Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 917 326
  • 4 652

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä siis vähän hahmotelmaa:

Rinnalleveto 2x15
Kyykky 3x20
Reisiliike 2x10
Penkki 3-4x10
Vinopenkki 2-3x12 (jos mahdollinen)
Leuat 2-3x10
Muu selkä 2-3x
Pystypunnerrus 2x12
Ranskalainen 2x12
Vatsat 4x

Tuossa sellainen perussetti mitä saisit niillä vehkeillä väännettyä. Sarjoja alkaa kyllä olemaan jo aika paljon, eli kaikkia noita ei kannata välttämättä vetää kerralla.

Tuossa varmasti ihan hyviä ehdotuksia kuittaavalle konnalle. Missään nimessä en lisäis sarjojen määrää siitä, mitä olet tehnyt, vaan pikemminkin vähentäisin niitä ja lisäisin liikkeitä. En näe mitään syytä, että sun kannattais tehdä enemmän kuin kolme sarjaa per liike, monissa liikkeissä riittää kaksikin. Jos vedät kolme kertaa viikossa saman treenin läpi, jopa yksi sarja on tarpeeksi. Liikkeitä mukaan sen verran, että treenistä tulee tarpeeksi "kova" ja pitkä.

Noihin Cmprs:n ihan hyviin ehdotuksiin heittäisin sellaista kommenttia, että aika pitkä rinnallevetosarja on kyseessä, jos siihen otetaan 15 toistoa. Itse pidän sitä sen verran puhtaasti nopeusliikkeenä, että lähtisin liikkeelle yhdellä pitemmällä lämmittelysarjalla ja tekisin perään huomattavasti lyhyempiä sarjoja. Kolme vitosta esimerkiksi.

Jos teet neljä sarjaa vatsoja, tee vaikka kahta eri liikettä. Toinen vaikka kiertäen. Lisäksi selänojentajiakin kannattaa tehdä, ota siis mukaan selänojennuksia pari-kolme sarjaa tai tee hyvää päivää -liikettä tai maastavetoa.

Sitten herää kysymys, että missä pohkeet. Mitenkäs olisi ihan perusliike pohkeillenousu?

Nyt alkaa olla jo sen verran liikkeitä kasassa, että niitä ei kerralla pysty jurskuttamaan läpi, vaan raakasti jako kahteen. Esimerkiksi Rinta, kädet ja reidet yhtenä päivänä ja selkä, olkapäät ja pohkeet toisena.

Tai sitten treenaat ihan niin kuin haluat, kunhan illan ratoksi kaavailin.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Noihin Cmprs:n ihan hyviin ehdotuksiin heittäisin sellaista kommenttia, että aika pitkä rinnallevetosarja on kyseessä, jos siihen otetaan 15 toistoa. Itse pidän sitä sen verran puhtaasti nopeusliikkeenä, että lähtisin liikkeelle yhdellä pitemmällä lämmittelysarjalla ja tekisin perään huomattavasti lyhyempiä sarjoja. Kolme vitosta esimerkiksi.

Jos teet neljä sarjaa vatsoja, tee vaikka kahta eri liikettä...
Joo, tosiaan ihan suuntaa antavaa vinkkiä koitin antaa, en mitään valmista ohjelmaa. Kohtuu pitkiä sarjoja muissa liikkeissä niin ajattelin, että kai se siinäkin menisi :) Itse vedän rinnallevetoja pari noin kympin sarjaa jalkatreenin alle lähinnä kropan herättelyn omaisesti, toimii sitenkin ihan hyvin. Sopivasti soveltelemalla se paras ohjelma kuitenkin löytyy.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan hyviä ohjeita täällä, laitetaanpa itsekin jotain vinkkiä:

Treenaan yksijakoisella, eli kolme kertaa viikkoon koko kroppa läpi. Pakkotoisto.comista voi hakea ohjelmanrunkoja jos kiinnostaa. Noissa perusideana on se, että kaksi sarjaa per liike riittää mainiosti, raskaammilla painoilla jopa yksi, ja failurea vältetään kuin ruttoa --> ainakin meikäläisellä toimii kuin häkä!

Tämän hetken ohjelma menee näin:

1.vko 2x15 kaikkiin (joka päivälle pieni nousu painoissa)
2.vko 1x15 kaikkiin (painojen nousu jatkuu)
3.vko 2x10 kaikkiin (painot hiukan alaspäin aluksi, mutta lopussa isompi kuin edellä)
4.vko 1x10 kaikkiin (painojen nousu jatkuu)
5.vko 2x5 kaikkiin (painot hiukan alaspäin aluksi, mutta...)
6.vko 1x5 kaikkiin (painojen nousu jo huomattava, perjantain painot aika likellä viiden toiston maksimia)


Liikkeitä miettiessä näistä ei kannata tinkiä:

Kyykky
Maastaveto
Penkki
Leuanveto

Jos haluaa, voi toki vuorotella esim. penkkiä/vinopenkkiä, ja leukoja/kulmasoutuja. Itse vuorottelen noin, ja jopa maven teen vain joka toinen treeni (siinä vuoroliikkeenä julle, eli hyvää huomenta, eli kumarruksia eteen tanko niskassa).

Noihin kun lisää nämä:

Hauiskääntö tangolla
Pystypunnerrus

niin ollaan saatu kasaan itse Iso-Arskan "Golden Six", eli käytännössä kropan kaikki lihakset on mukana vähintään välillisesti, ja treeni siis kolme kertaa viikkoon suht maltillisilla painoilla. Itse teen kaikkia noita liikkeitä, paitsi pystypunnerruksen korvaan pystysoudulla, se nyt vaan tuntuu mukavammalta.

Vielä hifisteille lisätään pohjenousut (vuorotreenein istuen/seisten) ja vatsat (vuorotellaan voimapyörän ja rutistusten kanssa), ja voilá; tehokas ja kattava treeni on kasassa! Normaalisti tuon kaiken ylläolevan läpiviemiseen (kaksi sarjaa kutakin) menee tunteroinen, mutta jos on kiire (kuten tänään) niin saa sen 45 minuuttiinkin puserrettua...

Kun painot vaan on viritetty kohdilleen, ei tuolla tsydeemillä ainakaan hirveän väärin treenata.

Vyökeskusteluun sen verran, että yksijakoisella treenatessa sillä ei ole käyttöä, jos haluaa myös tukilihaksia vahvistaa --> raskaiden vitosten ja sitä pienempien kanssa vyö puoltaa jo paikkaansa. Remmejä en käytä, koska en jaksa treenata forkkuja erikseen.


Edit: Itse en sotilaspenkkiä tee koskaan, tuntuu järkyttävän huteralta ilman jalkojen tukea... Lisäksi se vie painoa rinnalta olkapäille (koska kaarta ei saa tehtyä), joten ei kiitos minulle. Muut saa toki tehdä jos haluaa, mutta vaikea uskoa että sillä vältetään loukkaantumisia --> riski vain siirtyy muualle.
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
En parempaakaan ketjua löytänyt ja varsin amatöörimäinen kysymys, mutta:

Lukon Miikka Tuomainen osallistui Raumalla sotilaspenkkipunnerrus-kisoihin ja nosti 150kg. Käsittääkseni tässä lajissa "raaka"voima ratkaisee enemmän kuin penkkipunnerruksessa vöiden kanssa. Osaako joku sanoa miten paljon Conan voisi nostaa tavallisessa penkkipunnerruksessa esim. vyön kanssa?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä hain.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En parempaakaan ketjua löytänyt ja varsin amatöörimäinen kysymys, mutta:

Lukon Miikka Tuomainen osallistui Raumalla sotilaspenkkipunnerrus-kisoihin ja nosti 150kg. Käsittääkseni tässä lajissa "raaka"voima ratkaisee enemmän kuin penkkipunnerruksessa vöiden kanssa. Osaako joku sanoa miten paljon Conan voisi nostaa tavallisessa penkkipunnerruksessa esim. vyön kanssa?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä hain.

Sotilaspenkkikisoissa vedetään omalla painolla niin monta toistoa kuin pystyy. Painaako se Tuomainen 150 kg, vai miksi helvetissä se semmoisella painomäärällä jukertaisi? Sotilaspenkissä jalat ovat ilmassa, ei penkkipaitaa jne. Pelkän vyön käyttämisellä ei vielä taida kiloja saada lisää nostoon, selkänsä saattaa toki pelastaa.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sotilaspenkkikisoissa vedetään omalla painolla niin monta toistoa kuin pystyy. Painaako se Tuomainen 150 kg, vai miksi helvetissä se semmoisella painomäärällä jukertaisi? Sotilaspenkissä jalat ovat ilmassa, ei penkkipaitaa jne. Pelkän vyön käyttämisellä ei vielä taida kiloja saada lisää nostoon, selkänsä saattaa toki pelastaa.

Kyseessä taisivat olla kisat, joissa haettiin maksimiykköstä sotilaspenkin säännöin, eli ilman penkkipaitaa ja jalat ilmassa. Helvetin iso karju Tuomainen toki on, mutta ei nyt sentään ihan 150-kiloinen:) 107 kiloa taitaapi olla kaverin elopaino tällä hetkellä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Sotilaspenkkikisoissa vedetään omalla painolla niin monta toistoa kuin pystyy. Painaako se Tuomainen 150 kg, vai miksi helvetissä se semmoisella painomäärällä jukertaisi? Sotilaspenkissä jalat ovat ilmassa, ei penkkipaitaa jne. Pelkän vyön käyttämisellä ei vielä taida kiloja saada lisää nostoon, selkänsä saattaa toki pelastaa.

Maksimipainokisat siis oli kyseessä kuten Johto tuossa mainitsikin. Ilmeisesti normaalissa penkkipunnerruksessa Tuomaisen tulos olisi tuosta jonkin verran isompi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aika kova tulos parikymppiselle jannulle.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tunnustautuuko kukaan jatkoajan punttisalilla kävijöistä roinaajaksi eli dropittajaksi?

Heh, ei kukaan tunnusta.

Pari kertaa nähnyt Otahallissa parin eri kaverin vetävän 300+ kg penkissä (ilman aineita, yeah right) ja kuunnellut juttuja niin ei oikeesti tee mieli vetää hevoshormoneja pakaroihin. On suhteellisen kassalla noi jätkät, aikuisten oikeesti.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Et kai sä nyt Daespoo oikeasti usko, että kuurittelu tyhmentää? Kyllä noi sun mainitsemat jätkät ovat saaneet jo lapsena kylmää. Ehkäpä tuo "kuurittelu vie älyn" myytti johtuu siitä, että nämä henkisesti ei niin lahjakkaat lähtevät helpommin dropittelun tielle? Itse asiassa tiedän useamman kaverin jotka ovat muutaman setin heittäneet ja kyllä ne ihan oikeasti oli pönttöjä jo natuinakin.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Eräs lääkäri(bodaustaharrastava ilmeisesti) kertoi kaverilleni jostain lääkkestä jota annetaan vuodepotilaille(vanhuksille ainakin,lihaskatoa estämään)joka on jonkinlainen hormoni tms. ja se kasvattaa lihasmassaa ilman urheiluakin "ihan hemmetisti". Mies oli kertonut puhtaan lihasmassan voivan kasvaa kovalla treenillä,ilman muuta kuin urheilukaupasta saatavia lisäaineita,noin 200g vuodessa.Ei tietoa puhuttiinko minkä kokoisesta ihmisestä tms,en todella tiedä.Mutta nimenomaan puhtaasta lihasmassasta puhuivat, ei elopainosta tms.Ko.lääke kuulemma kasvattaa vuodepotilaan lihasmassaa 2,5kg vuodessa.Siis sairaalaruualla(YÖK) ja ilman treeniä.

Kommentoikaa,älkää kysykö,en tiedä mitään muuta.Minen aineista tiedä mitn joten viisaammat kertokoon onko tuo ihan paskapuhetta?Itse en tiedä aiheesta niin paljoa että ottaisin kantaa tuollaiseen puolesta tai vastaan.
Miksi sitten kirjoitin? Noh,mitä se mulle kuuluu mitä minä teen...
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
200g vuodessa x 10 vuotta = 2kg. Hmm, mä olen treenannut nyt vähän vaille 10v ja paino on noussut alkuajoista n. 25kg tähän hetkeen. Aloitellessa oli noin 58kg, enimmillään pari vuotta sitten 93kg ja nyt kympin vähemmän. Sanoisin, että tuosta 25 kilosta on enemmän kuin 2kg lihasta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Niinpä,tuo 200g kuulostaa minustakin todella pieneltä. Eka ajatus oli kun tuon kuulin että montaako painokiloa kohden tuo on? 25 kg lisää,varmasti enemmän kuin 2 kg puhdasta,ellei lekurit tarkoita sillä jotain muuta kuin minä ymmärrän....
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulle tuli 5 kuukaudessa 4 kiloa massaa (83 -> 87 kg), josta 2 kiloa lihasmassaa kehonkoostumusmittauksen mukaan. Ja kyseessä on yli 40-vuotias harrastelija, jonka penkkimaksimi on alle 100 kg.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Tuo 200g/vuodessa on täyttä paskaa, ja se on saletti. 200g lihasmassaa tulee vuodessa jos syö oikein ja edes joskus eksyy salin nurkille, en ole varma täytyykö silloin edes mennä salille sisään.
Veikkaisin Timo Seppälää tollaisten lausuntojen antajaksi. Jos joku syö paskalla lannoitettua porkkanaa Seppälän mukaan ollaan jo ylitetty dopingraja näin karrikoiden.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Tosta "kaavasta" täytyy puuttua jotain oleellista oli mun eka ajatus kun kuulin tuon. Kertokaapa joku fiksumpi mikä se on? 200g lisäystä esim.jokaista kymmentä puhdasta lihaskiloa kohden ei olisi paljoa sekään...Ei kai se loppu painonlisäys voi pelkää nestettäkään olla?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Nyt lähtee käyntiin uusi vaihe treenaushistoriassa: massan lisäys...

Tasapuolisuus on todella tärkeää eli ei pelkästään vedetä jotain penkkiä siellä salilla. Jos ei tietty halua sen näköistä kroppaa, että on vedetty pelkästään sitä penkkiä. Puhtaat suoritukset ovat aina tärkeitä treenataanpa mitä vaan. Itse lähtisin toistoilla 8-12 ja sarjoja se perus 3. Esim. alan kirjallisuutta lukemalla pääsee varsin hyvin perille eri ominaisuuksien treenaamisen periaatteista erittäin hyvin. Treenimääristä sanoisin sen verran, että laatua ei pysty korvaamaan määrällä. Lisäksi kannattaa muistaa, että lihas kasvaa nimenomaan levossa ja riittävä lepo on se kaikkein tärkein asia urheilussa yleensä. Lisäravinteista en minä suosittele muuta kuin palautusjuomaa välittömästi treenin jälkeen sillä oletuksella, että muuten tulee syötyä riittävästi ja terveellisesti. Itse tykkään tehdä yhden lihasryhmän lihakset aina yhdellä salikerralla ihan siitä syystä, että ne saavat riittävästi palautumisaikaa ennen seuraavan viikon treeniä. Samasta syystä treenaan samat lihasryhmät aina suurinpiirtein samoina päivinä. Sellaisessa sekatreenauksessa on se ongelma, että helposti tulee treenattua tiettyjä lihaksia siinä vaiheessa uudestaan kun ne eivät ole vielä palautuneet edellisestä treenistä. Tällöin mennään taaksepäin tuloksissa.

Edit: lisäystä
 
Yksi käypä ja hyväksi todettu ohjelma on HST (hypertrophic specific training). Perusideana on yksijakoinen ohjelma, 3 kertaa viikossa, progressiivisella kuormituksella. 6vkoa treeniä ja 1-2vko lepoa. Ja sama uudestaan.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44559&highlight=HST

Tuolta löytyy tarkempi selitys perusteista jne.

Mitä tuohon yöproteiiniin tulee, niin siihenhän käy mikä hyvänsä hidas protsku (esim. kaseiini). Ja itse vetelen tuota aamulla ja illalla taatakseni riittävän määrän (syön muuten aika heikosti).
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
HST toimii kuin tauti, mutta sillä saa vähänkin huonokuntoisempi itsensä ylikuntoon varmasti. Vielä kun porukka ei malta pitää kunnon taukoa ennen HST:tä ja vielä pyöristelee aloituspainoja ylöspäin, niin se on moro.
 
HST toimii kuin tauti, mutta sillä saa vähänkin huonokuntoisempi itsensä ylikuntoon varmasti. Vielä kun porukka ei malta pitää kunnon taukoa ennen HST:tä ja vielä pyöristelee aloituspainoja ylöspäin, niin se on moro.
Joo, siinä pitääkin olla tarkkana. Etenkin tuossa alussa kun reenit on hyvin kevyitä. Ja sitten tosiaan pitää se min. viikko täyslepoa kierron jälkeen.
 

Veijari

Jäsen
Kannattaako tuollaista HST:tä ns. aloittelijan alkaa vetämään? Tai varsinainen aloittelija en ole, toistakymmentä vuotta käynyt salilla, mutta viimeisestä kunnon treenikaudesta on muutama vuosi aikaa, joten aika nollassa ollaan tällä hetkellä. Ts. liikeradat ja tekniikka on hallussa mutta lihaskunto niin alhaalla kuin olla voi pl. ehkä jalat futisharrastuksen vuoksi.
 
Kannattaako tuollaista HST:tä ns. aloittelijan alkaa vetämään? Tai varsinainen aloittelija en ole, toistakymmentä vuotta käynyt salilla, mutta viimeisestä kunnon treenikaudesta on muutama vuosi aikaa, joten aika nollassa ollaan tällä hetkellä. Ts. liikeradat ja tekniikka on hallussa mutta lihaskunto niin alhaalla kuin olla voi pl. ehkä jalat futisharrastuksen vuoksi.
Omasta fiiliksestä ja kehontuntemuksesta riippuen, sanoisin. Ensimmäiset pari viikkoa ovat pitkiä 15 toiston sarjoja, joten siinä se tuntuma ainakin palautuu hyvin. Jatkossahan voi 15 toiston viikot pudottaa yhteen tai kokonaan pois - tai niin jotkut tekevät. Kyllähän 15 toiston sarjat esim maastavetoa vaativat kyynerpäätä jo jonkun verran..

Toisaalta, ehkä kuukauden verran vähän intensiivemmin salia alle, sitten lepoviikko jonka aikana katsoa nuo maksimit muutamana päivänä - ja sitten HST:n kimppuun.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
- toistomäärät pyörivät 6 ja 10 välillä, joista viimeinen toisto on todellinen maksimisuoritus.

Todella hyvältä näytti suunnitelma ja kehitystä tulee varmastu. Itse miettisin vielä sitä, että kannattaako jokainen sarja vetää loppuun asti tai edes hapoille. Muutenkin jäähdyttely on sellainen asia mitä monikaan treenaaja ei kunnolla tee, vaikka se edesauttaa ja nopeuttaa palautumista huomattavan paljon.
 
Todella hyvältä näytti suunnitelma ja kehitystä tulee varmastu. Itse miettisin vielä sitä, että kannattaako jokainen sarja vetää loppuun asti tai edes hapoille. Muutenkin jäähdyttely on sellainen asia mitä monikaan treenaaja ei kunnolla tee, vaikka se edesauttaa ja nopeuttaa palautumista huomattavan paljon.

Jep. Joidenkin treenikertojen soisi olevan mallia hyvä kun hiki tulee. Kovaa pitää treenata, mutta lihashuolto on avain asemassa. Puhtaalla tahdolla mennään tietysti pitkälle, etenkin entisten aikojen voimamiehiä katsoessa, joilla ei välttämättä tuo huolto ollut päällimmäisenä mielessä. Myös välillä kannattaa harkita vieläkin lyhempiä sarjoja, mutta kyllä kutoset ovat ihan riittävän lyhyitä. Niin kauan kuin kroppaa onnistuu sopivasti huijaamaan eikä päästä sitä tottumaan, on hyvin pullat uunissa. Pikkuisen muuttaa liikkeitä tarvittaessa sekä sarjojen kestoa/painoja.

Itse aloitin taas treenaamaan punttia. Eli näin parin viikon jälkeen on tilanne se, että treenit ovat äärimmäisen kevyitä ja silti joka paikkaan sattuu. Tilanne muuttunee viimeistään kahden viikon kuluessa (luultavasti tällä viikolla jo) ja sitten voi alkaakin treenaamaan jo.

Nimim. 102 Kg eikä tippaakaan lihasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös