Polkupyörää hankkimassa

  • 141 395
  • 368
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tämä kannattaa kurkata

En löytänyt tuolta ensimmäistäkään sinkeliä. Kai niitä siellä on, mutta en vaan osaa. Oli aika kiitettävästi kyllä kamaa myynnissä ja usein alennetuin hinnoin. Tuolta hommaan tarvikkeet ja tilperhöörit, kun aika tulee.

Foorumeilta olen joitain tekstejä lukenut, ja sain henk.koht. apua, joten fillari on nyt katsottu. Vielä kun osuis kelit kohille.
 

TW

Jäsen
Konan Paddy wagon oli ensin ajatuksissa hommata, mutta pukkisarvet ja kuudenhuntin hinta pyörästä, joka on totaalisen riisuttu, ei vaan houkutellut, vaan vieläkin edukkaampaa aloin etsimään ja löysin tämän brittilaisen pyöräliikkeen, jossa hinnat näyttäis olevan kohdillaan. Mitäs olette mieltä esimerkiksi tästä fillarista?
Näköä on, mutta riittääkö tuo kuntoilijalle ja kuinka pitkään iloon?

Linkit kauppohin/vaihtoehtoihin ovat myös tervetulleita.

Tuli itse tilattua alkuviikosta Evancyclesistä SE Bikes Lager. Hinta tuntui olevan kohdallaan ominaisuuksiin nähden. Tietenkin FillariFoorumin puristit löytävät taatusti vikaa miettimättä pyörän hintaluokkaa mutta uskoisin että omaan vajaa 10km suuntaansa työmatkaan tuo on ihan passeli vehje. Satulan tosin vaihdan heti, maantiepyöräilyssä karaistunut takamus vaatii urheilullisemman satulan.

Tietenkin tänään huomasin että samaa pyörää olisi saanut vielä halvemmalla toisesta brittiläisestä kaupasta. Noh hätäinen maksaa liikaa.

vaihtoehtoinen kauppa
 
Viimeksi muokattu:

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Itse hankin viime syksynä Helkaman Oivan, ja on ollut kyllä todella hyvä pyörä. Ketjut on ruostumatonta terästä, joten ei kovin usein tarvitse öljytä. Ei ole mikään vauhtipyörä, mutta kyllä tuollakin ihan tarpeeksi kovaa pääsee. Hinta oli jotain 500€, ja hintaansa nähden ollut kyllä todella hyvä ostos.
 

TW

Jäsen
Pistä ihmeessä käyttökokemuksista tarinaa, kun olet saanut kilometrejä alle. Tuo on meinaan juuri se pyörä, joka mulle tulee seuraavaksi.

Paljonko tuli muuten posteja?

Vaikka Kourujärven Ponnistus istuu pelikieltoaan niin vastaillaan silti.

Pyörä (SE Lager) tuli kahdeksassa päivässä sopivati purettuna laatikossa eli ohjaustanko, eturengas ja polkimet irroitettuna kuten näissä lähetyksissä on tapana. UPS ei ollut saanut tällä kertaa mitään näkyviä vauriota aikaiseksi, joten sen suhteenkaan ei valittamista. Lähetyskuluja tuli 40 puntaa, ainoana vaihtoehtona taisi olla UPS. Satulan vaihdoin heti kotivarastosta löytyneeseen Selle Italian maantiepyörän satulaan, alkuperäinen ei miellyttänyt silmää eikä takapuolta liian pehmeänä.

Kilometrejä ei ole tullut alle myöhäisen talvimyrskyn iskettyä etelärannikolle mutta mitä tuota fillaria on nyt tullut väännettyä ja käännettyä niin euroilleen saa vastinetta kiitettävästi. Ei tuo tietenkään vedä vertoja kalliimmille maantiepyörille, joista on riittävästi kokemusta mutta tulee taatusti ajamaan asiansa kohtuullisen huoltovapaana työmatkafillarina.
 

TW

Jäsen
Et ole sattunut tai viitsisi käväistä vaa'alla tuon kanssa, minkä verran painaa? Sama vekotin on nyt vahvassa harkinnassa.

Ei tuo ihan keijukainen ole, 52cm rungolla 10,2 kg näytti vaaka. Tosin piristävästi polkimineen kaikkineen täsmää valmistajan ilmoittamaan, monasti nuo ilmoitetut painot ilman polkimia ja pienimmällä mahdollisella rungolla.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Ei tuo ihan keijukainen ole, 52cm rungolla 10,2 kg näytti vaaka.
Kiitoksia vastauksesta! Ihan hyvät lukemat kuitenkin, maantietykin ja markettihybridin puoliväliinhän sitä tuollaisen kohtuuhintaisen sinkulan haluaisikin osuvan.

Jos vielä saan vaivata, niin mitä mahtoivat sanoa tullissa ko. paketista?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Oho oho. Alkoi taas pyöräilykuume nousemaan, kun katselin tuota yhtä linkkiä, missä oli niitä kaiken maailman osia. Oli meinaan hiilikuitusta jarrukahvaa ja 220 millisiä jarrulevyjä. Samalla rupesin miettimään, että jos maastopyörän ajatteli hankkia, niin olisikohan halvempaa koota se itse, kuin että ostaa joku kallis pyörä laadukkailla osilla?
 

Deus Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Maple Leafs, Packers
Noin yleisesti ottaen pääsee halvemmalla, jos osat ostaa pyörän mukana. Esimerkiksi joustohaarukat ja takaiskarit on hyllystä ostettuna paljon kalliimpia kuin mitä pyörävalmistajat niistä maksaa. Tietenkin, jos osa osista lojuu jo käyttöä vailla nurkissa, voi itse kasaamalla säästää. Eikä tule ihan heti samanlaista pyörää vastaan. Säästöä itse kasaamalla ei saa mikäli hakee samanlaista pakettia kuin valmispyörän mukana tulee.
 
Suosikkijoukkue
TPS, TurHmA, Anaheim Ducks
Marin ja Scott

Itse ostin joku 5vuotta sitten Marinin hybridin, tarjouksena kun edullisesti sai. Olen ollut todella tyytyväinen. Sen sijaan ex-emännälle ostetiin Intersportista Scott hybridi ja siinä oli vikaa melkein kaikessa, vaihteet reistasivat, satula ei toiminut jne jne.

Eli summasummarum: Marin hyvä, Scott ei =)
 

TW

Jäsen
Lageria kehiin

SE Lagerilla tullut nyt pyöräiltyä muutama viikko työmatkoja ja täytyy todeta että on se hintaisekseen mahtava peli. Ajoasennon kanssa oli ensimmäisellä viikolla hiukan hakemista mutta nyt ergonomian ollessa kohdallaan voi keskittyä vain ajamiseen.

Työreitiltä löytyy pari mäkeä ja ainoastaan kovalla vastatuulella kaivannut ylämäessä pienempää vaihdetta. Tasaisella saa pidettyä sopivaa matkavauhtia (ja ohitettua muut) helposti. Sopiva välitys ja vaihteiden puuttuminen välittää voiman renkaalle ilman viivettä ja jos ruutia löytyisi jaloista entiseen malliin niin ei jäisi liikennevalokiihdytyksissäkään :)

Olen pysytellyt itselle turvallisemmalla vapaarataspuolella, fixit jääkööt muiden testattavaksi. Sinkulalle löytyy näköjään paikkansa vaikka itsekin olin alussa epäilevällä kannalla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ottamatta kantaa mikä pyörä on hyvä tai huono, niin puolen vuoden kokemuksella sanoisin, että (hydrauliset) levyjarrut kuuluvat vähänkin enemmän pyöräilevän miehen tai naisen polkupyörään. Ei ole ollut perinteisiä levyjarruja ikävä: jarrutusteho ja pidempi huoltoväli - vanteiden säästymisestä puhumattakaan - ovat maksaneet jo itsensä takaisin ajomukavuutena.

Tarkkana pitää tietenkin olla, ettei kaatele tai säilytä pyörää ihan miten tahansa. Viärät levyjarrut kun tekevät ajamisesta tuskaisen kokemuksen...
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Uutta fillaria olisin hakemassa. Ajatuksena olisi ostaa Helkama cs2800. Onko mitään järkeä?
Ajan käytännössä pelkästään asfaltilla, harvemmin ja lyhyitä matkoja hiekalla. Käyn töissä fillarilla aika usein(myös talvella), matkaa n. 8km suunta. Tämä hoituisi vielä vanhallakin mutta olen intoutunut ajamaan lenkkejäkin. N. 40km menee mutta sitten puutuu paikat ja pyöräily on tuskaa. Eli parempaa tarvitaan. Helkaman puolesta puhuu kotimaisuus ja se että saan kaverin kautta -15 pinnaa listahinnasta. Kannattaako?
 
Ajan käytännössä pelkästään asfaltilla, harvemmin ja lyhyitä matkoja hiekalla... ... Kannattaako?

Noilla ajeluilla sanoisin, että ei. Joustokeulalla ei ole mitään käyttöä asfaltilla, tuo vain lisää painoa. Saahan tuossa toki keulan lukittua mutta siltikin ottaisin jäykän keulan tuohon tarkoitukseen.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Nyt tarviis apua. Nuorempana tuli pyöräiltyä paljonkin, mutta nyt on ollut useamman vuoden hiljaisempi aika. Vähän on tullut sotkettua tolla intin munamankelilla. Kesällä lähtö lappiin ja kaverin kanssa otetaan fillarit mukaan kun lähdetään parille tunturijärvelle käymään, jonne mennään poronhoitotietä/vaelluspolkua pitkin. Tarttis löytää edullinen maastopyörä tuohon tarkoitukseen. Rajoituksia aiheuttaa se, että olen yli 2m pitkä ja painan 115kg. Ideoita? Muuta kun jalkojen katkasu ja dieetti :D
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tarttis löytää edullinen maastopyörä tuohon tarkoitukseen. Rajoituksia aiheuttaa se, että olen yli 2m pitkä ja painan 115kg. Ideoita? Muuta kun jalkojen katkasu ja dieetti :D

Edullisesta en tiedä, mutta osta hyvä pyörä niin innostut ehkä ajelemaan enemmänkin. Maastopyöräily on mielettömän mukavaa ja harvemmin vastatuulikan haittaa niinkuin maantieajossa.



Kona Caldera tuli itselle hankittua vuonna 2007 ja kilometriäkään en ole katunut. Itse maksoin pyörästä vuonna 2007 1190€, joten tuo on siihen nähden edullinen, jos vain runkokokoja riittää. Pyörä kestää ison miehen oikein hyvin. Itselläni on pituutta ja painoa lähestulkoon saman verran kuin sinulla ja pyörä on kestänyt hyvin ison miehen maastossa "kaahailut" sekä pari kunnon kaatumistakin.
Tuolla pyörällä voi harrastaa maastopyöräilyä jo aika tosissaankin ja todella iso plussa tulee levyjarruista, mitkä kunnon maastossa ajellessa ovat aivan ehdottomat.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysyn teiltä viisaammilta apua ongelmaan. Olen innostunut pyöräilystä ja ajattelin hankkia vanhan hybridin tilalle maantiepyörän tapaista kiituria. Budjetti kohtalainen, eli noin 1000 € ja käyttötarkoitus olisi ihan lenkkien tekemiseen ja työ/koulumatkapyöräilyyn.

Ikävä kyllä en niin kovin paljon maantiepyöristä tiedä, olen siis täysi noviisi, joten jos joku viitsisi kertoa, että minkälaisia mallieroja ja hienouksia niistä löytyy, niin olisi kovin tyytyväinen.
 
Kysyn teiltä viisaammilta apua ongelmaan. Olen innostunut pyöräilystä ja ajattelin hankkia vanhan hybridin tilalle maantiepyörän tapaista kiituria. Budjetti kohtalainen, eli noin 1000 € ja käyttötarkoitus olisi ihan lenkkien tekemiseen ja työ/koulumatkapyöräilyyn.

Täältä kannattaa ainakin katsella ketjuja läpi.

Ja välineenä varmaan jokin tällainen ajaisi asiansa. Itse olen vastaavaa sijoitusta myös miettinyt, vaan en vielä rohjennut.

Pyörän lisäksi rahaa pitää varata ajokenkiin ja muihin vaatteisiin.
 

scholl

Jäsen
Minunkin tekisi mieli ostaa maantiepyörä. Bianchi ehdottomasti. Ongelma on vain se, että voiko sillä lähteä triathloniin vai ei vaihtamalla tangon vai pitääkö ostaa eri pyörä taas siihen touhuun. Tiedän, että ajoasento on hyvinkin paljon eri. Ajattelin katsoa kyllä tämän asian ajan kanssa ja ehkä joskus viimeistään vuoden päästä alkaa tuota maantiepyöräilyä harrastamaan. Marathonkunto pitää saada ensiksi johonkin 3.30:een. Kaikkea ei ehdi tekemään kuitenkaan samanaikaisesti, joten se fillarointi, mitä ehdin, saa nyt tapahtua maastofillarilla.

Moni sanoo, että kannattaa ostaa ensin halvempi fillari ja sitten kun tietää mitä haluaa ostaa kalliimman, mutta tosiaan valinnanvaraa on niin mahdottomasti, että se ei käy ihan niin, että kauppaan ja ulos, vaan jonkinlaista asiantuntemusta tarvitaan.

Kypärän saatan myöskin hankkia lähiaikoina. On alkanut viime aikoina välillä vähän pelottamaan, kun en ole aina saanut kenkiä polkimista irti, jos on ollut tilanne päällä. Jotenkin vain sellainen ennakkoluulo, ettei kypärä sovi päähän tai se hiostaa. No pitää kai sitten niitäkin sovitella. Ennen pärjäsi kyllä hyvin joku Festinan lippis päässä.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Kysyn teiltä viisaammilta apua ongelmaan. Olen innostunut pyöräilystä ja ajattelin hankkia vanhan hybridin tilalle maantiepyörän tapaista kiituria. Budjetti kohtalainen, eli noin 1000 € ja käyttötarkoitus olisi ihan lenkkien tekemiseen ja työ/koulumatkapyöräilyyn.

Ikävä kyllä en niin kovin paljon maantiepyöristä tiedä, olen siis täysi noviisi, joten jos joku viitsisi kertoa, että minkälaisia mallieroja ja hienouksia niistä löytyy, niin olisi kovin tyytyväinen.

Sinuna harkitsisin vakavasti cyclocross-pyörää. Maantiepyörällä saa kuitenkin koko ajan olla peloissaan terävistä kivistä ja vältellä sora/maasto-osuuksia. Cyclocross ei paljoakaan häviä vauhdissa maantiepyörälle.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niin, kyllähän tuollainen kovempi rassi houkuttaisi kun kuitenkin sen 100km polkee viikottain huhtikuun alusta marraskuun puoliväliin.
Kuitenkin toissavuonna päätin mennä tuon "osta halpa ja mieti sitten"-strategian kautta ja ostin Inseran, vaikka pyörien maine on hyvin tiedossa.

Nyt sitten kohta 2v ja väh. 5000km myöhemmin niin ei voi sanoa että kaduttaisi, ihan hyvin on tuokin toiminut ja vaikka toki joku 800 euron Niskahiki voisi olla vieläkin kevyempi polkea jne. niin en tiedä sitten onko ero merkityksellinen. Pyörän hinta (Reflex Evo, ei levyjarruja) oli syysalennuksissa 299 ja jos pyörä nyt kestää vielä ensi kaudenkin ilman suurempia remppoja, niin voi kyllä sanoa että on ihan hintansa väärti, vaikea kuvitella että vastaavasti 800-1000 euron pyörä kestäisi ongelmitta 10 vuotta, jos samaan vuosikustannukseen haluaisi päästä.

Seuraavan pyörän kohdalla sitten ehkä satsaa vähän enemmän, mutta jokatapauksessa ei noita halpoja paskojakaan kannata aliarvioida.
 

scholl

Jäsen
vaikea kuvitella että vastaavasti 800-1000 euron pyörä kestäisi ongelmitta 10 vuotta, jos samaan vuosikustannukseen haluaisi päästä.

Mulla on yks Scott, joka oli aikoinaan se paras malli maksaen muistaakseni 12000mk ja se on kestänyt ongelmitta 18 vuotta. Pari kertaa mennyt rengas ja muutaman kerran vaihteiden säädöt menneet pois paikoiltaan ja se on siinä. Mulla oli myös 6000mk maksanut Scott Windriver ja siinä oli paljon enemmän pientä. Kaiken kaikkiaan heppoisempi peli. Kyllä se on fakta, että hinta jotain noissa merkkaa.

Kaverilla on vielä joku halvempi maastofillari ja siinä on se vaihteidenvalitsin ihan lelu. Kun ylämäessä esim. polkee niin hänellä menee ikuisuus, että saa vaihdettua vaihteen.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käyttötarkoituksella on suuri merkitys siihen, miten paljon pyörästä kannattaa maksaa. Jos ajo on satunnaista kauppareissua ja pyörän säilytys tapahtuu kerrostalon sisäpihalla, ei varmasti kannata ostaa monen tonnin fillaria, vaan muutaman sadan halpispyörä riittää hyvin. Jos taas ajaa muutaman tuhannen kilometriä maastossa vuodessa, kannattaa jo vähän panostaakin. Hinnalla on kuitenkin suora korrelaatio siihen, mitä pyörä sisältää. Hinnan noustessa komponenttien laatu paranee, mikä tarkoittaa keveyttä ja toimivuutta.

Toinen asia on se, miten pyörää huoltaa. Jos huolto tarkoittaa ketjujen rasvausta kerran kesässä, ei taaskaan kannata älyttömiä panostaa. Toisaalta kun on ostanut hyvän pyörän, sen haluaa pitää kunnossa. Maastopyörän joutuu vähintään kerran viikossa pesemään, välillä joka lenkin jälkeen. Ketjujen rasvaus pitää tehdä myös melkein aina lenkkien välissä. Maantiepyörän huoltoväli on vähän pidempi, koska yleensä ne eivät kerää samalla tavalla paskaa.

On tosiaan vaikea kuvitella, että 800-1000 euron Nishiki kestäisi kymmentä vuotta, mutta jos panostaa pari-kolme tonnia kunnon pyörään, se varmasti kestää oikein huollettuna pidempään ja ajaminen on kaiken lisäksi hauskempaa, kun tekniikka toimii. Lisäksi ihmisillä on erilaiset mieltymykset ja halukkuus käyttää rahaa. Ajattelen itse siten, että urheiluun käytetyt rahat ovat kannattava sijoitus, eikä uusien urheiluvälineiden osto tarpeen tullen ole ikinä ollut kynnyskysymys. Joku taas tykkää ostaa kalliin auton, joku toinen dokata tili kerralla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös