Sanoin kolme kertaa, ettei kiinnosta, ja sitten katkaisin puhelun vaikka hemmolla juttua vaan riitti. Ensimmäistä kertaa tuli laitettua puhelu poikki toisen korvaan, mutta kohteliaasti sitä ei voinut tehdä johtuen siitä, että myyntipuhe oli täysin taukoamatonta.
Tuossa tilanteessa luurin korvaanlyönti ei ole millään lailla epäkohteliasta. Normaaliälyinen jonkinlaisilla käytöstavoilla varustettu henkilö uskoo jo ensimmäisen ei kiinnosta-kommentin jälkeen jättää asiakkaan rauhaan. Noissa hommissa vaan tuntuu pyörivän pääsääntöisesti väkeä, joilta nuo aiemmin mainitut ominaisuudet puuttuvat.
Itse en viitsi luuria korvaan lyödä, vaan annan törppöjen tuhlata aikaansa, jos oma tilanteeni sen sallii. En kyllä jaksa myyntilitaniaa millään muotoa kuunnellakaan, vaan annan kaverin höpöttää ja aina kun toisessa päässä tulee hiljaista totean vain, että ei kiinnosta. Hölmöimmät jatkavat mantraansa puolikin tuntia, ennen kuin älyävät, ettei kauppoja ole syntymässä. Antamalla puhelun jatkua, koen tekeväni suuren palveluksen kaikille niille, jotka puheluni aikana jää häiritsemättä.
Viime aikoina olen autossa istuessani kuunteluttanut hölmöimmillä radio novaa, jonka taajuuden viritin autoradioon vain tätä tarkoitusta varten. Puhelin ovikoteloon kaiuttimen viereen ja volumea reilusti. Jotkut kuuntelevat radiota samalla kiltisti, osa kysyy voisiko radiota laittaa hiljaisemmalle. Ei voi. Sitkeimmät jaksaa kunnella ovipaneelin resonoimaa radiosaastaa yllättävän pitkään. Positiivista myös, että tuolle muuten käyttökelvottomalle radiokanavalle on löytynyt hyödyllinen käyttötarkoitus.
Kotona ollessani en jaksa aikaa heidän kanssaan tuhlata, vaan ilmoitan kohteliaasti, etten tee puhelimessa mitään kauppoja ja toivotan hyvää päivän/illan jatkoa. Vittuilemaan en viitsi rueta, koska se veisi aivan turhaa aikaa, enkä toisekseen saa siitä mitään hyvänolon tunnettakaan.
Harvoin noille tulee ärsyynnyttyä. Lähinnä silloin, kun tyhmän oloinen tyyppi pitää minua vielä itseään tyhmempänä. Tästä esimerkkinä eräs sähkön myyjä, joka aloitti puhelun kysymällä onko hänellä juttukaverinaan minun niminen henkilö minun osoitteestani. Sitten alkoi tavan mukaan kyselemään nykyisen sopimukseni ehtoja, eikä vaivautunut kertomaan mitä itsellä on tarjolla. Pyysin tyyppiä lopettamaan ja laittamaan minulle postissa tarjouksen, jonka voin hyväksyä, jos sen kannattavaksi katson. Tyyppi sanoi, ettei voi, koska häneltä puuttuu tarvittavat tiedot postin lähettämiseen. Kysyin, että mitä vittua. Tähän asti postin lähettämiseen on riittänyt nimi ja osoite, ei siihen muuta tarvita.
Lehdenmyyjät ovat ehkä hauskoimpia tyyppejä. Fiilistä tosin laskee, ettei mitään ilmaista ole laatikkoon ilmestynyt, vaikka lähes jokaisen puhelun alussa hehkutetaan kuinka hienon palkinnon olen voittanut. Jokaiselle olen luvannut, että ilmaiseksi saa lähettää mitä vaan. Vielä ei ole kuulunut mitään. Lähettävät varmaan sitten isomman lastin kerralla.