Treenaako moni täällä 3-jakoisella ohjelmalla, 3on1off-tyylillä, eli kolme päivää treeniä ja sitten huili? Tottakai huilipäivien pituutta tässä voi olojen mukaan muokata, mutta periaatteena tämä. Oletteko todenneet minkälaisen jaottelun parhaaksi itsellenne? Itse tällä hetkellä menen seuraavalla periaatteella.
1. päivä, työntävät, rinta, olkapäät ja ojentajat.
2. päivä, jalat, vatsa
3. päivä, vetävät, selkä ja hauis
Pariin ongelmaan olen törmännyt. Työntävissä huomaa kyllä, että meinaa paukut loppua aika tehokkaasti loppupään liikkeissä. Esim. pystypunnerrus ja penkkipunnerrus syövät ainakin itsellä tehokkaasti toisiaan. Tuntuu, että optimi on juuri tehdä kaksi yllä mainituista ryhmistä samassa reenissä, mutta kolmas tuntuu olevan liikaa treenikovuuden näkökulmasta. Tokihan tässä voisi siirtyä takaisin ns. nelijakoiseen, mutta tuntuu, että treenipäivien tiheys tällöin on liian harva. 2 kertaa viikkoon ainakin tavoitteena käydä jokainen lihasryhmä läpi..
Minkälaiset tavoitteet sinulla on? Hybridikierto 2+3 -jakoisella voisi toimia noihin spekseihin aika hyvin, jos tavoitteena on yleisesti voimaa ja lihasmassaa. Eli viikkokierrossa kaksi treeniä kaksijakoisella ja kolmejakoisen kierto siihen päälle. Itse tykästyin näihin modattuihin jakoihin kovasti, kun puntteja tuli enemmän heiluteltua.
Esimerkiksi:
1. Yläkroppa, voima. Kova intensiteetti, matala volyymi. Toistot 6-8
2. Alakroppa, voima. Kova intensiteetti, matala volyymi. Toistot 6-8
3. Lepo
4. Yläkropan työntävät, hypertrofia. Kohtalainen intensiteetti, kova volyymi. Toistot 10-15
5. Yläkropan vetävät, hypertrofia. Kohtalainen intensiteetti, kova volyymi. Toistot 10-15
6. Jalat ja vatsat, hypertrofia. Kohtalainen intensiteetti, kova volyymi. Toistot 10-15
7. Lepo tai kierto alusta.
Esimerkiksi noissa punnerteluissa yläkropan voimapäivälle voi ottaa penkin ensimmäiseksi liikkeeksi. Sitten vaikkapa pystypunnerrus tai vaikka pystysoutu olkapäille myöhemmässä vaiheessa treeniä. Yläkropan työntävien treenissä taas aloittaa olkapäillä ennen rintaliikkeitä, jää parhaat paukut vaikkapa nyt sille pystärille.
Tykkäsin itse pelata muutenkin liikkeillä, liikejärjestyksillä ja toistomäärillä. Ihan perus 2- tai 3-jakoinenkin voidaan toteuttaa niin monella eri tavalla. Vaikka vetäisit muuten tismalleen saman 3-jakoisen kaksi kertaa viikkoon, niin jo lihasryhmien järjestyksen muuttamisella treenin sisällä toiseen kiertoon saa huomattavasti erilaisen vasteen.
Penkkiin kun taas halusi enemmän paukkuja, mutta bodailutyyppisestäkään treenistä ei halunnut kokonaan luopua, niin tein periaatteessa 2+3 hybridijaostakin modatulla ohjelmalla jättämällä yhden jalkatreenin pois. Jako oli silloin 1. yläkroppa 2. jalat 3. rinta-selkä 4. ojentaja-olkapää-hauis. Yhteen kiertoon sai ympättyä kaksi penkkiä ja yhden kapean penkin, kaikki eri päiville.