Polkupyörää hankkimassa

  • 141 364
  • 368

scholl

Jäsen
Mielestäni polkupyörää ei voi säilyttää missään ulkotiloissa. Jos ei ole päteviä varastoja niin sitten se kannetaan sisään asuntoon. Ei tulisi mieleenkään pitää fillaria ulkotiloissa.

En myöskään ymmärrä kauppaanmenoa fillarilla. Ei ole kiva olla ostoksilla hikisinä. Puhumattakaan se, että pitää aina pukea pyöräilyvermeet päälle ja kävellä siellä kaupassa kengillä, joilla kävely ei ole mukavaa. Entä riski, että joku föraa fillarin, entä mihin sen laittaa nojaamaan. Ostaisin mielummin kauppareissulle vaikka mopon. Siinä ei tule hiki, eikä tarvitse ajaa tosissaan pysyäkseen edes semisti liikennevirran mukana. Fillari on urheiluväline, mopo ei.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Olen kyllä funtsinut, että joskohan sitä kävisi hakemassa pakastavedetyn armeijan fillarin. Ajan itse ympäri vuoden aktiivisesti ja intin fillari on todettu hyväksi. Eihän se ole ajomukavuudeltaan(itse kyllä tykkään) mikään hifivehje, saati sitten kovinkaan nopea, mutta hyviä puolia on todella pitkäikäinen kestävyys ja helppo huollettavuus. Tuo pyörä tulisi siis ihan arkikäyttöön; työmatkoille ja siirtymisestä A paikkaan B. Vaan mistäköhän noita saisi fiksusti? Tuossa lähimaastosta löytyy pyöräkorjaamo, jossa oli erä sinne hankittuja armeijan pyöriä, mutta käsittääkseni nekään eivät olleet uusia vaan ostettu jostain yllijäämämyynnistä. Yrittäjä oli sitten itse pistänyt ne kuntoon. Maalannut, asentanut vaihteet osaan pyöristä ja muutenkin tuunannut niitä aikalailla paremmaksi.

Harrastuskäyttöön ja pitkiä lenkkejä varten olen sitten harkinnut jotain ihan kunnon peliä. Täytyy nyt vaan katsoa mitä tulee hankittua. Hankinta menee joka tapauksessa vasta keväälle.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Kuitenkin toissavuonna päätin mennä tuon "osta halpa ja mieti sitten"-strategian kautta ja ostin Inseran, vaikka pyörien maine on hyvin tiedossa.


Seuraavan pyörän kohdalla sitten ehkä satsaa vähän enemmän, mutta jokatapauksessa ei noita halpoja paskojakaan kannata aliarvioida.

Eikös juuri nämä Inserat ole pärjänneet varsin mukavasti jossain TM:n halpojen pyörien vertailutesteissä tms? Muistaisin, että noissa on kehuttu hinta/laatusuhdetta siinä missä moni muu saman hintaluokan ajokki on teilattu täysin. Miten esim. vaihteet itselläsi, ovatko pysyneet kunnossa ilman mitään isompia ongelmia?

Inseran tai muun halvan mankelin ostoa on tullut itsekin mietittyä nyt kun vanha fillari lahosi kesällä alle. Ajoa kertyy työmatkoilla päivittäin, mutta matka on niin lyhyt, ettei ajokin laadulla ole juuri mitään merkitystä. Siksi toiseksi en jaksaisi laiskuuttani kuitenkaan huollattaa kalliimpaa pyörää kunnolla ja vituttaisi jo etukäteen kun se jonain päivänä pöllittäisiin. Niinpä joku tuollainen 300e välimallin ratkaisu voisi olla ihan paikallaan jos voisi luottaa siihen, että sillä ajelisi ainakin jonkun vuoden.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eikös juuri nämä Inserat ole pärjänneet varsin mukavasti jossain TM:n halpojen pyörien vertailutesteissä tms? Muistaisin, että noissa on kehuttu hinta/laatusuhdetta siinä missä moni muu saman hintaluokan ajokki on teilattu täysin. Miten esim. vaihteet itselläsi, ovatko pysyneet kunnossa ilman mitään isompia ongelmia?

Tjaa, en ole testejä lukenut, joten en siitä tiedä, mutta yleisesti Inserat ovat kai aika heikoissa maineessa.

Mulla on kyllä vaihteet toimineet ihan normaalisti, vaikka kilometrejä on kertynyt ihan riittävästi. Öljyän niitä kerran kuussa, eli siltä osin niitä huolletaan, mutta en kyllä ole pessyt niitä kertaakaan. Väistämättähän näillä kilometreillä ongelmia tulee joskus vastaan, mutta niitä odotellessa.

Mutta tosiaan kriteerinä mulla oli, että jos kestävät edes tämänkin vuoden vielä niin homma jo kannattaa, jos menee vielä ensi vuosi niin mikäs siinä.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No juu asia edistyy... Kävin tänään kattelemassa Best Brakesilla Fortin cyclocrosseria ja täytyy sanoa, että sain asiantuntevaa ja hyvää palvelua. Pyörään saisi itse valita osat (toki avustuksella) ja tuon saisi halvimmillaan huomattavasti alle tonnilla. Toki kengät ja polkimet joutuu hankkimaan erikseen. Onko kellään kokemuksia kyseisestä mallista?

Ajattelin vielä käydä kyselemässä ainakin Larunpyörästä ja Velosportista, että minkälaista vaihtoehtoa heillä olisi tarjolla. Tosin olen jo päättänyt, että cyclocrosseri sopii parhaiten minun tarpeisiini. On muuten hieno ihan lajinakin...
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
No juu asia edistyy... Kävin tänään kattelemassa Best Brakesilla Fortin cyclocrosseria ja täytyy sanoa, että sain asiantuntevaa ja hyvää palvelua. Pyörään saisi itse valita osat (toki avustuksella) ja tuon saisi halvimmillaan huomattavasti alle tonnilla. Toki kengät ja polkimet joutuu hankkimaan erikseen. Onko kellään kokemuksia kyseisestä mallista?

Ajattelin vielä käydä kyselemässä ainakin Larunpyörästä ja Velosportista, että minkälaista vaihtoehtoa heillä olisi tarjolla. Tosin olen jo päättänyt, että cyclocrosseri sopii parhaiten minun tarpeisiini. On muuten hieno ihan lajinakin...


Toi Fortin cyclo vaikuttaa ihan pätevältä. Ei oo omakohtaista kokemusta Fortista, mutta itseäkin alkoi jo himottaa tollainen.

Voit sitten testata uuden cyclon vauhtia esim Tour de Helsingissä.
http://www.tourdehelsinki.fi/
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos sitä alkaisi fillaroimaan.
Ajokortin saamisen jälkeen ~4v en ole pyöriin koskenut. Edellinen fillari oli joskus joku halpa paska Insera. Se toimi kivasti vuoden, ja pari vuotta vielä jotenkuten pienillä korjauksilla, mutta loput 5-6vuotta pyörä oli vaihteeton ja kokonaan jarruton (kenkiä kului muutaman uuden pyörän hinnan verran).
Ajoin sillä aikanaan koulumatkoja juna-asemalle/kauppareissuja ym lyhyttä matkaa eikä tuota ymmärrettävistä syistä tarvinnut lukossa edes pitää.
Edes keravalaiset eivät olleet niin tyhmiä tuota varastaakseen, paitsi kerran, kun jätin fillarin tien poskeen erään mäen päälle. No, olin juuri tulossa takaisin kun huomasin jonkun teinin ottavan mun pyörän. Huusin "se on mun pyörä!" ja lähdin marssimaan finninokkateiniä kohti. Finninokkateini kiihdytti pyörän alamäkeen ja montun pohjalla finninnokkateini rysäytti suoraan ojaan lumihankeen. Finninokkateini lähti aika äkkiä juoksemaan ja kävelin hakemaan fillarin. Vieläkin naurattaa aivan mahdottomasti tuo tapahtuma vaikka joku tähän kohta sanookin ettei tuolle voi nauraa koska siinä olisi voinut käydä blaa blaa blaa....


Tarinat sikseen. Tarvitsen polkupyörän. Inseraa tai mitään markettijenkkipaskaa en osta, enkä myöskään sellaista aurinkolasit päässä ja kireät housut jalassa maanteillä autojen tukkona poljettavaa ylikallista kilpapyörää. Jopoa tai muuta "mummopyörää" en myöskään ole hakemassa.
Sellaiseen alle/hieman yli 15km ajoon tulossa ja hinta saisi olla mielellään alle 400e. Nyt syksyllä pyöräkaupoissa alkaa olemaan aika hyviä alennuksia joten tuohon hintaan pitäisi saada ihan kunnon fillarin?
 

Mapkob

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL, Jokerit
Jopoa tai muuta "mummopyörää" en myöskään ole hakemassa.
Sellaiseen alle/hieman yli 15km ajoon tulossa ja hinta saisi olla mielellään alle 400e. Nyt syksyllä pyöräkaupoissa alkaa olemaan aika hyviä alennuksia joten tuohon hintaan pitäisi saada ihan kunnon fillarin?
Se on ihan fakta, että alle 400EUR et vaan saa laadukasta pyörää suomesta. Jos haluat laatua, oikeampi hintaluokka on 600-700eur (-mahdolliset alennukset)

Kannattaa katsoa http://www.nishiki.fi esimerkiksi.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Mistä mä saan hommattua itselleni fixedin alle satasella? Mahdotonta?
En halua maksaa useita huntteja fillarista, koska kunnon pyörä mulla jo on ja nyt olis tarvetta sellaselle riehumis-käyttöön tarkoitetulle munamankelille, jonka voi jättää baarin ulkopuolelle (lukitsematta). Tyyliskäshän sen pitää tietysti olla ja käytetty, tietysti uudetkin kelpaa. ;)

Löytyiskö jatkislaisilta tälläselle 185 senttiselle sopivaa pyörää? Yksivaihde.net on tietty vaihtoehto, mutta en sinne kehtaa mennä kyselemään, kun on termit hukassa.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos vain halvan pyörän haluat niin parilla kympillä pitäisi kierrätyskeskukselta löytyä.

En usko että löytyy. Ainakin Ekotorilla on jotain taivaanvanhoja romuja joista huudetaan kylmästi 60 e ja siitä ylöspäin.

Itsekin aiemmin kyselin juuri tuollaisen vaihteettoman fillarin perään ja lopulta sellaisen löysinkin. Frendin mamman joskus 70-80- lukujen taitteessa ostama Tunturin mammamalli, 28- tuumainen luonnollisesti. On leveää satulaa ja ohjaustankoa, renkaat vaihdoin, mutta muuten kaikki on alkuperäistä ja toimivaa. Ai hinta? 30 euroa. Ja se on todellakin halpaa se. Ei mitään jakoa löytää tuollaista ekotoreilta tai vastaavista, tai jos löytää, niin huonommassa kunnossa ja hintaa on sen 80 euroa. Osaavat nykyään noista pyytää, kun kysyntää on.

On mulla toinenkin pyörä, melko uusi 7- vaihteinen Helkama, mutta sillä ajan pidemmät matkat ja retket. Tunturilla kruisailen arvokkaasti nurkissa.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Inseran tai muun halvan mankelin ostoa on tullut itsekin mietittyä nyt kun vanha fillari lahosi kesällä alle. Ajoa kertyy työmatkoilla päivittäin, mutta matka on niin lyhyt, ettei ajokin laadulla ole juuri mitään merkitystä. Siksi toiseksi en jaksaisi laiskuuttani kuitenkaan huollattaa kalliimpaa pyörää kunnolla ja vituttaisi jo etukäteen kun se jonain päivänä pöllittäisiin. Niinpä joku tuollainen 300e välimallin ratkaisu voisi olla ihan paikallaan jos voisi luottaa siihen, että sillä ajelisi ainakin jonkun vuoden.

Itsekin pohdiskelen pyörän ostoa ja aikalailla samoilla kriteereillä.

Töihin pyörällä tulisi sotkettua, tosin matka on aikamoisen lyhyt. Toki tulisi muutenkin lenkkiä tehtyä pyörällä mutta kuitenkin aika maltillisesti eikä mitään hirvittäviä kilometrejä tule vuoden mittaan rullattua.

Noin 300-400€ välillä olisi oma budjetti, enempää en viitsi sijoittaa ja syyt ovat aikalailla samat. Inseraa olen hieman katsellut ja pitää vielä käydä pyöräliikkeissä pyörimässä ja katsomassa muita vaihtoehtoja mutta tässä ensi viikolla todennäköisesti on tuo osto ajankohtainen eli ideoitakin otetaan vastaan!
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Etsiskelen työmatkoihin ja satunnaisiin pitempiin lenkkeihin sopivaa polkupyörää. Pääasiassa tulisi poljettua päällystettyä tietä, mutta myös hieman huonompia metsäpolkuja olisi mukava pystyä kulkemaan. Valikoimaa rajoittaa budjetti, eli n. 500 eurolla pitäisi selvitä.

Kävin koeajamassa Dew Plussaa, sekä Gary Fisherin Wingraa. Kummankin hinta paikallisessa pyöräliikkeessä oli 499€, mikä menee juuri passelisti budjettiin. Dew tuntui allani ehkä hitusen paremmalta ja levyjarruineen vaikutti paremmalta peliltä. Wingran eduksi luin keveyden, joka miellytti hukkapätkää.

Löytyykö muita varteenotettavia vaihtoehtoja samassa hintaluokassa? Pystyykö näillä pyörillä sotkemaan talvellakin? Minkälaista huoltoa fillarit vaativat?
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Olisi tarkoitus ostaa uutta pyörää, satunnaisiin, melko pitkiinkin lenkkeihin hiekalla ja osittain asfaltillakin. Hintaraja on siinä 500 euron paikkeilla.

Olen ajatellut esim. tällaista. Tuossa ei vaan lue runkokokoa, ja minulla pitäisi olla se melko iso, sillä olen vähän vajaa 190cm pitkä. Suositelkaapa n. 500 eurolla maastopyöriä.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Olisi tarkoitus ostaa uutta pyörää, satunnaisiin, melko pitkiinkin lenkkeihin hiekalla ja osittain asfaltillakin.

Suositelkaapa n. 500 eurolla maastopyöriä.

Aioitko oikeasti ajaa maastossa? Muutoin suosittelen kyllä hybridiä tai muuta vähän kapearenkaisempaa vaihtoehtoa.

Tuntuu muuten, että aika monella on nykyään maastopyöriä puhtaasti kaupunkikäytössä. Nostaahan se suurempi kitka tietenkin tehokkaasti kuntoa kun saa tosissaan polkea.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aioitko oikeasti ajaa maastossa? Muutoin suosittelen kyllä hybridiä tai muuta vähän kapearenkaisempaa vaihtoehtoa.

Tuntuu muuten, että aika monella on nykyään maastopyöriä puhtaasti kaupunkikäytössä. Nostaahan se suurempi kitka tietenkin tehokkaasti kuntoa kun saa tosissaan polkea.

Jep, varmaan se 90% maastureiden ostajista ei aja yhdessäkään sellaisessa paikassa, missä hybridi ei olisi paljon parempi, silläkin kun hiekalla ja jopa metsäpoluilla ajaa. Kaupungissahan maastopyörä on aivan horror, kun sen rullaavuus on mitä on.
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Mitä Helsingin pyöräliikettä suosittelee arvoisa Jatkoajan väki? BikePlanet?, Velosport?, Kauppaveljet?, Fillarikellari?, Bestbrake?. Hankinnassa olis juhannuksen jälkeen lenkkipyörä. Jäykkäkeulanen, kevyt ja nopea pyörä ihan kuntoilukäyttöön. Valikoimaa olis stadin liikkeissä ihan hyvin. Budjettia max. 1000e.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mitä Helsingin pyöräliikettä suosittelee arvoisa Jatkoajan väki? BikePlanet?, Velosport?, Kauppaveljet?, Fillarikellari?, Bestbrake?. Hankinnassa olis juhannuksen jälkeen lenkkipyörä. Jäykkäkeulanen, kevyt ja nopea pyörä ihan kuntoilukäyttöön. Valikoimaa olis stadin liikkeissä ihan hyvin. Budjettia >1000e.

Varmasti noista useampikin on hyvä, mutta itse ostin pyöräni Kauppaveljiltä loistavan palvelun kera, joten siksi suosittelen sitä.
Parasta palvelussa oli se, että he oikeasti kartoittivat minkälaisen pyörän tarvitsen ja sillä mennään nyt neljättä kesää. Hyvän ja kalliin pyörän huollot ovat myös helvetin kalliita eli mikäli saa jotain etuja huoltoihin niin sekin kannattaa huomioida.
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Kävinpä Kauppa-veljiltä ostaan Konan Paddy Wagonin. Ensilenkin perusteella kunnon työjuhta jonka satulassa tulee vietettyä paljon aikaa. Kivan värinen kans, raikas mintun vihreä runko ja oranssit vanteet ;) Kauppaveljiltä sai oikein kelvollista palvelua.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Kävinpä Kauppa-veljiltä ostaan Konan Paddy Wagonin. Ensilenkin perusteella kunnon työjuhta jonka satulassa tulee vietettyä paljon aikaa. Kivan värinen kans, raikas mintun vihreä runko ja oranssit vanteet ;) Kauppaveljiltä sai oikein kelvollista palvelua.

Toi on ihan pätevä pyörä ja vielä edukas kaiken muun hyvän lisäksi. Ettet vaan olis ajellu tänään Hämeentietä siinä Kurvin lähettyvillä? ;)
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Noniin, meikäläinen päätti siirtyä yksityisautoilusta polkupyöräilyyn, kunhan nyt lumet sulavat ja aamupakkaset katoavat. Pyörän osto alkanee olla ajankohtainen ja tonnin hintaluokassa olevat etujousitetut pyörät lähinnä tarkastelun alla. Nyt ostossa siis eka "parempi" pyörä, joten tarkoitus olisi ostaa mahdollisimman moneen käyttöön soveltuva vehje ja sitten parin vuoden päästä miettiä tarkemmin mihin suuntaan harrastusta lähdetään viemään.

Vaihtoehdoiksi on nyt karsiutunut oikeastaan seuraavat vaihtoehdot:

Cube Acid: CUBEAcid black white
Felt Q820: Q820 - Felt Bicycles
Focus Black Forest 4.0: FOCUS Bikes: Bikes 2011

Osaako joku suositella noista jotain? Löytyykö käyttökokemuksia, onko joku merkki toista parempi tai huonompi? Löytyykö tonnin hintaluokasta muita pyöriä jotka kannattaisi huomioida tässä vaiheessa?

Mitenkäs pyörän koko, onko 180cm kaverille tuollainen n. 18" maastopyörä sopivan kokoinen?
 

Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Vaihtoehdoiksi on nyt karsiutunut oikeastaan seuraavat vaihtoehdot:

Cube Acid: CUBEAcid black white
Felt Q820: Q820 - Felt Bicycles
Focus Black Forest 4.0: FOCUS Bikes: Bikes 2011

Osaako joku suositella noista jotain? Löytyykö käyttökokemuksia, onko joku merkki toista parempi tai huonompi? Löytyykö tonnin hintaluokasta muita pyöriä jotka kannattaisi huomioida tässä vaiheessa?
Mitenkäs pyörän koko, onko 180cm kaverille tuollainen n. 18" maastopyörä sopivan kokoinen?

Itselläni alkaa nyt toinen vuosi Cube LTD Teamin satulassa ja fillari on ollut erittäin hyvä hintaansa nähden. Taattua XT:tä jne.
Ostin fillarin TRE:lra R-techista vaikka pääkaupunkiseudulla asunkin.
Olen ostanut sieltä nyt 4 pyörää ja omien kokemuksieni mukaan mistään ei saa yhtä asiantuntevaa palvelua kuin em. kaupasta.

R-techissa näyttäisi olevan ok tarjous LTD Team 2010 - 990.00EUR : R-Tech Suspension Oy

Cubelle siis pisteet täältä.
R-tech muuten lähettää fillarin mihin haluat ja huoltaa fillareita, joustokeuloja jne. todellisella ammattitaidolla / kohtuu hintaan. Vielä kun niillä olis liike Stadissa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös