Polkupyörää hankkimassa

  • 141 329
  • 368

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Leosportilla näyttäisi olevan Focuksen Mares AX3.0 (2012 malli) hintaan 789,- ja tuo lienee melkein halvimmasta päästä cyclocross-pyöriä. Kymmenen kilon painoisena tuota olisi jo ihan näppärä kanniskella portaissa ja nuo Focuksen pyörät ovat kyllä minusta hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia (itsekin olen erittäin tyytyväinen Focuksen omistaja).

Focuksen AX3 taisi voittaa jonkun cyclocrosseri-testinkin, millä perusteella itsekin valitsin noin tonnin hintaisen Focuksen. Ettei vaan olisi juurikin tuo malli mitä nyt saa alta 800 euron. Ainoa ongelma tuossa cyclocrossissa city-yleispyörän jälkeen on se, että tekisi mieli hakea oikea maantiepyörä, sellainen nälkä kasvaa syödessä efekti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ihan maantiellä pysytään, mutta kyllä sillä pyörällä pitäisi jonkun pituisia matkoja matkaamaan sorallakin. Eli siis työmatkat ja kavereita morjenstamaan, siihen tarkoitukseen tätä pyörää olen hankkimassa. Sellainen peruspyörä olisi hakusessa.

Näillä spekseillä puhdas maantiepyörä kannattaa jättää siis hankkimatta, cyclocrossarit ja hybridit tulee siis lähinnä kyseeseen.

Raha ei katsos ole ongelma. Tietenkin mitä halvemmalla pääsee sen parempi. Sanotaan nyt vaikka 500 euroa on maksimi, voidaan kyllä nostaa hintakattoa, jos tarve vaatii.

No tuolla hinnalla kuitenkin suurin osa cyclocrossareista jää vielä haaveeksi. Tämä määrittämäsi hinta näkyy hankittavan pyörän keveydessä tai oikeastaan siis painossa jota on enemmän ja hinta rajaa lähinnä vain hybridit hankintarepertuaariin. Vanhempia malleja cyclocorssareista voi toki vielä saada muutaman satasen tuosta 500 euron hinnasta ylöspäin mutta yleisesti ottaen cyclocrossarien hinnat lähtee 1000 eurosta ylöspäin ja hinnan kasvaessa pyörä kevenee, runko- ja haarukkamateriaali muuttuu alumiinista hiilikuiduksi ja osat (jarrut, vaihtajat yms) muuttuu laadukkaammiksi. Tuo edellä mainittu Focus on ihan hyvä merkki ja harkinnan arvoinen, kannattaa tosin katsoa että mallista on saatavilla oikeilla mitoilla oleva runko. Noissa viimeisimmissä cyclocross testeissä Felt on pärjännyt hyvin ja Felt65X:n (testissä fillarilehti 6/2012) tän vuoden malli oli pitkään harkinnassa, päädyin kuitenkin lopulta tilaamaan levyjarrullisen cyclocrossarini Saksasta (Rose) ja olen hankintaan tyytyväinen. Mainittujen lisäksi myös Meridan ja Trekin cyclocrossarit on olleet testeissä (Krossaritesti Fillarilehdessä 6/2013) varsin hyviä. Hybrideissä ainakin Feltin QX sarjasta löytyy omaan hintahaarukkaasi pyörä, tosin kyllä niitä tuolla hinnalla irtoaa muitakin merkkejä.

Ja ainakin jos nälkä kasvaa syödessä ja siirrätkin ajatuksesi cyclocrossareihin niin kannattaa tutustua eri mallien runkogeometriaan ja mahdollisuuksien mukaan käydä itse testaamassa ennen ostoa mikä runkokoko on se itselle passelein. Cyclocrossarin etu verrattuna maantiepyörään on että siihen saa tarvittaessa alle leveämmätkin kiekot ja halutessa maantierenkailla ja -kiekoilla siitä saa myös pätevän maantiepyörän, samaten näiden ohessa etuna on ympärivuotuinen käyttö varsinkin jos pyörässäsi on levyjarrut. Nykyään maantiepyöriäkin alkaa saamaan levyjarruilla mutta niiden kapeat kiekot ei sovellu parhaalla mahdollisella tavalla syksyn rapakeleihin saatikka talven liukkaille.
 
Viimeksi muokattu:

Kozel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Jos haluaa ihan yksinkertaisen, suheteellisen kevyen menopelin, niin kannattaa kurkata http://www.mangobikes.co.uk/

Itselle tilasin yksivaihteisen menopelin ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen hankintaan. Pyöristä en juurikaan paljoa tiedä ja laatutietoisimmille tällainen konsepti voikin olla pelästys.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä on 9 kilometrin työmatka, josta 2/3 asfaltilla ja 1/3 hiekalla. Ostin viime kesänä Focuksen n. 1000 euron cyclocrossarin lukkopolkimilla sekä ajokengillä ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Välillä alla on ollut kapeat (25mm) maantierenkaat ja näillä on erittäin mukavaa ajella asfaltilla ja hiekkatietkin menevät kivasti. Viime kesänä työmatkani oli 22 kilometriä lähes pelkästään asfaltilla, jolloin maantierenkaat toimivat loistavasti.

Nykyisellä lyhyemmällä työmatkalla pyörän mukana tulleet paksummat CC-renkaat ovat kuitenkin käytännössä paremmat, sillä joudun hidastelemaan matkalla sekä ajamaan liikenteen seassa, niin paremmasta rullaavuudesta ei ole hirveästi hyötyä. Hiekalla ajettaessa näin on myös parempi tuntuma.

Lukkopolkimia ja pyöräilykenkiä suosittelen vahvasti.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse en ole oikein ikinä ymmärtänyt miksi kuntoiluun tarkoitetut välineet (polkupyörä, hiihtovehkeet jne.) pitää aina olla ihan viimeisen päälle ja sellaiset että ne helpottavat mahdollisimman paljon sitä itse suoritusta.

Minun järjen mukaan kun huonommilla vehkeillä saman suorituksen tekeminen kasvattaa kuntoa enemmän.

Kilpaurheilu toki erikseen. Silloin välineistä revitään tottakai kaikki mahdollinen irti ettei anneta tasoitusta vastustajalle.

Mitä tulee polkupyöräilyyn. Ei ole Helkama Oivan voittanutta toistaiseksi. Paksuilla renkailla varustettuna pystyy ajamaan missä tahansa, ajoasento on mukavan pappamainen eikä pyörässä ole vaihteettomana ja jalkajarrullisena turhan paljoa hajoavia osia. Vajaan 8 kilometrin työmatka sujuu kesät talvet parin kymmenen minuutin pintaan. Huolloksi riittää kun pumppaa renkaisiin ilmaa tarvittaessa ja jos oikein innostuu (ehkä kerran vuoteen), rasvaa kettingin ja suihkauttaa samalla vähän laakereihin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Itse en ole oikein ikinä ymmärtänyt miksi kuntoiluun tarkoitetut välineet (polkupyörä, hiihtovehkeet jne.) pitää aina olla ihan viimeisen päälle ja sellaiset että ne helpottavat mahdollisimman paljon sitä itse suoritusta.

Minun järjen mukaan kun huonommilla vehkeillä saman suorituksen tekeminen kasvattaa kuntoa enemmän.

Kun on paljon pyörän päällä niin se ajamisen helppouden ja ajomukavuuden merkitys kasvaa, kun pyörä on helppo (toimintavarma) ja mukava (mitoitus ja käyttö) ajaa niin silloin sen pyörän selkään on kiva hypätä ja pidempikin matka taittuu ilolla. Toki jos pelkkä kuntoilu on mielessä niin kyllähän sitä voi treenata melkein millaisella vehkeellä tahansa. Väitän kuitenkin että kun ajotunteja ja -kilometrejä alkaa kertymään enenevässä määrin niin silloin sen pyörän millä ajat merkitys korostuu ja hyvällä pyörällä ajaminen innostaa ajamaan entistä enemmän. Tämä siltikin vaikkei tavoitteena olisikaan kuin oma kunnon nostaminen ilman kilpailullisia tavoitteita. Sitä pyörää kun voi silloin käyttää pidemmillekin matkoille vaihtoehtoisena kulkuneuvona, oma kunto kun rajaa sitten etäisyyden jolle tuo on mielekäs vaihtoehto.
 

Lelu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Jos haluaa ihan yksinkertaisen, suheteellisen kevyen menopelin, niin kannattaa kurkata http://www.mangobikes.co.uk/

Itselle tilasin yksivaihteisen menopelin ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen hankintaan. Pyöristä en juurikaan paljoa tiedä ja laatutietoisimmille tällainen konsepti voikin olla pelästys.

Mittaappa minkä kokoinen rengas mahtuu pyörään eteen ja taakse, olen tässä zuumaillu halpaa peruspyörää kaupunkikäyttöön ja Mango on ollut spekulaatioissa mukana. Pyörään pitäis mahtua jonkinlainen nappularengas 30-34mm leveä talveksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en ole oikein ikinä ymmärtänyt miksi kuntoiluun tarkoitetut välineet (polkupyörä, hiihtovehkeet jne.) pitää aina olla ihan viimeisen päälle ja sellaiset että ne helpottavat mahdollisimman paljon sitä itse suoritusta.

Minun järjen mukaan kun huonommilla vehkeillä saman suorituksen tekeminen kasvattaa kuntoa enemmän.

Ei tarkoitus ole helpottaa suoritusta, vaan tehdä siitä miellyttävämpää. Ei se pitkässä juoksussa motivoi jos paskoilla vehkeillä veren maku suussa ja hampaat irvessä puskee menemään, kun taas hyvillä välineillä touhusta voi jopa nauttia. Ja hyvillä välineillä pystyy sitten usein nostamaan vähän tehoja ja saa harjoittelusta enemmän irti.

Ja huonommilla vehkeillä ei välttämättä kasvateta kuntoa enemmän vaan ennemminkin hankitaan vammoja. Esim. joillakin paskoilla juoksukengillä saat vaan koko ajan jotain rasitusvammoja ja sitten joudut vähän väliä pitämään viikkojen taukoja joiden aikana ei kyllä kunto kasva.

Esimerkkitapaus pyöräilyn suhteen: Itselläni oli joskus joku halpismaastopyörä jolla yritin kuntoilla, mutta eihän siitä touhusta saanut mitään muuta kuin vitutuksen kun joka toisessa nousussa räpsähteli pudota ketjut, ja vaihteita piti säätää jokaisen lenkin jälkeen kun vaihteet ei meinanneet pysyä päällä, kun ei nuo halpisosat oikeasti kestä kovaa käyttöä ja noissa halpisvaihtajat eivät vaan pysy säädöissä kuin muutaman kymmenen kilometriä. Se vei motivaation koko touhusta ihan täydellisesti kun koko ajan sai taistella pyörän kanssa. Mutta sitten kun osti kunnollisen pyörän niin siitähän aukesi ihan uusi maailma, ja huomasi että tästä touhustahan voi myös nauttia kun voi keskittyä ihan siihen polkemiseen eikä tarvitse koko ajan taistella huonosti toimivan pyörän kanssa.

Minulla onkin tämän takia periaate että jos alan harrastamaan jotain niin hankin heti kunnon välineet. En välttämättä parasta/kalleinta mutta en myöskään mitään hinnat alkaen halpiksia. Sen verran hyvät ne välineet pitää olla että tietää että pystyy keskittymään täysin siihen itse suoritukseen ilman tappelua välineiden kanssa, ja sen verran hyvät että tietää ettei ainakaan välineet aiheuta mitään terveysongelmia.


EDIT: Sanotaan vielä sen verran pyöräilystä että jos kuntoilumielessä ajattelee pyöräilyä niin jollakin yksivaihteisella hampaat irvessä puskeminen ei ole kuntoilumielessä paras vaihtoehto vaikka näin usein kuulee väitettävän. Siinä nimittäin vaan saa nopeasti jalat hapoille ja ei yleensä jaksa vetää niin pitkiä lenkkejä kuin kunnon pyörällä. Tehokkainta harjoittelu on silloin kun pystyy pitämään kierrosnopeuden koko ajan riittävän korkeana, ja mielellään tasaisena. Silloin on hyötyä ensinnäkin siitä mitä enemmän vaihteita pyörässä on, ja vaihteiden ja voimansiirron toimivuudella yleensäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Gonzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko kellään kokemusta Bianchi Camaleonte 3 sporttipyörästä?

Vuoden 2013 malli irtoaa reilusti alle tonnilla. Tähän asti on tullut ajettua maastopyörällä, mutta nyt ajattelin siirtyä hieman kapeampi renkaisiseen (32 mm) vaihtoehtoon. Sen verran tulee hiekalla ajettua, että maantiepyörä ei ole ajankohtainen. Cyclocrossia olen hieman myös miettinyt, mutta tällä hetkellä olen kuitenkin päätymässä tuohon Bianchiin.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Itselle tuli hankittua 3 vuotta vanha priimakuntoinen ja huollettu Cuben Ams pro 100 käytettynä hintaan 800€. Hiukan arvelutti ostaa käytettyä pyörää, mutta ei voi olla näin jälkeenpäin kuin tyytyväinen ostokseen. Onhan tuo nyt aivan eri tasoa verrattuna saman hintaluokan uusiin pyöriin varsinkin maastoajossa. Fillaritorista tuo tuli hommattua ja siellä myytävät pyörät ovat yleensä ottaen todella hyvä kuntoisia suoraan harrastajien alta.
 

lihaani

Jäsen
Ei tarkoitus ole helpottaa suoritusta, vaan tehdä siitä miellyttävämpää .

Allekirjoitan täysin viestisi.

Olen ihmetellyt, miksi rungoltaan ja geometrialtaan täysipainoisiin kuntoilupyöriin saada sähköavusteisuutta meille hieman iäkkäimmille pyöräilijöille!

Eli pyörä voisi tottakai painaa sen moottorin ja akun verran enemmän, mutta lenkillä kaikkein pahimmat ylämäet voisi polkea kohtuullisen kovalla sykkeellä, eikä tarvitsisi sotkea veren maku suussa.

Jos tällaisia ratkaisuja on, niin otan mielelläni vinkkejä vastaan!
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Onko kellään kokemusta Bianchi Camaleonte 3 sporttipyörästä?

Pyörästä ei ole kokemusta mutta osista voin sanoa että tuo käytetty Deore on Shimanon halvin harrastajatason sarja maastopyöriin ja kun käytössä on siis Deoren T-versio niin kyseessä on hybrideihin ja retkipyöriin tarkoitettu sarja. Shimanon sarjat (maastopyöriin) menee siis halvimmasta kalleimpaan Deore - Zee - SLX - Deore XT - Saint - XTR (Fillarilehdessä luntattuna). Jarrut näkyy olevan hydrauliset joten ne on hieman pehmeämmät kuin mekaaniset mutta jarruina ajavat asiansa, hydrauliset jarrut likaantuvat hieman helpommin kuin mekaaniset johtuen öljyvuodon mahdollisuudesta. Eiköhän tuo ihan hyvä harrastajan pyörä ole.
 

Gonzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eiköhän tuo ihan hyvä harrastajan pyörä ole.

Kiitos asiantuntevista kommenteista.

Tutkin hieman tuota vaihtaja-asiaa, ja nuo Deoren vaihtajat näyttää olevan parasta, mitä näihin alle tonnin pyöriin on saatavilla. Esimerkiksi Camaleonte 2 mallissa on Shimanon Alivio/Altus vaihtajat, jotka ovat sitten taas astetta heikompia.

Mutta eiköhän tuo malli aja minun käytössä asiansa ainakin alkuun. Mikäli innostusta löytyy kunnolla pyörälenkkeilyyn, niin eiköhän se maantiepyöräilyn tule jossain vaiheessa hommattua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiitos asiantuntevista kommenteista.

Tutkin hieman tuota vaihtaja-asiaa, ja nuo Deoren vaihtajat näyttää olevan parasta, mitä näihin alle tonnin pyöriin on saatavilla. Esimerkiksi Camaleonte 2 mallissa on Shimanon Alivio/Altus vaihtajat, jotka ovat sitten taas astetta heikompia.

Mutta eiköhän tuo malli aja minun käytössä asiansa ainakin alkuun. Mikäli innostusta löytyy kunnolla pyörälenkkeilyyn, niin eiköhän se maantiepyöräilyn tule jossain vaiheessa hommattua.

Kyllä Deorella paljonkin ajava harrastaja jo pärjää ihan hyvin. Omassa käytössä (ehkä n. 30% maastoa, 30% maantietä, 40% työmatkapyöräilyä ym. yleissuhausta) on kyllä kestäneet hyvin eikä ole tarvinnut olla hirveästi säätelemässä, kilometreistä ei ole nyt mitään varmaa lukemaa mutta jokunen tuhat kilometriä tuolla on tullut jo suhailtua niin kesä- kuin talvikeleissäkin. Hyvin pelittää.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kevään ensimmäiset pyöräilylenkit tuli tämän viikonlopun aikana fillaroitua, perjantaina 46km ja tänään 43km. Viime kesänä kävin pyörätukusta tuollaisen Insera Reflex hybridin, joka tuntui silloin riittävän ihan mainiosti. Eikä siinä mitään, alkuinnostuksen puuskassa tuli viime keväänä joku reilu 700 km poljettuakin, tosin elokuussa tuo into jo vähän hiipui, ja sen, sekä muutaman muun syyn takia jäi sitten pyöräilykausi kesken.

No nyt on sitten tosiaan kaksi lenkkiä menty ja mukavaahan tuo on, vaikka kelit eivät vielä ole ihan optimaaliset. Samalla tosin alkoi kytemään ajatus siitä, että voisi se maisema vaihtua hieman nopeammin, eli maantiepyörää tässä on alettu harkitsemaan. Sen lisäksi että hieman kovemmat nopeudet kiinnostaisivat, niin olishan se mukavaa vaihdella ajoasentoa ettei paikat puutuis.

Polkupyörätukussa näköjään tonnilla tai hieman alle saisi KTM:n maantiepyöriä, näillä jo varmaan kelpaisi rullailla ihan mukavasti? Vai miten olis tuo cyclocrossari? Minkälaista sillä on rullata ihan maantiellä? Täällä kun lähiseudun maantiet ovat paikottain niin roudan ja liikenteen kurmuuttamia, että maantiepyörällä saisi jo katsella tarkemmin, missä ajaa (en tiedä kun ei kokemusta näistä pyöristä ole)?

Ja jos tuon maantiepyörän nyt innostuu ostamaan, niin olen miettinyt että vaihtaisi tähän nykyiseen hybridiin jonkin sortin maastorenkaat, niin voisi sillä käydä vaihtelun vuoksi sorateillä ja metsäautoteillä vaikka kesämökiltä käsin. Tietysti tähän olisi varmaan maastopyörä se paras vaihtoehto, mutta luulisin hybridin riittävän, jos siihen vaan saa tarkoitukseen paremmin sopivat renkaat alle.

Mukava harrastus tämä pyöräily kyllä on, ei ole vielä aiheuttanut sellaista tuskaa, mitä esim. juokseminen mulle turhan usein on. Viime kesä niin sanotusti avasi silmät tuon hybridin myötä, kun sitä ennenkin tuli jollain vanhalla, huoltamattomalla cityruoskalla poljettua, ja se oli muka mukavaa. Nyt tosin kaivataan taas uutta.. no, vaihtelu virkistää.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Polkupyörätukussa näköjään tonnilla tai hieman alle saisi KTM:n maantiepyöriä, näillä jo varmaan kelpaisi rullailla ihan mukavasti? Vai miten olis tuo cyclocrossari? Minkälaista sillä on rullata ihan maantiellä?
Renkaistahan se rullailu aika pitkälti riippuu. Cyclocrossariin saa vaihdettua maantierenkaat, jos kaipaa parempaa rullaavuutta. Maantiepyöriin taasen ei taida yleensä saada vaihdettua leveämpiä cyclocrossi-renkaita? Cyclocrossari maantierenkailla on mahdollisesti kilon painavampi kuin "oikea" maantiepyörä, mikä nyt ei hirveästi merkkaa. Itselläni on CC ja olen tyytyväinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Polkupyörätukussa näköjään tonnilla tai hieman alle saisi KTM:n maantiepyöriä, näillä jo varmaan kelpaisi rullailla ihan mukavasti? Vai miten olis tuo cyclocrossari?

En tiedä noista maantiepyöristä, mutta ainakin maastopyöräpuolella nuo KTM:n pyörät on vähän ylihinnoiteltuja. Tai siis hinnat on suurin piirtein kilpailijoiden vastaavien pyörien tasolla mutta osat ihan järjestään astetta heikommista osista kasattuja kuin monien kilpailijoiden samanhintaisissa. Parissa pyörätestissä noita KTM:n maastureiden runkoja on kyllä kehuttu mutta samalla haukuttu heikkolaatuisia osia. Että kannattaa katsella kilpailijoiden pyöriä myös, että minkätasoisia osasarjoja niissä on kiinni, ja vertailla niitä tuohon KTM:ään.
 

Aatos

Jäsen
Renkaistahan se rullailu aika pitkälti riippuu. Cyclocrossariin saa vaihdettua maantierenkaat, jos kaipaa parempaa rullaavuutta. Maantiepyöriin taasen ei taida yleensä saada vaihdettua leveämpiä cyclocrossi-renkaita? Cyclocrossari maantierenkailla on mahdollisesti kilon painavampi kuin "oikea" maantiepyörä, mikä nyt ei hirveästi merkkaa. Itselläni on CC ja olen tyytyväinen.

Itse tilailen renkaat netistä. Lähinnä Rosebikesta. Tulevat 5 päivässä kotiovelle. Kätevää.

Nyt alla Continental 4season -renkaat. Suomessa hinta 45-50 euroa kpl.

Tuolta tilattuna maksoin n. 70€ 2 kpl. Suosittelen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tilailen renkaat netistä. Lähinnä Rosebikesta. Tulevat 5 päivässä kotiovelle. Kätevää.

Nyt alla Continental 4season -renkaat. Suomessa hinta 45-50 euroa kpl.

Tuolta tilattuna maksoin n. 70€ 2 kpl. Suosittelen.
Hyviä säästöjä kyllä kun tilaa ulkomailta. Itse olen käyttänyt Chainreactioncyclingia.
 

Aatos

Jäsen
Hyviä säästöjä kyllä kun tilaa ulkomailta. Itse olen käyttänyt Chainreactioncyclingia.

Onkos kokemusta Continental Grand Prix 4000S -renkaista. Ajattelin kaventaa vielä rengasta. Nyt 28 mm, siitä vielä 25 mm:liin. Eli nyt alla 4season- renkaat.

Tiedä sitten kuinka paljon hyötyä tuosta on..

Pirkan pyöräily lähestyy joten sinne jos hankkisi. Viime vuonna tuli ensimmäistä kertaa poljettua klassikko lenkki(134km).

Jouduin vaihtamaan varapyörään toisen oikutellessa. Kaverille tokaisin puolessa välissä että kun olisi edes kunnon renkaat. 2 min tästä, 70:n ukko pyyhälsi ohi vanhalla maastopyörällä.

Totesin että taitaa tämäkin laji olla miehestä kiinni..
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Renkaistahan se rullailu aika pitkälti riippuu. Cyclocrossariin saa vaihdettua maantierenkaat, jos kaipaa parempaa rullaavuutta. Maantiepyöriin taasen ei taida yleensä saada vaihdettua leveämpiä cyclocrossi-renkaita? Cyclocrossari maantierenkailla on mahdollisesti kilon painavampi kuin "oikea" maantiepyörä, mikä nyt ei hirveästi merkkaa. Itselläni on CC ja olen tyytyväinen.

Tämä se suurin ero on, toinen on että cyclocrossareissa näkee enemmän levyjarruja, saa niitä toki myös maantiepyöriin. Painon osalta sanoisin että maantiepyörän ja CC:n kanssa puhutaan ennemmin parista kilosta+ kuin kilon erosta mutta sillä nyt tuskin on harrastajalle suurta merkitystä. Sitten kun aletaan hifistelemään niin alkaa kiloilla ja grammoilla olemaan isompi merkitys. Rullaavuutta CC:lle saadaan tosiaan lisää maantiekumeilla. Tosin jos on varma että ajaa lähinnä vain maantiellä ja asvaltilla niin silloin maantie- tai TT-pyörä on varmasti hyvä valinta. CC antaa enemmän liikkumavaraa pinnalle jolla ajetaan mutta jos ei ole tarvetta tai aikomusta ajaa kuin maantiellä niin miksei valintaa kannattaisi silloin kohdistaa ihan maantiefillariin tai mainitsemaani triatloneista tuttuun TT-pyörään (Time Trial).

Ulkomaisista liikkeistä CRC (chainreactioncycles), Rosebikes ja Bikester on ainakin omalla kohdalla olleet positiivisia kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Maastopyörä olisi hankinnassa.

Osaako joku suositella jotain perushyvää merkkiä, hintahaitariksi olen alustavasti miettinyt 300-600€. Katselin Bikesterin sivustolta noita eri vaihtoehtoja, onko esim. Serious merkkinä millainen? Luulen, että tulen ajamaan vaihtelevasti sekä maantie- että maastolenkkiä, ja olenkin miettinyt että ainakin etujousitus saisi pyörästä löytyä.

Edellisestä pyörän hankinnasta on vierähtänyt melko pitkä tovi, joten mitä maastopyörää hankittaessa kannattaisi ensisijaisesti ottaa huomioon? Runko saisi näemmä noiden laskureiden mukaan olla minun kokoiselleni ihmiselle 46-48 cm.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Maastopyörä olisi hankinnassa.

Kannattaa tuolla hintahaarukalla katsoa myös käytettyjä pyöriä, saa meinaan paljon laadukkaampia kuin mitä saisit samalla hinnalla uutena. Mutta jos uutena haluat välttämättä ostaa, niin pyörä ei tule olemaan mikään kovin kaksinen ainakaan osien laadun suhteen.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kannattaa tuolla hintahaarukalla katsoa myös käytettyjä pyöriä, saa meinaan paljon laadukkaampia kuin mitä saisit samalla hinnalla uutena. Mutta jos uutena haluat välttämättä ostaa, niin pyörä ei tule olemaan mikään kovin kaksinen ainakaan osien laadun suhteen.

Siis että 600€ maastopyörä ei ole niin laadukas että se kannattaisi ostaa? No jopa on kallista leikkiä. Kyllä minä kuitenkin sen uutena ajattelin hommata, pitää nyt sitten varmaan tarkistaa olisko budjettia varaa nostaa jos tuon hintahaitarin vehkeillä ei tee mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä 500-600 eurollakin ihan asiallisen 26" maasturin voi saada harrastajakäyttöön, kun vaan jaksaa kahlata läpi noita liikkeiden sivuja ja tehdä vertailuja. Minä sanoisin että älä kiinnitä huomiota pyörän merkkiin vaan siihen mitä osia se sisältää. Noilla ns. "hyvillä merkeilläkin" on noita halpisosista kasattuja ALE-malleja kun taas noista aika tuntemattomista merkeistä saattaa löytyä ihan selkeästi parempia kokonaisuuksia. Ei sillä merkillä loppujen lopuksi ole niin isoa merkitystä kun osasarjat tulee hyvin pitkälti samoilta valmistajilta. Mutta nuo kolmen sadan pyörät unohda ihan suoraan jos meinaat yhtään enemmän maastossa tai pidempää lenkkiä ajella.

Katsele erityisesti noita vaihdeosia ja unohda kaikki missä on joku Altus/Acera. Alivio vielä menettelee mutta en oikein suosittele sitäkään, tuohon budjettiin pitäisi kyllä löytyä sellaisiakin jo missä on Deoren vaihtajat ja tuo Deore on jo sellainen mitä voi ihan suositella harrastajalle. Googleta vaikka hakusanoilla "Shimano ranking" niin sieltä löytyy paljon infoa noista osasarjoista. Myös pyörän painoon kannattaa kiinnittää huomiota. Kevyempi on aina parempi ja pienilläkin painoeroilla on merkitystä. Jarruissa mieluiten hydrauliset levyjarrut.

Etujousitushan noissa taitaa nykyisin olla kaikissa, mutta minä en pitäisi sitä tuon hintaluokan pyörässä välttämättömyytenä. Noissa halvemmissa maastureissa on nimittäin hyvin monesti todella heikkolaatuisia joustohaarukoita joista ei ole oikein mitään iloa, ja tuo haarukka kuitenkin lisää aika paljon pyörän painoa. Minä melkein pidän parempana vaihtoehtona jäykkää keulaa kuin huonolaatuista joustuhaarukkaa. Mutta noitahan saa kyllä sitten päiviteltyä parempaan jos/kun huomaa onko sille tarvetta.

EDIT: Minä olen noita Focuksen pyöriä ennenkin täällä mainostanut, ja itsekin sellaisella ajan, niin kun näytät Kuopiossa asustelevan niin käypä vilkaisemassa mitä Leosportilla on tarjolla. Tuolta löytyy monesti jotain Focuksen ylivuotisia malleja aika hyvään hintaan, ja on muutenkin hyvää ja osaavaa palvelua tuolla liikkeessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös