Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 334 583
  • 1 378

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Täällä onkin hyvä keskustelu päällä ja mielestäni hyviä pointteja monelta. Itse olen myöskin myyjä, mutta B-to-B puolella, joka pitää sisällään myyntiä puhelimessa, tapaamisten sopimista ja myyntiä face-to-face.

Lähdetään nyt vaikka myynnin perusteista. Kannattaa ajatella myyntiä myös vähän laajemmin, ennen kuin heti tuomitsee kyseisen asian. Toki puhelinmyyjät voivat todellakin olla ärsyttäviä, mutta niin kuin täälläkin on jo sanottu, niin hekin tekevät vain työtään.

Esimerkkinä tässäkin keskustelussa, jokainen joka kommentoi jotain puolesta tai vastaan, tekee omalta osaltaan myyntiä. Myyntiä on kaikki, jossa yrität kääntää toisen henkilön mielipiteen omasi kannalle ja haluat saada myytyä asiasi. Samoin, jos esimerkiksi haluat pokata itsellesi naisen, niin silloin tuote olet sinä itse ja se, kuinka hyvä tuote olet ja kuinka hyvin saat perusteltua naiselle että hänen kannattaa "ostaa" sinut, ratkaisee sen, onnistutko.

Jokainen ihminen voi myös kehittyä huippumyyjäksi, mutta se vaatii paljon työtä, harjoittelua ja koulutusta sekä jossain määrin tiettyjä ominaisuuksia. Silti, kukaan ei ole syntyjään puhdas myyjä, mutta joillain on enemmän tiettyjä ominaisuuksia kuin toisella. Itse ajattelin ennen, että ainakaan myyjää minusta ei tule, ennen kuin menin tekemään "pakosta" myyntiyötä ja nykyään ajattelen, että tämä työ on se mitä haluan tehdä, kehittyä siinä ja oppia lisää.

Ajatelkaa myöskin sitä, että jos ei olisi myyjiä, ei yritys saisi mistään rahaa, myyjä tuo yritykselle rahaa ja kasvua ja näin kerää rahat myös niille, jotka tekevät muita töitä siinä yrityksessä. Eli vaikka sinun tuotteesi olis maailman paras, mutta et esittele, kerro, myy ja mainosta tuotettasi, et saa koskaan sitä myytyä. Samoin on esim. pokaamisen kanssa eikä kukaan tule palkkaamaan sinua töihinkään, jos ei edes tiedä sinun olemassa olostasi vaikka olisit maailman paras omassa työssäsi.

Toiselta puolelta sanottuna, itseäni myös harmittaa huonot myyjät, myyntiorganisaatiot ja -tavat. Jokainen näistä asioista pilaa myös hyvien myyjien maineen ja vaikeuttaa heidän myyntiään. Tätäkään asiaa ei pysty hetkessä muuttamaan eikä varmastikaan kokonaan ikinä vaikka tekisi mitä toimenpiteitä, ikävä kyllä.

Itse en myöskään osta puhelinmyyjiltä oikeastaan koskaan mitään, sillä harvemmin heillä on minulle ollut mitään tarjottavaa, koska en lue lehtiä, mutta en sano sitä, etteikö joku siinä voisi joskus onnistuakin.

Kukaanhan ei halua tulla myydyksi, tämä on yksi asia mikä tuottaa harmia puhelinmyyjän soittaessa. Hän on saanut sinut kiinni ja nano sekunnissa ymmärrät, että hän haluaa sinulle myydä jotain. Sitten ajattelet, että minä en ainakaan osta sinulta mitään, mutta toisaalta olet myös heikolla jos hän tarjoaa sinulle oikeaa tuotetta hyvin perusteluin, sinä haluatkin ostaa, mutta et halua tulla myydyksi. Haluat eroon siitä myyntitilanteesta ennen kuin olet tullut myydyksi, mutta hyvät perustelut ja tuote kun tarjotaan sinulle, huomaatkin ostaneesi kyseisen tuotteen. Vähän aikaa sitten ajattelet, että olipa hyvä ostos, kiva myyjä halpa hinta jne., mutta sitten tuleekin arki, eli ostokrapula.

Toki ostokrapulaa ei välttämättä tule ollenkaan, se ei välttämättä tule heti vaan myöhemmin. Joskus se on pahempi kuin toisinaan. Ostokrapula tilanteessa aletaan etsimään syyllistä ja tässä tilanteessa, jos ostos on tehty niin, että sen voi kohdistaa henkilöön, se syy on aina myyjässä vaikka olisitkin selkeästi halunnut ostaa sen tuotteen ja mitään virhettä ei olisi tapahtunut. Sitten alkaa valituskierros, päivittely ja haukkuminen.

Esim. olet humalassa baarissa, sinun mielestäsi kaunis nainen tulee pokaamaan sinua ja toki suostut hänen kutsuunsa (ostat tuotteen). Aamulla krapulassa huomaatkin, että mamma painaa 100kg ja muutenkin naama kuin petolinnun peräsuoli. Et olekaan enää niin tyytyväinen ostokseesi ja tavallisen krapulan lisäksi tulee henkinen (osto) krapula, jossa päädytkin ajatukseen, että sinua on huijattu eikä ostoksesi ollut sitä mistä oli sovittu.


Tuota itsekkin olen ihmetellyt monesti, että minkähän takia nämä lehtikauppiaat eivät voi kartoittaa asiakasta kysymällä vaikkapa että minkä tyylistä matskua tulee luettua yms?

Kyllä, asiakkaan tarpeen kartoitus on yksi tärkeimmistä asioista myynnissä, eli se kuuluu myyntiprosessiin ja jos tätä ei tee, niin kauppojen kotiutus on "korkeemmas käres".

Mutta itse kyllä pyrin olemaan kohtelias myös näille lehtimyyjille. Itse kyseistä paskaduunia on tullut tehtyä kesälomilla kouluaikana ja jos joku 17-vuotias miehenalku vänkkää vähän vastaan, ajattelen sen vain kuuluvan hänen duuniinsa. Mielestäni on vain hyvä että jotkut ihmiset ovat valmiita vaikka myymään puhelimessa lehteä tienatakseen vuokransa tai rahoittaakseen elämänsä.

Samaa mieltä. Minusta on hyvä, että tartutaan työhön kuin työhön. Enemmänkin harmittaa monissa tapauksissa, että yritys on epärehellinen ja myyntikoulutus sekä johtaminen jostain syvältä ja tästä syystä, näille nuorille sekä asiakkaille jää paha maku suuhun.

Sellaiset myyjät jotka ovat tehneet työtään pidempään, aistivat kyllä asiakkaasta kannattaako edes kunnolla tarjota, varsinkin jos asiakkaan asenne on "mitäs vittua sinä minua häiritset ja en ole ostamassa sinulta yhtään mitään maksullista" luokkaa... Molempien aikaahan siinä vain tuhlaa.

Tämä on totta, eli pitää pystyä kuuntelemaan asiakasta. Silti myyjän ammattitaitoon kuuluu myös perusteluiden kertominen jos asiakas kertoo tekosyitä ostamattomuudelleen, mutta tämäkin pitää tehdä hienovaraisesti, eli asiakasta pitää palvella ja jos asiakas kertoo syyn tai tekosyyn, miksi ei osta, voi kysellä ja löytää sen asiakkaan tarvitseman asian.

Brutaali esimerkki:

Myyjä: Hei, haluatko ostaa vessapaperia?

Asiakas: Ei, en käytä vessapaperia!

Myyjä: Selvä, kun käyt vessassa, niin onko sinulla joku muu tuote mitä käytä?

Asiakas: Kädellä pyyhin!

Myyjä: Vai niin, ja ilmeisesti peset kädet saippualla sen jälkeen? Jos pystyisin todistamaan, että kannattaa käyttää vessapaperia, niin tekisimmekö kaupat!

Asiakas: Kyllä pesen, Noh, kerro!

Myyjä: Kun siis pyyhit kädellä, niin sinulla menee pesuainetta käsien pesuun kuukaudessa 10 pulloa joka maksaa sinulle yhteensä 20 euroa kuussa, joka on vuodessa 240 euroa. Joudut myöskin käymään hakemassa sitä kaupasta, onko kauppaasi kuinka pitkä matka?

Asiakas: 10 kilometriä!

Myyjä: Okei, eli sinulla menee jonkun verran aikaa ja rahaa myöskin kaupassa käyntiin kuukaudessa. Haiseeko kätesi koko ajan paskalle vaikka pesetkin kätesi?

Asiakas: Jonkun verran menee vaikka ruuat ostetaan samalla ja kyllä haisee!

Myyjä: Niinpä, eli me voimme tajota teille joka kuukausi kotiintuodut vessapaperit 10€ hintaan/kk ja saatte vielä kaupanpäälle 4€ euron avoiset käsienpesuaineet mukaan joka riittää käsienne pesuun jos käytätte vessapaperia, miltäs kuulostaa, laitettaisiinko tulemaan?

Asiakas: Kyllä se hyvältä kuulostaa, laitappa tulemaan kun tuo vaimokin valittaa, että kaikki ihmiset aina kiertää kaukaa kun kädet haisee kokoajan paskalle!

Niin kuin sanottua. Täälläkin on moni kertonut ostaneensa vaikka ensimmäinen ajatus myytävästä tuotteesta ja siitä, että myyjä myy, on ollut negatiivinen. Moni on myös ollut tyytyväinen ostokseensa. Tästä voimme siis päätellä, että myyjä on auttanut asiakastaan hänen elämäntilanteessaan tuomalla hänelle tarjouksen ja tuotteen, jota hän on tarvinnut, joskus sen enempää sitä ajattelematta.

Itse olen onnellinen tehdessäni myyntiä ja ajattelen niin, että olen auttanut monia ihmisiä sekä yrityksiä tätä kautta. En vaihtaisi ammattiani mihinkään!

Ps. En myy vessapaperia... :D

edit: typoja
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja ilmeisesti olet vielä sitten aika rikas olet, kun on varaa maksaa 30 prossaa lehdistä enemmän kuin muilla?

Satakunnan Kansa ja Aku Ankka on tullut jo pitkään kestotilauksena, en tarvitse muita lehtiä. Ja väittäisin, että sinun mainitsemasi 30% lisähintaa on hatusta repäisty.
 

HemmoP

Jäsen
Fonectalta tuli tänään aiheeton lasku ja muistan, että sieltä on soitettu todella moneen kertaan ja olen aina painottanut, että en osta mitään ja katkaissut puhelun.

"Hyvä asiakkaamme, mikäli teiltä on aiemmin veloitettu puhelinluettelotiedot puhelinlaskun yhteydessä, pyydämme huomioimaan, että laskuttajaksi on vaihtunut fonecta oy"

eli "painavat" tai julkaisevat tietoni jossakin pyytämättä ja nyt pitäisi siitä ilosta maksaa erikseen.

Mitä olette tehneet näille ?
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Fonectalta tuli tänään aiheeton lasku ja muistan, että sieltä on soitettu todella moneen kertaan ja olen aina painottanut, että en osta mitään ja katkaissut puhelun.

"Hyvä asiakkaamme, mikäli teiltä on aiemmin veloitettu puhelinluettelotiedot puhelinlaskun yhteydessä, pyydämme huomioimaan, että laskuttajaksi on vaihtunut fonecta oy"

eli "painavat" tai julkaisevat tietoni jossakin pyytämättä ja nyt pitäisi siitä ilosta maksaa erikseen.

Mitä olette tehneet näille ?

Oletko kenties yrittäjä vai ihan ns. yksityishenkilö? Yrityksillehän noita kusettajia soittelee mitä omituisimmista palveluntarjoajista, ja onneksi tiesin heti lyödä puhelut poikki ennen sen pidempää keskustelua. Yleensä puhelu alkaa sillä, että haluavat "päivittää" tietoja, ja hiljalleen sinne päivitetäänkin maksullisia palveluja. Fonecta sentään taitaa olla suhtkoht "normaali" toimija, joten eihän laskua tarvitse maksaa, jos ei ole palveluakaan tilannut. On myös niin, että yleensä tehdään sopimus (ja yrityksissä kaikki kannattaa ottaa kirjallisena tarjouksena, jos eivät anna, niin se on moro) mikäli päädytään palveluun, joten reklamoi ja pyydä mitätöimään lasku.
 

Ender00

Jäsen
Oma 5 senttiäni: Puhelinmyyjä ei tee oikeaa työtä, hän on maanvaiva, rasite ja häirikkö, joka saisi lopettaa ihmisten kiusaamisen ja mennä oikeisiin töihin.

Osaan kyllä tilata haluamani lehden/t ilman puhelinhäiriköintiä ja mieluusti maksaisinkin niistä jokusen euron enemmän, jos sillä säästäisin minulle rakasta omaa aikaani puhelimessa paskanjauhamisen kuuntelun sijaan. Erityisesti kun nykytrendinä puhelinhäiriköillä tuntuu olevan se, että puhelun ensimmäinen minuutti vedetään hengittämättä paperista luettu monologi, jolloin ei pääse edes väliin huikkaamaan, että ei, en tilaa. Saati että tuon pääsisi jossain vaiheessa sanomaan kolmesta, että häirikkökin sen uskoisi.

Te puhelinmyyjät olette pohjasakkaa, samaa häirikkökuraa kuin feissarit ja romanikerjäläiset.

Ja minusta systeemin tulisi toimia niin, että ihmisen pitäisi erikseen hyväksyä puhelinhäiriköinti, ei niin että se pitää erikseen kieltää. Ja yrittäjiähän ei taida pelastaa edes nuo.

Fonectalta tuli tänään aiheeton lasku ja muistan, että sieltä on soitettu todella moneen kertaan ja olen aina painottanut, että en osta mitään ja katkaissut puhelun.

Mitä olette tehneet näille ?

http://www.huijaa.info/
 

HemmoP

Jäsen
Lasku on tullut yksityishenkilölle, minulla on myös yritys. Soitin Soneran laskutukseen (fonectaan ei melko yllättäen pääse läpi) ja heidän mukaansa laskuissani ei ole ollut minkäänlaisia "luettelolaskuja" joukossa viimeisen parin vuoden aikana.

edittinä, F:lta soittivat ja sanoivat, että olivat ihan esimiehen kanssa tutkineet ja kyllä se lasku voidaan katsoa aiheettomaksi... Tuskin maltan odottaa, että vuoden päästä ollaan taas aiheettomia laskuja availemassa kun tämä kerran oli "kestotilaus".
 
Viimeksi muokattu:

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Lasku on tullut yksityishenkilölle, minulla on myös yritys. Soitin Soneran laskutukseen (fonectaan ei melko yllättäen pääse läpi) ja heidän mukaansa laskuissani ei ole ollut minkäänlaisia "luettelolaskuja" joukossa viimeisen parin vuoden aikana.

edittinä, F:lta soittivat ja sanoivat, että olivat ihan esimiehen kanssa tutkineet ja kyllä se lasku voidaan katsoa aiheettomaksi... Tuskin maltan odottaa, että vuoden päästä ollaan taas aiheettomia laskuja availemassa kun tämä kerran oli "kestotilaus".


Eli sinulle on täytynyt myyjän soitella ja kaupitella yhteystietoja jotka olet ilmeisesti epähuomiossa hyväksynyt ja näin ollen tullut tilausvahvistus/lasku. Tuossa vaiheessahan asiakkaalla on oikeus peruttaa maksulliset tiedot muutenkin, joten mitään hätää ei ole siis :)

Fonecta ja Eniro taitavat olla ne "rehelliset" yritykset jotka myyvät näitä yhteystietoja luetteloihin ja numeropalveluihin. Olen aika varma että he myös ovat hyvin tarkkoja imagostaan ja käyttävät hurjat määrät rahaa brändiensä luomiseen, sillä on olemassa kyseisen alan firmoja joiden tavoite on nopea rahan keräys asiakkailta ja palvelut ovat todella puuttellisia jopa köykäisiä.

Toki tarkkaavaisuutta tarvitaan asiakkaan puolelta, sillä ovelasti ne ujuttavat maksullista tietoa asiakkaalle, tämän huomaamatta.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Oma 5 senttiäni: Puhelinmyyjä ei tee oikeaa työtä, hän on maanvaiva, rasite ja häirikkö, joka saisi lopettaa ihmisten kiusaamisen ja mennä oikeisiin töihin.

Entä jos niitä muita töitä ei vain kertakaikkiaan ole tarjolla?

Te puhelinmyyjät olette pohjasakkaa, samaa häirikkökuraa kuin feissarit ja romanikerjäläiset.

Tarkoitus on varmaan provosoida, mutta melkoista puhetta silti. Varmaan samaan hengenvetoon sätit sossuelättejä ja tuilla eläjiä, jotka eivät yritä tehdä mitään asemansa parantamiseen.

Työtä vieroksumaton opiskelija tarttuu siihen tulonlähteeseen, mikä vain suinkin on mahdollista. Jos sillä saa kaltaisesi norsunluutornistaan arvostelevan "hyväosaisen" menettämään mielenrauhasta niin ehkä tässä paskamaisessa kesätyössä on sittenkin hyväkin puolensa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Fonectalta tuli tänään aiheeton lasku ja muistan, että sieltä on soitettu todella moneen kertaan ja olen aina painottanut, että en osta mitään ja katkaissut puhelun.

"Hyvä asiakkaamme, mikäli teiltä on aiemmin veloitettu puhelinluettelotiedot puhelinlaskun yhteydessä, pyydämme huomioimaan, että laskuttajaksi on vaihtunut fonecta oy"

eli "painavat" tai julkaisevat tietoni jossakin pyytämättä ja nyt pitäisi siitä ilosta maksaa erikseen.

Mitä olette tehneet näille ?

Satakunnan Viikossa oli juttu Fonectan toiminnasta ja jutussa kuntaliiton lakimies sanoin, että kyseessä on aiheeton lasku.

Käsittääkseni kysymys on siitä kun alueellisen puhelinyhtiöt muuttuivat DNA:ksi. Itse olen aikanaan ostanut Porin Puhelimen -> Satakunnan Puhelimen luetteloon kännykkänumeroni. Nyt nämä luettelot ovat Fonectan omaisuutta ja he laskuttavat. Kuntaliiton lakimies sanoi jutussa, että Fonectan olisi pitänyt kysyä asiakkailta haluavatko he jatkaa sopimustaan.

Itse soitin Fonectaan kaksi kertaa. Ensin peruin tilauksen, sitten luin lehtijutun ja ilmoitin, että lasku on perusteeton. Vastannut naishenkilö ei ollut samaa mieltä ja viime viikolla tulkin huomautuslasku. Ajattelin soittaa paikalliselle kuluttaja-asiamiehelle ja kysyä neuvoa miten toimia.
 

Kapo

Jäsen
Oma 5 senttiäni: Puhelinmyyjä ei tee oikeaa työtä, hän on maanvaiva, rasite ja häirikkö, joka saisi lopettaa ihmisten kiusaamisen ja mennä oikeisiin töihin.

Te puhelinmyyjät olette pohjasakkaa, samaa häirikkökuraa kuin feissarit ja romanikerjäläiset.

Saako sen verran kysäistä että mitä itse teet työksesi?
 

Ender00

Jäsen
Entä jos niitä muita töitä ei vain kertakaikkiaan ole tarjolla?

Huumekauppaakin voi tehdä työkseen, mutten minä sitäkään pidä moraalisesti hyväksyttävänä.

Tarkoitus on varmaan provosoida, mutta melkoista puhetta silti. Varmaan samaan hengenvetoon sätit sossuelättejä ja tuilla eläjiä, jotka eivät yritä tehdä mitään asemansa parantamiseen.

Totta on, että sanamuodot eivät ehkä olleet niitä sovinnaisimpia, mutta kuvaavat silti riittävällä tasolla mielipidettäni kyseisestä työstä.
Voisi vielä tuohon jatkumoon mainita myös verkostomarkkinoinnin.

Arvostan enemmän rehellisesti työttömänä olijoita kuin mainitsemieni töiden, todellisten paskatöiden, tekijöitä.

Saako sen verran kysäistä että mitä itse teet työksesi?

Yrittäjä. Joka tosin varmaan osaltaan selittää inhon puhelinmyyntiin.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Huumekauppaakin voi tehdä työkseen, mutten minä sitäkään pidä moraalisesti hyväksyttävänä.



Totta on, että sanamuodot eivät ehkä olleet niitä sovinnaisimpia, mutta kuvaavat silti riittävällä tasolla mielipidettäni kyseisestä työstä.
Voisi vielä tuohon jatkumoon mainita myös verkostomarkkinoinnin.

Arvostan enemmän rehellisesti työttömänä olijoita kuin mainitsemieni töiden, todellisten paskatöiden, tekijöitä.



Yrittäjä. Joka tosin varmaan osaltaan selittää inhon puhelinmyyntiin.

Itse koen tekeväni arvokasta työtä, vaikka noihin halveksimiisi puhelinmyyjiin lukeudun. Opiskelujen ohella sitä teen ja tienaan tuplasti paremmin kuin useat kaverini. Jos joku ei arvosta työtäni, nauran matkalla pankiin. Toisaalta raha ei ole ainoa motivaattori, sillä pidän työn luonteesta ja varsinkin työilmapiiristä. Ja alahan on olemassa niin kauan kuin ihmiset tilaavat puhelimitse ja suurin osa varsinkin lehtimyynnistä tapahtuu puhelimen välityksellä.

Koti- & työrauhan häiriköinnistä ei ole kyse, koska asiakkaalla on oikeus vastata puhelimeen ja sulkea puhelin oman harkintansa mukaan. Samalla tavalla myyjällä on oikeus ottaa yhteyttä ja esittää tarjouksensa. Jos jotakuta soitot häiritsevät, on mahdollisuus suoramarkkinointikieltoon.

Ymmärrän kyllä osan puhelinmyyjien maineesta. Suurin osa puhelinmyyjistä ovat toki onnettomia räpeltäjiä, nuoria opiskelijoita jotka ovat alalle soveltumattomia ja töissä vain pakosta. Harvassa ovat oikeasti hyvät myyjät, jotka erottuvat massasta, keräävät asiakkaiden kiitosta ja hepä viihtyvät alalla ja tienaavatkin hyvin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itse koen tekeväni arvokasta työtä, vaikka noihin halveksimiisi puhelinmyyjiin lukeudun.
Saisiko tiedustella, mikä siinä on niin arvokasta? Mun mielestä esim. hengen pelastaminen on arvokasta työtä, mutta väkisin jonkun tieteen kuvalehden ja nikkei-veitsisetin kauppaaminen ei.

Sinänsä mulla ei ole mitään noita vastaan. Kyllä ne yleensä ymmärtää, kun niille sanoo heti alkuun, että en tilaa mitään. Ja joku numeron alku on sellainen, että tietää jo heti olla vastaamatta. Ei ne mun elämää häiritse, mutta se, että joku puhelinmyyjä nostaa itsensä kuninkaaksi ja joksikin tärkeän työn tekijäksi, ihmetyttää kyllä vähän.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Arvostan enemmän rehellisesti työttömänä olijoita kuin mainitsemieni töiden, todellisten paskatöiden, tekijöitä.
Eli näet työttömänä olemisen paremmaksi, koska työtön ei pääsääntöisesti häiritse kenenkään yksityisyyttä, kuten esim. kaupustelijat? Vaikka tokihan työtön voi olla korvauksilla elelevä bilettäjä joka ei anna naapureiden nukkua rauhassa.

No, on sinänsä hyvä, että näet työttömänä olevatkin ihmisarvon omistaviksi henkilöiksi, kaikki nimittäin ei sitä tee. Tällöin olisi aika eriskummallista jos kiroaisia puhelinmyyjiä, koska se kuitenkin on työtä josta maksaa veroa.

En nyt itsekään mitenkään ole ihastunut niihin jotka puhelimitse tyrkyttää tuotteita, mutta toisaalta pakko nostaa hattua niille, jotka sitäkin työtä jaksaa yrittää. Itse en jaksaisi ja minua rupeaisi se väkisintyrkyttäminen ottamaan luonteelle varsin nopeasti, tiedän sen varmuudella. Olen nimittäin sitä mieltä, että kellekään ei tulisi tyrkyttää mitään. Suositukset on asia erikseen, mutta niissäkin tulisi olla maltti ja kyky vetäytyä jos toista ei kiinnosta.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Jokainen ihminen voi myös kehittyä huippumyyjäksi, mutta se vaatii paljon työtä, harjoittelua ja koulutusta sekä jossain määrin tiettyjä ominaisuuksia.

Tässä on mitä ilmeisimmin kyseessä paljon työtä ja koulutusta saaneen myynti-alan ammattilaisen sanoma pelkistettynä.

Siis ei se, mitä väität, vaan miten saat väitteesi huomaamattomasti nollatuksi.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse koen tekeväni arvokasta työtä, vaikka noihin halveksimiisi puhelinmyyjiin lukeudun. Opiskelujen ohella sitä teen ja tienaan tuplasti paremmin kuin useat kaverini.
-------------------------------------------------------------------
Koti- & työrauhan häiriköinnistä ei ole kyse, koska asiakkaalla on oikeus vastata puhelimeen ja sulkea puhelin oman harkintansa mukaan. Samalla tavalla myyjällä on oikeus ottaa yhteyttä ja esittää tarjouksensa. Jos jotakuta soitot häiritsevät, on mahdollisuus suoramarkkinointikieltoon.
Ei stna, miten ihmiset saa selitettyä itselleen oikeutuksen paskaduuneilleen. OK, voihan sitä tehdä monia hommia tienausmielessä ihan sen mukaan, mihin itse taipuu, mutta kaikkea en sentään kehtaisi väittää arvokkaaksi. Huorana tienaisi varmaankin vielä enemmän ja olisi huomattavasti arvokkaampaa työtä.

Häiriköinnin kieltäminen on ehkä vielä käsittämättömämpää, täytyy vain toivoa ettet oikeasti ajattele noin. Totta helvetissä se häiritsee, jos on esim. syöttämässä skidiä ja puhelin soi olohuoneessa, vaikka sitten jättäisikin vastaamatta outoon numeroon. Sinun mielestä toimintaa voidaan kutsua häiriköinniksi vasta, kun lakia rikotaan? Aika hyvän pinnan ja suvaitsevaisuuden omaat vai lateletko suoraan A4:sta? Suoramarkkinointikielto on toki optio, mutta senkin hankkiminen vaatii itseltä aktiivista toimintaa.
 

Master

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
Kyllähän se nyt menee niin, että hyvät puhelinmyyjät tienaavat 2500-3500€ varsin helposti. Ja ilman, että kenellekkään tyrkytetään mitään. Totta on, että suurin osa on aika amatöörejä ja yleinen käsitys äryttävistä puhelinmyyjistä on tullut näiltä amatööri puhelinmyyjiltä.

Tiedän useita tapauksia, joilla ei ole minkään näköistä koulutusta, mutta tienaavat silti 2500€/kk, se ei todellakaan ole huonosti peruskoulun käyneeltä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voimassaolevia lakeja ja hyviä tapoja noudattava asiallinen puhelinmyynti on OK. Tällaista duunia tekevä ja asiansa osaava puhelinmyyjä on työtä tekevä ihminen siinä missä muutkin. He ovat myyjiä kuten vaikkapa isojen firmojen B2B-myyjätkin, joiden työnteon merkitystä ei ainakaan liike-elämän puolella kukaan kiistä. Asiakkaat, diilien koot ja myyntiprosessi ovat erilaisia, mutta myynnistä on yhtä kaikki kysymys.

Häiriköinti ja harkittu kusetus ovat eri asioita, kuten tässäkin ketjussa todettu lukuisien luettelofirmojen harrastama yrittäjien kuppaaminen.
 

Ender00

Jäsen
Itse koen tekeväni arvokasta työtä, vaikka noihin halveksimiisi puhelinmyyjiin lukeudun.

Koti- & työrauhan häiriköinnistä ei ole kyse, koska asiakkaalla on oikeus vastata puhelimeen ja sulkea puhelin oman harkintansa mukaan. Samalla tavalla myyjällä on oikeus ottaa yhteyttä ja esittää tarjouksensa. Jos jotakuta soitot häiritsevät, on mahdollisuus suoramarkkinointikieltoon.

Ymmärrän kyllä osan puhelinmyyjien maineesta.

Teet arvokasta työtä vain itsesi ja ehkä edustamasi yrityksen kannalta, asiakkaan, kuluttajan ja ihmiskunnan kannalta teet paskahommaa, jota ilman maailma olisi parempi paikka.

Kyseessä on koti & työrauhan häirintä. Yrittäjänä en voi edes ilmoittautua esim. Robinsoniin jolloin häiriköinti voisi loppua ja minun on käytännössä pakko vastata puhelimeen kun se soi. Siellähän voi olla vaikka asiakas. Palataan asiaan sitten, kun kaikkien puhelinmyyjien numerot on rekisteröity jonnekin josta ne voi kootusti poimia puhelimensa estolistalle niin ettei puhelin esim. edes hälytä näiden häiriköiden soittaessa ja näytöllä näkyisi "puhelinterroristi". Tällöin ja vasta tällöin saatettaisiin olla lähellä tilannetta ettei kyseessä olisi vakava koti & työrauhan häirintä. Ja ei, ilman minun erityisesti antamaani lupaa ei puhelinkusettajalla tulisi olla oikeutta esittää mitään tarjouksiaan, valitettavasti yhteiskunta ei vielä ole tältä osaltaan reilu ja oikeudenmukainen.

Puhelinmyyjien maine johtuu toki osaltaan taitamattomista räpeltäjistä, myyjistä jotka eivät usko sanaa "ei", myyjistä jotka osaavat soittaa aina huonoon aikaan sekä myyjistä (varovaisesti arvioiden noin 95%) jotka valehtelevat myyntipuhelunsa aikana.

Eli näet työttömänä olemisen paremmaksi, koska työtön ei pääsääntöisesti häiritse kenenkään yksityisyyttä, kuten esim. kaupustelijat? Vaikka tokihan työtön voi olla korvauksilla elelevä bilettäjä joka ei anna naapureiden nukkua rauhassa.

Itse en jaksaisi ja minua rupeaisi se väkisintyrkyttäminen ottamaan luonteelle varsin nopeasti, tiedän sen varmuudella. Olen nimittäin sitä mieltä, että kellekään ei tulisi tyrkyttää mitään.

Ensimmäisessä kappaleessa teet hieman liikaa oletuksia. Ihmisellä tulee olla oikeus yksityisyyteensä ja henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. Eli ihmisen ei pitäisi joutua tahtomattaan puhelinhäiriköiden, feissareiden tai romanikerjäläisten häiriköinnin kohteeksi, mutta ei luonnollisesti myöskään häirikkönaapurin.

Viimeinen kappaleesi kertoo, että olet selvästi älykäs ja empatiakykyinen ihminen. Minustakaan ei olisi häiriköimään ihmisten elämää valhein euron kuvat silmissä.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Itse olen joutunut tämän häiriköinnin kohteeksi harvoin, mutta nämät harvat kerrat osaavat ärsyttää todella paljon. Missä helvetin välissä mikään on ollut ilmaista jos siitä pitää maksaa? "Saat tämän kaiken ilmaiseksi jos maksat tämän ja tämän verran". Täyttä paskaa iät ajat ollut tuo puhelinmyynti ja sitä se on ilmeisesti jatkossakin. Sitä en ymmärrä että kuluttajalla on mahdollisuus saada rahansa takaisin liikkeestä ostamastaan tuotteesta vaikka käräjillä, jos tuote ei vastaa myyjän lupaamia kriteerejä. Jos vastaan puhelinmyyjälle kyllä siinä vaiheessa kun hän sanoo tämän normaalin "saat ilmaiseksi"-kliseen, voinko haastaa hänet oikeuteen siinä vaiheessa kun maksulaput saapuvat? Tuskin...
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Ymmärrykseni nimimerkkiä "Ender00" kohtaan on kova, vaikka itse olenkin jo tunnustanut tehneeni puhelinmyyntiä aikaisemmin ja kyllä, tienasin parhaillaan nettona 3000 euroa ja kyseessä yhteystietopalveluiden myynti.

Se, miksi kyseistä nimimerkkiä kohtaan löytyy ymmärrystä johtuu siitä, että hän on yrittäjä.

Kuvitelkaapa jokainen tahollaan, että yrittäjille soitetaan puhelinluetteloista vähintään 4 kertaa, 8-9 eri numeropalvelusta, 10 - 15 eri nettinäkyvyyttä, sitten vielä kusetusfirmat päälle joihin on saatettu hävitä rahaa tuhansia ja tuhansia euroja, vaikka olet lähtenyt mukaan 200 - 300 eurolla (Directa) ja kaiken tämän paskan päälle tulee vielä liittymäkauppiaat, pitäkääpelastushelikopterit-taivaallakauppiaat ja tietenkin meille kaikille niiin rakkaat boxeri ja partahöyläkauppiaat.

Kyllä siinä vaan huumori tahtoo loppua nopeasti.

Itse en kyseistä työtä enää pystynyt henkisesti tekemään. Sillä myyntityylini oli jo kaikkea muuta kuin mitä meille yrityksessä opetettiin. Myin pelkästään yrittäjän näkökulmasta jotta pystyin nukkumaan yöni edes jotenkin :) toisin sanoen minusta ei myyjää taida koskaan tullakkaan, koska ajattelen sen "karjuvan, hermoilevan ja tuskailevan" asiakkaan lompakolla, vaikka sieltä varmasti monia tuhansia eroja tulisikin tarjoamalla enemmän ja enemmän.

Itse arvosta silti henkilöitä jotka jaksavat henkisesti tekemään tuota hommaa. Olen joskus kaverini kanssa miettinyt että alalla pärjää ne, jotka ovat tarpeeksi tyhmiä tekemään tuota (kestää sitä ihmisten itkua ja märinää) tai tarpeeksi kovia ja kylmiä, ettei heihin vaikuta asiakkaan todella negatiivinen asenne ja palaute mitenkään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen usein kysynyt myyjiltä, maksaako tämä minulle jotain, kun ovat luvanneet kaiken ilmaiseksi. Ja ainahan sieltä tulee se postimaksu, toisen lehden tilaus yms.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Minustakaan ei olisi häiriköimään ihmisten elämää valhein euron kuvat silmissä.
Olen joskus kaverini kanssa miettinyt että alalla pärjää ne, jotka ovat tarpeeksi tyhmiä tekemään tuota (kestää sitä ihmisten itkua ja märinää) tai tarpeeksi kovia ja kylmiä, ettei heihin vaikuta asiakkaan todella negatiivinen asenne ja palaute mitenkään.

Mikä minua tässä ketjussa ärsyttää on se, että puhelinmyynnin sijaan haukutaan puhelinmyyjiä, usein alle 18-vuotiaita kosseja ja likkoja vailla mitään työkokemusta ilman mahdollisuutta muuhun kesätyöhön tai sivuansioon.

Esimerkkinä käyköön oma tilanteeni: Sain kesätöitä, mutta firma menikin konkurssiin kesäkuun alussa ja palkat jäivät saamatta (tulevat palkkaturvasta hamassa tulevaisuudessa). Olen yliopisto-opiskelija ja vanhempani eivät todellakaan omista kylliksi varallisuutta elättää minua - aikuista lastaan - omien kulujensa ohessa. En pysty enää aloittamaan kesäopintoja ja näinollen opintorahan saaminen on jäissä. Yhteiskunta ei tue opiskelijoita millään tavalla, rahaa ei saa edes sossusta.

Mitä tehdä? Ainoa työ, jota pääsee tekemään suunnilleen sisään kävelemällä on puhelinmyynti. Työ on henkisesti raskasta, keskipalkka on surkea ja oma työpaikka on herkästi liipasimella mikäli myyntitavoitteet eivät täyty. Onneksi nykyisellä firmallani on (ehkä suuresta hyvämaineisesta omistajasta johtuen) moraalista selkärankaa sen verran, että kusettamiseen on täysin nollatoleranssi ja laadunvalvonta tiukkaa. Tuotekin on sen verran hyvä ja myyntikohteelle useimmiten hyödyllinen, ettei itseään tarvitse tuntea suureksi huijariksi, feissariksi tai romanikerjäläiseksikään.

Summasummarum: Olen töissä pakosta - minulla ei ole sisua mennä asumaan taivasalle almuilla, eikä myöskään palaamaan kotiin häntä koipien välissä (varsinkin kun vuokrasopimus on kesken). En aio tehdä puhelinmyyntihommia enää koskaan jos ei ole pakko, sen verran perseestä se homma on. Eli puhelinmyynnin inhoamisen ymmärrän hyvin, mutta puhelinmyyjiä vihaavan kannattaisi vähän miettiä. Entä jos jotakin onni potkii oikeasti päähän niin pahasti, että joutuu kustantamaan leivän ja asumisen tällä tavalla? Ei ole hääppöistä, mutta kun on pakko niin on pakko.

Tähän loppuu vuodatus.

Olen usein kysynyt myyjiltä, maksaako tämä minulle jotain, kun ovat luvanneet kaiken ilmaiseksi. Ja ainahan sieltä tulee se postimaksu, toisen lehden tilaus yms.

Liittymämyynnissä on ollut tarjolla täysin ilmaista puheaikaa (ei kk-maksuja yms.), eikä juuri kukaan uskonut, että tarjous on totta :D
 

axe

Jäsen
Mää en haukkuisi edes puhelinmyyntiä saati sitten myyjiä. Se on ihan ok juttu. Varmaan tässä ketjussa jossain aiemmin maininnut, kuinka on tullut välillä jopa tilailtua kaikenlaista ainakin kokeeksi kun halvalla saa ja oikein kotiin asti tyrkytetään. (Siitä tulikin mieleen, että missähän helkkarissa mun bambusukat viipyy?)

Mutta ne myyjäfirmojen päälliköt tai ketkä idiootit sitten niitä sanoja myyjiensä suuhun kirjoittaa, ne mua vituttaa. Juuri nuo "ilmaiset" lehdet tai että saa jonkun tarjouksen "hyvän asiakkaan palkintona", kun tietää että on viimeksi ollut jonkun lehden tilaaja silloin kun niiden hinnat laskettiin vielä markkoina. Mulle saa kyllä kaupata tarjouksia halvalla ja osaan päättää hyväksynkö tarjouksen vai en, mutta jos mulle valehdellaan että tosiaan saisin jonkun hyvän tilaajan palkinnon tai maksaisin "vain 4,90 euroa per lehti postituskuluja mutta muuten lehti on ihan täysin ILMAINEN", niin sellaista myyntilafkaa en halua pallkita tilauksellani. Sori sinä joka jouduit sen alkulauseen mulle lukemaan etkä sitten saanut provikkaakaan, ei mitään henk.kohtaista juuri sinua kohtaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös