Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 613
  • 4 656

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo 5x5 on hyvä, aloitin juuri itse sillä pitkästä aikaa maven ja kyykyn kehittämisen, siis parin vuoden tauon jälkeen, kun tuntuu taas, ettei kehitys kehity ollenkaan. Ensimmäiset tavoitteet olisi päästä takaisin 200 kilon kerhoon mavessa ja 150 kilon atg-kyykkyyn, joista putosin molemmista viime vuonna ja tänä vuonna ei ole ollut toivoakaan jäätävän kiireen vuoksi. Kehonpainotavoite on 95 kiloa, tällä hetkellä 105. Jos oikein hurvittelen, saattaisin sanoa 250 maveen ja 200 kyykkyyn, mutta taitaa tulla ikä vastaan.

Mulla on kropan rakenne sellainen, että mave on ollut aina helppoa. Syliväli 200cm, pituuttaa 187cm. Selkäliikkeet ovat myös varsin sujuvia, mutta penkistä en tykkää ollenkaan. Katsotaan nyt, miten lähtee treeni puremaan, kun ohjelmassa on myös ohjattua hiit-tyylistä kiertotreeniä ja padelia. Kaksi päivää lepoa, viitenä kovaa liikuntaa, joten voi olla, ettei aivan optimi voimatasojen nostoon, kun noiden isojen liikkeiden lisäksi teen päälle bodailutyyppistä settiä. Mutta ainahan sitä saa ikääntymistä vastaan taistella!

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Tuo 5x5 on hyvä, aloitin juuri itse sillä pitkästä aikaa maven ja kyykyn kehittämisen, siis parin vuoden tauon jälkeen, kun tuntuu taas, ettei kehitys kehity ollenkaan. Ensimmäiset tavoitteet olisi päästä takaisin 200 kilon kerhoon mavessa ja 150 kilon atg-kyykkyyn, joista putosin molemmista viime vuonna ja tänä vuonna ei ole ollut toivoakaan jäätävän kiireen vuoksi. Kehonpainotavoite on 95 kiloa, tällä hetkellä 105. Jos oikein hurvittelen, saattaisin sanoa 250 maveen ja 200 kyykkyyn, mutta taitaa tulla ikä vastaan.

Mulla on kropan rakenne sellainen, että mave on ollut aina helppoa. Syliväli 200cm, pituuttaa 187cm. Selkäliikkeet ovat myös varsin sujuvia, mutta penkistä en tykkää ollenkaan. Katsotaan nyt, miten lähtee treeni puremaan, kun ohjelmassa on myös ohjattua hiit-tyylistä kiertotreeniä ja padelia. Kaksi päivää lepoa, viitenä kovaa liikuntaa, joten voi olla, ettei aivan optimi voimatasojen nostoon, kun noiden isojen liikkeiden lisäksi teen päälle bodailutyyppistä settiä. Mutta ainahan sitä saa ikääntymistä vastaan taistella!
Teetkö mavea kerran vai kaksi viikkoon?

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
En tykkää tehdä tavallista takakyykkyä kun se tuntuu aina niin ihmeelliseltä ja kun haluan jotain kyykkyä kuitenkin tehdä, niin käsipainokyykky on siihen hyvä.
Aivan, aivan. Oletan, että ihan mahdottomat käsipainot eivät ole käytössä, joten silloin kyykky ja mave eivät "syö" toisiaan. Tekisin itse varmaan treenin alkuun maven ja sitten loppupuolella kyykyn.

Sitten jos kyykyssä on kanssa isot painot, niin voi olla parempi suosiolla tehdä treeneissä vain jompi kumpi... Tai no, riippuu ja roikkuu, mitä tavoittelee, jos tekee tuoreilla lihaksilla maven ja siihen päälle kyykyn, niin väkisinkihän kyykkyyn tullessa on jo "kuluneet" lihakset, että menee ehkä selän ja reisien kuormitustreeniksi eikä niinkään kyykyn maksimin parantamisprojektiksi.

Tämä 5X5 taitaa olla aika yleinen mitä tehdään.
On joo, varmaan yleisin sarjamuoto. Jos nyt oikein käsitin kuvauksesta, niin tuossa haetaan "viitosmaksimia" eli sarjat pidetään koko ohjelman ajan samana. Ykkösmaksimia jos hakee, niin sitten sitä on treenattava, mutta ei tietenkään kukaan ole missään sanonut, että tavoitteen edes pitäisi olla ykkösmaksimi! 5x5:llä perusta kuntoon ja sitten viikko pari maksimitulostreeniä, jos mieli tekee.

Ja sekin vaikuttaa, että miten on treenannut tähän saakka vai onko treenannut ollenkaan.

Voimaa ei siis ole alustakaan, joten sitä tässä lähdetään kehittämään.
Joo, se on sillä tavalla hyvä tilanne, että jos about tyhjiltä lähtee, niin tuloksiakin on odotettavissa kivasti! Toki siinäkin on monta muuttujaa, mutta silti yleensä. Sitten kun treenaa usein ja on jo muutenkin vähän siellä omilla ylärajoillaan, niin tulosten parantaminen on vaikeaa ja ainakin itselleni erittäin epämiellyttävää puuhaa.

Mun "strategiset" mitat siis: 180 cm / 75-80 kg, kyykky ~150, mave ~150, penkki ~75

Kyle

Jäsen
Jos penkkipunnerruksessa hirvittää mennä tangon alle isojen painojen alle niin yksi tapa, joskin hidas mutta mielestäni varma tapa kasvattaa penkkitulosta on seuraava:

Ottaa tavoitteeksi tehdä 3 x 12 sarjoja, mutta tekee sen verran painavilla painoilla, että jaksaa tehdä 3x8-10 toistoa. Sitten kun menee 3x12 niin lisää sarjapainoa ja taas lähtee rykimään 8-10 toistosta kohti 12 toistoa. Ei tosiaan ole optimaalisin kehittämään maksimiykköstä, mutta ainakin tälleen kun ikää on jo sen verran että varoo rikkomasta paikkoja ja haluaa kehittää myös kestävyyttä ja samalla pumppailla niin olen kokenut ihan toimivaksi.

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Jos lähtee rakentamaan penkkipunnerruksen maksimia paremmaksi niin miten tehdä se? Oon toki googlettanu ohjelmaa ja vähän jo sitä rakentanutkin.

Teenkö penkkiä kerran, kaksi vai kolme kertaa viikkoon? Ja teenkö aina joka viikko kapeaa penkkiä myös?

Sanotaan, että maksimi on vaikka 55 kiloa, niin miten tästä lähdettäisiin rakentamaan seuraavat kahdeksan viikkoa?
Omasta mielestä 55 kiloa on niin kevyt kuorma, että tekisin vaan ihan perus penkkaamista 3 x 8-10. Maksimi nousee siinä samalla (oletuksena miespuolinen). Unohtaisin voimaohjelmat vielä tässä kohtaa.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
On joo, varmaan yleisin sarjamuoto. Jos nyt oikein käsitin kuvauksesta, niin tuossa haetaan "viitosmaksimia" eli sarjat pidetään koko ohjelman ajan samana. Ykkösmaksimia jos hakee, niin sitten sitä on treenattava, mutta ei tietenkään kukaan ole missään sanonut, että tavoitteen edes pitäisi olla ykkösmaksimi! 5x5:llä perusta kuntoon ja sitten viikko pari maksimitulostreeniä, jos mieli tekee.
Nimenomaan niin, että perusvoimaa tuolla 5x5-systeemillä ja sitten esim. viikon kevennyksen jälkeen viikon tai parin maksimivoimajakso ja sitten taas uusi perusvoimakierto käyntiin. On toiminut itselläni ainakin mavessa ja kyykyssä, ja nyt aloitin kierrot uudelleen aika vaatimattomista pohjista.
---

@Fiftie Teen työntävät ja vetävät kerran viikkoon, eli jaloille tulee kaksi treeniä viikossa, yläkropalle enemmänkin vain yksi. Eli mave, selkä ja hauikset yhtenä päivänä, ja kyykky, penkki ja olkapäät yhtenä.

Onko kyykyn vaikeus liikkuvuudesta vai jostain muusta kiinni? Itse en tykännyt saliurani alkuvaiheessa kyykystä yhtään, mutta kun kiinnitin huomiota liikkuvuuteen, alkoi sekin luistaa ihan eri tavoin. Rintaranka ja nilkat se suurin ongelma itselläni.

Edit. Oma salijakoni on tuo puhtaasti siksi, että raskasta liikuntaa tulee noiden kahden salitreenin lisäksi tosiaan vähintään kolme treeniä/viikko, ja kun kokonaisrasitus duunin kanssa tällä hetkellä on aina korkealla, ei palautumaan ehdi kunnolla, jos vetäisin enemmän salia.

Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Nimenomaan niin, että perusvoimaa tuolla 5x5-systeemillä ja sitten esim. viikon kevennyksen jälkeen viikon tai parin maksimivoimajakso ja sitten taas uusi perusvoimakierto käyntiin. On toiminut itselläni ainakin mavessa ja kyykyssä, ja nyt aloitin kierrot uudelleen aika vaatimattomista pohjista.
---

@Fiftie Teen työntävät ja vetävät kerran viikkoon, eli jaloille tulee kaksi treeniä viikossa, yläkropalle enemmänkin vain yksi. Eli mave, selkä ja hauikset yhtenä päivänä, ja kyykky, penkki ja olkapäät yhtenä.

Onko kyykyn vaikeus liikkuvuudesta vai jostain muusta kiinni? Itse en tykännyt saliurani alkuvaiheessa kyykystä yhtään, mutta kun kiinnitin huomiota liikkuvuuteen, alkoi sekin luistaa ihan eri tavoin. Rintaranka ja nilkat se suurin ongelma itselläni.

Edit. Oma salijakoni on tuo puhtaasti siksi, että raskasta liikuntaa tulee noiden kahden salitreenin lisäksi tosiaan vähintään kolme treeniä/viikko, ja kun kokonaisrasitus duunin kanssa tällä hetkellä on aina korkealla, ei palautumaan ehdi kunnolla, jos vetäisin enemmän salia.
Eiköhän se kyykky jumita aika pitkälti tekniikasta ja liikkuvuudesta. Käsipainokyykyssä ei mitään ongelmaa ole päästä alas, että ihan niin jumissa en sentäs vielä oo. :D

No tein nyt yhden 3x3 treenin mavessa ja penkissä. Ehkä sitten ens kerralla laitan 5 toistoa per sarja. Tein vielä käsipainokyykkyä ja kulmasoutua tangolla päälle ja niitä sitten jostain syystä 5 toistoa kolme sarjaa.

Tuohonkin sain menemään 1 h 15 min, niin kauanko sitten lie menee kun tekee 5x5. Eikä edes ollut kuin muutaman minuutin palautukset työsarjoissa.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Aivan, aivan. Oletan, että ihan mahdottomat käsipainot eivät ole käytössä, joten silloin kyykky ja mave eivät "syö" toisiaan. Tekisin itse varmaan treenin alkuun maven ja sitten loppupuolella kyykyn.

Sitten jos kyykyssä on kanssa isot painot, niin voi olla parempi suosiolla tehdä treeneissä vain jompi kumpi... Tai no, riippuu ja roikkuu, mitä tavoittelee, jos tekee tuoreilla lihaksilla maven ja siihen päälle kyykyn, niin väkisinkihän kyykkyyn tullessa on jo "kuluneet" lihakset, että menee ehkä selän ja reisien kuormitustreeniksi eikä niinkään kyykyn maksimin parantamisprojektiksi.

Ja sekin vaikuttaa, että miten on treenannut tähän saakka vai onko treenannut ollenkaan.

Joo, se on sillä tavalla hyvä tilanne, että jos about tyhjiltä lähtee, niin tuloksiakin on odotettavissa kivasti! Toki siinäkin on monta muuttujaa, mutta silti yleensä. Sitten kun treenaa usein ja on jo muutenkin vähän siellä omilla ylärajoillaan, niin tulosten parantaminen on vaikeaa ja ainakin itselleni erittäin epämiellyttävää puuhaa.

Mun "strategiset" mitat siis: 180 cm / 75-80 kg, kyykky ~150, mave ~150, penkki ~75
Joo eipä tuolla salilla ole kuin 38 kg asti käsipainot ja sitten toki siellä lattialla yhdet 50 kg käsipainot, että eipä niillä sinänsä ihan hirveän kauan pysty progressiota tekemään kait. Teen sen maastavedon aina ekana ja kyykky tulee sitten treenin loppupuolella.

Ja joo täytynee nyt ottaa harkintaan ainakin tuo 5x5. Penkki on jotenkin todella vittumainen liike kanssa kun tietää et siinä ei teknisesti ole kyllä mikään hyvä. Ei ihan perus punttailijan nyt varmaan tarvitse sellaista aivan mahdotonta kaarta saada, mutta vois se nostomatka silti vähän lyhentyä jne. :D

Boomshaka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oilers
Jos lähtee rakentamaan penkkipunnerruksen maksimia paremmaksi niin miten tehdä se? Oon toki googlettanu ohjelmaa ja vähän jo sitä rakentanutkin.

Teenkö penkkiä kerran, kaksi vai kolme kertaa viikkoon? Ja teenkö aina joka viikko kapeaa penkkiä myös?

Sanotaan, että maksimi on vaikka 55 kiloa, niin miten tästä lähdettäisiin rakentamaan seuraavat kahdeksan viikkoa?
Täällä tuota 5x5 suositeltiin, mutta itse vähentäisin sarjojen määrää 3 jos tavoite on saada tulosta ylöspäin. En näe, että näillä ensimmäisillä sarjoilla olisi kauheasti hyötyä jos viides sarjakin menee samoilla painoilla. Tällöin aloitustaakka on kevyempi kuin mihin oikeasti pystyisit. Itse oon suosinut sellaisia painoja jolla ekalla menee 6toistoa, toisella saan 5 ja kolmannella 4. Kun saan kahdella ekalla 6, niin seuraavalla kerralla 2,5kg lisää painoa.
Penkissä katsoo perustekniikan kuntoon, eli oteleveys (ei karkaa ojentajille liiaksi), mihin laskee painon (nännien kohdille, niin ei mene olkapäille) kyynärpäät 45 asteen kulmaan kehoon nähden, rystyset ylöspäin ja jalat tukevasti maahan. Jos tuntuu, että penkki junnaa ojentajien takia niin Smithin alle makaamaan ja kapealla otteella kovia painoja. Ei tarvitse pelätä alle jäämistä.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Täällä tuota 5x5 suositeltiin, mutta itse vähentäisin sarjojen määrää 3 jos tavoite on saada tulosta ylöspäin. En näe, että näillä ensimmäisillä sarjoilla olisi kauheasti hyötyä jos viides sarjakin menee samoilla painoilla. Tällöin aloitustaakka on kevyempi kuin mihin oikeasti pystyisit. Itse oon suosinut sellaisia painoja jolla ekalla menee 6toistoa, toisella saan 5 ja kolmannella 4. Kun saan kahdella ekalla 6, niin seuraavalla kerralla 2,5kg lisää painoa.
Penkissä katsoo perustekniikan kuntoon, eli oteleveys (ei karkaa ojentajille liiaksi), mihin laskee painon (nännien kohdille, niin ei mene olkapäille) kyynärpäät 45 asteen kulmaan kehoon nähden, rystyset ylöspäin ja jalat tukevasti maahan. Jos tuntuu, että penkki junnaa ojentajien takia niin Smithin alle makaamaan ja kapealla otteella kovia painoja. Ei tarvitse pelätä alle jäämistä.
Joo 3 sarjaa vitosia kuulostaa kyllä ajallisesti mukavammalta ainakin.

Penkkiin tulikin paljon hyviä vinkkejä, kiitos.

Läyhääjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerttu
Onko täällä muilla reenajilla kokemuksia hermokivuista?
Tossa viikonloppuna tuli itsellä kun salama kirkkaana taivaalta ja oli kyllä niin paha kuin voi vaan olla.
Vieläkin säteilee sormissa, mutta pahin (toivottavasti) on jo takanapäin.
Mietin että millä aikataululla tässä uskaltaa lähtee takas reenaan?
Tämän viikon pidän varmasti taukoa ja koitan tehdä noita kuntoutusliikkeitä mitä tuolta youtuben syövereistä löysin, ja toivon että auttais.

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onko täällä muilla reenajilla kokemuksia hermokivuista?
Tossa viikonloppuna tuli itsellä kun salama kirkkaana taivaalta ja oli kyllä niin paha kuin voi vaan olla.
Vieläkin säteilee sormissa, mutta pahin (toivottavasti) on jo takanapäin.
Mietin että millä aikataululla tässä uskaltaa lähtee takas reenaan?
Tämän viikon pidän varmasti taukoa ja koitan tehdä noita kuntoutusliikkeitä mitä tuolta youtuben syövereistä löysin, ja toivon että auttais.
Missä kohti se tuntui?

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
5x5 idea on lähteä 50-70% tiukasta viiden sarjasta ja lisätä treenikohtaisesti pientä limppua lisää. Alussa tarkoitus onkin tuntua kevyeltä ja töitä tehdään pidemmällä jänteellä ja kunnolla palautuen. Kun viitosmaksimilla menee 5x5, ollaan siinä tilanteessa (ainakin oman lähteenä mukaan, jota en nyt nopealla googlauksella löytänyt) että voidaan kevyen viikon jälkeen ottaa joko ykkösmaksimit tai kokeilla maksimivoimakautta. Hyvin on toiminut aiemmin itselläni ja raportoin tänne keväällä, miten onnistuin, ellei mitään mullistavaa treenikiertoon tule.

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Niskassa, kainalossa ja koko vasemmassa kädessä.
Auts, ei ole tuollaisesta kokemusta. Minulla tulee välillä käsiä koukistaessa (leuanveto, kulmasoutu) nopea tuikkaava kipu kyynärvarressa, vähän niinkuin sähköiskun saisi. En tiedä onko jotain hermojuttuja vai tenniskyynärpää.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onko täällä muilla reenajilla kokemuksia hermokivuista? Tossa viikonloppuna tuli itsellä kun salama kirkkaana taivaalta ja oli kyllä niin paha kuin voi vaan olla. Vieläkin säteilee sormissa, mutta pahin (toivottavasti) on jo takanapäin.
Mulla oli eräässä vaiheessa ihan jäätävää kipua oikeassa lonkassa, kun otti isommat painot kyykkyyn. Se veti kaikki kyykytkin toispuoleiseksi, kun arkaili koko ajan oikeaa puolta ja arkailen varmaan vieläkin. Se meni ohi, en tiedä miten. Nyt on pitkään ollut oikeassa kädessä sellaista vetävää jumia / kipua / juilimista, joka tahtoo koko ajan rajoittaa penkkiä. Ilman lämmittelyä mun ei kannata penkkiä edes yrittää, ei tangolla eikä käsipainolla. Käsipainoilla olen huomannut, että vasemmasta kädestä on tullut vahvempi siinä mielessä, että sillä on helpompi penkata. Oikeaa pitää lämmittää ja lämmittää ja lämmittää ennen kuin sillä oikeasti saa penkattua.

Sorry, en osaa sanoa asiaan mitään, mutta jos täällä jollain on näihin hermokipuihin ja vastaaviin vaivoihin hyviä hoito-ohjeita, niin olen todella kiinnostunut aiheesta! Samaan tapaan kuin sinä, olen yrittänyt kevyttä venyttelyä ja muuta.

rpeez

Jäsen
Kolmannen niskanikamavälin puristuksen aiheuttaman hermovaurion, josta oireina toistuva kova olkakipu ja rintalihaksen osittainen romahdus, kokemuksella opin seuraavaa:
- Tuollainen jatkuvahko hermokipu poistuu noin kahdessa viikossa, mutta hermojen tervehtyminen/palautuminen siihen mitä pystyy kestää noin kaksi vuotta jotta näkee minkälaiset "vammat" lopulta jäi. Hermojen palautumista voi edistää syömällä B-vitamiinia.

Eli minä en tiedä muita ohjeita kun odottaminen ja B-vitamiinin syönti, joita omalla kohdalla noudatettiin. Tenniksen peluu rajuinen syöttöineen myös suositeltiin jättämään toistaiseksi, muttei muuten mitään liikunta rajoitteita annettu muistaakseni.

Mutta @Läyhääjä llä kun on noinkin raju tapaus varmaan olisi syytä mennä lääkäriin selvittämään miksi se tapahtui eli missä se varsinainen hermopinne on, että osaa varoa lisää rikkomasta hermoa. Ja sitten kun se oli tuollainen kerta rysäys, ei sitä varmaan muuten välttämättä tarvitse odottamalla "parannella" mutten ole lääkäri. Itsellä tutkittiin Mehiläisessä aikanaan ihan sähköimpulseilla ja neuloilla mistä oli kyse, mutta toisaalta minulla oli päällä suht staattinen oire. Joskus tulee vielä sama kipu, mutta se korjaantuu heti kun istuu ryhdikkäästi. Edit. Rintalihakseni palautui vuosien mittaan suht toimivaksi ja vahvaksi, muttei se ihan tehtaalta tulleen veroinen ole.

Viimeksi muokattu:

Läyhääjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerttu
Kolmannen niskanikamavälin puristuksen aiheuttaman hermovaurion, josta oireina toistuva kova olkakipu ja rintalihaksen osittainen romahdus, kokemuksella opin seuraavaa:
- Tuollainen jatkuvahko hermokipu poistuu noin kahdessa viikossa, mutta hermojen tervehtyminen/palautuminen siihen mitä pystyy kestää noin kaksi vuotta jotta näkee minkälaiset "vammat" lopulta jäi. Hermojen palautumista voi edistää syömällä B-vitamiinia.

Eli minä en tiedä muita ohjeita kun odottaminen ja B-vitamiinin syönti, joita omalla kohdalla noudatettiin. Tenniksen peluu rajuinen syöttöineen myös suositeltiin jättämään toistaiseksi, muttei muuten mitään liikunta rajoitteita annettu muistaakseni.

Mutta @Läyhääjä llä kun on noinkin raju tapaus varmaan olisi syytä mennä lääkäriin selvittämään miksi se tapahtui eli missä se varsinainen hermopinne on, että osaa varoa lisää rikkomasta hermoa. Ja sitten kun se oli tuollainen kerta rysäys, ei sitä varmaan muuten välttämättä tarvitse odottamalla "parannella" mutten ole lääkäri. Itsellä tutkittiin Mehiläisessä aikanaan ihan sähköimpulseilla ja neuloilla mistä oli kyse, mutta toisaalta minulla oli päällä suht staattinen oire. Joskus tulee vielä sama kipu, mutta se korjaantuu heti kun istuu ryhdikkäästi. Edit. Rintalihakseni palautui vuosien mittaan suht toimivaksi ja vahvaksi, muttei se ihan tehtaalta tulleen veroinen ole.
Kävin viikonloppuna ensiavussa ja sielä ne kuvasivat tosta rinnan kohalta.
En saanut mitään selitystä tolle ja kun kivut oli lievittynyt aika hyvin kun jonkun lääkkeen sain, niin ajatellin että ei tässä mitään et kyl tää ohi menee.
Taitaa tulla uus reissu vielä.
Toi rintalihas on kyllä juu myös sen verran tiltissä että varmasti jää niiden reenaus pidemmäksi aikaa.
Paska homma kun just nostin penkiltä enkat ja rupes tuntuun et rauta alkaa liikkuun.
Tuskin mitään muitakaan raskaita liikkeitä tän kanssa voi tehdä, kun toi rinta ottaa itteensä todennäkösesti jo paineista.
Nyt lähen hakeen sitä b-vitamiinia.
Kiitos neuvosta.

Läyhääjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerttu
Tosiaan joo lukkopainireeneissä se sai alkunsa, mutta ei siellä mitään sellasta vääntöä tai mitään tolle niskalle käynyt että oisin huomannut että nyt kävi huonosti.
Jäätävä suonenvedon tunne rinnassa kun itsekseni seisoskelin.

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Tärkeitä asioita, tärkeitä asioita. Eilen tuli kahden viikon treenitauon jälkeen uuden tulemisen PB penkissä. 70 kiloa nousi rinnalta. Vähän siitä nännien alapuolelta. Kauas on tultu tai pikemminkin alas ajoista kultaisista. Tekeminen on silti aivan äärettömän mukavaa ja koukuttavaa. Sarjapainot ja ykköset noussee lujaa 15-25% nykyisistä, mutta se on sivuseikka. Tämä tekeminen on vuosien tauon jälkeen ihanaa!

1313

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Sanoisin noin yleisesti, että on yksilöllisiä eroja. Ikä ja sen myötä palautumisaika. Millainen volyymi, millaiset apuliikkeet jne. Ja toki, kuinka paljon on pohjaa maksimien treenaamisesta?
5X5 on ihan hyvä, mutten pitäytyisi siinä koko kahdeksaa viikkoa. Esim. neljä viikkoa vitosia ja sitten vaikka neljä viikkoa kolmosia. Merkittävää on totuttaa kroppaa aiempaa isoihin painoihin progressiivisesti.

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanoisin noin yleisesti, että on yksilöllisiä eroja. Ikä ja sen myötä palautumisaika. Millainen volyymi, millaiset apuliikkeet jne. Ja toki, kuinka paljon on pohjaa maksimien treenaamisesta?
5X5 on ihan hyvä, mutten pitäytyisi siinä koko kahdeksaa viikkoa. Esim. neljä viikkoa vitosia ja sitten vaikka neljä viikkoa kolmosia. Merkittävää on totuttaa kroppaa aiempaa isoihin painoihin progressiivisesti.
Omaan korvaan kuulostaa kyllä aika aloittelijalta? @Fiftie Tuskin 55 kilon penkkituloksella on paljoa maksimeita haettu. 50 kiloa on kuitenkin sellainen paino, jota käytiin ylä-asteen välitunnilla koulun punttisalilla nostamassa vailla mitään tekniikkaa jne.

Eli taustoja sen tarkemmin tietämättä treenaisin jollain 3 jakosella ohjelmalla ja nostaisin esim. penkissä 2,5 kiloa sarjapainoja sitä mukaan, kun saa sarjat vietyä läpi aiemmalla painolla.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuskin 55 kilon penkkituloksella on paljoa maksimeita haettu. 50 kiloa on kuitenkin sellainen paino, jota käytiin ylä-asteen välitunnilla koulun punttisalilla nostamassa vailla mitään tekniikkaa jne.
Kelle on, kelle ei :) Sukupuolesta ja rakenteesta riippuen 55 kiloa voi olla jo ihan ylärajoilla. Ei mulla ollut yläasteella toivoakaan saada penkistä 50 kiloa. Usealla luokkakaverilla oli, ja oli rahkeet vielä kovempiin painoihin pahemmin lämmittelemättä tai tekniikkaa tuntematta. Tuskailen itse 80 kanssa, vaikka totta on, etten treenaa niin, että se nopeasti nousisi, vaikka tiedän, mitä pitäisi tehdä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: 1000

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kelle on, kelle ei :) Sukupuolesta ja rakenteesta riippuen 55 kiloa voi olla jo ihan ylärajoilla. Ei mulla ollut yläasteella toivoakaan saada penkistä 50 kiloa. Usealla luokkakaverilla oli, ja oli rahkeet vielä kovempiin painoihin pahemmin lämmittelemättä tai tekniikkaa tuntematta. Tuskailen itse 80 kanssa, vaikka totta on, etten treenaa niin, että se nopeasti nousisi, vaikka tiedän, mitä pitäisi tehdä.
Joo kyllähän esim. naisille tommonen 55 kiloa on jo kovaa valuuttaa. Ja tottakai lähtötasot ovat kaikille erit, mutta itse pistäisin ns. perusteet kuntoon, ennen kuin alottaisin tekemään voimajaksoja. Voima kuitenkin tarttuu alussa ihan vaan tekemällä. Noi voimajaksot ainakin omalla kohdalla siinä kohtaa otettu mukaan, kun tulokset jämähtää.

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Omaan korvaan kuulostaa kyllä aika aloittelijalta? @Fiftie Tuskin 55 kilon penkkituloksella on paljoa maksimeita haettu. 50 kiloa on kuitenkin sellainen paino, jota käytiin ylä-asteen välitunnilla koulun punttisalilla nostamassa vailla mitään tekniikkaa jne.

Eli taustoja sen tarkemmin tietämättä treenaisin jollain 3 jakosella ohjelmalla ja nostaisin esim. penkissä 2,5 kiloa sarjapainoja sitä mukaan, kun saa sarjat vietyä läpi aiemmalla painolla.
Joo no sanotaanko siis, että oon oollu sellainen perus jojoilija, joka käy salilla. Penkkipunnerrusta ei silleen oo edes tullu aktiivisesti tehtyä paljon. Nyt vaan tuossa päätin ottaan tämän haltuun.

Yläkropan voimatasot on meikällä kyllä jotenkin paljon haastavammat kuin jalkojen.

(1)
  • Tykkää
Reactions: 1000
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy