Mainos

Polkupyörää hankkimassa

  • 143 748
  • 368

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itsekkin pohdiskelen tässä käyttötarpeen ja budjetin mukaan kallistuisiko cc:hen vai pidättäytyisikö fitness/hybridissä...
Focuksen hybridiä kävin koittamassa paikallisessa Focus corrente disc. Vanhan maasturin jälkeen ajoasento tuntui luontevalta/samanlaiselta. Pitää vielä käydä jossain Trekit ja Nishikit koeajamassa hybridien osalta. Yhtään cc:tä en ole vielä kerennyt käydä kokeilemassa. Hieman arveluttaa se ettei budjetti anna periksi kuin halvimmat cc:eet ja sillä vajaalla tonnilla pitäis irrota jo ihan menevä hybridi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itsekkin pohdiskelen tässä käyttötarpeen ja budjetin mukaan kallistuisiko cc:hen vai pidättäytyisikö fitness/hybridissä...
Focuksen hybridiä kävin koittamassa paikallisessa Focus corrente disc. Vanhan maasturin jälkeen ajoasento tuntui luontevalta/samanlaiselta. Pitää vielä käydä jossain Trekit ja Nishikit koeajamassa hybridien osalta. Yhtään cc:tä en ole vielä kerennyt käydä kokeilemassa. Hieman arveluttaa se ettei budjetti anna periksi kuin halvimmat cc:eet ja sillä vajaalla tonnilla pitäis irrota jo ihan menevä hybridi.

Yhden kesän pyöräilleenä kallistuisin ainakin selvästi CC:n tai jopa maantiepyörän suuntaan. Onhan tuo fitness tai hybridi kuitenkin melkoinen kompromissi, eikä mikään kovin mukava pidemmällä matkalla. Toki käyttötarve sanelee aika pitkälle asian, mutta jos on tarkoitus ajaa pidempää matkaa, unohtaisin nuo hybridit.

Alle tonnilla saanee jokaisesta hyvän vaihtoehdon.
 
Itsekkin pohdiskelen tässä käyttötarpeen ja budjetin mukaan kallistuisiko cc:hen vai pidättäytyisikö fitness/hybridissä...

Käy ihmeessä testaamassa ccrossaria. Minulla ei cc:tä ole, mutta täpärin, hybridin ja maantiepyörän omistajana uskallan luvata, cc:llä on niin paljon parempi ajaa kuin hybridillä.

Ja käy testaamassa myös niitä itsellesi vähän oudompia merkkejä. Se Trekki ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Esimerkikisi Cubea tai Konaa uskallan kokemuksesta suositella.

Välttämättä ei tarvitse heti ostaa sitä kalleinta. Käy koeajamassa useampaa ja otat sen mikä tuntuu parhaalta itselle. Osia voi sitten myöhemmin päivitellä paremmiksi. Eurooppalaisista netti kaupoista saa tavaraa puoli ilmaiseksi Suomen hintoihin verrattuna.

Lisätään vielä sen verran, että jos päädyt hybridiin niin älä lankea joustokeulalliseen.
 

TW

Jäsen
Itsekkin pohdiskelen tässä käyttötarpeen ja budjetin mukaan kallistuisiko cc:hen vai pidättäytyisikö fitness/hybridissä...
Focuksen hybridiä kävin koittamassa paikallisessa Focus corrente disc. Vanhan maasturin jälkeen ajoasento tuntui luontevalta/samanlaiselta. Pitää vielä käydä jossain Trekit ja Nishikit koeajamassa hybridien osalta. Yhtään cc:tä en ole vielä kerennyt käydä kokeilemassa. Hieman arveluttaa se ettei budjetti anna periksi kuin halvimmat cc:eet ja sillä vajaalla tonnilla pitäis irrota jo ihan menevä hybridi.

Hintaisekseen tuo Focus on hyvä pyörä. Kävin keväämmällä ostamassa samanlaisen ja ainakin omaan 10 km suuntaansa työmatka-ajoon tuo on ollut passeli peli. Pyörä on aika kaukana kammottavista maastopyörähybrideistä ja alkaa muistuttaa pitkälti maantiepyörää suorilla sarvilla. En ole itse kaivannut maantiepyörämäisempää menopeliä tähän työmatkatarkoitukseen. Ajoasento on hyvä ja jos puutuu niin nousukahvoilla saa muutettua asentoa. Verrattuna Nishikin alumiinikeulaiseen tämä tuntuu täristävän melko paljon vähemmän, onko sitten rengastus vai parempi keula syynä.

Toki itsekin tuhansia ja tuhansia kilometrejä maantiepyörällä sotkeneena tiedän, että jos tarkoituksena olisi edelleen ajaa 50-100 km lenkkejä niin ottaisin alle oikean maantiepyörän mutta työmatkapelinä tuo on mainio.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Nishiki Pro SLD oli perstuntumalta Focuksen kanssa samalla viivalla ja lähti menopeliksi mukaan.Testipyrähdykset, Gary Fisher Mendota, Specialized Sirrus, Trek joku ja tulipa kokeiltua eräs cc:kin. Sen verran hirvitti maantiemaisuus cc:ssä kun kuitenkin monikäyttöistä "työkalua" olin hakemassa. Siihen muottiin paremmin istuu hybridi/fitness. Ei niitä pidempiä lenkkejä kuitenkaan tule niin paljon ajeltua (ainakaan nyt kun voi vedota puuttuviin välineisiin).

Joustokeulallisia ei kukaan edes tarjotellut kun kerroin heti alkuun pyöräilyn olevan pääasiassa pinnoitetulla tiellä/ kaupungin katukiveysten ulkopuolella.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Millaisia nuo Bilteman pyörät on, jos tulee ajettua muutaman kerran viikossa 15km:n matkoja suht rauhallisesti, ei mitään kuntoilusuoritusta ole tarkoitus tehdä vaan paikasta A paikkaan B siirtymistä lähinnä?

Jostain syystä Bilteman sivuilta ei saa kunnon linkkejä otettua, mutta olen katsonut Yosemiten 21-SPEED ATB 26"- pyörää. Hintaa olisi vain 99€, joten täällä hurjassa kaupunkielämässä ei tarvitsisi tuostakaan niin paljon huolehtia, että jos joku varastaa, kuin jos olisi joku 600€:n pyörä.
 
Jostain syystä Bilteman sivuilta ei saa kunnon linkkejä otettua, mutta olen katsonut Yosemiten 21-SPEED ATB 26"- pyörää.

Sen verran heikko laatuiset osat ko. mankelissa, että laita mieluummin yksivaihteinen. Ei tule kestämään yhtä talvea ehjänä tuollainen 21 vaihteinen. Tulee korjauksissa äkkiä palamaan reilusti enemmän kuin tuo 99€.
 
Itsekin kävin tässä pyöräostoksilla. Päädyin lopulta Bianchin Camaleonte Due-hybridiin. Parin lyhyehkön lenkin perusteella olen aikamoisen tyytyväinen hankintaani. Herkkä ajettava ja jumalaisen kaunis. Pidempää lenkkiä jos vetää, niin kippurasarvista olisi kyllä iloa ja ehkä sellaiset joskus tuohon vielä päivitän.

Ja tekstiilit luonnollisesti Raphalta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Täältä suunnasta ääni cyclocrossarille. Itse hankin toukokuussa Merida CC4-merkkisen crossarin, ja kesä sujui todella mukavasti pyöräillessä. Kuljin tuolla työmatkat ja 80% kaikista muistakin ajoista jotka tuli kuljettua 20 km säteellä. Vaihdoin kesäkuussa maantierenkaat alle ja tällaiselle heikollekin polkijalle tuli pilvin pimein hybridillä liikkuvia selkä edellä vastaan. Nyt syksyllä täytyykin laittaa crossi-renkaat takaisin alle. Meikäläisen elämän tuo fillari muutti parempaan suuntaan, koska esti totaalisen vieraantumisen kuntoilusta. Fillarointi kunnollisella laitteella on oikeasti nautinto, johon ei ihan helpolla tympäänny.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Iski fillarikuume, kun kävin pyöräkaupassa.

Onko kenelläkään vielä kokemuksia 29-tuumaisesta maastopyörästä?

Sellainen alkoi kovasti kiinnostamaan ja käsitin, että se olisi omaan ajooni aika sopiva, kun kuitenkin ajamiseni sisältää suht vähän ihan kauhean teknistä ajamista ja olisihan minulla sellaista varten sitten nykyinen pyöräni.
 

Aatos

Jäsen
Iski fillarikuume, kun kävin pyöräkaupassa.

Onko kenelläkään vielä kokemuksia 29-tuumaisesta maastopyörästä?

Sellainen alkoi kovasti kiinnostamaan ja käsitin, että se olisi omaan ajooni aika sopiva, kun kuitenkin ajamiseni sisältää suht vähän ihan kauhean teknistä ajamista ja olisihan minulla sellaista varten sitten nykyinen pyöräni.


Linkki vie foorumille josta saa hyviä vinkkejä.

Fillari-lehden foorumi

Tuolta itse olen katsellut ja päässyt hyvään alkuun..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä on tullut viime aikoina aika paljon katseltua pyöriä, niin cycloja kuin maastopyöriäkin, ja nyt olen alkanut kallistua enemmän tuonne 29 maastopyörän suuntaan. Tuossa alle/noin 1000 euron hintaluokassa ajattelin pysytellä ja tällä hetkellä olisi suurin piirtein samanlaiset tarjoukset (alle 800 eur) tällaisesta kolmikosta:

Focus Black Forest 3.0
Felt Nine Sport
Merida Big Nine 300-D

Mitä mieltä näistä? Tuo Focus vaikuttaisi paperilla parhaalta, onko kenelläkään kokemuksia näistä? Pyörä tulisi aika lailla sekalaiseen ajoon: välillä maastoa/polkuja, välillä pidempiä maantielenkkejä, ja sen lisäksi ihan päivittäistä työmatka/kaupunkiliikennettä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.. Tuo Focus vaikuttaisi paperilla parhaalta, onko kenelläkään kokemuksia näistä?...

Focuksesta merkkinä on sen verran, että itellä on Focus Mares AX 3 cyclocrosseri työmatkakäytössä. Eipä ole ollut mitään valittamista. Ihan ylivoimaisesti paras mitä olen polkenut, jos vain pyöristä puhutaan. Olihan tuo jonkun TM testinkin voittanut, missä testattiin siis näitä Cyclocross fillareita.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on tullut viime aikoina aika paljon katseltua pyöriä, niin cycloja kuin maastopyöriäkin, ja nyt olen alkanut kallistua enemmän tuonne 29 maastopyörän suuntaan. Tuossa alle/noin 1000 euron hintaluokassa ajattelin pysytellä ja tällä hetkellä olisi suurin piirtein samanlaiset tarjoukset (alle 800 eur) tällaisesta kolmikosta:

Focus Black Forest 3.0
Felt Nine Sport
Merida Big Nine 300-D

Mitä mieltä näistä? Tuo Focus vaikuttaisi paperilla parhaalta, onko kenelläkään kokemuksia näistä? Pyörä tulisi aika lailla sekalaiseen ajoon: välillä maastoa/polkuja, välillä pidempiä maantielenkkejä, ja sen lisäksi ihan päivittäistä työmatka/kaupunkiliikennettä.

Focuksesta myös hyviä kokemuksia, minulla on Focus Corrente, eli ns. "fitness-pyörä". Rullaa pirun hyvin tasaisella kapeiden renkaiden ansiosta mutta pystyy hiekkateilläkin ja tasaisilla poluilla ajamaan. Varsinaiseen maastoon en kyllä lähtisi. Ennen omistin parit maastopyörät eikä ne oikein toiminut pitemmillä lenkeillä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Focus tuli sitten hankittua. Laadukkaan tuntuinen peli kaikin puolin. Katsellaan nyt sitten miten tuo pelittää.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Järjettömiä hintoja jengi tuntuu olevan valmis fillaristaan maksamaan. Kuten jo toisessa ketjussa mainitsinkin, oma Nakamurani on vakuutusyhtiön korvauspyörä, josta joskus vuosituhannen vaihteessa maksoin kolmesataa markkaa. Toki pyörä on varmaan ollut joskus uutena ostettuna vähän arvokkaampi. Pyörä on mulle erittäin tärkeä kulkuväline ja kuljen sillä työmatkat 80 prosenttisesti. Keskitalven liukkaimmat ja kylmimmät päivät käytän autoa tai bussia.

Pari kertaa olen funtsinut uuden fillarin ostamista, mutta toistaiseksi olen hyvin pärjännyt vanhalla menopelillä ja vuosittaisella huollolla. Jostain toista tonnia maksavasta polkupyörästä ois jatkuvasti pelko perseessä, että joku sen kuitenkin pöllii. Eihän sellasta uskaltais jättää mihinkään julkiselle paikalle edes kymmenen kilon kettingillä kiinnitettynä. Oma pyöräni on sikäli näppärä, että toimivuudestaan huolimatta on sen verran vanhan ja kulahtaneen oloinen ja näköinen ja ainakaan toistaiseksi se ei ole kenellekään piripäänarkille kelvannut.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän jossakin työmatkasuhaamisessa riittää periaatteessa ihan minkälainen pyörä vain, kunhan toimii jotenkuten, ja siihen minulla olisi riittänyt tuo entinenkin (joka oli myöskin uutena melko kallis mutta palveli reilusti toistakymmentä vuotta ilman ongelmia) ihan hyvin. Mutta sitten kun lähtee jonnekin maastoon ajelemaan vauhdikkaammin, tai sitten jotain pidempää maantielenkkiä ihan tosissaan, niin alkaa kyllä arvostamaan sitä että vaihteet toimii takeltelematta ja kun jossakin mäessä lyöt pienempää vaihdetta niin ketjut ei heti putoa, tai että jarrut toimii hyvin ja tuntuma on hyvä.

Eihän nuo 600-1000 euron hintaluokan pyörät vielä edes mitään ihan huippuja edes ole mutta sen verran laadukkaita jo kuitenkin että tällainen puolitosissaan ajava harrastelija noilla pärjää hyvin ja pystyy nauttimaan harrastuksesta ilman jatkuvia ongelmia välineiden kanssa.

Täällä onneksi nuo pyörävarkaudetkaan ei ole sellainen ongelma kuin isommissa kaupungeissa niin ei tarvitse ihan nilkkaan kahlita kiinni tuota pyörää.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Keväällä tuli hankittua uusi fillari maastopyörän tilalle (joka ei vaan kaupungissa ja taajamassa ole kovin mukava...)
Crescent Othala jäi käteen 490€ hinnalla. Saakelin tyytyväinen olen, varsinkin kun rungon korkeuksia oli useampi jotta pitkäjalkainenkin sai sopivan fillarin.
Saakelin hyvä fillari on ollut. Ainoa mikä vähän vaati totuttelua oli jalkajarru, sitä kun en ole käyttänyt noin 30 vuoteen.
Alla linkki vastaavaan fillariin.
Crescent Othala M28/7 -12
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Yhdeksän vuotta täyttämässä olevalle tytölle olisi pyörä hakusessaan, mutten ymmärrä sykkeleistä mitään. Mielensä tekisi jotain Jopon tyylistä, mutta en aivan neljää sataa ole valmis maksamaan. Madisonilta saisi vähän vastaavanlaisen hintaan 299. Olisiko kellään noista kokemuksia?

Pyörä menee lähinnä kaveriporukoilla pärtsäilyyn, mitään isoja mäkiä ei toistuvasti tarvitse polkea eikä koulumatkakaan ole kilsaa pidempi. Vaihteita ei sis välttämättä tarvitsekaan olla. Lisäksi tuollaisen retropyörän etu on se, että se on aika ajaton. Kai.

Edit: Juuri huomasin mainoksen Soliferin Helmi-pyörästä, jota saisi Plussa-kortilla hintaan 199.
 
Viimeksi muokattu:

juza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse hankkimassa pyörää itselleni.
Lukioaikaan vuosituhannen lopussa kävin kaikki koulureissut (10km suunta) pyörällä ja taisin vähän kypsyä touhuun talvipakkasilla. Siitä asti olen kulkenut kaikki autoa pidemmät matkat autolla. Pyörää en siis ole omistanut.

Mutta nyt on tultava muutos!

Olen täysin ulkona pyörämaailmasta, silloin ennen ajeltiin maastopyörillä, nyt on vaihtoehtoja vähän enemmän. Työmatkani on 9,3km ja sisältää suht maltillisia nousuja ja ihan hyväkuntoisia pyöräteitä koko matkalle.

Millaisella pyörällä lähtisitte työmatkaa sotkemaan? Tavoitteena olisi kunnon nousu pohjamudista, suhteellisen mukava ja perseystävällinen matkanteko, ja maltillinen hinta. Hitto. En edes tiedä mitä järkevä pyörä tuohon tarkoitukseen maksaisi. 500€? Pärjääkö sillä?

edit: Tiet siis kestopäällystettä, täysin.
 
Viimeksi muokattu:

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Olen itse hankkimassa pyörää itselleni.
Lukioaikaan vuosituhannen lopussa kävin kaikki koulureissut (10km suunta) pyörällä ja taisin vähän kypsyä touhuun talvipakkasilla. Siitä asti olen kulkenut kaikki autoa pidemmät matkat autolla. Pyörää en siis ole omistanut.

Mutta nyt on tultava muutos!

Olen täysin ulkona pyörämaailmasta, silloin ennen ajeltiin maastopyörillä, nyt on vaihtoehtoja vähän enemmän. Työmatkani on 9,3km ja sisältää suht maltillisia nousuja ja ihan hyväkuntoisia pyöräteitä koko matkalle.

Millaisella pyörällä lähtisitte työmatkaa sotkemaan? Tavoitteena olisi kunnon nousu pohjamudista, suhteellisen mukava ja perseystävällinen matkanteko, ja maltillinen hinta. Hitto. En edes tiedä mitä järkevä pyörä tuohon tarkoitukseen maksaisi. 500€? Pärjääkö sillä?

Onko tiet asfalttia, soraa, vai sekä että?

Perseystävällisyys lähtee satulasta joten sen perusteella ei kannata lähteä ostamaan pyörää vaan vasta ostettuun pyörään satulaa...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Millaisella pyörällä lähtisitte työmatkaa sotkemaan? Tavoitteena olisi kunnon nousu pohjamudista, suhteellisen mukava ja perseystävällinen matkanteko, ja maltillinen hinta. Hitto. En edes tiedä mitä järkevä pyörä tuohon tarkoitukseen maksaisi. 500€? Pärjääkö sillä?

edit: Tiet siis kestopäällystettä, täysin.
Ostin viime vuonna tällaisen.
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=49
Ei pahaa sanottavaa. Isona etuna kevlar-vahvistetut sopivan kapeat renkaat, eivät puhkea ihan helposti. Napadynamo, valo aina mukana eikä tunnu polkiessa. Hyvä satula, 3 eri runkokorkeutta, joten pitkäjalkaiselle kuten minä löytyi sopiva koko. Alumiinirunko, sopivan kevyt, hintakin nyt alle 500€.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Ostin viime vuonna tällaisen.
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=49
Ei pahaa sanottavaa. Isona etuna kevlar-vahvistetut sopivan kapeat renkaat, eivät puhkea ihan helposti. Napadynamo, valo aina mukana eikä tunnu polkiessa. Hyvä satula, 3 eri runkokorkeutta, joten pitkäjalkaiselle kuten minä löytyi sopiva koko. Alumiinirunko, sopivan kevyt, hintakin nyt alle 500€.

Jos työmatka on pelkkää siloista asfalttia niin nuo renkaat on ihan älyttömän läskit. Siitä selviää kyllä joidenkin kymppien sijoituksella jos renkaidenvaihto hoituu itseltä... 32mm on omasta mielestä ehdoton maksimi jos pitää ajaa sekä soralla että asfaltilla, hyvälle asfaltille en lähtisi milliäkään 28mm leveämmillä renkailla.

Napadynamo on kiva kaveri halogeenivalon kaveriksi eli ledien kanssa pelatessa ei enää kovinkaan tarpeellinen useimmille. Varmaan ihan näppärä jos polttimo kestää pitempään kuin perus ledivalaisimen patterit.

Ja jos satunnaisiin nettilinkkeihin on uskominen niin melko painava on fillari alumiinirunkoiseksi. Aika moni teräsrunkoinenkin pyörä on kevyempi...

Sitä en sit tiedä että löytyykö oleellisesti parempia vaihtoehtoja annetulla budjetilla vai onko tuo paras vaihtoehto kaikista.
 

Veijari

Jäsen
Kaverini, jotka sotkevat päivittäin fillarilla duunimatkaa asfalttipäällysteellä, suosittelevat poikkeuksetta maantiepyörää. On kuulemma huomattavasti rullaavampi ja kevyempi ajella kuin mikään hybridi, maastopyörä tai cyclocrossi. Jos taas ajelet vähänkin sorapäällysteellä tai esim. talvella niin siinä tapauksessa joku muu kuin maantiefillari alle.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Kaverini, jotka sotkevat päivittäin fillarilla duunimatkaa asfalttipäällysteellä, suosittelevat poikkeuksetta maantiepyörää. On kuulemma huomattavasti rullaavampi ja kevyempi ajella kuin mikään hybridi, maastopyörä tai cyclocrossi. Jos taas ajelet vähänkin sorapäällysteellä tai esim. talvella niin siinä tapauksessa joku muu kuin maantiefillari alle.

Cyclocrossiin saat samat maantiepyörän kumit. Maantiepyörään et saa Cyclocrossin kumeja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös