Täällä onkin hyvä keskustelu päällä ja mielestäni hyviä pointteja monelta. Itse olen myöskin myyjä, mutta B-to-B puolella, joka pitää sisällään myyntiä puhelimessa, tapaamisten sopimista ja myyntiä face-to-face.
Lähdetään nyt vaikka myynnin perusteista. Kannattaa ajatella myyntiä myös vähän laajemmin, ennen kuin heti tuomitsee kyseisen asian. Toki puhelinmyyjät voivat todellakin olla ärsyttäviä, mutta niin kuin täälläkin on jo sanottu, niin hekin tekevät vain työtään.
Esimerkkinä tässäkin keskustelussa, jokainen joka kommentoi jotain puolesta tai vastaan, tekee omalta osaltaan myyntiä. Myyntiä on kaikki, jossa yrität kääntää toisen henkilön mielipiteen omasi kannalle ja haluat saada myytyä asiasi. Samoin, jos esimerkiksi haluat pokata itsellesi naisen, niin silloin tuote olet sinä itse ja se, kuinka hyvä tuote olet ja kuinka hyvin saat perusteltua naiselle että hänen kannattaa "ostaa" sinut, ratkaisee sen, onnistutko.
Jokainen ihminen voi myös kehittyä huippumyyjäksi, mutta se vaatii paljon työtä, harjoittelua ja koulutusta sekä jossain määrin tiettyjä ominaisuuksia. Silti, kukaan ei ole syntyjään puhdas myyjä, mutta joillain on enemmän tiettyjä ominaisuuksia kuin toisella. Itse ajattelin ennen, että ainakaan myyjää minusta ei tule, ennen kuin menin tekemään "pakosta" myyntiyötä ja nykyään ajattelen, että tämä työ on se mitä haluan tehdä, kehittyä siinä ja oppia lisää.
Ajatelkaa myöskin sitä, että jos ei olisi myyjiä, ei yritys saisi mistään rahaa, myyjä tuo yritykselle rahaa ja kasvua ja näin kerää rahat myös niille, jotka tekevät muita töitä siinä yrityksessä. Eli vaikka sinun tuotteesi olis maailman paras, mutta et esittele, kerro, myy ja mainosta tuotettasi, et saa koskaan sitä myytyä. Samoin on esim. pokaamisen kanssa eikä kukaan tule palkkaamaan sinua töihinkään, jos ei edes tiedä sinun olemassa olostasi vaikka olisit maailman paras omassa työssäsi.
Toiselta puolelta sanottuna, itseäni myös harmittaa huonot myyjät, myyntiorganisaatiot ja -tavat. Jokainen näistä asioista pilaa myös hyvien myyjien maineen ja vaikeuttaa heidän myyntiään. Tätäkään asiaa ei pysty hetkessä muuttamaan eikä varmastikaan kokonaan ikinä vaikka tekisi mitä toimenpiteitä, ikävä kyllä.
Itse en myöskään osta puhelinmyyjiltä oikeastaan koskaan mitään, sillä harvemmin heillä on minulle ollut mitään tarjottavaa, koska en lue lehtiä, mutta en sano sitä, etteikö joku siinä voisi joskus onnistuakin.
Kukaanhan ei halua tulla myydyksi, tämä on yksi asia mikä tuottaa harmia puhelinmyyjän soittaessa. Hän on saanut sinut kiinni ja nano sekunnissa ymmärrät, että hän haluaa sinulle myydä jotain. Sitten ajattelet, että minä en ainakaan osta sinulta mitään, mutta toisaalta olet myös heikolla jos hän tarjoaa sinulle oikeaa tuotetta hyvin perusteluin, sinä haluatkin ostaa, mutta et halua tulla myydyksi. Haluat eroon siitä myyntitilanteesta ennen kuin olet tullut myydyksi, mutta hyvät perustelut ja tuote kun tarjotaan sinulle, huomaatkin ostaneesi kyseisen tuotteen. Vähän aikaa sitten ajattelet, että olipa hyvä ostos, kiva myyjä halpa hinta jne., mutta sitten tuleekin arki, eli ostokrapula.
Toki ostokrapulaa ei välttämättä tule ollenkaan, se ei välttämättä tule heti vaan myöhemmin. Joskus se on pahempi kuin toisinaan. Ostokrapula tilanteessa aletaan etsimään syyllistä ja tässä tilanteessa, jos ostos on tehty niin, että sen voi kohdistaa henkilöön, se syy on aina myyjässä vaikka olisitkin selkeästi halunnut ostaa sen tuotteen ja mitään virhettä ei olisi tapahtunut. Sitten alkaa valituskierros, päivittely ja haukkuminen.
Esim. olet humalassa baarissa, sinun mielestäsi kaunis nainen tulee pokaamaan sinua ja toki suostut hänen kutsuunsa (ostat tuotteen). Aamulla krapulassa huomaatkin, että mamma painaa 100kg ja muutenkin naama kuin petolinnun peräsuoli. Et olekaan enää niin tyytyväinen ostokseesi ja tavallisen krapulan lisäksi tulee henkinen (osto) krapula, jossa päädytkin ajatukseen, että sinua on huijattu eikä ostoksesi ollut sitä mistä oli sovittu.
Kyllä, asiakkaan tarpeen kartoitus on yksi tärkeimmistä asioista myynnissä, eli se kuuluu myyntiprosessiin ja jos tätä ei tee, niin kauppojen kotiutus on "korkeemmas käres".
Samaa mieltä. Minusta on hyvä, että tartutaan työhön kuin työhön. Enemmänkin harmittaa monissa tapauksissa, että yritys on epärehellinen ja myyntikoulutus sekä johtaminen jostain syvältä ja tästä syystä, näille nuorille sekä asiakkaille jää paha maku suuhun.
Tämä on totta, eli pitää pystyä kuuntelemaan asiakasta. Silti myyjän ammattitaitoon kuuluu myös perusteluiden kertominen jos asiakas kertoo tekosyitä ostamattomuudelleen, mutta tämäkin pitää tehdä hienovaraisesti, eli asiakasta pitää palvella ja jos asiakas kertoo syyn tai tekosyyn, miksi ei osta, voi kysellä ja löytää sen asiakkaan tarvitseman asian.
Brutaali esimerkki:
Myyjä: Hei, haluatko ostaa vessapaperia?
Asiakas: Ei, en käytä vessapaperia!
Myyjä: Selvä, kun käyt vessassa, niin onko sinulla joku muu tuote mitä käytä?
Asiakas: Kädellä pyyhin!
Myyjä: Vai niin, ja ilmeisesti peset kädet saippualla sen jälkeen? Jos pystyisin todistamaan, että kannattaa käyttää vessapaperia, niin tekisimmekö kaupat!
Asiakas: Kyllä pesen, Noh, kerro!
Myyjä: Kun siis pyyhit kädellä, niin sinulla menee pesuainetta käsien pesuun kuukaudessa 10 pulloa joka maksaa sinulle yhteensä 20 euroa kuussa, joka on vuodessa 240 euroa. Joudut myöskin käymään hakemassa sitä kaupasta, onko kauppaasi kuinka pitkä matka?
Asiakas: 10 kilometriä!
Myyjä: Okei, eli sinulla menee jonkun verran aikaa ja rahaa myöskin kaupassa käyntiin kuukaudessa. Haiseeko kätesi koko ajan paskalle vaikka pesetkin kätesi?
Asiakas: Jonkun verran menee vaikka ruuat ostetaan samalla ja kyllä haisee!
Myyjä: Niinpä, eli me voimme tajota teille joka kuukausi kotiintuodut vessapaperit 10€ hintaan/kk ja saatte vielä kaupanpäälle 4€ euron avoiset käsienpesuaineet mukaan joka riittää käsienne pesuun jos käytätte vessapaperia, miltäs kuulostaa, laitettaisiinko tulemaan?
Asiakas: Kyllä se hyvältä kuulostaa, laitappa tulemaan kun tuo vaimokin valittaa, että kaikki ihmiset aina kiertää kaukaa kun kädet haisee kokoajan paskalle!
Niin kuin sanottua. Täälläkin on moni kertonut ostaneensa vaikka ensimmäinen ajatus myytävästä tuotteesta ja siitä, että myyjä myy, on ollut negatiivinen. Moni on myös ollut tyytyväinen ostokseensa. Tästä voimme siis päätellä, että myyjä on auttanut asiakastaan hänen elämäntilanteessaan tuomalla hänelle tarjouksen ja tuotteen, jota hän on tarvinnut, joskus sen enempää sitä ajattelematta.
Itse olen onnellinen tehdessäni myyntiä ja ajattelen niin, että olen auttanut monia ihmisiä sekä yrityksiä tätä kautta. En vaihtaisi ammattiani mihinkään!
Ps. En myy vessapaperia... :D
edit: typoja
Lähdetään nyt vaikka myynnin perusteista. Kannattaa ajatella myyntiä myös vähän laajemmin, ennen kuin heti tuomitsee kyseisen asian. Toki puhelinmyyjät voivat todellakin olla ärsyttäviä, mutta niin kuin täälläkin on jo sanottu, niin hekin tekevät vain työtään.
Esimerkkinä tässäkin keskustelussa, jokainen joka kommentoi jotain puolesta tai vastaan, tekee omalta osaltaan myyntiä. Myyntiä on kaikki, jossa yrität kääntää toisen henkilön mielipiteen omasi kannalle ja haluat saada myytyä asiasi. Samoin, jos esimerkiksi haluat pokata itsellesi naisen, niin silloin tuote olet sinä itse ja se, kuinka hyvä tuote olet ja kuinka hyvin saat perusteltua naiselle että hänen kannattaa "ostaa" sinut, ratkaisee sen, onnistutko.
Jokainen ihminen voi myös kehittyä huippumyyjäksi, mutta se vaatii paljon työtä, harjoittelua ja koulutusta sekä jossain määrin tiettyjä ominaisuuksia. Silti, kukaan ei ole syntyjään puhdas myyjä, mutta joillain on enemmän tiettyjä ominaisuuksia kuin toisella. Itse ajattelin ennen, että ainakaan myyjää minusta ei tule, ennen kuin menin tekemään "pakosta" myyntiyötä ja nykyään ajattelen, että tämä työ on se mitä haluan tehdä, kehittyä siinä ja oppia lisää.
Ajatelkaa myöskin sitä, että jos ei olisi myyjiä, ei yritys saisi mistään rahaa, myyjä tuo yritykselle rahaa ja kasvua ja näin kerää rahat myös niille, jotka tekevät muita töitä siinä yrityksessä. Eli vaikka sinun tuotteesi olis maailman paras, mutta et esittele, kerro, myy ja mainosta tuotettasi, et saa koskaan sitä myytyä. Samoin on esim. pokaamisen kanssa eikä kukaan tule palkkaamaan sinua töihinkään, jos ei edes tiedä sinun olemassa olostasi vaikka olisit maailman paras omassa työssäsi.
Toiselta puolelta sanottuna, itseäni myös harmittaa huonot myyjät, myyntiorganisaatiot ja -tavat. Jokainen näistä asioista pilaa myös hyvien myyjien maineen ja vaikeuttaa heidän myyntiään. Tätäkään asiaa ei pysty hetkessä muuttamaan eikä varmastikaan kokonaan ikinä vaikka tekisi mitä toimenpiteitä, ikävä kyllä.
Itse en myöskään osta puhelinmyyjiltä oikeastaan koskaan mitään, sillä harvemmin heillä on minulle ollut mitään tarjottavaa, koska en lue lehtiä, mutta en sano sitä, etteikö joku siinä voisi joskus onnistuakin.
Kukaanhan ei halua tulla myydyksi, tämä on yksi asia mikä tuottaa harmia puhelinmyyjän soittaessa. Hän on saanut sinut kiinni ja nano sekunnissa ymmärrät, että hän haluaa sinulle myydä jotain. Sitten ajattelet, että minä en ainakaan osta sinulta mitään, mutta toisaalta olet myös heikolla jos hän tarjoaa sinulle oikeaa tuotetta hyvin perusteluin, sinä haluatkin ostaa, mutta et halua tulla myydyksi. Haluat eroon siitä myyntitilanteesta ennen kuin olet tullut myydyksi, mutta hyvät perustelut ja tuote kun tarjotaan sinulle, huomaatkin ostaneesi kyseisen tuotteen. Vähän aikaa sitten ajattelet, että olipa hyvä ostos, kiva myyjä halpa hinta jne., mutta sitten tuleekin arki, eli ostokrapula.
Toki ostokrapulaa ei välttämättä tule ollenkaan, se ei välttämättä tule heti vaan myöhemmin. Joskus se on pahempi kuin toisinaan. Ostokrapula tilanteessa aletaan etsimään syyllistä ja tässä tilanteessa, jos ostos on tehty niin, että sen voi kohdistaa henkilöön, se syy on aina myyjässä vaikka olisitkin selkeästi halunnut ostaa sen tuotteen ja mitään virhettä ei olisi tapahtunut. Sitten alkaa valituskierros, päivittely ja haukkuminen.
Esim. olet humalassa baarissa, sinun mielestäsi kaunis nainen tulee pokaamaan sinua ja toki suostut hänen kutsuunsa (ostat tuotteen). Aamulla krapulassa huomaatkin, että mamma painaa 100kg ja muutenkin naama kuin petolinnun peräsuoli. Et olekaan enää niin tyytyväinen ostokseesi ja tavallisen krapulan lisäksi tulee henkinen (osto) krapula, jossa päädytkin ajatukseen, että sinua on huijattu eikä ostoksesi ollut sitä mistä oli sovittu.
Tuota itsekkin olen ihmetellyt monesti, että minkähän takia nämä lehtikauppiaat eivät voi kartoittaa asiakasta kysymällä vaikkapa että minkä tyylistä matskua tulee luettua yms?
Kyllä, asiakkaan tarpeen kartoitus on yksi tärkeimmistä asioista myynnissä, eli se kuuluu myyntiprosessiin ja jos tätä ei tee, niin kauppojen kotiutus on "korkeemmas käres".
Mutta itse kyllä pyrin olemaan kohtelias myös näille lehtimyyjille. Itse kyseistä paskaduunia on tullut tehtyä kesälomilla kouluaikana ja jos joku 17-vuotias miehenalku vänkkää vähän vastaan, ajattelen sen vain kuuluvan hänen duuniinsa. Mielestäni on vain hyvä että jotkut ihmiset ovat valmiita vaikka myymään puhelimessa lehteä tienatakseen vuokransa tai rahoittaakseen elämänsä.
Samaa mieltä. Minusta on hyvä, että tartutaan työhön kuin työhön. Enemmänkin harmittaa monissa tapauksissa, että yritys on epärehellinen ja myyntikoulutus sekä johtaminen jostain syvältä ja tästä syystä, näille nuorille sekä asiakkaille jää paha maku suuhun.
Sellaiset myyjät jotka ovat tehneet työtään pidempään, aistivat kyllä asiakkaasta kannattaako edes kunnolla tarjota, varsinkin jos asiakkaan asenne on "mitäs vittua sinä minua häiritset ja en ole ostamassa sinulta yhtään mitään maksullista" luokkaa... Molempien aikaahan siinä vain tuhlaa.
Tämä on totta, eli pitää pystyä kuuntelemaan asiakasta. Silti myyjän ammattitaitoon kuuluu myös perusteluiden kertominen jos asiakas kertoo tekosyitä ostamattomuudelleen, mutta tämäkin pitää tehdä hienovaraisesti, eli asiakasta pitää palvella ja jos asiakas kertoo syyn tai tekosyyn, miksi ei osta, voi kysellä ja löytää sen asiakkaan tarvitseman asian.
Brutaali esimerkki:
Myyjä: Hei, haluatko ostaa vessapaperia?
Asiakas: Ei, en käytä vessapaperia!
Myyjä: Selvä, kun käyt vessassa, niin onko sinulla joku muu tuote mitä käytä?
Asiakas: Kädellä pyyhin!
Myyjä: Vai niin, ja ilmeisesti peset kädet saippualla sen jälkeen? Jos pystyisin todistamaan, että kannattaa käyttää vessapaperia, niin tekisimmekö kaupat!
Asiakas: Kyllä pesen, Noh, kerro!
Myyjä: Kun siis pyyhit kädellä, niin sinulla menee pesuainetta käsien pesuun kuukaudessa 10 pulloa joka maksaa sinulle yhteensä 20 euroa kuussa, joka on vuodessa 240 euroa. Joudut myöskin käymään hakemassa sitä kaupasta, onko kauppaasi kuinka pitkä matka?
Asiakas: 10 kilometriä!
Myyjä: Okei, eli sinulla menee jonkun verran aikaa ja rahaa myöskin kaupassa käyntiin kuukaudessa. Haiseeko kätesi koko ajan paskalle vaikka pesetkin kätesi?
Asiakas: Jonkun verran menee vaikka ruuat ostetaan samalla ja kyllä haisee!
Myyjä: Niinpä, eli me voimme tajota teille joka kuukausi kotiintuodut vessapaperit 10€ hintaan/kk ja saatte vielä kaupanpäälle 4€ euron avoiset käsienpesuaineet mukaan joka riittää käsienne pesuun jos käytätte vessapaperia, miltäs kuulostaa, laitettaisiinko tulemaan?
Asiakas: Kyllä se hyvältä kuulostaa, laitappa tulemaan kun tuo vaimokin valittaa, että kaikki ihmiset aina kiertää kaukaa kun kädet haisee kokoajan paskalle!
Niin kuin sanottua. Täälläkin on moni kertonut ostaneensa vaikka ensimmäinen ajatus myytävästä tuotteesta ja siitä, että myyjä myy, on ollut negatiivinen. Moni on myös ollut tyytyväinen ostokseensa. Tästä voimme siis päätellä, että myyjä on auttanut asiakastaan hänen elämäntilanteessaan tuomalla hänelle tarjouksen ja tuotteen, jota hän on tarvinnut, joskus sen enempää sitä ajattelematta.
Itse olen onnellinen tehdessäni myyntiä ja ajattelen niin, että olen auttanut monia ihmisiä sekä yrityksiä tätä kautta. En vaihtaisi ammattiani mihinkään!
Ps. En myy vessapaperia... :D
edit: typoja
Viimeksi muokattu: