Mainos

Polkupyörää hankkimassa

  • 143 461
  • 368
Löytyykö tonnin hintaluokasta muita pyöriä jotka kannattaisi huomioida tässä vaiheessa?

Löytyy jos tilaa ulkomailta. Itse laittaisin tonnini Radoniin. Palikat ja paino tuossa pyörässä on kuitenkin eri sarjassa kuin noissa linkitetyissä. Tosi asia on se, että Suomesta saa vähemmän pyörää samalla hinnalla. Muita vaihtoehtoja voisi olla myös Canyonilla ja Red Bullilla.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noniin, meikäläinen päätti siirtyä yksityisautoilusta polkupyöräilyyn, kunhan nyt lumet sulavat ja aamupakkaset katoavat. Pyörän osto alkanee olla ajankohtainen ja tonnin hintaluokassa olevat etujousitetut pyörät lähinnä tarkastelun alla. Nyt ostossa siis eka "parempi" pyörä, joten tarkoitus olisi ostaa mahdollisimman moneen käyttöön soveltuva vehje ja sitten parin vuoden päästä miettiä tarkemmin mihin suuntaan harrastusta lähdetään viemään.

Vaihtoehdoiksi on nyt karsiutunut oikeastaan seuraavat vaihtoehdot:

Cube Acid: CUBEAcid black white
Felt Q820: Q820 - Felt Bicycles
Focus Black Forest 4.0: FOCUS Bikes: Bikes 2011

Osaako joku suositella noista jotain? Löytyykö käyttökokemuksia, onko joku merkki toista parempi tai huonompi? Löytyykö tonnin hintaluokasta muita pyöriä jotka kannattaisi huomioida tässä vaiheessa?

Mitenkäs pyörän koko, onko 180cm kaverille tuollainen n. 18" maastopyörä sopivan kokoinen?
Vilkaisin nopeasti linkit läpi ja sillä perusteella kallistuisin tuohon Focukseen. Siinä on sentään Reconin keula, joka hakkaa miten vaan Dart 3:n. Muutenkin osat taitavat olla vähän verrokkeja parempia. Mutta tosiaan käytin vertailuun noin 30 sekuntia.

Ostin kakkospyöräksi viime vuonna Cuben LTD Racen, joka maksoi Saksasta tilattuna 950 euroa. Suomesta saa vastaavan 1300 eurolla. Ajan sillä pääosin työmatkoja ja satunnaisia maastopätkiä, mutta pääosin maastolenkit ja muutamat kisat ajan täpärillä. Runkokoko on 18" ja oma pituuteni on 171 cm. Otin tarkoituksella vähän isomman, koska ajan paljon pyörätietä yms. ja broidi (n. 181 cm) lainaa välillä fillaria. Hänelle se on passeli varsinkin maastossa, jossa pieni on helpompi kuin iso. Vaihdoin stemmin 110 mm -> 90 mm, ja istuu mullakin käteen aika hyvin, vaikka täpäri onkin 16,5". Mitat ovat kuitenkin aika lähellä toisiaan, vaikka runkokoossa on noinkin iso ero.

Jos on epävarma, niin kannattaa käydä koeajamassa. Olen kyllä tilannut pari fillaria Saksasta vain suositusten perusteella ja molemmat ovat olleet itselle hyviä. Koeajamallakaan ei aina näe koko totuutta, sillä vasta muutaman totuttelulenkin jälkeen huomaa, onko fillari sellainen kuin pitää.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Löytyy jos tilaa ulkomailta. Tosi asia on se, että Suomesta saa vähemmän pyörää samalla hinnalla.
Tosiaan jokatapauksessa joudun pyöräni jostain tilaamaan, joten suositelkaas nyt samalla halpoja ja luotettavia ulkomaisia liikkeitä. Saksa etusijalla, siellä kun kuluttajasuoja pelaa särmästi ja maileihinkin vastaillaan preussilaisella tarkkuudella.
 

kaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tosiaan jokatapauksessa joudun pyöräni jostain tilaamaan, joten suositelkaas nyt samalla halpoja ja luotettavia ulkomaisia liikkeitä. Saksa etusijalla, siellä kun kuluttajasuoja pelaa särmästi ja maileihinkin vastaillaan preussilaisella tarkkuudella.

Ei tuo R-Techinkään tarjous paha ole, joka tuossa edellisellä sivulla esitettiin. Saksassa ainakin Bike-Discount on hyvä liike, joka myy myös Cubea ja Radonia ja sieltä olen itsekin erilaisia osia tilaillut. Toimitukset on ainakin Suomeen tullu aika nopeesti.
 

TW

Jäsen
Kiitos vaan taas noista linkeistä, pyöräkuume nousi heti liian suuriin lukemiin. Radonin ZR Race 8.0 viittä vajaa tilattuna. Nyt pois myyntisivuilta, vanhassa fillarissa ei ole vikaa...
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kiitos vaan taas noista linkeistä, pyöräkuume nousi heti liian suuriin lukemiin. Radonin ZR Race 8.0 viittä vajaa tilattuna. Nyt pois myyntisivuilta, vanhassa fillarissa ei ole vikaa...
Joo ei pitäis lähtee näille sivuille lainkaan. Viimeiset 2 tuntia ei paljoa töitä ole tehty, mutta tilaus on jo melkein lähtenyt Radonin ZR Team 7.0:sta.

Radonin sivujen mukaan Team on hiukan mukavampi ja "allround"-sopivampi kuin Race-malli, onko jollain henkilökohtaisia kokemuksia noista eroista?
 

TW

Jäsen
Radonin sivujen mukaan Team on hiukan mukavampi ja "allround"-sopivampi kuin Race-malli, onko jollain henkilökohtaisia kokemuksia noista eroista?
Pikaisella katsauksella rungon geometriassa eroja. Eli Team-versiossa on pystympi ajoasento. Maku- ja mukavuusasioita. Itse suosinut aina Race-mallin mukaista asentoa.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Focukset kannattaa jättää kauppaan omien kokemusteni perusteella.

Ostin tuollaisen kolme vuotta sitten, ja vaikka siinä ihan laadukas osasarja onkin, niin aivan vitun huono fillari se on ollut. Esimerkiksi tänään siitä katkesi takavaihtajan kiinnityskorvake ihan normaalissa ajossa, Saksa on paska maa.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Nyt kun kevät pikkuhiljaa alkaa tulemaan, niin olisi uuden pyörän hankinta edessä.

Kiikarissa on ollut pari Nishikiä ja nyt on silmä osunut tähän 2010 malliin, Nishiki hybrid XC3.

Tarkoitus olisi kesän aikaan ajella hieman lenkkiä, lenkkien pituudesta tässä vaiheessa paha sanoa, mutta varmaan n. 20-30km. Hankalaa vähän tämä valinta, foorumeita lukee niin mikään ei ole hyvä ellei hintaa ole aika helvetisti.

Oma budjetti n. 500-600€.
 
Nyt kun kevät pikkuhiljaa alkaa tulemaan, niin olisi uuden pyörän hankinta edessä.

Kiikarissa on ollut pari Nishikiä ja nyt on silmä osunut tähän 2010 malliin, Nishiki hybrid XC3.

Tarkoitus olisi kesän aikaan ajella hieman lenkkiä, lenkkien pituudesta tässä vaiheessa paha sanoa, mutta varmaan n. 20-30km. Hankalaa vähän tämä valinta, foorumeita lukee niin mikään ei ole hyvä ellei hintaa ole aika helvetisti.

Oma budjetti n. 500-600€.

Hybridissä et tee mitään joustokeulalla. Se tuo painoa lisää, vaatii huoltoa mielellään vähintään kerran vuodessa ajosta riippuen ja se nostaa pyörän hintaa. Halvat joustokeulat pitäisi kieltää lailla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kiikarissa on ollut pari Nishikiä ja nyt on silmä osunut tähän 2010 malliin, Nishiki hybrid XC3.

Aiempi vastaaja jo kertoikin miksei linkin pyörää voi suositella. Hintahaarukkaasi osunee paljonkin vaihtoehtoja, jos tuon joustokeulan jättää pois. Levyjarrujen tarpeellisuus kannatta myös miettiä, sillä ne tuovat väistämättä lisää hintaa. Myös vaihtajissa löytyy paljon vaihtoehtoja, eikä tuossa linkin pyörässä ole mitkään kovin laadukkaat sellaiset.

Suosittelisin tutustumaan Fillarifoorumin aiheelle pyhitettyyn osioon. Voin jo etukäteen kertoa, ettei siellä juurikaan arvosteta Nishikiä, eikä välttämättä hybridejä yleensäkään. Joka tapauksessa asiantuntemusta pyöräilyn saralta sieltä löytynee huomattavasti enemmän ja helpommalla kuin täältä.
 
Tosiaan jokatapauksessa joudun pyöräni jostain tilaamaan, joten suositelkaas nyt samalla halpoja ja luotettavia ulkomaisia liikkeitä. Saksa etusijalla, siellä kun kuluttajasuoja pelaa särmästi ja maileihinkin vastaillaan preussilaisella tarkkuudella.

Itse tilasin toissa kesänä itselleni Cube Hooperin saksalaisesta Fun Corner-liikkeestä. Toimituskulut n. 20€ ja listahinnoista pystyy tinkimään helposti 100-200 euroa hinnasta pois (pyydä tarjous). Silloin Hooperin lista-hinta oli 999€ ja postikuluineen lähipostiin hintaa tuli n. 850€. Osat on jotain Shimanon Alfine-sarjaa ja pyörään olen ollut tyytyväinen. Hyvin tuolla on työmatkat kesäpäivinä ajellut (n. 11km suuntaansa). Vanha fillarini oli 20 vuotta vanha Helkama Vaeltaja. Lisäkuluja tuli siitä, kun piti silmien suojaimet vaihtaa pilotti-reiskoista Oakleyn laseihin. Sopii paremmin Hooperin tyyliin...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tosiaan jokatapauksessa joudun pyöräni jostain tilaamaan, joten suositelkaas nyt samalla halpoja ja luotettavia ulkomaisia liikkeitä. Saksa etusijalla, siellä kun kuluttajasuoja pelaa särmästi ja maileihinkin vastaillaan preussilaisella tarkkuudella.

Meinaatko ostaa pyörän koeajamatta sitä ennen hankintaa? Tuolla tavalla saattaa helposti mennä hankinta pahasti metsähallituksen puolelle.

Ennen tilaamista kannattaa nyt ainakin käydä tinkimässä sitä pyörää ihan kotimaisista kivijalkaliikkeistä. Ne lähtöhinnat meinaan ovat todellakin vain lähtöhintoja ja helposti pystynee vaikkapa tonnin pyörästä tinkaamaan pari sataa. Myös varusteita saa suhteellisen kivuttomasti samaan pakettiin sen fillarin kanssa.

Esimerkiksi viime kesänä ostaessani pyörän, sain samaan hintaan combipolkimet, kengät, kypärän, lokarit, pumpun ja kiinnikkeen turvaistuimelle. Nuo irtosivat suunnilleen automaattisesti, joten varmasti olisi saanut hintaa hilattua vieläkin alemmas.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Olisiko ehdottaa näin äkkiseltään jotain hyvää vaihtoehtoa tuon Nishikin tilalle, siis sellaista jossa ei ole joustokeulaa tai muuta "turhaa" ja irtoaisi tuohon 500 pintaan?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Meinaatko ostaa pyörän koeajamatta sitä ennen hankintaa?
Mä myönnän, etten osaisi edes testata lyhyellä koeajolla pyörästä oikeastaan mitään. Edellinen pyöräni on ollut Jopo, joka pöllittiin 6 vuotta sitten, enkä ole koskaan omistanut kunnollista, hyvänlaatuista pyörää. Vahvasti mennään siis kavereiden suosituksilla, mittataulukoilla ja tietty kavereiden fillareita on tullut nyt testattua. Tarkoituksena on ostaa mahdollisimman monikäyttöinen pyörä lähinnä siirtymämatkoille, jolla on tarkoituksena mennä kesällä kuitenkin pidemmälle maastovaelluksellekin, joten siksi joustokeulainen lienee paras valinta tähän kohtaan. Ostetaan sitten ne maantiekiiturit tai krossipyörät kun alkaa hahmottumaan parin vuoden päästä että mihin suuntaan sitä harrastusta vie. Pitäähän sitä miehellä 3-4 polkupyörää vähintään olla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Olisiko ehdottaa näin äkkiseltään jotain hyvää vaihtoehtoa tuon Nishikin tilalle, siis sellaista jossa ei ole joustokeulaa tai muuta "turhaa" ja irtoaisi tuohon 500 pintaan?

Kona Dew on ainakin aiemmin ollut sieltä parhaasta päästä, jos hinta-/laatusuhdetta ajatellaan. Alle 600 eurolla irtoaa jo Dew Deluxe (2010), jossa on ihan kelvolliset osat. Tuosta löytyy jopa hydrauliset levyjarrut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kona Dew on ainakin aiemmin ollut sieltä parhaasta päästä, jos hinta-/laatusuhdetta ajatellaan. Alle 600 eurolla irtoaa jo Dew Deluxe (2010), jossa on ihan kelvolliset osat. Tuosta löytyy jopa hydrauliset levyjarrut.

Komppaan. Mulla on Dew ollut kohta puolenkymmentä vuotta ja mainio peli hintaansa nähden. Muutenkaan varmasti Kona ei ole hassumpi merkki katsella.
 

passenger

Jäsen
Uutta pyörää on tässä tullut katseltua niin kertokaapas tietävät että onko järkeä hankkia Helkaman s6000-mallia? Sellainen olisi tarjolla hyvin edulliseen hintaan. Pyöräilen melko paljon, mutta pyöristä en kyllä oikein ymmärrä mitään. Pitäisi varmaan tutustua fillarifoorumiin jos vain olisi aikaa.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Komppaan. Mulla on Dew ollut kohta puolenkymmentä vuotta ja mainio peli hintaansa nähden. Muutenkaan varmasti Kona ei ole hassumpi merkki katsella.

Sama täälllä. Kona Dew (joku malli) on ollut reilut puoli vuotta ja ihan kelpo peli. Hiekkatiellä tai talvella ajettaessa joustokeulalla ei tee mitään.
Jotkut HC-hifistelijät haukkuvat hybrideitä, mutta jos pyörää käyttää ensisijaisesti samalla kuntoa kohottavana kulkuvälineenä, niin silloin hybridi on ykkösvaihtoehto.

Fillarifoorumista sen verran, että sieltä kysyessä saat suosituksena ostaa työmatkafillariksi jonkun kolmen tonnin Bianchin ja paria numeroa liian pienet pyöräilyshortsit.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Fillarifoorumista sen verran, että sieltä kysyessä saat suosituksena ostaa työmatkafillariksi jonkun kolmen tonnin Bianchin ja paria numeroa liian pienet pyöräilyshortsit.

Tää on muuten harvinaisen totta. Menee usein hiukan yli noi fillarifoorumin neuvot, vaikka sieltäkin myös hyviäkin vinkkejä löytää.
Voiko muuten rumempia housuja olla kuin kireät pyöräilyhousut?

Ymmärrän kireän vaatetuksen kyllä maantieajossa, mutta tälläsen tukevamman on kyllä aika vaikee löytää pyöräilyvaatteista kunnon vaatetusta maastossa ajelemiseen.
"Vaippahousut" pitää kyllä olla, kun niin paljon ajan, mutta kireyttä shortseihin en halua ja siksi mulla onkin sellainen ratkaisu, että ihan tavallisten shortsien alla käytän noita säämiskäkalsareita.
 

scholl

Jäsen
Voiko muuten rumempia housuja olla kuin kireät pyöräilyhousut?

Voi, löysät pyöräilyhousut. Itselläni on aina sopivankokoiset. Ostan vain Nalinin pro tour -tallien asuja niin tulee aina oikea koko. Eivät ole liian kireät, eivätkä liian löysät, vaan oikea koko, kun aina ostan tosiaan samaa kokoa. Helppoa kuin mikä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Fillarifoorumista sen verran, että sieltä kysyessä saat suosituksena ostaa työmatkafillariksi jonkun kolmen tonnin Bianchin ja paria numeroa liian pienet pyöräilyshortsit.

Itse asiassa Bianchi on tuolla noin yleisesti ottaen aika huonossa huudossa. Paremminkin siellä suositellaan Cyclocrossaria melkeinpä mihin tarpeeseen tahansa. Tuosta hybridivastaisuudesta jo mainitsinkin aiemmassa viestissäni.
 

scholl

Jäsen
Itse asiassa Bianchi on tuolla noin yleisesti ottaen aika huonossa huudossa. Paremminkin siellä suositellaan Cyclocrossaria melkeinpä mihin tarpeeseen tahansa. Tuosta hybridivastaisuudesta jo mainitsinkin aiemmassa viestissäni.

Itse en ymmärrä cyclocrossaria. En ole koskaan fillarifoorumilla käynyt, joten ehkä se on syy. Hybridi on varmasti ihan ok työmatkaliikenteeseen jne. Itse ajelen sekalaiset lenkit ihan tollaisella 90 luvulla ostetulla maastofillarilla. Ostin silloin kalliimman mitä sai niin pelaa edelleen hyvin. Vaihdoin joku 10v sitten siihen lukkopolkimet. Seuraavaksi ostan ehdottomasti maantiepyörän ja se voi olla Bianchi tai joku toinen. Siinä tulee enemmän sitten sitä, että on pakko kokeilla kokoa ja ehkä se eka pyörä ei osu ihan kohdilleen, joten vasta ehkä toinen fillari on sitä, mitä hakee. Sitten jos joskus tulee tehtyä triathlonia niin ostan aika-ajopyörän. Sen lisäksi olen ajatellut ostaa jossain vaiheessa kaupunkipyörän ihan sellaiseen Kaivarissa hengailuun eli siinä ei olisi ollenkaan lukkopolkimia.

En siis käsitä mihin käyttöön sitä cyclocrossaria tarttisin. Sama juttu on ne vaihteettomat ja jarruttomat fillarit, en tajua niitä. Enkä Jopoja tai muita olkalaukkuhinttien pyöriä, koska niiden ajettavuus on käsittämättömän huono.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kona Dew on ainakin aiemmin ollut sieltä parhaasta päästä, jos hinta-/laatusuhdetta ajatellaan. Alle 600 eurolla irtoaa jo Dew Deluxe (2010), jossa on ihan kelvolliset osat. Tuosta löytyy jopa hydrauliset levyjarrut.

Komppaan. Mulla on Dew ollut kohta puolenkymmentä vuotta ja mainio peli hintaansa nähden. Muutenkaan varmasti Kona ei ole hassumpi merkki katsella.

Sama täälllä. Kona Dew (joku malli) on ollut reilut puoli vuotta ja ihan kelpo peli. Hiekkatiellä tai talvella ajettaessa joustokeulalla ei tee mitään.

Itse asiassa tuossa tuollaisen Kona Dew Deluxen bongasinkin viime viikolla, juuri tuota viime vuoden mallia ja hinta oli semmoiset 580€. Ainoa ongelma on se etten haluaisi ostaa sikaa säkissä, eli koeajolle olisi kiva päästä tai edes liikkeessä mallata kokoa. Nishikiä kävin koeponnistamassa jo, oma pituus on hieman yli 170cm Nishikissä runkokooksi osui 18.

Niin siis ongelma on se ettei täällä päin tunnu missään Konaa kaupoissa olevan, pitää vilkaista ensi viikonloppuna jos Jyväskylästä löytyisi pyöräliike jossa pääsisi testaamaan ja katselemaan. Nishikejä löytyy, mutta niissä tuntuu hinta olevan vähän yläkanttiin itse pyörään verrattuna.

Fillarifoorumilla olen käynyt katselemassa vinkkejä, mutta enpä sieltä nyt paljoa viisaammaksi tullut. Taitaa olla sama homma kun kyselet neuvoa minkä auton ostaisist, ei sitä mistään sellaista kaaraa löydy mikä ei jonkin mieleen olisi ja jonka toinen haukkuu syvimpään helvettiin...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Itse en ymmärrä cyclocrossaria. En ole koskaan fillarifoorumilla käynyt, joten ehkä se on syy. Hybridi on varmasti ihan ok työmatkaliikenteeseen jne.

Crossarin idea lienee olla mahdollisimman monikäyttöinen maantiepyörämäinen. Varmasti tuollainen on jatkuvassa (pidemmässä) työmatkaliikenteessä aivan ehdoton peli. Noilla on mahdollista ajaa myös huonoilla teillä ja jopa vähän maastossakin. Crossareita saa nykyään levyjarruillakin, joita maantiepyörissä tuskin tullaan koskaan näkemään. Kompromissejä nuo silti mielestäni ovat ja mielummin ottaisin maantiepyörän tuon nykyisen hybridi-/fitnesspyörän kaveriksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös