Puhelinmyyjät – nuo ”ystävämme”

  • 340 383
  • 1 390

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Justiinsa soitti Turusta(?) joku tyyppi joka kauppasi Roope Setä-lehteä. Väänsi käsittääkseni savoa ja oli niiin maailman mukavin ja lupsakoin että. Todella ärsyttävä siis.

Ekan kerran kun sain suunvuoron n. viiden minuutin kohdalla kieltäydyin tarjouksesta kohteliaasti jolloin lupsakkuus kyllä karisi, ukko totesi joo joo hei hei ja löi luurin minun korvaani!
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Nimetkin saattavat loppua kesken, riippuen täysin materiaalin määrästä (tietysti)
Mutta mainitsemasi taktiikka on helvetin huono, koska juuri kukaan ei oikeasti "tarvitse" lehteä puhelun aloitusvaiheessa. Siksi lehti pitää myydä asiakkaalle, ja se saattaa onnistua vaikka asiakas olisi aluksi kuinka vastentahtoinen.
Mikäli vastaväitteitä ei käsiteltäisi, tulos olisi lähellä nollaa.


Juuri näin! Telemarkkinoinnin kokemuksella tiedän asian olevan nimenomaan juuri näin. Jos ekaan "EI"-vastaukseen luovuttaisi ei saisi koskaan myytyä yhtään oli se sitten lehti, yrityshakemistopaikka, kännykkäliittymä jne... tai ei saisi varattua yhtään aikaa esim. sijoitusneuvontaan yms. Mielummin saa luuria korvaan kuin lopettaa puhelun tyyliin "Asia selvä. Anteeksi että häiritsin. Hyvää päivän jatkoa.." (jota valitettavan moni alalla tapaamani ihminen on käyttänyt). Sitkeä voi ja pitää olla sekä vastaväitteitä käsitellä mutta sen voi tehdä kohteliaastikin asiakasta pahemmin ärsyttämättä. Olen törmännyt myös sellaisiin tapauksiin jotka ovat kiitelleet kaupan synnyttyä (ja joskus vaikka kauppaa ei olisi syntynytkään) sitä että jaksoin olla sitkeä. Lähes kaikki sanovat robottina ensin jyrkän "EI" mutta jos heille saa kunnolla esitettyä asian ja osaa perustella miksi heidän pitäisi ostaa tuote/varata aika saa siten yleensä klousattua puhelun.
 
Viimeksi muokattu:

Kapo

Jäsen
Mielummin saa luuria korvaan kuin lopettaa puhelun tyyliin "Asia selvä. Anteeksi että häiritsin. Hyvää päivän jatkoa.." (jota valitettavan moni alalla tapaamani ihminen on käyttänyt).
Ei sitten ole käynyt mielessä että

a) Moni, minä mukaan lukien, pitää luurin korvaanlyömistä hyvin epäkohteliaana ja haluaa käyttäytyä asiallisesti vaikka ei olisi mitään tilaamassakaan.

b) juuri kaltaisesi idiootit tekevät hommaa paljon vaikeammaksi asiallisille myyjille.

muistuta että tempaisen luurilla korvaan kun tulet kadulla vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
b) juuri kaltaisesi idiootit tekevät hommaa paljon vaikeammaksi asiallisille myyjille.

Kuten edellisessä kirjoituksessani selitin, voi myyjä olla sinnikäs ja myös samaan aikaan kohtelias. Nuo mainitsemasi ns. "asialliset myyjät" eivät todellakaan ole niitä jotka tekevät kauppaa - ainakaan niin paljon että sillä palkoille pääsisi. Ehkä joku säälistä voi ostaa heiltä mutta kun otetaan vertailukohdaksi useampi puhelu häviää ekan "EI"-vastauksen jälkeen luovuttava myyjä väistämättä sellaiselle myyjälle joka yrittää loppuun asti. Kun puhelinmyynnissä on lähes poikkeuksetta provikkapalkka pitää myyjän yrittää väkisin saada tuote kaupaksi jos haluaa saada palkkaa ellei sitten tee työtä ihan harrastuksena. Työnantajallekin sitkeä myyjä on aina parempi kuin tuo ns. "asiallinen myyjä" koska sitkeän - ja myös asiallisen - myyjän työstä työnantaja saa myydyistä tuotteista palkkioita joilla voi kattaa myös huonompien myyjien tuottamat kulut esim. puhelinlaskut ja työnantajahan ei saa toimeksiantajaltaan rahaa jos kauppaa ei tule. Myyjähän ei tee sitä työtä asiakkaalle vaan työnantajalleen sekä itselleen. Vain myynti ratkaisee ei se että on puhelimessa ja juttelee hetken asiakkaan kanssa ja pelaa tämän ehdoilla.

Oma suhtautumiseni puhelinmyyjiin on erittäin myönteinen koska tiedän sen pelin hengen. Minulle ei juuri koskaan soita kukaan myyjä mutta silloin kun soittaa osaan asettua myyjän asemaan koska tiedän minkälaista työ voi olla. Mielestäni puhelinmyynti on loistava tapa markkinoida tuotteita ja se useimmiten turhaan esitetään negatiivisessa valossa. Eri asia on erilaiset laittomia keinoja käyttävät/harmaalla alueella toimivat - alkukesästäkin julkisuudessa olleen hakupalveluja myyvän yrityksen kaltaiset - toimijat mutta pääosin puhelinmyynti on hyvä tapa - ja yritykselle ennenkaikkea edullinen tapa - markkinoida tuotteita ja mielestäni sitä pitäisi käyttää enemmän. Lisäksi puhelimella pystytään helposti tavoittamaan haluttu asiakas henkilökohtaisesti toisin kuin esim. lähettämällä mainospostia joita harva edes lukee. Suomessa vaan puhelinmyynti on sen verran uusi juttu verrattuna esim. Yhdysvaltoihin mistä koko myynnin muoto on peräisin. Jenkeissä alalla on pitkät perinteet ja toimintatapoja kehitetty systemaattisesti sekä yleinen käsitys puhelinmyynnistä on Suomea myönteisempi.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Sitkeä voi ja pitää olla

......

perustella miksi heidän pitäisi ostaa tuote/varata aika saa siten yleensä klousattua puhelun.

Mielestäni puhelinmyynti on loistava tapa markkinoida tuotteita ja se useimmiten turhaan esitetään negatiivisessa valossa.
Puhelinmyyntiä ei esitetä "turhaan negatiivisessa valossa". Puhelinmyynti on todellä ärsyttävää ihmisten häiriköintiä siitäkin huolimatta, että joku harva yksittäistapaus onkin sinua kiitellyt.

Itsekin sanot, että puhelinmyyntiä tehdään vain itselle ja työnantajalle ja sanot, ettei saa hyväksyä ei -vastausta. Älä tämän jälkeen ihmettele, että muka turhaan puhelinmyyntiä esitetään huonossa valossa. Miten sitä muussa valossa voidaankaan esitellä, jollei sitten oma toimeentulo tästä riipu tai ole riippunut.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Puhelinmyyntiä ei esitetä "turhaan negatiivisessa valossa". Puhelinmyynti on todellä ärsyttävää ihmisten häiriköintiä siitäkin huolimatta, että joku harva yksittäistapaus onkin sinua kiitellyt.

Itsekin sanot, että puhelinmyyntiä tehdään vain itselle ja työnantajalle ja sanot, ettei saa hyväksyä ei -vastausta. Älä tämän jälkeen ihmettele, että muka turhaan puhelinmyyntiä esitetään huonossa valossa. Miten sitä muussa valossa voidaankaan esitellä, jollei sitten oma toimeentulo tästä riipu tai ole riippunut.
En osta koskaan puhelinmyyjiltä mitään, ihan periaatteesta. Niin ärsyttävää se on. Jollekin joskus tämän sanoinkin ja hetipä alkoi kitinä: "Minkälainen maailma tämä sitten olisi jos kaikki olisivat kanssasi samaa mieltä?". Vastasin parempi.
 

Ender00

Jäsen
yrityshakemistopaikka

Nämä ovat kyllä totaalista kusetusta. Hieman ihmettelen miksei kaikkia aloittavia yrityksiä jo etukäteen valaista näistä ja siitä tulevasta puhelinrumbasta, kun toistakymmentä yrityshakemistomyyjää soittelevat puolenvuoden..vuoden välein. Ensin muka tarkistelevat tietoja vaikka tietävät kyllä, että ne paikkansa pitävät, kun jostain YTJ:stä ovat ne katsoneet ja lopussa sitten sivulauseessa mainitaan, että nyt nämä on ok ja tulevat sitten näkyville, hinta on vain X sataa vuodessa.

Parikymmentäkertaa vuodessa saa näistä kieltäytyä, no nykyään onneksi osaa jo heti alkutarkastusnäytelmän alkaessa sanoa, että mitään maksullista en ole ottamassa, joten enää tarvitse tuhlata minuutteja puhelua kohden näiden puolikusetusfirmojen.
 
Viimeksi muokattu:

Ekomies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, FPS, Tampa Bay Lightning
Soneranlta soittelivat, hämmensi kun puhelu alkoi nauhoituksella "Asiakaspalvelijamme yrittää ottaa tehin yhteyttä, odottakaa sulkematta puhelinta kunnes asiakaspalvelijamme vapautuu".
Siis ei vittu, ensin jonotetaan aspaan ja sit vielä jonoteaan kun sieltä soitetaan asiakkaalle. Ja tarjos vielä hienoa "tarjousta", 12kk 24Mbit liittymää 5e/kk halvennuksella, tostesin että sijoittaminen adsl2-boksiin syö tuon alen kyllä totaalisesti. Ois kaupanpäälle saanut vielä "hyvän" F-Securen tietoturvan lisenssin vuodeksi. Totesin kohtaan "Se on tosi hyvä" että "ei se ole" josta seurasi hetken vaivautunut hiljaisuus. Mutta tuo jonotus tuossa puhelun alussa oli se pointti joka sai minut avautumaan.

Kiitos ja anteeksi että olen olemassa.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kuten edellisessä kirjoituksessani selitin, voi myyjä olla sinnikäs ja myös samaan aikaan kohtelias. Nuo mainitsemasi ns. "asialliset myyjät" eivät todellakaan ole niitä jotka tekevät kauppaa - ainakaan niin paljon että sillä palkoille pääsisi. Ehkä joku säälistä voi ostaa heiltä mutta kun otetaan vertailukohdaksi useampi puhelu häviää ekan "EI"-vastauksen jälkeen luovuttava myyjä väistämättä sellaiselle myyjälle joka yrittää loppuun asti.

Tarkoittaako tuo "yrittää loppuun asti" sitä, että puhelu loppuu vasta kun joko kaupat on tehty tai luuri lyöty korvaan? Jos ei, niin kuinka monta kertaa pitää sanoa ei että kohtelias mutta sinnikäs puhelinmyjä uskoo?

Ihan vain sillä kyselen että osaan sitten seuraavalla kerralla toimia kuten tilanteeseen sopii (eli joko lyödä luurin korvaan tai sanoa riittävän monta kertaa ei).
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Soneranlta soittelivat, hämmensi kun puhelu alkoi nauhoituksella "Asiakaspalvelijamme yrittää ottaa tehin yhteyttä, odottakaa sulkematta puhelinta kunnes asiakaspalvelijamme vapautuu".
Myös minulla on vastaavasta kokemuksia. Contact centerien tekninen kehitys antaa tällaiseenkin "asiakaspalveluun" mahdollisuuden.

Voin kuvitella, kuinka asiakaspalvelujohtaja on jossain poterossaan paskantärkeänä siitä, että hänen contact centeriään johdetaan tehokkaasti ja edistyksellisesti. Sekä sisääntulevat että uloslähtevät puhelut syötetään asiakaspalveluhenkilöille automaattisesti, eikä näiden tarvitse haaskata aikaa a) numeroiden näpyttelyyn, b) hälytysäänen tai varattu-äänen kuunteluun tai c) kahvinjuontiiin, ylimääräisten taukojen pitämiseen tai muuhun velttoiluun. Mylly pyörii tehokkaasti, ja johtajan on mukava marssia johtoryhmän palavereihin asiakaspalvelun tehokkuuslukemien kanssa. Luultavasti myynninkin lukemat ovat entistä paremmat, koska paskaa pääsee heittämään enemmän seinään. Jos hit rate pysyy keskimäärin samana, niin puhelinmyyjien saamien kontaktien määrä per työvuoro ratkaisee.

Luultavasti nuo systeemit on viritetty siten, että vastaajaspeakilla alkavia myyntipuheluita tulisi mahdollisimman vähän. Jonkinlainen tasapaino on luultavasti tähtäimessä, eli asiakaspalvelu (tai puhelinmyynti) saisi mahdollisimman tasaisena virtana asiakaskontakteja, mutta siten, että mahdollisimman harva asiakas joutuisi kuuntelemaan vastaajan jorinoita. Niin tai näin, potentiaalisena asiakkaana koen pelkkää vitutusta jos myyntipuhelu alkaa vastaajan höpötyksellä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ostimme vuosi sitten ok-talon ja teimme Fortumin kanssa sähkösopimuksen. Ilmoitin alkavat mittarilukemat puhelimessa sekä sähköpostitse, ja sen jälkeen olen ilmoittanut lukemat joka toinen kuukausi netissä. Laskut tulevat pari viikkoa lukemien ilmoittamisen jälkeen. Homma toimii hyvin, ja Fortumin sivuilta saa hyvin tietoa sähkönkulutuksesta ja monesta muustakin asiasta. Ainoa mikä mättää on sähkön hinta, mutta olkoon se toinen juttu.

Meillä ei ole kaukoluettavaa sähkömittaria. Siksi sähkömyyjän edustajan pitää joskus käydä tsekkaamassa, ovatko ilmoitetut lukemat sinne päinkään. Mittarinlukija olikin vieraillut luonamme viime vuoden marraskuussa, mutta meillä ei ollut ketään kotona. Aikuiset olivat töissä ja lapset koulussa ja tarhassa. Kun kukaan ei avannut ovea, mittarinlukija jätti postilaatikkoomme lapun. Hän määräsi meidät soittamaan jonakin tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan hänelle, jotta voimme sopia tarkastuskäynnin.

En soittanut. Kyllä Fortumilla on minun ja vaimonkin puhelinnumerot. Sopii soittaa meille päin koska vaan kun on semmoinen sopiva hetki, ja sovitaan se mittarin lukemisen ajankohta puhelimessa. Minä en rupea ottamaan vastuulleni tuollaista asiaa, kun kalenterissa on keskellä päivää ihan työasioitakin.

Toinen samanlainen lappu ilmestyi huhtikuussa, eli noin 5kk edellisen käynnin jälkeen. Ihan vastaava case, mittarinlukija oli käynyt hasardina keskellä päivää, ottamatta meihin etukäteen yhteyttä. Taas päätin olla jääräpäisesti soittamatta "sinä ja sinä päivänä klo 13-15 välisenä aikana". Sen koommin ei ole kuulunut mittarinlukijasta enää mitään. Sähköt on toimitettu ja maksettu koko ajan kuten pitääkin...

Ihan älytöntä laittaa joku mittarinlukija kiertelemään autolla keskellä päivää omakotialueella, jossa jengi on aika pienellä prosentilla paikalla työaikaan. Olisi järkevämpää ostaa joltakin puhelinpalvelukeskukselta bookkauspalvelu. Asiakaspalvelu voisi bookata mittarinlukijan kalenteriin käynnit, ja sen jälkeen lukijalla olisi helppo työ käydä lukemassa mittarit halutuissa paikoissa ja sovittuina aikoina.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Ihan vain sillä kyselen että osaan sitten seuraavalla kerralla toimia kuten tilanteeseen sopii (eli joko lyödä luurin korvaan tai sanoa riittävän monta kertaa ei).

Kun tätä duunia joskus tein niin meidät "koulutettiin" siihen että ainakin kolme kertaa pitää tulle ei-sana ennen kuin voi lopettaa yrittämisen. Jos myyjä lopettaa puhelun heti ensimmäisen ei:n jälkeen niin ei siitä duunista paljoa käteen jää. Itse olin juuri tälläinen myyjä, eli helvetin huono.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Tarkoittaako tuo "yrittää loppuun asti" sitä, että puhelu loppuu vasta kun joko kaupat on tehty tai luuri lyöty korvaan?

Jep, juuri näin. Jos ei tule kauppaa sillä soitolla niin ainakin sillon tiedät että oot tehnyt kaikkesi sen kontaktin suhteen kun luuri on lyöty korvaan.

EDIT: Ahaa, kun luin alkuperäisen kirjoituksesi uudelleen tajusinkin että kysyt asiaa henkilönä jolle puhelinmyyjä soittaa etkä myyjänä.:) Asia riippuu myyjästä. Jos sinulle soittaa selkeästi paperista lukeva juuri aloittanut myyjä niin monesti pääset ekalla tai viimeistään tokalla "EI":llä ulos tilanteesta mutta jos vastassasi on kokenut, hyvin kauppaa tekevä ja vastaväitteisiin hyvin valmistautunut myyjä niin todennäköisesti saat sanoa useamman kielteisen vastauksen ja sekään ei välttämättä riitä.:) Eli jos vastaan tulee jälkimmäinen tapaus niin suosittelen jo miettimään ostettua tuotetta/ko. tuotteen oston perumista jälkikäteen tai tapaamista sijoitusneuvojan yms. kanssa/minkä selityksen keksit varatun ajan peruutukselle (jos kyseessä on ajanvaraus esim. sijoitusneuvontaan) ja sieltä jatkossa tuleville uuden ajan varausta käsitteleville soitoille soitoille.:)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Kun tätä duunia joskus tein niin meidät "koulutettiin" siihen että ainakin kolme kertaa pitää tulle ei-sana ennen kuin voi lopettaa yrittämisen.

Aivan. Kolme "EI"-vastausta vähintään pitäisi käsitellä - mielummin useampi - ennenkuin voi luovuttaa.

Jos myyjä lopettaa puhelun heti ensimmäisen ei:n jälkeen niin ei siitä duunista paljoa käteen jää.

Tämä on juuri se mitä tuossa aiemmin tässä ketjussa selitin.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Aivan. Kolme "EI"-vastausta vähintään pitäisi käsitellä - mielummin useampi - ennenkuin voi luovuttaa.

Tämän ketjun selaaminen ainakin on auttanut siinä, että en koe enää omantunnontuskia siitä, että löisin luurin puhelinmyyjän korvaan. Ulkomailla asuessani noita puhelinmyyjän soittoja tuli aina välillä, ikinä en tilannut.
Täällä eivät jostain syystä ole edes aloittaneet.

En edes ymmärrä mitä hyötyä minulle kuluttajana on tuotteen tuputtamisesta. Jos koen, että tarvitsen jonkun tuotteen, osaan ihan oma-aloitteisesti sen etsiä/hakea, sitä ei tarvitse ruveta esim. kotona ollessani tuputtamaan.
 

Koira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni puhelinmyyjät on pahinta pohjasakkaa mitä myyntipoppoosta nyt löytyy, mutta silti minulla ei ole ikinä niiden kanssa mitään vaikeuksia.

Eivätkö ihmiset sanoa "ei" kunnolla? On eri asia sanoa "Joo, ei mua nyt ehkä kiinnosta, on tässä vähän kiireitä" tai jos sanoo napakasti; "Ei. Ei kiitos, En ole kiinnostunut." Minulle kun tulee puhelinmyyntisoitto, niin se on yleensä 15 sek. puhelu ja kummallekkaan osapuolelle ei jää "paha mieli". Myyjä ymmärtää äänensävystä ja viestistä että on turha laskeskella monta "ei" sanaa tulee, kun se ensimmäinen on tarpeeksi jämäkkä.

Niin ja muistutukseksi kaikille joita puhelinmyyjät ärsyttävät:

Puhelintarjonnan rajoituspalvelu 0600 13404 eli Robinson-palvelu

Itse laitoin akan tuonne itsensä listaamaan, kun kuuntelin änkytystä vieressä.... "joo, ei kyllä nyt... on vähän kiireitä... en tiedä,.. ehkä ... um.. joo soita vaan myöhemmin... uh..."
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
En edes ymmärrä mitä hyötyä minulle kuluttajana on tuotteen tuputtamisesta.

Syy tuputukseen on nimenomaan se että lähes poikkeuksetta puhelinmyyjät ovat provisiopalkalla joka tarkoittaa että myytävä on säännöllisesti tietty määrä palkkakauden ajan jotta on mahdollisuus päästä palkalle jolla elää. Jos myyjien palkkaus olisi esim. kiinteäosa + provikka olisi tuputus todenäk. vähäisempää. Monet firmat joissa puhelinmyyjiä on eivät voi maksaa myyjien provikoita ennenkuin tuotteen myynnistä tulevat palkkiot näkyvät firman pankkitilillä ja toimeksiantajat eivät voi maksaa firmalle tuotteiden myynnistä sovittuja palkkioita ennenkuin ostavilta asiakkailta on tullut rahaa heille.

Jos koen, että tarvitsen jonkun tuotteen, osaan ihan oma-aloitteisesti sen etsiä/hakea, sitä ei tarvitse ruveta esim. kotona ollessani tuputtamaan.

Jotkut tuotteet esim. vakuutukset ja säästämistuotteet yms. ovat sellaisia mitä harva kuluttaja ostaa oma-aloitteisesti vaan ne on myytävä asiakkaalle. Nekin pitkään sijoittamista harrastaneet ihmiset ovat useimmat aloittaneet finanssiasiat siten että esim. pankki on myynyt heille jonkun tuotteen ilman että tämä asiakas on sitä tuotetta erikseen kysynyt.

Kukaan puhelinmyyntiä arvosteleva ei juuri mieti sitä että eivät asiakkaat ja sitä kautta myynti tule millekään firmalle itsestään vaan jotakin sen eteen on tehtävä. Toiset käyttävät isoja summia TV- tai lehtimainontaan ja toiset hankkivat asiakkaita puhelimitse. Yleensä ensiksi mainittua käyttävät isommat firmat ja jälkimmäistä pienemmät joilla ei olisi varaa varsinkaan TV-mainoksiin. Yleensä kaikki ajattelevat itsestään selvyytenä että kauppaan tulee asiakkaita tosta vaan vaikkei asia niin todellisuudessa ole. Puhelinmyyntiähän ei käytetä pelkästään esim. puhelinliittymien, lehtien, yrityshakemistojen yms. myymiseen vaan esim. finanssialallahan puhelinmyyntiä tapahtuu kokoajan esim. kun eri pankit käyvät maailmalla kauppaa esim. johdannaisilla tai muilla finanssimaailman tuotteilla.

Myynnin/tuotteen näkyvyyden eteen pitää tehdä työtä ja sitä puhelinmyynti on. Ne jotka sitä eivät ole tehneet eivät asiaa välttämättä ymmärrä ja se on ihan ymmärrettävää. On minullakin varmasti asioita - joltain sellaiselta alalta mitä en ole tehnyt - joita en ymmärrä.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Syy tuputukseen on nimenomaan se että lähes poikkeuksetta puhelinmyyjät ovat provisiopalkalla...
Niin? Onko se minun osani silloin asiakkaan roolissa kuunnella sitä tuputusta? Ei todellakaan ole. Se on ihan oma valinta, jos tuollaista työtä haluaa tehdä. En suostu kohteliaisuuttani kuuntelemaan jostain upeista kalsaritarjouksista tai halvoista GTI- lehdistä vain sen takia, että annan rassukalle sauman myydä sitä tuotettaan.

*edit* Sanottakoon vielä, että eihän tuo tosiaan sen myyjän vika ole, että joutuu tuputtamaan. Yhtä vähän minun syytäni on se, että kyseinen myyjä on tuollaisessa työssä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Asia riippuu myyjästä...~klips~

~klips~
...mutta jos vastassasi on kokenut, hyvin kauppaa tekevä ja vastaväitteisiin hyvin valmistautunut myyjä niin todennäköisesti saat sanoa useamman kielteisen vastauksen ja sekään ei välttämättä riitä.:)

Niin, tai sitten vain se luuri korvaan jos ei selvä EI mene jakeluun.

Sama se on minkälainen myyntitykki siellä puhelimessa on, jos ei kohtelias kieltäytyminen auta niin luuria korvaan. En ymmärrä kuinka jotkut tarttuvat näihin "erikoistarjouksiin vanhoille kestotilaajille".. Ja mukaan vielä linkkari!

Luulisi että puhelimessa olisi aika helppo kieltäytyä, mutta ei näköjään.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Niin? Onko se minun osani silloin asiakkaan roolissa kuunnella sitä tuputusta? Ei todellakaan ole. Se on ihan oma valinta, jos tuollaista työtä haluaa tehdä. En suostu kohteliaisuuttani kuuntelemaan jostain upeista kalsaritarjouksista tai halvoista GTI- lehdistä vain sen takia, että annan rassukalle sauman myydä sitä tuotettaan.

*edit* Sanottakoon vielä, että eihän tuo tosiaan sen myyjän vika ole, että joutuu tuputtamaan. Yhtä vähän minun syytäni on se, että kyseinen myyjä on tuollaisessa työssä.

Eihän se tietenkään sinun vikasi ole "jos kyseinen myyjä on tuollaisessa työssä". Se on helppo arvostella "tuollaista työtä" jos itse työskentelee toisella alalla ja kiinteällä palkalla ja ei mitä ilmeisemmin ole kokemusta puhelinmyynnistä ja provikalla työskentelystä. Provikkapalkassa ihmisen ajatusmaailma muuttuu koska tulosta on pakko tulla tai muuten ei saa palkkaakaan. Ymmärtäisit takuuvarmasti tuputuksen välttämättömyyden puhelinmyynnissä/muussa provikkapalkkaisessa myyntityössä jos itse työskentelisit tai olisit työskennellyt alalla ja ollut provikkapalkalla.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on helppo arvostella puhelinmyyntiä ja provikkapalkkausta jos itse työskentelee toisella alalla ja kiinteällä palkalla ja ei ole kokemusta provikalla työskentelystä.

Kyllä mulla on pieni haju siitä provikkapalkan ihanuudesta. Vuoden verran tuli Tele Finlandin liittymiä kaupusteltua ja sitä ennen toista tuotetta, jonka nimeä en tässä edes kehtaa mainita. Tosin kumpikaan noista duuneista ei ollut puhelinmyyntiä. Riittääkö se kokemukseksi, jota minulla mitä ilmeisemmin ei ole?

Enkä mä nyt varsinaisesti tarkoittanut arvostella puhelinmyyjiä, vaan sitä, että multa odotetaan sellaista no myy nyt sitte kun kerran provikalla olet- asennetta kun se myyjä soittaa. En salli itselleni kaupattavan tuotetta jota en halua vain siksi, että myyjä on provisiopalkalla. Jos keltäytymisen jälkeen alkaa tuputtamaan, katson se henkilökohtaiseksi vittuiluksi ja lyön luurin korvaan. Ei tarkoittaa ei, eikä kiinnosta yhtään, että onko siitä Ei: stä jonkun elanto kiinni.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Kyllä mulla on kokemusta siitä provikkapalkastakin. Vuoden verran tuli Tele Finlandin liittymiä kaupusteltua ja sitä ennen toista tuotetta, jonka nimeä en tässä edes kehtaa mainita. Tosin kumpikaan noista duuneista ei ollut puhelinmyyntiä.

OK, pahoittelut erehtymisestäni.:)

Enkä mä nyt varsinaisesti tarkoittanut arvostella puhelinmyyjiä, vaan sitä, että multa odotetaan sellaista no myy nyt sitte kun kerran provikalla olet- asennetta kun se myyjä soittaa. En salli itselleni kaupattavan tuotetta jota en halua vain siksi, että myyjä on provisiopalkalla. Jos keltäytymisen jälkeen alkaa tuputtamaan, katson se henkilökohtaiseksi vittuiluksi ja lyön luurin korvaan. Ei tarkoittaa ei, eikä kiinnosta yhtään, että onko siitä Ei: stä jonkun elanto kiinni.

Ei tarvitsekaan ostaa vain sen takia että myyjä on provikalla. Ne hyvin kauppaa tekevät myyjät myyvät tuotteita asiakkaille vaikka olisivat kuukausipalkalla mutta parhaat heistä todennäköisesti olisivat provikalla vaikka saisivat valita kuukausipalkan ja provikan väliltä koska myyntiä tulee sen verran säännöllisesti ja paljon että tienaavat enemmän provikalla. Kyllä myyjän tietenkin pitää saada asiakas vakuuttumaan tuotteen/palvelun hyödyistä - Se on ihan selvä. Ja kyllä ne parhaatkin myyjät tuputtavat koska jokainen kontakti on mahdollisuus ja jokaisessa hukkaan menevässä kontaktissa häviää mahdollisuus tienata enemmän. Hyvä myyjä vaan käsittelee jokaisen vastaväitteen menestyksellä ja tekee sen kaupan.

Halusin vain provikkapalkan esille otolla havainnollistaa miksi puhelinmyyjistä osa on niin sitkeitä. Osalla varmaan sitkeyttä riittäisi vaikka olisi kiinteäpalkka mutta osa todennäköisesti vaan hengailisi siellä työpaikalla ja odottelisi työpäivän loppua.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Mace

Jäsen
Hyvä myyjä vaan käsittelee jokaisen vastaväitteen menestyksellä ja tekee sen kaupan.

Minusta tuossa kiteytyy puhelinmyynnin suurin ongelma: totaalinen pelisilmättömyys. Se, että on olemassa joku "kolmen EI-vastauksen sääntö", ei tarkoita sitä, että tuosta tulisi pitää kiinni aina ja jokaisessa tilanteessa. Kyllä henkilön pitäisi about ammatissa kuin ammatissa osata tulkita tilannetta ja siihen liittyviä ihmisiä. Useissa tilanteissa tuo on jopa onnistumisen edellytys. Kun tuota pelisilmää ei ole tai sitä ei käytetä, ei ole ihme, että puhelinmyynnillä on tietynlainen maine.

Lopuksi totean, että tuo puhe hyvän myyjän vastaväitteiden käsittelemisestä ja kaupan tekemisestä on täyttä höpöhöpö-propagandaa. On lukemattomia puhelinmyyntitilanteita, joissa yksikään myyjä ei saa tehtyä kauppaa, ja joissa jokainen vänkäämään jääminen toimii myyjän kannalta ei-toivottuun suuntaan. Ikävää, että tuota ei tunnisteta, tai edes yritetä tunnistaa, näiden "huippumyyjien" keskuudessa.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Toivottavasti kuitenkin myyjä puolestaan ymmärtää sen, kun nappaan luurin korvaan eikä valita kenellekään miten töykeä ja ajattelematon asiakas hänellä oli.

Ei tollaista myyjäkään saa alkaa miettimään. Sama kuin esim. jääkiekossa: kun tilanne on mennyt ei sitä saa alkaa enää miettimään.:)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös