Itse käyn salila 2-3 kertaa viikossa, siihen päälle parit reenit ja pelit viikkoa kohden. Aamuisin pitkäkestoinen protsku (esim. kaseiini) + kreatiini, urheilun jälkeen palautus (esim. boosman after) + hera (pari rlk) + kreatiini ja illalla taas pitkäkestoinen protsku. Loput protskut koitan saada syömällä, mutta vajaaks jää tavoitteesta (150-200g/vrk).Ajattelin kysellä hieman, että minkälaisia lisäravinteita jatkoajan punttia harrastavat käyttää treenin tukena, ja minkälaisia kokemuksia lisäravinteista?
Itse yritän säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa käydä salilla, mutta sopivaa lisäravinnetta ei oikein ole löytynyt.
Pari vuotta sitten minulla oli fastin mass proteiinia sekä saman lafkan night proteinia, toimivat ihan hyvin silloin kun itsekin pelasin vielä kiekkoa aktiivisesti ja silloin massaa tarvitsinkin.
Nyt kuitenkin olisi lähinnä tarkoitus saada hieman ylimääräistä pois varsinkin vatsanseudulta.
Eli jos on hyviä kokemuksia joistakin mömmöistä niin eikun tänne vaan!
Itse käyn salila 2-3 kertaa viikossa, siihen päälle parit reenit ja pelit viikkoa kohden. Aamuisin pitkäkestoinen protsku (esim. kaseiini) + kreatiini, urheilun jälkeen palautus (esim. boosman after) + hera (pari rlk) + kreatiini ja illalla taas pitkäkestoinen protsku. Loput protskut koitan saada syömällä, mutta vajaaks jää tavoitteesta (150-200g/vrk).
Itse en aiemmin käyttänyt juurikaan noita lisäravinteita, mutta nyt kevättalvella sen aloitin ja täytyy sanoa, että itselleni toimii. Syön niin huonosti, etten saa ravinteita lähellekään tarpeeksi siitä, joten itselleni nuo tekevät hyvää. Vaikken reenaakaan esim. salia enempää kuin tuon pari kertaa viikossa, niin kevään aikana lihasta tuli varsin mukavasti lisää.
Ylimääräistä ei tullut, koska hiilareiden määrä ei noussut juurikaan. Sen sijaan palautuminen parani huomattavasti ja siten tehosti myös reenaamista.
Lisäravinteiden merkkejä yms. en lähde arvioimaan, kun ei siihen pätevyyttä ole.
Olis muutenkin kiva alkaa nähdä tuloksia hieman nopeammin.
Seuraava sanonta onkin sitten: "mitään en ole ottanut". Sitä sitten hoetaan pää turvoksissa puhe sössöttäen.
Punttivyön käyttö on ehdottoman suositeltavaa ennätyksiä haettaessa, muuten en ole käyttänyt. Yksi treenamisesta paljon tietävä sanoi ettei kannata totuttaa selkää tukeen mitä oikeasti ei ole olemassa. Lihas kun tottuu...väittipä myös että vyön kanssa treenavat eivät hajoita selkäänsä salilla vaan usein helpon/kevyen näköisissä nostoissa normaali elämässä(esim. muuttokuorma tms.).Ko. herra ei tosin treenaa isojen lihasten toivossa vaan itsepuolustuslajin ohessa, eli painotus treenissä hiukan eri kuin keskiverto kaverilla. Eli karrikoiden voisi kai sanoa että oikeaa elämää varten treenavat ei käytä vyötä. Loppupeleissä treenin muoto ja tavoite ratkaisee.
Pöh, tuo nyt kuulostaa ihan älyttömältä, if you don't mind me saying.
En välitä mutta perusteita miksi? Ilmeisesti tarkoitat tuota lihas tottuu juttua? Lihasten muokkaamisestahan tässäkin periaatteessa on kyse.Käytännön tilanteissa olemattomiin tukiin perustuvilla treenimenetelmillä voi olla kiva repiä salilla isoja painoja mutta nk.oikean elämän käytännön voimaa se ei mielestäni kasvata. Esim. kisoihin treenavalle sillä ei ole merkitystä. jaksaako nostaa jotain apulantasäkkejä mutta itse kun yritin parantaa oikeasti heikkoa selkääni, en vyötä käyttänyt koska en aio tehdä töitä punttivyön kanssa. Kuten totesin, treenin tavoitteista ja painotuksestahan se on oikeasti kiinni. Mainittakoon että punttivyötä vastustanut mies on siirtynyt lähes kokonaan treenaamaan kahvakuulan kanssa, toimii kuulemma paremmin hänelle. Tästäkin voidaan päätellä mitä mies treenillään hakee.
En välitä mutta perusteita miksi? Ilmeisesti tarkoitat tuota lihas tottuu juttua? Lihasten muokkaamisestahan tässäkin periaatteessa on kyse.Käytännön tilanteissa olemattomiin tukiin perustuvilla treenimenetelmillä voi olla kiva repiä salilla isoja painoja mutta nk.oikean elämän käytännön voimaa se ei mielestäni kasvata. Esim. kisoihin treenavalle sillä ei ole merkitystä. jaksaako nostaa jotain apulantasäkkejä mutta itse kun yritin parantaa oikeasti heikkoa selkääni, en vyötä käyttänyt koska en aio tehdä töitä punttivyön kanssa. Kuten totesin, treenin tavoitteista ja painotuksestahan se on oikeasti kiinni. Mainittakoon että punttivyötä vastustanut mies on siirtynyt lähes kokonaan treenaamaan kahvakuulan kanssa, toimii kuulemma paremmin hänelle. Tästäkin voidaan päätellä mitä mies treenillään hakee.
Jep jep.Kuten ekan viestin alussa sanoin,ennätyksiä tms. kokeiltaessa hyvä varmuuden vuoksi olla.varmasti muitakin tilanteita on jossa fiksua käyttää,itselle ei ole pahemmin tullut vastaan.Eli tapauskohtaisesti.En ole tuominnut koko vyötä, mielestäni sen käyttö vaan ei ole kauhean perusteltua nk.normitreenissä. varsinkin jos "oikaisee" eli jättää treenamatta apulihaksia koska vyö tukee tarpeeksi ilman treeniä.Korjatkaa jos olen pahasti hakoteillä...
Itse lopetin vyön käytön maastavetotreeneissä jo vuosia sitten, mutta tietysti samalla tiputin myös kilomääriä radikaalisti tangosta jotta vahinkoja ei tulisi. Veto-treeneissä saavat vatsalihaksetkin uudenlaista rasitusta kun vyö ei ole mukana auttamassa. Suosittelen kokeilemaan, mutta järkevillä painoilla siten että sarjoissa toistomäärät suht pitkiä. Ja sarjoja ei tehdä loppuunasti vahinkojen välttämiseksi. Pitäkää järki mukana että ette hajoita selkäänne.
Penkkitreenin olen vaihtanut myös kokonaan sotilaspenkkityyliseksi eli punnerruksessa käytetään vain ylävartalon ja käsien lihaksia hyväksi jalkojen ollessa ylhäällä lattiasta. Itse en tajua mitä järkeä tavallisen kuntotreenaajan on vedellä epäpuhtaita maximiykkösiä selkäkaarella? Tietysti siinä voi miehisyys saada pienen kolauksen kun rautamäärät tippuvat, mutta kohdistuupahan treeni sitten oikeisiin paikkoihin ja puhtaasti.
ps. ja ne helv** vetoremmit pois treeneistä niin saavat kyynärvarrenlihaksetkin kyytiä...
Minä en ymmärrä, että miten ihmiset treenaavat kun vaihtoehdot tuntuvat olevan kaikki tankoon ja jumppamoodi. Minä ainakin nostan rautaa välillä pienemmillä painoilla ja välillä isommilla painoilla myös sarjojen pituuksia ja tempoa vaihdellen ihan sen oman ohjelmani mukaan.
Ensimmäistä en ymmärrä. Joko eristät lihasryhmät tai menet jumppaan? Toivottavasti et ole sitä mieltä että salilla saa treenata vain voimaa ja kokoa...Lihasryhmien eristäminen on helvetin tehokasta,piste. Ainoa tapa? En usko. Jos haluaisin helvetisti lisää voimaa ja kokoa nopeasti, käyttäsin sitä keinoa itsekkin. Nyt en halua, joten teen eri tyylillä. tulokset ovat olleet ok.Sehän taitaa se tärkein kuitenkin olla,että kehittyy haluamaansa suuntaan?Jos tämä ei tunnu itselle hyvältä niin sitten on sama mennä vaikka kansalaisopiston jumppaan, mutta ei sitä kannata tähän punttisalin vyökeskusteluun sekoittaa.
Epäpuhtaita maksimiykkösiä en ymmärrä minäkään, mutta puhtaat on ihan ok. Ei niitä varmaan muuten missään treenioppaissakaan olisi. Ykkösiä en ole itse tehnyt juuri koskaan.
. Eli "balettiliikkeet"(esim vipuvarsilaitteet ja käsitreenit taljoilla) olen suosiolla jättänyt vähemmälle, mutta tottakai vaihtelun vuoksi käytän joskus niitäkin.
Monella on protskujen ja muiden aineiden syönti jäänyt kesken sen takia että ne ovat a) työläitä sekoittaa ja/tai b) maistuvat puulta.
Maitoprotskut ovat hitaita, hera nopeata. Soija jostain väliltä. Itse en soijaskeidaan koske, maistuu vanhalle vehkeelle ja pistää mahan sekaisin. Sama koskee kaikkia halpisheraprotskuja.
ELÄKELÄINEN kirjoitti:Mielestäni koneiden paras puoli on se,että vastus pysyy tasaisena koko liikesarjan ajan.Siinä on aika hankala huijata. Vapailla tykkään kyllä minäkin sen perustreenin tehdä ja koneilla sitten keskitetysti pumppia päälle.
Ensimmäistä en ymmärrä. Joko eristät lihasryhmät tai menet jumppaan? Toivottavasti et ole sitä mieltä että salilla saa treenata vain voimaa ja kokoa...Lihasryhmien eristäminen on helvetin tehokasta,piste. Ainoa tapa? En usko. Jos haluaisin helvetisti lisää voimaa ja kokoa nopeasti, käyttäsin sitä keinoa itsekkin. Nyt en halua, joten teen eri tyylillä. tulokset ovat olleet ok.Sehän taitaa se tärkein kuitenkin olla,että kehittyy haluamaansa suuntaan?
Selkeästi tuo ohjelmasi huutaa selkäosaston mukaan ottamista etenkin kun aiot rintaa ottaa enemmän. Muuten ryhti alkaa ennen pitkää painua huonoksi. Kotioloissa kätevin keino on varmaankin ottaa mukaan vanha kunnon leuvanveto, jos vain suinkin mahdollista. Niitä voi vetää vaikka kolme sarjaa, neljä saattaa ensialkuun vetää pahasti hapelle. Levytangolla voit vääntää myös kulmasoutua, eli polvista kevyt jousto ja vedellään tankoa polvien tasolta kohti munia. Toki myös normiselkiä on hyvä vääntää matolla tms.Setin veto kestää nyt noin puolituntia nopealla temmolla, mutta jotenkin tuntuu siltä, että voisi hieman kasvattaa noiden sarjojen määrää. Ylävartaloon kait kannattaisi jotain lisäillä? Kenties tupla määrät penkistä nostoa, vai menisikö jo liian "suuriksi" määriksi...
Kiitos noista! Eiköhän noilla saa viikossa jo ihan namuskat setit vedettyä, vinopenkki ei tosin ole mahdollinen.
Tässä siis vähän hahmotelmaa:
Rinnalleveto 2x15
Kyykky 3x20
Reisiliike 2x10
Penkki 3-4x10
Vinopenkki 2-3x12 (jos mahdollinen)
Leuat 2-3x10
Muu selkä 2-3x
Pystypunnerrus 2x12
Ranskalainen 2x12
Vatsat 4x
Tuossa sellainen perussetti mitä saisit niillä vehkeillä väännettyä. Sarjoja alkaa kyllä olemaan jo aika paljon, eli kaikkia noita ei kannata välttämättä vetää kerralla.
Joo, tosiaan ihan suuntaa antavaa vinkkiä koitin antaa, en mitään valmista ohjelmaa. Kohtuu pitkiä sarjoja muissa liikkeissä niin ajattelin, että kai se siinäkin menisi :) Itse vedän rinnallevetoja pari noin kympin sarjaa jalkatreenin alle lähinnä kropan herättelyn omaisesti, toimii sitenkin ihan hyvin. Sopivasti soveltelemalla se paras ohjelma kuitenkin löytyy.Noihin Cmprs:n ihan hyviin ehdotuksiin heittäisin sellaista kommenttia, että aika pitkä rinnallevetosarja on kyseessä, jos siihen otetaan 15 toistoa. Itse pidän sitä sen verran puhtaasti nopeusliikkeenä, että lähtisin liikkeelle yhdellä pitemmällä lämmittelysarjalla ja tekisin perään huomattavasti lyhyempiä sarjoja. Kolme vitosta esimerkiksi.
Jos teet neljä sarjaa vatsoja, tee vaikka kahta eri liikettä...