Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 333 522
  • 1 378

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koetteko työaikana työasioihin liittyvät myyntipuhelut häiritsevinä?

Olen jonkin verran työskennellyt myynnin parissa ja ensimmäinen kontaktihan tehdään usein puhelimitse. Miten toivotte itseänne lähestyvän vai onko näkökulma se, että tiedetään ja hankintaan se mitä tarvitaan?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Koetteko työaikana työasioihin liittyvät myyntipuhelut häiritsevinä?
En ainakaan minä kokisi, sillä siitähän sitä palkkaa saa, että tekee töitä. Toki, jos samaa tuotetta yritettäisiin joka toinen viikko tyrkyttää, vaikka sitä ei ole koskaan ostanut ja ensimmäisestä parista eistä ei onkeen otettaisi, niin sitten menee häiritsevän puolelle. Vapaa-aikana en saa myyntipuheluihin vastaamisesta palkkaa ja haluan käyttää aikaani jotenkin muuten kuin inttämällä puhelinmyyjää vastaan siitä, että haluanko tilata jonkun Anna-lehden. Jos joskus tunnen tarvetta jollekin aviisille, niin osaan tilata sen itsekin. Ei vaan enää uskalla oikein sitäkään tehdä, koska kun jotain lehteä joskus erehtyy tilaamaan ja sen tilauksen sitten aikanaan lopettaa, niin siltä puhelinmyyjien ajojahdilta ei koskaan pääse karkuun: "olette ollut hyvä asiakkaamme ja tilannut Putte Possua vuonna kivi ja kala kaksi kuukautta. Nyt haluaisimme antaa sinulle tämän tarjouksen, jos maksat vain...".
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Millätavalla?
Oletko myyntiedustaja?Myyntivalmentaja?Ohjaatko myyntiä?
Myyntijohtaja?
Päällikkö?
Jotakin muuta?

Itse olen tehnyt noita kaikkia aikanaan.

Ihan suuresta mielenkiinnosta kysyn että mitä teet työksesi?
Markkinointi- ja maahantuontiyrityksessä avainasiakaspäällikkönä. Jees, käyn puhelinkeskusteluja yhteyshenkilöiden kanssa päivittäin mutta kiitos luojalle tai kenelle tahansa - toimenkuvaan ei kuulu ns. kylmäsoittojen tekoa. Jos kuuluisi niin tämä ei olisi minun hommaani.

Mutta siis. Ongelmahan on minun, ei telemarkkinointityötä tekevän ihmisen. Tiedostan tämän kyllä.

Vaimo alkoi vajaa vuosi sitten yrittäjäksi. Jessus että alkoi puhelin soida heti kun kaikki "lisäätkö tietosi tähän ja tähän hakutiedostoon ja tietokantaan"-tyypit piinasivat aamuin, päivin ja illoin. Öisin sentään antavat olla rauhassa, vielä.

Joltain inttäjältä aloin tivaamaan hänen kotinumeroaan jotta voisin soitella myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tiedän, tämä on kaupunkilegenda, mutta päätinpäs kokeilla ihan käytännössä. Sain kuin sainkin soittelijan ärsyyntymään, mutta mitäs ei uskonut hyvällä. Mitäs meni ärsyynnyttämään minut ensin. Kysyi vielä että "minkälainen maailma tämä olisikaan ilman meitä puhelinmyyjiä?" Mun henk.koht. maailmani olisi ainakin paljon parempi. Noin 20 vuoden kokemuksella alan ihmisistä...en muista että olisin koskaan ollut mitenkään kiinnostunut mistään mitä tarjoavat luurissa.

Tämä tästä. Me olemme eri mieltä tämän ammattikunnan tarpeellisuudesta, eiköhän suoda se molemmille.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen joutunut ottamaan noita kylmiä puheluita ja vittumaistahan se on.

Toisaalta tapaamiset eivät synny tyhjästä ja joskus on se ensimmäinen yhteydenotto tehtävä.
Aika monessa paikassa buukkaukset on ulkoistettu ja myyjä käy valmiiksi sovituissa tapaamisissa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Miksi? Työtäänhän he vaan tekevät. Olisiko parempi jos kaikki puhelinmyyjät olisi sossun luukulla sitten?
Tässä tulee juuri meidän suomalaisten junttimaisuus esille, esim. ruotsissa vastaavaa asennetta valtaväestöltä ei löydy. Miksiköhän? Päinvastoin puhelinmyyjiä arvostetaan heidän tekemän työn vaativuuden ja raskauden vuoksi. Kuitenkin myyntityötä haukutaan suomessa huoraamiseksi yms mutta myyntityötä tekevien palkkatasoa sen sijaan kadehditaan.

Täällä Itävallassa kovin monia vituttaa puhelinhäirik... siis puhelinmyyjät. Ehkä sitten itävaltalaiset ja suomalaiset ovat juntteja ja ruotsalaiset eivät.

Pyrin kyllä olemaan kohtelias ja pyrin arvostamaan heitä sen takia, että se on heidän duuninsa. Kuitenkaan se ei voi olla vituttamatta, kun joku puhelinmyyjä soittaa silloin, kun

a. on kiire
b. on joku stressaava tilanne päällä
c. olen sairaana tai minulla on arkivapaapäivä ja puhelinmyyjä herättää minut
d. olen ulkomailla ja maksan roaming-hintaa vastaanotetusta puhelusta

Ja perkeleen usein onnistuvat soittamaan juuri noihin aikoihin.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi? Työtäänhän he vaan tekevät. Olisiko parempi jos kaikki puhelinmyyjät olisi sossun luukulla sitten?
Tässä tulee juuri meidän suomalaisten junttimaisuus esille, esim. ruotsissa vastaavaa asennetta valtaväestöltä ei löydy.
Moi puhelinmyyjä.

Itseäni ei häiritse se että joku harjoittaa työtään. Kuuntelen usein tovin ja voin jopa tilatakin jos sattuu hyvä tarjous. Ymmärsin kuitenkin että useita kirjoittajia häiritsee myyjien tyhmyys/välinpitämättömyys. Eli jos minä sanon jollekin kaverille 3 krt että "kiitos ei,minua ei kiinnosta", niin pitää olla tyhmä tai epäkohtelias jos sitä ei tajua? Pari pvä sitten viimeksi löin luurin korvaan kun joku idiootti ei tajunnut suomea.
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Edelleen toistan että voisivat pikkuhiljaa uusia jo sen aloituspuheenvuoronsa käsikirjoituksen. Mää oon ihan kiva puhelinmyyjien asiakas, mutta kyllähän se nyt rasittaa kun tässä on ainakin jo toista vuotta keskimäärin ehkä kerran kuukaudessa tai vähän useamminkin kuunnellut sen saman avauksen: "Nyt ei kannata pelästyä vaikka lehtitalosta soittelenkin..."

Onko se nyt sit niin tutkittu että vaikka joku perus "Hei, soitan myydäkseni lehtiä, haluatko kuulla mitä on tarjolla?" ei toimi? Väittääkö tilastot että ne "arvontavoitot" / "hyvän asiakkaan palkinnot" tai mitä valehteluja nyt käyttävätkin myyvät muka enemmän. Tai se saakelin inttäminen kun joutuu viidettä kuudetta kertaa sanomaan että nyt en tilaa mitään, yhtään mikään lehti ei kiinnosta.

Jos ja kun täällä on niitäkin, jotka tuossa työssä ovat, niin voisitteko pleeeeeaaase viedä sen viestin eteenpäin esimiehillenne. Mää oon ihan hyvä ja mukava puhelinmyyjien asiakas, mutta nuo vakioavaukset ja suorat valehtelut "hyvästä asiakkuudesta" tai muusta paskasta vetävät heti lukkoon, että en edes kuuntele enempää mitä on tarjota.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Moi puhelinmyyjä.

Ymmärsin kuitenkin että useita kirjoittajia häiritsee myyjien tyhmyys/välinpitämättömyys. .

Mielenkiintoinen avaus=) Joo olen tehnyt puhelinmyyntityötä useilla eri aloilla aikanaan.

Sehän tässä on juurikin ongelma kun myyjiä on niin paljon kuin on ihmisiä, ja ikävä kyllä suuri osa niistä on sellaisia myyjiä mitä en KOSKAAN ottaisi omaan firmaani töihin.
Kun myynti ei nimeenomaan ole tyrkyttämistä(ei ainakaan pitäisi olla).Itse ollessani myymälässä,asiakkaalla,puhelimessa,opettamassa jne en koskaan ole tyrkyttänyt asiakkaalle vastoin asiakkaan tahtoa mitään. Se jos asiakas ei uskalla kieltäytyä tai sanoa mitään on taas asiakkaan oma moka. Pitää olla ns. pelimies mikä "lukee" asiakasta tilanteen mukaan ja tulkitsee ja jättää rauhaan jos ei asiakasta kerran kiinnosta. Tämähän on erittäin yleinen ongelma ns perus myyjämartissa, täydellinen osaamattomuus linjalla.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Pyrin kyllä olemaan kohtelias ja pyrin arvostamaan heitä sen takia, että se on heidän duuninsa. Kuitenkaan se ei voi olla vituttamatta, kun joku puhelinmyyjä soittaa silloin, kun

a. on kiire
b. on joku stressaava tilanne päällä
c. olen sairaana tai minulla on arkivapaapäivä ja puhelinmyyjä herättää minut
d. olen ulkomailla ja maksan roaming-hintaa vastaanotetusta puhelusta

Ja perkeleen usein onnistuvat soittamaan juuri noihin aikoihin.

No miksi vastaat jos on kiire,olet stressaavassa paikassa jne...?
Tietenkin olettamus on se että jos vastaa, on aikaa puhua jos ei vastaa ei ole tavoitettavissa. Toki jos sen jälkeenkin kun asiakas sanoo että ei ole nyt aikaa jutella myyjä koittaa kertoa asiaansa niin sitten voi sulkea puhelimen.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kun nyt näköjään taas kerran samassa aiheessa ollaan, niin kysynpä nyt vaikka Jerryltä asiaa, johon en muistaakseni aiemmin JA:n silloiselta tähtimyyjältä vastausta saanut:

Miksi puhelinmyyjät johtavat harhaan/valehtelevat? "Olet voittanut arvonnassa", "palkitaan hyvästä asiakassuhteesta", "olet vastannut tähän meidän kyselyyn ja..." jne. Vai onko vastaus, että "ei ainakaan meidän firmassa"?

Puhelinmyyjä tekee vain työtään, se on totta, eikä mikään pakota olemaan tälle epäkohtelias. Kuitenkin, jos tulee luuria korvaan jo siinä vaiheessa kun on ehtinyt sanomaan, että "Tuire Teletalosta terve", niin turha siitä on myyjän ottaa itseensä. Jos tuon on ammatikseen valinnut, ei sovi olla turhan herkkänahkainen. Eri asia on sitten, jos joku juntti haistattaa vitut heti kärkeen. Mutta siihenkin (kai) pitää puhelinmyyjänä tottua?

Itse en ole koskaan puhelimessa myynyt mitään, mutta muuten provikkapohjaisesta myyntityöstä ja erityisesti standimyynnistä on kokemusta paljonkin. Myin puhelinliittymiä provikkapalkalla erään tavaratalon sisäänkäynnin vieressä ja siinä opin ymmärtämään asiakkaan vitutusta ja varautuneisuutta. Jos se asiakas tulee tavarataloon ostamaan vaikka akkuporakonetta, niin ottaahan se nyt päähän, kun joku jolppi alkaa myymään puhelinliittymää, eikä suostu kuulemaan vastaukseksi "EI": tä, ei ainakaan parilla ekalla sanomisella. Liittymiä sain kaupaksi paljonkin, osin omien verbaalisten taitojeni takia, osin firman koulutuksen ansiosta. Eikä siellä nyt varsinaisesti kehoitettu valehtelemaan, mutta totuuden vääristely ja peittely tuli kyllä tutuksi. Helvetin moraalitonta toimintaa siis, jonka takia kyseiset hommat lopetinkin.

Mielestäni puhelinmyynti, tai ainakin se mitä olen osakseni saanut, on pääosin ollut samanlaista moraalitonta toimintaa, totuuden vääristelyä, johdattelua jne. Ilmaiset neljänkympin lehdet eivät kiinnosta enkä ole asiakaskyselyynne osallistunut. Ehkäpä ruotsalaiset sitten ovat sivistyneempiä, mutta suomalainen hakee kaupasta sen mitä tarvitsee ja tilaa netistä sitä mitä haluaa. Toki jos puhelinmyyjä onnistuu soittamaan juuri oikeaan aikaan ja tarjoamaan tuotetta, jonka asiakas on ajatellut muutenkin hankkia, saattavat kaupat syntyä. Mutta jos soittaja tyrkyttää jotain sellaista, mitä asiakas ei juuri sillä hetkellä tunne tarvitsevansa, on syytä uskoa ensimmäisestä kieltäytymisestä ja olla muutenkin valmis ottamaan luuri korvaansa.

*edit*

Onko se nyt sit niin tutkittu että vaikka joku perus "Hei, soitan myydäkseni lehtiä, haluatko kuulla mitä on tarjolla?" ei toimi?

Ei ei ei, noin ei missään nimessä saa tehdä. Puhelinmyyjä ei avaa keskustelua kysymyksellä, johon asiakkaan on mahdollista vastata suoralta kädeltä "ei". Silloinhan myyjälle ei jää enää mahdollisuutta jatkaa sen pidemmälle. Joku "Terve *asiakkaan nimi*, kuule nyt on sulla *asiakkaan nimi* käynyt todella hyvä onni, koska tietokantamme mukaan juuri sinulle *asiakkaan nimi* me voimme tarjota uskomattoman edullisesti Avotakan kestotilauksen."

Tuossa asiakas ei saa mahdollisuutta suoraan kieltäytymiseen, kun myyjä ei anna mahdollisuutta kyllä/ei- vastaukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Miksi puhelinmyyjät johtavat harhaan/valehtelevat? "Olet voittanut arvonnassa", "palkitaan hyvästä asiakassuhteesta", "olet vastannut tähän meidän kyselyyn ja..." jne. Vai onko vastaus, että "ei ainakaan meidän firmassa"?



Puhelinmyyjä tekee vain työtään, se on totta, eikä mikään pakota olemaan tälle epäkohtelias. Kuitenkin, jos tulee luuria korvaan jo siinä vaiheessa kun on ehtinyt sanomaan, että "Tuire Teletalosta terve", niin turha siitä on myyjän ottaa itseensä. Jos tuon on ammatikseen valinnut, ei sovi olla turhan herkkänahkainen. Eri asia on sitten, jos joku juntti haistattaa vitut heti kärkeen. Mutta siihenkin (kai) pitää puhelinmyyjänä tottua?




Itse en ole koskaan puhelimessa myynyt mitään, mutta muuten provikkapohjaisesta myyntityöstä ja erityisesti standimyynnistä on kokemusta paljonkin. Myin puhelinliittymiä provikkapalkalla erään tavaratalon sisäänkäynnin vieressä ja siinä opin ymmärtämään asiakkaan vitutusta ja varautuneisuutta. Jos se asiakas tulee tavarataloon ostamaan vaikka akkuporakonetta, niin ottaahan se nyt päähän, kun joku jolppi alkaa myymään puhelinliittymää, eikä suostu kuulemaan vastaukseksi "EI": tä, ei ainakaan parilla ekalla sanomisella. Liittymiä sain kaupaksi paljonkin, osin omien verbaalisten taitojeni takia, osin firman koulutuksen ansiosta. Eikä siellä nyt varsinaisesti kehoitettu valehtelemaan, mutta totuuden vääristely ja peittely tuli kyllä tutuksi. Helvetin moraalitonta toimintaa siis, jonka takia kyseiset hommat lopetinkin.



Mutta jos soittaja tyrkyttää jotain sellaista, mitä asiakas ei juuri sillä hetkellä tunne tarvitsevansa, on syytä uskoa ensimmäisestä kieltäytymisestä ja olla muutenkin valmis ottamaan luuri korvaansa.

Niin, en tiedä mitä tuohon oikein voisi vastata kun sinulle ei näytä kelpaavan oikein mikään. Pitäisikö nyt sitten suoraan sanoa että kaikki kauppa mitä tulee puhelimessa on kusetusta?
Itse olen ollut todella monessa teletalossa,kouluttajana, ständillä, ständillä kouluttajana jne ja koskaan missään ikinä olenkaan ollut ei ole ollut tapana sanoa mitään sellaista mikä voidaan tulkita kusetukseksi. Kusetukseksi voidaan esim. olettaa että jos et mihinkään arvontaan ole osallistunut ja joku soittaa ja sanoo niin voit kysyä että mistä olet saanut tämän numeron / minun tietoni? Jos myyjä ei osaa vastata niin soittopyyntö esimiehelle niin johan asia selkenee ja menee eteenpäin.



Niin jos ottaa itseensä luurikorvaan meiningistä tai siitä että sinulle vittuillaan niin parempi valita ala jossa ei nahan tarvitse olla ihan niin paksu tai ala jossa ei ole stressiä niin paljon.


Ja yhden firman takia leimaat kaikki ständi myynti firmat kusetukseksi? Korjaa toki jos olen väärässä.


Niin, eihän ne porakonettakaan ostamaan tulleet ihmiset tiedä että kaupasta lähtiessään ne on vaihtaneet liittymää. Enhän minäkään esim. Hämeensanomia tarvitse mutta silti tilaan sitä.
 

Teloch

Jäsen
Miksi puhelinmyyjät johtavat harhaan/valehtelevat? "Olet voittanut arvonnassa", "palkitaan hyvästä asiakassuhteesta", "olet vastannut tähän meidän kyselyyn ja..." jne. Vai onko vastaus, että "ei ainakaan meidän firmassa"?

Mitä tässä on sivukorvalla kuullut ja kuunnellut tämän konttorin toimia tuolla myyntipuolella, täällä ainakin pomot lyö myyjille nokan alle valmiin myyntipuheen ja sen mukaan käsketään menemään. Juurikin tuon tyylinen valhe on osa tämänkin puljun spiikkiä ja jos jätät sen pois, pomolta kuuluu tulevan aika äkkiä noottia, että "sinun pitää sanoa että..." Ei siinä myyjille silloin paljoakaan vaihtoehtoja jää. Muista firmoista en tietenkään osaa sanoa, mutta veikkaisin että vastaavasta on niissäkin kyse.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Taisin jo luvata että olen tästä aiheesta hiljaa, mutta mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Tämä liittymänvaihtamisjuttu?

Niin, eihän ne porakonettakaan ostamaan tulleet ihmiset tiedä että kaupasta lähtiessään ne on vaihtaneet liittymää. Enhän minäkään esim. Hämeensanomia tarvitse mutta silti tilaan sitä.
Ja miksi sitten tilaat Hämeen Sanomat jos et sitä kerran tarvitse? Koska joku myi sen sinulle puhelimessa?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen ollut todella monessa teletalossa,kouluttajana, ständillä, ständillä kouluttajana jne ja koskaan missään ikinä olenkaan ollut ei ole ollut tapana sanoa mitään sellaista mikä voidaan tulkita kusetukseksi.

Tätäkin ketjua lukiessa huomaa äkkiä, että todella monelle sitä samaa valhetta on syötetty, totuutta vääristelty, asioita jätetty kertomatta jne. Sulla on sitten käynyt tuuri, kun olet aina ollut sellaisissa mestoissa töissä, joissa tuota "olet osallistunut arvontaan/asiakaskyselyyn"- juttua ei käytetä.

Ja yhden firman takia leimaat kaikki ständi myynti firmat kusetukseksi? Korjaa toki jos olen väärässä.

En toki leimaa. Tosin silloin aikoinaan kun niitä liittymiä myin, oli moni frendikin samoissa hommissa eri firmojen palveluksessa ja samanlaista taktiikkaa siellä käytettiin. Ajat ovat toki voineet muuttua. Puhelinmyynnissä se taitaa tosin edelleen olla niin, että myyntipuheen avaus sellaisenaan on pakollinen sanoa ja se pitää sisällään jonkinlaista totuuden vääristelyä. Ja tämähän ei ole myyjän vika, siinähän vääristelee mikäli omat moraalikäsitykset antavat myöden.

Niin, eihän ne porakonettakaan ostamaan tulleet ihmiset tiedä että kaupasta lähtiessään ne on vaihtaneet liittymää. Enhän minäkään esim. Hämeensanomia tarvitse mutta silti tilaan sitä.

Sitä en osaa sanoa, että miksi tilaat jotakin mitä et tarvitse. On kuitenkin lähtökohtaisesti väärin, että porakonetta ostamaan tullut asiakas joutuu verbaalisesti lahjakkaan, aggressiivisesti myyvän ja kaikkiin mahdollisiin vastaväitteisiin vastaukset valmiiksi omaavan myyjän "kynsiin". Varsinkin jos se myyjä myy jotakin sellaista, mitä et ollut ajatellut hankkia. En minäkään ole mikään moraalin majakka, mutta pää ei vaan pidemmän päälle kestänyt sitä kun huomasin myyneeni perheenisälle neljä liittymää kaikilla mahdollisilla kotisoittopalveluilla sun muilla, kun perheenisän vanhat liittymät ajoivat täysin saman asian. Vähän sama asia, kun puhelinmyyjä saa "kynsiinsä" Maire-mummon, joka vastaväitteisiin tuskastuttuaan saa sen kuvan, että hänen pitää tilata Avotakka/Kotiliesi, tai jopa molemmat. Eikä Maire-mummon hölmöys ole todellakaan myyjän vika, mutta silloin kun sitä hölmöyttä käyttää hyväkseen tehdäkseen sillä itse rahaa, astutaan sellaisen rajan yli, jota itse en halua enää ylittää. Siinähän se suurin syy onkin, että miksi lopetin myyntihommat.
 

Soolo

Jäsen
Tulipa nyt lyötyä luuria korvaan ensimmäistä kertaa. Hieman piti irvistää, mutta ei se nyt niin pahalta tuntunut. Seuraava kerta on jo varmaan helpompaa.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Sitä en osaa sanoa, että miksi tilaat jotakin mitä et tarvitse. On kuitenkin lähtökohtaisesti väärin, että porakonetta ostamaan tullut asiakas joutuu verbaalisesti lahjakkaan, aggressiivisesti myyvän ja kaikkiin mahdollisiin vastaväitteisiin vastaukset valmiiksi omaavan myyjän "kynsiin". Varsinkin jos se myyjä myy jotakin sellaista, mitä et ollut ajatellut hankkia. En minäkään ole mikään moraalin majakka, mutta pää ei vaan pidemmän päälle kestänyt sitä kun huomasin myyneeni perheenisälle neljä liittymää kaikilla mahdollisilla kotisoittopalveluilla sun muilla, kun perheenisän vanhat liittymät ajoivat täysin saman asian. Vähän sama asia, kun puhelinmyyjä saa "kynsiinsä" Maire-mummon, joka vastaväitteisiin tuskastuttuaan saa sen kuvan, että hänen pitää tilata Avotakka/Kotiliesi, tai jopa molemmat. Eikä Maire-mummon hölmöys ole todellakaan myyjän vika, mutta silloin kun sitä hölmöyttä käyttää hyväkseen tehdäkseen sillä itse rahaa, astutaan sellaisen rajan yli, jota itse en halua enää ylittää. Siinähän se suurin syy onkin, että miksi lopetin myyntihommat.

Niin sitä siis koitin sanoa että ihmiset yleensäkin tilaa/omistaa helvetisti asioita mitä ei voi sanoa tarvitsevansa, onhan mulla telkkarikin mitä en voi sanoa tarvitsevani. kaikki info mitä tarvitsen saan netistä, samalla mulla on uudet 18 tuumaset erikoisvanteet autossa mitä en myöskään varsinaisesti tarvitse, uudet kauluspaidat stokkalta vaikka kaappi täynnä vanhojakin. Varmaan käsität mitä ajan takaa.
Ja mitä ite ajattelen tosta perheen isä hommasta niin on asiakkaan omalla vastuulla kieltäytyä ostamasta tuotetta jos ei sitä halua, tässä tapauksessa siis oletan että perheenisä ymmärsi mistä puhutaan,(siinä tarjouksen teossahan ainakin aikanaan piti oikein paperille tehdä tarjous..) ja jos ei osaa/pysty kieltäytymään ostamasta tuotetta niin todellakaan se ei ole myyjän vikaa.
Tässä todella suuri poikkeus mummoihin yms ihmisiin jotka ei tarkkaan käsitä mitä ollaan myymässä, tyyliin liittymä papalle mikä ei omista kännykkää. ja juuri tämän tapaiset myyjät pilaa puhelinmyynnin maineen, samaan voidaan helpolla liittää myös nämä invaliidikeräys kusetukset.

Kukan ei myynyt minulle hämeensanomia puhelimessa vaan tilasin sen aikanaan elomessuilta.

ja mitä paperiin lukemiseen tulee niin siinä ehkäpä se suurin syy miksi porukka ei telemarkkinoinnissa pärjää. Ei sitä jumalauta lueta paperista vaan siinä nimen omaan tarvitaan aiemmin mainitsemaa pelisilmää. toki tietyt asiat on pakko sanoa(esim.hinta,mahdollinen kesto,14vrk etämyynti peruutusoikeus jne...) mutta paperista luettuna paskaahan se onkin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Eiköhän tähän asiaan voida todeta sama kuin erääseen toiseenkin. Yhdeksän kymmenestä pilaa loppujen hyvän maineen. Tässä tapauksessa ehkä nelja viidestä kuitenkin riittää. Tämä siis oman ja kaveripiirini kokemuksen perusteella ja koskee vain kuluttajille myytäviä juttuja. Ei siis sotketa B2B:tä tähän. Otantaan muistan tapauksia ainakin boksereista, lehdistä, liittymäkauppiaista, kanavapakettiblisaajista ja sijoituspalveluista.

Nyt keväällä mulle on pari kertaa soitettu ja tarjottu Veikkaajaa. Molemmilla kerroilla olen vähän ihmetellen todennut, että on tullut kestona vasta noin viisi vuotta. Sijoitusneuvoja tarjonneet eivät pari kertaakaan kysyttyäni kertoneet minkälaisen koulutuksen ovat saaneet, vaikka sitä kyllä alun myyntipuheessaan mainostivat.

Aku Ankkaa myynyt naismyyjä ei suostunut uskomaan etten halua tilata, vaikka totesin kaapissa olevan skidejä varten ja paskalukemistoksi vuosikerrat vuodesta 1985 asti ja lopettaneeni tilauksen, koska lehti on nykyään mielestäni paska.

Pääsääntöisesti liittymämyyjät käyvät ihan asiallisen vertailun, jonka jälkeen ihan hyvässä hengessä todetaan, etteivät pysty parempaan, joten miksi vaihtaa. Mitä nyt Soneraa myynyt myyjä väitti viime syksynä yhteen taloutemme määräaikaisista liittymistä sisältyvän ilmaisen kk-maksun poistuvan vuoden vaihteessa. Väitin vastaan mutta myyjä pysyi kannassaan. Jouduin oikein tarkistamaan, eikä se mihinkään ollut muuttumassa.

Suurin osahan näistä kuitataan huumorilla. Ainoa asia, joka puhelinmyyjissä melkein vituttaa on se, kun joku soittaa ja vääntää sellaista murretta, josta ei tahdo millään saada selvää. Niille yleensä pikainen morjens.
 
Viimeksi muokattu:

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaimo alkoi vajaa vuosi sitten yrittäjäksi. Jessus että alkoi puhelin soida heti kun kaikki "lisäätkö tietosi tähän ja tähän hakutiedostoon ja tietokantaan"-tyypit piinasivat aamuin, päivin ja illoin. Öisin sentään antavat olla rauhassa, vielä.
Ite joutunu ottamaan näihin puhelinluettelo-myyjiin sen linjan, että sanon ei kiitos ja painan punaista. Jos pahoittavat mielensä, niin hyvä, koska tasoittaa edes vähän soitosta aiheutuneita kustannuksia.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onpas täällä negatiivinen asenne puhelinmyyntiä kohtaan. Itse olen nyt jonkin aikaa erään teleoperaattorin tuotteita puhelimessa myynyt, eikä se työnä ole yhtään sen enemmän perseestä kuin joku muukaan opiskelijoille tarjolla oleva paskaduuni (esim. kaupan kassa/hyllytyshommat). Palkkakin samaa luokkaa, kyllä puhelinmyyntiäkin tehdään ihan rehdillä tuntipalkalla osassa firmoista.

Puhelinmyyjistä (tai ainakin minusta) pääsee ihan hyvin eroon, jos jaksaa edes hieman kuunnella mistä aiheesta soitan ja sen jälkeen kertoo riittävän painokkaasti ettei ole kiinnostunut. Yksi "ei minua nyt oikein kiinnosta" ei valitettavasti riitä minusta eroon pääsyyn, koska kuitenkin suuri osa niistä joille lopulta on jotain saanut myytyä on alussa ilmoittanut ettei ole pätkääkään kiinnostunut. Sitten kun on päässyt asian esittämään ja asiakas huomannut että "oho, tolla puhelinmyyjällähän on ihan oikeasti hyvä tarjous mulle!" niin alkanut kummasti kiinnostamaan. Enhän mä sais ikinä myytyä kellekään mitään, jos heti ensimmäisen kieltävän vastauksen jälkeen toivottaisin hyvät päivänjatkot.

Se tuossa työssä hieman ihmetyttää, kun historiatiedoissa näkyy että joku asiakas on useita kertoja sanonut että on huono hetki tai lyönyt luurin korvaan sanomatta mitään tai muuta vastaavaa. Näissä tapauksissa asiakkaan kohdalle nimittäin laitetaan merkintä, että uusi soitto myöhemmin ja asiakas saa jatkossakin kärsiä meidän saatanan lähettien häiriköintisoitoista. Sen sijaan jos kuuntelisi edes mistä on kyse ja kertoisi sitten ettei ihan oikeasti ole kiinnostunut aiheesta nyt eikä myöhemmin, niin pääsisi pois uudelleensoittolistalta ja ainakaan ihan lähikuukausina ei ko. firmasta soiteltaisi.

Aika hyvin ihmiset tuntuu ainakin meidän firman soittoihin suhtautuvan, kun puhelun rakenne menee tyyliin: aloitus, asian lyhyt esittely, KYSYMYS voinko jatkaa aiheesta, nykyisten käyttötottumusten ja tarpeiden selvitys ja tarjous. Harvoin tulee luuria korvaan eikä mitään asiattomuuksia juurikaan tule vastaan. Toki rehellisesti sanottuna vaikka tuohon alkukysymykseen vastaus olisikin ettei asiakas ole kiinnostunut, niin en siihen lopeta vaan kyselen miksi ei ole kiinnostunut ja entä jos kuitenkin saisin kartoittaa nykyistä käyttöä ja esittää tarjoukseni... Tuota kauttakin edenneet puhelut kun välillä johtavat kauppaan, vaikka se onkin sekä asiakkaalle että minulle se epämieluisampi tapa. Esimerkiksi vastaus "minulla on liittymäasiat ihan kunnossa" on hieman välillä hieman huvittava kun 30sek sen jälkeen selviää että liittymä kilpailutettu viimeksi 3v sitten ja liittymätyyppi aivan väärä käyttötapoihin nähden, jonka vuoksi laskut 20-40e tarpeettoman suuria.

Mielummin minä kesätyönä kiusaan teitä kiireisiä kunnon kansalaisia kuin täytän kaupassa hyllyjä teitä varten tai rahastan kassalla ostoksianne.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Eiköhän tähän asiaan voida todeta sama kuin erääseen toiseenkin. Yhdeksän kymmenestä pilaa loppujen hyvän maineen. Tässä tapauksessa ehkä nelja viidestä kuitenkin riittää. Tämä siis oman ja kaveripiirini kokemuksen perusteella ja koskee vain kuluttajille myytäviä juttuja. Ei siis sotketa B2B:tä tähän. Otantaan muistan tapauksia ainakin boksereista, lehdistä, liittymäkauppiaista, kanavapakettiblisaajista ja sijoituspalveluista.

Itse ehkä näen asian niin että ne tietyt pienet kahden käden sormilla laskettavissa olevat kusetusfirmat mitkä vaihtaa nimeä tasaiseen väliajoin pilaa maineen pakottamalla työntekijät tyrkyttämään tuotteita ja oppimisaika on todella lyhyt ja perehdytys on pari tuntia. Sitten kun et vielä toisenkaan päivän päästä ole kauppaa saanut niin silloin hikoiluttaa jo niin paljon että lähtee tälle pakkotyrkky linjalle ja tällöin on kakka housussa jo nilkkaa myöden ja taas huomataan että myyjä lähti kahden ensimmäisen päivän jälkeen pois. Menetelmänä on tämä niin perseestä kuin jokin vaan olla ja voi.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Kyllä puhelinmyynti on hienoa työtä, jos myyjä osaa asiansa. Asenteestahan tuo myyntityön onnistuminen on pitkälti kiinni. Tiedän kyllä, että osa ärsyyntyy tavattomasti puhelinmyynnistä, mutta ikävät asiakkaat ovat vain työn varjopuoli, ja ainakin itseni on yllättänyt kuinka ystävällisiä asiakkaat ovat - siis 99 sadasta. Jos pystyy erottumaan puhelinmyyntirobottien valtavirrasta ja olemaan omaperäinen innostunut itsensä vain taivas on rajana myynnillisesti.

Opiskelijana raha on tarpeen ja vaikka puhelinmyynti on kuluttavaa työtä henkisesti, hyvä tuntipalkka kyllä houkuttaa. Mäkin kassalla tai siivoustöissä tuntipalkka jäisi noin kolmasosaan siitä mihin pystyn telemarkkinoinnissa ja opiskelijan näkökulmasta hyvä juttu on joustavat työajat. Kyllä siinä saa "kärsimyksilleen" korvausta, ja sitä paitsi onhan tuo todella hauskaa ja palkitsevaa työtä jos kaupankäynti luonnistuu. Eipä ole tarvinnut nostaa edes opintotukea, kun verotettavaa tuloa on keskimäärin 2000 e kuukaudessa ja työtunteja noin 90 kuukaudessa.

Ongelma tuossa telemarkkinoissa on työntekijät, jotka eivät sovellu alalle. Niitä soveltumattomia on helposti 50 % työntekijöistä ja niistäkin, jotka soveltuvat alalle suuri osa kärsii motivaation puutteesta tai huonosta perehdyttämisestä työhön. Toinen ongelma on tietysti kyseenalaiset markkinointitavat, joita osa firmoista käyttää. Nämä epäkohdat kun poistuisi puhelinmyynti saisi varmaan paremman maineen.

Se on kuitenkin varma, että telemarkkinointi ei lopu niin kauan kun maailmassa on ihmisiä, jotka ostavat puhelimitse. Kyllähän esim. lehtimyynnistä valtaosa tehdään puhelimessa ja sikäli tuolla on suuria taloudellisia vaikutuksia kustantamojen toimintaan ja jopa kansantalouteen välillisesti. Voihan tuota telemarkkinointia kiittää myös monen työllistämisestä. Opiskelijat ja väliaikaisesti työttömät päätyvät usein puhelinmyyntiin, mutta toisaalta tosi harva tekee työtä koko työuransa, vaan kyse on ennemminkin hätävaratyöstä.

Asiakkaana olen kyllä oppinut kohteliaaksi puhelinmyyjiä kohtaan, koska tiedän että suurin osa myyjistä on nuoria persaukisia opiskelijoita, jotka etsivät vähän lisätienestiä. Joskus olen tilannut pari lehteä, vain siksi että myyjä on osannut myydä niin hyvin, vaikken tietenkään ole erityisemmin tarvinnut ko. julkaisuja. Ainakin minulle on soittanut asiallisia myyjiä, joista suurin osa saa kyllä kieltävän vastauksen, mutta osaan kieltätyä sopivan jämäkästi ja kohteliaasti. Se kyllä tehoaa oikeastaan kaikkiin myyjiin.
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
No miksi vastaat jos on kiire,olet stressaavassa paikassa jne...?

Jos puhelu tulee tuntemattomasta tai numerosta, jota ei tunnista, ja ajattelee, että se voi olla tärkeää? Puhelun vastaanottajalle se lehtimyyjän jorinoiden kuunteleminen harvemmin on tärkeää. Hyödyllistä tarjousten tjms takia ehkä joskus, mutta oikeasti tärkeää tuskin koskaan.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Itse kuulun siihen yhteen prosenttiin, joka ei ole koskaan ymmärtänyt puhelinmyyntiä. Alaikäisenä oli joskus hauska kuunnella myyjien jorinoita ja jossakin vaiheessa töksäyttää etten ole täysi-ikäinen. Samaa kikkaa tuli käytettyä tuossa joku päivä, kun ensimmäistä kertaa myyjä soitti 18-vuotiaalle kalitsulle. Noh, toiset huvittelevat tilaamalla lehtiä kivan myyjän takia, meikäläisellä ei ole koskaan ollut rahaa tuhlata tuommoiseen. Käytän rahani mieluummin muuhun turhuuteen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jos puhelu tulee tuntemattomasta tai numerosta, jota ei tunnista, ja ajattelee, että se voi olla tärkeää? Puhelun vastaanottajalle se lehtimyyjän jorinoiden kuunteleminen harvemmin on tärkeää. Hyödyllistä tarjousten tjms takia ehkä joskus, mutta oikeasti tärkeää tuskin koskaan.

Nimenomaan näin.

Itse vastaan puhelimeen aina. Tällä hetkellä on vielä uuden työpaikan haku meneillään, joten puhelimeen vastaamatta jättäminen saattaa merkitä työpaikan lipsahtamista jollekin toiselle.

Toisekseen, jollakin läheisellä saattaa olla tärkeää ja kiireellistä asiaa - ja puhelimesta vaikka akku loppu, jolloin on pakko soittaa puhelinkopista tai jostakin muusta minulle tuntemattomasta numerosta.

Tietysti useimmiten puhelun tullessa tuntemattomasta tai peitetystä numerosta, siellä on joku ärsyttävä myyjä. Mutta sitä ei kuitenkaan ennen vastaamista voi varmaksi tietää.

***

Sattuipa tuossa muutama viikko sitten sellainen tapaus, että jonkun kestolottosopimuksen myyjä raivostui minulle. Kyseessä olisi ollut joku juttu, jossa kuukaudessa tietyn summan maksamalla saa jonkunlaisen lottopeliportfolion. Kuulemma oli todennäköisempää, että sieltä tulisi takaisin enemmän kuin mitä joutuu maksamaan. Kysyin, että mites tämä myyjä perustelee sen olevan mahdollista, kun veikkauspelien palautusprosentti on tietenkin aina pyörittävälle firmalle suosiollinen? Seurasi joukko koottuja selityksiä, joille naureskelin. Koottujen selityksien jälkeen vakavoiduin ja esitin kiinnostunutta (ihan siksi, että myyjä oli vittupäinen valehtelija). 40 minuutin puhelun jälkeen sanoin, että ei todellakaan kiinnosta. Myyjä alkoi suoltaa jotain, että "siinäpä sitten itse kadut: tämä peli olisi tehnyt susta rikkaan". Repesin totaalisesti, myyjä haistatteli ja löi luurin korvaan.

Tein tuona päivänä todellisen hyvän työn. 40 minuuttia varastin mulqvistin työaikaa. Ehkä pelastin ajanpeluullani joitakin hyväuskoisia huijaukselta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös