Puhelinmyynti on taitolaji. Yksi haastavimmista paikoista, missä olen ollut töissä. Lehti-/sähkömyyjistä en osaa sanoa kuinka rehellistä porukkaa, mutta huvittavinta, mitä itse kuulin myydessä oli se, että ostaa liittymän/vastaavaa mieluummin myymälässä koska siellä ei huijata. Ensinnäkin operaattoreiden puhelut tallennetaan ja puheilut, joissa ollaan myyty, kuunnellaan esimiehen toimesta, että kaikki on mennyt laillisesti. Jos joku kusi, asiakkaalle soitto ja kerrotaan tilaus oikein ja asiakas saa perua jos ei enää halua ottaa. Myymälässä myyjä myy sulle liittymän puhumalla paskaa (kärjistetysti), antaa nipun a4:sia ja pyytää nimen paperiin. Meet kotiin ja huomaat hetken kuluttua että mitäs vittua, ei tän näin pitäny olla. Meet myymälään valittaa, kenelläkään ei oo mitään todisteita mitä myyjä on kertonut ja laiskana et ole kaikkia papereita jaksanut lukea ennen allekirjoitusta ja joudut pitämään tuotteen. Puhelinmyynnissä kaikki tallentuu + ennen tuotteen vastaanottamista/aktivointia sinulle tulee sähköisesti/paperilla samat nivaskat mitä myymälässä. Uskallan väittää että noin 90% tapauksista, joissa asiakas kokee "vääryyttä", hän on itse siihen syypää.
Itse kerroin keskimäärin n. 3-4x puhelun aikana sopimuskohdat + paperilla, jos sen jälkeen kokee jotain yllättävää niin se ei ole myyjän vika.
Ja suosittelen luopumaan automaattisesta asenteesta "vittu, puhelinmyyjä", koska sieltä oikeasti voi tulla sellasia tarjouksia joissa säästää montakin kymppiä kuussa, lisäksi saa paljon toimivamman ratkasun itelleen. Kannattaa myös haastaa, koska yleisesti ottaen puhelinmyyjillä on aina parempikin tarjous, jonka ne varaa hankalampia asiakkaita varten. Lisäksi ne on lähes aina edullisempia kuin myymälässä.