Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 334 308
  • 1 378

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ohjeena meillä oli mm. että valmiiksi kirjoitettu spiikki vedetään alusta loppuun (vaikka asiakas sanoisikin jo siinä vaiheessa ei) ja että vasta muistaakseni neljäs tai viides "ei" asiakkaalta oli sellainen jossa painostusta hellitettiin. Myöhemmin olin vielä pari kuukautta myymässä operaattorituotteita ja ainakin siinä toimistossa oli ihan eri meininki, asiakkaita ei kusetettu, väkisin painostettu tms. ja jos näin kävi, sai kenkää.

No, toivottavasti opetetaan myös se, ettei kannata loukkaantua, jos asiakas lyö luurin korvaan. Itse en jaksa kuunnella noita litanioita vaan totean, ei kiitos, näkemiin ja suljen luurin.
 

kekkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Vapaa Ukraina
No, toivottavasti opetetaan myös se, ettei kannata loukkaantua, jos asiakas lyö luurin korvaan. Itse en jaksa kuunnella noita litanioita vaan totean, ei kiitos, näkemiin ja suljen luurin.

Kaikille ei ilmeisesti opeteta alkeellisia käytöstapoja.

Mediapex on viimeisen kuukauden aikana kunnostautunut lehtimyynnin osalta. Neljä kertaa haluttu kiittää aikaisemmista tilauksista ja tarjottu "ilmaista lehteä, vain olemattomat postituskulut pitäisi itse maksaa. Yleensä uskovat, kun totean, että en tilaa mitään lehteä, edes eurolla kuukausi.

Viime viikolla olikin joku herkkähipiäinen pohjoisen murrehirviö, joka suuttui, kun totesin reilusti hetken myyntipuhetta kuunneltuani, että ei tuhlata hänen työaikaansa, en tilaa mitään. Hetken se tiuski ja kiukkuisesti mutisi, sitten löi luurin korvaan. Way to go. Näin niitä tilauksia saadaan tulevaisuudessa.


Elisa viihdettä ovat myös kovasti tarjoilleet, kova homma aina vakuuttaa myyjä siitä, että en tarvitse kasimegaista isompaa yhteyttä, saatikka huikeaa verkkotallennustilaa. Pärjään hyvin omalla tallentavalla boksilla, johon saan tallennettua myös ne maksukanavien ohjelmat.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eilen kaupassa ollessani soitti joku naikkonen ja tarjosi ilmaiseksi jotain turva-avaimenperää. Sain muutamalla tarmokkaalla, muttei töykeällä kieltävällä vastauksella puhelun loppumaan ennenkuin päästiin itse asiaan, eli siihen maksulliseen palvelun osaan, jollainen varmaankin tulossa olisi ollut.
Vituttaa muuten se, kun puhelinmyyjät soittavat nimissäni olevaan numeroon, ja minä vastaan etunimelläni, niin silti kysyvät hämmentyneen kuuloisina "Onko Etunimi Sukunimi puhelimessa. Ei varmaan.
 

Epsri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oli kyllä "nokkela" puhelinmyyjä tossa edellisviikolla.. jostain mediapexistä varmaan soitteli ja mulla on kaikki mahdolliset markkinointikiellot päällä. Yritti tarjota jotain sähkösopparia ja kysyin, et mistäs oot saanu mun numeron kun on markkinointikielto päällä. Kaveri reteesti vastas hetkeäkään miettimättä ettei hän oo mitään myymässä vaan vaihtoahan tässä ollaan tekemässä. Oliskohan se vaihtanu vuoden sähköt esim. kahvinkeittimeen? ei olis ollu huono soppari lainkaan.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitää tulla avautumaan tänne puhelinmyyjien tai tässä tapauksessa -myyjän ihanuudesta. Äidilleni, joka on iältään kohta 86v., oli kaupattu uusi kännykkä ja liittymä lisäpalveluineen (DNA Kimppa ja muut kivat)...

Nää on kyllä ikäviä tilanteita, etenkin jos kyseessä on vaikkapa muistin vajaatoiminnasta kärsivä vanhus, joka ei myöhemmin edes muista tilanneensa liittymää/puhelinta.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Kaikille ei ilmeisesti opeteta alkeellisia käytöstapoja.

Tiistaina soitteli henkilö joka kauppasi urheilulehteä, olisi sisältynyt pari kuukautta urhotv.tä ja jotain muutakin. Pitkä litania tekstiä ja lopussa sanoin kohteliaasti "Ei kiitos", sama litania alkoi uudestaan, vastaus edelleen "Ei kiitos". Litanian alkaessa uudestaan ajattelin mielessäni naurahtaen että kerran vielä "Ei kiitos" ja luuri korvaan. Kyllähän se mies rupesi neljättä kertaa kertaamaan innolla tarjoustaan, joten luuri korvaan. Itse jäin naureskelemaan jälkeenpäin, toivottavasti kyseinen myyjäkään ei mieltään pahoittanut, kerran oli noin röyhkeän taktiikan valinnut alunperinkin.

Aku Ankkaan myytiin eilen jatkotilausta ja siellä uskottiin heti ekasta etten jatka tällä erää lehteä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Olet oikeassa, puhelinmyyjille pitäisi todella opettaa edes alkeellisia käytöstapoja, kun eivät kuuntele, eivätkä kunnioita toisen mielipiteitä.

Kuten aiemmin todettua, kyse ei ole sen yksittäisen puhelinmyyjän omasta toimintamallista tai käytöstapojen puutteesta (yleensä siis), vaan hänen työnantajalta tulevasta selkeästä ohjeesta mitä ja miten puhelimessa puhutaan. Työnantaja siis määrää jankkaamaan asiaa uudelleen ja uudelleen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Työnantaja siis määrää jankkaamaan asiaa uudelleen ja uudelleen.

Ymmärrän tämän ja enkä podekaan huonoa omaatuntoa, kun katkaisen puhelun kesken jankkauksen. Puhelinmyyjä on työssään ja toteuttaa työnantajansa ohjeita, mutta minun ei tarvitse tuhlata arvokasta aikaani myyntipuheen kuunteluun. Toivotan aina kohteliaasti hyvää työpäivää tms., enkä katso olevan huonokäytöksinen. Kuten sanoin, toivottavasti myös puhelinmyyjille on opetettu, että ovat työssä ja asiakkaalla on oikeus katkaista puhelu haluamassaan kohdassa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ikävin seuraus näistä puhelinmyyjistä minulle on ollut se, että en vastaa enää tuntemattomiin numeroihin. Nykyäänhän puhelinmyyjät voivat soittaa minkälaisesta numerosta tahansa.

Eilisestä iltapäivästä tähän hetkeen on minulle soittanut DNA:lta joku puhelinmyyjä 8 kertaa. On vissiin lomat tulossa ja matkat maksamatta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Mä olen saanut yleensä puhelinmyyjät uskomaan, etten tuotetta halua tilata ihan kertomalla totuuden omasta tilsustani. Eli tällä tarkoitan esim sitä, kun kerroin viime viikolla AutoBildia "vanhalle tilaajalle" myyneelle mimmille, että mun arvostuksessa AutoBild tulee autolehtenä vasta Moottorin, Teknarin ja Tuulilasin jälkeen. Huomautin tosin, etten ole ikinä tilannut ko lehteä.

Samoin Hesarin luukuttajat yleensä uskovat, kun kerron Stadarin tulevan duuniin, jossa sen luen ja liittymäkauppiaat, kun kerron mikä liittymä mulla on ja paljonko se maksaa. Hesarin ja liittymienmyyjät ovat mielestäni olleet ihan kuranttia porukkaa, joista varsinkin liittymämyyjien kanssa on käyty tarjottu palvelu vs nykytilanne aina ihan asiallisesti läpi. Mitä nyt Hesarilta ehkä turhan usein soitellaan.

Se puhelinmyyntiä duunikseen tehneiltä kiinnostaisi tietää, että saako sinne koneelle laitettua ja laitetaanko sinne asiakkaan tietoihin jotain infoa puheluiden perusteella, kuten vaikka "vittumainen, häiritse usein vaikka pelkkää vittumaisuuttasi" tai "asiallinen, mutta ei halua tilata"?
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Se puhelinmyyntiä duunikseen tehneiltä kiinnostaisi tietää, että saako sinne koneelle laitettua ja laitetaanko sinne asiakkaan tietoihin jotain infoa puheluiden perusteella, kuten vaikka "vittumainen, häiritse usein vaikka pelkkää vittumaisuuttasi" tai "asiallinen, mutta ei halua tilata"?

Olen tehnyt puhelinmyyntiä (en kuitenkaan enää hetkeen ole sitä tehnyt). No jos kontaktoidaan omia asiakkaita, siis asiakkaita jotka ovat jo aikaisemmin tilanneet sinne kirjataan mistä keskusteltiin ja mitä puhelussa tehtiin. On ehdottomasti kielletty kirjoittamasta mitään henkilökohtaista kuten "asiakas oli kusipää" tms. Asiakkaalla on oikeus nähdä nämä kirjaukset ja on oikeus myös kuulla jälkikäteen asiakaskeskustelut nauhalta. Jos taas sinulle soitetaan ja et ole koskaan ollut kyseisen myyjäyrityksen asiakas ei ole mitään rekisteriä/asiakaslistaa mihin sinusta kirjattaisiin tietoja ylös.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle ei tule myyntipuheluita kuin Elisalta/Saunalahdelta, jonka asiakas olen. Päättelen tämän johtuvan siitä että numeroani ei saa numerotiedustelusta, enkä oikeaa numeroa laita mihinkään turhanpäiväisiin yhteystietoluetteloihin (web-kaupat ym.). Uskon että nämä hämärämmät firmat kun vetelevät kontaktinsa suoraan jostain luettelosta, ja silloin ei paljon markkinointiestot auta. Spammiltakin luulin samaan tapaan suojautuvani pitämällä erityistä spam-emailia, mutta nähtävästi joku pokerisivusto hankki lisätuloja myymällä asiakkaidensa email-tilit eteenpäin.
 

trap

Jäsen
Se puhelinmyyntiä duunikseen tehneiltä kiinnostaisi tietää, että saako sinne koneelle laitettua ja laitetaanko sinne asiakkaan tietoihin jotain infoa puheluiden perusteella, kuten vaikka "vittumainen, häiritse usein vaikka pelkkää vittumaisuuttasi" tai "asiallinen, mutta ei halua tilata"?

Firmassa missä itse olin niin oli sellainen alasvtovalikko, mistä klikattiin puhelun jälkeen joku vaihtoehto. Näitä oli ainakin tilaus (tällöin klikkailtiin toki muitakin juttuja), ei kiitos, ei suostu puhumaan, markkinointikielto (asiakas sanoo että kielto päällä). Ja oli noita muitakin + sitten uudelleen soitto, jolloin yleensä tekstikenttään kirjoitettiin syy, eli vaikkapa ei vastannut tai että sovittiin uudesta soitosta. Tuossa firmassa ohjeistus oli että jos joku 3-4 kertaa oli ollut vastaamatta niin yleensä poistettiin listoilta numero. Muistaakseni esim. "ei suostu puhumaan" ja "markkinointikielto" tekivät saman, eli numero poistui pyörimästä tietokannasta.

Eihän tuo tosiaan ihmisen hommaa ole, vaikka ko. pulju missä jonkin aikaa opiskelujen ohessa työskentelin olikin ilmapiiriltään ihan hyvä, ja eettisyyskin oli ihan kohtalaisella tasolla jos mietitään yleisesti puhelinmyyntiyhtiöitä.

Vielä sen verran että tuskin hirveän moni myyjä ottaa mitenkään henkilökohtaisesti, jos lyö luurin. Itse ainakaan en koskaan jaksanut välittää.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Se puhelinmyyntiä duunikseen tehneiltä kiinnostaisi tietää, että saako sinne koneelle laitettua ja laitetaanko sinne asiakkaan tietoihin jotain infoa puheluiden perusteella, kuten vaikka "vittumainen, häiritse usein vaikka pelkkää vittumaisuuttasi" tai "asiallinen, mutta ei halua tilata"?

Tämä riippuu ihan toimistosta jossa ollaan töissä. Isoimmilla tekijöillä on varmasti tietojärjestelmät jonne voi kirjauksia tehdä (ei toki mitään kuvaamiasi törkeyksiä vaan asiallisia kommentteja) mutta itse olen muutaman viikon sellaisessakin lafkassa viettänyt jossa suurin tekninen apuväline oli pöytäpuhelin ja soittolistat olivat paperilla vaikkakin olivat ns. vanhoja asiakkaita. Eipä sinne tuolloin tehdä mitään muuta kuin että laitetaan paperit eri pinoihin sen mukaan, että tilasiko asiakas tällä kertaa jotain vai ei. Ja jos ei tilaa, niin eiköhän tuo paperipino lähde uudelleensoittoon muutaman kuukauden kuluttua...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Vielä sen verran että tuskin hirveän moni myyjä ottaa mitenkään henkilökohtaisesti, jos lyö luurin. Itse ainakaan en koskaan jaksanut välittää.

Tähän eriävä mielipide, kun kerran linkkini vie youtubesta löytyvään piirrettyyn todisteeseen, että puhelinmyyjääkin sattuu sydämeen.

Linkki.

Että silleen...
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle ei tule myyntipuheluita kuin Elisalta/Saunalahdelta, jonka asiakas olen.

Tuo on omaan makuun hyvä homma. Tarkoitan siis, että palveluntarjoajat, joiden asiakkaana henkilö X on, ottavat henkilöön X yhteyttä aika ajoin. Itse asiakaspalvelussa työskennelleenä voin kertoa että todella paljon on asiakkaita jotka eivät "pysy kärryillä" tai yksinkertaisesti vaan tiedä esimerkiksi minkälainen Internet-yhteys heille olisi mahdollista saada. Kenties nopeampi ja silti halvempi. Eli jotkut valittavat siitä että heille ei myydä uudempaa ja parempaa(?). :) Tosin mistäpä suomalainen (asiakas) ei valittaisi, mutta se onkin sitten eri keskustelun paikka se...

Ei ainakaan mua haittaa tuommoiset myyntipuhelut, jos vaikka Internet-palveluntarjoajani soittelee ja tarjoaa nopeampaa liittymää. Jos ei kiinnosta niin sitten vaan ei kiitosta kehiin, kyllä se palveluntarjoaja mielellään mut asiakkaana pitää joka tapauksessa.

Muuten kyllä noin yleisesti ottaen vituttaa, kun ei nykyään tee oikeastaan koskaan mieli vastata mihinkään 045-, 044- tms alkuiseen numeroon - saati sitten tuntemattomiin numeroihin. Vähän sama homma kuin että ei viitsi avata kämpän ovea jos joku soittaa ovikelloa (koska ovessa ei ole ovisilmää).
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jonkun pitäisi pistää joku Arnoldin soundboard valmiiksi kun puh.myyjä soittaa ja sieltä sitten leffasitaatteja kehiin.

Myyjät ovat jättäneet aika rauhaan, mutta Alexandria-pankista vainotaan ihan uskomattomalla puhelinterrorilla. Selitän aina, että mulla on nuo hommat ihan mukavasti juuri nyt hoidossa, ei kiitos. "Etkö halua, että otamme enää yhteyttä", "no en". Ja parin kuukauden päästä pommitus jatkuu. Tunnistan jo numeron niin että jätän suosiolla vastaamatta. Luulisi, että parin vuoden päästä jo oppivat.
 

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
vain ärsyttää

Koko puhelinmyynti vain ja ainoastaan meikäläisessä ainakin herättää ärtymyksen tunteen, kun vaikkapa joutuu pysähtymään kiireessä keskellä katua vastaamaan puhelimeen että onkohan jollakulla tärkeääkin asiaa ja sitten siellä on joku myyjä langan päässä joutavine tarjouksineen.Illalla kun on päässyt parhaaseen lepohetkeen raskaan työpäivän jälkeen joku soittaa ja herättää hetken unesta, eikä usko kun sanotaan ettei haluta ostaa eikä kuulla.Paras ärsytys on myyjä joka koettaa myydä sinulle puhelinsuojaa, ettei sinulle soiteta.Pitäisi siis vielä maksaa siitä ettei häiritä.Kun jätät johonkin yhteyslistalle virallisen tiedon ettei minun numerooni saa soittaa myyntipuheluja, sitä ei sitten kuitenkaan yleensä noudateta.
Nykyisin aina kun tulee jokin myyntipuhelu , tokaisen ainoastaan lyhyesti luuriin että numeroni on soittokieltolistalla,miksi ette noudata sitä kieltoa? Ja suljen samantien.

Ihme ala koko puhelinmyynti, koko homma herättää ainakin meikäläisessä pelkkää syvää ja vielä pahenevaa vahvaa ärsytystä kun ei saa olla rauhassa kaupallisuudelta edes oman puhelimensa käytön kanssa. Miten kukaan pystyy tienaamaan moisella myyntialalla leipänsä??? Koko ala antaa pelkän änkeämisen, tunkeamisen ja tyrkyttämisen fiiliksen eikä minkäänlainen esitysmuoto sitä paranna. Puhelin ei ole psykologisesti tarkoitettu kenenkään kotiin/yksityisalueelle myymään menemiseen, se aiheuttaa pelkän torjuntareaktion koska tullaan "liian lähelle" yksityisyyteen.Suoramyynti täytyy tapahtua kirjeitse tai muuten paperilla jotta voin valita otanko asian käsittelyyn vaiko en,
Olen asiakas, minua ei hyppyytetä vastaamaan puhelimeen kun kauppamies
sattuu sellaista päähänsä saamaan ja päättää soittaa.

On aivan eri asia jos puhelinmyyntiä harjoitetaan yritysten välillä koska niissä firmojen edut kohtaavat: Toinen firma etsii myyntikohdetta ja toinen firma on valmis ottamaan tarjouksia vastaan omien bisnesetujensa takia.Niissä keskustelut käyvät kaksi ammattilaista joista toinen myy ja toinen ostaa ja puhelinmyynti-ja ostotoiminta kuuluu työhön. Tavallisen ei-kaupallisen yksittäisen tallaajan ainoat yksityisyyden hetket sensijaan muuttuvat kuin raivo härkä-elokuvan kohtauksiksi puoliväkisin kohdennetun yksityisyyden tallaamisen takia.

Toinen lähes yhtä raivon vaahdon suusta lentävän aiheuttaa kaikenlaiset gallupit ja mielipidehaastattelut, kun saman voisi tehdä mainoskirjeellä jonka saa itse päättää avaako vai ei. Epäloogisuudessaan gallupseurannat ovat siksikin verrattomia, että saman kohderyhmän ukkelin vessapaperin kulutustottumuksia seurataan 60 vuotta ja siitä vedetään sitten kansantaloudellisia johtopäätöksiä.Jotta tutkimustulokset olisivat totuudenpohjaisia, eihän aina vaan seurata samoja naamoja vaan kyselypohjaa laajennetaan ja vaihdetaan välillä tutkimuskohteita.

Nyt on pakko mennä tutimaan kun kello käy kolme kesäyönä, herännen aamulla muuhun kuin hikiseen painajaiseen viikon kompostikonetarjouksesta puhelimitse..
 
Viimeksi muokattu:

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on omaan makuun hyvä homma. Tarkoitan siis, että palveluntarjoajat, joiden asiakkaana henkilö X on, ottavat henkilöön X yhteyttä aika ajoin.

Ei minullakaan ole valittamista. Lähinnä puhelut ovat keskittyneet kaapeli-tv-asioihin. Tuntuvat soittavan aina vähän sen jälkeen jos jonkun paketin sulkee, ja joskus ovat soittaneet ja kertoneet tarjouksistaan. Näissä puheluissa ei ole mitään jankkaamista tai tuputtamista.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Illalla kun on päässyt parhaaseen lepohetkeen raskaan työpäivän jälkeen joku soittaa ja herättää hetken unesta, eikä usko kun sanotaan ettei haluta ostaa eikä kuulla.

Minulla on ollut jo vuosia käytössä asetus, jolla vain määrittelemäni puhelut pääsevät esim. yöaikaan läpi. Laitan sen illalla nukkumaan mennessä päälle, niin on sama soittaako joku baarista tai kuka tahansa, kun puhelin ei inahdakaan.
 
Minulla on ollut jo vuosia käytössä asetus, jolla vain määrittelemäni puhelut pääsevät esim. yöaikaan läpi. Laitan sen illalla nukkumaan mennessä päälle, niin on sama soittaako joku baarista tai kuka tahansa, kun puhelin ei inahdakaan.
Anteeks, siis mikä oli :D? Vai oliko tuo vain hienosti muotoiltu vastine äänettömälle haha :D?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Anteeks, siis mikä oli :D? Vai oliko tuo vain hienosti muotoiltu vastine äänettömälle haha :D?

Ei vaan vain määritellyt puhelut pääsee läpi. Esimerkiksi voit laittaa omien vanhusten ja lasten puhelut hälyttämään aina, oli päiväunilla tai nukkumassa. Tämä varmistaa sen että mikäli heille tulee ongelmia, sinuun saa aina yhteyden.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei vaan vain määritellyt puhelut pääsee läpi. Esimerkiksi voit laittaa omien vanhusten ja lasten puhelut hälyttämään aina, oli päiväunilla tai nukkumassa. Tämä varmistaa sen että mikäli heille tulee ongelmia, sinuun saa aina yhteyden.

No joo, polvipetteri vaan oli kirjoittanut, että "Laitan sen illalla nukkumaan mennessä päälle, niin on sama soittaako joku baarista tai kuka tahansa, kun puhelin ei inahdakaan."
Mutta juu, kyllähän tämä kaikki ymmärtää.

Yöaikaan tulee yleensä kaikkein mielekiintoisimmat puhelut, ainakin suhteessa puhelumäärään. Pari kertaa on hätäkeskuksesta soitettu, ja emännälle soitti polliisi. Eli en ole nähnyt tarvetta blokkaukselle öisin.
 
Mitä helvettiä, en ole kuullutkaan tollasista xD. Ottaa välillä päähän kun kaikenlaiset idiootit soittelee öisin jostakin baarista, niin kertokaapas ihmeessä miten tälläisen yömodin saan päälle....?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös