Polkupyörää hankkimassa

  • 140 909
  • 368

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Rouva tarvitsisi uuden polkupyörän. Käyttö on 99% työmatka-ajoa ympäri vuoden, n. 7km per suunta, asfaltoitua pyörätietä. Eniten toivottu ominaisuus on varmatoimisuus kelillä kuin kelillä. Vaihteita ei tarvitse välttämättä olla kymmeniä. Sähköpyörä ei kuulemma kiinnosta.

Löytyykö keneltäkään suosituksia tai ajatuksia mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mites tuollainen pyörän ensihuolto/keväthuolto? Ammattilainen tietysti ammattimaisesti tekee se, mutta mietin, jos itse tekisin ja säästäisin sen 300 euroa neljältä pyörältä. Ei kai siinä voi pahasti mennä pieleen? Ei varmastikaan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites tuollainen pyörän ensihuolto/keväthuolto? Ammattilainen tietysti ammattimaisesti tekee se, mutta mietin, jos itse tekisin ja säästäisin sen 300 euroa neljältä pyörältä. Ei kai siinä voi pahasti mennä pieleen? Ei varmastikaan.
Eipä se fillarin huolto mitään tähtitiedettä ole ja jos on paikka, jossa tykkää nakerrella (esim. autotalli), niin ihan leppoisaa hommaa. Vanteiden rihtaus oikeastaan on se, johon hermot menee, jos on mennäkseen, mutta siihenkin (kuten mihin tahansa) löytyy hyviä opasvideoita YouTubesta. Eli siitä vaan rohkeasti tekemään itse ja säästämään!
 
Mites tuollainen pyörän ensihuolto/keväthuolto? Ammattilainen tietysti ammattimaisesti tekee se, mutta mietin, jos itse tekisin ja säästäisin sen 300 euroa neljältä pyörältä. Ei kai siinä voi pahasti mennä pieleen? Ei varmastikaan.
Esim. fillari-lehden sivuilla on pdf-muodossa ohjeet keväthuoltoon:
Jos kotoa löytyy tarvittavat työkalut, niin ei ole mikään mahdoton homma. Ja vaikka ei löytyisikään, niin aika pian maksavat itsensä takaisin neljän pyörän huolloissa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Rouva tarvitsisi uuden polkupyörän. Käyttö on 99% työmatka-ajoa ympäri vuoden, n. 7km per suunta, asfaltoitua pyörätietä. Eniten toivottu ominaisuus on varmatoimisuus kelillä kuin kelillä. Vaihteita ei tarvitse välttämättä olla kymmeniä. Sähköpyörä ei kuulemma kiinnosta.

Löytyykö keneltäkään suosituksia tai ajatuksia mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?

Itselläni täysin vastaava työmatka. 15 vuotta poljin tuota matkaa 7-napavaihteisella Tunturilla, joka oli kyllä varmatoiminen myös talvella. Talvipyöräilyn osalta mainittakoon, että pyörä oli lämpimässä sekä kotona että työpaikalla, eli ei koskaan päässyt ihan kunnolla jäätymään.

Nyt olen pari vuotta polkenut samaa matkaa ulkovaihteisella hybridillä. Tämä on kevyempi, nopeampi kiihtymään ja vauhtia saa hieman enemmän halutessaan. Hyvin pieniä vaihteita löytyy, joten mäkiin ei tarvitse hyytyä. Myös talvella toimii moitteetta. Kovalla pakkasella (15-25 asteessa) vaihteet menee matkan aikana melko jäykiksi, mutta toimii kyllä.

Näistä vaihtoehdoista lähtisin edelleen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: U2

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Täältä löytynee Suomen luotettavimmat sotkemisekspertit ja munamankelitietäjät. Tässä kutkuttelisi hankkia maastopyörä. Pihinä miehenä katsonnassa on hintaluokan 0-700 euron hintaiset kulkimet. Saako tuolla hinnalla enää tänä päivänä mitään kelvollista?

Mihinkään kilpakäyttöön tai aktiiviharrastukseen en ole poljettavaani hankimassa. Ihan silloin tällöin mettäpolkuja tarkoitus käydä hurmuuttelemassa. Ranskan ympäriajoihin en ole osallistumassa, mutta kuinka hyvin nuo tämän päivän maastopyörät rullaa asvalttipintaa pitkin?

Tällä hetkellä käytössä jäykkärunkoinen Resentti, joka ei töyssyissä armoa tunne. Ei tuolla käpyjen täyttämille poluille ole oikein asiaa.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Täältä löytynee Suomen luotettavimmat sotkemisekspertit ja munamankelitietäjät. Tässä kutkuttelisi hankkia maastopyörä. Pihinä miehenä katsonnassa on hintaluokan 0-700 euron hintaiset kulkimet. Saako tuolla hinnalla enää tänä päivänä mitään kelvollista?

Mihinkään kilpakäyttöön tai aktiiviharrastukseen en ole poljettavaani hankimassa. Ihan silloin tällöin mettäpolkuja tarkoitus käydä hurmuuttelemassa. Ranskan ympäriajoihin en ole osallistumassa, mutta kuinka hyvin nuo tämän päivän maastopyörät rullaa asvalttipintaa pitkin?

Tietysti Bilteman pyörät mahtuu helpostikin tuohon hintahaitariin, mutta laakerit sun muut osat saattaa olla vähän kakkoslaatua.

700€:llä voi jo jotain laatua saadakin mutta taitaa jo vaatia vähän etsimisen vaivaa.

Rullaavuus riippuu tietty paitsi kuviosta, niin myöskin ilmamäärästä. Omassa leveärenkaisessa sähköpyörässä pidän sitä maksimipainetta eli 2bar. Rullaa kivasti asvaltilla mutta todella epämiellyttävä soralla. Kapeisiin renkaisiin tietty enemmän painetta kuin tuo 2 baaria, mutta maastokäyttöön vähän vähemmän kuin maantielle.

Pihinä miehenä
Pihinämies on yhdyssana.
 

Veijari

Jäsen
Täältä löytynee Suomen luotettavimmat sotkemisekspertit ja munamankelitietäjät. Tässä kutkuttelisi hankkia maastopyörä. Pihinä miehenä katsonnassa on hintaluokan 0-700 euron hintaiset kulkimet. Saako tuolla hinnalla enää tänä päivänä mitään kelvollista?

Mihinkään kilpakäyttöön tai aktiiviharrastukseen en ole poljettavaani hankimassa. Ihan silloin tällöin mettäpolkuja tarkoitus käydä hurmuuttelemassa. Ranskan ympäriajoihin en ole osallistumassa, mutta kuinka hyvin nuo tämän päivän maastopyörät rullaa asvalttipintaa pitkin?

Tällä hetkellä käytössä jäykkärunkoinen Resentti, joka ei töyssyissä armoa tunne. Ei tuolla käpyjen täyttämille poluille ole oikein asiaa.
Ootko katsellut käytettyjen markkinoita? Saattaisi löytyä laadukas käytetty mankeli tuohon hintaluokkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tietysti Bilteman pyörät mahtuu helpostikin tuohon hintahaitariin, mutta laakerit sun muut osat saattaa olla vähän kakkoslaatua.

700€:llä voi jo jotain laatua saadakin mutta taitaa jo vaatia vähän etsimisen vaivaa.

Rullaavuus riippuu tietty paitsi kuviosta, niin myöskin ilmamäärästä. Omassa leveärenkaisessa sähköpyörässä pidän sitä maksimipainetta eli 2bar. Rullaa kivasti asvaltilla mutta todella epämiellyttävä soralla. Kapeisiin renkaisiin tietty enemmän painetta kuin tuo 2 baaria, mutta maastokäyttöön vähän vähemmän kuin maantielle.


Pihinämies on yhdyssana.

Kyllä tolla ihan kelvollisin osasarjoin ja keuloin jo saa jäykkäperäistä 29-tuumaista, täpäriin raha ei riitä.

Voi tosin olla juuri tähän aikaan vuodesta hiljaisempaa, mutta joku vuosi sitten XXL (josta voi ostaa, kunhan tietää mitä ostaa) esimerkiksi myi omalla brändillään ihan pätevää kaksysiä noin 700-800 eurolla. Käytettyjä kannattaa myös katsoa. Useimmiten sillä 29:lla ja kunnon etuhaarukalla loppuu kuitenkin taito ennen fillarin ominaisuuksia.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toistaiseksi ainoa ostamani maastopyörä on ollut tuohon hintahaarukkaan mahtunut ns markettipyörä nimittäin Insera NYX 27,5

Tuon perusteella sanoisin että 700ella voi saada uuden ja vielä paremman käytetyn helpostikin. Kyllä tuolla pyöräillä on tullut poluilla js teillä ihan aktiivisestikin ajeltua, nyt on maantiepyöräilyn myötä jäänyt vähiin. Mitä tulee asfaltilla rullaamiseen, niin ajoin tuolla inseralla myös joitakin maantielenkkejä muutaman satasen ennen asiaankuuluvan pyörän hankintaa ja sanoisin että rullasi todella mukavasti. Ajoasentohan kostautuu pidemmällä matkalla mutta poluille nuo tietysti onkin tarkoitettu ensisijaisesti.

Jos nyt pitäisi maastopyörää hankkia niin ehdottomasti ainakin nykyistä isommat kiekot siinä pitäisi olla. Tuo Insera on välillä ollut varsin ikävän tehokas löytämään "kaikki mahdolliset" juurakot ja kivenkolot, isomman renkaan rullatessa ylitse.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Gravel pyörä kiinnostaisi, mutta kaupoissa ovat melkein kaikki loppuunmyyty ja lisää tulossa ehkä ensi vuonna. Noin tonnin budjetilla pitäisi pärjätä.
Onko palstalaisilla kokemuksia käytetyn polkupyörän ostamisesta netissä? Fillaritori.comissa on muutamia potentiaalisia pyöriä, mutta ovat yli 400km päässä allekirjoittaneesta.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Gravel pyörä kiinnostaisi, mutta kaupoissa ovat melkein kaikki loppuunmyyty ja lisää tulossa ehkä ensi vuonna. Noin tonnin budjetilla pitäisi pärjätä.
Onko palstalaisilla kokemuksia käytetyn polkupyörän ostamisesta netissä? Fillaritori.comissa on muutamia potentiaalisia pyöriä, mutta ovat yli 400km päässä allekirjoittaneesta.

Fillaritorilta käytiin tässä keväällä hakemassa emännälle pyörä, kun törmäsimme samaan ongelmaan, että uusien saatavuus on erittäin heikkoa. Ei mitään ongelmia, mutta ostokuitti kannattaa toki aina käytettyä pyörää ostettaessa pyytää. Toki pyörä oli sopivasti tuossa lähettyvillä, eli saatiin koeajettua ennen ostoa. Ihan sokkona en ehkä itse lähtisi pyörää ostamaan, ellei ole mahdollisuutta vastaavaa pyörää koeajaa ennen ostoa, kun ei tiedä miten geometria sopii omalle kropalle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viime vuonna oli juttua erään myyjän kanssa saatavuudesta, ja hän kertoi, että Keski-Euroopan suuret markkinat imevät pyöriä paljon aiemmin kuin täällä ja pandemia vain korosti tilannetta. Pienillä suomalaispuljuilla on tyytyminen siihen mitä jää jäljelle, kun isot urheiluketjut ovat kaapineet kermat päältä, ja kun jokin satunnainen erä maahan saadaan, on lähinnä tuuripeliä, osuuko se omalle kohdalle. Meillä kävi tuuri, kun vaimo bongasi naapurikylän pyöräliikkeen sivuilta sinne juuri päivitetyn satsin uusia Trekkejä. Tehtiin alustava varaus ja ajettiin paikalle puolen tunnin päästä, jolloin jonoa oli jo molempiin pyöriin.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Viime vuonna oli juttua erään myyjän kanssa saatavuudesta, ja hän kertoi, että Keski-Euroopan suuret markkinat imevät pyöriä paljon aiemmin kuin täällä ja pandemia vain korosti tilannetta. Pienillä suomalaispuljuilla on tyytyminen siihen mitä jää jäljelle, kun isot urheiluketjut ovat kaapineet kermat päältä, ja kun jokin satunnainen erä maahan saadaan, on lähinnä tuuripeliä, osuuko se omalle kohdalle. Meillä kävi tuuri, kun vaimo bongasi naapurikylän pyöräliikkeen sivuilta sinne juuri päivitetyn satsin uusia Trekkejä. Tehtiin alustava varaus ja ajettiin paikalle puolen tunnin päästä, jolloin jonoa oli jo molempiin pyöriin.

Olin viime keväänä aikeissa ostaa uutta cyclocrossia/gravelia, mutta eihän noita 1000-2000€ hintaluokassa olevia pyöriä meinannut löytää mistään. Keski-Euroopan isotkin puljut myivät eioota. Parissa kivijalassa kävin kyselemässä ja sanoivat, että 2020 malleja on enää turha edes toivoa. Jos olisi ollut reilu 3k laittaa fillariin niin tota hintaluokkaa oli hyvin tarjolla.

Nyt pohdin, että pitäiskö hommata työsuhdepyörä, mutta pitäis ensin selvittää asiaa työnantajan kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oma gravel lähti kävelemään rahaa vastaan. Niska alkoi vihoitella muutenkin ja kevään ekat lenkit pahensivat tilannetta, joten kuvauksiin. Magneetti + röntgen paljasti synnynnäisen luutuman ja kulumaa sen alla sekä kehotuksen pyörän vaihtoon. Kohtalon ivaa, että myös kamppailulajit menivät kieltolistalle, niiden pariin kun oli tarkoitus palata syksyllä.

Mutta nyt siis on matalat ajoasennot nähty ja joku perus retkipyörä ehkä hakuseen. Kaikenlaista. Harmitti kyllä, kun pidin lajista, mutta voihan tuota sitten suorittaa vähän epäurheilullisemman näköisenäkin pystymmällä mankelillla.
 

Visa1133

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä maastopyörää kannattaisi lähteä etsimään noin 600-700 euron maksimihintaluokasta? Krossilta näyttää löytyvän tuohon hintahaarukkaan useampia maastopyöriä. Onko mielipiteitä kyseisestä merkistä, vai olisiko järkevää tuohon hintaan yrittää etsiä käytettyjen markkinoilta?
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä maastopyörää kannattaisi lähteä etsimään noin 600-700 euron maksimihintaluokasta? Krossilta näyttää löytyvän tuohon hintahaarukkaan useampia maastopyöriä. Onko mielipiteitä kyseisestä merkistä, vai olisiko järkevää tuohon hintaan yrittää etsiä käytettyjen markkinoilta?
Oma mielipide: Konaa talliin, niin et pety. Halvimmat mallit osuu tuohon budjettiin ja jos nyt kyse(?) on aikuisesta ihmisestä, niin 29" kokoa suosittelen, koska rullaavuus on parempaa kuin pienemmissä tuumissa ja tuolla pääsee jo eteenpäin kaikenlaisessa maastossa.

 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Olisiko antaa vinkkejä läskipyörän ( ilman sähköä) hankintaan? Olisi tarkoitus lähteä lähipäivinä kiertelemään paikallisiin urheiluliikkeisiin täällä Oulussa. Budjetti minulla on noin 1000 euroa. Saako tuohon hintaan ok pyörän?Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon? Asiantunteva myyjä olisi hyvä löytää, koska minulla aika vähän tietoa näistä pyörä asioista on. Myös liikkeitä saa suositella missä kannattaisi käydä. Tarkoitus olisi alkaa heittämään 1-2 kertaa viikossa maastossa tunnin parin lenkkejä.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Ai täällä on tälläinen ketju myös. Kiva, tää pyöräily onkin minulle melko rakas harrastus ja tiedän jotain pyörien hankkimisesta sekä myymisestä (siis, että olen myynyt omia käytettyjä). Tällähetkellä tallissa on 4 pyörää. Läskipyörä, täysjoustoinen maastopyörä, maantiepyörä sekä gravel. Kuvia niistä ja jotain ajojuttuja löytyy instasta @chikenlegscyclist jos kiinnostaa.

Dynastialle vastaisin lähden vastaamaan, että tonnin butjetilla alkaisin seuraamaan fillaritoria. Esim. heti löytyi torniosta Trek Farley vitonen tonnilla, josta voisi jotain vähän tinkiä. Riippuen onko kuluvat osat kuinka kuluneita. Käytetyistä saattaa saada halvemmalla enemmän pyörää. Saattaa toki joutuu kuluvia osia (ketjut, pakka yms.) vaihtaa nopeammin, mutta nämä tulevat eteen jossain vaiheessa myös uusissa pyörissä. Hyvällä huollolla vaihtoväliä voi pidentää.

Toki oikea koko on pyörässä tärkeää. Mukaan kannattaa ottaa kaveri, joka tietää pyöristä ja niiden geometrioista sekä sopivista ajoasennoista. Liian usein urheiluliikkeistä (ainakin eräs iso kolmekirjaiminen firma) myydään asiakkaille väärän kokoisia pyöriä. Eli sitä pyörää mitä varastossa sattuu sillä hetkellä olemaan.

Suosittelen myös miettimään onko läskipyörä oikea valinta vai ottaisko mieluummin 29" tuumaisen (ehkä plussakoon) pyörän. Isompi rengas menee paremmin maastossa ja läskipyörällä ajo tuntuu vähän tankkimaiselta. Johtuu ehkä siitä, että perusvanteet mitä niissä on ovat hyvin raskaita. Pyörivämassa on isoin tekijä siihen kuinka hyvin pyörä kiihtyy ja tämän vuoksi kuituvanteet on melkein ehdoton juttu, jos haluaa päästä läskipyörällä kovaa. Toki alumiinivanteillakin vauhtia saa, mutta tarvitsee jalkaa vain enemmän kuin mitä meillä heikkokuntoisilla on. 29" vannekokoa puoltaa myös se, että silloin saa myös paremmin valinnan varaa rengasvalintaan oman tarpeen mukaan. Läskipyörään on olemassa käytännössä vain yksi oikeasti toimiva rengas (Schwalben JumpoJim eri leveyksillä). Tämä oman kokemuksen mukaan. Joku toinen valmistaja oli yhtä kevyt, mutta ei taas kestänyt mitään ja sitten on sellaisia renkaita joissa on ylisuuret nappulat ja painoa 300 g enemmän per rengas. Huomaa se pyörivä massa, mikä kannattaa oikeasti ottaa huomioon!

Onnea kaikille pyörän ostajille ja uuden harrastuksen aloittajille. Nyt ei ole helpot ajat pyörän ostamiseen, koska tarjonta on melko suppeaa. Kuitenkin kannattaa miettiä tarkasti ja vertailla ennen päätöstä. Miettiä myös sitä millaisella alustalla ajaa. Ei kannata ostaa täysjoustomaastopyörää, jos omat ajot on kauppareissut asfaltilla / hiekkatiellä tai sitten jos haluaa alkaa ajaa alamäkiä kovaa niin siihen jyrkillä kulmilla oleva läskipyörä ei ole optimi valinta. Laitan vielä tähän vanhan videon youtubeen, joka kuvastaa hyvin sitä että jos pyöräilyyn jää koukkuun. Se eka pyörä ei ole välttämättä vika - oli kyse sitten maantiepyöräilystä tai maastopyöräilystä.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös