Kun nyt näköjään taas kerran samassa aiheessa ollaan, niin kysynpä nyt vaikka Jerryltä asiaa, johon en muistaakseni aiemmin JA:n silloiselta tähtimyyjältä vastausta saanut:
Miksi puhelinmyyjät johtavat harhaan/valehtelevat? "Olet voittanut arvonnassa", "palkitaan hyvästä asiakassuhteesta", "olet vastannut tähän meidän kyselyyn ja..." jne. Vai onko vastaus, että "ei ainakaan meidän firmassa"?
Puhelinmyyjä tekee vain työtään, se on totta, eikä mikään pakota olemaan tälle epäkohtelias. Kuitenkin, jos tulee luuria korvaan jo siinä vaiheessa kun on ehtinyt sanomaan, että "Tuire Teletalosta terve", niin turha siitä on myyjän ottaa itseensä. Jos tuon on ammatikseen valinnut, ei sovi olla turhan herkkänahkainen. Eri asia on sitten, jos joku juntti haistattaa vitut heti kärkeen. Mutta siihenkin (kai) pitää puhelinmyyjänä tottua?
Itse en ole koskaan puhelimessa myynyt mitään, mutta muuten provikkapohjaisesta myyntityöstä ja erityisesti standimyynnistä on kokemusta paljonkin. Myin puhelinliittymiä provikkapalkalla erään tavaratalon sisäänkäynnin vieressä ja siinä opin ymmärtämään asiakkaan vitutusta ja varautuneisuutta. Jos se asiakas tulee tavarataloon ostamaan vaikka akkuporakonetta, niin ottaahan se nyt päähän, kun joku jolppi alkaa myymään puhelinliittymää, eikä suostu kuulemaan vastaukseksi "EI": tä, ei ainakaan parilla ekalla sanomisella. Liittymiä sain kaupaksi paljonkin, osin omien verbaalisten taitojeni takia, osin firman koulutuksen ansiosta. Eikä siellä nyt varsinaisesti kehoitettu valehtelemaan, mutta totuuden vääristely ja peittely tuli kyllä tutuksi. Helvetin moraalitonta toimintaa siis, jonka takia kyseiset hommat lopetinkin.
Mielestäni puhelinmyynti, tai ainakin se mitä olen osakseni saanut, on pääosin ollut samanlaista moraalitonta toimintaa, totuuden vääristelyä, johdattelua jne. Ilmaiset neljänkympin lehdet eivät kiinnosta enkä ole asiakaskyselyynne osallistunut. Ehkäpä ruotsalaiset sitten ovat sivistyneempiä, mutta suomalainen hakee kaupasta sen mitä tarvitsee ja tilaa netistä sitä mitä haluaa. Toki jos puhelinmyyjä onnistuu soittamaan juuri oikeaan aikaan ja tarjoamaan tuotetta, jonka asiakas on ajatellut muutenkin hankkia, saattavat kaupat syntyä. Mutta jos soittaja tyrkyttää jotain sellaista, mitä asiakas ei juuri sillä hetkellä tunne tarvitsevansa, on syytä uskoa ensimmäisestä kieltäytymisestä ja olla muutenkin valmis ottamaan luuri korvaansa.
*edit*
Onko se nyt sit niin tutkittu että vaikka joku perus "Hei, soitan myydäkseni lehtiä, haluatko kuulla mitä on tarjolla?" ei toimi?
Ei ei ei, noin ei missään nimessä saa tehdä. Puhelinmyyjä ei avaa keskustelua kysymyksellä, johon asiakkaan on mahdollista vastata suoralta kädeltä "ei". Silloinhan myyjälle ei jää enää mahdollisuutta jatkaa sen pidemmälle. Joku "Terve *asiakkaan nimi*, kuule nyt on sulla *asiakkaan nimi* käynyt todella hyvä onni, koska tietokantamme mukaan juuri sinulle *asiakkaan nimi* me voimme tarjota uskomattoman edullisesti Avotakan kestotilauksen."
Tuossa asiakas ei saa mahdollisuutta suoraan kieltäytymiseen, kun myyjä ei anna mahdollisuutta kyllä/ei- vastaukseen.