Ai täällä on tälläinen ketju myös. Kiva, tää pyöräily onkin minulle melko rakas harrastus ja tiedän jotain pyörien hankkimisesta sekä myymisestä (siis, että olen myynyt omia käytettyjä). Tällähetkellä tallissa on 4 pyörää. Läskipyörä, täysjoustoinen maastopyörä, maantiepyörä sekä gravel. Kuvia niistä ja jotain ajojuttuja löytyy instasta @chikenlegscyclist jos kiinnostaa.
Dynastialle vastaisin lähden vastaamaan, että tonnin butjetilla alkaisin seuraamaan fillaritoria. Esim. heti löytyi torniosta Trek Farley vitonen tonnilla, josta voisi jotain vähän tinkiä. Riippuen onko kuluvat osat kuinka kuluneita. Käytetyistä saattaa saada halvemmalla enemmän pyörää. Saattaa toki joutuu kuluvia osia (ketjut, pakka yms.) vaihtaa nopeammin, mutta nämä tulevat eteen jossain vaiheessa myös uusissa pyörissä. Hyvällä huollolla vaihtoväliä voi pidentää.
Toki oikea koko on pyörässä tärkeää. Mukaan kannattaa ottaa kaveri, joka tietää pyöristä ja niiden geometrioista sekä sopivista ajoasennoista. Liian usein urheiluliikkeistä (ainakin eräs iso kolmekirjaiminen firma) myydään asiakkaille väärän kokoisia pyöriä. Eli sitä pyörää mitä varastossa sattuu sillä hetkellä olemaan.
Suosittelen myös miettimään onko läskipyörä oikea valinta vai ottaisko mieluummin 29" tuumaisen (ehkä plussakoon) pyörän. Isompi rengas menee paremmin maastossa ja läskipyörällä ajo tuntuu vähän tankkimaiselta. Johtuu ehkä siitä, että perusvanteet mitä niissä on ovat hyvin raskaita. Pyörivämassa on isoin tekijä siihen kuinka hyvin pyörä kiihtyy ja tämän vuoksi kuituvanteet on melkein ehdoton juttu, jos haluaa päästä läskipyörällä kovaa. Toki alumiinivanteillakin vauhtia saa, mutta tarvitsee jalkaa vain enemmän kuin mitä meillä heikkokuntoisilla on. 29" vannekokoa puoltaa myös se, että silloin saa myös paremmin valinnan varaa rengasvalintaan oman tarpeen mukaan. Läskipyörään on olemassa käytännössä vain yksi oikeasti toimiva rengas (Schwalben JumpoJim eri leveyksillä). Tämä oman kokemuksen mukaan. Joku toinen valmistaja oli yhtä kevyt, mutta ei taas kestänyt mitään ja sitten on sellaisia renkaita joissa on ylisuuret nappulat ja painoa 300 g enemmän per rengas. Huomaa se pyörivä massa, mikä kannattaa oikeasti ottaa huomioon!
Onnea kaikille pyörän ostajille ja uuden harrastuksen aloittajille. Nyt ei ole helpot ajat pyörän ostamiseen, koska tarjonta on melko suppeaa. Kuitenkin kannattaa miettiä tarkasti ja vertailla ennen päätöstä. Miettiä myös sitä millaisella alustalla ajaa. Ei kannata ostaa täysjoustomaastopyörää, jos omat ajot on kauppareissut asfaltilla / hiekkatiellä tai sitten jos haluaa alkaa ajaa alamäkiä kovaa niin siihen jyrkillä kulmilla oleva läskipyörä ei ole optimi valinta. Laitan vielä tähän vanhan videon youtubeen, joka kuvastaa hyvin sitä että jos pyöräilyyn jää koukkuun. Se eka pyörä ei ole välttämättä vika - oli kyse sitten maantiepyöräilystä tai maastopyöräilystä.