Polkupyörää hankkimassa

  • 141 171
  • 368

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tiedä, onko jo tällaista ketjua tai edes tarvetta moiselle.. Mutta uusi fillari olisi kiikarissa, hintaa maksimissaan 500e. Ei sellainen maantieajopyörä, vaan jonkinlainen hybridi (Trek,Nishiki). Nyt kannattaisi sellainen ostaa, kausi kun on lopussa ja pyörät myydään melkein ulosheittohintaan..
 

Remppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayer04
Tuo polkupyörätukku on ihan ok mesta ja olen sieltä itsekin menopelini hankkinut. Ei kuitenkaan kannata noiden alennusprosenttien antaa hämätä, sillä ovat mallia Anttila (eli laitetaan mojova "ovh", josta on sitten varaa tiputtaa puolet pois saman tien).
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Mä kyllä suosittelen Polkupyörätukkua, just eilen olin mukana hakemassa fillarin, joka itse asiassa oli vielä 50 euroa halvempi kuin nettisivujensa alennusmainoksessa eli kyllä siellä todellinen ale nyt on päällä.
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Remppu kirjoitti:
. Ei kuitenkaan kannata noiden alennusprosenttien antaa hämätä, sillä ovat mallia Anttila (eli laitetaan mojova "ovh", josta on sitten varaa tiputtaa puolet pois saman tien).
Tottatotta.. Hyvää palvelua heiltä olen kuitenkin aina itse saanut ja valikoima ollut mukava.. Kannattaa siis mielestäni ainakin kurkata / vertailla miten heiltä saa haluamaansa..
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Mitä tarkoittaa fitness-pyörä? Eli mitä eroa siinä on esim hybridiin ja onko sellaista mitään järkeä hommata esim. työmatkojen taittamiseen?
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Älkää sortuko kevein perustein mihinkään "marketpyöriin". Ketjun avaajan budjetilla pääsee jo lähes kiinni Nishikin halvimpiin hybrideihin, jotka on laadultaan ja ajettavuudeltaan ihan omaa luokkaansa.

Tärkeintä on tietysti, varsinkin hybridissä, katsoa että ostaa fillarin jonka runkokorkeus on sopivan iso omaan kroppaan nähden. Itse jurnuttelin hiki päässä ensin aivan liian pienellä vehkeellä. Nyt on satulamatkustus taas maistunut (ja kilot karisseet) kun hankin pyörän asiantuntijan avustuksella. Itsellä siihen meni rahaa lukkoineen päivineen se 600 egeä. Juu, Nishikin 372 Hybrid. En brassaa, mutta suosittelen. Menopeli on se!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tietäisikö kukaan semmoista tukkua, mistä saisi käytettyjä pyöriä välittämättä niiden alkuperästä? En minä sitä ostajana rupea enkä voi ruveta kyseenalaistamaan, mistä pyörä on myyntiin tullut.

Kysyn ihan tosissani, koska perinteisestä kaupasta ei ole mitään järkeä ostaa pyörää mikä kuitenkin varastetaan. Niin vakuutus korvaa jne, mutta ihan turhaa säätöä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
pernaveikko kirjoitti:
Kysyn ihan tosissani, koska perinteisestä kaupasta ei ole mitään järkeä ostaa pyörää mikä kuitenkin varastetaan. Niin vakuutus korvaa jne, mutta ihan turhaa säätöä.

Poliisin huutokaupasta.

Ja pyörää ei muuten viedä jos sen osaa lukita oikein. Lukitsemiseen tarvitaan kaksi lukkoa, mutta se on helpompaa kuin alituinen vakuutuslappujen täyttäminen.
 

scholl

Jäsen
Ostaisin mielummin laatumerkin fillarin alennuksesta vaikkapa sitten ylivuotisena kuin Polkupyörätukun kuraa. Jos on hyvistä osista tehty tsygä niin sitä voi huollattaa ja fillari kestää lähes ikuisesti. Itse ostin jo varmaan 10vuotta sitten maastopyörän. Ensimmäisinä vuosina tuli muutama lenkki ajettua, sittemmin monta vuotta taukoa kunnes nyt viime aikoina olen uudelleen innostunut ja esim. tänä kesänä on tullut sotkettua joku yli 500km. Tuli silloin aikoinaan innostuttua ehkä vähän liikaakin ja ostettua kallein fillari, mikä liikkeessä oli, mutta ei tuollainen vajaa 15000 markan investointi nykyään tunnu huonolta ratkaisulta, sillä tosiaan olen huomannut sen, että kun joskus vie huoltoon niin sieltä tullessaan fillari on kuin uusi. Yhdellä frendillä on joku sellainen 400 euron fillari ja kun olin hänen kanssaan ajamassa yhden kerran tuossa kesällä niin se vaikutti tosi vaivalloiselta touhulta. Vaihteistot toimivat niin epävaivattomasti, että se ajaminen todellakaan ei voi olla nautinto. Siinä on nimittäin yö ja päivä eroa, kun puhutaan hyvästä ja huonosta vaihteistosta. Itselläni oli jo nimittäin 1991 alkaen maastopyörä, joka oli sellainen edullisempi malli (maksoi 7000mk) ja siinä oli jo kunnolliset vaihteet. En tiedä, missä se raja hinnan puolesta menee, mutta kannattaa tosiaan väijyä vaikka alennusmyyntejä ja ostaa pyörä, jossa tuollaiset perusosat ovat kunnon kamaa.

Ainoa, mitä olen tuohon omaan pyörääni tehnyt, on se, että vaihdoin lukkopolkimet. Alunperin siinä oli polkimet, missä oli sellaiset muovikehyksiset ns. remmit, johon jalka piti pujottaa ja sai jollain tavalla kiristettyä. Ne on aivan lelut. Siis ikinä ei oikein saanut selkoa, että millainen kenkä siihen parhaiten sopii ja se tossu ei ollut koskaan tukevasti siellä. Nykyään tilanne on aivan eri. Olen sitten spinningissä tai tuon fillarin päällä niin on kilpakengät päällä ja voidaan puhua jopa pyörittämisestä. Lisäksi hiljattain tapahtuneen rengasrikon jälkeen asennutin runkoon pumpun (prestan venttiileillä olevaan fillariin ei ehkä saa joka mestasta ilmaa, jos tarvitsee).

Hyvä ketjunavaus tämä on, koska itselläni on ollut mielessä hankkia maantiepyörä. En ole koskaan ajanut sellaista, mutta olen innostunut asiasta. Ammattipyöräilyä on tv:stä tullut seurattua varmaan kohta 15 vuotta ja sitä ennenkin jo satunnaisesti mm. Bernault Hinaultin edesottamuksia. Ainoa, mikä hieman arveluttaa on se, että miten kätevästi ajaminen täältä keskustasta maantielle sujuu ja toisekseen kuinka hankala tilanne mahdolliset rengasrikot ovat. Siltikin tekisi mieli kokeilla kuntoilumielessä lajia. Aiemmin pohdiskelin sitä, että pitäisikö hankkia joku Pinarello, mutta nykyään olen kallistumassa sen kannalle, että Bianchin värit ovat kyllä sellaiset, että sellaisen turkoosin värisen fillarin haluan. Nyt herääkin kysymys, että kuinka paljon tuohon fillariin kannattaa satsata. Siis olettamuksena on se, että ajelen ehkä pari kertaa viikossa silloin, kun on 20 astetta tai lämpimämpää. Liikkeiden asiantuntemukseen en enää luota. Tilannehan on se, että 80- ja 90-luvuilla pyrittiin myymään aina parasta kun taas nykyään tilanne on se, että jopa myyjä on alistunut ja pyrkii myymään moskaa kovalla asenteella. Kornein esimerkki oli se, että kun fillarin ajotietokoneesta oli mennyt patteri niin heitin sen roskiin jossain vaiheessa ja nyt kun teki uutta mieli niin arvostetussa alan liikkeessä myytiin vehje, joka asennettaessa osoittautui langalliseksi. Vitutus oli kuin pienellä oravalla. Teknologia ikäänkuin harppasi kymmeniä vuosia taaksepäin siitä, mihin on edellisvuosikymmenet tottunut. Tuo on kuitenkin pieni harmi, mutta periaatteellinen takaisku. Samoin protourin teamien ajoasut pitää ostaa ulkomailta, kun täällä niitä ei suvaita myydä. En siis hae mitään huippukilpapyörää, vaan kohtuuhyvistä osista tehdyn kuntoilijan fillarin. Hirvittää vähän vain se, että liikkeet todennäköisesti pyrkivät myymään ensimmäisen esillä olevan mallin, koska en ole asiantuntija ja sitten vitutuksessa pitää myydä fillari ja ostaa uusi heti perään hyvinkin pian ensihankinnasta. Tässä tapauksessa voidaan siis puhua melko suuresta hutitodennäköisyydestä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kannattaa myös tsekata Bilteman hinnat mikäli sellainen löytyy lähistöltä. Ostin oman 18 vaihteisen fillarini sieltä viime kesänä hintaan 140e ja hyvin on pelannut. Mitä nyt ketjut ja vaijerit piti öljytä ensi pakkasilla kun se alkuperäinen aurinkorasva jämähti umpijäähän. Takuutakin fillarilla oli peräti vuoden verran.

www.biltema.fi

Tuossahan on linkki Yosemite fillareihin heti etusivulla.
 

scholl

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Tietäisikö kukaan semmoista tukkua, mistä saisi käytettyjä pyöriä välittämättä niiden alkuperästä? En minä sitä ostajana rupea enkä voi ruveta kyseenalaistamaan, mistä pyörä on myyntiin tullut.

Kysyn ihan tosissani, koska perinteisestä kaupasta ei ole mitään järkeä ostaa pyörää mikä kuitenkin varastetaan. Niin vakuutus korvaa jne, mutta ihan turhaa säätöä.

Eikö täällä ole käytettyjen pyörien kauppoja?
Saksassa opiskellessani suurin osa ulkomaalaisista opiskelijoista osti paikallisesta suuresta fillariliikkeestä käytetyn pyörän, joiden hinnat pyörivät noin sadassa d-markassa. Kun lähtivät pois, myivät fillarin pienellä tappiolla. Itse en tuohon lähtenyt, vaan lennätin oman fillarin sinne Suomesta, mutta vaikutti ihan pätevältä systeemiltä tuo. Toki olivat melko perusfillareita ja niissä oli joskus jotain laittamista, mutta idea on ihan ok. Saa käytetyn fillarin siksi ajaksi kuin mitä tarvitsee. Tuon fillariliikkeen pääbusiness oli toki uudet pyörät, mutta ottivat myös vaihdokkeja vastaan ja koska kaupungissa oli paljon opiskelijoita suuren yliopiston, ammattikorkeakoulun ja yliopistosairaalan vuoksi niin halvahkoille fillareille riitti kysyntää. Varsinkin, kun joukkoliikenne ei ollut niin hyvin järjestettyä, etäisyydet olivat suhteellisen lyhkäisiä ja keli mahdollisti pyörällä liikkumisen ympäri vuoden.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Fillari-lehden keskustelufoorumilla on ihan kivasti juttua fillareista ja niiden osista. Sieltä vaan selvittämään ja kyselemään. Jos meinaa oikeasti paljon pyöräillä, niin ei kannata siihen halvimpaan osasarjaan lähteä. Kulutuskestävyys ja ajomukavuus ovat ihan eri luokkaa. Hieman kalliimmat vaihtajat kestävät mm. iskuja ja hieman vinksallaankin hoitavat homman ihan ok.

Schollille tekstiin sellainen kommentti(ei siis itse miehelle), että itse en ole ymmärtänyt presta-venttiileiden käyttöä maastopyörissä. Kapeisiin maantierenkaisiin taitavat olla ainoa vaihtoehto, mutta maastopyörissä aiheuttavat mielestäni vain lisävaivaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
scholl kirjoitti:
Saksassa opiskellessani suurin osa ulkomaalaisista opiskelijoista osti paikallisesta suuresta fillariliikkeestä käytetyn pyörän, joiden hinnat pyörivät noin sadassa d-markassa. Kun lähtivät pois, myivät fillarin pienellä tappiolla.

Samanlainen meininki on joissain paikossa Ruotsissakin. Esim. Upsalassa tuntuu, että kaikki liikkuvat pyörällä. Suomessa en vastaavaa ilmiötä ole havainnut.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
scholl kirjoitti:
Aiemmin pohdiskelin sitä, että pitäisikö hankkia joku Pinarello, mutta nykyään olen kallistumassa sen kannalle, että Bianchin värit ovat kyllä sellaiset, että sellaisen turkoosin värisen fillarin haluan. Nyt herääkin kysymys, että kuinka paljon tuohon fillariin kannattaa satsata. Siis olettamuksena on se, että ajelen ehkä pari kertaa viikossa silloin, kun on 20 astetta tai lämpimämpää. Liikkeiden asiantuntemukseen en enää luota. Tilannehan on se, että 80- ja 90-luvuilla pyrittiin myymään aina parasta kun taas nykyään tilanne on se, että jopa myyjä on alistunut ja pyrkii myymään moskaa kovalla asenteella. Kornein esimerkki oli se, että kun fillarin ajotietokoneesta oli mennyt patteri niin heitin sen roskiin jossain vaiheessa ja nyt kun teki uutta mieli niin arvostetussa alan liikkeessä myytiin vehje, joka asennettaessa osoittautui langalliseksi. Vitutus oli kuin pienellä oravalla.


Jos oikeasti alat sitä maantiepyöräilyä harrastamaan, niin älä hyvä mies osta sitä pyörää pelkästään ulkonäön tai teknisten speksien perusteella. Jos ostat fillarin joka maksaa yli 1000e, niin ostat ilman muuta sellaisesta kaupasta, jossa sitä voi testata. Runkojen mitoituksissa on paljon eroja ja kannattaa kokeilla mikä sopii omalle kropalle.

Helsingissä ainakin Velosport on ollut ihan laatuliike. Fillari-lehti ainakin säännöllisesti testaa maantiepyöriä ja Akateemisesta ym. löytyy ulkomaalaisia alan vertailuja. Eri asia sitten on kuinka luotettavina näitä TM/Fillari jne. testejä pitää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse kävin tänään Kauppa-Veljien pyöriä ajelemassa tuossa, ja tykästyin kovasti Kona Fire Mountainiin. Tarjousvehkeenä hinta vain 400 euron pinnassa, mutta pesi ajomukavuudeltaan useamman kalliimmankin mallin. Toki ei ihan pelkkään maantieajoon kannata maasturia ostaa, mutta tuollaista seka-ajoa, mitä itse harrastan, varten luultavimmin oiva laite. Ruskeasuon tienoon kallioiden pikkupoluilla ainakin rullasi mukavasti, eikä ollut kadunvarressakaan hassumpi laite ajaa. Jos nyt ei ole sitten todella hintavaa pyörää hakemassa.
 

Musta87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
V-man kirjoitti:
Kannattaa myös tsekata Bilteman hinnat mikäli sellainen löytyy lähistöltä. Ostin oman 18 vaihteisen fillarini sieltä viime kesänä hintaan 140e ja hyvin on pelannut. Mitä nyt ketjut ja vaijerit piti öljytä ensi pakkasilla kun se alkuperäinen aurinkorasva jämähti umpijäähän. Takuutakin fillarilla oli peräti vuoden verran.

www.biltema.fi

Tuossahan on linkki Yosemite fillareihin heti etusivulla.

Sattuipa kerrankin aihe kohdille...

Itsekin olen juuri pyörää vaihtamassa ja tuota Bilteman kuvastoa selaillessa pyöräosastoon törmäsin. Osaako joku asiantuntija kertoa näistä Bilteman vehkeistä, että kuinka ne oikeasti käytössä kestävät? Pyörää tulee poljettua joka päivä (kuitenkin lähinnä kaupunkiajoa), joten ihan mitään lelua en hankkia haluaisi, mutta budjetti iskee kyllä omat rajoituksensa. Viimeisestä versiosta (DAF:n mainitsema Kona Fire Mountain) pettivät vaihteet alta, joten siksipä nyt juuri vaihteiston toiminta kiinnostaa. Ovatko esim Shimanon C050/Aliviot jotain aivan kuraa?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Musta87 kirjoitti:
Sattuipa kerrankin aihe kohdille...

Itsekin olen juuri pyörää vaihtamassa ja tuota Bilteman kuvastoa selaillessa pyöräosastoon törmäsin. Osaako joku asiantuntija kertoa näistä Bilteman vehkeistä, että kuinka ne oikeasti käytössä kestävät? Pyörää tulee poljettua joka päivä (kuitenkin lähinnä kaupunkiajoa), joten ihan mitään lelua en hankkia haluaisi, mutta budjetti iskee kyllä omat rajoituksensa. Viimeisestä versiosta (DAF:n mainitsema Kona Fire Mountain) pettivät vaihteet alta, joten siksipä nyt juuri vaihteiston toiminta kiinnostaa. Ovatko esim Shimanon C050/Aliviot jotain aivan kuraa?

C050 on suoraan sieltä itsestään, mutta Alivio on ihan laatukamaa.

Bilteman pyöristä olennaisen kertoo se, että niitä ei mikään fillarikauppa ota vaihdossa tai ainakaan maksa vitosta enempää, ellei ole joku kampanja päällä ("pyörä kuin pyörä hyvitetään 49,-"). Keskiöt, navat, laakerit ovat kaikki ihan paskaa, eli ne osat mitä tavallinen asiakas ei osaa/pysty fillarikaupassa katsomaan, mutta jotka pidemmän päälle ovat toiminnan kannalta aika olennaisia.

Ei ne hintaerot ihan pelkästään tuulesta synny.
Kona on kyllä ihan laatufillari, mutta mikään ei kestä, ellei niitä huolla ja hoida.
 

Musta87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos dudelle edellisestä. Hieman arvelinkin ettei tässä(kään) tapauksessa halvalla hyvää saa, mutta tulipa varmistettua sekin. Täytynee siirtyä alennusten kunnolla alkaessa erikoisliikkeen suuntaan.

Konasta kyllä itsekin tykkäsin joten huollot & hoidot tuli tehtyä, mutta aika aikaansa kutakin. Rapiat 10 vuotta aika kovaa revitystä ja rynkytystä tekivät tehtävänsä. Osissa tai muissa ei varmasti vikaa sinäänsä ollut.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
neuvoja pyörän ostoon

Pyöristä ja pyöräilystä tiedän sen verran, että voin muutaman vinkin kertoa pyörän ostoa harkitseville.

Ensiksikin miettikää oma kayttötarkoitus ja tarve tarkkaan (ja rehellisesti myös itsellenne). Pelkästään tällä yksinkertaisella perustotuudella tulette säästämään uskomattoman paljon aikaa, rahaa ja hermoja. Maastopyörää EI kannata ostaa kaupunkiasfalteille, ei oikeastaan edes hiekkateille. Ensiksikin ne painavat enemmän kuin 'tavallinen' pyörä, ovat siis raskaampia polkea: Samaan liittyen, niissä on jykevämmät renkaat joiden vierintävastus on suurempi ja renkaat ovat painavammat (fillarissa renkaat ovat se liikkuva osa, jolloin 500 grammankin ero oikeasti tuntuu poljettaessa). Kolmanneksi maastopyörissä on osia, jotka on tehty maastokäyttöön (hydrauliset jarrut, joustokeula ja/tai täysjousto jne). Nämä kaikki painavat ja ennen kaikkea maksavat, myös (ja voisi oikeastaan sanoa, erityisesti) niiden huollattaminen. Kaikkia huoltohommia ei voi itse tehdä, ellei osta kalliita erikoistyökaluja. KISS-sääntö toimii myös pyörien suhteen jos huolettomat ajokilometrit ovat prioriteettilistan kärjessä.

Edellisestä johtuen. Välttäkää halpoja 'tarjouspyöriä' marketeista, polkupyörätukusta, biltemasta jne. Tämä siis jos ostatte pyörän oikeasti käyttöön ettekä pyörävarastoon aiheuttamaan ihailua naapuruston alle 10 vuotiaiden poikien keskuudessa. Em. pyörissä vikana on yksinkertaisesti se, että niihin on pitänyt saada 'samat herkut' kuin oikeisiinkiin maastopyöriin tai hybrideihin, mutta kolmasosa hinnalla. Valitettava tosiasia tässäkin on, että hyvää ei saa halvalla. Osat näissä 'markettifillareissa' ( ja kyllä, polkupyörätukku on samaa kastia, puhumattakaan Biltemasta) ovat täyttä kuraa ja jos pyörää oikeasti tulee käyttämään, niin edessä on pian kallis operaatio huolto- ja uusien osien päivityskuluissa.

Nyrkkisääntönä voi sanoa, että oikeasti maastokelpoista (joka myös kestää käyttöä) pyörää ei saa Suomesta alle 1000€ ovh-hinnan, ei varsinkaan täysjoustoa. Syys- ja muut alennukset ovat sitten asia erikseen jolloin pyörän hinnasta voi tippua parhaimmillaan 50% pois, ei tosin kaikkein laadukkaimmista yleensä niin paljoa. Kaupunkiajoon suosittelen hankkimaan esimerkiksi hyvälaatuisen hybridin, josta joutuu maksamaan 500 - 1000 euroa. kaikilla 'laatumerkeillä' on nykyään tarjolla myös hybridi/fitness -pyöriä.

Vielä yksi vinkki pyörän ostoon. On enemmän kuin tavallista, että sinua yritetään huijata juuri näiden 'markettipyörien' suhteen sillä tavalla, että puhutaan 'shimanon osasarjoista' tms. Usein se tarkoittaa sitä, että korkeintaan takavaihtaja on juuri ja juuri kelvollista osasarjaa, loput aivan kuraa. Puhumattakaan siitä, mitä ns. 'pinnan alla' on käytetty, napojen, keskiöiden, takapakan jne. osalta. Näissä huijataan tietämätäntä ostajaa usein surutta. Simanon osasarjoista Alivio-sarja alkaa olla ensimmäinen kutakuinkin kelvollinen osasarja ns normaalipulliaisen aktiivikäyttöön (käytössä, jossa 99% ajetaan maanteillä, ja 1% metsissä ja poluilla). Tämäkin edellyttäen, että osasarja todella on Aliviota kauttaaltaan? Maastopuolelle mentäessä Deore on Shimanon osasarjoista ensimmäinen, joka oikeasti kestää sitä höykytystä, mihin osat maastokäytössä joutuvat.

Jos budjetti ei oikeasti anna myöten esim 400-500 euroa enempää, mutta maastoon pitää päästä ajamaan niin itse katselisin vaihtoehtoja käytetyistä pyöristä. Fillarilehden keskustelupalsta on loistava paikka käydä katsomassa hyviä tarjouksia käytetyistä, suosituksia ja ennen kaikkea 'opiskelemassa' lisää pyörän hankinnasta ennen ostopäätöstä. Pieni varoituksen sananen: Sinne pitää mennä ns. lakki kourassa, ja viisasta on ensin kahlata vanhat (ja niitä on paljon) viestiketjut läpi ennen kuin lähetätte 'uniikin' viestinne: Minulla on 500€ budjetti - mitä pyörää suosittelette? ;-) Myös allekirjoittaneelta voi kysyä neuvoa. Silloin vastuu on kyllä kysyjällä... Mainittakoon, että en ole 'alan ihmisiä'. Pyöräilyä sen eri muodoissa on vain tullut harrastettua enemmän tai vähemmän aktiivisesti vuosikaudet.

Ai niin. Tämän postauksen tarkoituksena ei ollut pottuilla Polkupyörätukun/Bilteman tmv. pyöriä suosittaneille tai sieltä pyöränsä ostaneille. Hyvä jos olette tyytyväisiä! Silloin olette todennäköisesti ostaneet juuri oikeanlaisen pyörän käyttötarpeeseenne nähden (joka on todennäköisesti next to nothing). Halusin vain yksinkertaisesti kertoa perusasiat, jotta pahimmat sudenkuopat osaa välttää ostotilanteessa. Mikään ei vituta pyöräkaupoissa niin paljoa kuin se, että joutuu muutaman kuukauden jälkeen toteamaan; 'Paskan myivät'!
 

tony

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Southampton, Deutsches Afrika Korps
Päivitin tänä kesänä 14 vuotta vanhan maastopyörän Merida Matts 500 -nimiseen vekottimeen. Olin kaupassa pihalla ku lumiukko, koska on nämäkin laitteet hieman muuttuneet viime reissusta pyöräliikkeeseen. Biltema ei muuten heti tullut mieleen ku pyörää lähdettiin ostamaan.

Ajan maastoa/metsää ja hiekkatietä enimmäkseen ja siihen käyttöön tämä on riittänyt mainiosti. Oikein kovaan höykytykseen tästä pyörästä ei taida olla mutta Deore XT vaihteisto toimii moitteettomasti ja levyjarrutkin ovat melko hiljaiset. Jarrujen merkki taitaa olla Hayes, mutta saatan olla väärässä.

Jos oikein kova karju haluaa olla, niin kannattaa ostaa kaikki osat erikseen. Aloittaa vaikka Cannondalen rungosta jne, mutta silloin palaa kyllä ihan tautinen määrä hilloa.

Fakta on myös se, että jotta ajaa voisi, niin tasaista huoltoa vaatii myös fillari, varsinkin vaihteiden suhteen. Siis myös kallis sellainen.

Omaa pyörää voin ainakin suositella kaikille jotka ei nyt ihan kisaa meinaa ajaa.Hinta ei myöskään päätä huimannut, olisko ollut 900€ paikkeilla varusteineen.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Osaisko kukaan kertoa, mistä sais edukkaasti "sinkun", elikkäs "singlen", elikkäs "sinkelin", elikkäs single-speed fillarin.
Ihmisethän vääntää noita mitä oudoimmista aihioista, mutta itsellä kun ei mielenkiinto/knowhow noin pitkälle riitä, niin ajattelin, että jos ostais valmiin pyörän.

Konan Paddy wagon oli ensin ajatuksissa hommata, mutta pukkisarvet ja kuudenhuntin hinta pyörästä, joka on totaalisen riisuttu, ei vaan houkutellut, vaan vieläkin edukkaampaa aloin etsimään ja löysin tämän brittilaisen pyöräliikkeen, jossa hinnat näyttäis olevan kohdillaan. Mitäs olette mieltä esimerkiksi tästä fillarista?
Näköä on, mutta riittääkö tuo kuntoilijalle ja kuinka pitkään iloon?

Linkit kauppohin/vaihtoehtoihin ovat myös tervetulleita.
 
Linkit kauppohin/vaihtoehtoihin ovat myös tervetulleita.

Itse tulee pörrättyä pyörällä enemmän metsän puolella joten ei noista sinkuloista ole kokemusta. Mutta voit käydä tutkimassa fillarifoorumilla ketjuja aiheista. Varsinkin jos aiot tilata ulkomailta pyörän niin sieltä löytyy aika kattavasti keskusteluja kaupoista. Ja ainahan voit rekisteröityä käyttäjäksi ja kysellä siellä lisää, tosin itsellä taisi tuo kirjoitusoikeuksien saaminen kestää muutaman päivän.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fillarifoorumilta saa tosiaan sinkulan rakentamisesta aika paljon mielipiteitä ja tietoa. Tosin palstalla on vähän se vika, että siellä fanaattiset harrastajat käyttävät vähän enemmän rahaa fillareihin, kuin taviksella on varaa. Tuskin sinkulaan kuitenkaan kannattaa mitään kahden tonnin hiilikuitukiekkoja laittaa.

Ostin uuden maastofillarin noin pari kuukautta sitten Saksasta. Homma pelitti hyvin ja toimitukseen meni noin kolme viikkoa. Maksoin rahat etukäteen tilille ja pyörä tuli kuten pitääkin. Viime viikolla tilailin erinäisiä osia, kuten maantiepyörään kiekot, renkaita yms. Bike24.comista ja tällä viikolla oli paketti jo lähtenyt DHL:n mukana. Jos yhtään enempää tavaraa tarvitsee, niin Suomesta ei kannata ostaa. Saksasta tai Briteistä kaiken saa halvemmalla ja jos postituskulut ovat luokkaa 20 euroa, säästöä tulee nopeasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös