Mainos

Polkupyörää hankkimassa

  • 143 507
  • 368

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kompataan Brent Sapergiaa. Jos tarkoituksena on hankkia pyörä työmatka-ajoon, cyclocrossari kannattaa ehdottomasti hankkia juuri siitä syystä, että cyclocrossiin saat vaihdettua sliksit renkaat, mutta maantiepyörään sopii yleensä vain sliksit. Muuten periaatteessa cyclocrossi on hyvin maantiepyörän kaltainen, jolla kehtaa ajella pidempää kuntoilulenkkiäkin tarvittaessa.

Mutta sen verran pitää myös ohjeistaa, että osta kerralla kunnon pyörä. Pyörissä kun se vain vähän menee siten, että kalliimmalla saat yleensä paremman pyörän - ellet osta käytettyä, mikä ei sekään ole huono vaihtoehto (esim. fillaritorista - googlaa - löytyy paljonkin hyviä käytettyjä pyöriä varsin kohtuulliseen hintaan). Paskalla pyörällä ajaminen vain alkaa pidemmän päälle vituttaa.

Sitäkin tärkeämpää on silti löytää oikean kokoinen pyörä, sillä hyväkin pyörä voi olla aivan perseestä, varsinkin jos runko on liian iso (eikä sillä liian pienelläkään kiva ole ajella). Jos jaksat tsekkailla vähän nettiä, niin kannattaa etsiä etukäteen joitakin mittareita, joilla voit suuntaa-antavasti mittailla, minkä kokoinen pyörä olisi juuri sinulle sopiva. Tärkeimpänä mittana pidetään kai inseamia, joka tarkoittaa 'palleista lattiaan'-pituutta, mutta jos haluat olla enemmän pro, kannattaa niitä muitakin mittauksia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uutta fillaria olen kanssa miettinyt, edellinen maastopyörä vaatisi jo niin mittavia kunnostustöitä mm. molempien jarrujen ollessa täysin pois pelistä, lisäksi on polkimet ja rattaat lonksunut jo jonkin aikaa ja vielä fillari viettänyt nyt pari talvea ulkona takapihan hangessa, eli ei muuta kuin uutta ostoon.

Lisäksi alkanut hiljalleen tympiä jokakesäinen rullaaminen tai paremminkin rullaamattomuus noilla maastoläskeillä, ja nyt voisi vähän enemmän hybridipyörän ominaisuuksia hakea. Hiekalla ja soralla pitää edelleen pystyä ajelemaan, mutta ehkä nuorempien päivien pahimmat rytkytykset ja maastolenkit on nyt ajeltu ja keskitytään enemmän kestopäällysteisiin ja perinteisiin hiekkateihin.

Esim. Nishikiltä olen katsellut tällaista Hybrid Comp SLD -mallia, hinta siellä 700 € nurkilla ja tuollaista voisi hyvinkin harkita kun ilmeisesti saa takatelineenkin viritettyä tarvittaessa paikalleen.

Lienee ihan hyvä perusfillari, vai onko jollain eriäviä mielipiteitä?
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Sitäkin tärkeämpää on silti löytää oikean kokoinen pyörä, sillä hyväkin pyörä voi olla aivan perseestä, varsinkin jos runko on liian iso (eikä sillä liian pienelläkään kiva ole ajella). Jos jaksat tsekkailla vähän nettiä, niin kannattaa etsiä etukäteen joitakin mittareita, joilla voit suuntaa-antavasti mittailla, minkä kokoinen pyörä olisi juuri sinulle sopiva. Tärkeimpänä mittana pidetään kai inseamia, joka tarkoittaa 'palleista lattiaan'-pituutta, mutta jos haluat olla enemmän pro, kannattaa niitä muitakin mittauksia tehdä.

Tämä on ensiarvoisen tärkeää. Kannattaa myös pitää mielessä että tietyn kokoinen runkokoko ei välttämättä ole täysin identtinen erimerkkisillä pyörillä. Geometria vaikuttaa noihin jonkin verran. Eli sokkona ei kannata tori.fi:stä pyörää ostaa jos myyjä sanoo "Olen itse 175cm, käy +-10cm kuskeille" Ja siis samankokoisella kuskilla saattaa olla tuo "palleista lattiaan" -väli hyvinkin erilainen.

Vanha kikka toimii näissäkin yllättävän hyvin ilman mittauksia, menet seisomaan tangon väliin, jalat yltää maahan eikä kellien väliin jää paljon löysiä :)

Tässä vielä joku mittataulukko jolla pääsee alkuun
Kokotaulukko - Bikeshop.fi
Muutenkin nuo fillaritorit yms. ovat alan harrastajien paikkoja joten suosi niitä jos käytettyjä etsit.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Olen ihan noviisi mitä tulee polkupyörän hankkimiseen ja nykyisten pyörien ominaisuuksiin. Emäntä on ollut aiemmin innokas töihin pyöräilijä ja jo lapsesta asti polkenut pitkiä matkoja kouluun ym. Nyt haluaisi tehdä työmatkat pyörällä, 11km per suunta. Budjetti tähän hankkeeseen on suhteellisen pieni kun ei tiedä sitten miten intoutuu.

Olen katsellut näitä markettien ja muutaman nettikaupan pyöriä luokkaa 300e-400e, 3/7 vaihteisena jalkajarrulla. On Insera Evolutionia, Madisonia, Jupiteria, Helkamaa ym. Emäntä on 162 cm pitkä. Onko mitään kokemuksia näistä huokeammista naisten munamankeleista jakaa, josko sieltä löytyisi jonkinlainen "parempi" ostos joukosta? Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Tämä on ensiarvoisen tärkeää. Kannattaa myös pitää mielessä että tietyn kokoinen runkokoko ei välttämättä ole täysin identtinen erimerkkisillä pyörillä. Geometria vaikuttaa noihin jonkin verran. Eli sokkona ei kannata tori.fi:stä pyörää ostaa jos myyjä sanoo "Olen itse 175cm, käy +-10cm kuskeille" Ja siis samankokoisella kuskilla saattaa olla tuo "palleista lattiaan" -väli hyvinkin erilainen.

Vanha kikka toimii näissäkin yllättävän hyvin ilman mittauksia, menet seisomaan tangon väliin, jalat yltää maahan eikä kellien väliin jää paljon löysiä :)

Tässä vielä joku mittataulukko jolla pääsee alkuun
Kokotaulukko - Bikeshop.fi
Muutenkin nuo fillaritorit yms. ovat alan harrastajien paikkoja joten suosi niitä jos käytettyjä etsit.

Tuo bikeshopin taulukko on hyvä ja sillä saa takuuvarmasti parempia tuloksia kuin perstuntumalla miettiessä. Mutta jos meinaa panostaa ihan tosissaan pyörään niin suosittelisin esimerkiksi seuraavaa laskuria Fit Calculator - Competitive Cyclist
linkki competitive cyclistin mittalaskuriin. Tuohon saa aikaa kulumaan urakalla ja oikeastaan ainut lisähyöty tuohon bikeshopin taulukkoon on pyörän itselle oikean pituuden löytäminen.

e: ja kannattaa huomioida että jos laskee maantiepyörän kokoja niin ne on ilmeisesti katsottu sitä silmälläpitäen että ajoasento on sama kuin millä polkevat suurimman osan pyöräkisoista eli kädet jarrukahvojen päällä.
 

Aatos

Jäsen
O
Olen katsellut näitä markettien ja muutaman nettikaupan pyöriä luokkaa 300e-400e, 3/7 vaihteisena jalkajarrulla. On Insera Evolutionia, Madisonia, Jupiteria, Helkamaa ym. Emäntä on 162 cm pitkä. Onko mitään kokemuksia näistä huokeammista naisten munamankeleista jakaa, josko sieltä löytyisi jonkinlainen "parempi" ostos joukosta? Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Itse ostaisin tuolla hinnalla vähän käytetyn pyörän. Esimerkkinä: Hyväkuntoinen Scott Atacama Sport naisten hybridipyörä - avoin - 280.00 - Polkupyörät - Muut - Ajoneuvot - Huuto.net



Tuossa tosin ei ole jalkajarrua mutta noihin jarruihin tottuu kyllä nopeasti.


Toinen esimerkki: http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Crescent_mist_43cm_7v_6079770.htm?ca=11&w=3

Uutena saa toki ihan kelpo pyöriä. Esimerkkinä seuraava: Crescent Bjork F28/7 -11

Takuu toki uusissa on etu.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Olen ihan noviisi mitä tulee polkupyörän hankkimiseen ja nykyisten pyörien ominaisuuksiin. Emäntä on ollut aiemmin innokas töihin pyöräilijä ja jo lapsesta asti polkenut pitkiä matkoja kouluun ym. Nyt haluaisi tehdä työmatkat pyörällä, 11km per suunta. Budjetti tähän hankkeeseen on suhteellisen pieni kun ei tiedä sitten miten intoutuu.

Olen katsellut näitä markettien ja muutaman nettikaupan pyöriä luokkaa 300e-400e, 3/7 vaihteisena jalkajarrulla. On Insera Evolutionia, Madisonia, Jupiteria, Helkamaa ym. Emäntä on 162 cm pitkä. Onko mitään kokemuksia näistä huokeammista naisten munamankeleista jakaa, josko sieltä löytyisi jonkinlainen "parempi" ostos joukosta? Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Mulla oli vaimolla ennen tällainen napavaihteinen jalkajarrullinen Tunturi muistaakseni merkiltään. En ole tästä merkistä ihan sataprosenttinen. Pointti kuitenkin se, että se napavaihteinen oli helvetin raskas polkea ja ne 7 vaihdettakaan eivät juuri riittäneet vähänkään vaihtelevassa maastossa. Unohtakaa siis napavaihteiset suosiolla.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Olen katsellut näitä markettien ja muutaman nettikaupan pyöriä luokkaa 300e-400e, 3/7 vaihteisena jalkajarrulla. On Insera Evolutionia, Madisonia, Jupiteria, Helkamaa ym. Emäntä on 162 cm pitkä. Onko mitään kokemuksia näistä huokeammista naisten munamankeleista jakaa, josko sieltä löytyisi jonkinlainen "parempi" ostos joukosta? Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan.

Jos noilla lähtötiedoilla lähdetään niin itse katselisin jotain vanhoja käytettyjä vehkeitä. Noilla huokeammilla fillareilla on tapana tappaa into koko touhusta "ominaisuuksillaan". Napavaihteet jalkajarrulla taitaa kuitenkin olla fiksuin vaihtoehto jos oletetaan että parempaa puoliskoasi ei kiinnosta viettää aina välillä iltojaan vaihtajia ja jarrupaloja säätäen.

e: itse poljen yhdellä vaihteella hyvinkin vaihtelevassa maastossa, epäilen polkemisen raskauden syyksi jotain muuta kuin itse napavaihteistoa.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Jos noilla lähtötiedoilla lähdetään niin itse katselisin jotain vanhoja käytettyjä vehkeitä. Noilla huokeammilla fillareilla on tapana tappaa into koko touhusta "ominaisuuksillaan". Napavaihteet jalkajarrulla taitaa kuitenkin olla fiksuin vaihtoehto jos oletetaan että parempaa puoliskoasi ei kiinnosta viettää aina välillä iltojaan vaihtajia ja jarrupaloja säätäen.

e: itse poljen yhdellä vaihteella hyvinkin vaihtelevassa maastossa, epäilen polkemisen raskauden syyksi jotain muuta kuin itse napavaihteistoa.

Niin, voi ollakin. Se on mulla ainoa kokemus napavaihteistosta ja johtopäätös ehkä turhan äkkinäinen. En mä kyllä niitä jalkajarrujakaan osannut käyttää kun olen tottunut rullamaan molempiin suuntiin esim. tasapainoillessa.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Kiitoksia häiskät jeesistä!

Täältä Porin suunnalta olisi mukava se pyörä löytää, niin pääsisi testaamaan. Yritän zoomailla noita käytettyjä hiukan mitä alueella on. Uudessa on tietenkin uuden hinta. Tuossa lähellä on pyöräliike jossa ainakin cresenttiä ja helkamaa löytyy.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Viimeksi muokattu:

Aatos

Jäsen
Ni hitto! :D Mitenkä noiden tuumien kanssa menee? Pitäisikö se olla 28 vai riittääkö 26. Pitää tsekata mitä muuta tuossa kaupassa on, muttei ainakann putoa korkealta. 3 vaihdetta tosin, mutta hinta kiehtoo.

EDIT: Emäntä oli joskus tällaista katsellut?

solifer-shopper-26-punainen-7v.html

26 tuumainen on varmasti sopiva ja runkon koko 51 cm myös..

Soliferista ei käy ilmi millaisilla komponenteilla, tuskin noilla kahdella pyörällä hirveästi eroa on paitsi vaihteet.
 

timop

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Ainut mikä pisti silmään on se, että pyörän kooksi ilmoitettu 26" mutta renkaiden kooksi 24".

Kasettikeskiö on suht halpa huollattaa olettaen ettei ole tehty ns peliliikkeitä ja valittu jonkun perverssin standardin mukaisia konelaakereita. Kasettikeskiö tarkoittaa että saa tarvittaessa vaihdettua helposti edukkaita kampia joten voimansiirron uusiminen pitäisi olla suht halpaa (pl takanavan mahdollinen huolto) jos kilometrejä kertyy enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mitäs ehdottaisitte, kun minulta hajosi pyörästäni takarenkaan laakerit (poikki koko systeemi), että kannattaisiko korjauttaa pyöräliikkeessä vai ostaa kokonaan uusi pyörä? Lähinnä siis hintaa mietin. Hintaluokkani olisi sellainen 200-300€ ja tykkään avovaihteisista pyöristä, kun ovat paljon kevyempiä polkea. Alumiinirungosta olen myös tykännyt, kun keventää pyörää kummasti. 28 tuumainen on sopiva koko itselleni.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Noniin pyörägurut, antakaa mielipide seuraavasta:

Pyörä1 ja Pyörä2. Hinnassa eroa lopulta ~100e. Kannattaako sijoittaa tuo satanen enemmän jotta saa Plus mallin? Tai tarkemmin, saako tossa oikeasti enemmän "pyörää" satasella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noniin pyörägurut, antakaa mielipide seuraavasta:

Pyörä1 ja Pyörä2. Hinnassa eroa lopulta ~100e. Kannattaako sijoittaa tuo satanen enemmän jotta saa Plus mallin? Tai tarkemmin, saako tossa oikeasti enemmän "pyörää" satasella.

Näyttää saavan levyjarrut. Monet ovat kehuneet ja ihan pro kuskitkin käyttävät cyclo crossereissa.
 

Teddy_H

Jäsen
Suosikkijoukkue
T-73, Pantserfaust
Noniin pyörägurut, antakaa mielipide seuraavasta:

Pyörä1 ja Pyörä2. Hinnassa eroa lopulta ~100e. Kannattaako sijoittaa tuo satanen enemmän jotta saa Plus mallin? Tai tarkemmin, saako tossa oikeasti enemmän "pyörää" satasella.

Jos pyörää on tarkoitus käyttää muulloinkin kuin kauniina kesäpäivinä niin sanoisin että pelkästään levyjarrut ovat tuon satasen arvoiset. Runko taitaa olla identtinen mutta muistelisin että ainakin aiemmissa vuosikerroissa Plussan mukana on tullut vielä vielä pykälän verran laadukkaammat vaihtajat. Ei mitään huippulaatuja plussassakaan, mutta hienoinen parannus kuitenkin. Ei siis faktatietoja tämän vuoden mallista, kun niitä ei tuossa bikeshopin sivulla eritellä eikä just nyt ehdi googlailla.

Mä ostaisin noista tuon Plussan.


EDIT. Onhan tuolla tarkemmat tiedot kun ottaa silmän käteen. Tosiaan pykälän verran laadukkaammat osat tuossa Plussassa takavaihtajan ja vipujen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Noniin pyörägurut, antakaa mielipide seuraavasta:

Pyörä1 ja Pyörä2. Hinnassa eroa lopulta ~100e. Kannattaako sijoittaa tuo satanen enemmän jotta saa Plus mallin? Tai tarkemmin, saako tossa oikeasti enemmän "pyörää" satasella.

Tuossa saa paremmat jarrut satasella. Halvemmassa perinteinen v-jarru, kalliimmassa levyjarrut, jotka ovat sentään hydrauliset. Ei noissa yhtäkkiä katsottuna muuta eroa ole. Henkilökohtaisesti panostaisin noihin levyjarruihin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samaa mieltä kuin edelliset että noiden jarrujen takia jo kannattaa maksaa tuo satanen. Ja onhan tuossa kalliimmassa vähän parempi takavaihtajakin. Ei Aliviokaan ihan huippuhyvä ole mutta parempi joka tapauksessa kuin Altus jota saa olla koko ajan säätämässä. Eli kyllä minä ainakin sijoittaisin tuon satasen ja ottaisin plussan.

EDIT: Noin yleensä ottaen olen kyllä pistänyt merkille että jos on tällaista keskitason pyörää hankkimassa niin kannattaa aina yrittää bongailla tarjouksia edellisvuoden malleista. Aika monesti saa samaan hintaan astetta paremmilla osilla varustetun pyörän, ja ainakin minä mieluummin otan vaikka vähän vanhempia osia jos ne vaan ovat parempilaatuista sarjaa. Välillähän noissa ei ole käytännössä muuta eroa kuin maalaus ja silti hinnassa saattaa olla uusimpaan malliin parinkin sadan ero.

Tuossakin Konassa näköjään 2013 malli on joiltakin osin astetta paremmilla osilla kuin tämä uusin, ei ihme että mainostetaan kuinka tämä uusi on 100 euroa halvempi kuin viimevuotinen malli.
 
Viimeksi muokattu:

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Minkälaista pyörää sitä nyt kannattaisi katsella?

Vaatimukset:

Suhteellisen kevyt


Oma historia polkupyörien kanssa on hiukan surullinen. Itä-Helsingissä asuessa olen huomannut miksi tätä paikkaa pilkataan, kaikki elämäni aikana omistuksessani olleet pyörä on varastettu.

Viimeisimmässä ovat varkaat nähneet vaivaa sillä pyörä oli kahdella lukolla kiinni kellarin tolppaan, ja tämän takia tulevaa pyörää aion kanniskella aina kotiin parvekkeelle asti. Ja jos se tuolta parvekkeelta varastetaan niin uutta en enää osta, se on varma.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Minkälaista pyörää sitä nyt kannattaisi katsella?

Vaatimukset:

Suhteellisen kevyt
Mihin käyttöön, millaiseen maastoon, kuinka usein ajat, haluatko huoltaa paljon vai vähän?

Oma historia polkupyörien kanssa on hiukan surullinen. Itä-Helsingissä asuessa olen huomannut miksi tätä paikkaa pilkataan, kaikki elämäni aikana omistuksessani olleet pyörä on varastettu.

...
Millaisilla lukoilla ovat olleet kiinni? Kryptoniten tai Abuksen järeällä U-lukolla takarengas ja runko kiinni kiinteään tolppaan ja lisäksi vaijerilukolla eturengas kiinni runkoon. Säilytys vähintään pyörävarastossa, mielellään ylhäällä omassa kämpässä, ei ikinä sisäpihan pyörätelineessä (sieltä pyöriä pöllitään eniten). Asemilla ja muilla hiljaisemmilla paikoilla ei missään nimessä tuntia pidempää säilytystä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minkälaista pyörää sitä nyt kannattaisi katsella?

Vaatimukset:

Suhteellisen kevyt

Kuten edellä niin kyselen samaa eli mihin tarkoitukseen ja millaisesta pyöräilystä on kyse? Maastoon vai maantielle, pelkästään asvaltille vai myös soralle, vai oikein metsään? Jos pysytään maantiellä/korkeintaan soralla (maantie- tai cyclocross-pyörissä) niin omasta pyörän hankinnasta on sen verran vähän aikaa että jotain voisi osata vinkatakin, kun tietää vähän speksejä mitä halutaan. Myös hintaluokka mihin haarukkaan pyörän pitäisi osua auttaa täsmentämään vinkkejä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Mihin käyttöön

Kuten edellä niin kyselen samaa eli mihin tarkoitukseen ja millaisesta pyöräilystä on kyse? Maastoon vai maantielle, pelkästään asvaltille vai myös soralle, vai oikein metsään? Jos pysytään maantiellä/korkeintaan soralla (maantie- tai cyclocross-pyörissä) niin omasta pyörän hankinnasta on sen verran vähän aikaa että jotain voisi osata vinkatakin, kun tietää vähän speksejä mitä halutaan.

Ihan maantiellä pysytään, mutta kyllä sillä pyörällä pitäisi jonkun pituisia matkoja matkaamaan sorallakin. Eli siis työmatkat ja kavereita morjenstamaan, siihen tarkoitukseen tätä pyörää olen hankkimassa. Sellainen peruspyörä olisi hakusessa.

Myös hintaluokka mihin haarukkaan pyörän pitäisi osua auttaa täsmentämään vinkkejä.

Raha ei katsos ole ongelma. Tietenkin mitä halvemmalla pääsee sen parempi. Sanotaan nyt vaikka 500 euroa on maksimi, voidaan kyllä nostaa hintakattoa, jos tarve vaatii.

Millaisilla lukoilla ovat olleet kiinni? Kryptoniten tai Abuksen järeällä U-lukolla takarengas ja runko kiinni kiinteään tolppaan ja lisäksi vaijerilukolla eturengas kiinni runkoon. Säilytys vähintään pyörävarastossa, mielellään ylhäällä omassa kämpässä, ei ikinä sisäpihan pyörätelineessä (sieltä pyöriä pöllitään eniten). Asemilla ja muilla hiljaisemmilla paikoilla ei missään nimessä tuntia pidempää säilytystä.

Joo siis kuten kerroin tuossa aiemmin, niin edellinen pyörä oli pyöräkellarissa yhdellä vaijerilukolla ja yhdellä U-lukolla kiinni, mutta niin vain pyörä oli omin avuin varastosta kävellyt. Olin vielä itse kunnostanut tämän pyörän, joten siinä mielessä hiukkasen harmitti, samoin harmitti myös se, että rivissä oli saatanasti hienompia pyöriä kuin se minun, mutta niin vain ainoastaan minun pyöräni oli poistunut keskuudestamme.

Eli tästä lähin en jätä pyörääni minnekkään turvattomaan paikkaan, en edes pyöräkellariin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuohon hintaluokkaan ei vielä kovin kepoisia pyöriä saa, varsinkin jos hakee jotain city-/yleispyörää. Jos hakee alle 500 euron pyörää ja ykköskriteerinä on keveys niin varmaan joku 26" maastopyörä tai hybridi (jäykällä keulalla) on paras vaihtoehto.

Jos hakee asfalttipainotteiseen ajoon (mutta myös soratielle soveltuvaa) hyvää yleispyörää jota on helppo kannella ja kuljetella niin cyclocrosseri olisi kyllä minusta ihan ykkösvaihtoehto. Mutta niitä nyt ei vielä tuohon hintaluokkaan löydä oikein mistään ainakaan uutena. Leosportilla näyttäisi olevan Focuksen Mares AX3.0 (2012 malli) hintaan 789,- ja tuo lienee melkein halvimmasta päästä cyclocross-pyöriä. Kymmenen kilon painoisena tuota olisi jo ihan näppärä kanniskella portaissa ja nuo Focuksen pyörät ovat kyllä minusta hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia (itsekin olen erittäin tyytyväinen Focuksen omistaja).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös