleesti.
Troy kirjoitti:
Edelleen suosittelen salilla kävijöille tuon pyörän asemesta levytankoa. Se on siellä ihan itsestään ja ajaa mielestäni saman asian. Kotikäytössä tuo masiina on varmasti varsin pätevä.
Varmasti toimii ihan samalla tavalla, kunhan heittää tarpeeksi pienen halkaisijan kiekot päihin, että pääsee matalalle. En tiedä, vaikuttaako käsien oteleveys jotenkin tehoon, tuossa valmiissa pyörässähän se on väkisin melko kapea.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Varmasti toimii ihan samalla tavalla, kunhan heittää tarpeeksi pienen halkaisijan kiekot päihin, että pääsee matalalle. En tiedä, vaikuttaako käsien oteleveys jotenkin tehoon, tuossa valmiissa pyörässähän se on väkisin melko kapea.

Minä olen tehnyt sillä tavalla, että ei ole kiekkoja ollenkaan. Itseasiassa kiekkojen kanssa siitä ei varmaan mitään tulisikaan, koska ne lieppaisivat varmaan aika rankasti tangossa.

Pitää olla siis suht asiallinen tanko ja suht tasainen alusta. Hyväkuntoinen virallinen tanko toimii hyvin ja minä olen löytänyt jokaiselta salilta tähän mennessä sopivan paikan liikkeelle. Ote minulla on ollut sellainen hartioiden levyinen. Kovin kapealla otteelle tehdessä tanko ei tahdo liikku suoraan alustalla. Hyvin toimii.
 

X-Hearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
Saa nähdä kuinka kauan kestää päästä tekemään varpaat maassa –suorituksia.
Kannattaa kokeilla pari toistoa alkuun ja tunnustella kropan ääntä.

Seiso jalat suorana etukenossa ja lähde rohkeasti tiputtamaan itseäsi kohti lattiaa - kädet suorana. Tavallaan venyttämään itseäsi. Tietenkin niin, että pysäytät liikkeen pikkuisen ennen lattiaa. Siitä sitten ylös samaa liikerataa menetellen. Katso aiemmasta videosta malli. Liike todellakin lähentelee jopa ihmisrääkkäyksen rajoja, sillä niin kova liike on kyseessä. Ainakin, mikäli toistoja on 10-20. Kannattaa tehdä aluksi varoen.

Kuten aiemmin mainitsin, voisin vaihtaa jopa raskaat käsipainot voimapyörään, mikäli olisi pakko toisesta valita.

Muistuttaisin vielä, ettei kannata särkeä itseään, jos vähänkin tuntuu pahalta. Polvet lattiassa -asento mukautuu kuitenkin kaikista parhaiten ihmiskeholle, kun ollaan voimapyörän treenauksen alkutekijöissä. Paras teho kropalle olisi, jos toiston tekee todella hitaasti ja pysäyttää liikkeen 2-3 sekunniksi alasasentoon - kroppa suorana.

Yksi juttu tuossa vähän pelottaa. Kuten mainittu, laite on erittäin kevyt ja ainakin ulkopinnat ovat muovia. Suorituksessahan periaatteessa painetaan akselia katki koko painolla.
Ei huolta. Pyörä ei varmasti hajoa.
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Tuntuuko, että se voi olla treenissä yksi liike muiden joukossa vai onko noin alussa niin sippi, että muuta ei huvita enää tehdä?
Liike antaa älyttömän hyvää vastapainoa aivan toisinlaiselle treenille. Esimerkiksi, mikäli olet tekemässä käsi- tai jalkasarjaa, voimapyörän käyttö vain täydentää treeniohjelmaasi.
 
S

solo

Huomenna pitäs käydä katsomassa yksi punttisali uusilla kotikulmillani. Nyt kaipaisin vinkkejä, että mitä tarvikkeita tarvitsee kun salilla käynnin aloittaa ja miten kannattaa lähteä liikkeelle..? Ajattelin aluksi ihan vaan nostella painoja ja katsoa miltä tuo toiminta alkaa taas maistumaan ja sitten jos tuntuu hyvältä, niin ruvetaan katselemaan jotain säännöllistä ohjelmaa. Minkä malliset kengät on hyvät puntilla ja mitä muuta vaatetusta ihmiset suosittelevat? Olen siis punttaillut aikaisemmin vanhemmilla asuessani(oma minisali kellarissa), joten ihan tyhjästä ei tarvitse lähteä liikkeellä, mutta virallisella punttisalilla en ole koskaan käynnyt..
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huomenna pitäs käydä katsomassa yksi punttisali uusilla kotikulmillani. Nyt kaipaisin vinkkejä, että mitä tarvikkeita tarvitsee kun salilla käynnin aloittaa ja miten kannattaa lähteä liikkeelle..? Ajattelin aluksi ihan vaan nostella painoja ja katsoa miltä tuo toiminta alkaa taas maistumaan ja sitten jos tuntuu hyvältä, niin ruvetaan katselemaan jotain säännöllistä ohjelmaa. Minkä malliset kengät on hyvät puntilla ja mitä muuta vaatetusta ihmiset suosittelevat? Olen siis punttaillut aikaisemmin vanhemmilla asuessani(oma minisali kellarissa), joten ihan tyhjästä ei tarvitse lähteä liikkeellä, mutta virallisella punttisalilla en ole koskaan käynnyt..

Ihan alkuun tarvitset vaatteet, jotka eivät purista eivätkä kiristä. Shortsit ja teepaita on aika hyvä lähtökohta. Verkkarit, colleget jne. käy yhtä lailla. Tavallinen puuvillateepaita toimii, mutta jos olet kova hikoilemaan, voit harkita jatkossa teknistä paitaa.

Salilla näkee sukkasillaan hipsijöitäkin, mutta jonkinlaiset sisäkengät kannattaa hankkia. Tasapohjaiset ovat parhaat, lenkkareita yms. kovin pehmustettuja en käyttäisi. Eivät ole hyviä esim. jalkakyykyssä ja lenkkareilla vääntyy herkästi nilkka. Mutta ekalla kerralla voit käyttää periaatteessa mitä tahansa puhdaspohjaisia kenkiä tai olla vaikka sukkasillaan.

Ota salille mukaan juomapullo, johon lastaat vettä. Et tarvitse mitään hienoa putelia, vaan esim. tyhjä limsapullo käy hyvin. Jos hikoilet paljon, ota pieni pyyhe hien pyyhkimistä varten.

Näillä vermeillä pärjäät pitkälle. Se, mitä tarvitset jatkossa riippuu tarpeistasi ja salisi valikoimasta. Itse olen vuosien aikana hankkinut vetoremmit, nostovyön, magnesiumia, treenivihkon, salihanskat, niveltukia, erilaisia köysiviritelmiä eri liikkeiden tekemiseen yms. yms.

Yleensä saleilta löytyy noita vehkeitä jonkin verran, joten niidenkään hankkimisella ei ole kiirettä. Kun painot jonkin verran lisääntyvät tangoissa ovat esim. polvituet ja kyynärtuet monille suositeltavia. Itse en kyykkää kuin pienet lämmittelysarjat ilman tukia, mutta sekin piti oppia polvileikkauksen jälkeen. En suosittele opettelemaan asioita noin kantapään kautta.

Joka tapauksessa pärjäät ihan perusliikuntavaatteilla ja vesipullolla tosi pitkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös