Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 911 671
  • 4 644

Rystylätty

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Sympatiat Jyp ja Kalpa
Kylläpä taas tuli hyvä fiilis salitreenin jälkeen.

Puolitoistavuotta sitten lätkäpelissä mennyt olkapää alkaa olla jo lähes 100% kunnossa.Tammikuussa aloitin kevyen treenauksen.Kauden loputtua alkoi huhtikuussa todellinen rääkkäystreenaus.Vaikka näin kesäharjoittelun alkupäässä on tullut tehtyä melkein vaan pitkiä sarjoja, on maksimivoima noussut esim. rinnallevedossa 107,5kg ja kyykyssä n.175kg.Tästä on hyvä jatkaa kohti uutta lätkäkautta sarjojen lyhentyessä.Tavoitteeni asetin tammikuussa, että kauden alussa rinnalle nousee 120kg ja kyykyssä 185kg.Kovaa vauhtia noihin tuloksiin ollaan menossa :)!

Pituutta on tällä hetkellä 180cm ja painoa 85kg.Tuon painon kun saisi säilytettyä kauden alkuun voimannoustessa niin hyvä tulee.Se on varmaa, että vastustajalla ei tule olemaan ensi kaudella hauskaa maalin edustoilla nim.Jarkko Ruutu :D....
 

alapesa

Jäsen
En ainakaan hakutoiminnolla löytänyt tietoa seuraavasta: Eli itse olen jo lähes kolmekymppinen ja vasta nyt aloitellut nostamaan muutakin kuin housunpuntteja ja lainoja. 15v koripalloa pelanneena oikeakätisenä tilanne on tällä hetkellä se että oikean käden lihakset ovat huomattavsti kehittyneemmät kuin vasemman käden. Ja kysymykseni kuuluukin että tasoittuvatko erot treenin myötä vai pitäisikö alkaa tekemään jotain extraa?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mietin joskus samaa, mutta en ole lähtenyt tekemään extraa vasemmalle. Salihommissa kun muutenkaan enempi ei ole aina parempi. Pahimmassa tapauksessa tulee kikkailtua vasen käsi tukkoon ja ero kasvaa entisestään. Itse treenaan vasemman ehdoilla siten, että esim. käsipainoilla aloitan vuorotoistot vasemmalla ja lopetan sarjan kun vasen ei enää jaksa. Oikea ei saa näin ihan 110% rankaisua, mutta ero kaventuu koko ajan.

Kaikissa mahdollisissa "kahden käden"-liikkeissä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei oikea tee vasemmankin edestä töitä.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
alapesa kirjoitti:
En ainakaan hakutoiminnolla löytänyt tietoa seuraavasta: Eli itse olen jo lähes kolmekymppinen ja vasta nyt aloitellut nostamaan muutakin kuin housunpuntteja ja lainoja. 15v koripalloa pelanneena oikeakätisenä tilanne on tällä hetkellä se että oikean käden lihakset ovat huomattavsti kehittyneemmät kuin vasemman käden. Ja kysymykseni kuuluukin että tasoittuvatko erot treenin myötä vai pitäisikö alkaa tekemään jotain extraa?

Tee muutaman kerran viikossa ns. normaalisarjojen lisäksi 1-2 lisäsarjaa pelkästään vasemmalla kädellä. Ainakin hauista käsipainoilla, vipunostoja sekä yhden käden soutua voit treenata pelkästään toisella kädellä. Eiköhän ne erot ala aika nopeasti tasoittumaan, kunhan vain jaksat säännöllisesti treenata.
 

lenno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen itse huomenna aloittamassa taas puntilla käymisen kesän huilaamisen jälkeen. Aiemmin itselläni ei ole ollut mitään tietoa näistä ennen/jälkeen reenin syömisistä, mutta mitä nyt tätä ketjua olen lueskellut, niin olen päätynyt siihen, että ennen reeniä tulisi syödä esim. ruisleipää, joka sisältää jonkinverran proteiinia sekä hiilareita. Reenin jälkeen ainakin näin aluksi ajattelin syödä jotain tonnikalaa, fetaa tai muuta vastaavaa proteiinia sisältävää mutta vähä hiilihydraattista. Mutta kuinka paljon niitä proteiineja ja hiilareita tulisi syödä ennen ja jälkeen reenin, siis grammoissa suurinpiirtein?

Lisäksi, itse reenaamiseen, miten siihen tulisi panostaa? Itse olen ajatellut yläkroppa-painotteista treeniä eli siis penkkiä, sisältäen vatsalihaksia sekä esim. kyykkyä. Mutta mikä on eri taljojen, haukkarikääntö sekä maastavetojuttujen osuus? Tuleeko niitä harjoittaa, ja missä määrin mitäkin edellämainituista? Ja kuinka pitkä treenisession tulisi olla?

Kiitos
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
lenno kirjoitti:
Lisäksi, itse reenaamiseen, miten siihen tulisi panostaa? Itse olen ajatellut yläkroppa-painotteista treeniä eli siis penkkiä, sisältäen vatsalihaksia sekä esim. kyykkyä. Mutta mikä on eri taljojen, haukkarikääntö sekä maastavetojuttujen osuus? Tuleeko niitä harjoittaa, ja missä määrin mitäkin edellämainituista? Ja kuinka pitkä treenisession tulisi olla?
Kiitos

Pidä treenisi kulmakivinä ns.tehokkaita perusliikkeitä: maastaveto, hauiskääntö levytangolla/käsipainoilla, kyykky, penkki ja leuanveto. Jos leuanveto ei suju, niin ylätalja on hyvä vaihtoehto. Ja vatsalihaksia tulee tottakai treenata hyvin, vahva keskivartalo auttaa myös muissa treeniliikkeissä.
Kunnon kasvaessa perusliikkeitten lisäksi voit sitten tehdä jonkin apuliikeen aina ko.lihakselle, esim penkkipunnerrukseen voit liittää pec decin, ristikkäistaljan tai yms. Treeniliikkeissä on hyvä sitten muistaa pitää tiettyä vaihtelua, jotta treenistä ei tule puurtamista. Lihaskin tottuu samaan treeniin tietynajan kuluessa, joten sitä tottumista voi järkyttää raskaammilla harjoituspainoilla, palautusaikoja lyhentämällä ja uuden treeniliikkeen voimalla. Itselleni sopiva treeniaika on n.45 min. Yli tuntia ei kannata kerrallaan treenata, harjoituksesta katoaa teho ja se meee turhaksi puurtamiseksi.

Tässä jotain pientä alkuun ja muut palstalaiset antavat varmaan myös hyviä neuvoja. Mukavia treenejä ja malttia alkuun, jotta ukko ei mene aivan jumiin=)
 
Viimeksi muokattu:

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Massanlisääjät

Onko teillä millaisia kokemuksia näistä lihasmassan lisääjistä (mm, G-Mass ja Massa+ ym.) KErtokaa omat kokemukset, risut ja ruusut. Itse olen käynyt puntilla vasta muutaman kuukauden, melko nopeasti on tuloksiakin jo tullut,mutta olen muutenkin aina ollut ns 'luonnonvahva'.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos salilla käynti on 'harrastus' eikä 'elämäntapa' niin ei kannata tuhlata rahaa muuhun kuin ehkä hyvään protskuun ja/tai johonkin valmiiseen protsku/hiilari settiin.

Kaikki muu on hifistelyä.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omasta mielestäni ns. perustreenaajalle riittää vallan mainiosti treenin jälkeen nautittu palautusjuoma. Sitten jos haluaa hieman enemmän tosissaan treenata, niin kannattaa harkita esim. kreatiinin ja massanlisääjien käyttöä, tavoitteista riippuen. Tärkeintä on kuitenkin laadukkaan treenin lisäksi se, että muistaa syödä riittävän paljon ja hyvin, sekä levätä riittävästi.
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Niinkuin täällä on jo sanottu niin tavalliselle n.3 kertaa/vkko treenaavalle riittää vallan mainiosti hyvä ja terveellinen kotiruoka evääksi. Mun mielestäni jos treenaat 5 kertaa viikossa punttia ja päälle vielä juoksua yms aerobista, niin sitten voi alkaa jo enemmänkin käyttämään lisäravinteita. Jos lisäproteiinia kaipaa niin esim tonnikala on hyvä välipala. Ei jauhoihin kannata alkaa tuhlaamaan hirveitä euromääriä...
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli muuten tässä mieleen, että vieläkö joku suomalainen lisäravinnemyymälä kauppaa All Starsin Zell Techiä ja Tri Plexiä? Viimeksi muistelisin ostaneeni kyseisiä tuotteita vuonna 2003, mutta jossain vaiheessa niiden tuominen Saksasta Suomeen keskeytettiin/lopetettiin.

Itselleni kyseiset tuotteet sopivat enemmän kuin hyvin, mutta enpä ole niihin muutamaan vuoteen missään liikkeessä törmännyt.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
kärppä73 kirjoitti:
Niinkuin täällä on jo sanottu niin tavalliselle n.3 kertaa/vkko treenaavalle riittää vallan mainiosti hyvä ja terveellinen kotiruoka evääksi. Mun mielestäni jos treenaat 5 kertaa viikossa punttia ja päälle vielä juoksua yms aerobista, niin sitten voi alkaa jo enemmänkin käyttämään lisäravinteita. Jos lisäproteiinia kaipaa niin esim tonnikala on hyvä välipala. Ei jauhoihin kannata alkaa tuhlaamaan hirveitä euromääriä...
Halvemmaksi ne jauhot tulee kuin esim. tonnikala, jos perusheraa ostaa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Voihan se olla halvempaa korvata oikean ruuan lisäravinteilla, mutta jos syö normaalista hyvin, niin ei sitä proteiinia sitten tarvitse. Eihän elimistö pysty varastoimaan ylimääräistä proteiinia?
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Jeffrey kirjoitti:
Ainakin mun jauhot maksaa 0.55e/annos, että en nyt tiedä onko ne niin hirveitä euromääriä? Paljonkos purkki tunaa maksaa?

Onhan se halpaa jos maltat ostaa halvimpia jauhoja(vielä halvempaa jos ostat riisi/soija-jauhoja). Mutta mikä on hyöty normaalitreenaajalle? Siltikkin suosittelen tavalliselle 3kertaa/vkko treenaavalle ennemmin hyvää kotisafkaa. Maistuu paremmalta ja ajaa saman asian...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
kärppä73 kirjoitti:
Onhan se halpaa jos maltat ostaa halvimpia jauhoja(vielä halvempaa jos ostat riisi/soija-jauhoja). Mutta mikä on hyöty normaalitreenaajalle? Siltikkin suosittelen tavalliselle 3kertaa/vkko treenaavalle ennemmin hyvää kotisafkaa. Maistuu paremmalta ja ajaa saman asian...

Itse kyllä myös menen tälle linjalle, notta maitorahkaa ja tonnikalaa ja muuten vaan perus terveellistä kotisafkaa ja hyvin pärjää. Kreatiinia voisin ehkä harkita ostavani.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
avatar kirjoitti:
. Kreatiinia voisin ehkä harkita ostavani.

Suosittelen ehdottomasti, mutta niissäkin hirveitä eroja toimivuuden suhteen.
Aikoinaan (merkkiä en enää muista) toistomäärä treenatessa nousi huomattavasti ja "pumppi" saattoi tuntua duunissakin monta tuntia treenin jälkeen, mutta jollain merkillä tulee vain helvetillisiä vatsakipuja.
Testaamalla ja oikein tankkaamalla sekin selviää.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itse henkilökohtaisesti saan punttitreenistä parhaimman tehon irti siten, että se kulkee kivun ja nautinnon rajamaastossa ja ne ovat ikäänkuin naimisissa toistensa kanssa.

Tulokset näkyvät, mieli pysyy virkeänä ja olo lähentelee raskaan väsynyttä. Erittäin tärkeä seikka myös fyysisen jaksamisen kannalta on henkisen hyvinvoinnin maksimointi, millä tarkoitan esimerkkinä yksityiselämän tai työelämän raiteillaan sujumista.

Näillä, ja kotiruuan opeilla, rauta nousee eikä tulokset hiissaa paikoillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei puntinnostossa tarvitse mitään v-tun henkisen hyvinvoinnin maksimointia. Vedät vaan pirusti protskuja (suositushan on 2- 2,5 grammaa painokiloa kohti, muuten lihas ei kasva) ja väännät rautaa oikein (treeniohjelmia on netti pullollaan ja joka salilta saa pyydettäessä ohjausta).

Muuten, voimaharjoittelussa kovalla intensiteetillä ja lyhyillä palautuksilla treeni kestää lyhyimmillään vain 20 minuuttia ja pisimmilläänkin alle tunnin pitäisi selvitä (noin 5-6 liikesarjaa parille lihasryhmälle). Lisäksi hermostollisen rasituksen takia paria päivää pidempään ei pitäisi putkeen treenata.

Ja palautusjuoma (nk. "amino drink") on ihan pakollinen vakavissaan treenaaville, ei ole punttiukkojen brassailua.
 

w00kie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Ässät
Joo, itelläkin ajatuksena taas kerran koittaa käydä vähän intensiivisemmin tuolla salin puolella... Monta kertaa jo aloitettu ja lopetettukin, ei vaan tahdo tuo itsekuri riittää. Täytyy taas kattella mitä tästäkin tulee... ;)

http://www.exrx.net/index.html

Tuo saitti sisältää melkoisesti luettavaa liittyen saliharjoitteluun ja muuhunkin harjoittelemiseen. Löytyy lihaskarttaa yms. ja jokaiselle lihakselle erilaisia liikkeitä, venytyksiä yms. Sieltä on suht helppo poimia itselle sopivia liikkeitä ja vaihdella harjoituksia.
 
w00kie kirjoitti:
Joo, itelläkin ajatuksena taas kerran koittaa käydä vähän intensiivisemmin tuolla salin puolella... Monta kertaa jo aloitettu ja lopetettukin, ei vaan tahdo tuo itsekuri riittää. Täytyy taas kattella mitä tästäkin tulee... ;)

Itse saan potkua siitä kun tulokset nousee, pikkutytön tissit tiivistyy hitaasti lihasmassaksi ja vatsan kohdalla oleva rellu pienenee päivä päivältä litteämmäksi. Reilun pari kuukautta olen nyt painoilla tiiviisti harjoitellut neljä kertaa viikossa ylläkuvaamalla tavalla (erästä lajia toki harjoitellut jo usean vuoden, mutta kun se on enemmän aerobista niin se ei silleen kasvata lihasmassaa).

Kaveri, jolla oli näyttää tulosta teki ohjelman ja ruokavalion, käski pistää pään offille ja nostaa vaan niitä puntteja, vetää se pari grammaa per painokilo proteiinia päivässä ja "olla syömättä paskaa".

Näillä mennään.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
3-4 kertaa viikossa tulee taas käytyä. Intin aikana kävin 1-2 kertaa koko puolen vuoden aikana ja sen huomasi.

Olen nyt tehnyt loppukesästä aika pitkälti samalla ohjelmalla:

ma: Ojentajat, olkapäät
ti: Hauis
ke: Lepopäivä
to: Rintalihakset(Penkki useimmiten ohjelmassa)
pe: Selkä

Jalkoja pitäisi ehkä myös alkaa treenaamaan tässä. Jos vaikka tuohon tiistain ohjelmaan saisi sisällytettyä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Ensi viikolla pitäisi taas alotella kaveriporukan kanssa salilla käynti, yksin kun sitä on niin hyvä aloittamaan ja vielä parempi lähtemään ajoissa suihkuun.

Onko porukalla kokemuksia ns. yöproteiineista? Kuten olen tainnut aiemmin mainita, salivuoromme on klo 21 ->, eli himassa ollaan siinä 22.30, eikä silloin kovin raskaasti tekisi mieli syödä ja noissa (valmiissa)palautusjuomissakin hiilareita on aika paljon.

Ostin tarjouksesta tällaisen Leader Goodnight Protein -purkin, otetaan n. 45min ennen nukkumaanmenoa. 89g protskua, 1,6g hiilareita /100g.
 

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
tuuski kirjoitti:
Ensi viikolla pitäisi taas alotella kaveriporukan kanssa salilla käynti, yksin kun sitä on niin hyvä aloittamaan ja vielä parempi lähtemään ajoissa suihkuun.

Onko porukalla kokemuksia ns. yöproteiineista? Kuten olen tainnut aiemmin mainita, salivuoromme on klo 21 ->, eli himassa ollaan siinä 22.30, eikä silloin kovin raskaasti tekisi mieli syödä ja noissa (valmiissa)palautusjuomissakin hiilareita on aika paljon.

Ostin tarjouksesta tällaisen Leader Goodnight Protein -purkin, otetaan n. 45min ennen nukkumaanmenoa. 89g protskua, 1,6g hiilareita /100g.

Sää tarviit hiukan myös niitä hiilareita salin jälkeen (enemmän kuin mitä tuossa iltaproteiinissa on). Muuten salilla käynti menee osaltaan hukkaan.Lihakset on kumminkin tyhjinä salin jälkeen, joten ei sitä fläsää kauheasti kerry vaikka hiilihydraatteja vähän ottaisitkin ennen unia. Eli osta jotain maltoa ja lisää sitä hiukan ton protskun sekaan (esim 80%prot 20%maltoa suhteella). Itse tulee kanssa vedeltyä kaseiinia aina iltaisin, hifistelyähän tuo on mutta mitäpä sitä ei tekisi isoksi halutessaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös