Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 333 952
  • 1 378

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaajalta soitettiin viime viikon alussa, mutta sillon en kerinnyt puhumaan ja lupasivat soittaa pian uudestaan. No vieläkään ei ole mitään kuulunut. Saatana kun haluaisin jatkaaa Arvaajan tilaamista. Pitänee sitten tilata se netin kautta.

Itsellenkin soitettiin Veikkaajasta viime viikolla ja puhelinmyyjä puhui monta minuuttia yhtä putkea. Muuten hyvä, mutta kun minulle tulee Veikkaaja vuoden loppuun. Loppui se puhelu sitten siihen, kun sanoin, että lehti tulee jo.
 

halperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kokemusta kellään tälläisesta toiminnasta. http://www.telemarkkinointikielto.fi/

Eli tuli tekstiviesti, että jos olet kyllästynyt puhelinmyyjiin niin ilmoitus Suomen telemarkkinointiin ja puhelut loppuu. Hintaa on 6 euroa vuodessa.

Kuulostaa rahastukselle. Olen lisännyt oman numeroni Asiakkuusmarkkinointiliiton Robinson listalle ja aika vähän tulee enää soittoja. Poikkeuksena nyt aikaisemmin mainitsemani Suomen energiayhtiö joka printannut tietoni Fonectasta.

Asiakkuusmarkkinointiliitto taitaa olla vanhalta nimeltään Suomen suoramarkkinointiliitto tms. Linkki vie Asiakkuusmarkkinointiliiton sivuille Robinson listan tietopläjäykseen.
 

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
Ensimmäisen myyjän kanssa meni vähän tasolle "tiedätkö minne soitat" ja toisen kanssa sitten juttua riittikin.

Hieman menee topicin sivusta, mutta tuli tuosta "tiedätkö minne soitat" - lausahduksesta ja puhelinmyyjistä mieleen että muutama vuosi sitten minulle tarjottiin Seiskaa, tosin puhelin joka soi oli maanalaisen parkkihallin hissin hätäpuhelin. Eikä meinannut myyjä edes uskoa, olisi varmaan pitänyt kokeeksi tilata.

Itsekin laitoin taannoin itseni kokeeksi tuonne halperin mainitsemalle asml:n listalle, ja täytyy myöntää että pienellä viiveellä on kyllä puhelinmyyjien soittaminen loppunut lähes seinään, pl. joku kehitysvammaisten avustusjuttu joka yrittää tasaisin väliajoin saada myytyä jotain lehteänsä. Tosin tein samaan aikaan myös Väestörekisterikeskukseen jonkinlaisen tietojen luovutuskiellon, joten en osaa kommentoida kummalla oli enemmän vaikutusta asiaan.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mulle soitti tänään veikkaajasta joku 18-20v nuori tyttö. Kysyi sitten heti onko lehti tuttu. Vastasin toki, että onhan se kun kämppis tuota tilaa ja minä saan sen sitten lukea ilmaiseksi aina samana päivänä kun ilmestyy.

Tähän neiti tokaisi, että tosiaan juu meillähän on nyt uusi tälläinen 2kk tarjous, että laitetaanko tulemaan? MVNT? Eikö ne tosiaan kuuntele yhtään mitä niille sanoo ja odottavat vain, että pääsevät lukemaan siitä paperista sen paskaakin paskemman myyntipuheensa.
Suurin osa ei kuuntele mitä sanot. Katsotaan vaan lapusta mitä pitäisi seuraavaksi sanoa..

Itse kuitenkin monesti kuuntelen myyntipuheita koska aika usein tilaan määräaikaisesti jotain lehtiä, mutta naurattaa nämä jotka eivät esimerkiksi tajua lopettaa siinä tilanteessa jos tarjottava lehti jo tulee osoitteeseen tms.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Joku viehättävä naisihminen soitti eilen aamulla OP:sta ja herätti. Keskustelu eteni seuraavasti:

Muija: *kamala määrä epämääräistä sössötystä ilman sekunnin taukoa. Koska tuut käymään?"
Minä: Öö, oon lomalla, palataan ens viikon lopulla.
Muija: *kamala määrä epämääräistä sössötystä ilman sekunnin taukoa* Joo mut tulisitsä siihen ja siihen aikaan..."
Minä: Kuule, herätit mut muuten just. Palataan myöhemmin, ehkä.
Muija: Mut jos sä...
Minä: Kiitti hei, *tuut tuut tuut*

Osuuspankkiin ja Pohjolaan terveisiä, ettei kiinnosta ainoakaan palvelu, jota myy ämmä, joka ei osaa edes pahoitella herättämistä ja häiritsemistä. Mulla on tilejä muissakin pankeissa, jatkossa hoidan säästämisasiani vain heidän kanssaan.

Edit. Kaikille tiedoksi, että mulla oli puhelin päällä nk. hyvästä syystä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Privaattipuhelimessa on esto, mutta tietääkö kukaan miten nämä soitot saa estettyä työpuhelimeensa? Pitääkö firman tehdä joku palvelunestosopimus ja miten se käytännössä onnistuu, kun nykyään työpaikkaa vaihtavat ihmiset saattavat pitävät vanhat numeronsa... Joku parituhatta nimeäkin voi olla melkoinen ponnistus, jos ne pitää yksitellen ilmoittaa :)
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Perjantaina soitti naisihminen, joka aloitti puhelun seuraavasti (suluissa omat mietteet):

Olet osallistunut suurarvontaan jossa pääpalkinto 75000 euroa käteistä (jahas).
Olet jatkoonpäässeiden joukussa (tässä kohtaa heräsi "jea rait" olo).
Nyt välipalkintona tarjoamme 10kk Urheilulehdet _ilmaiseksi_ (epäilys herää).
Maksat vain euron viikossa lehden kotiinkannosta, miten on tehdäänkö sopimus jossa saat Urheilulehden ilmaiseksi vain euron per viikko kotiinkannolla kun muut maksaa 4 euroa per viikko.

Minä kysyin heti perään: Niin että maksan euron per viikko noin 40 viikkoa siitä että mulle tuodaan Urheilulehti viikottain, ei kiitos.
Puhelu loppui tähän.

Urheilulehti ei kuulu lehtiin joista olisin valmis tekemään 10kk tilauksen ja maksamaan 40e siitä, kaippa toi aika halpa ois ollut (en tiedä) mutta väärä kohderyhmä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Urheilulehti ei kuulu lehtiin joista olisin valmis tekemään 10kk tilauksen ja maksamaan 40e siitä, kaippa toi aika halpa ois ollut (en tiedä) mutta väärä kohderyhmä.

Itseäni v*tuttaa näissä aina se, että kokeillaan kusettamalla saada ihmiset tilaamaan lehti palkintona. Todellisuudessa tuo on joku erikoishintainen tutustumistarjous tai joku vastaava, eikä mitään arvontaa tai muuta vastaavaa ole oikeasti edes pidetty.

Olen itse ottanut nykyään sen linjan, että mainitsen suoraan myyjälle moraalittomasta toiminnasta, jonka ansiosta todennäköisesti lukemattomat vanhukset ovat tilanneet lehtiä, kun luulevat voittaneensa jotain.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Itsellenkin soitettiin Veikkaajasta viime viikolla ja puhelinmyyjä puhui monta minuuttia yhtä putkea. Muuten hyvä, mutta kun minulle tulee Veikkaaja vuoden loppuun. Loppui se puhelu sitten siihen, kun sanoin, että lehti tulee jo.

Veikkaajaa kaupattiin minullekin pari vuotta sitten. Puhelu loppui siihen kun mainitsin lehden tulleen postilaatikkoon jo 10 vuotta.
 

Voittaja

Jäsen
Äsken teki kyllä mieli antaa paikalliselle Virginin myyjälle pari hyvää tipsiä, mutta en jaksanut. Itsekin tullut oltua puhelinmyyjänä aikanaan ja tiedän ettei se ole helppoa hommaa, mutta muutamat perusjutut ois ihan hyvä olla kunnossa kun alkaa soittamaan. Mm. "impressive that you've been with Virgin Media since 2010" aiheutti hieman hymyilyä puhelun täällä päässä, muutaman muun asian ohella.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Ovelaa markkinointia olen ollut todistamassa erään kuntoketjun salilla. Järjestävät siellä täällä esim. jossain tapahtumassa tiskeillään ´arvontoja´. Palkinnonhavittelija täyttää arvontakupongin yhteystietoineen.

Tällä salilla sitten ihan taukopaikan tuolilla salivastaava tms. istui nippu lappuja kädessään ja soitteli ainakin sen pari tuntia ´voittajille´ja koitti saada tapaamista sopimuksen tekemiseen. Voittona siis yksi ilmainen kuukausi tms. , jossa ehtona kuitenkin sopimuksen tekeminen.

Ihan hyvä sali oli kyllä , mutta hyvin paha maku jäi parista muustakin syystä.
 

adidasler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vauhdikas ja hyökkäysvoittoinen taitokiekko.
Saa...an puhelinyyjät, eivät jätä rauhaan edes kesäkuumalla! Takavuosina minulla oli jonkinmoinen suoramarkkinointikielto, joka oli voimassa noin kolme vuotta. Tietääkö joku, voiko nykyään saada ilmaiseksi samanmoisen palvelun, jolloin ei tarvitsisi kuunnella epätoivoisia kauppiaita?
 

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Saa...an puhelinyyjät, eivät jätä rauhaan edes kesäkuumalla! Takavuosina minulla oli jonkinmoinen suoramarkkinointikielto, joka oli voimassa noin kolme vuotta. Tietääkö joku, voiko nykyään saada ilmaiseksi samanmoisen palvelun, jolloin ei tarvitsisi kuunnella epätoivoisia kauppiaita?

Voi, jonkunlainen rekisteri on olemassa kyllä. Ihan ilmanen toi ei ole, maksaa 0,39€/min kun soitat sinne.
 

adidasler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vauhdikas ja hyökkäysvoittoinen taitokiekko.
Voi, jonkunlainen rekisteri on olemassa kyllä. Ihan ilmanen toi ei ole, maksaa 0,39€/min kun soitat sinne.

Kiitoksia! Tuo taitaa toimia samalla periaatteela, kuin vuosia sitten tilaaani pavelu. Kolme vuotta oli silloinkin "rajana" ja sain muistaakseni myös vain muutaman puhelinsoiton joltakin myyjältä. Täytyypä pirauttaa..
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Voi veljet.

Lauantaina 7.8 tuntematon numero soittaa. Jaaha, lehtimyyjä. Tyttö myi Veikkaajaa kohtuullisella tarjouksella ja päätin tilata määräaikaisena. Myyjän myyntivaltti mikä minut sai kiinnostumaan, oli että hän lupasi lehden ilmestyvän minulle jo heti tiistaina ja näin ollen lehti sisältäisi valioliiga-extran.

Noh, tiistai tuli ja lehteä ei näkynyt. Ajattelin, että liikoja lupaili ja seuraavana tiistaina eli huomenna lehti sitten ilmestyy. Tänään töistä tultuani posti oli tuonut jo laskun lehdestä, vaikkei koko roskaa ollut näkynyt ensimmäistäkään numeroa. Laskua tarkemmin katseltuani selvisi sekin, miksei lehti ollut kotiini saapunut. Jumalauta, lehden toimitusosoitteeksi oli merkitty eräs porilainen kaljapaari! Tekisi mieli kysyä, mitä vittua?
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Yksi puhelinmyynnin ärsyttävimpiä piirteitä on yrityksille suunnattu myynti järjestöistä, joihin ne (yritykset) kuuluvat. Esimerkiksi joka vuosi kaikista kauppakamareista sun muista soitetaan, että nyt on "palvelu" tarjolla, johon kannattaa tarttua; oikeasti kysymyksessä on jäsenille suunnattu myyntityö, josta ei ole mitään hyötyä. Taitaa olla aika erota kaikista, vaikka joistain on joskus hyötyäkin. Tuntuu vain, että nykyään joka paikassa jäsenet ovat järjestöjä varten, ei päinvastoin. Nyt on sellainen fiilis, että jäsenmaksulla ei saa kuin jäsenkortin ja jatkuvaa puhelinterroria, joka ei näköjään suoramyyntikiellollakaan lopu.
 

Torspo82

Jäsen
On kyllä käsittämätöntä miten ideaköyhää porukkaa tuolla telemarkkinointialalla on. Jo parisen vuotta on tullut puheluja, joissa tarjotaan "palkintoa" ties mistä hyvästä. Ja palkinto on tietysti "ilmainen" lehtitilaus, josta tosin täytyy maksaa "mitättömät" toimituskulut. Viimeksikin tarjottiin Episodi-lehteä, ilmaiseksi siis tietysti, eikä olisi tarvinnut maksaa kuin vaivaiset 4,30 €/lehti toimituskuluja. Siis mitä helvettiä? Yksityiskoneellako ne jaetaan jokaiselle henkilökohtaisesti?

Kuinka tyhminä ihmisiä oikein pidetään, jos tuollaista "markkinointitapaa" jatketaan vuositolkulla? Ei ole kellekään tullut tässä parin vuoden aikana mitään parempaakaan ideaa mieleen? Vai ovatko ihmiset sitten ihan oikeasti niin tyhmiä, että tuollainen menee läpi? Jos joku on töissä kyseisellä alalla johtotehtävissä niin minut voi palkata keksimään jotain uutta ja parempaa. Enkä veloita tästä muutaman minuutin työstä edes kovin montaa tuhatta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viimeksikin tarjottiin Episodi-lehteä, ilmaiseksi siis tietysti, eikä olisi tarvinnut maksaa kuin vaivaiset 4,30 €/lehti toimituskuluja. Siis mitä helvettiä? Yksityiskoneellako ne jaetaan jokaiselle henkilökohtaisesti?

Jokunen viikko sitten voitin tuon ihan saman palkinnon. On hienoa kuulua voittajiin! Innokas hemmo siellä toisessa päässä selitti, miten mahtava tilanteeni on, ja tosiaan ihan ilmaista lehteä lähtisi tulemaan reilulla neljällä eurolla kuukaudessa. Sanoin kolme kertaa, ettei kiinnosta, ja sitten katkaisin puhelun vaikka hemmolla juttua vaan riitti. Ensimmäistä kertaa tuli laitettua puhelu poikki toisen korvaan, mutta kohteliaasti sitä ei voinut tehdä johtuen siitä, että myyntipuhe oli täysin taukoamatonta.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
"Sinähän olet provisiopalkalla, joten ei tuhlata kallista työaikaasi koska en kuitenkaan tilaa mitään. Kiitos ja moi !"
Tässä minun sanomani puhelinmyyjille. En ole tilannut, enkä tilaa mitään puhelinmyyjiltä.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Jos vielä 2010 myydään tuolla tavalla että "onneksi olkoon,voitit ilmaiset lehdet" mutta pitäisi maksaa vaan toimituskulut niin muuta ei voi sanoa kuin että amatöörit asialla,mutta sekaan mahtuu kusettajia ja kokeilijoita.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Sanoin kolme kertaa, ettei kiinnosta, ja sitten katkaisin puhelun vaikka hemmolla juttua vaan riitti. Ensimmäistä kertaa tuli laitettua puhelu poikki toisen korvaan, mutta kohteliaasti sitä ei voinut tehdä johtuen siitä, että myyntipuhe oli täysin taukoamatonta.
Tuossa tilanteessa luurin korvaanlyönti ei ole millään lailla epäkohteliasta. Normaaliälyinen jonkinlaisilla käytöstavoilla varustettu henkilö uskoo jo ensimmäisen ei kiinnosta-kommentin jälkeen jättää asiakkaan rauhaan. Noissa hommissa vaan tuntuu pyörivän pääsääntöisesti väkeä, joilta nuo aiemmin mainitut ominaisuudet puuttuvat.

Itse en viitsi luuria korvaan lyödä, vaan annan törppöjen tuhlata aikaansa, jos oma tilanteeni sen sallii. En kyllä jaksa myyntilitaniaa millään muotoa kuunnellakaan, vaan annan kaverin höpöttää ja aina kun toisessa päässä tulee hiljaista totean vain, että ei kiinnosta. Hölmöimmät jatkavat mantraansa puolikin tuntia, ennen kuin älyävät, ettei kauppoja ole syntymässä. Antamalla puhelun jatkua, koen tekeväni suuren palveluksen kaikille niille, jotka puheluni aikana jää häiritsemättä.

Viime aikoina olen autossa istuessani kuunteluttanut hölmöimmillä radio novaa, jonka taajuuden viritin autoradioon vain tätä tarkoitusta varten. Puhelin ovikoteloon kaiuttimen viereen ja volumea reilusti. Jotkut kuuntelevat radiota samalla kiltisti, osa kysyy voisiko radiota laittaa hiljaisemmalle. Ei voi. Sitkeimmät jaksaa kunnella ovipaneelin resonoimaa radiosaastaa yllättävän pitkään. Positiivista myös, että tuolle muuten käyttökelvottomalle radiokanavalle on löytynyt hyödyllinen käyttötarkoitus.

Kotona ollessani en jaksa aikaa heidän kanssaan tuhlata, vaan ilmoitan kohteliaasti, etten tee puhelimessa mitään kauppoja ja toivotan hyvää päivän/illan jatkoa. Vittuilemaan en viitsi rueta, koska se veisi aivan turhaa aikaa, enkä toisekseen saa siitä mitään hyvänolon tunnettakaan.

Harvoin noille tulee ärsyynnyttyä. Lähinnä silloin, kun tyhmän oloinen tyyppi pitää minua vielä itseään tyhmempänä. Tästä esimerkkinä eräs sähkön myyjä, joka aloitti puhelun kysymällä onko hänellä juttukaverinaan minun niminen henkilö minun osoitteestani. Sitten alkoi tavan mukaan kyselemään nykyisen sopimukseni ehtoja, eikä vaivautunut kertomaan mitä itsellä on tarjolla. Pyysin tyyppiä lopettamaan ja laittamaan minulle postissa tarjouksen, jonka voin hyväksyä, jos sen kannattavaksi katson. Tyyppi sanoi, ettei voi, koska häneltä puuttuu tarvittavat tiedot postin lähettämiseen. Kysyin, että mitä vittua. Tähän asti postin lähettämiseen on riittänyt nimi ja osoite, ei siihen muuta tarvita.

Lehdenmyyjät ovat ehkä hauskoimpia tyyppejä. Fiilistä tosin laskee, ettei mitään ilmaista ole laatikkoon ilmestynyt, vaikka lähes jokaisen puhelun alussa hehkutetaan kuinka hienon palkinnon olen voittanut. Jokaiselle olen luvannut, että ilmaiseksi saa lähettää mitä vaan. Vielä ei ole kuulunut mitään. Lähettävät varmaan sitten isomman lastin kerralla.
 

demitra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen ehkä tähän ketjuun kirjoittanut tästä aiemminkin, mutta eipä se mitään. Itse olin opiskeluaikoina 2000-luvun alussa pari vuotta puhelinmyyjänä useammassa firmassa. Jonkin aikaa homman opetteluun meni, mutta sitten kun sen oppi, niin hommasta kehkeytyi ihan hyväpalkkainen homma. Itse sain 4-5 tunnin illasta mimimissään 700 markkaa. Parhaimmillaan palkat olivat 2000 - 3000 mk illasta, kun pääsi myymään jatkotilauksia vanhoille asiakkaille. Huonommin ei oikeasti pystynyt myymään, kun tietyn rutiinitason oli saavuttanut. Ts. aivan loistavaa työtä opiskelijalle varsinkin, jos miettii tuntiliksaa.

Sen myös oppi, että ensimmäinen, eikä vielä toinenkaan ei vielä välttämättä tarkoittanut mitään, vaan asiakasta piti monesti hieman kypsytellä. Kaupoistani peruuntui jälkikäteen vain n. 15-20 %, mikä oli ihan siedettävä lukema, kun se joillain kollegoilla oli yli 50 %.

Omaa nimeään ei tietenkään myynnissä koskaan kehdannut käyttää. Itse soittelin asiakkaille sm-liigapelaajien nimillä. Nimet olivat tietysti sellaisilla, jotka ovat vähän yleisimpiä ja joita Suomesta löytyy useampiakin.

Näissä työpaikoissa pyöri mitä eriskummallisempaa sakkia vankilakundeista ja pikkudiilereistä lähtien. Vaihtuvuus oli todella suurta, mutta pidempään mukana olleet olivat pelkkää teflonia. Itsellenikin muodostui oma "myynti-minä", joka suodatti kaiken negatiivisen palautteen pois samantien. Eräs vanhempi myyjä teki jatkotilauksia tehdessään melkoisen guru-suorituksen: 102 kontaktia, joista 98 vuoden tilauksia, 2 puolikasta ja kaksi hylsyä. Käteen tuosta jäi n. 4500 - 5000 mk.

Jos aikoo talousrikollisen uralle, niin puhelinmyyntifirma on kyllä erinomainen paikka oppia. Sitä näki mitä eriskummallisimpia tapoja kusettaa verottajaa ja muita viranomaisia ja keinot menivät ilmeisesti vielä hyvällä prosentilla läpi. Tosin parikin firmaa teki konkurssin sinä aikana, kun olin niissä töissä. No eipä siinä mitään, kohta samat kaverit perustivat uuden firman ja taas mentiin.

Lisäyksenä vielä se, että suoramarkkinointikielloilla tai vastaavilla ei ollut kyllä minkään valtakunnan merkitystä, sillä ainakaan niissä firmoissa missä olin töissä, niitä ei noteerattu millään tavalla, vaikka ulospäin ehkä annettiinkin muuta kuvaa.
 
Viimeksi muokattu:

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Hieno joukko tämä persereikien joukko, jonka tarkoitus on johtaa harhaan, kusettaa, käyttää härskisti hyväksi ihmisten hyväntahtoisuutta ja kohteliaisuutta, ajaa ihminen tekemään vääriä päätöksiä. Kuinka monta eläkeläistä on laitettu maksamaan täysin turhasta paskasta?

Minulla paloi siinä vaiheessa kiinni kun myyjä rupeaa vänkäämään vastaan kun sanon ei. "Mikä tässä mietityttää? Voinko auttaa sinua miettimisessä?" Myyntipuheen(täyttä ilmaa sekin puhe, täysin irrelevantteja vakuuttavalta kuulostavia lukuja ym silkkaa paskaa) jälkeinen kysymyskin oli hieno: "Ovatko nämä osoitetiedot oikein, että saadaan sullekin laittettua tilaus tulemaan?" For sure! Laita vittu tulemaan. Anna kakkua saatana! Laita ilmaisia kalsareita jotka maksavat 5e, laita vittu lehtee tulemaan ilmaiseksi vain neljällä eurolla, laita sukkia myös ilmaiseksi. Eihän tässä mikään mietitytä. Ainoa mietintää aiheuttava asia on nyt se, että jos tulet kadulla vastaan riittääkö maltti olla ruuvaamatta päätä irti.

Pahoittelut brutaalista kielenkäytöstä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös