Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 334 163
  • 1 378

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
"Olen juuri lähdössä armeijaan, eikä minulla ole tästä johtuen aikaa/varaa lukea lehtiä"
"Olen kohtapuoliin muuttamassa pois nykyisestä osoitteestani. Uusi postiosoite ei ole vielä tiedossa."
"Olen muuttamassa ulkomaille lähiaikoina."
"Minulle tulee jo x määrä lehtiä. Ei riitä aika ja varallisuus enempään."


Noita olen käyttänyt - osaa totuuspohjalta, osaa tekosyinä - ja hyvin ovat tehonneet. Ja jos noita vähän vilkaisee, niin ei tosiaan vaadi älyttömiä hengenlahjoja kehittää vastaavia syitä lisää.

Itse en ymmärrä ihmisiä, joille puhelinmyyjät ovat lähes veromätkyihin verrattava peikko. Minulle nämä "ystävät" eivät koskaan ole olleet ongelma, vaan olen aina päässyt piinapenkistä eroon parilla ystävällisellä lauseella. Samoin ihmettelen näitä kovanaamoja, jotka kovaan ääneen kehuvat kuinka he taas löivät luun kurkkuun puhelinmyyjälle, vaikka usein syynä tyylittömyyteen on oma surkea kyvyttömyys hoitaa asia kohteliaasti.
 

Teloch

Jäsen
Itse räplään vain koneitten parissa telemarkkinointifirmassa ja täytyy kyllä sanoa että meilläkin kyllä joka jantteri myyntipuolella ymmärtää jyrkän "ei" -vastauksen vastapuolelta mitä tuossa nyt on sivukorvalla tullut kuunneltua. Siinä vaiheessa kun vastapuoli antaa vähänkään siimaa, isketään kiinni ja kovaa. Oman palkkapussin lihavuus on kuitenkin tasan siitä kaupan määrästä kiinni, eikä päättäväisesti kieltäytyviin yksinkertaisesti kannata tuhlata aikaa. "Emmääoikeentiä" -jannut saakin sitten myllytystä pitkän kaavan kautta.

Nykyisin kun lehtikauppiaat lähtevät allekirjoittaneelle soittamaan, kysyn heti onko sitä yhtä ja ainoaa lukemaani lehteä tarjolla mikäli tilaus ei ole sillä hetkellä päällä. Muuta on turha tarjota. Tällä kaavalla pysyy hommat sopivan lyhyinä molempien kannalta. Toki sitä saa luritella tarjouspuheensa kokonaankin jos haluaa tuon jälkeen, en kuole siihen pariin minuuttiin. Turhaa se kuitenkin on joka kantilta katsottuna. Möykkäämään on turha ruveta, töitään ne myyjätkin vain tekevät.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Itse en ymmärrä ihmisiä, joille puhelinmyyjät ovat lähes veromätkyihin verrattava peikko. Minulle nämä "ystävät" eivät koskaan ole olleet ongelma, vaan olen aina päässyt piinapenkistä eroon parilla ystävällisellä lauseella. Samoin ihmettelen näitä kovanaamoja, jotka kovaan ääneen kehuvat kuinka he taas löivät luun kurkkuun puhelinmyyjälle, vaikka usein syynä tyylittömyyteen on oma surkea kyvyttömyys hoitaa asia kohteliaasti.

Minä taas en ymmärrä ihmisiä, joiden täytyy keksiä puhelimyyjille tekosyitä kieltäytyäkseen tuputuksesta. Miten ihmeessä voi kokea olevansa jotenkin tilivelvollinen tuntemattomalle soittajalle, joka koittaa kaupata jotain? Tuohan on likipitäen sama asia, kuin seistä markkinoilla vanhentuneiden makeisten kauppiaan kojun edessä ilman ostohinkua ja yrittää selitellä myyjän loputtoman mölinän sekaan, ettei nyt oikein maistu ja laihduttaakin pitäisi kun muijakin on huolissaan kummun kasvusta.

Ihan ihmisinä noihin voi suhtautua sanomalla ihan vaan kiitos ei. Jos tuputus vielä kahden kieltäytymisen jälkeen jatkuu, niin se on myyjän tyhmyyttä ja puhelun voi huoletta katkaista.
 

Kapo

Jäsen
Olipas kyllä hurjan hyvä tarjous mikä tänään (siis eilen, aamuyö...) tuli puhelimeen tomeralta miehenalulta. Vuoden TM:t, 4kk Urheilulehteä ja neljään Klubin kotimatsiin 2 lippua kuhunkin. Äkkiseltään kun vilkaisin niin edullisimmat aikuisten liput Klubin matseihin maksavat 10€ kappale ja nyt niitä tuli mukaan siis 8 kappaletta. Koko satsin hinnaksi tuli 60€ ja risat.

Otin tarjouksen vastaan ja nyt mietityttää että tulinkohan kusetetuksi, että tarjous *oli* liian hyvä ollakseen totta. Vai onko oikeasti niin että Veikkausliigan lippuja jaetaan noin huolettomasti ympäriinsä?
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Otin tarjouksen vastaan ja nyt mietityttää että tulinkohan kusetetuksi, että tarjous *oli* liian hyvä ollakseen totta. Vai onko oikeasti niin että Veikkausliigan lippuja jaetaan noin huolettomasti ympäriinsä?

No nyt en ossaa sanoa, mutta viime vuonna mulle tyrkättiin KAIKKIIN Klubin kotipeleihin liput, kun tilasin lehden. Ja eikös esim Stadiumit jaa noihin peleihin lippuja suht paljon.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Äskettäin tuli mielenkiintoinen puhelu eräästä musiikkilehdestä. Kaveri luurin toisessa päässä puhui viitisen minuuttia musiikista ja itse tietenkin tempauduin täysillä mukaan. Siinä sitten puhuttiin niitä näistä bändeistä, keikoista ja muista jutuista, aivan kuin festarien yhteydessä. Lopulta sitten yritti myydä lehteä, mutta ymmärsi kun "avopuolisolle tulee jo". Ensimmäinen mukava myyjä joka on koskaan omalle kohdalleni osunut, kummasti piristi tätä kohta alkavaa työpäivää.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläisen puhelin on viime päivinä pirissyt tiuhaan kaikenmaailman puhelinmyyjien toimesta. Lehtimyyjiä on ollut eniten, mutta onhan niitä muitakin. Vitamiinihemmo oli kaikkein huvittavin. Nyt olisi ollut tarjolla jatkuva tilaus jostain monivitamiinista, hintaan 34.90€/kk. Normaalihinta on 39.90€/kk, joten vuodessa säästöä olisi kertynyt 60€. Ajatelkaa. Tästä kaverista oli aika vaikea päästä eroon ja lopulta jouduin vähän tiukempaan sävyyn sanomaan, että mikäli tarvetta esiintyy, käyn tsekkaamassa heidän nettisivunsa, kiitti ja moi.

Nyt olen ottanut sen taktiikan, että kohteliaasti ilmoitan, etten ole Suomessa, jolloin myyjät ovat nopeasti toivottaneet hyvää päivänjatkoa tai lomaa. Odotan mielenkiinnolla, minkä lafkan myyjä ensimmäisenä ei ymmärrä, että ulkomailla ollessa vastaanottaja maksaa puhelun, vaan itsepintaisesti yrittää vain myydä jotain.

Tätä taktiikkaa aion nyt noudattaa jatkossakin.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
Noniin kerrotaanpa hieman kokemuksia "toiselta" puoleta, eli siis dark sidelta. Viime kesänä allekirjoittaneen työtilanne jäi sen verran heikoksi, joten pistin hakemuksen vetämään puhelinmyyntifirmaan, kun ajattelin, että kyllä sitä rahaa jostain täytyy saada.

Motivaationi oli alun alkujaan jo kokolailla heikko, mutta kun työsopimuksen allekirjoittamisen ja töiden aloittamisen välillä oli selvinnyt, etten pääsekkään opiskelemaan syksyllä oli se kyllä jo niin pohjalukemissa kuin olla voi ennen töiden alkua, mutta ajattelin, että perhana ei se voi niin perseestä olla kuin alunperin kuvittelin.

No tämä viime vuotisen juhannuksen jälkeisen maanantain koittaessa käppäilin ensimmäisenä päivänä "viihtyisiin" solutoimistotiloihin, jossa aloitin koulutuksella työhön.

Pää myyntiartikkelina kyseissä firmassa olivat puhelinliittymät, eräästä nimeltä mainitsemattomasta teleoperaattori firmasta, joka oli juuri otsikoissa työntekijöiden huonosta kohtelusta. Koulutuksen aikana selvisi, ettei aiemmista puheista huolimatta työntekijöillä ollut mitään pohjapalkkaa, vaan palkka koostui vain provisioista.

Koulutuksessa käytiin tarkkaan lävitse kyseisen operaattorin hinnostoa. Uusille työntekijöille mm. selvitettiin kolmesta silloin käynnissä olleista tarjouskampanjoista, jotka voitiin tarjota, vaikka kaikki samalla asiakkaalle. Tosin tarjousten käyttöä käskettiin välttää, jos sai liittymän myytyä ilman tarjousta sai myyjä isomman provikan myydystä liittymästä. Tarjouksia sai heittää peliin vasta siinä vaiheessa kun kauppa oli vaakalaudalla ja silloinkin ]vain yksi kerrallaan. 9 tunnin työpäivissä oli vain 20 minuuttia taukoa koko päivässä!

Muutaman tunnin välein firmassa käytiin vakituisille työntekijöille kriisipalaverejä, jossa buutsit jalassa koko päivän mesonnut pomo huusi tyyliin : "Kyllä juhannus on hauskaa aikaa, mutta perhana se ei voi näkyä myynnissä! Katsokaa joku s**tanan Joensuukin on meitä edellä myynnissä!! Tämä on hepeällistä!". Ja sitten käytiinkin fläppi taululla lävitse kaikkien edessä jokaisen päivän myyntitavoitteita ja tyyliin :"Pasi olen hyvin pettynyt olet 8 liittymää jäljessä tavoitettasi! Nyt täytyy terästäytyä!".

Ja kun iltavuoro tuli töihin heille huudettiin ja pidettiin samanlainen kriisipalaveri, jossa huudettiin, että aamuvuorolaiset oli juhannusruosteessa teidän on paikattava heidän tappionsa!

No siinä sivussa minä sitten aloitin hommat ja reilusti puolelle vastaajista listan tiedot olivat puutteellisia tai vääriä. Ja eräälle soittamalleni oli jo kertaalleen samana päivänä samasta firmasta aikaisemmin. Pomot kiertelivät koko ajan takana kiertelemässä kuin korppikotkat. Vaihdoin muutaman sanan puheluiden välissä vieressäni istuneelta jannulta (joka oli ainoa mukava tuttavuus kyseisessä lafkassa) ja ei aikaakaan kun firman kirjanpitäjä huutaa :"Turpa kiinni kaverille juttelemalla ei synny asiakas kontakteja!". Siinä vaiheessa minulla meni mitta täyteen ja päätin, että tämä paska saa riittää ja viereisen kaverin kanssa lähdimme vetään! Urani alalla siis jäi 5 tunnin mittaiseksi.

Eli mitä tästä opimme!

- Älä mene puhelinmyyntifirmaan töihin, mene vaikka mieluummin eksoottiseksi tanssijaksi jonka lavashow'hun kuuluu yhdyntä vuohen kanssa.

- Älä osta mitään puhelinmyyjältä! Tai jos jostain käsittämättömästä syystä päätät, näin tehdä sano: Nyt pistät sitten heti kaikki tarjoukset pöytään tai ei varmasti tule kauppoja!

- Puhelinmyyjät yrittävät viivyttää puheluita myös siksi, että he saavat provikkaa puhutuista minuuteista!

- Vaikka puhelinmyyjä kuullostaisi kuinka tuttavalliselta on se vain harjoittelun tulosta, he hokevat oppimiaan loruja tunnista toiseen!

Tässä joku päivä minulle soiteltiin kyseisestä firmasta ja yritettiin kaupata liittymää, niin sanoin, että tunnen kaikki teidän hinnat ja olen ollut teillä töissä ja haluan sanoa vain sulle, että otan osaa!

Loppuun vielä vähän piristystä: pistäkääpä näin puhelinmyyjää halvalla: http://www.youtube.com/watch?v=J5z4Vs26-TI
 

Teloch

Jäsen
Tulipas sieltä HvH:ilta karmeasti tekstiä ja toki 5 tunnin paskan kokemuksen takia kannattaakin lähteä isolla kädellä yleistämään. Mainittakoon heti kärkeen, että edelleenkään en itse ole myyjänä, vaan firman tallentajana, mutta oma työmaa on kyllä niin kaukana HvH:in vuodatuksesta kuin olla ja voi. Työpäivät kestää sen mitä pitääkin, taukoja on kaksi+ruokatunti+tupakkatauot, pomo lähinnä keskittyy omiin hommiinsa jne.


- Älä osta mitään puhelinmyyjältä!
Miksei puhelinmyyjältäkin jotain voisi ostaa? Samat tarjoukset sieltä tulee kuin lehtikampanjoista, netin mainosbannereista yms. Ainoa ero on se, että nämä myyjät lähestyvät pykälää verran intiimimmin, mutta siltäkin voi välttyä lisäämällä numeronsa soittokieltorekisteriin. Ei pitäisi olla liian vaikeaa.


- Puhelinmyyjät yrittävät viivyttää puheluita myös siksi, että he saavat provikkaa puhutuista minuuteista!
Jepjoo. Myyjät saavat provikat myydyistä tuotteista. Miksi kukaan maksaisi provikkaa siitä että tekee firmalle puhelinlaskua? Eräs firma toki yritti jallittaa asiakkaita lähettämällä heille laskuja pelkästään tarjouksen kuuntelemisesta, mutta arvaapa menikö nuo laskut läpi ja onko kyseinen firma vielä pystyssä?


pistäkääpä näin puhelinmyyjää halvalla
Miksi tarkkaan ottaen puhelinmyyjää pitäisi pistää halvalla? Kuten omasta tekstistäsi huomasi, sinne tuskin kukaan hakeutuu hommiin siksi että varsinaisesti haluaa tai tuntee jotain suurta kutsumusta ammattia kohtaan. Vaikka toki ymmärrän että on varmasti hienoa viedä toisilta arvokasta työaikaa ja samalla kasvattaa omaa henkistä kikkeliään "hauskojen" pilojen äärellä, pitäisi edelleen miettiä asiaa siltä kantilta että työtään siellä joku vain tekee. Jos ei henkinen kapasiteetti riitä muuhun, suosittelen vielä kerran aiemmin mainittua soittokieltolistaa.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulle tulee about kerran viikossa soitto ties mistä lehdestä. Aina kuuntelen kiltisti niiden löpinät ja sitten yleensä kieltäydyn. Ja nykyään olen ottanut tavaksi alkaa jutella niitä näitä, yksikin myyjä innostui varmaan 5minsaa juttelemaan junnulätkästä, kun olivat poikansa kanssa jossain ulkomailla olleet pelaamassa. Ikinää en oo luuria korvaan lyönyt, töitäänhän hekin tekevät. Tosin jos on paha paikka töissä ja myyjä ei usko kun sanon että nyt ei sovi, niin kerran olen joutunut luurin lyömään korvaan, mutta muuten ovat aina ite osanneet lopettaa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
- Vaikka puhelinmyyjä kuullostaisi kuinka tuttavalliselta on se vain harjoittelun tulosta, he hokevat oppimiaan loruja tunnista toiseen!

Tämä ainakin on totta. Tässä pari vuotta sitten soitti saman viikon aikana kaksi myyjää samasta puljusta, lehtiä kauppasivat ja puhuivat oikein semmoista levveetä Oulun murretta, vähän niinkuin Johanna Pakonen siinä Tangomarkkinoiden semifinaalissa. (Mä en osaa sitä tähän matkia enää, mutta puhelun pääpiirteet muistan).

- No nytpä se xxxx siellä varmaan ajattelee että puhhuuko se Oulun tyttö ihan lämpimiä kun näin ilimaseksi tarjuaa hyvää lehteä...

Ja parin päivän päästä soitti mies:

- No nytpä se xxxx siellä varmaan ajattelee että puhhuuko se Oulun poika ihan lämpimiä kun näin ilimaseksi tarjuaa hyvää lehteä...

Paperista lukivat tuota litaniaansa ihan sujuvasti, eli ei ne todellakaan ole niin tuttavallisia vaikka ensialkuun luulisi.


Viime aikoina on taas tullut näitä soittoja. Yleensä niitä tulee lehdiltä, mutta on tässä kuukauden aikana pari kertaa soittanut kännykkäliittymiäkin kaupannut inehmo.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Yhden ainoan kerran olen tilannut puhelinmyyjältä jotain lehteä, tämä tapahtui tuossa pari vuotta takaperin, kun Soundia tarjosivat. Ei tarvinnut kahta kertaa suostutella...

Tosin ensin tarjosivat kaikenmaailman avotakkoja yms, sanoin etten tule mitään tilaamaan, joten helpommaksi tulee, jos laitat puhelun poikki, niin saatte soitella potentiaalisille asiakkaille, eli porukalle, johon minä en kuulu.

Sitten kaveri epätoivo äänestä paistaen kysyi, että kiinnostaisko sitten mikään muu lehti, tähän totesin, ettei kiinnosta, etkö nyt usko perkele jo hyvällä... "no mut meillä on täällä seura, tekniikan maailma, SOUNDI, et-lehti..."

SOUNDI?? Olisit heti sanonu, totesin myyjälle ja eiku kestona tulemaan. Eikä ole vituttanut kertaakaan, että kyseisen lehden tilasin.

Että jotain hyvää tuostakin.

Kerran sitten eräs hieman viskinpolttama naisääni soitteli ja tiedusteli, että kiinnostaisiko tilata Aku Ankkaa... Kohteliaasti kieltäydyin, jolloin alkoi tinkaaminen. Kolme kertaa tämä sitkeydessään neekerisankkerin ja huonon pihvin voittava naaras tarjosi Aku Ankkaa, joka kerta kohteliaasti kieltäydyin. Neljäs kerta alkoi sanoilla "OSTA NYT PERKELE KU ON HALPAA!!". Siinä vaiheessa repesin täysin ja oli pakko sanoa, että vaikka nätisti pyydät, niin en oo ostamassa, kiitos ja näkemiin.

Että kaikenlaisia niitä on. Ensinmainitun Soundi-kauppiaan kanssa meinasi mennä ensin hermot, kunnes meni mainitsemaan em.lehden. Jälkimmäisen kanssa sai naureskella muuten vaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Möykkäämään on turha ruveta, töitään ne myyjätkin vain tekevät.

Eli minun pitäisi tuhlata omaa aikaani kuuntelemalla turhan päiväistä löpinää, miksi? Puhelinmyyjä on myyjä ja minä asiakas, minä määrittelen sen haluanko puhua hänen kanssaan ja jos myyjä ei ymmärrä kieltoa, niin mielestäni saa möykätä.

Itse katkaisen aina myyjän puheen ja kysyn myytkö jotain. Tämän jälkeen toivottelen hyvät päivän jatkot, koska en osta puhelimessa mitään. Näin säästyy kaikkien aikaa.
 

Tuamas

Jäsen
Jepjoo. Myyjät saavat provikat myydyistä tuotteista. Miksi kukaan maksaisi provikkaa siitä että tekee firmalle puhelinlaskua? Eräs firma toki yritti jallittaa asiakkaita lähettämällä heille laskuja pelkästään tarjouksen kuuntelemisesta, mutta arvaapa menikö nuo laskut läpi ja onko kyseinen firma vielä pystyssä?


Toki näitä firmoja on useampia, vielä useammassa firmassa laskut meni läpi ja kyllä, nämä firmat ovat vieläkin pystyssä. TJEU Directa
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensä en osta yhtään mitään puhelinmyyjiltä. Viikko sitten tein poikkeuksen. Olin päättänyt Soundin tilata WC lukemiseksi, kun Veikkaaja raveineen ja potkupalloineen meni kesäksi tauolle. Kävin A-lehtien nettisivuilla ja sitä kautta tilaamalla olisi Soundi maksanut mielestäni vähän liikaa. Rupesin oikein odottamaan, että koska joku lehtimyyjä soittaisi. Eihän ne koskaan silloin soittele, kun toivoisi. No ihme kyllä lehtimyyjä soitti ja esitteli itsensä ja juuri ennen kuin ehti aloittaa litaniaansa myymistään lehdistä, jotka kuulemma saa ilmaiseksi ja vain viikottaisen postimaksun maksamalla... mistä lähtien lehdistä on pitänyt postikaksut maksaa... no kuitenkin ennen litanian aloittamista sanoin, että jos sulla on Soundi niin tilaan, mutta muuten en tilaa mitään. Toinen pää meni aivan jäihin ja sitten: ...aha... hetkinen... pitää tarkistaa...tik tak tik tak... joo saa Soundin meidän kautta. Hinta oli n. 20 euroa halvempi 11:sta numerosta, kuin A-lehden kautta suoraan tilaamalla. Loppu oli vielä aika huvittava, kun kaveri kysyi, että onko mulla mitään kysyttävää? Vastasin, että ei tuttu lehti. Hyvät päivänjatkot ehti jo toivottamaan, kunnes ehdin kysyä, että niin tarviitko sä mun osoitetta ja muuta? Ai niin tosiaan... Yleensä en tollasilta sählääjiltä osta yhtään mitään, mutta paska tulee sulavammin hanurista alas, kun lueskelee jotakin.
 

Teloch

Jäsen
Puhelinmyyjä on myyjä ja minä asiakas, minä määrittelen sen haluanko puhua hänen kanssaan ja jos myyjä ei ymmärrä kieltoa, niin mielestäni saa möykätä.

Itse katkaisen aina myyjän puheen ja kysyn myytkö jotain. Tämän jälkeen toivottelen hyvät päivän jatkot, koska en osta puhelimessa mitään. Näin säästyy kaikkien aikaa.

Niin, eli katkaisetko vain puhelun vai alatko möykkäämään? Kaksi eri asiaa. Ensimmäisen kohdalla voi vain todeta että eipä jannu jaksanut kuunnella, jälkimmäisen kohdalla lähinnä pohditaan onko impotenssi iskenyt vai mikä lie vanne päätä puristaa kun pitää omaa olematonta egoaan pönkittää raivoamalla työtään tekevälle ihmiselle - tämä etenkin kun nuo soitot saa suurimmilta osin estettyä jo aiemmin mainitulle kieltolistalle liittymällä. Onhan se toki kavereille hieno retostella jälkeenpäin että "uskalsinpas sanoa puhelimessa rumasti toiselta puolen Suomea soittaneelle ventovieraalle", mutta itse en tuollaiselle käytökselle näe mitään arvoa. Jokainen toki omillaan. Sääli että myyjiä kielletään vittuilemasta takaisin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, eli katkaisetko vain puhelun vai alatko möykkäämään? Kaksi eri asiaa. Ensimmäisen kohdalla voi vain todeta että eipä jannu jaksanut kuunnella, jälkimmäisen kohdalla lähinnä pohditaan onko impotenssi iskenyt vai mikä lie vanne päätä puristaa kun pitää omaa olematonta egoaan pönkittää raivoamalla työtään tekevälle ihmiselle - tämä etenkin kun nuo soitot saa suurimmilta osin estettyä jo aiemmin mainitulle kieltolistalle liittymällä. Onhan se toki kavereille hieno retostella jälkeenpäin että "uskalsinpas sanoa puhelimessa rumasti toiselta puolen Suomea soittaneelle ventovieraalle", mutta itse en tuollaiselle käytökselle näe mitään arvoa. Jokainen toki omillaan. Sääli että myyjiä kielletään vittuilemasta takaisin.

Eli jatkuva jankkaaminen, kieltojen väheksyminen on myyjän taholta ammattitaitoa, mutta jos asiakas hermostuu ja sanoo takaisin hän on "impotenssi iskenyt vai mikä lie vanne päätä puristaa kun pitää omaa olematonta egoaan pönkittää raivoamalla työtään tekevälle ihmiselle..." -tapaus.

Jos asiakas sanoo ettei tarvitse myyjältä mitään, myyjän kuuluu hyväksyä tämä. Jos firman myyntistrategiaan kuuluu jankkaaminen, seurauksena on varmasti hermostumisia, joka on mielestäni luonnollista. Ihmisiä on erilaisia ja samoin reaktio ärsyttämiseen vaihtelee.

Jutuistasi tulee aika erikoinen kuva firmasi työntekijöistä. Ilmeisesti teillä myyjä on oikeassa, kun jatkuvasti hoet tuota "työtään tekevälle ihmiselle" -mantraa. Myyjä tekee työtään, hän saa olla kuinka röyhkeä vaan, mutta takaisin sanova asiakas on impotentti...

Edit: Korjattu huomautuksen jälkeen vaiva henkilöksi...
 
Viimeksi muokattu:

Teloch

Jäsen
Jutuistasi tulee aika erikoinen kuva firmasi työntekijöistä. Ilmeisesti teillä myyjä on oikeassa, kun jatkuvasti hoet tuota "työtään tekevälle ihmiselle" -mantraa. Myyjä tekee työtään, hän saa olla kuinka röyhkeä vaan, mutta takaisin sanova asiakas on impotenssi...

Impotenssi on vaiva, ei henkilö. Ja mitä tulee oman firmamme myyjiin, sanoin jo aiemmin tässä ketjussa että siellä uskotaan jos sanotaan ei. Ne räjähtämiset mitä asiakkailta on tullut, ovat lähteneet jotakuinkin siinä vaiheessa kun myyjä on ehtinyt sanomaan päivää - välillä ei sitäkään.

Mitä taas jankkaajiin tulee, miksi on sitten parempi alkaa meuhkaamaan sen sijaan että lyö vaan luurin korvaan? Kun kerran niin kovin puolustat oikeutta moiseen käytökseen, olisi mukava kuulla myös jokin perustelu sille mikä tekee kyseisestä toimintamallista millään tasolla hyväksyttävää. "Noku menee hermot" ei ole mielestäni vielä mikään perustelu, vaikkakin tämänkin kannan ymmärrän täysin. Soittelee ne myyjät (ei meidän) minullekin.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
.

Sitten kaveri epätoivo äänestä paistaen kysyi, että kiinnostaisko sitten mikään muu lehti, tähän totesin, ettei kiinnosta, etkö nyt usko perkele jo hyvällä... "no mut meillä on täällä seura, tekniikan maailma, SOUNDI, et-lehti..."

SOUNDI?? Olisit heti sanonu, totesin myyjälle ja eiku kestona tulemaan. Eikä ole vituttanut kertaakaan, että kyseisen lehden tilasin.

Että jotain hyvää tuostakin.

Tuota itsekkin olen ihmetellyt monesti, että minkähän takia nämä lehtikauppiaat eivät voi kartoittaa asiakasta kysymällä vaikkapa että minkä tyylistä matskua tulee luettua yms?

Mennään jokin lehti edellä ja myydään sitä väkisillä, vaikka hyppysissä saattaisi olla lehti jota asiakas saattaisi mielellään tilata.

Mutta itse kyllä pyrin olemaan kohtelias myös näille lehtimyyjille. Itse kyseistä paskaduunia on tullut tehtyä kesälomilla kouluaikana ja jos joku 17-vuotias miehenalku vänkkää vähän vastaan, ajattelen sen vain kuuluvan hänen duuniinsa. Mielestäni on vain hyvä että jotkut ihmiset ovat valmiita vaikka myymään puhelimessa lehteä tienatakseen vuokransa tai rahoittaakseen elämänsä.

Ymmärrykseni myyjiä kohtaan lisää se, että todennäköisesti jokin myyntipäällikkö nauhoittaa myyjänsä puhelut ja niitä sitten jälkeenpäin kuunnellaan ja tutkitaan. Mikäli myyntiä ei tule tarpeeksi ja myyjä ei puheluissa yritä tarpeeksi, on seurauksena yleensä irtisanominen työnantajan puolelta.

Sellaiset myyjät jotka ovat tehneet työtään pidempään, aistivat kyllä asiakkaasta kannattaako edes kunnolla tarjota, varsinkin jos asiakkaan asenne on "mitäs vittua sinä minua häiritset ja en ole ostamassa sinulta yhtään mitään maksullista" luokkaa... Molempien aikaahan siinä vain tuhlaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Puhelinmyyjänä - pakosta

Itsehän jouduin tähän hommaan huonon kesätyötilanteen vuoksi. Oulussa ei vain yksinkertaisesti ole paikkoja kaikille halukkaille ja opiskelijalla kun ei taloudellista backupia ole yhteiskunnan taholta kesäisin, on tehtävä sellaista työtä kuin saa.

No sitten ne kokemukset. Ensimmäinen firma oli holtittomasti toimintaansa laajentanut yhtiö, jonka romahduksen seurauksena en ole vieläkään vastaanottanut palkkaa työstäni ja tällä hetkellä olenkin sitten joutunut ottamaan lainaa vuokranmaksuun ja muuta mukavaa. Tuote - puhelinliittymät - sinänsä ihan OK ja helpohko myydä. Toisessa myytiin hiekkaa saharaan, joten lähdin kävelemään. Kahden viikon tuntipalkaton "koeaika" mahdollisti käytännössä ilmaisen työvoiman pitämisen...

Nykyinen jobi vaikuttaa tähän asti ihan ookoolta, puhelinliittymiä myydään jälleen ja tuote on ihan oikeasti aika hyvä. Tällä firmalla on myös tiukahko moraalikoodisto ja hyvä myynnin laaduntarkkailu, eli työkavereiden huijaamisesta nolostelullekaan ei jää sijaa. Lehtikauppaamista en ole kokeillut, mutta onneksi liittymäkauppiaita ei heihin ainakaan ihan suorilta yhdistetä. Hyvämaineisen tuotteen myynti merkittävillä eduilla ei yleensä aiheuta hillittömiä raivonpurkauksia, vaikkei tarjous kiinnostaisikaan.

Noh, toivottavasti näitä hommia ei tarvitse kesää pidempään kuitenkaan tehdä. Jos saisi selän kuntoon taas ensikesäksi niin paiskin kyllä mieluummin vaikka vähän fyysisempää hommaa raksa-apulaisena tai jotain kun teen tätä...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mitä taas jankkaajiin tulee, miksi on sitten parempi alkaa meuhkaamaan sen sijaan että lyö vaan luurin korvaan? Kun kerran niin kovin puolustat oikeutta moiseen käytökseen, olisi mukava kuulla myös jokin perustelu sille mikä tekee kyseisestä toimintamallista millään tasolla hyväksyttävää. "Noku menee hermot" ei ole mielestäni vielä mikään perustelu, vaikkakin tämänkin kannan ymmärrän täysin. Soittelee ne myyjät (ei meidän) minullekin.

En olisi jatkanut kirjoittelua tähän ketjuun ilman sinun edellistä kirjoitustasi, jossa kerrot teidän firman työntekijöiden suhtautumisesta hermostuviin asiakkaihin.

"...Ensimmäisen kohdalla voi vain todeta että eipä jannu jaksanut kuunnella, jälkimmäisen kohdalla lähinnä pohditaan onko impotenssi iskenyt vai mikä lie vanne päätä puristaa kun pitää omaa olematonta egoaan pönkittää raivoamalla työtään tekevälle ihmiselle - tämä etenkin kun nuo soitot saa suurimmilta osin estettyä jo aiemmin mainitulle kieltolistalle liittymällä. Onhan se toki kavereille hieno retostella jälkeenpäin että "uskalsinpas sanoa puhelimessa rumasti toiselta puolen Suomea soittaneelle ventovieraalle", mutta itse en tuollaiselle käytökselle näe mitään arvoa. Jokainen toki omillaan. Sääli että myyjiä kielletään vittuilemasta takaisin."


Mielestäni puhut teidän asiakkaistanne aika ala-arvoisesti tässä lainauksessa. Eli jos asiakas hermostuu teidän myyjäänne, niin hän on impotentti (huom. ihminen, ei vaiva) omaa egoaan pönkittävä idiootti, jolle pitäisi vittuilla takaisin. Ihmiset reagoivat eri tavalla asioihin, toiset ovat kohteliaita, toiset taas vähemmän kohteliaita. Osaava puhelinmyyjä osaa käsitellä asiakkaita siten, ettei suututa asiakasta, mutta ilmeisesti teillä näitä ei ole töissä.

Käyttäytyä pitäisi osata, mutta väite siitä, että puhelinmyyjää pitäisi kunnioittaa koska hän tekee vain työtään on kyseenalainen, jos asiakkaan pitää sanoa esim. kolme kertaa ei ennen kuin "myllytys" loppuu.
 

Teloch

Jäsen
Mielestäni puhut teidän asiakkaistanne aika ala-arvoisesti tässä lainauksessa. Eli jos asiakas hermostuu teidän myyjäänne, niin hän on impotentti (huom. ihminen, ei vaiva) omaa egoaan pönkittävä idiootti, jolle pitäisi vittuilla takaisin.

Todettakoon että impotentti-pohdinnat ovat vain omaa kärjistettyä ajatteluani niiden hermostuneiden asiakkaitten pohjalta, jotka ovat omien myyjiemme kohdalle osuneet viimeisen parin kuukauden aikana. Itse voin olla firman asiakkaista jotakuinkin mitä mieltä tykkään, en edelleenkään tienaa latiakaan myyntityöstä enkä myöskään ole tekemisissä kenenkään firman ulkopuolisen kanssa. Joku nokkela voisi sanoa tähän väliin että hyvä näin. Toki minullekin tarjottiin myyjän paikkaa jossain vaiheessa, mutta tuumasin että kieleni on ehkä turhan kärkäs kyseiseen hommaan ja aiheuttaisin luultavasti pidemmän päälle enemmän pahaa kuin hyvää firman kannalta.


Osaava puhelinmyyjä osaa käsitellä asiakkaita siten, ettei suututa asiakasta, mutta ilmeisesti teillä näitä ei ole töissä.

Kyllä nuo myyjät osaavat asiansa, eivätkä sorru vittuilemaan kenellekään takaisin, kunhan huokailevat joidenkin ihmisten käytöstä. Kuten jo aiemmin totesin, ne joiden meuhkaamista olen päässyt seuraamaan, ovat aloittaneet tykityksensä viimeistään siinä vaiheessa kun myyjä on sanonut päivää puhelun alussa, joskus eivät ehdi siihenkään asti. Siinä vaiheessa ei juurikaan ole ollut pelivaraa suututtaa/olla suututtamatta asiakasta, ei vaikka olisi millainen verbaaligerbiili.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse katkaisen aina myyjän puheen ja kysyn myytkö jotain. Tämän jälkeen toivottelen hyvät päivän jatkot, koska en osta puhelimessa mitään. Näin säästyy kaikkien aikaa.

Ja ilmeisesti olet vielä sitten aika rikas olet, kun on varaa maksaa 30 prossaa lehdistä enemmän kuin muilla?
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Bulls, Arsenal, Canucks ja Three Lions
- Puhelinmyyjät yrittävät viivyttää puheluita myös siksi, että he saavat provikkaa puhutuista minuuteista!
Jepjoo. Myyjät saavat provikat myydyistä tuotteista. Miksi kukaan maksaisi provikkaa siitä että tekee firmalle puhelinlaskua? Eräs firma toki yritti jallittaa asiakkaita lähettämällä heille laskuja pelkästään tarjouksen kuuntelemisesta, mutta arvaapa menikö nuo laskut läpi ja onko kyseinen firma vielä pystyssä?

Ihan hyvä huomio sinulta muuten, mutta täysin väärä! Voin vaikka skannata sinulle työsopimuksestani sen kohdan, jossa lukee paljonko provikkaa saa esimerkiksi 2000 puhutusta minuutista. Tämä on 100 prosenttinen fakta tässä yrityksessä missä olin töissä.

Tietääkseni kyseinen firma ei pelkistä puheluista laskuja lähetellyt. Kävelin juuri tämän firman toimipaikan ohi ja näytti siltä, ettei kyseistä lafkaa enää ainakaan samassa paikassa ollut, eikä netistäkään ole mainintaa enää kyseisestä firmasta, joten heitä on tainnut kohdata konkurssi.

pistäkääpä näin puhelinmyyjää halvalla:
Miksi tarkkaan ottaen puhelinmyyjää pitäisi pistää halvalla?

No no! Eipäs nyt olla noin vakavia. Jos et tuosta havainnut, että tuo oli täysi läppä terve vain sinulle! Ei puhelin myyjiä mitenkään valmiiksi tule vihata, mutta jos he ovat epäasiallisia tai puhelinmyyjiltä tulee liian usein soittoja, en kyllä voi syyttä jos heille ei olla täysin asiallisia. Btw. Hieno lainaus sinulta jätit tuon linkin tuosta pois aivan kuin pääsisältöni olisi ollut, että puhelinmyyjiä pitäisi pistää halvalla. Pääasiani oli vain tuo video, harmi jos ymmärsit väärin.

Ja mitä noihin mainitsemiisi yleistyksiini tulee, totta kai minä yleistin tuossa tekstissäni. Toin omat lähtökohtani mielestäni selkeästi esiin ja jos joku ei tajunnut, että yleistän, niin olen pahoillani kyseisen henkilön puolesta.

Minä oikeasti otan osaa työntekijöiden puolesta ja olen pahoillani kaikille, jotka joutuvat kyseistä työtä tekemään ja vielä enenmän olen pahoillani, jos joku tuota työtä haluaa tehdä. Mutta jos puhelinmyyjä on töykeä (joita valitettavan usein on liikenteessä) en kyllä epäröi hetkeäkään vastata samalla mitalla. Eniten minua sapettaa heidän törkeät firmansa.

Ja mitä itseeni tulee, niin enpä ole kyllä kertaakaan sanonut oikein törkeästi puhelinmyyjälle. Pahinta mitä olen sanonut on "jos maailmassa olisi pitkän matkan kommunikoinnin vaihtoehtona viidakkorummut ja teidän liittymänne valitsisin ensimmäisen!". Olen itsekkin tällä hetkellä työssä jossa osa työstäni on puhelin vaihteeseen vastaaminen ja saan kyllä kuulla sellaista paskaa niskaani, asioista jotka eivät mitenkään kuulu työnantajani (saati omaani) toimenkuvaan. Joten kyllä todellakin ymmärrän niitä, jotka eivät aina jaksa vastailla asiallisesti. Joskus päivässä tulee viisikin puhelua myyjiltä, niin en kyllä yhtään ihmettele miksi jollain menee käämi, vaikkei viidennellä soittajalla olisi hajuakaan edellisistä soitoista. En missään asia yhteydessä koe vittuilua tai rähinöintiä parhaana vaihtoehtona. Mutta toisaalta myyjänkin on turha heittäytyä herkkänahkaiseksi, kaikki tietävät mihin ryhtyvät kun alalle lähtevät.

Mutta parahin Teloch avaappa nyt kauluspaitasi ylin nappi löysää krakaa (itse en valitettavasti voi kun olen vielä töissä), ota rennosti ja vietä leppoisaa juhannusta! Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Teloch

Jäsen
Voin vaikka skannata sinulle työsopimuksestani sen kohdan, jossa lukee paljonko provikkaa saa esimerkiksi 2000 puhutusta minuutista. Tämä on 100 prosenttinen fakta tässä yrityksessä missä olin töissä.

Heh, toki uskon sanaasi. Koko homma vain kuulostaakin jo niin absurdilta että ymmärtänet epäilykseni. Mitä taas videoon tulee, pahoittelut linkin jättämisestä lainauksesta sekä turhan synkeästä vastauksesta. Halusin vain nostaa ilmoille kysymyksen siitä, miksi myyjiä pitäisi ehdoin tahdoin lähteä jallittamaan.

Ja näin ohimennen todettakoon, jotenkin tulee sellainen fiilis että kaikki ollaan suurilta osin samankaltaisella ajattelumallilla liikkeellä, mutta esitetään ja nähdään se vain eri kantilta. Otankin nyt HvH:in vinkistä vaarin, heitän mainitun vaarin järveen pilaamasta ihmisten juhannusta ja siirryn vielä viihteemmälle viihteelle. Ei tää niin vakavaa ole kuin meikäläisen tekstitkin antavat ymmärtää. Tui tui vaan kaikille tasapuolisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös