Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 911 781
  • 4 644

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Vyökeskusteluun sen verran että vaikka joillain treenaajilla liikkeiden suoritustekniikka ja tukilihakset olisivatkin kunnossa, niin mitään haittaa lannerangan tukemisesta varsinkin raskaammissa sarjoissa ei ole. Muutenkin Pekka Perustreenaajan voisi olla fiksua miettiä, että kannattaako niiden sarjapainojen aina olla niin isoja? Harjoituksen tehoa kun pystyy nostamaan muillakin keinoilla kuin painoja lisäämällä esim. noston negatiivistä vaihetta tehostamalla, palautusta lyhentämällä ja tekemällä pitempiä tai enemmän sarjoja. Välillä voi myös treenikiertoja muuttaa ja liikkeiden vaihtuvuutta kannattaa pohtia, mutta suurimmalla osalla salillakävijöistä eniten varmaan auttaisi tuo palautusten lyhentäminen. Mikäänhän ei ole typerämmän näköistä kuin se, että rapakuntoiset läskiperseet vaan istuskelevat salilla ja välillä käyvät huitaisemassa jonkun 1-2 toiston sarjan omaan kuntoon ja osaamiseen nähden aivan liian isolla painolla.
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Lisäravinteista!

Ajattelin kysellä hieman, että minkälaisia lisäravinteita jatkoajan punttia harrastavat käyttää treenin tukena, ja minkälaisia kokemuksia lisäravinteista?

Itse yritän säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa käydä salilla, mutta sopivaa lisäravinnetta ei oikein ole löytynyt.
Pari vuotta sitten minulla oli fastin mass proteiinia sekä saman lafkan night proteinia, toimivat ihan hyvin silloin kun itsekin pelasin vielä kiekkoa aktiivisesti ja silloin massaa tarvitsinkin.
Nyt kuitenkin olisi lähinnä tarkoitus saada hieman ylimääräistä pois varsinkin vatsanseudulta.
Eli jos on hyviä kokemuksia joistakin mömmöistä niin eikun tänne vaan!
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Minen ymmärrä, mitä haittaa vyön käytöstä nyt voi olla, oli selkäfileet kunnossa tai ei. Ellei sitten ole kyse jostain pullisteluriitistä.
 
Ajattelin kysellä hieman, että minkälaisia lisäravinteita jatkoajan punttia harrastavat käyttää treenin tukena, ja minkälaisia kokemuksia lisäravinteista?

Itse yritän säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa käydä salilla, mutta sopivaa lisäravinnetta ei oikein ole löytynyt.
Pari vuotta sitten minulla oli fastin mass proteiinia sekä saman lafkan night proteinia, toimivat ihan hyvin silloin kun itsekin pelasin vielä kiekkoa aktiivisesti ja silloin massaa tarvitsinkin.
Nyt kuitenkin olisi lähinnä tarkoitus saada hieman ylimääräistä pois varsinkin vatsanseudulta.
Eli jos on hyviä kokemuksia joistakin mömmöistä niin eikun tänne vaan!
Itse käyn salila 2-3 kertaa viikossa, siihen päälle parit reenit ja pelit viikkoa kohden. Aamuisin pitkäkestoinen protsku (esim. kaseiini) + kreatiini, urheilun jälkeen palautus (esim. boosman after) + hera (pari rlk) + kreatiini ja illalla taas pitkäkestoinen protsku. Loput protskut koitan saada syömällä, mutta vajaaks jää tavoitteesta (150-200g/vrk).

Itse en aiemmin käyttänyt juurikaan noita lisäravinteita, mutta nyt kevättalvella sen aloitin ja täytyy sanoa, että itselleni toimii. Syön niin huonosti, etten saa ravinteita lähellekään tarpeeksi siitä, joten itselleni nuo tekevät hyvää. Vaikken reenaakaan esim. salia enempää kuin tuon pari kertaa viikossa, niin kevään aikana lihasta tuli varsin mukavasti lisää.
Ylimääräistä ei tullut, koska hiilareiden määrä ei noussut juurikaan. Sen sijaan palautuminen parani huomattavasti ja siten tehosti myös reenaamista.

Lisäravinteiden merkkejä yms. en lähde arvioimaan, kun ei siihen pätevyyttä ole.
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Itse käyn salila 2-3 kertaa viikossa, siihen päälle parit reenit ja pelit viikkoa kohden. Aamuisin pitkäkestoinen protsku (esim. kaseiini) + kreatiini, urheilun jälkeen palautus (esim. boosman after) + hera (pari rlk) + kreatiini ja illalla taas pitkäkestoinen protsku. Loput protskut koitan saada syömällä, mutta vajaaks jää tavoitteesta (150-200g/vrk).

Itse en aiemmin käyttänyt juurikaan noita lisäravinteita, mutta nyt kevättalvella sen aloitin ja täytyy sanoa, että itselleni toimii. Syön niin huonosti, etten saa ravinteita lähellekään tarpeeksi siitä, joten itselleni nuo tekevät hyvää. Vaikken reenaakaan esim. salia enempää kuin tuon pari kertaa viikossa, niin kevään aikana lihasta tuli varsin mukavasti lisää.
Ylimääräistä ei tullut, koska hiilareiden määrä ei noussut juurikaan. Sen sijaan palautuminen parani huomattavasti ja siten tehosti myös reenaamista.

Lisäravinteiden merkkejä yms. en lähde arvioimaan, kun ei siihen pätevyyttä ole.

On varmaan kyllä itsekin lähdettävä shoppailemaan johonkin sporttikauppaan ainakin tota heraa ja jotain muuta pitkäkestoista protskua. Minulla ei myöskään syömisestä tule läheskään tarpeeksi ravinteita.
Olis muutenkin kiva alkaa nähdä tuloksia hieman nopeammin.
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Seuraava sanonta onkin sitten: "mitään en ole ottanut". Sitä sitten hoetaan pää turvoksissa puhe sössöttäen.

No ei tässä nyt onneksi ihan niin huonossa kunnossa olla, että tarvis ruveta millekkään hevoskuurille.
Sitä on nyt vaan sen puolivuotta taas reenannu, mutta tulos ei ole mikään hirveän uskomaton, tosin tähän voi vaikuttaa myös niin sanottu "elintason nousu"... joka yleensä alkaa pikkuhiljaa näkymään.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Monella on protskujen ja muiden aineiden syönti jäänyt kesken sen takia että ne ovat a) työläitä sekoittaa ja/tai b) maistuvat puulta. Ja sitten vielä kannattaa huomioida laktoosin määrä, sekin vaihtelee aika paljon ja joillain alkaa helposti vatsa kuplia ja kaasua päräytellä jos vatsa protestoi laktoosin määrää. Vähälaktoosissa on alle 1g laktoosia per 100g.

Maitoprotskut ovat hitaita, hera nopeata. Soija jostain väliltä. Itse en soijaskeidaan koske, maistuu vanhalle vehkeelle ja pistää mahan sekaisin. Sama koskee kaikkia halpisheraprotskuja.

Tietysti näistä löytyy sekoituksia joissa on esim. heraa ja kaseeinia.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Punttivyön käyttö on ehdottoman suositeltavaa ennätyksiä haettaessa, muuten en ole käyttänyt. Yksi treenamisesta paljon tietävä sanoi ettei kannata totuttaa selkää tukeen mitä oikeasti ei ole olemassa. Lihas kun tottuu...väittipä myös että vyön kanssa treenavat eivät hajoita selkäänsä salilla vaan usein helpon/kevyen näköisissä nostoissa normaali elämässä(esim. muuttokuorma tms.).Ko. herra ei tosin treenaa isojen lihasten toivossa vaan itsepuolustuslajin ohessa, eli painotus treenissä hiukan eri kuin keskiverto kaverilla. Eli karrikoiden voisi kai sanoa että oikeaa elämää varten treenavat ei käytä vyötä. Loppupeleissä treenin muoto ja tavoite ratkaisee.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Punttivyön käyttö on ehdottoman suositeltavaa ennätyksiä haettaessa, muuten en ole käyttänyt. Yksi treenamisesta paljon tietävä sanoi ettei kannata totuttaa selkää tukeen mitä oikeasti ei ole olemassa. Lihas kun tottuu...väittipä myös että vyön kanssa treenavat eivät hajoita selkäänsä salilla vaan usein helpon/kevyen näköisissä nostoissa normaali elämässä(esim. muuttokuorma tms.).Ko. herra ei tosin treenaa isojen lihasten toivossa vaan itsepuolustuslajin ohessa, eli painotus treenissä hiukan eri kuin keskiverto kaverilla. Eli karrikoiden voisi kai sanoa että oikeaa elämää varten treenavat ei käytä vyötä. Loppupeleissä treenin muoto ja tavoite ratkaisee.

Pöh, tuo nyt kuulostaa ihan älyttömältä, if you don't mind me saying.
 

#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Ihan mielenkiinnosta kyselen,että minkälaisia sarjoja te yleensä teette voimapyörällä, itse teen jotain 4x10 ja siihen päälle sitten vatsoja myös muilla laitteilla ja vatsalihakset saa kyllä kipeiksi..
On kyllä mahtava vempele tuo voimapyörä.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Pöh, tuo nyt kuulostaa ihan älyttömältä, if you don't mind me saying.

En välitä mutta perusteita miksi? Ilmeisesti tarkoitat tuota lihas tottuu juttua? Lihasten muokkaamisestahan tässäkin periaatteessa on kyse.Käytännön tilanteissa olemattomiin tukiin perustuvilla treenimenetelmillä voi olla kiva repiä salilla isoja painoja mutta nk.oikean elämän käytännön voimaa se ei mielestäni kasvata. Esim. kisoihin treenavalle sillä ei ole merkitystä. jaksaako nostaa jotain apulantasäkkejä mutta itse kun yritin parantaa oikeasti heikkoa selkääni, en vyötä käyttänyt koska en aio tehdä töitä punttivyön kanssa. Kuten totesin, treenin tavoitteista ja painotuksestahan se on oikeasti kiinni. Mainittakoon että punttivyötä vastustanut mies on siirtynyt lähes kokonaan treenaamaan kahvakuulan kanssa, toimii kuulemma paremmin hänelle. Tästäkin voidaan päätellä mitä mies treenillään hakee.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
En välitä mutta perusteita miksi? Ilmeisesti tarkoitat tuota lihas tottuu juttua? Lihasten muokkaamisestahan tässäkin periaatteessa on kyse.Käytännön tilanteissa olemattomiin tukiin perustuvilla treenimenetelmillä voi olla kiva repiä salilla isoja painoja mutta nk.oikean elämän käytännön voimaa se ei mielestäni kasvata. Esim. kisoihin treenavalle sillä ei ole merkitystä. jaksaako nostaa jotain apulantasäkkejä mutta itse kun yritin parantaa oikeasti heikkoa selkääni, en vyötä käyttänyt koska en aio tehdä töitä punttivyön kanssa. Kuten totesin, treenin tavoitteista ja painotuksestahan se on oikeasti kiinni. Mainittakoon että punttivyötä vastustanut mies on siirtynyt lähes kokonaan treenaamaan kahvakuulan kanssa, toimii kuulemma paremmin hänelle. Tästäkin voidaan päätellä mitä mies treenillään hakee.

Tukilihaksia kannattaa treenata niille tarkoitetuilla aktiivisilla liikkeillä jolloin ne rasittuvat kokonaisvaltaisemmin ja niiden aineenvaihdunta paranee huomattavasti tehokkaammin. Tuossa "älä käytä vyötä" kommentissa ei ole edelleenkään mitään mieltä.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Jep jep.Kuten ekan viestin alussa sanoin,ennätyksiä tms. kokeiltaessa hyvä varmuuden vuoksi olla.varmasti muitakin tilanteita on jossa fiksua käyttää,itselle ei ole pahemmin tullut vastaan.Eli tapauskohtaisesti.En ole tuominnut koko vyötä, mielestäni sen käyttö vaan ei ole kauhean perusteltua nk.normitreenissä. varsinkin jos "oikaisee" eli jättää treenamatta apulihaksia koska vyö tukee tarpeeksi ilman treeniä.Korjatkaa jos olen pahasti hakoteillä...
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
En välitä mutta perusteita miksi? Ilmeisesti tarkoitat tuota lihas tottuu juttua? Lihasten muokkaamisestahan tässäkin periaatteessa on kyse.Käytännön tilanteissa olemattomiin tukiin perustuvilla treenimenetelmillä voi olla kiva repiä salilla isoja painoja mutta nk.oikean elämän käytännön voimaa se ei mielestäni kasvata. Esim. kisoihin treenavalle sillä ei ole merkitystä. jaksaako nostaa jotain apulantasäkkejä mutta itse kun yritin parantaa oikeasti heikkoa selkääni, en vyötä käyttänyt koska en aio tehdä töitä punttivyön kanssa. Kuten totesin, treenin tavoitteista ja painotuksestahan se on oikeasti kiinni. Mainittakoon että punttivyötä vastustanut mies on siirtynyt lähes kokonaan treenaamaan kahvakuulan kanssa, toimii kuulemma paremmin hänelle. Tästäkin voidaan päätellä mitä mies treenillään hakee.

Itse lopetin vyön käytön maastavetotreeneissä jo vuosia sitten, mutta tietysti samalla tiputin myös kilomääriä radikaalisti tangosta jotta vahinkoja ei tulisi. Veto-treeneissä saavat vatsalihaksetkin uudenlaista rasitusta kun vyö ei ole mukana auttamassa. Suosittelen kokeilemaan, mutta järkevillä painoilla siten että sarjoissa toistomäärät suht pitkiä. Ja sarjoja ei tehdä loppuunasti vahinkojen välttämiseksi. Pitäkää järki mukana että ette hajoita selkäänne.
Penkkitreenin olen vaihtanut myös kokonaan sotilaspenkkityyliseksi eli punnerruksessa käytetään vain ylävartalon ja käsien lihaksia hyväksi jalkojen ollessa ylhäällä lattiasta. Itse en tajua mitä järkeä tavallisen kuntotreenaajan on vedellä epäpuhtaita maximiykkösiä selkäkaarella? Tietysti siinä voi miehisyys saada pienen kolauksen kun rautamäärät tippuvat, mutta kohdistuupahan treeni sitten oikeisiin paikkoihin ja puhtaasti.

ps. ja ne helv** vetoremmit pois treeneistä niin saavat kyynärvarrenlihaksetkin kyytiä...
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Jep jep.Kuten ekan viestin alussa sanoin,ennätyksiä tms. kokeiltaessa hyvä varmuuden vuoksi olla.varmasti muitakin tilanteita on jossa fiksua käyttää,itselle ei ole pahemmin tullut vastaan.Eli tapauskohtaisesti.En ole tuominnut koko vyötä, mielestäni sen käyttö vaan ei ole kauhean perusteltua nk.normitreenissä. varsinkin jos "oikaisee" eli jättää treenamatta apulihaksia koska vyö tukee tarpeeksi ilman treeniä.Korjatkaa jos olen pahasti hakoteillä...

No aika monelle saliharrastajalle ns. maksimitreeni on ihan "normitreeniä" ja varsinkin silloin on erittäin perusteltua käyttää vyötä. Toinen tilanne on, että treenaat esim. jalat ja selän eri päivinä (niinkuin useimmat varmasti tekevät) ja haluat todellakin keskittyä kyseisinä päivinä täysipainoisesti juuri näihin osa-alueisiin. Taas on hyvä paikka käyttää vyötä esim. siinä kyykkytreenissä. Kyse on siitä, että lihasryhmät eristetään ja treenataan vain sitä tiettyä osa-aluetta kerrallaan. Jos tämä ei tunnu itselle hyvältä niin sitten on sama mennä vaikka kansalaisopiston jumppaan, mutta ei sitä kannata tähän punttisalin vyökeskusteluun sekoittaa.

Itse lopetin vyön käytön maastavetotreeneissä jo vuosia sitten, mutta tietysti samalla tiputin myös kilomääriä radikaalisti tangosta jotta vahinkoja ei tulisi. Veto-treeneissä saavat vatsalihaksetkin uudenlaista rasitusta kun vyö ei ole mukana auttamassa. Suosittelen kokeilemaan, mutta järkevillä painoilla siten että sarjoissa toistomäärät suht pitkiä. Ja sarjoja ei tehdä loppuunasti vahinkojen välttämiseksi. Pitäkää järki mukana että ette hajoita selkäänne.
Penkkitreenin olen vaihtanut myös kokonaan sotilaspenkkityyliseksi eli punnerruksessa käytetään vain ylävartalon ja käsien lihaksia hyväksi jalkojen ollessa ylhäällä lattiasta. Itse en tajua mitä järkeä tavallisen kuntotreenaajan on vedellä epäpuhtaita maximiykkösiä selkäkaarella? Tietysti siinä voi miehisyys saada pienen kolauksen kun rautamäärät tippuvat, mutta kohdistuupahan treeni sitten oikeisiin paikkoihin ja puhtaasti.

ps. ja ne helv** vetoremmit pois treeneistä niin saavat kyynärvarrenlihaksetkin kyytiä...

Minä en ymmärrä, että miten ihmiset treenaavat kun vaihtoehdot tuntuvat olevan kaikki tankoon ja jumppamoodi. Minä ainakin nostan rautaa välillä pienemmillä painoilla ja välillä isommilla painoilla myös sarjojen pituuksia ja tempoa vaihdellen ihan sen oman ohjelmani mukaan. En minä mitään perus 3x10 tehdessäni mitään vyötä käytä, mutta joku 5x2-3 sarja isoilla painoilla esim. kyykyssä on minun mielestäni sen oman selän vuoksi erittäin fiksu paikka käyttää sitä vyötä. Kuten aiemmin totesin niin se ei ole mistään pois vaan päinvastoin. Saan tehtyä jalat täysipainoisesti ja selän sitten kun sen aika on.

Epäpuhtaita maksimiykkösiä en ymmärrä minäkään, mutta puhtaat on ihan ok. Ei niitä varmaan muuten missään treenioppaissakaan olisi. Ykkösiä en ole itse tehnyt juuri koskaan.

Vetoremmit on ihan tarpeellinen juttu silloin kun nostaa sen verran, että ei yksinkertaisesti jaksa pitää tangosta kiinni muuten. Lähinnä pelkästään mavessa tämä tulee eteen kovemmissa sarjoissa.
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Minä en ymmärrä, että miten ihmiset treenaavat kun vaihtoehdot tuntuvat olevan kaikki tankoon ja jumppamoodi. Minä ainakin nostan rautaa välillä pienemmillä painoilla ja välillä isommilla painoilla myös sarjojen pituuksia ja tempoa vaihdellen ihan sen oman ohjelmani mukaan.

Tehokas treenaaminen edellyttää harjoitusärsykkeen(harjoituspainon) vaihtelua tietyin väliajoin. Jos kuukausi tolkulla junnaa menemään samoilla painoilla ja samalla treeniohjelmalla niin eihän siinä mitään tolkkua ole. Jos osaa treenata oikein ja tekee ne max-ykköset oikein, niin ei siinä mitään. Joskus on helkatin kiva kokeilla max-painoja ja väsyttää itsensä äärimmilleen. Kuluu asiaan tietyin väliajoin.
Itse nykyään treenaan pääsääntöisesti raskailla ja tehokkailla perusliikkeillä, eli maastaveto,hauiskääntö tangolla/käsipainoilla,pystysoutu, penkki, dippi(ojentajille,kapealla otteella),ranskalainen punnerrus, kyykky ja leuanveto. Etuolkapäitä en nykyään treenaa ollenkaan erikseen kun kahdesti viikossa vedän sotilaspenkkityyliin penkkiä, niin etuolkapäät saavat kunnon rasituksen näinkin. Eli "balettiliikkeet"(esim vipuvarsilaitteet ja käsitreenit taljoilla) olen suosiolla jättänyt vähemmälle, mutta tottakai vaihtelun vuoksi käytän joskus niitäkin.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Jos tämä ei tunnu itselle hyvältä niin sitten on sama mennä vaikka kansalaisopiston jumppaan, mutta ei sitä kannata tähän punttisalin vyökeskusteluun sekoittaa.


Epäpuhtaita maksimiykkösiä en ymmärrä minäkään, mutta puhtaat on ihan ok. Ei niitä varmaan muuten missään treenioppaissakaan olisi. Ykkösiä en ole itse tehnyt juuri koskaan.
Ensimmäistä en ymmärrä. Joko eristät lihasryhmät tai menet jumppaan? Toivottavasti et ole sitä mieltä että salilla saa treenata vain voimaa ja kokoa...Lihasryhmien eristäminen on helvetin tehokasta,piste. Ainoa tapa? En usko. Jos haluaisin helvetisti lisää voimaa ja kokoa nopeasti, käyttäsin sitä keinoa itsekkin. Nyt en halua, joten teen eri tyylillä. tulokset ovat olleet ok.Sehän taitaa se tärkein kuitenkin olla,että kehittyy haluamaansa suuntaan?

Toisesta olemme samaa mieltä. Ei kai ketään tosissaan harrastava niitä ymmärrä...
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
. Eli "balettiliikkeet"(esim vipuvarsilaitteet ja käsitreenit taljoilla) olen suosiolla jättänyt vähemmälle, mutta tottakai vaihtelun vuoksi käytän joskus niitäkin.

Marko Savolaisen perusmassaliike hauiksille oli scott-kääntö taljalla.
Piti myös reisiojennusta koneessa hyvänä massaliikkeenä. Miehellä oli kokoa aika paljon 10 vuotta sitten.
Mielestäni koneiden paras puoli on se,että vastus pysyy tasaisena koko liikesarjan ajan.Siinä on aika hankala huijata. Vapailla tykkään kyllä minäkin sen perustreenin tehdä ja koneilla sitten keskitetysti pumppia päälle.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Monella on protskujen ja muiden aineiden syönti jäänyt kesken sen takia että ne ovat a) työläitä sekoittaa ja/tai b) maistuvat puulta.

Maitoprotskut ovat hitaita, hera nopeata. Soija jostain väliltä. Itse en soijaskeidaan koske, maistuu vanhalle vehkeelle ja pistää mahan sekaisin. Sama koskee kaikkia halpisheraprotskuja.

Tuli mieleen että millasia kokemuksia on arvon palstalaisilla palautus/protskujuomista?
Itse käytin aikani Wheyn tuotteita ja vähän hiilareita sisältävää protskujauhetta.
Mutta pahenevat vatsavaivat lopetti sen käytön.

Sitten kaveri suositteli mulle sellasta ku Power Recovery, ainakaan sillo kuin Kaverini oli sillä saanut vatsavaivat pois ja kuulemma oli toiminu muutenkin hyvin ottaen huomioon että viikot oli frendilläkin fyysisesti aika raskaita plus kunnon treenit päälle.
Toiminut mullakin hyvin ja ihme kyllä, vatsavaivat lähes 98 % poissa.
Sen lisäksi maku on mun mielestä ihan ok, veteen mä en ole koskaan pystyny niitä laittamaan mutta rasvattomaan maitoon kylläkin.
Mun mielestä ne ei ole työläitä kyllä sotkea, meniskö minuutti peräti siinä joten tuota mä aina ihmettelen että jos jonkun käyttö jää siitä kiinni. ;)
 
Viimeksi muokattu:

tompo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Mielestäni koneiden paras puoli on se,että vastus pysyy tasaisena koko liikesarjan ajan.Siinä on aika hankala huijata. Vapailla tykkään kyllä minäkin sen perustreenin tehdä ja koneilla sitten keskitetysti pumppia päälle.

Koneissa on ainakin oman kokemukseni puolesta se erittäin huonoa, että kun ne on suunniteltu enemmän ja vähemmän jonkin kropan mukaan. Tällöin liikesarjat eivät ole ihan kunnollisia ainakaan omalla kohdallani. Olenko sitten joku kehitysvammainen yksilö, sen voi muut sanoa. Lisäksi mitä olen huomannut joidenkin koneiden kohdalla, että niissä tulee sen verta vipuvartta lisää, että voit laittaa x-määrän enemmän painoa laitteeseen, kuin jos tekisit saman treenin vapailla painoilla. Tietysti piristäähän se aina mieltä, kun tulokset "kehittyvät"

Vapailla painoilla tulee mielestäni puhtaampi liike ja jos tuntuu siltä, että meinaa tulla huijausta siinä, että ottaa apuun jotain muita kropan osia niin silloin pitää pudottaa painoja pois päistä. Tällöin palataan taas puhtaaseen liikkeeseen. Puntilla treenatessa huijaat vaan itseäsi etkä ketään muuta, jos liike on epäpuhdas.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ensimmäistä en ymmärrä. Joko eristät lihasryhmät tai menet jumppaan? Toivottavasti et ole sitä mieltä että salilla saa treenata vain voimaa ja kokoa...Lihasryhmien eristäminen on helvetin tehokasta,piste. Ainoa tapa? En usko. Jos haluaisin helvetisti lisää voimaa ja kokoa nopeasti, käyttäsin sitä keinoa itsekkin. Nyt en halua, joten teen eri tyylillä. tulokset ovat olleet ok.Sehän taitaa se tärkein kuitenkin olla,että kehittyy haluamaansa suuntaan?

En minä niin sanonut, tosin ehkä ilmaisin itseni hieman kärkevästi. Mielestäni jokainen saa treenata ihan niinkuin haluaa ja missä haluaa. Yritin vain sanoa, että jos sinä tai joku muu ei tarvitse omassa treenissään vyötä niin jollekin toiselle se voi olla omassa treenissään korvaamaton apuväline. Eikä silloin ole kyse mistään huijaamisesta tms. Siis jonkin tietyn treenin luonteella ei ole mielestäni järkevää perustella vyön käyttämättä jättämistä jossain toisessa treenissä. Kansalaisopiston jumppa tarkoitti tässä tapauksessa siis kaikkia sellaisia treenitapoja, joissa vyö ei ole tarpeen. Halventavasti sanottu sellaisia kohtaan ehkä, mutta treenaan itsekin suurimman osan ajastani sellaisilla tyyleillä, joten ilmaus minun käyttööni sallittakoon. =)
 

konna_kuittaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä nyt varsinaista bodausta ole, mutta pientä vinkkiä kaipailen, amatöörien amatööri kun olen.

Eli siis vedän noin kolme kertaa viikossa tälläisen setin ja käytössä ei ole mitään erikoisvempaimia vaan vain tavallinen penkki, tarkoituksena vain vähän ryhdistää näitä "ruipeloita" käsivarsia, ja siinä samalla hieman jaloille treeniä.

Jalkakyykky: 4 X 20, yy kg:lla
Penkistä nosto/miksi sitä nyt kutsutaankaan: 4 X 10, yy kg:lla
Hauis: 5 X 10, yy kg:lla
Takareisi/pohkeet/mitä jalkojen lihasta siinä nyt treenataankaan: 4 X 10, yy kg:lla

Setin veto kestää nyt noin puolituntia nopealla temmolla, mutta jotenkin tuntuu siltä, että voisi hieman kasvattaa noiden sarjojen määrää. Ylävartaloon kait kannattaisi jotain lisäillä? Kenties tupla määrät penkistä nostoa, vai menisikö jo liian "suuriksi" määriksi...
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Setin veto kestää nyt noin puolituntia nopealla temmolla, mutta jotenkin tuntuu siltä, että voisi hieman kasvattaa noiden sarjojen määrää. Ylävartaloon kait kannattaisi jotain lisäillä? Kenties tupla määrät penkistä nostoa, vai menisikö jo liian "suuriksi" määriksi...
Selkeästi tuo ohjelmasi huutaa selkäosaston mukaan ottamista etenkin kun aiot rintaa ottaa enemmän. Muuten ryhti alkaa ennen pitkää painua huonoksi. Kotioloissa kätevin keino on varmaankin ottaa mukaan vanha kunnon leuvanveto, jos vain suinkin mahdollista. Niitä voi vetää vaikka kolme sarjaa, neljä saattaa ensialkuun vetää pahasti hapelle. Levytangolla voit vääntää myös kulmasoutua, eli polvista kevyt jousto ja vedellään tankoa polvien tasolta kohti munia. Toki myös normiselkiä on hyvä vääntää matolla tms.

Penkkipunnerrusta ei välttämättä kannata lähtä tuplaamaan, vaan esim. toisen liikkeen ottaminen lisäksi voisi olla paikallaan. Esim. vinopenkki voisi olla hyvä, jos penkin selkäosan vain saa nostettua pystympään asentoon.

Olkapäille voit ottaa pystypunnerruksen, eli istualtaan tai seisaaltaan nostellaan tankoa suorille käsille olkapäiden tasosta. Vaihtoehtona vipunostot sivuille.

Ojentajille voit ottaa ranskalaisen punnerruksen. Voi tehdä myös selin, vaikka pari sarjaa.

Paikallaan voisi ottaa ohjelmaan myös rinnalleveto. Se on hyvä liike, joka ottaa todella moneen paikkaan. Sitä pari sarjaa, ja sitten vaikka reisiliikettä vähemmäksi.

Vatsoja kannattaa myös vetää muutama sarja setin lopuksi vaikka kahtena kertana viikossa.

Tässä siis vähän hahmotelmaa:

Rinnalleveto 2x15
Kyykky 3x20
Reisiliike 2x10
Penkki 3-4x10
Vinopenkki 2-3x12 (jos mahdollinen)
Leuat 2-3x10
Muu selkä 2-3x
Pystypunnerrus 2x12
Ranskalainen 2x12
Vatsat 4x

Tuossa sellainen perussetti mitä saisit niillä vehkeillä väännettyä. Sarjoja alkaa kyllä olemaan jo aika paljon, eli kaikkia noita ei kannata välttämättä vetää kerralla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös