Tämä ei ehkä kokonaan tänne kuulu, mutta laitan kuitenkin.
Eli kumpi on teidän mielestä nopeampi / tehokkaampi keino saada vatsalihakset kuntoo. Oon itse tehnyt silleen, että ennen tein jotain 100-200 vatsaa päiväs ilman lisäpainoja, nyttemmin oon käynnyt salilla oon käyttänyt sellaista rutistuslaitetta, mihin lisätään niitä painoja. Oon tehny sillä jtn 15x3 jollain 25-40kg lisäpainoilla.
Eli kumpi on teidän mielestä tehokkaampi / nopeampi keino? Ja mikä sopiva määrä päivijä viikos monta kertaa noit tekis. Oon kuullut, että lepoo pitää olla kun tekee mitä tahansa "treeniä", mutta olen kuullut myös, että vatsalihakset tarvitsevat vähemmän lepoa.
Tässä ite oon ajatellut, että jos lihakset ei oo ollut tarpeeksi levossa niin tekee turhaa duunia.
Mikäli tarkoituksena on saada vatsalihakset kuntoon sikspackin toivossa (itse olen tyytynyt koppaan) tai selkävaivojen takia, ei mielestäni kannata tyytyä pelkästään orjalliseen 15x3-sarjoihin vatsapenkistä vaan venyttää sarjat noin 3-4x20-30 sarjoiksi painojen ja oman jaksamisen mukaan.
Lisäksi kannattaa muistaa, että paras ärsyke saadaan tarpeeksi monipuolisella treenaamisella, joten pelkästään vatsalihasten tekeminen vatsapenkistä tai laitteesta kannattaa, kuten yleensäkin tehdä hyvin monipuolisesti. Vatsapenkistä esim. vapaalla painolla rinnalla vastusta antaen on huomattavasti tehokkaampi kuin laitteella tehty liike, mikäli suoritus on tehty kunnolla. Oli liike mikä tahansa, muisti sääntönä kannattaa pitää, että laitteesta tehty sarjan liikeradat ovat aina konemaisia ja huomattavasti suppeampi kuin vapailla painoilla tehdyt liikkeet. Lisäksi vapailla painoilla tehdessä liikkeissä saanee usein miten useamman lihasryhmän aktivoitua, jotta "pakka pysyy kasassa" ja liikkee puhtaus pysyy hallinnassa.
Vatsalihaksia harjoittaessa erinomainen masiina on
voimapyörä. Simppelin näköinen laite ja todella pieni, mutta syville, stabiloiville vatsalihaksille todella loistava vaihtoehto. Mikäli tavoite on "kesäkunto 20xx" ja pyykkilautavatsan hankkiminen, kannattaa nopeasti etsiä kyseinen laite käsiinsä.
Syvien vatsalihasten harjoittaminen on myös loistava lääke selkävaivoihin. Muita liikkeitä joita stabiloivia vatsalihaksia voi harjoittaa on esimerkiksi ylätaljassa selkä tuettuna, ja painon ollessa vastuksena suorin käsin alaspäin veto - siis vähän kuin ojentajien tekeminen ylätaljasta, mutta tällä kertaa kädet ovat suorina ja liikerata on huomattavasti laajempi. Eikä pidä unohtaa vanhaa kyynärpäiden ja päkijöiden varassa ilmassa oleminen, tuokin ottaa kyseiseen lihasryhmään kunnolla.
Ja tärkeintä on muistaa, että nämäkin ovat hyvin yksilöllisiä asioita, mutta selvennetäänkö loppuun, että myöhäisessä teini-iässä olin salibandyjoukkueeni ja mm. armeijan kuntotestissä olin parhaimmistoa vatsalihastesteissä (tunnetaan myös istumaan nousuna), mutta silti kärsin todella pahoista selkävaivoista teini-iässä. Vasta pienoiset vinkit Tilkassa auttoivat näihin vaivoihin, joskin kyseisten ohjeiden mukaan, mitä tuolla annettiin, olen tehnyt korkeintaan viisi päivää harjoitteita. Improvisoin liikkeitä vielä hieman omalle kohdalleni sopivammaksi, eikä rehellisesti sanottuna selkävaivat ole armeijan jälkeen (tj 0:sta kulunut noin viitisen vuotta aikaa) vaivanneet kuin korkeintaan muutaman päivän, mutta nekin on saatu hallintaan treenaamisella tai keskiketterän aiheuttamalla kokovartalopuudutuksella.
Edit. lisätään myös vielä sen verran, että keskivartalonihaksien palautuminen on huomattavasti nopeampaa kuin muiden lihasryhmien, tämän takia niitä voikin kiusata melkeinpä päivittäin.