Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 334 428
  • 1 378
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan noita lehtien kaupustelijoita tai vakuutusfirmojen myyjiä joutunut toisinaan hätistämään langoilta pois, mutta tänään tarjosivat boxereita! Ja vielä "ilmaisia" muka. "Ilmaisia" siksi, että vastaanottaja olisi joutunut maksamaan postituskulut, joita olisi kertynyt vajaa vitonen. No enhän mä tietenkään ottanut tarjousta vastaan. Jos joudun maksamaan alushousuista, niin kyllä mä silloin haluan edes tietää, millaiset saan.

Mitähän seuraavaksi yritetään tyrkyttää?
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Mitähän seuraavaksi yritetään tyrkyttää?

Mulle tyrkytettiin partahöyliä. Kiitos ei.

Joku päivä soitettiin Aku Ankasta. Sanoin että nyt on hyvä tarjous, laita vaan tulemaan! Onhan siinä jo taukoa ollutkin. No, puhelu tuli lokakuussa eikä vielä ole lehteä tullut. Ei tosin laskuakaan. Mutta kyllä minä sen tilasin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Eilen joku puhelinmyyjä soitti ja ensi sekunneista asti sieltä taustalta kuului niin järkyttävä meteli, että ennen kuin pystyin pyytämään edes, että viitsitkö toistaa asiasi, oli puhelimesta ruuvattava äänet lähes pois. Siitä kakofoniasta ei minun kuulohaitoilla saanut selvää muuta kuin, että joku juttu kiertää Suomessa vapaaehtoisvoimin, ja rahaa tarvittaisiin toiminnan ylläpitämiseen.

Näillä reunaehdoilla en ihan lähtenyt hommaan mukaan, enkä myöskään katsonut asiakseni kertoa, etten tiedä, mistä oli kysymys, sillä tuolla lähtötilanteella tuli vaan sellainen olo, että lopetan sivistyneesti tämän puhelun niin pian kuin mahdollista. Mielestäni puhelinmyyjän hommassa vapaaehtoisenkin tarvitsisi tajuta, että soitot suoritetaan jostain rauhallisesta mestasta.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oli pakko tilata eilen puolen vuoden ankat.

-
-

Mahtava puhelu. Repesin totaalisesti myyjän savipuheille ja oli pakko tilata...

Mielestäni aika uskaliasta (ja ajattelematonta) myyjältä heitellä syömässä olevalle tyypille savipuheita.

Muuten kyllä ihan hauska juttu - vaikka hieman epäilenkin, että keksit koko jutun omasta päästäsi.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onhan noita lehtien kaupustelijoita tai vakuutusfirmojen myyjiä joutunut toisinaan hätistämään langoilta pois, mutta tänään tarjosivat boxereita!

2,90€ niistä boksereista oli ihan huipputarjous. Jos siis olivat Tonot. En minäkään sitä tilausta jatkanut kun en halua uusia boksereita joka kuukausi postiluukusta kalliimpaan hintaan, mutta kyllä näitä "ilmaisia" tarjouksia tulee joskus otettua vastaan. Joskus osuu ja joskus ei.

Mulle tyrkytettiin partahöyliä. Kiitos ei.

Tässä oli sellainen tarjous joka ei osunut. Ihan surkeita höyliä jos on tottunut Gilletteen.
 

axe

Jäsen
Yhtenä maailman laiskimmista ihmisistä mää olen mennyt puhelinhalpaan sekä kalsareissa että partahöylissä. Kumpiakin saa taatusti paljon halvemmalla ihan kaupasta hakemalla, mutta perkele kun ei ikinä muista ja sitten kun muistaa, niin ei ole edes kunnon laitteita halvalla vaan joutuu vetään jollain keltaisilla Biceillä (puhutaan partavehkeistä, ei kalsareista). Maksan sitten ylimääräistä siitä että niitä kannetaan mulle postiluukusta kotiin. Jonkun verran liikaa pitääkin joutua maksamaan, kun on liian laiska.

Partahöylät on ihan ok, vaikka parempia taatusti on. Eikä sellainen avaruusajan kääntyvillä ja liukastavilla kolmeterillä varustettu Gillette varmaan yhtään halvemmaksi tule. Tonon kalsarit tosiaan on oikein hyviä ja kestäviä plus mukavia että ihan näköisiäkin (jos sillä ny alkkareissa on niin hirveesti väliä). Piti kans näytekappaleen jälkeen peruuttaa, mutta enpä ole sitten jaksanut sitäkään tehdä. Nyt uusitaan varasto sitten pikkuhiljaa näillä tuotteilla ja ehkä sitten joskus tulee peruutettuakin tilaus. Onhan ne oikeasti ihan sikakalliita pöksyjä, mutta minkäs teet kun ei Valintatalossa kalsareita myydä ja muualle ei laiska viitsi lähteä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko gallupkyselijät muuten provisiopalkalla vai kiinteällä liksalla? Ainakin palvelualttius on yleisesti ottaen eri tasolla kuin näillä, jotka yrittävät myydä jotain.

Riippuu tutkimuksesta ja yrityksestä. Provisio on varmaankin yleisin, myös kiinteän palkan ja provision yhdistelmää käytetään.

En ymmärrä mitä tarkoitat palvelualttiudella, mutta galluppeihin vastaajia on erittäin helppo löytää ja palkoille pääsee aina, niin tietenkin homma on erilaista kuin myynti ja se varmasti kuuluu myös työntekijöistä.
 

Ender00

Jäsen
Eilen joku puhelinmyyjä soitti ja ensi sekunneista asti sieltä taustalta kuului niin järkyttävä meteli, että ennen kuin pystyin pyytämään edes, että viitsitkö toistaa asiasi, oli puhelimesta ruuvattava äänet lähes pois. Siitä kakofoniasta ei minun kuulohaitoilla saanut selvää muuta kuin, että joku juttu kiertää Suomessa vapaaehtoisvoimin, ja rahaa tarvittaisiin toiminnan ylläpitämiseen.

Noilla tuntomerkeillä veikkaisin tätä http://www.huumetietobussi.fi/ .

Ovat ymmärtääkseni taas aktiivisesti soitelleet. Kai lienevät hyvällä asialla, vaikka itse aina suhtaudunkin hieman kyynisesti, kun hyväntekeväisyyden takana ei olekaan ry vaan oy.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Itse olen nyt jonkin aikaa tehnyt puhelinmyynti hommia iltaisella, trendi lehteä tulee kaupiteltua. Toissa iltana 29 puhelua kolmessa tunnissa ja 11 tilausta. Ei huono.

Eikä se palkkakaan nyt mikään järisyttävän huono ole ja pakko kyllä myöntää, että työpaikkana kyseinen firma on helvetin hyvin toimiva. Kivat työkaverit ja mukavat pomot. Yllätyin positiivisesti.

Onhan se puhelinmyynti ärsyttävää mutta melkein jokaisen puhelun lopetan heti alkuunsa jos tulee "jyrkkä ei, sitten jos tulee "ujo en tilaa" niin sitten pistän lisää pökköä pesään.

Haluan itse pysyä ystävällisellä linjalla ja puhun mukavia. Tyrkytän sopivasti, mutta en liikaa. Vittuiluja ei ole tullut kertaakaan.
 

Tuamas

Jäsen
Onko gallupkyselijät muuten provisiopalkalla vai kiinteällä liksalla? Ainakin palvelualttius on yleisesti ottaen eri tasolla kuin näillä, jotka yrittävät myydä jotain.

Yleensä ainakin täälläpäin toimivassa varsin isossa tilastopalvelupuulaakissa ollaan ihan kiinteällä palkalla ja sitten parhaille tuli ainakin joskus jotain pientä hyvää siihen päälle.
Ja onhan tuo mielekkyydeltään ihan eri tason hommaa kuin myyntihuoraaminen.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos unohtaa perua kalsaritilauksen niin jättää vaan seuraavat näytteet maksamatta. Eivät ole ulosottokelpoisia. Työkaveri tilas semmoset kanssa kerran ja kun paketteja tottakai alko tulla kerran kuussa niin jätti maksamatta. Aikansa lähettelivät laskuja ja taisivat soittaakkin perään kunnes kyllästyivät.

Hauskin kaupiteltu tuote mulle on ollu pölynimuripussit. Tyttö puhelimessa oli ehdottomasti sitä mieltä, että mun 40 neliön siivoamiseen, jossa ei lemmikkejä, tarvitaan vähintään viiden pussin paketti kahden kuukauden välein. Hintakin tais olla melkein kaksinkertainen kaupasta itte haettuihin verrattuna.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tämänpäiväinen lehtimyyjä toimi kuin kaikkien soisi toimivan. Kysyi mitä mieltä olin Seiska lehdestä, tullut jotain ilmaisnumeroita, ilmoitin etten ollut tykännyt, vastaus oli asiallinen: selvä, hyvää jatkoa. Mainiota toimintaa.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Tänään soitti joku jamppa Viasatilta ja aloitti kyllä tuttavallisesti kysymällä miten päivä on lähtenyt käyntiin.
Sitten kyseli että taitaa naiset juosta perässäni. Ois pitänyt siinä vaiheessa sanoa että olen homo, niin oiskohan into laskenut vähän.

Tarjoustahan sillä oli tarjottavana. 3 kk ilmaiseksi ja 9 seuraavaa kuukautta 3 euroa halvemmalla / kk. Kuulemma puolet säästää koko vuoden hinnoista. Ilmoitin että en katsellut Viasatia (mulla oli kulta-paketti) paitsi Sport-kanavia. Kyseli tietysti mitä katselin. No, NFL:aa. Ei tule nyt NFL:aa, en ota. Mitäs muuta katselin? Jääkiekkoa. No niin, sitten alkoikin rumputuli.

Kehuttiin KHL maasta taivaaseen ja yhdessä vaiheessa meinasin revetä, kun jätkä julisti kovaan ääneen (puhui muutenkin kovaa ja nopeasti) että KHL on raa´in ja brutaalein liiga. Kuulemma sen takia, että siellä luistellaan veren maku suussa. Jep jep. En nyt lähtenyt väittämään vastaan mitään, vaan kerroin että en nyt ota mitään, koska vähennän muutenkin kanavia ja mietin mitä jatkossa.

Tälläinen tuttavallinen käytös yhdistettynä puoliaggressiiviseen myyntiin oli uusi tuttavuus mulle, harvemmin tuollaista kuulee. Onneksi se ei saatana puhunut savoa.
 

Kaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, SaiPa
Tänään soitti itselleni ensimmäistä kertaa varsin asiallinen puhelinmyyjä. En edes ehtinyt itse lyömään luuria korvaan, sillä tämä änkyttävästi ja varsin ärsyttävällä murteella puhunut vajaa parikymppinen neitokainen hoiti asian puolestani. Kieltämättä tyylikäs tasoitus 1-1:een, siis minulta. Pisteen saa, kun vastakkainen osapuoli tirvaisee luurin korvaan. Vajaat 50 erää olen varmasti eri myyjien kanssa jo otellut (kertaakaan en ole mitään ostanut, mutta yhden kerran oli lähellä). Vastustajan, eli puhelimyyjien, 1-0 johtopiste tuli aikoinaan, kun varsin kuumalta kuulostanut naisihminen kysyi alkumonologinsa päätteksi: "pannaanko?" Vaikeneminen on myöntymisen merkki, eikö niin?

Aku Ankaa yritti tänään kaupitella, ilmaiseksi olisin tietenkin saanut, kuten aina, paitsi että hintaa tulisi silti hieman päälle euro viikossa. Myyjän monologin päätteksi sitten totesin, että eipä tällä(kään) kertaa kiinnosta, mutta tuo ei tälle hanakalle neitokaiselle vastaukseksi riittänyt, vaan sain vastapallona muutaman tarkentavan kysymyksen tyyliin "miksi?" ja "miten niin?". Toiseen kysymykseen en ehtinyt edes kunnolla vastata, kun luurista kuului:

"Niin varmaan... TUUT TUUT TUUT..."

JESS! Kaksi pistettä vielä, niin Robinson-rekisteri kutsuu...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Florida Panthers
Kokeilkaapa joskus kiusata noita ihania puhelinmyyjiä puhumalla paskaa takaisin.. Yksi kaveri joskus ollut noissa hommissa kertoi, että myyjät eivät saa katkaistua puhelua, vaan ainoastaan sinä! Siinä voi tulla hätä käteen kun puolisen tuntia jauhat siitä kun "Kalle perkele joi mun kossut.." Tai sitten vaan kylmän viileästi jättää luurin pöydälle ja lähtee itse vaikka paskalle.

Että sellasta tänään. En tosin tiedä, että missä kaikissa puljuissa on moinen käytäntö..
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko gallupkyselijät muuten provisiopalkalla vai kiinteällä liksalla? Ainakin palvelualttius on yleisesti ottaen eri tasolla kuin näillä, jotka yrittävät myydä jotain.

Suurin osa taitaa olla provikkaliksalla, ainakin näin on ollut, aika harvassa taitaa olla tuntiliksalla olevat tai näin ainakin oli kun itse näitä tutkimushaastatteluja tein, oikeastaan pidin kyseisestä työstä koska monet tykkäsivät jutella ties mistä ja olihan se ihan mukava heittää huumoria tuntemattomien kanssa ja liksa juoksi. Itse olin tosiaan erikoisen työsopparin alla kyseisessä duunissa eli melko kovalla tuntipalkalla opiskelijaksi.

Satutko dude muistamaan, firman nimeä joka tutkimushaastattelua teki? mielenkiinnosta kyselisin ja jos viitsit niin valaisisit mitä tutkimusta tekivät?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Aika jänniä nuo puhelinmyyjät. Tilasin syksyllä itselleni viikonloppujen Hesarit puoleksi vuodeksi. 3 kk:n hinnalla saisin 6 kk lehdet, niin otinpa sen tarjouksen sitten, kun en todellakaan mitään Kalevaakaan ala tilaamaan (vaikka Oulussa asunkin).

Puhelinmyyjältä vielä erikseen kysyin, että onhan tämä sitten määräaikainen tilaus, sillä tämä aika tällä hinnalla riittää minulle. "Joo, on se", vastasi. Sanoin vielä siihenkin, että "Kun en halua sitten soitella puolen vuoden päästä toimitukseen ja perua tilauksia, että tämä 6 kk annos lehdenlukua tällä erää riittää minulle".

Nythän tuota sitten minulle tuli kuitenkin lasku Hesarilta. 3 kk:n lehdet sillä 3 kk:n hinnalla olisi pitänyt maksaa. Soitin toimitukseen ja siellä minulla oli kuulemma kestotilaus menossa. Niinpä niin. Aika jännä tapa toimia joillakin puhelinmyyjillä.

Oikein ystävällinen olin Hesarin ihmiselle, eihän se lainkaan hänen vikansa ole, että joku toinen on kämmännyt tai mitä luultavimmin jopa yrittänyt kusettaa minua. Ylipäänsäkin hermostuminen kenellekään, puhelinmyyjillekään, on aivan alikypsää toimintaa. Vähän voi vituttaa joskus mutta sehän on kaukana hermostumisesta.
 

Juna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, noita "kusettavia" puhelinyyntifirmoja on tosi paljon. Ei kerrota oikeita hintoja ja pimitetään totuutta viimeiseen asti. Nämä puljut laskevat entisestään myös asiallisten myyjien arvostusta.

Osa firmoista on kuitenkin ihan hyvällä asialla ja ilmoittavat tarjoukset oikeundenmukaisia. Lisäksi he soittavat oikealle kohderyhmälle, niille joilla on tapana tilata jotain tiettyä lehteä. Esimerkiksi meidän talouteen tulee IS Veikkaaja, ja se on mielestäni ihan ok, että määräaikaisen tilauksen katkettua sieltä tarjotaan uutta.

Sitten nämä pilipalimyyjät soittaa ja myy suunnileen jotain penispumppuja ja niistäkin on hinnat päin sitä itseään.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viikko sitten soitti lehtimyyjä joka lupasi "kiitokseksi hyvästä asiakkuudesta Valitut Palat ilmaiseksi" ja päälle vielä jonkun hilavitkuttimen lahjaksi, hinta tällä "ilmaisella" lehdellä olisi ollut "vain 3.25 €uroa kuukaudessa" eli pikaisen laskutoimituksen jälkeen vuosikerran hinnaksi muodostuu 39 €uroa. No eihän se kallis ole, mutta kun ei minua Valitut Palat kiinnosta niin en sitten tarttunut tähän "ilmaiseen lahjaan".

Ihmettelin vielä sitä myyjälle että "mikä ilmainen lehti se on jos siitä maksamaan joutuu?" johon myyjä tokaisi että "no pitäähän sen postiljooninkin tienata". Joopa joo.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Soitin toimitukseen ja siellä minulla oli kuulemma kestotilaus menossa. Niinpä niin. Aika jännä tapa toimia joillakin puhelinmyyjillä.

Provikkapalkalla jos on niin kestotilauksista saa paljon enemmän rahaa kuin määräaikaisista. Noissa tapauksissa voi olla kyse ihan inhimillisestä virheestä tai tosiaan kusetuksesta. Kusetustapauksessa en oikein usko että siellä kukaan jaksaa alkaa jäljittämään sitä puhelinmyyjää ja vaatimaan muutaman euron provikkoja takaisin tollasen ajan jälkeen.

Itse selviän helpolla noista myyjistä kun sanon puhelimessa että olen itsekin tehnyt kyseistä duunia ja tiedän mitä sun pitää sanoa ja monta ei:tä mun pitää sanoa ennen kuin lopetat puhelun. Tosin jotku ei siltikään halua uskoa ja silloin tällöin joutuu lyömään luurin korvaan kun ei jaksa enää kymmenettä kertaa sanoa ettei kiinnosta.
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse selviän helpolla noista myyjistä kun sanon puhelimessa että olen itsekin tehnyt kyseistä duunia ja tiedän mitä sun pitää sanoa ja monta ei:tä mun pitää sanoa ennen kuin lopetat puhelun. Tosin jotku ei siltikään halua uskoa ja silloin tällöin joutuu lyömään luurin korvaan kun ei jaksa enää kymmenettä kertaa sanoa ettei kiinnosta.

Itsekin työtä tehneenä: Montakos eitä pitää sanoo?
Ainakaan siinä lafkassa, missä allekirjottanut toimi, ei ollut mitään "EI"-laskentaa.

Varo ettet munaa itseäsi puhelinmyyjälle :P
 
Viimeksi muokattu:

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itsekin työtä tehneenä: Montakos eitä pitää sanoo?

No okei. Kyllähän ne varmasti vaihtelee lafkoittain noi pomojen ohjeet ja ne tekstit mitä lyödään naaman eteen. Siellä missä itse olin töissä piti ensinnäkin johdatella keskustelua niin että "asiakas" joutuis vastaamaan myöntävästi (esim. onhan sinulla hetki aikaa?) ja toisekseen piti siitä vitun lapusta lukea melkein sana tarkkaan joka puhelussa. Siinä vaiheessa kun unohti nuo edellä mainitut asiat ja lähti rehelliselle linjalle niin sai jopa muutaman lehdenkin myytyä. Ehkä joihinkin vanhoihin mummoihin toimii tollaset "likaiset" konstit.

Loppujen lopuksi siinä sai ihan hauskoja keskusteluja aikaiseksi kun yritti vähän vitsillä keksiä eri syitä miksi asiakkaan piti ostaa joku lehti (meillä tais olla kaikki A-lehden lehdet kaupan). Joskus se toimi, joskus ei. Pahimmillaan sit tulikin uhkauksia poliisilla ynnä muuta. Hauska duuni, suosittelen kaikille.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Itsekin työtä tehneenä: Montakos eitä pitää sanoo?
Ainakaan siinä lafkassa, missä allekirjottanut toimi, ei ollut mitään "EI"-laskentaa.

Varo ettet munaa itseäsi puhelinmyyjälle :P

Itse olen puolestaan pari kuukautta telemarkkinoinut opintojen ohella. Yksi vaihtoehto on suostutella niin pitkään että asiakas luovuttaa: joko luuria korvaan tai kauppaa. Se klassinen kolmen EI:n sääntö on silkkaa pelisilmättömyyttä, sillä monet asiakkaat taipuvat vasta kuuden tai kymmenen EI:n jälkeen. Ja asiakkaan vastaväitteet käsitellään aina positiivisesti, myöntämällä vastaväite periaatteessa oikeaksi, ja sitten isketään lyömätön vasta-argumentti pöytään. Näin asiakas tuntee kuitenkin voittaneensa ja ollaan lähempänä kauppaa.

Tärkeintä tuossa telemarkkinoinnissa on luoda tarpeita vaikka sitten tyhjästä mielikuvia maalaamalla, vetoamalla asiakkaan tunteisiin ja vähän vielä manipuloimalla ...kesällä voi lukea sitä "Kodin Kuvalehteä" riippukeinussa kahvia hörppien ja haistaa vastaleikatun nurmikon, jonka mies on juuri ajanut. Kun oma innostus tarttuu asiakkaaseen, hän alkaa saada mielihyvää ostopäätöksestä => kauppaa. Toisaalta aika harvat tuossa myymisessä mestareita ovat, ja hyviä neuvojia on sitäkin enemmän.

Ja tämä ei ollut neuvomista, vaan tiivistelmä siitä mitä parin kuukauden aikana olen puhelinmyynnin toimintatavoista sisäistänyt koulutuksen ja työnteon kautta...
 

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ymmärrä miten niin moni sanoo, et lehtimyyjät yms. ei anna millään periksi ja hyväksy kieltävää vasausta. Ite ainakin päässy aina hyvin nopeest eroon myyjästä.

Nyt esimerkiks just jotain lehtee koitettiin kaupata

Myyjä: Iltaa. Soitanko pahaan aikaan?

Minä: Eipä täs nyt mitään erikoista oo menossa.

Myyjä: Minulla olisi tässä tämmönen tarjous ja...

Minä: Mä nyt säästä sun aikaas, ja sanon et kannattaa soittaa sille seuraavalle, niin ehkä sielt saat tilauksen.

Myyjä: Selvä, ok.

Minä: Hyvää illanjatkoa.

Myyjä: Kiitos samoin.

Ei tarvinnun vängätä ja kaupitellut tyttökään ei äänen perusteella pahottanu mieltään juupas, eipäs väittelystä.
Tuli vaan mieleen, et ei koskaan oo tarvinnu alkaa kuuntelee palopuheita yms. Sit taas jonkun tutun kuullu vastaavan tarjoukseen "En mä nyt oikein tiedä" yms. Sitten tullu ikuisuuden pitunen litania, et miks pitäs tilata yms. Toinen vaan hölmönä kuuntelee koko jutun, kun toinen pääs vauhtiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös