Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 359
  • 1 378

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
En siis koe altistuvani vapaaehtoisesti puhelinmyyntiin, vaikka satunkin vastailemaan näihin puheluihin.

Et ehkä altistukaan vapaaehtoisesti (kun haluat työtäsi tehdä). Yhtä lailla käytännössä kaikki normaalisti yhteiskunnassa elävät altistuvat tälle niin sanotulle tarpettomien tuotteiden tyrkytykselle monessa eri yhteydessä (puhelinmyynti on varmasti hyvin pieni osa kokonaisuutta). Tuo on ihan höpö höpö juttua että muka lehtiä lukemalla tai televisiota katsomalla vapaaehtoisesti altistuu mainoksille, eli argumentti on tässä se että älä lue mitään, älä katso televisiota, älä käytä nettiä jne. Yhtä hyvin joku voi argumentoida että älä hanki puhelinta tai älä ole sellaisessa työssä jossa tarvitsee vastata puhelimeen.
 
Höpö höpö, en tiedä jätitkö tarkoituksella esimerkiksi ulkomainokset pois, niille altistuu jos käy ulkona. Muutenkin jos haluaa jotain tietoa yleisesti saada niin altistuu mainoksille, tai jos haluaa vaikka käydä kaupassa ostamassa ruokaa niin altistuu mainoksille ja eri tuotteilla. Jos menen ostamaan kaupasta maitoa niin siellä kaupassa tyrkytetään ties mitä tavaraa mitä en tarvitse.

edit. Eikö muuten yhtä lailla altistu vapaaehtoisesti puhelinmyynnille kun vastaa puhelimeen? Siis samalla logiikalla jolla altistuu vapaaehtoisesti mainoksille jos avaa lehden tai television.

Tuo on ihan höpö höpö juttua että muka lehtiä lukemalla tai televisiota katsomalla vapaaehtoisesti altistuu mainoksille, eli argumentti on tässä se että älä lue mitään, älä katso televisiota, älä käytä nettiä jne. Yhtä hyvin joku voi argumentoida että älä hanki puhelinta tai älä ole sellaisessa työssä jossa tarvitsee vastata puhelimeen.

Kauppa ei ole sinun yksityisaluettasi. Puhelin tai postiluukku on, tai siis ainakin tulisi olla.

Virittäessäsi television vastaanottamaan lähetystä, ostamalla lehden, surffaamalla webbiä, jne. tilaat palvelun ja hyväksyt samalla mainokset jos palveluntarjoaja päättää sinua sellaisilla kiusata. Puhelinliittymän tai postiosoitteen ei pitäisi olla palvelu johon sisältyy automaattisesti laillista roskapostia.

Jätin ulkomainokset sekä feissaamisen pois, sillä julkisen tilan mainonnan problematiikka ei oikein tähän puhelinmyyntikeskusteluun mielestäni mahdu, eikä minulla ole siihen edes selvää mielipidettä.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kauppa ei ole sinun yksityisaluettasi. Puhelin tai postiluukku on, tai siis ainakin tulisi olla.

Virittäessäsi television vastaanottamaan lähetystä, ostamalla lehden, surffaamalla webbiä, jne. tilaat palvelun ja hyväksyt samalla mainokset jos palveluntarjoaja päättää sinua sellaisilla kiusata. Puhelinliittymän tai postiosoitteen ei pitäisi olla palvelu johon sisältyy automaattisesti laillista roskapostia.

Tälläistä höpö höpöä voi teorisioida vaikka maailman tappiin asti mutta mitään realistista juttua tämä ei ole. Jos ajatellaan että yhteiskunnassa elää niin näkee mainoksia ja sinulle tyrkytetään näitä niin sanottuja tuotteita joita et tarvitse koko ajan. Toki teoriassa on mahdollista olla lukematta lehtiä, olla käyttämättä nettiä, olla katsomatta televisiota jne, samalla saattaa esimerkiksi rajoittaa hyvin paljon missä töissä voi työskennellä.

Jätin ulkomainokset sekä feissaamisen pois, sillä julkisen tilan mainonnan problematiikka ei oikein tähän puhelinmyyntikeskusteluun mielestäni mahdu, eikä minulla ole siihen edes selvää mielipidettä.

Miksei mahdu? Eikö niillä ulkomainoksilla juurikin tyrkytetä tuotteita. Looginen ratkaisusi varmasti on se että ulos mennessä(kun se ei ole yksityisaluetta) hyväksyt altistuvasi mainoksille, eli kätevä ratkaisu on että älä mene ulos.

Jos lähtökohtainen ongelma on se että tuotteita tyrkytetään niin puhelinmyynti on siinä kakussa hyvin pienessä roolissa. Itse asiassa puhelinmyynniltä on paljon helpompi välttyä (jollain kohtuullisen realistisella tavalla siltä pystyy välttymään, ei ehkä kokonaan koko elämän ajan mutta niin että se on kuitenkin harvinaista) kun muilta tyrkytyksiltä.
 
Tälläistä höpö höpöä voi teorisioida vaikka maailman tappiin asti mutta mitään realistista juttua tämä ei ole. Jos ajatellaan että yhteiskunnassa elää niin näkee mainoksia ja sinulle tyrkytetään näitä niin sanottuja tuotteita joita et tarvitse koko ajan. Toki teoriassa on mahdollista olla lukematta lehtiä, olla käyttämättä nettiä, olla katsomatta televisiota jne, samalla saattaa esimerkiksi rajoittaa hyvin paljon missä töissä voi työskennellä.
Et nyt kaiketi tavoita sitä pointtiani, mutta ei kai sen niin väliä..

Miksei mahdu? Eikö niillä ulkomainoksilla juurikin tyrkytetä tuotteita. Looginen ratkaisusi varmasti on se että ulos mennessä(kun se ei ole yksityisaluetta) hyväksyt altistuvasi mainoksille, eli kätevä ratkaisu on että älä mene ulos.
Looginen päätelmä on se, että koska ulkomainonnan mainokset ovat aina jonkun omistamalla maalla / mainospaikalla / etc, niin kyllähän lähtökohtaisesti omalla maallaan täytyy saada ilmaista vapaasti mitä huvittaa, oli se sitten mainos tai natsilippu olohuoneen ikkunassa. Feissaamiseen taas pätee erilainen logiikka. Ehkäpä saatan haluta rajoittaa myös ulkomainontaa ja feissaamista, mutta niihin ei päde samat perusteet kuin puhelinmyyntiin, joten se ei ole tämän keskustelun asia.

Jos lähtökohtainen ongelma on se että tuotteita tyrkytetään niin puhelinmyynti on siinä kakussa hyvin pienessä roolissa. Itse asiassa puhelinmyynniltä on paljon helpompi välttyä (jollain kohtuullisen realistisella tavalla siltä pystyy välttymään, ei ehkä kokonaan koko elämän ajan mutta niin että se on kuitenkin harvinaista) kun muilta tyrkytyksiltä.
Ongelma on se, että puhelinta spämmätään. Sähköisen viestinnän spämmi on jo laissa kriminalisoitu, niin kuin on matkapuhelinliittymien puhelinmyyntikin. Taloyhtiöt ovat järjestelmällisesti kieltäneet kaupustelun yksityisalueellaan. Looginen jatke olisi kriminalisoida myös puhelinmyynti samoin perustein kuin sähköinen suoramarkkinointi.
Wikipedia roskapostista:
Suomessa roskapostiksi ymmärrettävään viestintään liittyviä asioita käsitellään sähköisen viestinnän tietosuojalaissa[3], henkilötietolaissa[4] sekä kuluttajansuojalaissa.

Luonnollisille henkilöille ei saa lähettää sähköistä suoramarkkinointia ilman vastaanottajan ennakkosuostumusta (SVTsL 26 §)
Yhteisöille saa lähettää sähköistä suoramarkkinointia. Yhteisöillä on kielto-oikeus (SVTsL 27 §)
Luonnollisten henkilöiden osoitteita yrityksissä tulkitaan periaatteessa koskevan ennakkosuostumuksen vaatimus. Kuitenkin hallituksen esityksessä sähköisen viestinnän tietosuojalaiksi[5] esitetään, että asemavaltuutuksen nojalla tästä vaatimuksesta voi tinkiä.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
En nyt oikein pysy kärryillä että mikä se todellinen ongelma on kun tunnut takertuvan siihen mikä on juridisesti sallittua ja mikä ei vaikka edellisellä sivulla kirjoitit seuraavaa:

Ei tämä ole moraalisesti kestävää toimintaa lähelläkään, että soitellaan randomisti ihmisille ja ruvetaan tyrkyttämään jotain jota ihminen ei tarvinnut.

Lehtimainokset, nettimainokset, TV-mainokset ja radiomainokset erikseen. Nissä mainoksen uhri on itse vapaaehtoisesti altistunut niille käyttämällä jotain palvelua. Puhelinmyyntikin voisi puolestani olla sallittua jos siitä kiinnostunut asiakas itse erikseen sallisi kontaktoinnin.

Mikä rooli moraalilla sitten on? Onko ongelma se että ihmisille tyrkytetään tavaraa jota eivät tarvitse? Vai onko ongelma siis exklusiivisesti se että tämä tapahtuisi suullisesti puhelimessa? Liittyykö tämä tyrkyttämisen moraalikysymys erityisesti soittamiseen? Jos tapahtuu muuten niin asia on ok (jos on juridisesti sallittua), mutta jos tapahtuu puhelimessa niin se on joku suuri onglema.

Et nyt kaiketi tavoita sitä pointtiani, mutta ei kai sen niin väliä..

Mikä se pointti on? Jos en ymmärrä niin voit varmasti kertoa?

Toistan tässä samaan jota aiemmin jo kirjoitin. Jos ajatellaan että yhteiskunnassa elää niin näkee mainoksia ja sinulle tyrkytetään näitä niin sanottuja tuotteita joita et tarvitse koko ajan.

Ei minusta ole mitenkään realistista ajatella että voisi mainoksilta välttyä (ellei elä jossain täysin erakkona) joten tätä taustaa on mielestäni täysin perusteetonta vaittää että tämä kaikki muu mainonta on vapaaehtoisesti altistumista, tai jos näin ajatellaan niin miksei puhelimessa altistuminen on yhtä lailla vapaaehtoista, se kuitenkin hankitaan vapaaehtoisesti ja siihen vastataan vapaaehtoisesti jne.

Ehkä sinäkään et ymmärrä mikä minun pointti on? Pidän tuota vain erittäin köyhänä ja suppeakatseisena ajatuksena että muulle mainonnalle altistutaan ikään kuin vapaaehtoisesti, kun jos realistisesti ajatellaan niin siltä ei käytönnön tasolla kuitenkaan voi välttyä. Tai voitko kertoa millaisia toimia odotat, tai ehdottaisit, ihmiselle joka haluaa välttyä mainoksilta.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt oikein pysy kärryillä että mikä se todellinen ongelma on kun tunut takertuvan siihen mikä on juridisesti ssllittua ja mikä ei vaikka edellisellä sivulla kirjoitit seuraavaa:
Missä tunnun takertuvan?

Mikä rooli moraalilla sitten on? Onko ongelma se että ihmisille tyrkytetään tavaraa jota eivät tarvitse? Vai onko ongelma siis exklusiivisesti se että tämä tapahtuisi suullisesti puhelimessa? Jos tapahtuu muuten niin asia on ok, mutta jos tapahtuu puhelimessa niin se on joku suuri onglema.
Toistan: Ongelma on se, että soitellaan randomisti ihmisille ja tyrkytetään tavaraa (vrt. roskapostitus joka on jo laitonta. se on epäloogista, että sähköpostiani suojellaan lainsäädännöllä mutta puhelimeen ja postiluukkuun on vielä laillista spämmätä).

Moraalisesti kestävää soittelua voisi olla vaikka sellainen että soiteltaisiin halukkaille ihmisille ja tyrkytettäisiin tavaraa.

EDIT:
Liittyykö tämä tyrkyttämisen moraalikysymys erityisesti soittamiseen?

Se liittyy vastaanottajan yksityisyyden piirissä ilman vastaanottajan lupaa tapahtuvaan suoramarkkinointiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toistan: Ongelma on se, että soitellaan randomisti ihmisille ja tyrkytetään tavaraa (vrt. roskapostitus joka on jo laitonta. se on epäloogista, että sähköpostiani suojellaan lainsäädännöllä mutta puhelimeen ja postiluukkuun on vielä laillista spämmätä).

Itseäni ei edes roskaposti vituta niin paljoa kuin suuri osa puhelinmyyjistä. Roskaposti on skipattavissa helposti yhdellä klikkauksella, ja onneksi näistä suurin osa menee suodattimien vuoksi roskakoriin. TV-mainokset eivät häiritse, koska mainoskatkon aikana voi hyvinkin räpläillä tietokonetta, käydä tekemässä ruokaa, käydä vessassa tai vaikkapa lueskella kirjaa... Sanomalehtien mainokset on helppo ohittaa lukematta.

Puhelinmyyjistä iso osa on ihan ohjeistettu tyrkyttämään tavaraa ja olemaan uskomatta kerrasta, että asiakasta ei oikeasti kiinnosta tarjottu tuote. Lisäksi myynnissä käytetään uskomattomia kusetusargumentteja, kuten "saat ilmaiset lehdet palkinnoksi kyselyyn vastaamisesta, kunhan maksat vain käsittelykulut"...

Puhelinmyyjää ei siksi voi rinnastaa mihinkään edellä mainituista mainontamuodoista. Vastaavia tilanteita olisivat mielestäni sellaiset, joissa markkinoija tunkeutuu kotiisi ja pakottaa istumaan TV:n ääressä mainoskatkon ajan... tai pitää sinut väkisin katsomassa lehtimainoksia ja lukee ne sinulle ääneen. "Ei kiinnosta" ei tietenkään käy argumentiksi, koska mainostoimisto ohjeistaa, että kieltäytyminen ei tule kysymykseenkään.
 

lihaani

Jäsen
Puhelinmyyjiä pidin kovinkin ärsyttävinä tunkeilijoina, mutta ainakin viiteen vuoteen en ole saanut yhtään tyrkytyssoittoa.

Pätevä keino päästä puhelinmyyjistä eroon on sanaakaan sanomatta lyödä luuri korvaan heti kun kuulee tuntemattomasta numerosta "Olisiko teillä hetki aikaa?" tai muuta paskapuhetta. Sitä parempi mitä juntinpana tai kusipäisenpänä tyrkyttäjä minua pitää. Suosittelen kaikille yksityisyyttään kunnioittaville.

Jos tykkää jutella puhelinmyyjien kanssa niin silloinhan asia on aivan eri.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Toistan: Ongelma on se, että soitellaan randomisti ihmisille ja tyrkytetään tavaraa (vrt. roskapostitus joka on jo laitonta. se on epäloogista, että sähköpostiani suojellaan lainsäädännöllä mutta puhelimeen ja postiluukkuun on vielä laillista spämmätä).

Oliko tuo turha tavara aiemmin tuolla vain jonain korostuksena kun nyt näkyy ääni muuttuneen kellossa ja onkin kyse tavarasta.

En minä näe siinä juurikaan epäloogisuutta. Sähköposteja voi lähettää vaikka miljoonia melko nopeasti ja niillä voidaan konkreettista haittaa aiheuttaa melko helposti tukkimalla sähköposteja jne. Sähköposteja voidaan helposti puolittain ilkivaltatarkoituksessa lähetellä tai niiden osumatarkkuus ei tarvitse olla paljon mitään kun saattaa silti kannattaa. Soittaminen taas maksaa huomattavasti enemmän vaivaa ja rahaa, väittäisin myös että soittaminen on huomattavasti enemmän työtä tuottava ja yhteiskunnalle hyödyllinen asia kun sähköpostien lähettely (vaikka ei sekään tietenkään täysin tuottamatonta ole), edelleen kuitenkin jos lähetetään vaikka 1000 sähköpostia niin se on aika paljon vähemmän hommaa kun soittaa 1000 puhelua.

Se liittyy vastaanottajan yksityisyyden piirissä tapahtuvaan suoramarkkinointiin ilman vastaanottajan lupaa.

Eli kyse on vain siitä tapahtuuko joku toiminta yksityisyyden piirissä (ainakin niin kuin sinä sen määrittelet) vaiko ei. En edelleenkään ymmärrä miksi otit nämä lehdet ja muut ylipäätään mukaan koko asiaa. Eli se että tätä niin sanottua turhaa tavaraa tyrkytetään (vai onko se nyt muuttunut tavaraksi) ei ole mikään ongelma, vaan vain ja ainoastaan tapahtuuko joku toiminta yksityisyyden piirissä (kuten sinä sen määrittelet)?
 
Viimeksi muokattu:

KIMPE

Jäsen
Suurin osa puhelinmyyntiyrityksistä on kirjoittanut ne pelisäännöt aiheeseen liittyen (en muista ulkoa sivun nimeä tai vastaava), jossa kerrotaan kolmannen ei- sanan jälkeen puhelu "pitää" lopettaa. Eri asia sitten on jos päästään tarjoaamaan jotain asiaa, jolloin saadaan lähteä latelemaan erilaisia tarjouspaketteja ja vastaavia, jolloin taas useammankin ei- sanan jälkeen voi tulla kaupat johon molemmat ovat tyytyväisiä.

Itse en ainakaan ole omalle kohdallen tavannut tuota tyrkyttämistä ja saattaa johtua nykyään siitä ettei niitä enää paljoa ulkoisteta muille firmoille vaan esimerkiksi teleoperaattorit ja suurin osa lehtimyyjistä on ihan omassa talossa töissä, joissa jo imagollisista syistä on parempi pysyä rajoissa. Jos itse lähden soittamaan asiakkaalle ja olen tiedustellut nykyistä tilannetta niin ei siinä itseäkään kiinnosta lähteä tarjoamaan mitään turhaan päälle, koska sen tietää ettei siitä ikinä tule sitä kauppaa tehtyä.

Kaikista eniten toki ärsyttää juurikin ne ihmiset, jotka lyövät luuria korvaan ja karjuvat ettei halua markkinointia tai vastaavaan infoa. Viitsisi odottaa sen 15-20sec sen jälkeen niin 90% myyjistä osaisi kertoa miten saa tehtyä sen kiellon parin palvelun kautta ja molemmilla olisi parempi mieli sen puhelun jälkeen, itselleni nyt siitä ei mitään traumoja jää, mutta varmasti luurin toisessa päässä kihistään "taas ne vitun myyjät soittelee ARGHHHHHHHHHH".

Hyvin usein siellä toisessa päässä on nuori joka tekee ihan asiallisesti oman duuninsa ja ymmärtää kyllä jos toisella on kiire tai ei kiinnosta, ei siinä tarvitse alkamaan latelemaan kaiken maailman paskaa vaan voi ihan asiallisesti vastata. Näillä eväillä eteenpäin!
 
En edelleenkään ymmärrä miksi otit nämä lehdet ja muut ylipäätään mukaan koko asiaa.
Esimerkiksi mainonnasta jossa vastaanottaja on antanut suostumuksensa.

Eli se että tätä niin sanottua turhaa tavaraa tyrkytetään (vai onko se nyt muuttunut tavaraksi) ei ole mikään ongelma, vaan vain ja ainostaa se tapahtuuko joku toiminta yksityisyyden piirissä (kuten sinä sen määrittelet)?
Pahoittelen että ulosantini on ollut epäselvää, yritän olla jatkossa huolellisempi. Tai oikeastaan olisi pitänyt tankata ajatuksella sinun viestejäsi ja napata ajatuksistasi koppia jo aiemmin niin ei oltaisi harhauduttu keskustelun sivupoluille.

No.. edelleen, kirjoitin siis että ihmisille randomisti soitteleminen ja turhan tavaran tyrkytys ei ole moraalisesti kestävää.

Ihmisille randomisti soittelu ja turhan tavaran tyrkyttäminen olisi pitänyt alun perin kirjoittaa muotoon: suoramarkkinointia yksityisen välineen kautta ilman vastaanottajan lupaa. Suoramarkkinointiahan voi olla missä tahansa mediassa, mutta niissä televisioissa ja lehdissähän vastaanottaja antaa suostumuksensa mainonnalle käyttäessään palvelua. Yksityisiä välineitä tulisi kohdella laini edessä tasavertaisesti, eli kriminalisoida myös postiluukun ja puhelimen spämmäys.

Turha tavara nyt vaan on mukavan arvolatautunut esimerkki puhelinmyynnin sisällöstä, yhtä hyvin se olisi voinut olla tavaran, poliittisten mielipiteiden, uskonnon, nigerialaiskirjeiden, kirgisialaisten postimyyntivaimojen, puhelinliittymien tai sähkösopimusten tyrkyttämistä tai jotain galluphäriköintiä.
 
En minä näe siinä juurikaan epäloogisuutta. Sähköposteja voi lähettää vaikka miljoonia melko nopeasti ja niillä voidaan konkreettista haittaa aiheuttaa melko helposti tukkimalla sähköposteja jne. Sähköposteja voidaan helposti puolittain ilkivaltatarkoituksessa lähetellä tai niiden osumatarkkuus ei tarvitse olla paljon mitään kun saattaa silti kannattaa. Soittaminen taas maksaa huomattavasti enemmän vaivaa ja rahaa, väittäisin myös että soittaminen on huomattavasti enemmän työtä tuottava ja yhteiskunnalle hyödyllinen asia kun sähköpostien lähettely (vaikka ei sekään tietenkään täysin tuottamatonta ole), edelleen kuitenkin jos lähetetään vaikka 1000 sähköpostia niin se on aika paljon vähemmän hommaa kun soittaa 1000 puhelua.
Pitäisikö mielestäsi sähköpostispämmi siis dekriminalisoida?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Suoramarkkinointiahan voi olla missä tahansa mediassa, mutta niissä televisioissa ja lehdissähän vastaanottaja antaa suostumuksensa mainonnalle käyttäessään palvelua. Yksityisiä välineitä tulisi kohdella laini edessä tasavertaisesti, eli kriminalisoida myös postiluukun ja puhelimen spämmäys.

Kyllä minä mieluummin katselisin yksityissessä omistuksessa olevaa televisiotani tai lehteäni ilman mainoksia. En ole antanut mitään erillistä suostumustani esittää mainoksia noissa sen enempää kuin antanut suostumustani telemarkkinoinnillekaan. Se, että olen tilannut jonkun lehden tai katson jotain tv-kanavaa, ei ole mikään suostumus mainonnan vastaanottamiselle. Tai voidaan kai sitä periaatteessa pitää suostumuksena, mutta yhtälailla se on suostumus sekin, että ostaa puhelimen, jossa on avoinna oleva liittymä ja jonka numeron on jotain kautta jonnekin saataville ilmoittanut. On aika varmaa, että jos on alunperin ottanut puhelinliittymän salaisella numerolla eikä sitä numeroaan koskaan minnekään jaa, niin ei saa kyllä puhelinmyyjiltä(kään) soittoja.

Itse osaan kyllä puhelimessa sanoa selkeästi etten ole ostamassa mitään ja välillä annan palautettakin (asiallisesti, ainakin omasta mielestäni) myyntitavasta, jos myyjä tykittää koko pitkän myyntipuheensa ilman taukoja tai jos hän lupaa tarjota minulle jotain, josta joudunkin kuitenkin lopulta maksamaan. Ja osaan olla vastaamatta, jos olen paikassa jossa en voi puhua. Tai sanoa, että nyt on huono hetki.

Toisaalta, ymmärrän kyllä myös niitä, joita puhelinmyynti ärsyttää, varsinkin jos niitä myyntipuheluita tulee oikeasti paljon (mikä sitten on oikeasti paljon) ja niitä sattuu tulemaan usein tilanteissa, joissa ei turhia puheluita haluaisi saada. En kuitenkaan olisi kieltämässä koko puhelinmyyntihommaa, sillä tuokin ala tuottaa yhteiskunnalle aika tärkeitä euroja tarjoamalla työtä monille ja sitä kautta veroeuroja yhteiskunnalle.
 

lihaani

Jäsen
Kaikista eniten toki ärsyttää juurikin ne ihmiset, jotka lyövät luuria korvaan ja karjuvat ettei halua markkinointia tai vastaavaan infoa. Viitsisi odottaa sen 15-20sec sen jälkeen niin 90% myyjistä osaisi kertoa miten saa tehtyä sen kiellon parin palvelun kautta ja molemmilla olisi parempi mieli sen puhelun jälkeen, itselleni nyt siitä ei mitään traumoja jää, mutta varmasti luurin toisessa päässä kihistään "taas ne vitun myyjät soittelee ARGHHHHHHHHHH".

Hieman kertausta: Puhelinmyyjä ja ovelta-ovellemyyjä on kautta maailman kaikkein halvksutuin ammatti tai lähellä sitä.

Ovatko puhelinmyyjät miettineet, miksi näin on? Tätä asiaa on tutkittu paljon ja tulokset ympäri maailmaa ovat yhtenevät:

- He vastoin kohteen tahtoa ja valinnan mahdollisuutta tunkevat ihmisen hyvin intiimille reviirille. Oma koti on juuri sellainen. Miltei poikkeuksetta ihmiset pitäävät tämmoista tunkeilua loukkaavana. Jos kohde lyö luurin kiinni tai haistattelee, niin hän tekee vaistomaisesti aivan oikein. Näin pitääkiin reviirin loukkaajaa kohdella!
 

KIMPE

Jäsen
Hieman kertausta: Puhelinmyyjä ja ovelta-ovellemyyjä on kautta maailman kaikkein halvksutuin ammatti tai lähellä sitä.

Ovatko puhelinmyyjät miettineet, miksi näin on? Tätä asiaa on tutkittu paljon ja tulokset ympäri maailmaa ovat yhtenevät:

- He vastoin kohteen tahtoa ja valinnan mahdollisuutta tunkevat ihmisen hyvin intiimille reviirille. Oma koti on juuri sellainen. Miltei poikkeuksetta ihmiset pitäävät tämmoista tunkeilua loukkaavana. Jos kohde lyö luurin kiinni tai haistattelee, niin hän tekee vaistomaisesti aivan oikein. Näin pitääkiin reviirin loukkaajaa kohdella!

Niin ja sanoin jos ei kiinnosta tai huvita puhua niin siihen yleensä riittää sanat "Ei" tai "ei kiinnosta". En ole varma luitko tekstiäni vai et, mutta tuntui se kohta menevän kokonaan ohitse.

Odotan innolla kun laitat oman lapsesi seuratoiminnan puitteissa myymään jotain ovelta ovelle ja hänelle huudetaan jotain ilkeyksiä, tätäkö ajattelit kirjoittaessasi tämän? Puhenlinmyyntiä ja ovelta-ovelle kaupustelua tekevät henkilöt ovat ihmisiä, joita voi kohdella myös sen mukaan, vaikka se sinunlaisellesi herralle on ilmeisen vaikeaa.

Tokihan sen ymmärtää, että osa on aika vaikeita tapauksia ja yrittävät tupattaa kaikenmaailmaan krääsää esimerkiksi vanhuksille jne, mutta väittäisin suurimman osan olevan ihan asiallista porukkaa ja ymmärtävän puhetta.
 

lihaani

Jäsen
Puhenlinmyyntiä ja ovelta-ovelle kaupustelua tekevät henkilöt ovat ihmisiä, joita voi kohdella myös sen mukaan, vaikka se sinunlaisellesi herralle on ilmeisen vaikeaa.

Minusta puhelin- ja ovelta ovellemyyjat ovat vain reviirihäiriköitä.

Luurin korvaan lyömisellä olen saanut yli viisi vuotta olla rauhassa ilman puhelinterroria. Kokemus osoitti, että kaiken maailman estolistat ja kauniit kieltäytymiset eivät estäneen puhelinmyyjien häiriköintiä, mutta sitkeä ja järjestelmällinen luurin korvaan lyöminen lopetti tämän riesan. Elämä ilman kotihäirikköjä on ihan mukavaa.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Suoramarkkinointiahan voi olla missä tahansa mediassa, mutta niissä televisioissa ja lehdissähän vastaanottaja antaa suostumuksensa mainonnalle käyttäessään palvelua. Yksityisiä välineitä tulisi kohdella laini edessä tasavertaisesti, eli kriminalisoida myös postiluukun ja puhelimen spämmäys.

Tämä näiden muiden medioiden kautta tulevan markkinoinnin kutsuminen vapaaehtoisesti hyväksytyksi ja toisaalta puhelimen pitäminen erityisen yksityisenä alueena on erittäin heikkoa ajattelua. Toki tätä mieltä voi olla mutta mielestäni tämä on melko mielivaltaista tulkintaa.

MacRef tuossa jo kirjoittikin hyvin asiasta. Verkkohan jossa puhelu liikkuu ei ole mitään yksityistä aluetta, yksityistä omaisuutta on se nimenomainen puhelinliittymä. Kuitenkin puhelinliittymä kai hankitaan, ainakin osittain, sitä varten että siihen on mahdollista soittaa, jos haluaa rajoittaa kuka soittaa on mahdollista säädellä kenelle on numero saatavilla. Jos numero on saatavilla niin että siihen voi soittaa niin eikö tämä ole myös vapaaehtoinen suostumus sille että puhelimeen voi soittaa? Miksi pitäisi olla erityisesti eri lupa siihen saako soittaa vai eikö saa? Jos kerta muille viestintävälineille ei tarvita eri lupaa että sitä kautta saa markkinoida.

Jos esimerkiksi ulkona on mainos yksityisellä alueelle joka näkyy kuitenkin pitkälle muuallekin niin kyllä minäkin voin silloin katsoa(jos asia rinnastetaan puhelun soittamiseen) että jos kuljen ulkona yleisellä alueella ja se mainos tulee minun silmiini henkilökohtaiselle alueelleni niin se loukkaa yksityisaluetta ihan yhtä perustellusti kuin puhelun soittaminen jonkun henkilökohtaiseen numeroon. Itse asiassa jos tästä halutaan tehdä joku kysymys yksityisalueen loukkaamisesta tämä ulkomainos on paljon hankalampi asia välttää koska ei välttämättä voi tietää missä niitä on, niitä saattaa olla mahdoton välttää. Puhelimeen voi kuitenkin olla vastaamatta (vaikka ymmärrän toki että käytännöllistä se ei välttämättä ole), mutta puhelinmarkkinoinnin välttämiseen on joka tapauksessa enemmän mahdollisuuksia kuin ulkomainonnan välttämiseen.

Kyllä minä ainakin ymmärrän miksi sähköpostia kohdellaan eri tavalla, se on täysin erilainen väline. Ongelma sähköpostissa on että niitä voi lähettää vaivatta mielettämiä määriä jolloin helposti oikeasti voidaan spämmätä karseita määriä ilman suurempaa vaivaa, tai se vaiva lähettää jollekin vaikka 1000 viestiä ei ole välttämättä kovin paljon suurempi kuin lähettää 10.

Kyllä minäkin voisin esimerkiksi ennakkoon nauhoitettujen viestien lähettämisen puhelimeen kieltää (tai ainakin rajoittaa kuinka paljon niitä saa per henkilö lähettää). Tosin näitä ei Suomessa taideta juurikaan käyttää, tai voi olla että ovat kiellettyjäkin. Amerikassa mielestäni tälläistä viestintää ainakin käytetään.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itseäni ei edes roskaposti vituta niin paljoa kuin suuri osa puhelinmyyjistä. Roskaposti on skipattavissa helposti yhdellä klikkauksella
...
Puhelinmyyjistä iso osa on ihan ohjeistettu tyrkyttämään tavaraa ja olemaan uskomatta kerrasta, että asiakasta ei oikeasti kiinnosta tarjottu tuote. Lisäksi myynnissä käytetään uskomattomia kusetusargumentteja, kuten "saat ilmaiset lehdet palkinnoksi kyselyyn vastaamisesta, kunhan maksat vain käsittelykulut"...
Luetko sinä kaikki saamasi roskapostin? Vai klikkaatko ne vain heti roskikseen, kun asia on tullut selväksi? Mikset tee puhelinmyyjille samalla tavalla. Yhdellä klikkauksella sekin hoituu.

Omalle kohdalle ei ole vielä sattunut, mutta nyt taitaa olla uusin muoti käyttää myyntistrategiana "tuttujen suositteluja". Jostain kaivetaan uhrin tuttavapiiristä pari nimeä, jotka voivat tarvittaessa antaa suosituksia tuotteen puolesta. Aika uskottavaa, eikö?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Hohhoijakkaa... Tuo äänenkorottaminen ei oikeasti vaikuta yhtään sen takia, että myyjät eivät itse noita asiakkaita päätä. Kone arpoo sulle seuraavan asiakkaan ja tottakai teet kaikkesi että saat tuotteen myytyä, sillä siitä riippuu minkä verran palkkaa tulet saamaan. Se, että rupeat pauhaamaan jollekin kesätyötä tekevälle puhelinmyyjälle ei auta yhtään.

Et ilmeisesti ihan ymmärtänyt lukemaasi, mutta se lienee puhelinmyyntialalla aika yleistä. Minua ei liiemmin kiinnosta se, osuuko perheemme kohteeksi random-listalta, kerätyltä listalta tai muulla tavoin, jos puhelun aikana ei selvää suomea haluta ymmärtää. Myyjän oman edun mukaista olisi lopettaa puhelu heti, kun on sanottu, että ei tule kauppoja. Kaikkien aikaa säästyy, ja se seuraava vastaaja voi olla kiinnostunut kaupoista. Ylimielinen ja kohteita halveksiva asennoituminen ei kovin paljoa houkuta kohteita kaupantekoon, ja on omiaan entisestään vahvistamaan puhelinmyyjien itsehankittua mainetta kiusankappaleina.

Jos tämäkin viestini sijoittuu ymmärryssektorin ulkopuolelle, niin olkoon niin. Tarkemmin en aio selittää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei se ole myyjän edun mukaista, koska hänellä ei ole siihen lupaa. Työpaikassa toimitaan niin kuin käsketään.

Silloin ongelman ydin ei ole siinä suorittavassa portaassa, vaan ohjeistuksessa. Epäkiitollinen tilanne asiakaskontakteja tekeville myyjille, mutta loppujen lopuksi se on kohteiden kannalta sama, minkä takia sitä väheksyntää heidän sanomisilleen kohdistetaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luetko sinä kaikki saamasi roskapostin? Vai klikkaatko ne vain heti roskikseen, kun asia on tullut selväksi? Mikset tee puhelinmyyjille samalla tavalla. Yhdellä klikkauksella sekin hoituu.

En lue... onneksi suodattimet hoitavat tuon melko tehokkaasti puolestani. Käyn kuitenkin aina välillä katsomassa roskapostikansion, jos vaikka joku oikea posti olisi eksynyt sinne. Kerran sieltä löytyi tilaamani liput HPK:n ja TPS:n finaalipeliin. Turpaanhan siellä tuli jatkoajalla, joten oikeastaan suodatin oli tuossakin oikeassa...

Kommenttini liittyi alunperin oikeastaan vain siihen, että täällä jotkut olivat rinnastaneet puhelinmyynnin ja roskapostin vastaanottamisen. Itseltäni ovat onneksi puhelinmyyjien soitot loppuneet käytännössä täysin kun muutin numeroni salaiseksi... Silloin kun joku on sattunut soittamaan, oma reaktioni riippuu täysin siitä, millainen soittaja on kyseessä. Jos soittaja kuulostaa ujolta kesätyöläiseltä, kieltäydyn kohteliaasti. Jos taas kusettaja tyyliin: "saat henkilökohtaisen edun kiitokseksi vastaamisesta kyselyyn, eli saat palkinnoksi lehdet ilmaiseksi ja maksat vain pienet käsittelykulut", sanon soittajalle aika suoraan, että hän on epäeettisiä markkinointikeinoja käyttävä huijari, joka nyhtää köyhiltä vanhuksilta näiden viimeiset rahat lupailemalla heille turhia lehtiä ilmaiseksi. Jos taas jankkaaja, laitan ensimmäisen EI:n jälkeen luurin kiinni, mikäli viestini ei mennyt läpi.

Omalle kohdalle ei ole vielä sattunut, mutta nyt taitaa olla uusin muoti käyttää myyntistrategiana "tuttujen suositteluja". Jostain kaivetaan uhrin tuttavapiiristä pari nimeä, jotka voivat tarvittaessa antaa suosituksia tuotteen puolesta. Aika uskottavaa, eikö?

Itse olen miettinyt, että tekisin joskus niin, että kesken puhelun sanoisin: "Kiitos, minua ei kiinnosta, mutta odotahan hetki, kysyn, onko kaverini kiinnostunut". Ja tämän jälkeen ojennan luurin eteenpäin.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Itselläni alkaa menemään käpy jo aika rankasti Soneran puhelinmyyjiin. 2 viikon aikana soittaneet 5 kertaa samalla "viihdepalvelu asialla". 2. kerrasta alkaen pyysin olemaan soittamatta, koska en kaipaa muutoksia viihdepakettiini. Eikö ne osaa siellä vetää meikäläisen nimeä yli vai mistä mättää. Lisäksi osaavat kyllä kaupata lisää paketteja mutta ei purkaa olemassa olevia, saati kertoa milloin sopimus umpeutuu. Turhauttavaa touhua.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikö ne osaa siellä vetää meikäläisen nimeä yli vai mistä mättää. Lisäksi osaavat kyllä kaupata lisää paketteja mutta ei purkaa olemassa olevia, saati kertoa milloin sopimus umpeutuu.

Totta kai pitäisi olla soittamatta mikäli asiakas sitä on pyytänyt. Mutta kannattaahan se soitella, vaikka asiakas olisi useamman kerran kieltäytynyt. Esim. mä lopulta tartuin koukkuun, kun tarpeeksi monta kertaa jaksoivat yrittää. Tosin en sanonut kertaakaan aiempien myyntiyritysten aikana, että älkää enää soittako, vaan että mietin asiaa, katsellaan syksymmällä ja palaillaan.

Tuosta sopimuksen purkamisesta mulla on Soneran kanssa vain hyviä kokemuksia, tai oikeastaan yksi kokemus. Enkä edes purkanut sitä, mulle riitti se kun myyjä kertoi, että sopimuksen purkaminen onnistuu vaikka heti, koska palvelun sisältö oleellisesti muuttui. Vähän ihmeelliseltä kuulostaa sekin, että eivät muka osaa tai halua kertoa sopimuksen umpeutumispäivämäärää. Paskaa palvelua, antamalla palautetta voit todennäköisimmin vaikuttaa siihen, että palvelu ei tulevaisuudessa olisi enää niin paskaa. Enkä tarkoita nyt suoraa ja välitöntä palautetta tälle myyjälle. Siitä ei suuremmin hyötyä ole, vaikka saattaa se hiukan helpottaa omaa oloa, jos lukee madonluvut myyjälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös