SouthernBoogieCat
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Puolueeton lätkänseuraaja
Minusta tuossa kiteytyy puhelinmyynnin suurin ongelma: totaalinen pelisilmättömyys. Se, että on olemassa joku "kolmen EI-vastauksen sääntö", ei tarkoita sitä, että tuosta tulisi pitää kiinni aina ja jokaisessa tilanteessa. Kyllä henkilön pitäisi about ammatissa kuin ammatissa osata tulkita tilannetta ja siihen liittyviä ihmisiä. Useissa tilanteissa tuo on jopa onnistumisen edellytys. Kun tuota pelisilmää ei ole tai sitä ei käytetä, ei ole ihme, että puhelinmyynnillä on tietynlainen maine.
Tietenkin kun on erilaisia asiakkaita on erilaisia tilanteita mutta pointti onkin siinä että melkein jokaisessa tilanteessa on aina omanlainen vastaväite joka pitää kiertää (vastaväitteet ovat monesti aikalailla samoja vaikka asiakas on eri). Kun ne vastaväitteet muistaa ja niitä tulee yhä uudelleen oppii niitä käsittelemään. Ihannetilanteessa keskustelusta ei muodostukaan juupas-eipäs-väittely vaan keskustelu jossa asiakas on kiinnostunut ja ostaa tuotteen/palvelun. Juuri tuota pelisilmää on vastaväitteiden opiskelu ja niiden käyttäminen oikeassa tilanteessa.
Lopuksi totean, että tuo puhe hyvän myyjän vastaväitteiden käsittelemisestä ja kaupan tekemisestä on täyttä höpöhöpö-propagandaa.
Ei ole propagandaa. Kuten aikaisemmin olen sanonut, hyvilläkään myyjillä eivät kaikki puhelut johda kauppoihin ja kaikkia tilanteita ei pystytä ennakoimaan mutta nimenomaan vastaväitteiden käsittelyllä eri tilanteisiin pystytään silti yllättävän hyvin valmistautumaan etukäteen. Vastaväitteiden käsittelyllä voidaan merkittävästi kasvattaa onnistumismahdollisuutta toteutuneisiin kauppoihin. Nimenomaan vastaväitteiden käsittely on ero tuleeko kauppaa mahdollisesti vai ei. Jos vastaväitteitä käsitellään hyvin kauppaa voi tulla mutta jos ei niin kauppaa ei missään nimessä tule. Kaikissa kuulemissani ja/tai suorittamissani puheluissa joissa kauppaa on tullut vastaväitteet on käsitelty hyvin kun taas kaikissa epäonnistuneissa jotain on mennyt pieleen juuri vastaväitteiden käsittelyn osalta.
On lukemattomia puhelinmyyntitilanteita, joissa yksikään myyjä ei saa tehtyä kauppaa, ja joissa jokainen vänkäämään jääminen toimii myyjän kannalta ei-toivottuun suuntaan.
Varmasti näitäkin on. Usein kuitenkin noissa mainitsemissasi tilanteissa on jo tapahtunut puhelun kriittisellä alkupuolella pahoja virheitä.
Viimeksi muokattu: