Noniin kerrotaanpa hieman kokemuksia "toiselta" puoleta, eli siis dark sidelta. Viime kesänä allekirjoittaneen työtilanne jäi sen verran heikoksi, joten pistin hakemuksen vetämään puhelinmyyntifirmaan, kun ajattelin, että kyllä sitä rahaa jostain täytyy saada.
Motivaationi oli alun alkujaan jo kokolailla heikko, mutta kun työsopimuksen allekirjoittamisen ja töiden aloittamisen välillä oli selvinnyt, etten pääsekkään opiskelemaan syksyllä oli se kyllä jo niin pohjalukemissa kuin olla voi ennen töiden alkua, mutta ajattelin, että perhana ei se voi niin perseestä olla kuin alunperin kuvittelin.
No tämä viime vuotisen juhannuksen jälkeisen maanantain koittaessa käppäilin ensimmäisenä päivänä "viihtyisiin" solutoimistotiloihin, jossa aloitin koulutuksella työhön.
Pää myyntiartikkelina kyseissä firmassa olivat puhelinliittymät, eräästä nimeltä mainitsemattomasta teleoperaattori firmasta, joka oli juuri otsikoissa työntekijöiden huonosta kohtelusta. Koulutuksen aikana selvisi, ettei aiemmista puheista huolimatta työntekijöillä ollut mitään pohjapalkkaa, vaan palkka koostui vain provisioista.
Koulutuksessa käytiin tarkkaan lävitse kyseisen operaattorin hinnostoa. Uusille työntekijöille mm. selvitettiin kolmesta silloin käynnissä olleista tarjouskampanjoista, jotka voitiin tarjota, vaikka kaikki samalla asiakkaalle. Tosin tarjousten käyttöä käskettiin välttää, jos sai liittymän myytyä ilman tarjousta sai myyjä isomman provikan myydystä liittymästä. Tarjouksia sai heittää peliin vasta siinä vaiheessa kun kauppa oli vaakalaudalla ja silloinkin
]vain yksi kerrallaan. 9 tunnin työpäivissä oli vain 20 minuuttia taukoa koko päivässä!
Muutaman tunnin välein firmassa käytiin vakituisille työntekijöille kriisipalaverejä, jossa buutsit jalassa koko päivän mesonnut pomo huusi tyyliin : "Kyllä juhannus on hauskaa aikaa, mutta perhana se ei voi näkyä myynnissä! Katsokaa joku s**tanan Joensuukin on meitä edellä myynnissä!! Tämä on hepeällistä!". Ja sitten käytiinkin fläppi taululla lävitse kaikkien edessä jokaisen päivän myyntitavoitteita ja tyyliin :"Pasi olen hyvin pettynyt olet 8 liittymää jäljessä tavoitettasi! Nyt täytyy terästäytyä!".
Ja kun iltavuoro tuli töihin heille huudettiin ja pidettiin samanlainen kriisipalaveri, jossa huudettiin, että aamuvuorolaiset oli juhannusruosteessa teidän on paikattava heidän tappionsa!
No siinä sivussa minä sitten aloitin hommat ja reilusti puolelle vastaajista listan tiedot olivat puutteellisia tai vääriä. Ja eräälle soittamalleni oli jo kertaalleen samana päivänä samasta firmasta aikaisemmin. Pomot kiertelivät koko ajan takana kiertelemässä kuin korppikotkat. Vaihdoin muutaman sanan puheluiden välissä vieressäni istuneelta jannulta (joka oli ainoa mukava tuttavuus kyseisessä lafkassa) ja ei aikaakaan kun firman kirjanpitäjä huutaa :"Turpa kiinni kaverille juttelemalla ei synny asiakas kontakteja!". Siinä vaiheessa minulla meni mitta täyteen ja päätin, että tämä paska saa riittää ja viereisen kaverin kanssa lähdimme vetään! Urani alalla siis jäi 5 tunnin mittaiseksi.
Eli mitä tästä opimme!
- Älä mene puhelinmyyntifirmaan töihin, mene vaikka mieluummin eksoottiseksi tanssijaksi jonka lavashow'hun kuuluu yhdyntä vuohen kanssa.
- Älä osta mitään puhelinmyyjältä! Tai jos jostain käsittämättömästä syystä päätät, näin tehdä sano: Nyt pistät sitten heti kaikki tarjoukset pöytään tai ei varmasti tule kauppoja!
- Puhelinmyyjät yrittävät viivyttää puheluita myös siksi, että he saavat provikkaa puhutuista minuuteista!
- Vaikka puhelinmyyjä kuullostaisi kuinka tuttavalliselta on se vain harjoittelun tulosta, he hokevat oppimiaan loruja tunnista toiseen!
Tässä joku päivä minulle soiteltiin kyseisestä firmasta ja yritettiin kaupata liittymää, niin sanoin, että tunnen kaikki teidän hinnat ja olen ollut teillä töissä ja haluan sanoa vain sulle, että otan osaa!
Loppuun vielä vähän piristystä: pistäkääpä näin puhelinmyyjää halvalla:
http://www.youtube.com/watch?v=J5z4Vs26-TI