Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 332 135
  • 1 378

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itselläni alkaa menemään käpy jo aika rankasti Soneran puhelinmyyjiin. 2 viikon aikana soittaneet 5 kertaa samalla "viihdepalvelu asialla". 2. kerrasta alkaen pyysin olemaan soittamatta, koska en kaipaa muutoksia viihdepakettiini. Eikö ne osaa siellä vetää meikäläisen nimeä yli vai mistä mättää. Lisäksi osaavat kyllä kaupata lisää paketteja mutta ei purkaa olemassa olevia, saati kertoa milloin sopimus umpeutuu. Turhauttavaa touhua.

Vähän ihmeelliseltä kuulostaa sekin, että eivät muka osaa tai halua kertoa sopimuksen umpeutumispäivämäärää.

Voihan se olla, että soittelevat ihan eri firmoista noita puheluita. Sonerahan lienee ulkoistanut noita kanavapakettien myyntejä eri puhelinmyyntifirmoille. Ja niillä firmoilla taas ei välttämättä (tai luultavasti) ole pääsyä Soneran rekistereihin, jolloin ne myyjät ei oikeasti näe olemassa olevia sopimuksia tai niiden tietoja. Jos taas on yhteydessä suoraan Soneraan, niin silloin varmasti homma toimii paremmin, ainakin noiden juttujen osalta.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Totta kai pitäisi olla soittamatta mikäli asiakas sitä on pyytänyt. Mutta kannattaahan se soitella, vaikka asiakas olisi useamman kerran kieltäytynyt. Esim. mä lopulta tartuin koukkuun, kun tarpeeksi monta kertaa jaksoivat yrittää.

Itselläni tilanne sellainen, että saatan muuttaa piakkoin, joten en vielä uskalla ottaa mitään uusia paketteja turhaan. Mutta jospa ne nyt olisivat viimein uskoneet että ei tarvitsisi soitella.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Minusta puhelin- ja ovelta ovellemyyjat ovat vain reviirihäiriköitä.

Luurin korvaan lyömisellä olen saanut yli viisi vuotta olla rauhassa ilman puhelinterroria. Kokemus osoitti, että kaiken maailman estolistat ja kauniit kieltäytymiset eivät estäneen puhelinmyyjien häiriköintiä, mutta sitkeä ja järjestelmällinen luurin korvaan lyöminen lopetti tämän riesan. Elämä ilman kotihäirikköjä on ihan mukavaa.

Hahaa, siis yli 5 (viisi) vuotta olet saanut olla rauhassa ilman puhelinterroria ja silti meinaa yhä vieläkin kohonnut verenpaine poksauttaa ohimosuonesi?
Joskus sitä ihan vakavissaan ihmettelee, onko ihmisellä kaikki ihan ok, jos joku myyjän soittaminen saa kohteen kuin perseeseenammutuksi karhuksi?
Ainakaan todellisia huolia ei kait ole jos puhelimen pirahtaminen aiheuttaa näin voimakkaan reaktion. Siitä plussat sinulle, että eipä ole mennyt myyjiltä aika haaskoon kanssasi kun olet fiksuutesi myöntäen heti kuulematta asiaa iskenyt luurin korvaan. Olis se vaan kivaa kun joskus joku soittaisi sinulle kertoakseen jostain kilpailusta saamastasi voitosta, niin saisi joku muu ko. palkinnon kun ei kerran sinulle kelvannut. Joskushan erilaisissa kilpailuissa laitetaan vain nimi ja puhelinnumero.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Nuo paskiaiset ovat nykyään sinnikkäitä tosiaan, eivät anna tilaisuutta ja suunvuoroa sanoa ei, vaan lukevat sen kusisen litaniansa väkisin loppuun ja sitten kysyvät lopuksi, että laitetaanko tulemaan. Nykyään sanon heti kärkeen kerran ei ja sitten lyön luurin korvaan.

Typerää jeesustelua, kun jossain lehdessä puhelinmyyjät itkivät, että älkää vastatko puhelimeen, jos kerran on huono hetki, kiire töissä yms. paskaa, helvetti, kyllä ainakin minun täytyy kesken töiden vastata puheluihin, eikä minulla todellakaan ole kaikkien mahdollisten oikeasti tärkeiden saapuvien puheluiden numeroita muistissa, että se siitä, mulkut.

Lisäksi nuo paskiaiset nykyään ajoittavat puhelunsa tarkasti vapaapäiviin ja vapaahetkien päikkäreiden aikaan.

Ai niin, ja nämä hassunhauskat savolaisittain viäntävät ja muut murre-urpot myyjät saavat välittömän punaisen luurin, ei toimi lupsakkuus mulle, olen junteille allerginen.


Vai sillä lailla? Tiesitkö muuten että te hassunhauskat tsa.. öh stadilaiset vasta huvittavia olettekin. Monelta myyntityötä tekevältä olen kuullut palautetta siitä, miten teillä pk-seudun "ei-junteilla" on aina se kuuluisa "paha paikka". Jos joku soittaa työaikaan on se aivan kamala asia, mutta siellä se aika on vaan niin kallista, ettette kerkeä kuitenkaan edes sitä mainitsemaan, että ei saa soitella silloin tai tällöin vaan parin kirosanan säestämänä törkkäätte luurit korvaan ja tästä suuresta "ei-juntista" sivistyksestä valistunut myyjä merkkaa kuuliaisesti muistiin koneelleen/papereihinsa että soitettu klo 14.30, oli töissä -soitettava uudestaan muuna aikana-.
Tästä seuraa se, että kun seuraavalla kerralla tietosi tulevat myyjällä vastaan hän huomaa että kello on nyt 17.25 , jolloin et ehkä olekaan työpaineiden suututtama ja niinpä hän soittaa taas sinulle ja saat sen puhelun vapaa-ajallasi jolloin se tietysti pk-seudun hektisessä urbaanissa menossa surfailevalle "ei-juntille" onkin nyt jo maailmanlopun asia kun hänen korkeuttaan joku juntti taas suvaitsee häiritä. Ja vielä omalla ajalla! Tärkeänä ihmisenä pk-seudun "ei-juntti" ei tietenkään voi edes nokostensa ajaksi laittaa puhelintaan äänettömälle, hänhän on täysin korvaamaton olento jonka tulee olla kaikenaikaa kaikkialla kaikkien tavoitettavissa. Tässä pk-seudun "ei-juntti" saa maksaa ihan siitä omasta tyhmyydestään ja ylemmyydentunteestaan joka esti häntä viimeksi työaikana häntä häiritessä käyttämästä noin 7 sekuntia siihen että olisi vaivautunut kertomaan että häntä ei saa lähestyä jatkossa puhelimitse tai jopa olisi kertonut että tarjottu hyödyke ei nyt kiinnosta. Puhumattakaan siitä että tämän pienen eleen olisi voinut tehdä jopa olemalla kohtelias, jolloin myyjälle ei synny kiusausta antaa nimeäsi kantavan vahingon kiertää samalla huvittuneena kuvitellen kuinka siellä taas ensi kerrallakin "ei-juntti" saa jättislaagin kun seuraava puhelu tavoittaa hänet.
Mutta ei, mieluummin käytät tänne kirjoittamaasi vuodatukseen kymmeniä kertoja pitemmän ajan koko ajan "ei-junttiuttasi" todistellen vaikka käytös viittaa ihan muuhun. Kovin moni puhelu tuskin jää saamatta täällä valittamisesi ansiosta. Onnea ja menestystä sinulle valitsemallasi tiellä.
Hymyilyttää jo ajatuskin siitä kun seuraavalla kerralla myyjä soittaa sinulle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vai sillä lailla? Tiesitkö muuten että te hassunhauskat tsa.. öh stadilaiset vasta huvittavia olettekin. Monelta myyntityötä tekevältä olen kuullut palautetta siitä, miten teillä pk-seudun "ei-junteilla" on aina se kuuluisa "paha paikka". Jos joku soittaa työaikaan on se aivan kamala asia, mutta siellä se aika on vaan niin kallista, ettette kerkeä kuitenkaan edes sitä mainitsemaan, että ei saa soitella silloin tai tällöin vaan parin kirosanan säestämänä törkkäätte luurit korvaan ja tästä suuresta "ei-juntista" sivistyksestä valistunut myyjä merkkaa kuuliaisesti muistiin koneelleen/papereihinsa että soitettu klo 14.30, oli töissä -soitettava uudestaan muuna aikana-.

Minä ainakin havaitsin (nyt onneksi olen saanut vuoden verran olla rauhassa, kun vaihdoin puhelinnumeroni salaiseksi), että puhelinmyyjät lopettivat jossain vaiheessa tiedustelun siitä, soittivatko he pahaan aikaan. Ja alkoivat välittömästi kertoilla siitä, kuinka hienoja tarjouksia heillä on ties mihin lehteen. Minua ainakin vitutti tuo. Siinä on pakko sanoa väliin, että "anteeksi vaan, mutta olen nyt töissä".

Pari kertaa minua joskus muinoin jopa jossain määrin kiinnosti puhelinmyyjän tarjoama hyödyke. En kuitenkaan halunnut tehdä heti puhelimessa kauppoja, joten pyysin, että soittavat viikon päästä uudestaan, mihin mennessä ehdin käydä läpi heidän tarjoamansa hyödykkeen sisällön. Ei muuten kummallakaan kerralla tullut soittoa takaisin...

Sinä kun puolustelet puhelinmyyjiä, niin kerrohan, onko sinusta hyvää ja eettistä markkinointia väittää puhelimessa, että henkilö on voittanut jonkun palkinnon tai vastannut aikaa sitten kyselyyn, mistä hänet palkitaan ilmaisella lehdellä, josta pitää maksaa vain käsittelykulut. Perkele, moni vanhus tai jotenkin yksinkertainen ihminen on haksahtanut tähän paskaan ja tilannut lehden, jota ei oikeasti edes tarvitsisi. Miksi pitää markkinoida tuollaisella paskalla? Miksi ei voida sanoa, että meillä on nyt tutustumishintaan teille erittäin halpa tarjous tarjolla?

Ainakin Tekniikan maailmaa ja Apua on näillä argumenteilla kaupattu meikäläisellekin ties kuinka moneen kertaan.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tätä ketjua kun lukee, niin ainakaan sympatiat itse puhelinmyyjiä kohtaan eivät lisäänny. Pirun ylimielisen tuntuista porukkaa - tosin eikait ihan tuohon hommaan kuka tahansa pystykään. En pysty ymmärtämään, miten joku tuota hommaa voi elääkseen tehdä - poislukien opiskelijat ja muut väliaikaisen tulonmuodostuksen perässä olevat keikkatyöläiset.

Jos tarvitsen elämääni jotain, haen sen itse. En tarvitse kenenkään soittoa asiasta, en ovelle koputusta jne. Eipä nuo myyntitykit onneksi minulle aikoihin ole soittaneetkaan, hyvä näin.

En myöskään ymmärrä, miksei liittymää puhelimeensa avatessa voisi laittaa raksia kohtaan "haluan suoramarkkinointia puhelimeeni" nykyisen päinvastaisen tilanteen sijaan. Tuolloin ne, joille soitetaan, aidosti olisivat halukkaita kaupantekoon ja ne, jotka raksia eivät laittaisi, saisivat jäädä rauhaan.
 

lihaani

Jäsen
Hahaa, siis yli 5 (viisi) vuotta olet saanut olla rauhassa ilman puhelinterroria ja silti meinaa yhä vieläkin kohonnut verenpaine poksauttaa ohimosuonesi?
Joskus sitä ihan vakavissaan ihmettelee, onko ihmisellä kaikki ihan ok, jos joku myyjän soittaminen saa kohteen kuin perseeseenammutuksi karhuksi?
Ainakaan todellisia huolia ei kait ole jos puhelimen pirahtaminen aiheuttaa näin voimakkaan reaktion. Siitä plussat sinulle, että eipä ole mennyt myyjiltä aika haaskoon kanssasi kun olet fiksuutesi myöntäen heti kuulematta asiaa iskenyt luurin korvaan. Olis se vaan kivaa kun joskus joku soittaisi sinulle kertoakseen jostain kilpailusta saamastasi voitosta, niin saisi joku muu ko. palkinnon kun ei kerran sinulle kelvannut. Joskushan erilaisissa kilpailuissa laitetaan vain nimi ja puhelinnumero.

En tiedä, heittäydytkö tyhmäksi, mutta koetan vääntää rautalangasta:

- Puhelinmyyjän ammatti on maailman halveksituin ovelta-ovelle myyjän ohella.

- Puhelin- ja ovelta-ovelle myynti ovat ainoat ammatit, joissa pelkästään ansiomielessä tunkeudutaan ihmisen lähireviirille. Lehti-, tolppa-, TV- netti- tai suorajulkaisumainokset voi jättää täysin huomiotta. Ne eivät katkaise unta, työsuoritusta ta kylpyä. Kun puhelin on hankittu, niin sen soidessa ihmiset katsovat, mistä soitetaan. Eli uni tai työsuoritus häiriytyy. Tämä on se syy, miksi sinua ja kollegojasi halveksitaan niinkin paljon.

Ei ole mikään selitys, että kotona voi panna puhelimen pois päältä tai äänettömälle, niin ei tarvitse vastata pahassa tilanteessa, kuten päiväunilla tai suihkussa tai muussa keskittymistä vaativassa tilanteessa.

Hulluudessaan huippua on, että voi tilata MAKSUSTA nimensä joihinkin estolistoihin, että puhelinmyyjät eivät soittelisi kotiin tai työpaikalle.

Siksi vaadin, että puhelinmyynti pitää välittömästi kieltää kotirauhan nojalla.

Nimimerkki "kolme tietosanakirjasarjaa kuolinpesästä divariin kantanut"
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinä kun puolustelet puhelinmyyjiä, niin kerrohan, onko sinusta hyvää ja eettistä markkinointia väittää puhelimessa, että henkilö on voittanut jonkun palkinnon tai vastannut aikaa sitten kyselyyn, mistä hänet palkitaan ilmaisella lehdellä, josta pitää maksaa vain käsittelykulut.

Tähän olisi kyllä hienoa saada kattava vastaus. Epäilen kuitenkin, että sellaista ei tule, koska olen muistaakseni vuonna 2006 yrittänyt tässä ketjussa ensimmäisen kerran asiaa tiedustella ja sen jälkeen vuosien saatossa muutamaan otteeseen, mutta lähes tuloksetta. Yhden kerran joku vastasi jotain järkevähköä, mutta enpä siitäkään enää yksityiskohtia muista, enkä jaksa alkaa etsimään vanhoja viestejä.

Hassua, miten moni on saanut noista "asiakaskyselystä/hyvästä asiakkuudesta/arvonnasta/mistä vaan" vaikka mitä hienoja etuja, vaikka eivät olisi ikinä mihinkään arvontaan tai asiakaskyselyyn osallistuneet. Ilmaiset muutaman kympin lehdetkin ovat jo käsite itsessään. Kertaakaan ei ole käynyt niin, että tässä ketjussa puhelinmyyjäksi tunnustautuneet olisivat suoraan myöntäneet kusettaneensa ko. tavalla asiakkaitaan. On se omituista, että tänne ovat sattuneet valikoitumaan pelkästään ne rehelliset ja suoraselkäiset puhelinmyyjät, joiden edustamissa yrityksissä ei tätä kusetusta tapahdu.

Edelleen se vastaus kiinnostaisi: Minkä takia puhelinmyyjät väittävät kirkkain silmin jotain, mikä ei pidä paikkaansa, eli toisin sanoen valehtelevat käytännössä heti ensimmäisestä lauseesta alkaen? Ja sitten vielä kehdataan ihmetellä jengin ynseää suhtautumista koko puhelinmyyntialaan.
 

KIMPE

Jäsen
Edelleen se vastaus kiinnostaisi: Minkä takia puhelinmyyjät väittävät kirkkain silmin jotain, mikä ei pidä paikkaansa, eli toisin sanoen valehtelevat käytännössä heti ensimmäisestä lauseesta alkaen? Ja sitten vielä kehdataan ihmetellä jengin ynseää suhtautumista koko puhelinmyyntialaan.

Vaikka jonkin verran alalla olen ollutkin niin en oikein suoranaisesti ymmärrä kysymystä. En itse koe valehdelleeni myydessäni jotain, vaan olen mennyt sen käytettävissä olevan tiedon perusteella, mitä olen mahdollisesti saanut asiakkaalta itseltään tai valmiista tiedoista. Tokihan omalla kohdalla on vain kokemusta yhdestä yrityksestä, mutta pääpuolinen kuva on se, että tuohon meininkiin ei kannata lähteä. Nykyään kaikki puhelut taidetaan nauhoittaa, joten se kusettaminen on suhteellisen lyhyt tie. Myös tuon puheliittymiin liittyvän kiellon kohdalla tarkennettiin tuota lainsäädäntöä, joten siihen kuuluu muutama muukin protokolla asia, jotka pitää tehdä aina kaupan syntyessä.

Ymmärrän toki, että on niitäkin yrityksiä/henkilöitä, jotka yrittävät kusettaa ja sitä parhaansa mukaan tekevät, mutta itse en ole kohdannut kovinkaan montaa kertaa heitäkään, vaikka muutaman lehtitilauksen olenkin tehnyt puhelimenvälityksellä (esmes Veikkaajan aikoinaan ja nyt on ollut tilattuna viitisen vuotta).

Samalla lailla puhelimessa tehty kaupankäynti on asiakaspalvelua kuin jossakin kaupassa asioidessa, en itse näe sitä kovinkaan vaikeaksi puhua molemmille kunnioittavasti ja asiallisesti, kiinnosti asia tai en. En ihan heti alkaisi raivoamaan lihatiskilla, jos lihamestari kehtaa puhutella ja kysyä miten voi auttaa kun katson vieressä olevaa hedelmähyllyä.

Taitaa tässäkin asiassa olla sama vanha jekku kuin hyvin monessa muussakin asiassa eli vähemmistö pilaa hyvinkäyttäytyvän enemmistön maineen. Monella tuntuu olevan hyvin suuret ennakkoluulot alaa kohtaan(itsellänikin oli) ja itse olen nyt jonkin aikaa kyseistä hommaa tehnyt niin oikeastaan pelkästään positiivisesti olen yllättynyt.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Hassua, miten moni on saanut noista "asiakaskyselystä/hyvästä asiakkuudesta/arvonnasta/mistä vaan" vaikka mitä hienoja etuja, vaikka eivät olisi ikinä mihinkään arvontaan tai asiakaskyselyyn osallistuneet.

Itselleni joskus tuli puhelu, joka alkoi juurikin noilla sanoilla "olette osallistuneet meidän arvontaan...". Kysyin, mihinkä arvontaan ja milloinka ja soittaja ei nyt tähän osannut vastata. Pyysin ottamaan selvää ja soittamaan sitten uudelleen takaisin. Ei tullut uutta puhelua, mistä en nyt kuitenkaan mieltäni pahoittanut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikka jonkin verran alalla olen ollutkin niin en oikein suoranaisesti ymmärrä kysymystä. En itse koe valehdelleeni myydessäni jotain, vaan olen mennyt sen käytettävissä olevan tiedon perusteella, mitä olen mahdollisesti saanut asiakkaalta itseltään tai valmiista tiedoista.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Okei, eli myyjä on toisen käden tietojen varassa. Eli siis se on se myyjän työnantaja, joka jauhaa paskaa? Vai mistä ne asiakasrekisterit oikein tulevat? Joku siinä ei täsmää, että myyjä haluaa palkita minut esim. asiakaskyselyyn osallistumisesta, jollaiseen en ikinä ole osallistunut. Joku kusettaa, eikä se ainakaan ole asiakas. Ja koska myyjä on se joka valheella avaa pelin, on täysin oikein, että hän siitä "kärsii" myös seuraukset.

Ja kyllähän se myyjä tietää, että ei se asiakas ole osallistunut mihinkään arvontoihin tai muihin, josta nyt lähdetään palkitsemaan. Mikäli ei tiedä, niin viimeistään asiakkaan kertoman asian oikean laidan jälkeen tietää. Kun seuraavakin asiakas sanoo samaa, pitäisi myyjälle jo aueta, että miten moraalisesti arveluttavassa firmassa on töissä. Tekisi mieleni sanoa, että arveluttavalla alalla, mutta ei nyt sitten yleistetä.
 

Teloch

Jäsen
Vai mistä ne asiakasrekisterit oikein tulevat?

Joku vuosi sitten kun olin tekemisissä puhelinmyyntifirman kanssa, siellä ainakin ostettiin asiakasrekisteri jostain könttänä. Tuliko siinä sitten kertaostolla montakin tuhatta "asiakasta", sitä en osaa sanoa, mutta näin ainakin tuossa ihanaisessa yrityksessä.
 

KIMPE

Jäsen

Ilmeisesti pääpaino on näissä lehtimyynneissä, jos yhtään olen ymmärtänyt näistä kommenteista ja muista vastaavista.

Voihan jotkin yritykset käyttää noita "valheellisia" arvontoja ja vastaavia kilpailuja saadakseen asiakkaita, mutta aika usein esimerkiksi netissä on nykyään niin paljon mainosbannereita ja vastaavia, että aika moni on erehtynyt vastaamaan johonkin 2-3 sanan kyselyyn, jossa kysytään lopuksi puhelinnumeroa ja nimeä, jotka sitten laittaa palkinnon toivossa sinne. Ei satu voittamaan, mutta jokin telemarkkinointia harrastava yritys ostaa sitten tältä tämän aineistoin, jossa nimimerkki Trenchtown tiedot on ja mahdollisesti voittava arpalipuke. Ei suoranaista valehtelua, mutta liikutaan harmaalla alueella?

Eräs helppoa esimerkki on jokin paikallislehti, jossa jokin yritys järjestää arvonnan konserttilipuista ja sitä tapahtumaa tukee yritys A, henkilö B täyttää arpalipukkeen ja lähettää sen eteenpäin yritykselle C, joka taas jakaa saamansa tiedon ja informaation yritykselle A, joka taas suorittaa telemarkkinointia henkilöä B:lle, joka on vastannut kyselyyn. Mainoksen alareunassa on lukenut teksti, joka kertoo tietojaluovutettavan eteenpäin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, lehtimyyntiä tarkoitan. Ymmärrän mitä tarkoitat, enkä voi vastata kuin omasta puolestani varmaksi, mutta mulle on useamman kerran soitettu ja myyty jotain lehteä. On luvattu tuntuva alennus "kiitokseksi hyvästä asiakkuudesta", vaikka en ole ko. lehteä tai edes saman kustantamon lehteä koskaan tilannut. Lisäksi olen aivan varma, että en ole osallistunut mihinkään asiakaskyselyihin tai arvontoihin, en luovuta yhteystietojani mihinkään, joka vähänkin vaikuttaa epämääräiseltä. Oikeastaan voisi yleistää, että yleensäkään en luovuta yhteystietojani mihinkään, piste.

Kun nuo moraalisesti harmaalla alueella kikkailut (valehtelut) jätettäisiin pois, tulisi puhelinmyynnistä läpinäkyvämpää, jonka taas uskoisin lisäävän ihmisten luottamusta puhelimessa ostamiseen.

¨
"valheellisia"

Tästä kun jätetään lainausmerkit pois, niin ollaan ainakin omalla kohdallani totuuden äärellä.
 
Mainoksen alareunassa on lukenut teksti, joka kertoo tietojaluovutettavan eteenpäin.
Tuskinpa tarvitsee edes lukea, eiköhän riitä että asia mainitaan rekisteriselosteessa joka taas on piilotettu johonkin aivan muualle.

Puhelinmyyntiä tehdessä oli hauskaa tylyttää näitä kilpailuihin osallistuneita itseriittoisia miehiä jos rupesivat hyppimään silmille tuon "mistä olette numeroni saaneet" -aiheen tiimoilta.

- No te olette näköjään vastanneet netissä tällaiseen "voita romanttinen hotelliviikonloppu tallinnan sykkeessä" -kilpailuun, jossa olette ilmoittaneet että nämä ja nämä asiat kiinnostavat joita sinulle olisin tarjoamassa. Asuittehan vielä tässä... paskatie 69:ssa?



Niin ja valehtelusta. En ikinä valehdellut, mutta varmasti sadoista kaupoista on aiheutunut asiakkaalle harmia.
 

zucchini

Jäsen
Yrityspuolella erilaisia nettihakemistopalveluja kaupittelevat myyjät aloittavat yleensä myyntipuheensa sillä, että tarkistetaan, pitävätkö yrityksen yhteystiedot yhä paikkansa, ja kysytään, jatketaanko tilausta tällekin vuodelle. Näin myös niille yrityksille, jotka eivät ole palvelua tarjoavalta yritykseltä koskaan mitään tilanneetkaan. Alkukesästä sanoinkin myyjälle suoraan, ettei toiminimeni tietoja ole koskaan ollut palvelussa ainakaan maksullisina, ja tämän myyjä myönsikin. Eli yrityspuolella ainakin moni valehtelee suoraan siinä toivossa, että saavat tilauksen helposti, kun vastaaja kuvittelee jatkavansa jotakin vanhaa tilausta.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En tiedä käytiinkö tämä jo tässä läpi, mutta mitä helvettiä? Joku nettimainos, katumainos tai tv-mainos on verrattavissa puhelinmyyntiin? No ei saatana.

Nettimainos on pahimmillaankin sellainen, että se peittää koko näytön hetkellisesti tai sun pitää jopa klikata kerran, että siirry varsinaiselle sivulle. Televisioissa joo on oikein mainoskatkot, mutta ne kuuluvat ilmaiskanaville, joiden avulla saat juuri sen ohjelman mitä oletkin katsomassa (pl. yle).

Nämä tosiaan on valintoja, valitset mennä sellaiselle sivulle, jossa mainoksia on (ja jätät nämä estämättä) tai valitset kattoa tv-ohjelmia ilmaistarjonnasta.
Puhelinmyynti ei ole millään tapaa valinta, vaan sulle soitetaan ja tyrkytetään, sulle ei anneta puheenvuoroa ennenkuin se monologi on loppuun asti luettu ja senkään jälkeen sun vastausta ei hyväksytä (ja kokemusta on luurin kummaltakin puolelta).

AIVAN eri asioita ja joku katumainos, sun ei tartte reagoida siihen mitenkään, niinkuin ei oikeastaan nettimainoksiin tai televisiomainoksiin, puhelinmyynnissä sun on PAKKO VÄITELLÄ, että pääset siitä eroon ja siltikin ne voivat soittaa uudelleen ja aloittaa koko saman litanian alusta.

Ihan oikeastikko joku vielä vertaa, että nuo ovat lähes sama asia?
 
Lisäksi katumainos, tienvarsimainos, näyteikkunamainos, natsilippu parvekkeella, on kaikki jonkun hallitsemassa tilassa jonka hallitsijalla (kaupunki, yritys, luonnollinen henkilö, etc) tulee olla oikeus ilmaista itseään omassa tilassaan kunhan ei ilmaise laittomasti. Vaikka ulkona siten altistuukin tahtomattaan mainonnalle, niin ei siitä voi puhua samana päivänäkään puhelinmyynnin kanssa, jossa tosiaan tullaan yksityisalueelle.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Koska puhelinmyynti on etäkauppaa niin suosittelemaan tilaamaan kaiken ja purkamaan / palauttamaan 14 vrk sisällä.

" Etämyynnissä - kuten puhelinmyynnissä, postimyynnissä, Internetkaupassa, TV-shopissa - kuluttajalla on oikeus 14 päivän kuluessa peruuttaa kauppa syytä ilmoittamatta. Jos kyse on tavaran kaupasta, peruuttamisilmoitukseksi katsotaan myös tavaran palauttaminen. Yritys vastaa palautuskuluista, jos tavaran voi palauttaa tavanomaisella tavalla postitse."
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Jotenkin kummasti lisääntynyt noiden sähkösopimuksia kauppaavien perkeleiden soittelu. Yleensä vielä onnistuvat soittamaan työpäivän aikana ja tietenkään ei ole netin äärellä, jotta pystyisi tarkistamaan hintoja yms. Joka kerta olen pyytänyt lähettämään kirjallisen tarjouksen postissa ja luvannut vaihtaa jos tulee useamman kympin halvemmaksi vertailujen jälkeen. Yksikään ei ole ikinä pystynyt lähettämään mitään kirjallista, ei edes sähköpostia, vaan pitäisi siltä seisomalta tehdä sopimus. Kaipa se monelle käy, mutta itse ei mielellään lähde tuollaisiin mukaan suht epämääräisillä tiedoilla..

Edit. No voi vittu samantien pasahti tekstiviesti Vattenfalilla. Sais oikeen Magnum jäätelön ja sähkölaskun kuriin..
 
Viimeksi muokattu:
Yksikään ei ole mitään ikinä pystynyt lähettämään mitään kirjallista, ei edes sähköpostia, vaan pitäisi siltä seisomalta tehdä sopimus. Kaipa se monelle käy, mutta itse ei mielellään lähde tuollaisiin mukaan suht epämääräisillä tiedoilla..
Johtuu siitä, että kauppa noista syntyy niin äärimmäisen harvoin, ettei niiden lähettely ja sitten niiden tiimoilta uudelleen perään soittelu ole taloudellisesti kannattavaa, vaan kannattavampaa on jankata se 4-5 kertaa jotta sinusta saadaan se lopullinen vastaus ja sitten vaan uutta asiakasta putkeen.

Hyvin yleisesti äkkiseltään suostunut asiakas ei sitten tullutkaan ymmärtäneeksi ihan kaikkea, vaikka keskustelun tallenteelta voidaankin todeta ettei myyntitapahtumassa ole juridisesti ollut mitään huomauttamista.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Minä ainakin havaitsin (nyt onneksi olen saanut vuoden verran olla rauhassa, kun vaihdoin puhelinnumeroni salaiseksi), että puhelinmyyjät lopettivat jossain vaiheessa tiedustelun siitä, soittivatko he pahaan aikaan. Ja alkoivat välittömästi kertoilla siitä, kuinka hienoja tarjouksia heillä on ties mihin lehteen. Minua ainakin vitutti tuo. Siinä on pakko sanoa väliin, että "anteeksi vaan, mutta olen nyt töissä".

Pari kertaa minua joskus muinoin jopa jossain määrin kiinnosti puhelinmyyjän tarjoama hyödyke. En kuitenkaan halunnut tehdä heti puhelimessa kauppoja, joten pyysin, että soittavat viikon päästä uudestaan, mihin mennessä ehdin käydä läpi heidän tarjoamansa hyödykkeen sisällön. Ei muuten kummallakaan kerralla tullut soittoa takaisin...

Sinä kun puolustelet puhelinmyyjiä, niin kerrohan, onko sinusta hyvää ja eettistä markkinointia väittää puhelimessa, että henkilö on voittanut jonkun palkinnon tai vastannut aikaa sitten kyselyyn, mistä hänet palkitaan ilmaisella lehdellä, josta pitää maksaa vain käsittelykulut. Perkele, moni vanhus tai jotenkin yksinkertainen ihminen on haksahtanut tähän paskaan ja tilannut lehden, jota ei oikeasti edes tarvitsisi. Miksi pitää markkinoida tuollaisella paskalla? Miksi ei voida sanoa, että meillä on nyt tutustumishintaan teille erittäin halpa tarjous tarjolla?

Ainakin Tekniikan maailmaa ja Apua on näillä argumenteilla kaupattu meikäläisellekin ties kuinka moneen kertaan.

Ensin tuohon ensimmäiseen seikkaan: jos puhelinmyyjä aloittaa kysymällä "soitinko pahaan aikaan" hän tekee pahimman mahdollisen mokan heti kättelyssä. Voit ehkä arvata kuinka moni sanoo, että on paha paikka juuri nyt. Oikeasti näin sanovilla asia on totta ehkä yhdellä kymmenestä. Tällöin myös asiasta seuraa myös se, että asiakkaalta kun ei saada ei/kyllä-vastausta itse asiaan niin seuraus on se, että häntä häiritään vielä uudestaan saman asian tiimoilta.
Toinen juttu on se, että jos olet selvästi ilmaissut kiinnostuksesi ja sopinut milloin sinulle saa soittaa uudestaan esim. hankkiaksesi ensin tarvitsemaasi lisätietoa on jälleen virhe, jos sinuun ei olla oltu yhteydessä. Ainut oikea syy miksi em. ei onnistu on se, että ko. kampanja/tarjous päättyy. Silloin siitäkin kuuluu myyjän mainita.
Kolmas ja viimeinen juttu vielä: jos on täysin totta että saat ilmaiseksi/pelkillä postikuluilla tv. tavalla tuotteen kyselyyn/kilpailuun osallistumisesi ansiosta niin se on ihan ok, että tällä argumentilla sinulle tarjotaan tuota etua. Tottakai myyjän tietysti pitää selkeästi kertoa, jos kyseessä on esim. kestotilaus tai se, että asiakkaan on tehtävä peruutusilmoitus jos haluaa hyödyntää vain ilmaisen/melkein ilmaisen osan tarjouksesta.
Sensijaan jos tällaiset seikat jätetään kertomatta tai mikä pahinta tilaus on sellainen josta esim. saa puoli vuotta lehteä ilmaiseksi mutta sen jälkeen on pakko ottaa vielä toinen jakso maksullisena ilman peruutusmahdollisuutta tai jos toisessa päässä on selvästi sellainen ihminen joka ei näitä seikkoja ymmärrä niin silloin tällainen kaupanteko on ehdottomasti väärin ja moraalitonta. Eli kuten aiemminkin olen sanonut, rehellinen toiminta on täysin ok, mutta kaikenlainen kusettaminen, totuuden muuttelu ja ehtojen kertomatta jättäminen täysin tuomittavaa. Kyllä moni ihminen haluaa hyödyntää näitä ilmais- / huippuhalpa-tarjouksia ja rehellisesti toimimalla niissä on se etu tarjoavalle taholle, että moni näin tuotteeseen/palveluun tutustunut haluaakin jatkaa havaittuaan em. hyödykkeen hyväksi. Rehellistä pitää homman olla ehdottomasti, vilpillä toimivat tahot pilaavat paljon eivätkä nykyään pitkälle pötkikään kun tieto näistä leviää hetkessä esim. netissä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensin tuohon ensimmäiseen seikkaan: jos puhelinmyyjä aloittaa kysymällä "soitinko pahaan aikaan" hän tekee pahimman mahdollisen mokan heti kättelyssä. Voit ehkä arvata kuinka moni sanoo, että on paha paikka juuri nyt. Oikeasti näin sanovilla asia on totta ehkä yhdellä kymmenestä. Tällöin myös asiasta seuraa myös se, että asiakkaalta kun ei saada ei/kyllä-vastausta itse asiaan niin seuraus on se, että häntä häiritään vielä uudestaan saman asian tiimoilta.

Varmasti näin on, mutta tästä huolimatta asiakkaalle pitää antaa suunvuoro, koska todella usein nämä päivävuorossa olevat puhelinmyyjät sattuvat soittamaan päivävuorossa olevalle henkilölle.

Toinen juttu on se, että jos olet selvästi ilmaissut kiinnostuksesi ja sopinut milloin sinulle saa soittaa uudestaan esim. hankkiaksesi ensin tarvitsemaasi lisätietoa on jälleen virhe, jos sinuun ei olla oltu yhteydessä. Ainut oikea syy miksi em. ei onnistu on se, että ko. kampanja/tarjous päättyy. Silloin siitäkin kuuluu myyjän mainita.

Näinpä. Virheen nuo ovat joka tapauksessa tehneet, jos eivät ole soittaneet. Kampanjan loppumisesta ei ole ollut tuolloin puhetta.

Kolmas ja viimeinen juttu vielä: jos on täysin totta että saat ilmaiseksi/pelkillä postikuluilla tv. tavalla tuotteen kyselyyn/kilpailuun osallistumisesi ansiosta niin se on ihan ok, että tällä argumentilla sinulle tarjotaan tuota etua. Tottakai myyjän tietysti pitää selkeästi kertoa, jos kyseessä on esim. kestotilaus tai se, että asiakkaan on tehtävä peruutusilmoitus jos haluaa hyödyntää vain ilmaisen/melkein ilmaisen osan tarjouksesta.

Minä en ikinä luovuta puhelinnumeroani, jos satun vastaamaan kyselyihin. Annan pelkästään sähköpostiosoitteeni. Tästä syystä tuo palkinnosta puhuminen on ihan silkkaa kusetusta, ja pahimmillaan johtaa juurikin siihen, että monet yksinkertaiset tai vanhuuttaan ymmärrystään menettäneet vanhukset luulevat oikeasti jotain voittaneensa. Ei kai tätä kusetusargumenttia käytettäisi, ellei sen olisi havaittu oikeasti tehoavan.

Kyllä moni ihminen haluaa hyödyntää näitä ilmais- / huippuhalpa-tarjouksia ja rehellisesti toimimalla niissä on se etu tarjoavalle taholle, että moni näin tuotteeseen/palveluun tutustunut haluaakin jatkaa havaittuaan em. hyödykkeen hyväksi. Rehellistä pitää homman olla ehdottomasti, vilpillä toimivat tahot pilaavat paljon eivätkä nykyään pitkälle pötkikään kun tieto näistä leviää hetkessä esim. netissä.

Mutta myös moni ihminen ei halua, koska minä ainakin olen sitä mieltä, että en maksa euroakaan asiasta, mitä en tarvitse, vaikka saisinkin sen poikkeuksellisen halvalla. Minusta rehellisempää näiden "etu, palkinto, lahja" -kusetusten sijaan olisi puhua asioista esim. näin: "minulla olisi tarjolla teille edulliseen tutustumishintaan...".

Katsoitko sen pari sivua taaempana linkittämäni videon tällaisesta puhelinmyyjien uhriksi joutuneesta, vähän yksinkertaiselta vaikuttaneesta miespolosta? Lehtien kauppaaminen ei varmasti ole laitonta, mutta minusta melkoisen moraalitonta kuitenkin.

Puhelinmyyjät kun tuntuvat olevan poikkeuksellisen aggressiivisia markkinoinnissaan. He pyrkivät oikein urakalla manipuloimaan ihmisiä. Ja valitettavasti aina jostain löytyy joku heikko ihminen, joka menee tähän. Siksi he jatkavatkin tätä jokaisen potentiaalisen asiakkaan kohdalla, ja saavat tämän siksi suivaantumaan.

Tiedostan, että markkinointi on aina mielipiteisiin vaikuttamista, mutta puhelinmyynnissä tämä on poikkeuksellisen voimakasta. Ja siksi perkeleen ärsyttävää.
 

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
En tiedä, heittäydytkö tyhmäksi, mutta koetan vääntää rautalangasta:

- Puhelinmyyjän ammatti on maailman halveksituin ovelta-ovelle myyjän ohella.

- Puhelin- ja ovelta-ovelle myynti ovat ainoat ammatit, joissa pelkästään ansiomielessä tunkeudutaan ihmisen lähireviirille. Lehti-, tolppa-, TV- netti- tai suorajulkaisumainokset voi jättää täysin huomiotta. Ne eivät katkaise unta, työsuoritusta ta kylpyä. Kun puhelin on hankittu, niin sen soidessa ihmiset katsovat, mistä soitetaan. Eli uni tai työsuoritus häiriytyy. Tämä on se syy, miksi sinua ja kollegojasi halveksitaan niinkin paljon.

Ei ole mikään selitys, että kotona voi panna puhelimen pois päältä tai äänettömälle, niin ei tarvitse vastata pahassa tilanteessa, kuten päiväunilla tai suihkussa tai muussa keskittymistä vaativassa tilanteessa.

Hulluudessaan huippua on, että voi tilata MAKSUSTA nimensä joihinkin estolistoihin, että puhelinmyyjät eivät soittelisi kotiin tai työpaikalle.

Siksi vaadin, että puhelinmyynti pitää välittömästi kieltää kotirauhan nojalla.

Nimimerkki "kolme tietosanakirjasarjaa kuolinpesästä divariin kantanut"

Kun et kerran tiennyt niin vastaan että en heittäytynyt tyhmäksi.

Mitä väliä sillä on, onko joku ammatti arvostettu vai halveksittu jos sitä harjoittavalla ihmisellä on itsetunto kunnossa? Ihminen joka hoitaa työnsä rehellisesti ja kunnolla, voi kulkea pää pystyssä ja olla välittämättä tuon taivaallista muiden mielipiteistä.

Ei puhelinmyynti mitään kotirauhan rikkomista ole, vaan ihan normaalia markkinointitoimintaa vaikka olisit kuinka eri mieltä hyvänsä. Jos et voi hoitaa työtäsi tai uniasi ilman että puhelimen soiminen tekee haittaa näille toiminnoille, niin se on voi voi ja uusavuttomuutta. Ei sinulle soittava myyjä voi tietää missä sinä milloinkin olet, vastaaminen on täysin oma asiasi.
Kuten joskus sanoin, ei voi käsittää ihmistä joka vastaa tuikituntemattomiin numeroihin saunassa, kokouksessa, hautajaisissa, häissä tai Kiinanmatkalla.

Voithan sinä, jos et tule toimeen puhelinliikenteesi kanssa, vaatia vaikka Nokiaa lopettamaan toimintansa kun moisia kiusankappaleita valmistavat. Ihan yhtä järkevää kuin kieltää telemarkkinointi.

En tiedä mistä sait tiedon, että minä itse olisin puhelinmyyjä, kun sellaiseen viittasit mutta olen toki alalla jossa se on yksi tapa asiakassuhteiden hoitamiseen ja kaupankäynnin eräs osatekijä. Myyjiä olen myös opastanut työhönsä joten tuttua kyllä on koko ala ja se mikä siihen liittyy, joten siksipä täällä monasti olen ollut äänessä tuomassa hiukan faktoja esiin näihin "näkemättä paskaa" -osioon paremminkin kuuluviin kommentteihin.

Ymmärrän niitä joita ei puhelinmyynti miellytä, mutta sellaisten henkilöiden on hyvä muistaa että ei kannata myöskään ylireagoida eikä väittää ihan mitä tahansa. Jos myyjän soittaessa maltettaisiin kuunnella/kysyä mistä on kyse vältyttäisiin monilta oman ennakkoluulon tuottamilta väärinkäsityksiltä.
Myös jos joku sinulle soittaa, etkä ko. taholta halua puheluita jatkossa, niin kerro se myyjälle selkeästi ja kohteliaasti niin sillä aivan ilmaiseksi saat homman poikki. Äläkä vastaa kilpailuihin tms. jos et ole valmis saamaan uusia tarjouksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös