Tähän näin sivuhuomautuksena, että kyykkyjä voi tehdä myös renkailla tukemalla. Silloin se ottaa vähemmän polviin ja enemmän selkään sekä vatsaan, ja renkaiden avulla rasitusta voi siirtää jaloilta ja polvilta käsivarsille.Itse en ole löytänyt parempaa liikkuvuusharjoitetta, kuin ne kyykyt. Eli ottaisin kyykyt ihan rohkeasti ohjelmaan mukaan. Omalla kohdalla vaivojen takia boottasin omat jalkatreenini tuossa kohta jo vajaa kymmenen vuotta sitten. Tämä tarkoitti sitä, että aloitin ihan simppelin ylipäänsä oikeaan kyykkyyn pääsemisen harjoittelun ihan vain kyykkäämällä pitäen painotelineestä kuminauhalla kiinni. Siitä sitten pikkuhiljaa kyykkäämään ilman tukea, kepin-, käsipainon, levytangon- ja lopulta sitten ihan painojen kanssa. Aikaa tässä meni kuukausia. Voin täysin varauksetta ehdottaa vastaavaa menettelytapaa kaikille!
Mulla tosiaan itsellä ei ole juuri ongelmia kyykkyjen kanssa, ja jos kohta sanonkin, että remmit multa nuoruudessa "pilasivat" puristusvoiman kehittymisen, niin siihen on sellainen tausta, että vaikka pidin lähes 30 vuotta taukoa saliharjoittelusta, niin (1) vaikka olen tehnyt istumatyötä koko ajan, en ole koskaan kärsinyt selkävaivoista, (2) kyykky ja mave palasivat nopeasti takaisin tasolleen ja niiden tulokset ylittyivätkin nopeasti (ja tajusin samalla, että siksi en ole kärsinyt selkävaivoista, kun olen nuoruudessa mavettanut ja kyykännyt), ja (3) edelleen ongelma esimerkiksi mavessa on heikohko puristusvoima. Itse siis kyllä osaan heti kättelyssä suositella mavea ja kyykkyä, ne pitävät monta muuten "normaalia" selän ja polven vaivaa loitolla tosi pitkiä aikoja, ja samalla en osaa suositella sitä, että jättää ylävartalon liian vähälle huomiolle, se kun tahtoo seurata sua sitten koko loppuelämän.