Ostimme vuosi sitten ok-talon ja teimme Fortumin kanssa sähkösopimuksen. Ilmoitin alkavat mittarilukemat puhelimessa sekä sähköpostitse, ja sen jälkeen olen ilmoittanut lukemat joka toinen kuukausi netissä. Laskut tulevat pari viikkoa lukemien ilmoittamisen jälkeen. Homma toimii hyvin, ja Fortumin sivuilta saa hyvin tietoa sähkönkulutuksesta ja monesta muustakin asiasta. Ainoa mikä mättää on sähkön hinta, mutta olkoon se toinen juttu.
Meillä ei ole kaukoluettavaa sähkömittaria. Siksi sähkömyyjän edustajan pitää joskus käydä tsekkaamassa, ovatko ilmoitetut lukemat sinne päinkään. Mittarinlukija olikin vieraillut luonamme viime vuoden marraskuussa, mutta meillä ei ollut ketään kotona. Aikuiset olivat töissä ja lapset koulussa ja tarhassa. Kun kukaan ei avannut ovea, mittarinlukija jätti postilaatikkoomme lapun. Hän määräsi meidät soittamaan jonakin tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan hänelle, jotta voimme sopia tarkastuskäynnin.
En soittanut. Kyllä Fortumilla on minun ja vaimonkin puhelinnumerot. Sopii soittaa meille päin koska vaan kun on semmoinen sopiva hetki, ja sovitaan se mittarin lukemisen ajankohta puhelimessa. Minä en rupea ottamaan vastuulleni tuollaista asiaa, kun kalenterissa on keskellä päivää ihan työasioitakin.
Toinen samanlainen lappu ilmestyi huhtikuussa, eli noin 5kk edellisen käynnin jälkeen. Ihan vastaava case, mittarinlukija oli käynyt hasardina keskellä päivää, ottamatta meihin etukäteen yhteyttä. Taas päätin olla jääräpäisesti soittamatta "sinä ja sinä päivänä klo 13-15 välisenä aikana". Sen koommin ei ole kuulunut mittarinlukijasta enää mitään. Sähköt on toimitettu ja maksettu koko ajan kuten pitääkin...
Ihan älytöntä laittaa joku mittarinlukija kiertelemään autolla keskellä päivää omakotialueella, jossa jengi on aika pienellä prosentilla paikalla työaikaan. Olisi järkevämpää ostaa joltakin puhelinpalvelukeskukselta bookkauspalvelu. Asiakaspalvelu voisi bookata mittarinlukijan kalenteriin käynnit, ja sen jälkeen lukijalla olisi helppo työ käydä lukemassa mittarit halutuissa paikoissa ja sovittuina aikoina.