Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 908 131
  • 4 643
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Manchester United
Voiko paineilmarimpuloilla oikeasti treenata? En pelaa jäkistä ja naisia on riittäny muutenkin ;) niin jäänyt salit käymättä. Joskus vain asiaa tuumaillut.

Niin todella, tosisalimiehethän ei mitään naistenmiehiä taida ollakkaan :D Mutta tosiaan, kyllähän säännöllinen treenaus/itsensä kunnossa pitäminen varmasti auttaa tuotakin asiaa. Pyöriihän siellä niitä fitness-kinkkuja kans..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No joo. Aloittelin alkukeväästä taas rimpuilua salilla, kyseessä on duunipaikan oma pieni paikka, jossa on pääasiassa vapaita painoja ja muutama talja. Perusliikkeet saa tehtyä ja säkkiä hakattua, riittää mulle tällä hetkellä, kun ilmaistakin on vielä mokoma. On tässä muutamassa kuukaudessa päässyt taas hiukan sinuiksi rautojen kanssa, mutta silti armeijalukemiin on vielä matkaa, vaikkei silloinkaan huikeita lukuja kiskottu. Väittäsin silti, että nykyään intensiteetti treenaamisessa on kovempi kuin koskaan, johtuen lähinnä siitä, että käyn salilla yleensä ennen duunia, ja tällöin on pakko pitää kovaa tahtia yllä.

Päätin rikkoa suorin jaloin maastavedossa oikean takareiteni. Tai lievästi kai tuo vain venähti, mutta vieläkin se on hellä, vaikka melkein viikko on aikaa treenistä. Tykkään tuosta liikkeestä, kun se käy niin hyvin alaselkään ja takareisiin, mutta ilmeisesti pitää vähentää painoja, ettei paikat hajoa. Vähän tulenarka liike, tiedän, mutta pidän siitä. Voltarenia ja Ice Poweria kehiin.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Manchester United
Päätin rikkoa suorin jaloin maastavedossa oikean takareiteni. Tai lievästi kai tuo vain venähti, mutta vieläkin se on hellä, vaikka melkein viikko on aikaa treenistä. Tykkään tuosta liikkeestä, kun se käy niin hyvin alaselkään ja takareisiin, mutta ilmeisesti pitää vähentää painoja, ettei paikat hajoa. Vähän tulenarka liike, tiedän, mutta pidän siitä. Voltarenia ja Ice Poweria kehiin.

On todellakin tehokas liike ja tulee ittekin tehtyä tuota. On myös tulenarka, mulla alko toukokuus vähän nikamis tuntumaan ja päätin jättää sivuun vähäks aikaa ja aloin tekeen niit hilavitkutin-takareisi laitteita muuten vaan sen sijaan. Nyt taas kehiin tuo sama liike, mutta tosiaan jos nikamissa tuntuu tai reisissä on pistävä kipu niin kannattaa jättää leikki sikseen. Vinkkinä: kun laittaa korokkeen alle niin liikerata on laajempi.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Päätin rikkoa suorin jaloin maastavedossa oikean takareiteni. Tai lievästi kai tuo vain venähti, mutta vieläkin se on hellä, vaikka melkein viikko on aikaa treenistä. Tykkään tuosta liikkeestä, kun se käy niin hyvin alaselkään ja takareisiin, mutta ilmeisesti pitää vähentää painoja, ettei paikat hajoa. Vähän tulenarka liike, tiedän, mutta pidän siitä. Voltarenia ja Ice Poweria kehiin.
Vinkkinä Sampiolle ja Baumgartner#22:lle, että aloittakaa suorin jaloin maastavedon tekeminen tarpeeksi pienillä painoilla, jotta saatte tekniikan kuntoon. Muuten on selkä paskana alta aikayksikön.
a) käyttäkää painonnostovyötä
b) pitäkää selkä suorana koko liikkeen ajan (älkää notkistako alaselkää)
c) pitäkää hartiat ylhäällä koko liikkeen ajan
d) menkää sivuttain peilin viereen tekemään liikettä ja seuratkaa peilistä, että paketti pysyy kasassa koko liikkeen ajan
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Manchester United
Vinkkinä Sampiolle ja Baumgartner#22:lle, että aloittakaa suorin jaloin maastavedon tekeminen tarpeeksi pienillä painoilla, jotta saatte tekniikan kuntoon. Muuten on selkä paskana alta aikayksikön.
a) käyttäkää painonnostovyötä
b) pitäkää selkä suorana koko liikkeen ajan (älkää notkistako alaselkää)
c) pitäkää hartiat ylhäällä koko liikkeen ajan
d) menkää sivuttain peilin viereen tekemään liikettä ja seuratkaa peilistä, että paketti pysyy kasassa koko liikkeen ajan

Toi on kyl totta. Vyötä oon käyttäny, mut nää true-treenaajathan väittää et vyön käytössä keskivartalo ei pääse liikkumaan eikä kehity myöskään. Toki jos siin on selän terveydestä myös kysymys niin käytän vyötä. Muut olivatkin tuttuja juttuja mut noista hartioista nyt en tiennykkää, pitää kokeilla ens kerral miten toimii kevyil raudoi. Tack ska du ha...
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Vyön käytöstä itse olen vähän sitä mieltä, että kannattaa pudottaa niitä sarjapainoja niin alas, että ei ole pakko käyttää vyötä. Erityisesti jalkakyykkyä on mielestäni hyvä tehdä ilman vyötä, jolloin keskivartalo reenaantuu kuin itsestään, kun selkä- ja vatsalihakset tekevät työtä kyykätessä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Toi on kyl totta. Vyötä oon käyttäny, mut nää true-treenaajathan väittää et vyön käytössä keskivartalo ei pääse liikkumaan eikä kehity myöskään. Toki jos siin on selän terveydestä myös kysymys niin käytän vyötä. Muut olivatkin tuttuja juttuja mut noista hartioista nyt en tiennykkää, pitää kokeilla ens kerral miten toimii kevyil raudoi. Tack ska du ha...

Vyön käyttö on mielestäni kaiken pahan alku ja juuri. Käytännössähän vyön käyttö "tukemassa" liikettä tarkoittaa sitä, että paketti ei nimenomaan pysy omilla voimilla kasassa. Tästä voidaankin johtaa kysymys, että mitä hyötyä on keskivartalosta joka ei pysy kahden vahvemman komponentin (ylävartalo/jalat) välissä kontrollissa? Tähän väliin vois sitten selittää push-throw continuumista, jonka mukaan keskivartalo toimii voimia välittävänä linkkinä ala- ja yläraajojen välillä. Lisäksi pitäisi huomioida, että keskivartalon ei ole tarkoitus pysyä liikkumattomana normaalin liikemallin mukaan nostoliikkeessä (eikä itse asiassa missään). Tätä selän lukitusta käytetään kuitenkin usein apuna, kun halutaan pelata varman päälle. Pidemmällä välillä tämä kuitenkin voi aiheuttaa ongelmia, siinä missä hallitsematon liike aivan liikeratojen ääriasennoissa (esim ääritaivutus eteenpäin toistettuna aiheuttaa venytystä nivelsiderakenteille).

Eli kovat jätkät heittää vyöt nurkkaan ja hallitsevat selkänsä ilman ylimääräisiä (tarpeettomia) tukia.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Eli kovat jätkät heittää vyöt nurkkaan ja hallitsevat selkänsä ilman ylimääräisiä (tarpeettomia) tukia.
Kovat jätkät leikkauttaa selkää? Mulla on vahvat vatsa ja selkälihakset, mutta myös pitkä selkä ja "vaivana" liikkuva alaselkä. En oo pahemmin napsauttanut selkääni ilman vyötä painojen kanssa rimpuillessani - lätkässä kylläkin muutaman kerran - mutta en ainakaan suorin jaloin maastavedossa lähde urheilemaan ilman vyötä vaikka selän saakin suht helpolla fasettilukkojen napsuttelulla kuntoon. Neuvon selän kanssa urheillessa käyttämään tervettä järkeä sillä kovatkin jätkät käyttävät vyötä.
Tätä selän lukitusta käytetään kuitenkin usein apuna, kun halutaan pelata varman päälle. Pidemmällä välillä tämä kuitenkin voi aiheuttaa ongelmia, siinä missä hallitsematon liike aivan liikeratojen ääriasennoissa (esim ääritaivutus eteenpäin toistettuna aiheuttaa venytystä nivelsiderakenteille).
Selän ja keskivartalon vahvistamiseen ja myös liikkuvuuden lisäämiseen on muitakin keinoja ja kuntosalivälineitä kuin tangon kanssa leikkiminen. Vai eikö kovien jätkien kantti riitä muuhun kuin irtopainoilla elvistelyyn?
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Tämä vyöhomma on aina ollut melko herkkä aihe. Kyseessä lienee kuitenkin makuasia, josta ei parane kiistellä. Jos selän kanssa on ongelmia niin vyön käyttö on varmasti perusteltua. Makuasia sanon minä, itse en käytä vyötä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Isoilla painoilla nostaessa kannattaa ehdottomasti käyttää vyötä. Selän saa todella helposti paskaksi jos näyttelee kovaa jätkää.

Turhaan vyötä ei kannata tietenkään käyttää eli pienillä painoilla vyötä ei tarvita. Kannattaa tosiaan treenata pohjat kuntoon myös keskivartalon niinkuin tietty muidenkin paikkojen osalta. Kroppaa pitää treenata aina sillä tavalla, että se pysyy balanssissa ja heti ei pidä lähteä repimään mitään maksimeja vaan laittaa tosiaan ne pohjat kuntoon ensin.
 
Itse olen käyttänyt vyötä ainoastaan maksimireenissä maastavedossa ja kyykyssä. Muuten teen ilman vyötä juurikin tuon keskivartalon "mukaan ottamiseksi".

Sama pätee remmeihin; esim. taljoilla tehdessä en käytä niitä nykyisin ollenkaan, että saavat kyynärvarretkin runtua. Ok, se on selkälihaksista vähän pois, mutta mieluummin haluaisin eroon näistä sihteerin käsistä.

Eli toisin sanoen, nykyään kun ei jaksa maksimien kanssa enää ähistä, niin en mitään "lisävarusteita" käytä, vaan painot laitetaan sen mukaisesti, että homma toimii turvallisesti ilmankin.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Tämä on tosiaan vähän tällaista kun ei tiedä miten kukin treenaa. Itsekin tunnen paljonkin jengiä, jotka eivät koskaan vedä sellaista treeniä jossa vyötä tarvittaisiin. Kaikki on siis kovin tapauskohtaista ja vanha tottushan on, että kaikkiin treenivinkkeihin kannattaa suhtautua hieman varauksella ja omaa järkeä sekä harkintaa käyttäen.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kovat jätkät leikkauttaa selkää? Mulla on vahvat vatsa ja selkälihakset, mutta myös pitkä selkä ja "vaivana" liikkuva alaselkä. En oo pahemmin napsauttanut selkääni ilman vyötä painojen kanssa rimpuillessani - lätkässä kylläkin muutaman kerran - mutta en ainakaan suorin jaloin maastavedossa lähde urheilemaan ilman vyötä vaikka selän saakin suht helpolla fasettilukkojen napsuttelulla kuntoon. Neuvon selän kanssa urheillessa käyttämään tervettä järkeä sillä kovatkin jätkät käyttävät vyötä.

Selän ja keskivartalon vahvistamiseen ja myös liikkuvuuden lisäämiseen on muitakin keinoja ja kuntosalivälineitä kuin tangon kanssa leikkiminen. Vai eikö kovien jätkien kantti riitä muuhun kuin irtopainoilla elvistelyyn?

Mistähän sitä nyt aloittaisi. Kovat jätkät ei todellakaan leikkauta selkäänsä, vaan he hallitsevat selkäänsä, eikä selkä heitä. Lisäinformaationa voin kertoa sinulle, että selän stabiliteetti paranee mitä suurempaa taakkaa liikutellaan. Eli mitä enemmän on rautaa tangossa, sitä vähemmän tarvitset ulkopuolista tukea. Ellei sitten sitä rautaa ole aivan liian paljon. Sen takia et ole selkääsi napsautellut salilla. Ja kyllä, näen matkojen päähän.

Keskivartalon vahvistamiseen löytyy niin paljon tapoja kuin on treenaajia, tämä keskustelu lähti liikkeelle maastavedon vyön käyttämisestä ja sen takia olen siitä kirjoittanut. Ja tottakai terveen järjen käyttäminen on tarpeen. Kirjotukseni pointti on kaiketi se, että ihmiset antavat selän määrätä tekemisiään eivätkä ota itse hommaa ns. haltuun. Hallinta pitää olla ensin kunnossa, ennen kuin voi ruveta laittamaan painoja lisää. Ja kovat jätkät nimenomaan tekee muutakin kuin levypainoilla elvistelyä.

Esim. australialaisen jalkapallon seura Fremantle Dockersissa vatsalihasten harjoittaminen on yhytetty rinnallevedon yhteyteen. Syvät lihakset päälle ja menoksi. Niillä jampoilla on muuten keskivartalo kunnossa.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Hauska huomio ketjusalin markkinoinnista: Järjestetään arvontoja, joissa voittaa ´ilmaista treeniä´. Homma salilla näyttää toimivan siten,että arvontaan osallistuneita soitetaan systemaattisesti läpi ja kutsutaan esittelyyn.
Vyöasiaan: Alan taas käyttää, kun asiat sitä vaativat. Näillä välityksillä esim. raskaissa jalkasarjoissa on hyvä keskivartalo tukea.Mulla ainakin jalat on luontaisesti suhteellisesti muuta vartaloa paljon vahvemmat ja vastaavat treeniin hyvin. Siksi olen aina treenannut niitä suhteessa vähemmän.26 vuoden treenikokemuksella tuntuu,että tällä keholla balanssia on ihan mahdoton saavuttaa. Siksi mieluummin vyö kuin tasainen koko kropan kehitys.
Hihnoja ja hanskoja en ole ikinä käyttänyt.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllä minä olen MadMiken linjoilla siinä määrin että vyö ei pelasta tai auta yhtään jos tekniikka ei ole kunnossa. Jos malttaa hioa tekniikkaansa kärsivällisesti ei tarvitse silloin vyötä. Vyö saattaa pikemminkin auttaa "pummaamisessa", kun keskinkertaisella tekniikalla revitään kun "tuntuu vyön kanssa tukevammalta". Jokaiselta kilpaurheilijaltahan kisoissa vyö löytyy kun he suorittavat, mutta eipä siellä olekaan yhtään sellaista joka ei olisi hionut tekniikkansa kuntoon.

Eli mielestäni sitten vasta kun ollaan saatu liikkeet puhtaaksi, oikeaksi, ja aletaan tavoittelemaan isoja ennätyksiä on vyöllä selkeää merkitystä, yhdeltäkään tekniikkavirheeltä ja selkävaivalta vyö ei yksinään ketään pelasta jos tekniikka on perseestä ja haetaan tuloksia liian isoilla painoilla.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Manchester United
Eli mielestäni sitten vasta kun ollaan saatu liikkeet puhtaaksi, oikeaksi, ja aletaan tavoittelemaan isoja ennätyksiä on vyöllä selkeää merkitystä, yhdeltäkään tekniikkavirheeltä ja selkävaivalta vyö ei yksinään ketään pelasta jos tekniikka on perseestä ja haetaan tuloksia liian isoilla painoilla.

Niin, totta ja kun mennään ihan tällaisiin räjähtäviin liikkeisiin, mitä nyt harvempi perusreenaajista tekee, niin vyö voi olla vain tiellä. Esim. sellainen liike kuin rinnalleveto, jota itekkin teen niin olen huomannut ja lukenutkin et vyö tuo vaan sellasta turhaa turvallisuuden tunnetta. Näissä tempauksissa yms. painonnosto liikkeissä se tekniikka vasta kunnossa pitää ollakkin, muuten selkä ensimmäisenä on klesana. Noh..ehkä tää sivus nyt aihetta, mut tähän vyöasiaan viittasin. Itse tosiaan käytän vyötä jonkinlaisten pikku loukkaantumisten jälkeen ja sit isommis painois. Muuten pyrin käyttämään myös keskivartalon lihakset mukana liikkeissä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vinkkinä Sampiolle ja Baumgartner#22:lle, että aloittakaa suorin jaloin maastavedon tekeminen tarpeeksi pienillä painoilla, jotta saatte tekniikan kuntoon.
En väitä tekniikkaani 100% puhtaaksi, mutta mitään muuta ei ole vielä sattunut, kuin nyt siis tämä venähdys. Kevyillä on toki harjoiteltu aluksi. Joudun tekemään sarjani aika nopeaan tahtiin, joten voi olla, että alkulämmöt olivat puutteelliset ja lisäksi nostin kilomäärää ylöspäin juuri tässä kohtalokkaassa treenissä. No, lihas ei ole enää hellä ja kestää venytystäkin liki normaalisti, joten ei siinä onneksi mitään vakavampaa ollut.
 

SaHPKo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Aloittelija täällä terve.

Pinnistelyjen jälkeen sain itseäni niskasta kiinni ja olen nyt harjoitellut reilun kuukauden säännöllisesti aiemman "vois taas aloittaa" sijaan. Ratkaisevana tekijänä näen ruokavalion muutoksen. Sählyämässä on tullut käytyä säännöllisesti jo pitkään. Kun sitten auton oston myötä työmatkatkaan eivät ole taittuneet pyöräillen, alkoi pötsin seudulle kertymään tavaraa. Jätin perunat ja pullat sikseen (nopeat hiilihydraatit) ja aloin syödä rasvat ja hiilihydraatit (ne hitaat) erikseen. Sen seurauksena verensokeri ei heilahtele dramaattisesti ja koko ajan maistuu oikea ruoka (tummaa leipää ja kaikenlaisia kasviksia surutta) mutta ei tee mieli juurikaan mitään roskaa. Aineet siis vaihtuu tiuhaan. Olo on ollut loistava ja siksi salillakin on jaksanut käydä - no lähinnä opettelemassa liikkeitten oikein tekemistä. Rauta on kuitenkin alkanut pysymään näpissä ja se puolestaan on innostanut hakemaan sen hyvän olon uudelleen samalla tavalla.

Tähän asti olen harjoitellut jako kolmeen meiningillä; rinta, selkä, kädet 2-3 kertaa viikossa käyden. Olen tehnyt paria kolmea liikettä per kerta sekä vatsoja. Nyt tarkoitus olisi siirtyä seuraavaan, jossa joka lihasryhmälle lyödään 3 eri liikettä, paitsi jaloille, joiden lihasryhmiä reenataan kulloinkin yhden liikkeen verran :)

rinta, ojentajat, takareidet
selkä, hauikset, perse
vatsa, olkapäät, etureidet, pohkeet

kiitokset vinkeistä, erityisesti liikkeitä ja niiden kohdelihaksia listaavan sivuston linkistä. Kommentoikaa jos jaksatte!
 

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä ei ehkä kokonaan tänne kuulu, mutta laitan kuitenkin.

Eli kumpi on teidän mielestä nopeampi / tehokkaampi keino saada vatsalihakset kuntoo. Oon itse tehnyt silleen, että ennen tein jotain 100-200 vatsaa päiväs ilman lisäpainoja, nyttemmin oon käynnyt salilla oon käyttänyt sellaista rutistuslaitetta, mihin lisätään niitä painoja. Oon tehny sillä jtn 15x3 jollain 25-40kg lisäpainoilla.

Eli kumpi on teidän mielestä tehokkaampi / nopeampi keino? Ja mikä sopiva määrä päivijä viikos monta kertaa noit tekis. Oon kuullut, että lepoo pitää olla kun tekee mitä tahansa "treeniä", mutta olen kuullut myös, että vatsalihakset tarvitsevat vähemmän lepoa.

Tässä ite oon ajatellut, että jos lihakset ei oo ollut tarpeeksi levossa niin tekee turhaa duunia.
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Tämä ei ehkä kokonaan tänne kuulu, mutta laitan kuitenkin.

Eli kumpi on teidän mielestä nopeampi / tehokkaampi keino saada vatsalihakset kuntoo. Oon itse tehnyt silleen, että ennen tein jotain 100-200 vatsaa päiväs ilman lisäpainoja, nyttemmin oon käynnyt salilla oon käyttänyt sellaista rutistuslaitetta, mihin lisätään niitä painoja. Oon tehny sillä jtn 15x3 jollain 25-40kg lisäpainoilla.

Eli kumpi on teidän mielestä tehokkaampi / nopeampi keino? Ja mikä sopiva määrä päivijä viikos monta kertaa noit tekis. Oon kuullut, että lepoo pitää olla kun tekee mitä tahansa "treeniä", mutta olen kuullut myös, että vatsalihakset tarvitsevat vähemmän lepoa.

Tässä ite oon ajatellut, että jos lihakset ei oo ollut tarpeeksi levossa niin tekee turhaa duunia.

Mikäli tarkoituksena on saada vatsalihakset kuntoon sikspackin toivossa (itse olen tyytynyt koppaan) tai selkävaivojen takia, ei mielestäni kannata tyytyä pelkästään orjalliseen 15x3-sarjoihin vatsapenkistä vaan venyttää sarjat noin 3-4x20-30 sarjoiksi painojen ja oman jaksamisen mukaan.

Lisäksi kannattaa muistaa, että paras ärsyke saadaan tarpeeksi monipuolisella treenaamisella, joten pelkästään vatsalihasten tekeminen vatsapenkistä tai laitteesta kannattaa, kuten yleensäkin tehdä hyvin monipuolisesti. Vatsapenkistä esim. vapaalla painolla rinnalla vastusta antaen on huomattavasti tehokkaampi kuin laitteella tehty liike, mikäli suoritus on tehty kunnolla. Oli liike mikä tahansa, muisti sääntönä kannattaa pitää, että laitteesta tehty sarjan liikeradat ovat aina konemaisia ja huomattavasti suppeampi kuin vapailla painoilla tehdyt liikkeet. Lisäksi vapailla painoilla tehdessä liikkeissä saanee usein miten useamman lihasryhmän aktivoitua, jotta "pakka pysyy kasassa" ja liikkee puhtaus pysyy hallinnassa.

Vatsalihaksia harjoittaessa erinomainen masiina on voimapyörä. Simppelin näköinen laite ja todella pieni, mutta syville, stabiloiville vatsalihaksille todella loistava vaihtoehto. Mikäli tavoite on "kesäkunto 20xx" ja pyykkilautavatsan hankkiminen, kannattaa nopeasti etsiä kyseinen laite käsiinsä.

Syvien vatsalihasten harjoittaminen on myös loistava lääke selkävaivoihin. Muita liikkeitä joita stabiloivia vatsalihaksia voi harjoittaa on esimerkiksi ylätaljassa selkä tuettuna, ja painon ollessa vastuksena suorin käsin alaspäin veto - siis vähän kuin ojentajien tekeminen ylätaljasta, mutta tällä kertaa kädet ovat suorina ja liikerata on huomattavasti laajempi. Eikä pidä unohtaa vanhaa kyynärpäiden ja päkijöiden varassa ilmassa oleminen, tuokin ottaa kyseiseen lihasryhmään kunnolla.

Ja tärkeintä on muistaa, että nämäkin ovat hyvin yksilöllisiä asioita, mutta selvennetäänkö loppuun, että myöhäisessä teini-iässä olin salibandyjoukkueeni ja mm. armeijan kuntotestissä olin parhaimmistoa vatsalihastesteissä (tunnetaan myös istumaan nousuna), mutta silti kärsin todella pahoista selkävaivoista teini-iässä. Vasta pienoiset vinkit Tilkassa auttoivat näihin vaivoihin, joskin kyseisten ohjeiden mukaan, mitä tuolla annettiin, olen tehnyt korkeintaan viisi päivää harjoitteita. Improvisoin liikkeitä vielä hieman omalle kohdalleni sopivammaksi, eikä rehellisesti sanottuna selkävaivat ole armeijan jälkeen (tj 0:sta kulunut noin viitisen vuotta aikaa) vaivanneet kuin korkeintaan muutaman päivän, mutta nekin on saatu hallintaan treenaamisella tai keskiketterän aiheuttamalla kokovartalopuudutuksella.

Edit. lisätään myös vielä sen verran, että keskivartalonihaksien palautuminen on huomattavasti nopeampaa kuin muiden lihasryhmien, tämän takia niitä voikin kiusata melkeinpä päivittäin.
 
Vatsalihaksia harjoittaessa erinomainen masiina on voimapyörä. Simppelin näköinen laite ja todella pieni, mutta syville, stabiloiville vatsalihaksille todella loistava vaihtoehto. Mikäli tavoite on "kesäkunto 20xx" ja pyykkilautavatsan hankkiminen, kannattaa nopeasti etsiä kyseinen laite käsiinsä.

Syvien vatsalihasten harjoittaminen on myös loistava lääke selkävaivoihin.
Käyn kyllä samantien hakemassa tuollaisen. Ei sillä että haluaisin Peter Andre -sikspäkin, vaan siksi koska selkä tuppaa olemaan kipeä. "Tavallisten" vatsalihasten tekeminen tuntuu niin ajanhukalta ettei mikään. Pakkotoistossakin laite saa pelkkää ylistystä osakseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös