Pula-ajan Tretjak
Jäsen
Prof. Puck kirjoitti:Se, mistä olen innostunut viime aikoina kovasti on leuanveto myötäotteella. En ihan tarkasti tiedä, mitä kaikkia lihasryhmiä kyseinen liike rasittaa, mutta erittäin kokonaisvaltaiselta liikkeelta se tuntuu koko yläkropalle?
Riippuu tietysti otteen leveydestä ja kropan asennosta etc etc. (kuvitelkaa Uuno sanomaan tuo etcetera..). Kyseessä on kuta kuinkin sama liike, jota on nykyaikana jäljitelty ylätaljalla rinnalle vedolla. Eli kyseessä on selkäliikkeiden aatelia, jonka tarkoitus on leventää selkää. Ottaa tietysti hauiksiin. Jostain olen kuullut (ja luulen että voi pitää paikkaansakin), että kannattaa leukoja vetäessä (tai ylätaljalla rinnalle) jättää liike hetkeksi jännitykseen vedon päätteeksi, jolloin se ottaa paremmin selkään ja antaa voimaa sekä kokoa paremmin. Moni ei huomaa leukoja vetäessään tehdä kuitenkaan samoja loppuliikkeitä kuten taljassa eli tässä tapauksessa jännittää niitä lapoja yhteen lopussa. Johtunee siitä, että pääsääntöisesti leukojen vetäminen on raskaampaa kuin taljalla leikkiminen.
Pääohje kuitenkin on tehdä juuri siten kuin hyvältä tuntuu. Silloin ei leukojen veto mene koskaan hukkaan, vaikka huvikseen vetelisi matkalla keittiöön ja takaisin.