Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 784
  • 4 643

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kreatiini

Keskustellaanpa hiukan kreatiinista. Millaisia kokemuksia treenaajilla on erilaisista kreatiinituotteista?

Omat kokemukset ovat rajoittuneet kahteen "kuuriin". Kreatiiniahan kannattaisi ja voi vetää ihan jatkuvalla syötöllä. Suurin osa urheilijoista, lukuunottamatta kai kestävyysurheilijat, käyttävät kreatiinia säännöllisesti. Voi kai sanoa, että kyseessä on ainoa aminohappovalmiste, jonka voi sanoa 100% varmuudella toimivan ja lisäävän lihasmassaa (tai, no massaa).

Joitain vuosia sitten käytin kreatiinia jonkun aikaa, mutta lopetin jossain vaiheessa. Massa ko. kuurin aikana kasvoi liikaa ja suurin osa massan kertymisestä oli turvotusta. Osasyy toki saattoi olla syöminenkin, eli normaalia painon nousua. Kuitenkin tulokset paranivat normaalia nopeammin ja myös lihasmassaa tuli. Niin ja niitä finnejäkin tuli.

Nyt olen vetänyt 3 kk kreatiinia säännöllisesti (heinäkuussa pidin taukoa treenaamisesta ja mönjistä) ja tulokset ovat olleet hämmästyttävän hyviä. Lihakset ovat kasvaneet silmissä ja tulokset parantuneet kiitettävää tahtia. Aloitin viime keväänä aktiivisen (3 kertaa viikosa) treenaamisen vuoden silloin tällöin treenaamisen jälkeen. En mainosta tuotetta, mutta tämä uusi tuttavuus on 3-tehokreatiini (mainoslauseko vain vai jotain totuuspohjaa?). Tuotteen ei pitäisi turvottaa niin paljoa (ei turvotakaan), mutta tehon pitäisi olla sama = lihakset turpoaa. No, tuota on vaikea uskoa, koska kreatiinihan vaikuttaa juuri solukalvon läpäisevyyteen. Tuskin kreatiini osaa valita ohentaako se lihassolun vai rasvasolun solukalvoa. Anyway nyt en ole turvonnut vesipöhöksi sillä tavalla kuin aiemalla kokeilukerralla vaan rasvaprosentti on laskenut (no joo, ei taida olla mitään tekemistä turpoamisen kanssa), vesipöhöä ei ole kertynyt ja lihakset ovat kasvaneet. Ainoastaan finnejä ilmestyy silloin tällöin (1/viikko) tämänkin kanssa, kun normaalisti niitä ei allekirjoittaneella ole lainkaan.

Kreatiinin ohella olen vetänyt arginiinia (+normivitamiinit ja magnesiumia leipänään) sen palautumista parantavan ominaisuuuden takia (3-5 kertaa viikossa lätkää, 2 kertaa fudista ja 3 kertaa punttia = meinaa varsinkin jalat olla melko kovilla) ja jostain luin, että arginiinilla olisi vaikutusta kasvuhormonin tuotantoonkin. Ainakin kusetteanut on jatkuvasti sen käytön aloittamisen jälkeen, joten kai sillä jotain tehoa on ollut, heh!
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Kreatiini lisää nesteen kertymistä kroppaan. Käytännössä kreatiinin käyttö tuo pari toistoa lisää sarjoihin ja sitä myötä pystyy treenaamaan kovempaa. Maximivoimaan kreatiini ei vaikuta.

En ole ihan 100% vakuuttunut kreatiinin tehosta, mutta kyllä sen käytön aloitus tauon jälkeen ainakin pistää janottamaan siihen malliin, että jotain kropassa selvästi tapahtuu. Käytän kuitenkin, koska aine on käytännössä ilmaista, eikä haittavaikutuksia ole. Merkeissä tuntuu olevan eroa ja tämä nykyinen jostain poistomyynnistä ostettu kiinalainen purkki ei tunnu ihan niin tehokkaalta, kuin edellinen merkkituote. Voi olla tietty korvien välistäkin kiinni.

Kreatiinia pitäisi kai vetää joka päivä, mutta itse vedän sitä vain palautusjuoman kanssa, eli 3-4 kertaa viikossa. Mikään ihmeaine se ei missään nimessä ole ja jos ei ruokavalio, lepo ja itse treeni ole muuten kohdallaan, niin kreatiini on yhtä tyhjän kanssa.

Kreatiinin lisäksi vedän Amerikan ihmeemaasta tuomaani monivitamiinia (pdf), jonka arvot pyyhkii suomalaisilla Multitabseilla sun muilla lattiaa. Lisäksi C-vitamiinia 1g, Magnesiumia ja kalaöljyjä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
AnaMasa kirjoitti:
Kreatiinia pitäisi kai vetää joka päivä, mutta itse vedän sitä vain palautusjuoman kanssa, eli 3-4 kertaa viikossa. Mikään ihmeaine se ei missään nimessä ole ja jos ei ruokavalio, lepo ja itse treeni ole muuten kohdallaan, niin kreatiini on yhtä tyhjän kanssa.

Kyllä, eli itsehän vedän sitä joka päivä (aamulla annos tyhjään mahaan) ja treenipäivinä tunnin pari ennen treeniä myös. Tuo janotus on kyllä itselle uusi feature... en ole huomannut.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Black Adder kirjoitti:
Kyllä, eli itsehän vedän sitä joka päivä (aamulla annos tyhjään mahaan) ja treenipäivinä tunnin pari ennen treeniä myös. Tuo janotus on kyllä itselle uusi feature... en ole huomannut.
Isot pojat sanovat, että kreatiini imeytyy parhaiten hiilareiden kanssa, eli se kannattaisi ottaa ruuan yhteydessä tai palautusjuomassa. Minun käsittääkseni sillä ei ole mitään merkitystä, että millä aikataululla sitä ottaa suhteessa treeniin. Treenissä kulutetaan kuitenkin aiemmin varastoitunutta tavaraa. Ei se pari tuntia ennen treeniä otettu kreatiini ehdi imeytyä/varastoitua mihinkään treeniin mennessä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
AnaMasa kirjoitti:
Kreatiinin lisäksi vedän Amerikan ihmeemaasta tuomaani monivitamiinia (pdf), jonka arvot pyyhkii suomalaisilla Multitabseilla sun muilla lattiaa. Lisäksi C-vitamiinia 1g, Magnesiumia ja kalaöljyjä.

Tietääkö AnaMasa tai joku muu palstalaisista, saako kyseistä monivitamiinia (MultiVita Man) ostettua Suomesta tai Euroopasta edes lähelle jenkkihintoja? Ei jaksaisi alkaa tilaamaan noita amerikasta asti, mutta toisaalta taas kiinnostaisi kokeilla jotain hyvää laadukasta - toki kotimaisetkin käy - monivitamiinivalmistetta? Multitabseilla en huomannut olevan kerrassaan minkäänlaista vaikutusta jaksamiseen tms, kun niitä jokunen vuosi sitten käytin säännöllisesti lähes puolen vuoden ajan.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Prof. Puck kirjoitti:
Tietääkö AnaMasa tai joku muu palstalaisista, saako kyseistä monivitamiinia (MultiVita Man) ostettua Suomesta tai Euroopasta
Tuo UltraVita Man on Vitamin Worldin oma tuote, eli sitä ei muualta saa. Jäsenet (ilmainen liittyminen) saavat 1-2 päivänä kuussa puljun omia brändejä (mm. UltraVita Man) 2 yhden hinnalla. Kyseinen ketju on sen verran iso, että niillä on Jenkeissä liikkeitä ostoskeskuksissa melkein samassa suhteessa kuin Suomessa Kotipizzoja, eli jos vaan tuntee jonkun tutun tai tutun tutun jenkeistä, niin kannattaa pyytää lähettämään tai tuomaan. Tosin kyllä noilla hinnoilla kannattaa jo maksaa vähän postimaksujakin, mikäli vaan suostuvat tänne toimittamaan. Niin ja onhan siellä muitakin puljuja, mutta niistä ei kokemusta.

Tulli onkin sitten toinen tarina.. Suomessa kun on aivan naurettavan alhaiset rajat, että paljonko ja mitä eri ravintolisät saavat sisältää. Omassa matkalukussa oli kesäkuussa palttiarallaa 1800 pilleriä vitamiineja, CLA:ta ja särkylääkkeitä. Olin ihan varma, että saan kumihanskaa perseeseen joka kentällä :), mutta paskat. Ketään ei kiinnostanut. Täytyypä itse koittaa keväämmällä tilata tuolta jotain ihan kokeeksi, vaikka vain 1-2 purkkia jotain ja katsoa kuin käy. Jos joku innostuu nyt löytämään jotain eurooppalaisia nettikauppoja, joissa on kunnon tavaraa kaupan edullisesti, niin linkkiä kehiin vaan. Nimenomaan siis tullin takia olisi hyvä tilata EU:sta.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Aikoinaan oli muodissa vetää kreatiini dekstroosin kera, tiedä sitten mihin perustuu. Myös joku greippimehu taisi olla joskus the lisäke kreatiinin kera.

Tosiaan, itse käytän säännöllisesti eli 10 päivän tankkaus (25 g mahdollisimman moneen annkoseen jaettuna) ja sitten 4-5 viikkoa ylläpitoa (5 g/päivä). Yleensä palautusjuoman kera + ruokailujen yhteydessä. Hyvin on toiminut, tällä tankkausjaksolla erinomainen ja muutoin selittämätön tuloskehitys, pena käsipainoin 36 kilon limpuilla 4*10, kun kuukausi sitten samalla kuormalla 1*9 ja 3*8. Eli mistään jumalallisesta nektarista ei siis ole mielestäni kyse. Pikkusen ekstra-toistoja kuitenkin, niinkuin Anamasa sanoikin. Hiukkasen turvottaa, ei haittaa.

Erilaisia kreatiineja on kokeiltu, näitä yhdistelmiä (eli dekstroosin tms. sisältävät) ja sitten sitraatti-hifistelyä. Kuitenkin hyväksi olen todennut tuon Evolutionin perus-kreatiinimonohydraatin, joka tosiaan on lähes ilmaista.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Prof. Puck kirjoitti:
Tietääkö AnaMasa tai joku muu palstalaisista, saako kyseistä monivitamiinia (MultiVita Man) ostettua Suomesta tai Euroopasta edes lähelle jenkkihintoja?

Muistaaksni pakkotoiston kaupassa on myytävänä Opti-Vites merkkinen tuote, jossa on kai jotakuinkin samansuuntaiset myrkyt sisällä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Nyt löytyi jotain: http://www.cheapuksupplements.co.uk

Toimittavat Suomeen kohtuullisella postimaksulla. Esim. Optimum Nutrition Opti-Men (120 caps) maksaa Suomeen postitettuna 26-28 euroa. Paljon kallimpaa kuin jenkkikama, mutta Suomen hintoihin verrattuna täysin kilpailukykyinen varsinkin, kun tuo sisältää perusvitamiinien lisäksi kaikkea muutakin vekkulia.

edit: Kappas vaan. Tuolta kun tilaa yli 200 punnalla (~295e), niin toimittavat ilman postikuluja EU:n alueelle. Pitääkin ehdotella kimppatilausta salilla tai voisihan sitä hommata vuoden lisäravinteet kerralla :)
 
Viimeksi muokattu:

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
AnaMasa kirjoitti:
Isot pojat sanovat, että kreatiini imeytyy parhaiten hiilareiden kanssa, eli se kannattaisi ottaa ruuan yhteydessä tai palautusjuomassa. Minun käsittääkseni sillä ei ole mitään merkitystä, että millä aikataululla sitä ottaa suhteessa treeniin.

Kyllä kyllä... Luin jostain vain ohjeen, että pitäisi vetää se päiväannos ennen ruokailua tyhjään mahaan ja näin olen sitten toiminut. Eli ennen aamupalaa vedän kreatiinit ja heti perään sitten ap päälle. Myös tuo pari tuntia ennen treeniä juttu on jostain alan jutusta opiskeltu, mutta en enää tosiaan muista mistä. Mutta, jos jollain on heittää faktoja pöytään mikä olisi oikea tapa, niin ei muuta kuin ketjuun juttua.
 

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse sain muutaman vuoden tauon jälkeen hankittua itselleni All Starsin Zell Techiä ja Tri Plexiä. Saksasta asti piti tilata, mutta hinta oli siltikin aika paljon halvempi, kuin jos olisin joutunut Suomesta ostamaan. Aikoinaan sain näiden tuotteiden avulla hyviä tuloksia aikaan, joten on mukavaa päästä käyttämään kyseisiä tuotteita pitkästä aikaa.

Aina ennen olen ottanut kyseisiä tuotteita niin, että otan 4 viikon kuurin. Viitenä päivänä viikossa 2 annosta kumpaakin tuotetta ja sitten kahden päivän tauko. Painoa on tuon neljän viikon aikana yleensä tullut 4-6 kiloa, vaikka salitreenien ohella harrastin aerobista liikuntaa n. 5 kertaa viikossa.

Nyt ajattelin ottaa kuuden viikon kuurin ja käyttää noita tuotteita joka päivä. Se on myös virallinen suositus noiden tuotteiden käyttämiselle. Salilla aion treenata 4-5 kertaa viikossa tuon kyseisen jakson aikana, eli ihan normaaleilla treenimäärillä menen. Tavoitteena olisi saada monta kiloa painoa lisää ja sitä kautta myös suuremmat treenipainot salilla tehtäviin liikkeisiin. Ainakin ennen olen tuon 4 viikon aikana saanut paljon lisää tehoa kaikkiin salilla tehtäviin liikkeisiin.

Onko muuten kellään muulla palstalaisella kokemusta All Starsin tuotteista ja erityisesti Zell Techistä ja Tri Plexistä?
 

Sabata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onks se hyvin jos pistää tasan sadal kilol penkistä viidentoista sarjoja tai enemmän? Painoo mul on joku 85kg öbaut. Ei oo tullu maxii ikinä kokeiltuu. Kertokaas joku viisas tällaselle damille?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sabata kirjoitti:
Onks se hyvin jos pistää tasan sadal kilol penkistä viidentoista sarjoja tai enemmän? Painoo mul on joku 85kg öbaut. Ei oo tullu maxii ikinä kokeiltuu. Kertokaas joku viisas tällaselle damille?

Onhan tuo aikasta hyvin, koitappas nostaa painomäärää ja vähentää toistoja..isot painot/vähän toistoja kasvattaa voimaa, kun taas pidemmät sarjat kasvattaa massaa/kestävyyttä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Sabata kirjoitti:
Onks se hyvin jos pistää tasan sadal kilol penkistä viidentoista sarjoja tai enemmän? Painoo mul on joku 85kg öbaut. Ei oo tullu maxii ikinä kokeiltuu. Kertokaas joku viisas tällaselle damille?

Onhan tuo oikeastaan todella hyvin.Itselläni joskus aikoinaan taisi mennä reilut 15 toistoa ja ykkönen lähelle 160, mutta huomattavasti potrempi poika olin kuin 85kg.Olin lukevinani viestisi viimeisen sanan DAAMi.Meinasi pamahtaa paskat housuun silkasta järkytyksestä.
 

Sabata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pakko on laittaa pari kuvaa Stallonesta, joista voi vertailla herran lihaksia Rambo kolmosen ja tän uuden Rocky Balboa leffan välillä. En tiedä kuuluisko tä tonne ihmettelyketjuun, mut liittyyhän tä kehonrakennukseen ainakin. Aikamoinen suoritus kaverilta, joka on ollut 60 vuotta vanha kun toi toinen kuva on otettu. Rambo kolmonen tehtiin muutes vuonna -88, joten eroo toiseen kuvaan on siis 18 fakin vuotta. Kivassa kuosissa näyttää Rambo viäkin olevan, itsellä on kyl tän jälkeen samantapaset tavotteet kyyskybäsenä. Ja tä uus Rocky pätkä tarvii mennä kyl leffaan tsiigaan tällasten kuvien jälkeen:

http://img245.imageshack.us/img245/1480/ramborbch5.jpg
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Minkälaisilla kengillä porukka treenailee? Olisi mukava jos vähän myös perusteltaisiin miksi popot ovat hyvät juuri Sinun tarkoituksiisi.

Itselleni tuli pieniä ongelmia kenkiä etsiessäni, olin nimittäin siinä uskossa että sieltähän ne haetaan kuntosalikengät urheiluliikkeen hyllystä siinä missä minkä tahansa muunkin lajin kengät, vaan eipä käynyt niin kuin elokuvissa. Kaikkia vitun sulkapallo- ja avantouintikenkiä kyllä on hyllyt väärällään.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
dingus kirjoitti:
Minkälaisilla kengillä porukka treenailee? Olisi mukava jos vähän myös perusteltaisiin miksi popot ovat hyvät juuri Sinun tarkoituksiisi.

Ihan sisäpeli kengillä mä vedän. Omassa treenaamisessani en ainakaan kaipaa mitään erikoistossuja, painikengät voisivat olla ehkä paremmat kun saisi hieman lisää tukea nilkkoihin.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Normi sisäliikuntakengät on ainakin meikäläisellä..tosin käyn niin pienellä salilla, että voin hyvin olla vaikka ilman kenkiä..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksu00 kirjoitti:
tosin käyn niin pienellä salilla, että voin hyvin olla vaikka ilman kenkiä..
?
---

Käytän vanhoja sisäpelikenkiäni. Uudet kimaltelee niin paljon, ettei niitä viitsi ottaa salille mukaan. Luulevat vielä homoksi.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Niin sillä vaan kyselen kun muistelen joskus lukeneeni ja useammalta taholta kuulleeni että sisäpeli- ym. lenkkikengissä on liian pehmeät pohjat jos esim. maastavetoa tekee.

Tiedän yhden äijän joka pistelee menemään vanhoilla hiihtomonoilla juuri sen takia kun niissä on niin jäykät pohjat.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksu00 kirjoitti:
tosin käyn niin pienellä salilla, että voin hyvin olla vaikka ilman kenkiä..

Himassa treenailen pari kertaa viikossa, niin kyllähän sitä on välillä treenaillut paljain jaloin, mutta omat riskinsä siinäkin. Vaikka markkinoilla tuskin on kenkiä, jotka pelastaa varpaat jos setit putoo jaloille.

Normaalisti jaloissa vanhat salibandykengät. Ainakin sillä nimellä niitä kutsuttiin.
 

Aln

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Normaalit sisäpelikengät, tosin maastavedon vedän sukkasillaan, saa tuntuman paremmin kun ei ole kenkien tuomaa lisää kantapäissä.

Vatsoista puhutaan paljon, ainakin sillonkun itse olin kunnossa niin tein 30-40 toiston sarjoja välillä perus, välillä roomalaisessa penkissä, välillä vatsarutistuslaitteessa. Tosin voimapyörää tein vain 12 toiston sarjoja. Sittemmin vatsat unohtu hetkeks kunnolla (intin aikana ja sen jälkeen), joka näky varsin monissa liikkeissä. Nyt taas vatsoihin palautunu voimaa kun on otettu tehokäsittelyyn ne.

Tänään tuli taas käytyy myskäämässä jalat. 3 eri päivää, kyykky + apuliikkeet, mave + apuliikkeet, penkki + apuliikkeet. Yleensä menee sellai että kyykky, 1 off, penkki, 1 off, mave, 1 off, penkki 2 off ja sama alusta. Kun kädet on vähän jälessä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Itsekin vedän perus sisäpelikengillä, tosin nyt on tuo salikausi tyssännyt alkuunsa.

Kaverini, joka harrastaa tuota salitouhua vähän "totisemmin" vannoo Conversen All Starien nimeen. Niin minäkin, mutta vapaa-ajalla. Yllätykseni oli suuri kun hän kehui niitä parhaiksi kengiksi mm. juuri maastavetoon. Itse en kyllä edelleenkään vie omia tennareitani salille hikistettäviksi.
 

scholl

Jäsen
Tietääkö joku Stokiksessa salia, joka olisi ok (juoksumattoja, cross trainereita, kuntopyöriä, venyttelytilat, kunnolla laadukkaita laitteita ja sitten irtopainopuoltakin kuten jalkaprässi ja jalkakyykkytanko? Ilmanvaihtokin pitäisi olla ok ja kävijöinä fiksumpaa porukkaa, eikä mitään bodareita tai portsareita tai jotain epämääräistä duunari/paskasakkia.

En nyt tarkoita SATSia, koska siellä pitää olla jäsen ja ei nappaa olla jäsen, jos käy vain esim. pari kertaa/kk. Lisäksi SATS on vässyköille. Niissähän on lastenhoitohuoneita ja kaikkea muuta moskaa, mitä ei erkkikään kestä. Mutta siis jotain sellaista Tukholman vastinetta Esport Centerille, Töölö Gymille, Motivukselle tms. Siis edelliset eivät ole nyt ihan vertailukelpoisia keskenään tasoltaan, mutta kyllä niissä varmasti kaikissa satunnaisesti voi käydä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
tuuski kirjoitti:
Itsekin vedän perus sisäpelikengillä, tosin nyt on tuo salikausi tyssännyt alkuunsa.

Kaverini, joka harrastaa tuota salitouhua vähän "totisemmin" vannoo Conversen All Starien nimeen. Niin minäkin, mutta vapaa-ajalla. Yllätykseni oli suuri kun hän kehui niitä parhaiksi kengiksi mm. juuri maastavetoon. Itse en kyllä edelleenkään vie omia tennareitani salille hikistettäviksi.

Kenkäasiaan sanoisin, että ei missään nimessä kannata ottaa salille lenkkareita, sisäpelikenkiä tai muita missä on minkäänlaisia vaimennuksia ja aikoo niitä vielä jossain pelatessa tai juostessa käyttää. Nämä ominaisuudet ovat nimittäin entisiä aika äkkiä jos meinaa kyykkäillä, vedellä rinnalle tai maasta vähänkään kovemmilla painoilla.

Muuten henk.koht on ihan sama millä kengillä siellä salilla painaa. Mielellään tietty sellaiset kohtalaisen tukevat. Itse olen käyttänyt perinteisesti vanhoja lenkkareita tai sisäpelikenkiä, joita en enää varsinaiseen tarkoitukseensa käytä. Olen joskus harkinnut myös ihan oikeita punttikenkiä, mutta kuten edellä totesin niin mielestäni muut kuin painonnostajat tms. pärjäävät kyllä muillakin popoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös