Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 331 845
  • 1 378

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten joskus sanoin, ei voi käsittää ihmistä joka vastaa tuikituntemattomiin numeroihin saunassa, kokouksessa, hautajaisissa, häissä tai Kiinanmatkalla.

Sieltä tuntemattomasta numerostakin saattaa soittaa joku sen verran tärkeä ihminen, että vastaaminen on pakollista esim. kesken kokouksen. Business-ihmisenä varmasti ymmärrät tämän. Kiinaan tehty reissukin on sellainen, jossa vastaaminen on ihan ymmärrettävää. Samoin kesken saunomisen, kunhan puhelinta ei oteta löylyyn mukaan...

Häät ja hautajaiset ovat vähän asia erikseen...

Yhtä kaikki, juuri tällaisista syistä vituttaa, kun siellä onkin joku: "Keijo Kutvonen Oy Lehtitalo MediaCenter Ab:stä hei, nyt sinä kun olet osallistunut asiakaskyselyyn... niin, asiakaskyselyyn, niin meillä on kuule juuri sinulle, siis ihan vain sinulle varattuna tällainen, hei ihan ilmainen... siis voitko kuvitella, ihan ilmainen tarjous. Siis tähän kuuluu ihan vapaavalintainen lehti, tarjolla on Seura, Meidän talo, My Little Pony, Me Naiset, Cosmopolitan, Urheilulehti, Koululainen, Hevoshullu, Eläinmaailma tai Erotiikan maailma. Ja näistä yksi sinulle siis ihan ilmaiseksi. Me kun ei kuitenkaan olla pankki, niin ihan ilmaiseksi me ei kuitenkaan voida tätä lehteä sulle kotiin toimittaa, vaikka haluaisinkin, vaan saat sen ihan vain käsittelykulujen hinnalla, siis yksi lehti maksaa käsittelykuluina vain sen 70 senttiä viikossa, ja tämä palkinto oikeuttaa siis sinut puolen vuoden lehtiin, etkä sitoudu tähän mitenkään jatkossa, kunhan vain muistat ilmoittaa meille viimeistään puolta vuotta ennen tämän päättymistä, että et halua enää näitä lehtiä itsellesi. Ja hei, mä arvaan sen, että sä nyt pohdit siellä, että miten noista lehdistä osaisi valita sen parhaan mahdollisen. Niin hei, ei sun tarvitse. Jos sä otat toisen, niin sä saat silloin senkin erikoishintaan, eli se maksaa sulle vain kolme euroa kuussa. Siis ajattele, nyt tuli tuplavoitto sulle tänään. Eikä siinä vielä kaikki, palkinnoksi sä saat vielä vapaalippuja Kiffenin käsipallo-otteluihin. Jos sä et itse pääse paikalle, niin sähän voit vaikka myydä nää sun kavereille. Eikös niin. Että mitäs laitetaan tulemaan..."

Niin kyllähän siitä normaali ihminen oikeasti ärsyyntyy, jos tuollainen soitto tulee juurikin silloin kun vaikka odottaa jotain tärkeää puhelua. Etenkin kun myyjät eivät saa edes kysyä ennen litaniansa aloittamista, että soittivatko he pahaan aikaan.

Tästä syystä minusta ei kannata yhtään ihmetellä, jos vastaaja joskus alentuu melkein yhtä törkeälle tasolle ja lyö luurin korvaan tai sanoo päälle, ettei "Mulla nyt ole todellakaan aikaa kuunnella!".
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kysytäänpä sinulta, kun se toinen puolustelija ei vastannut.

Mitä mieltä olet siitä, että suoramarkkinointi sähköpostitse ilman asiakkaan suostumusta on laitonta?

Vastaan tähän varmaan ehtiessäni hiukan perusteellisemmin, mutta nähdäkseni suoramarkkinointi sähköpostitse ei ole laitonta jos asiakas on antanut sp-osoitteensa eikä ole erikseen kieltänyt sp-markkinointia.
 

lihaani

Jäsen
Kun et kerran tiennyt niin vastaan että en heittäytynyt tyhmäksi.

Mitä väliä sillä on, onko joku ammatti arvostettu vai halveksittu jos sitä harjoittavalla ihmisellä on itsetunto kunnossa? Ihminen joka hoitaa työnsä rehellisesti ja kunnolla, voi kulkea pää pystyssä ja olla välittämättä tuon taivaallista muiden mielipiteistä.

Ei puhelinmyynti mitään kotirauhan rikkomista ole, vaan ihan normaalia markkinointitoimintaa vaikka olisit kuinka eri mieltä hyvänsä. Jos et voi hoitaa työtäsi tai uniasi ilman että puhelimen soiminen tekee haittaa näille toiminnoille, niin se on voi voi ja uusavuttomuutta. Ei sinulle soittava myyjä voi tietää missä sinä milloinkin olet, vastaaminen on täysin oma asiasi.
Kuten joskus sanoin, ei voi käsittää ihmistä joka vastaa tuikituntemattomiin numeroihin saunassa, kokouksessa, hautajaisissa, häissä tai Kiinanmatkalla.

Voithan sinä, jos et tule toimeen puhelinliikenteesi kanssa, vaatia vaikka Nokiaa lopettamaan toimintansa kun moisia kiusankappaleita valmistavat. Ihan yhtä järkevää kuin kieltää telemarkkinointi.

En tiedä mistä sait tiedon, että minä itse olisin puhelinmyyjä, kun sellaiseen viittasit mutta olen toki alalla jossa se on yksi tapa asiakassuhteiden hoitamiseen ja kaupankäynnin eräs osatekijä. Myyjiä olen myös opastanut työhönsä joten tuttua kyllä on koko ala ja se mikä siihen liittyy, joten siksipä täällä monasti olen ollut äänessä tuomassa hiukan faktoja esiin näihin "näkemättä paskaa" -osioon paremminkin kuuluviin kommentteihin.

Ymmärrän niitä joita ei puhelinmyynti miellytä, mutta sellaisten henkilöiden on hyvä muistaa että ei kannata myöskään ylireagoida eikä väittää ihan mitä tahansa. Jos myyjän soittaessa maltettaisiin kuunnella/kysyä mistä on kyse vältyttäisiin monilta oman ennakkoluulon tuottamilta väärinkäsityksiltä.
Myös jos joku sinulle soittaa, etkä ko. taholta halua puheluita jatkossa, niin kerro se myyjälle selkeästi ja kohteliaasti niin sillä aivan ilmaiseksi saat homman poikki. Äläkä vastaa kilpailuihin tms. jos et ole valmis saamaan uusia tarjouksia.

En minä ole ainoa ihminen, joita puhelinmyyjien liiviin uiminen omassa kodissa vituttaa ja loukkaa.

Vaikka kuinka olet postannut satoja ylimielisiä viestejäsi täällä Jatkiksessa niin puhelinmyyjät ovat edelleen kaikkien tutkimusten mukaan ammatillista pohjasakkaa. Ja käyttäytymisesi perusteella tulevat olemaankin.

Kotirauhan loukkaaminen on kohtalokas virhe. Ja puhelinmyyjät EIVÄT määrittele, mikä on kullekkin soiton kohteelle kotirauhan loukkaamista. Sistis tuossa edellä hyvin asiaa perustelikin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Vaikka kuinka olet postannut satoja ylimielisiä viestejäsi täällä Jatkiksessa niin puhelinmyyjät ovat edelleen kaikkien tutkimusten mukaan ammatillista pohjasakkaa.

Puhelinmyyjiksi ajautuvat usein ihmiset, jotka eivät mitään muita töitä saa. Mitä tarjoat vaihtoehdoksi? Ettet vain ulisisi sossuloisista, jos nämä ihmiset eivät puhelinmyyntiin hakeutuisi?
 

lihaani

Jäsen
Puhelinmyyjiksi ajautuvat usein ihmiset, jotka eivät mitään muita töitä saa. Mitä tarjoat vaihtoehdoksi? Ettet vain ulisisi sossuloisista, jos nämä ihmiset eivät puhelinmyyntiin hakeutuisi?

Tämä on kieltämättä ongelma. Tuskin monikaan haluaa kuunnelle äreän uniltaan herätetyn äijän vittuilua. Mutta ikäviin tilanteisiin ajautuvat niin poliisit, palomiehet, järjestysmiehet, ensihoitajat ja monet muut ammattihenkilöt. Siivous- ja kiinteistöalalle on aina vapaita työpaikkoja. Työ on huonosti palkattua ja ikävää, mutta kaikki myöntävät niiden olevan tärkeää työtä. Päin vastoin kuin puhelinmyynti.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kotirauhan loukkaaminen on kohtalokas virhe. Ja puhelinmyyjät EIVÄT määrittele, mikä on kullekkin soiton kohteelle kotirauhan loukkaamista. Sistis tuossa edellä hyvin asiaa perustelikin.

Ei kai se kohdekaan itse voi määritellä mikä on kotirauhan rikkomista ja mikä ei, laki kaiketi sen tekee, vai mitä juttua tämä nyt on? Mitä Sistis muka perusteli?

Puhelun soittaminen sinänsä ei taida olla kotirauhan rikkomista vaan sen määrittelee sitten puhelun sisältö. Aivan helpolla ei kyllä taida tuomiota tulla kotirauhan rikkomisesta, jatkuvien soittojenkaan takia. Ohessa ote linkitetystä artikkelista. Puhelinhäirintä yleistynyt vauhdilla | Helsingin Uutiset

"Aina puhelimitse häiritseminen ei kuitenkaan ole rangaistavaa.
Näin on esimerkiksi silloin, kun ihminen saa jatkuvia yhteydenottoja, joissa esimerkiksi jankutetaan samasta asiasta.
– Monesti tällaiset jankutukset liittyvät avioerotilanteeseen ja esimerkiksi lasten tapaamiseen liittyviin asioihin. Silloin on tunteet molemmin puolin pinnalla, Lylykangas tietää.
Rikoksen tunnusmerkit eivät kuitenkaan pelkkien toistuvien jankutusviestien takia täyty.
– Silloin vaihtoehtona on vaihtaa matkapuhelinliittymä ja laittaa se salaiseksi.
– Sillä tavoin voi välttää ikäviä yhteydenottoja, rikoskomisario opastaa."

Jotta puheluista saadaan leivottua kotirauhan häiritseminen niin puhelun sisältö ilmeisesti pitää olla uhkaavaa, esimerkiksi laiton uhkaus.

Jokainen voi tietenkin pitää mitä haluaa häiritsevänä mutta täällä mielestäni yritetään tyrkyttää sellaista ajatusta että olisi joku totuus että puhelun soittaminen esimerkiksi on häirintää.
 

KIMPE

Jäsen
Tämä on kieltämättä ongelma. Tuskin monikaan haluaa kuunnelle äreän uniltaan herätetyn äijän vittuilua. Mutta ikäviin tilanteisiin ajautuvat niin poliisit, palomiehet, järjestysmiehet, ensihoitajat ja monet muut ammattihenkilöt. Siivous- ja kiinteistöalalle on aina vapaita työpaikkoja. Työ on huonosti palkattua ja ikävää, mutta kaikki myöntävät niiden olevan tärkeää työtä. Päin vastoin kuin puhelinmyynti.

Niin tai sitten joitain ihmisiä vain kiinnostaa mahdollinen tuloshakuinen palkkaus, jos onnistuu omassa työssään? Muutama tuttu on päätynyt tekemään esimerkiksi puhelinmyyntiä osa-aikaisena, koska siitä voi löydä hyvin rahoille ja samalla kertaa saa sitten suoritettua työharjoittelua. Vaikka oliskin halveksittava ammatti joidenkin mielestä niin joidenkin silti tuotakin hommaa täytyy tehdä, oli se syy sitten rahallinen tai muun motiivin alainen.

Suomessa nuorisotyöttömyys oli viime kuun alussa hieman päälle 20%, ja ottaen huomioon tuohon lukemaan vielä opiskelijat ja kuinka moni heistä ei saa kesätöitä niin varmasti luku on jossain 40-50% välissä, jopa enemmänkin. Ei niitä omia parhaita töitä riitä jokaiselle, vaikka kuinka haluaisi.

PS Harvoin itselleni on tullut vihaisia asiakkaita vastaan, enemmän ehkä täälä kirjoitellessa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ole koskaan tilannut puhelinmyyjiltä mitään. Joskus oon pari kertaa sanonut että mietin asiaa ja pyytänyt soittamaan myöhemmin takaisin, mutta silloinkin olen sanonut että ei kiitos. Aina välillä noi kuitenkin soittelee kun eri nettikilpailuihin osallistun. Tai en tiedä vaikuttaako ne tuohon, mutta niin olen kuvitellut. Mutta eipä noista nyt niin hirveästi ole mulle haittaa ollut.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minusta tuntuu, että nämä puhelinmyynnistä ärsyyntyvät ovat niitä samoja juntteja kuin ne, jotka tulevat kauppaan nenä pystyssä, naama norsunvitulla, kenties tiuskitaan jostain kassalle tai ei tervehditä ollenkaan ja se kuitti myös tarkastetaan maksun jälkeen tarkkaan vähintään se puoli tuntia.

Itse taannoin yhden kesän puhelinmyyntiä tehneenä yllätyin siitä, miten vähän negatiivista palautetta sain puhelimessa. Toki en ollut mikään lehtimyyjä - mutta jumalauta - ihmiset osasivat kieltäytyä kohteliaasti ja välillä oli ihan hauskojakin puheluja. Tietysti niitä junttejakin tuli vastaan, mutta niin niitä tuntuu tulevan kaupan kassallakin.

Edit.

toki keskellä jotain ikävämpää tapahtumaa esim. läheisen kuolema lienee "Pentti Perusmyyjä Enia Oy:stä morjesta, nettiasioissa lähdin teitä tavoittelemaan..." -puhelut ehkä niitä kaikkein vittumaisimpia joten joissain tapauksissa ymmärrän kyllä ärtymyksen.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos puhelinmyyjät harmittaa niin puhelimessa on punainen luurin kuva, jota käyttämällä pääsee puhelinmyyjistä eroon. Itse toimin aina näin, jos minulle soittaa epämieluisa myyjä " ei kiinnosta heippa" ja punaista luuria. Puhun törkeästi päälle ja katkaisen puhelun kuunteli myyjä tai ei.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta tuntuu, että nämä puhelinmyynnistä ärsyyntyvät ovat niitä samoja juntteja kuin ne, jotka tulevat kauppaan nenä pystyssä, naama norsunvitulla, kenties tiuskitaan jostain kassalle tai ei tervehditä ollenkaan ja se kuitti myös tarkastetaan maksun jälkeen tarkkaan vähintään se puoli tuntia.

Olet väärässä. Minä tulen kauppaan aina kohteliaalla tuulella, hymyilen, vastaan ystävällisesti myyjän tervehdykseen, juttelen ehkä small talkiakin.

Puhelinmyyjillekin pyrin olemaan kohtelias, mutta jos yksi "Ei!" ei riitä, tai olen oikeasti kiireinen, niin sanon sen kyllä myyjän litanian päälle.

Jos kaupan myyjä käyttäytyy yhtä huonosti minua kohtaan kuin puhelinmyyjä, voin ihan hyvin kyllä tiuskia takaisinkin. Mutta eipä kyllä ole ollut tarvetta.

Minä en pidä itseäni junttina, vaikka ärsyynnynkin tästä tyrkyttämisestä ja kusetuksista, joita kyseinen ammattikunta viljelee.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko kukaan koskaan kokeillut Seinfeld-tyyppistä ratkaisua? "Kuulostaa kiinnostavalta. Annatko kotinumerosi, niin soittelen vielä myöhään illalla asian tiimoilta takaisin sinulle".
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tästä looginen seuraava askel olisi kieltää koko puhelinmyynti, ei vaan puhelinliittymien myynti.

Ei ole, oletko lukenut edes tuota esitystä?

Siellä nimenomaan määritellään että ongelmat ovat olleet matkapuhelinliittymien myynnissä ja erityisesti ongelma on ollut siinä että ei ole osattu monissa tapauksissa selittää että liittymänsiirto kestää ja ihmiset ovat olleet ilman toimivaa liittymää. Tämän taas on katsottu vaarantavan sananvapauden koska nykyisin niin suurella osalla ainoana liittymänä on matkapuhelinliittymä. Kyllä siellä on muitakin syitä mutta tämä sananvapauskysymys ilmeisesti tärkein asia, en usko että kieltoon asti oltaisiin ilman tätä kysymystä menty.

Yhtä kaikki ei tuosta missään nimessä saa sellaista käsitystä että puhelinmyyntiä oltaisiin kieltämässä kokonaan (siellä on myös perusteluja miksi näin ei tehtäisi). Laki on myös määräaikainen (3 vuotta).
 
Yhtä kaikki ei tuosta missään nimessä saa sellaista käsitystä että puhelinmyyntiä oltaisiin kieltämässä kokonaan (siellä on myös perusteluja miksi näin ei tehtäisi). Laki on myös määräaikainen (3 vuotta).
En väittänytkään niin, että siitä tällaisen käsityksen saisi. Väitit, että puhelinmyynnin yhteiskunnalle aiheuttama vahinko "ei ole fakta vaan vain minun mielipiteeni". Käytin lainausta ko. esityksestä vain osoittakseni, että kyse ei ole vain minun mielipiteestäni vaan myös lainvalmistelijoiden käyttämät asiantuntijat ovat tietoisia niistä mainituista puhelinmyynnin ongelmista (merkittävä ongelma kuluttajamarkkinoilla, monimutkaisia palvelukokonaisuuksia joita vaikeaa ymmärtää puhelimessa, puhelinmyyjien tulospalkkaus, koulutustaso ja keski-ikä, työntekijöiden vaihtuvuus ja vähäinen sitoutuvuus, agrressiivista myyntiä, ikääntyvät kuluttajat) jotka voidaan kyllä yleistää koko puhelinmyyntiin laajemminkin, ei vaan teleliittymämyyntiin. Puhelinmyynnin voimakas kasvu tuskin ainakaan näitä ongelmia tulevaisuudessa vähentää.

Esityksen ainoa maininta puhelinmyynnin puolesta taisi olla se perinteinen taloudellinen ja työllistävä vaikutus, jolla aikanaan puolustettiin ihmisorjuuttakin, tänä päivänä enää eläinorjuutta ja puhelinmyyntiä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä ihan hyvä Iltasanomien artikkeli puhelinmyynnistä ja huijauksista. Tämä osuu tosin vuoteen 2010, eli joiltain osin tämä tieto on vanhentunutta. Ei kuitenkaan siltä osin, mistä puhelinmyynnistä on pohjimmiltaan kysymys:

N huijaa - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Puhelinmyyntiä on perusteltu palveluiden tuottamisella syrjäisten seutujen asukkaille. Nyt tuo perustelu on Kuluttajaliiton mukaan vanhentunut, kun kaikkea tavaraa voi tilata internetin kautta.

- Puhelinmyynnistä on tullut entistä selvemmin humpuukitavaran tai -palveluiden myyntikanava. Myydään tavaraa, jota ei muuten saataisi sillä hinnalla kaupaksi.

Sekä tämä, josta jo aiemmin mainitsin:

- Kohderyhmänä ovat yksinäiset, sairaat tai vanhukset, joiden kaipuuta ihmiskontaktiin käytetään hyväksi.

Puhelinmyyjien myyntitaktiikan epäilyttävät piirteet on pantu merkille myös Kuluttajavirastossa.

- Puhelinmyyjien tähtäimessä ovat yksinäiset ihmiset, jotka ovat valmiita ostamaan mitä vaan, kunhan joku heidän kanssaan puhuu, sanoo lakimies Miina Ojajärvi Kuluttajavirastosta.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ihan heti alkaisi raivoamaan lihatiskilla, jos lihamestari kehtaa puhutella ja kysyä miten voi auttaa kun katson vieressä olevaa hedelmähyllyä.

Tähän piti jo eilen puuttua, mutta näköjään unohtui. Eihän tuossa vertauksessa ole mitään järkeä. Asiakas on jo tietyn kaupan sisällä, jolloin häntä ei luulisi haittaavan, mikäli hevi-osaston myyjä tulee auttamaan oikean jogurtin etsimisessä, mikäli lihamestari tarjoutuu kertomaan hedelmistä jne. Mutta olisiko sinusta ihan ok, mikäli K-kaupan lihamestari alkaisi aggressiivisesti myymään sinulle naapurikaupungin Tarjoustalossa tarjouksessa olevaa moottorisahaa? Ja kun sanot, että olen nyt ruokaostoksilla, enkä muutenkaan tarvitse moottorisahaa, niin myyminen jatkuu, ihan kuin hän ei olisi edes kuullut mitä juuri äsken sanoit. Veikkaan, että pitäisit tilannetta absurdina ja epämiellyttävänä.

Tuossa Sistiksen linkissä oli ihan asiaa, vaikka vähän kärjistetysti se olikin tuotu esiin. Olkoonkin, että juttu on muutaman vuoden vanha, niin tärkein pointti oli mielestäni tämä:

Puhelinmyynnin kauppatapaan liittyvät epäselvyydet ovat Kuluttajaliiton mukaan niin yleisiä, että se olisi valmis kieltämään koko bisneksen.

Ja silti täälläkin puhelinmyyjät tai heitä symppaavat ovat sitä mieltä, että vain pieni osa myyjistä/firmoista toimii epäilyttävästi, moraalittomasti ja ehkä laittomastikin pilaten näin koko ammattiryhmän maineen. Hassua, että Kuluttajaliitto olisi valmis viemään leivän suusta siltä ylivoimaisesti suurimmalta osalta puhelinmyyjiä, joiden toiminnasta ei hämäriä piirteitä löydy. Mulle jäi sellainen fiilis, että tässä se pieni osa pilaa kaikkien maineen samalla tavalla, kuin mustalaisista pieni osa pilaa heidän kaikkien maineen.

Tosin en ole ihan varma, että tarkoitettiinko tuossa ihan kaikkea puhelinmyyntiä, mutta sellainen kuva siitä ainakin minulle jäi.
 
Viimeksi muokattu:

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
En minä ole ainoa ihminen, joita puhelinmyyjien liiviin uiminen omassa kodissa vituttaa ja loukkaa.

Vaikka kuinka olet postannut satoja ylimielisiä viestejäsi täällä Jatkiksessa niin puhelinmyyjät ovat edelleen kaikkien tutkimusten mukaan ammatillista pohjasakkaa. Ja käyttäytymisesi perusteella tulevat olemaankin.

Kotirauhan loukkaaminen on kohtalokas virhe. Ja puhelinmyyjät EIVÄT määrittele, mikä on kullekkin soiton kohteelle kotirauhan loukkaamista. Sistis tuossa edellä hyvin asiaa perustelikin.

Voi pyhä Sylvi! Jos on oikeasti maailma noin mustavalkoinen ja ennakkoluulojen valtaama pieni sielu saa syytämään silkkaa puppua ruutuun niin pitääkö se yksinkertaisuus aina vaan uudestaan tuoda esiin?
Selvästi jokainen puolueettomasti asiaa katsova näkee, ettet edes vaivaudu lukemaan mitä täällä olen sanonut. Olen kertonut hyvinkin ymmärtäväni ihmisiä, joita ärsyttää puhelinmyynti, heillä on täysi oikeus mielipiteeseensä.
He voivat hankkia suoramarkkinointikiellon tai sanoa heti "kiitos ei" tai olla jopa vastaamatta puhelimeen jos on oikeasti se paha paikka.
Taisinpa myös mainita, että vaikka markkinointialalla olenkin niin itse en sitä soittamista toteuta, vaan sen tekevät työntekijät joita olen muun työni ohella kouluttanut em. tehtävään ja antanut selvät ohjeet kuinka toimitaan rehellisesti ja oikein. Kehtaan myös väittää että heistä jokainen osaa ymmärtää lukemansa ja käyttäytyä paremmin kuin sinä, joka suu vaahdossa suollat OMIA MIELIPITEITÄSI virheellisesti totuuksina, jotka eivät pidä paikkaansa. Hyvä esimerkki on tuo että väität minun postanneen satoja ylimielisiä viestejä täällä jatkiksessa, sekin väite on täyttä tuubaa.
Montaakaan sataa viestiä en ole täällä "urani" aikana julkaissut, niistäkin vain muutama harva on koskenut tätä tunteita kuohuttavaa puhelinmyyntikeskustelua. Taas siis näkemättä ja lukematta paskaa on tuo sinun asenteesi ja ymmärrys hyvin rajallista.
Kuten sanoin myös jo aiemmin, niin hyvällä myyjällä on hyvä itsetunto.
Sellainen ihminen ei välitä kuinka arvostettu hänen työnsä on tai mitä muut hänestä ajattelevat. Taidat olla kade niille ihmisille jotka tekevät niin kuin itse haluavat eivätkä tee valintojaan sen perusteella, mitä muut heistä sanovat tai ajattelevat.
Ja lopuksi: mikä sinä luulet olevasi, jos väität että sinä määrittelet mikä on kotirauhan rikkomista? Kuten joku jo sinua oikaisikin, niin sen määrittelee Suomen laki, et sinä enkä minä. Ja niin kauan kuin laki ei määrittele puhelinmyyntiä kotirauhan rikkomiseksi, on Teidän ylhäisyytennekin siihen sopeuduttava.

PS. Voi kun edes sen tietäisit, -kaikista niistä mainitsemistasi tutkimuksista huolimatta-, että kuinka pieni osa asiakasrekistereihin kuuluvista ihmisistä on kaltaisiasi negatiivisia asennevammaisia, niin taas pahoittuisi mielesi.
Heitä kun on keskimäärin sadan asiakkaan joukossa 0-10 riippuen kuinka hyvin kohdistettua em. rekisteri on. Ihan harmiksesi voin myös senkin vielä tuoda esiin, että ala tänä taloustaantumankin aikana elää ja voi hyvin, toisin kuin moni muu bisnes.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Tässä ihan hyvä Iltasanomien artikkeli puhelinmyynnistä ja huijauksista. Tämä osuu tosin vuoteen 2010, eli joiltain osin tämä tieto on vanhentunutta. Ei kuitenkaan siltä osin, mistä puhelinmyynnistä on pohjimmiltaan kysymys:

N huijaa - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat



Sekä tämä, josta jo aiemmin mainitsin:

Ja sinä taas ihan tieten tahtoen "unohdat" mitä tähän yli 3 vuotta vanhaan artikkeliin vastasi alan kunnollisia toimijoita edustava Suomen Asiakasmarkkinointiliitto:

- Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Linkki vie Iltasanomissa julkaistuun vastapuolen vastineeseen.
PS. Hyvät firmat (joita todella on monia), eivät tee eettisesti tai moraalisesti arveluttavia kauppoja. Jos myyjä sortuu tällaiseen ohjeistuksen vastaisesti, saa hän ensi varoituksen ja asian toistuessa hänet irtisanotaan. Näin meillä ja tämä on faktaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja niin kauan kuin laki ei määrittele puhelinmyyntiä kotirauhan rikkomiseksi, on Teidän ylhäisyytennekin siihen sopeuduttava.

Tässä onkin juurikin se syy, miksi puhelinmyyjiin suhtaudutaan niin penseästi. Kyllä, olen melkoisen varma siitä, että vaikka suurin osa ihmisistä osaakin käyttäytyä asiallisesti puhelimessa, sitä soittanutta puhelinmyyjää manataan ääneen heti puhelimen sulkeuduttua. Siksi nämä "huonosti puhelimessa käyttäytyvät myyjät" eivät anna mitään oikeaa kuvaa siitä, kuinka vittumaisina ihmiset pitävät pääsääntöisesti näitä soittelijoita.

Minäkään en ole suuttunut puhelinmyyjälle kuin kerran. Se tapahtui silloin kun sain taas yhden näistä "olette osallistuneet kyselyyn, joten saatte ilmaiseksi lehdet..." -puheluista. Silloinkin säilytin mielestäni asiallisuuden, vaikka kerroinkin myyjälle mielipiteeni tällaisista markkinointikeinoista ja pyysin häntä miettimään, moniko vanhuskin on haksahtanut tilaamaan lehtiä, joita ei oikeasti edes tarvitse, kun luulee voittaneensa jotain.

Kyllä. Puhelinmyyjät hyödyntävät lain suomia mahdollisuuksia varsin tehokkaasti. Siitä huolimatta he häiritsevät ihmisten rauhaa kotona, vaikka laissa määritelty kotirauhan rikkominen ei täyttyisikään. Samaten he käyttävät epäselviä tai virheellisiä myyntiargumentteja ja huijaavat yksinkertaisia ihmisiä tilaamaan lehtiä, joita nämä eivät tarvitse. Siltikään lakia ei tässäkään rikota, elleivät nämä ihmiset ole sitten holhouksenalaisia.

Mutta lakeja voidaan tarvittaessa myös muuttaa...

Minun kävi ainakin sääliksi sitä linkittämäni asfalttikoneenkuljettaja-poloista laskuhelvetissään... Lain mukaan puhelinmyyjät tekivät varmasti oikein kun hyötyivät hänestä... Toiminnan moraalisuudesta (tai sen puutteesta) ei liene epäselvyyttä...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja sinä taas ihan tieten tahtoen "unohdat" mitä tähän yli 3 vuotta vanhaan artikkeliin vastasi alan kunnollisia toimijoita edustava Suomen Asiakasmarkkinointiliitto:

En unohda tarkoituksella, vaan näin tämän nyt ensimmäistä kertaa. Varmasti näinkin käy. Siksi minä en esimerkiksi tee ikinä mitään diiliä puhelimessa. Haluan ensin oikeasti tietää, mitä olisin hankkimassa, ja millä ehdoilla. Suosittelen muillekin. Asiakkaissa on varmasti myös mulkkuja, se on ihan selvää.

Kerran tosin puhelinmyyjän ehdotuksesta vaihdoin laajakaistani nopeampaan hinnan pysyessä kuitenkin samana. Paskat, hinta nousi. Palautetta Soneralle, ja homma kuitattiin ja pahoitteluna vielä pieni alennus seuraavaan laskuun. Silloin minulle sanottiin, että valitettavasti näitä tapauksia on aina välillä, että puhelinmyyjä lupaa asioita, joita ei ole oikeasti tarjolla. En tiedä, menikö tuo myöhempään käsittelyyn.

PS. Hyvät firmat (joita todella on monia), eivät tee eettisesti tai moraalisesti arveluttavia kauppoja. Jos myyjä sortuu tällaiseen ohjeistuksen vastaisesti, saa hän ensi varoituksen ja asian toistuessa hänet irtisanotaan. Näin meillä ja tämä on faktaa.

Mutta entäpä silloin, jos ohjeistus onkin eettisesti tai moraalisesti arveluttava? En minä ainakaan usko, että nämä "henkilökohtaiset palkinnot" olisivat puhelinmyyjien itse keksimiä. Tätä käytetään niin paljon, että joko hyviä firmoja on vähemmän tai firmojen käsitys hyvästä moraalista/etiikasta on erilainen kuin keskivertoihmisellä.

Yksi esimerkki tästä huonosta toiminnasta on jo se, että kouluttajat oikein ohjeistavat puhelinmyyjiä olemaan kysymättä, soittivatko he pahaan aikaan.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Tässä onkin juurikin se syy, miksi puhelinmyyjiin suhtaudutaan niin penseästi. Kyllä, olen melkoisen varma siitä, että vaikka suurin osa ihmisistä osaakin käyttäytyä asiallisesti puhelimessa, sitä soittanutta puhelinmyyjää manataan ääneen heti puhelimen sulkeuduttua. Siksi nämä "huonosti puhelimessa käyttäytyvät myyjät" eivät anna mitään oikeaa kuvaa siitä, kuinka vittumaisina ihmiset pitävät pääsääntöisesti näitä soittelijoita.

Minäkään en ole suuttunut puhelinmyyjälle kuin kerran. Se tapahtui silloin kun sain taas yhden näistä "olette osallistuneet kyselyyn, joten saatte ilmaiseksi lehdet..." -puheluista. Silloinkin säilytin mielestäni asiallisuuden, vaikka kerroinkin myyjälle mielipiteeni tällaisista markkinointikeinoista ja pyysin häntä miettimään, moniko vanhuskin on haksahtanut tilaamaan lehtiä, joita ei oikeasti edes tarvitse, kun luulee voittaneensa jotain.

Kyllä. Puhelinmyyjät hyödyntävät lain suomia mahdollisuuksia varsin tehokkaasti. Siitä huolimatta he häiritsevät ihmisten rauhaa kotona, vaikka laissa määritelty kotirauhan rikkominen ei täyttyisikään. Samaten he käyttävät epäselviä tai virheellisiä myyntiargumentteja ja huijaavat yksinkertaisia ihmisiä tilaamaan lehtiä, joita nämä eivät tarvitse. Siltikään lakia ei tässäkään rikota, elleivät nämä ihmiset ole sitten holhouksenalaisia.

Mutta lakeja voidaan tarvittaessa myös muuttaa...

Minun kävi ainakin sääliksi sitä linkittämäni asfalttikoneenkuljettaja-poloista laskuhelvetissään... Lain mukaan puhelinmyyjät tekivät varmasti oikein kun hyötyivät hänestä... Toiminnan moraalisuudesta (tai sen puutteesta) ei liene epäselvyyttä...

Lain mukaan kun mennään ja siis noudatetaan tinkimättä sitä sääntöä, että kauppaa ei tehdä niiden kanssa jotka eivät ehtoja selvästi ymmärrä, niin kaikki on ok!
Kyllä tämä asfalttikoneenkuljettaja on taas hyvin kärjistetty esimerkki, jollaisia ei auta mennä yleistämään.
Jos ihminen on altis houkutuksille ja tyhmille valinnoille, saa kyllä aivan varmasti taloutensa kuralle ihan ilman puhelinmyynnin osuutta asiaan.
Ihminen joka elää yli varojensa ja kohtuutensa sortuu aivan varmasti helpommin, useammin ja vakavammin esim. pikavippeihin ym. luottoihin, voi ostaa luotolla autoja, kodinelektroniikkaa, viihdettä ym. ja voi myös helposti pilata elämänsä päihteillä ym. jutuilla joista aivan varmasti on paljon enemmän ja ratkaisevampaa haittaa kuin satunnaisten puhelinmyyntikauppojen tuomista laskuista. Jos joku on oikeasti niin tyhmä että ostaa ja hankkii kaikkea mihin ei ole varaa ja tarttuu kaikkiin tarjottuihin asioihin niin sellainen voi kyllä ihan vain itseään syyttää ja tarvitsee holhoojan vaikka olisi kuinka täysikäinen.
Olihan Karpon ohjelmassakin vuosia sitten ukko, joka esitteli useita pankin käräjille viemiä lainojen maksulappuja ja valitti kuinka ne siellä tarjosivat näitä ja olivat niin mukaviakin ja houkuttelivat hänet moiseen hulluuteen eivätkä sitten ongelmien ilmaannuttua rahojen tuhlaamisen jälkeen tulleetkaan vastaan vaan nyt vaativat häneltä maksua.
Karpokin jo tuolloin totesi, että asiahan on niin että tyhmyydestä sakotetaan ja se on ihan oikein.
 

KIMPE

Jäsen
Tähän piti jo eilen puuttua, mutta näköjään unohtui. Eihän tuossa vertauksessa ole mitään järkeä. Asiakas on jo tietyn kaupan sisällä, jolloin häntä ei luulisi haittaavan, mikäli hevi-osaston myyjä tulee auttamaan oikean jogurtin etsimisessä, mikäli lihamestari tarjoutuu kertomaan hedelmistä jne. Mutta olisiko sinusta ihan ok, mikäli K-kaupan lihamestari alkaisi aggressiivisesti myymään sinulle naapurikaupungin Tarjoustalossa tarjouksessa olevaa moottorisahaa? Ja kun sanot, että olen nyt ruokaostoksilla, enkä muutenkaan tarvitse moottorisahaa, niin myyminen jatkuu, ihan kuin hän ei olisi edes kuullut mitä juuri äsken sanoit. Veikkaan, että pitäisit tilannetta absurdina ja epämiellyttävänä.

Niin siis tarkoituksena tuossa oli minkä kirjoitin oli lähinnä vastata näihin "reviiri-asioihin", joihin mielestäni tuo vertaus sopii, vaikka kuten sanoit on myös omasta mielestäni hieman ontuva näin jälkeenpäin ajateltuna.

Ymmärrän kyllä hyvin joidenkin vihaisuuden puhelinmyyjistä, koska sitä toimintaa tuottavilla yrityksillä meni muutama vuosi sitten hyvinkin lujaa ja keinot olivat aikalailla harmaalla alueella. Nykyäänhän hyvin moni tele- ja lehtitalo on ottanut itselleen haltuun nämä myyntihommat, joissa valvonta on paljon tarkempaa, koska se on oman edun ja imagon mukaista, eikä enää ulkoisteta niitä muihin firmoihin. Nämä firmat hoitavat suurimmaksi osaksi leiviskänsä oikein

Ihmiset valehtelee niin paljon tuosta asiasta, jos kysyy "onko paha paikka". Kuten joku sanoikin aiemmin, niin 9 / 10 sanoisi olevan paha paikka ja mahdollisesti useampi potentiaalinen asiakas menisi ohi. Jos kertoo kuka on ja mistä soittaa ja kertoo olevansa pahassa paikassa ja taustalla kuuluu liikenteen ääni, niin luulisi ymmärtävän lopettaa.

Ylipäätään itseäni hämmentää, miten jotkut tuntuvat vetäneen herneen nenään puhelinmyyjistä, kyllä soittavat joskus huonoon aikaan, mutta jos vievät aikaa sen 25-30sec kun kertovat ettei osta mitään niin ei siitä voi useamman vuoden mielipahaa tulla kenellekkään? Onneksi itselleni ei ole tullut tuollaisia patoumia.

Mielestäni tuo sähköposti asia on hieman monimutkaisempi, jos sinne tulisi 2-3viestiä viikossa niin ihan sama minulle. Jos tulisi taas 100 viestiä viikossa eri asioista niin varmasti alkaisi ärsyttämään. Tuskimpa kuitenkaan kenellekkään soitetaan sataa kertaa viikossa puhelinmyynnin osalta?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tapaus sonera ja heidän puhelinmyyjänsä. Muutin pari vuotta sitten vanhaan taloon jonka sisäverkko ei päästä 8Mb enempää läpi ja muutin 24 nopeudesta liittymän tuohon 8. Menee muutama kuukausi ja Sonera soittaa ja tarjoaa jotain stanan kotitv-pakettia. Sanon ettei nopeus riitä eikä oikein muutenkaan kiinnosta ja pyysin laittaamaan tietohin ettei kannata soitella ja tarjota lisää nopeutta kun ei toimi. Menee muutama kuukausi, eikö ne perkeleet soita taas ja samaa laulua. Samat sanat taas ja menee puoli vuotta. Nyt tarjotaan määräaikaista sopparia nykyisen hinnalla ja nopeuden nostoa 24Mb. Ei perkele. Kun ei toimi ja joka kerta mainitaan ja pyydetään ettei tarvi näissä merkeissä soitella...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös