Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 538 881
  • 4 830

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Niinhän sinä väität kaikkea muutakin typerää, vaikka et tiedä asioista mitään. Eikö silloin kannattaisi olla hiljaa ja vetää palvomaasi alkoholia.
Pakkohan tähän on kommentoida. En palvo alkoholia, vaikka en kuppiin syljekään. En myöskään ole jyrkän kielteinen kannabiksen suhteen, joskin itse en edes tupakoi. Pyrin kyllä yleisesti ottaen ottamaan asioista selvää, ennen kuin sanon jotain faktana. Toivoisin tätä myös sinulta.

Hämmästelen vihamielisyyttäsi kriittisiä kommentteja antavaa kohtaan.

No shit sherlock! Että yhteys löytyy. Niin kauan kun rikkaruoho on kriminalisoitu yhteys myös pysyy, sic. Aina, kun rikolliset suorittavat tulonhankintaa, ilmassa on myös väkivaltaisten kohtaamisten vaara, sitä ei aiheuta pössyttelijä, vaan pössyttelijöillä rahaa tekevä taho.
Siinä vaiheessa, kun pilveen pääseminen alkaa olla elämän tärkein asia myös tämä "pössyttelijä" aiheuttaa väkivaltaa. Rahaa pitää saada, jotta tänäänkin saa sen mukavan rauhallisen olon, jonka kannabis tarjoaa..

Tää on pelkkää hallusinaatiota.
En ole ihan koko ketjua nyt lukenut tarkasti läpi, joten jos on jo aiemmin linkitetty niin pahoittelen. Pyytäisin silti lähdettä tälle alkoholin ja heroiinin vieroitusoireiden identtisyydelle.

Tuolla käyttömäärällä taatusti pahimmat laskut saa viinalla, ongelma vaan on, että riippuen Murmelin luonnetyypistä, voi olla ettei se tuohon käyttökertamäärään jää, vaan herra on tuutingissa koko tuon 1-3 kk ja sitten ollaankin pulassa loppuelämä.
Olen juonut samalla tavalla koko täysi-ikäisen elämäni. Nuorempana - varsinkin opiskeluaikaan - meni ehkä enemmän, pitkään kerran viikossa -tahtiin. Alkoholin vuoksi ei kuitenkaan elämäni ole mennyt piloille, enkä koskaan ole juonut enemmän kuin taloudellinen tilanne on antanut myöden. En myöskään koskaan ole vetänyt paria päivää pidempiä rännejä.

Ehkä olen vain poikkeuksellisen vahva kestämään alkoholin koukuttavaa vaikutusta. Mutta se lähde, joka kertoo, että heroiinin samankaltainen käyttö ei olisi johtanut sen kummempiin fysiologisiin muutoksiin elimistössäni.. sitä todellakin kaipailen.
 

MiksuMan

Jäsen
Pakkohan tähän on kommentoida. En palvo alkoholia, vaikka en kuppiin syljekään. En myöskään ole jyrkän kielteinen kannabiksen suhteen, joskin itse en edes tupakoi. Pyrin kyllä yleisesti ottaen ottamaan asioista selvää, ennen kuin sanon jotain faktana. Toivoisin tätä myös sinulta..

Kun lukee kirjoituksiasi, niin ainakin sellaisen kuvan saa, että et todellakaan ota asioista selvää, vaan pelkkää mielipidettä ja ennakkoluuloja.
Vaikka paljon paskaa jauhankin. niin itse ainakin pidän hyvinkin faktana sitä mitä tänne olen kirjoitellut tästä aiheesta.

Hämmästelen vihamielisyyttäsi kriittisiä kommentteja antavaa kohtaan.

Tähän en voi sanoa, kuin että tarkoitukseni ei ole olla mitenkään vihamielinen. Miten tulkitset kirjoitukseni on ihan oma asiasi. Tietenkin ainahan se syö miestä kun ihmiset puhuvat asioita, joista eivät tiedä oikeastaan mitään.

Mutta tämä menee "juupas eipäs" väittelyksi. Jokaisella olkoon se kuuluisa oma mielipide ja that's it. :)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Siinä vaiheessa, kun pilveen pääseminen alkaa olla elämän tärkein asia myös tämä "pössyttelijä" aiheuttaa väkivaltaa. Rahaa pitää saada, jotta tänäänkin saa sen mukavan rauhallisen olon, jonka kannabis tarjoaa..

Miksei muuten tuota tapahdu alkoholistien aikaansaamana ongelmana? Luulisi että kun viinat loppuvat...sekä se alkoholin aikaansaama hyvä ja turtunut olo niin rahaa lähdetään hakemaan väkivalloin.
 

MiksuMan

Jäsen
Jep, ja kai sitä nyt ihminen luonnossa kukkivaa oopiumiakin saa kasvattaa ja käyttää. Toiset keittää plöröt, niin mikäs sen mukavampaa kuin aloittaa aamut oopiumteellä.

Juuri näin! Hienoa! Nyt vielä unohdat tämän oopiumin ja keskityt aiheeseen. Ja siihen, ettei päihteitä, olivat ne sitten mitä tahansa, ei kannate alkaa vetämään heti aamusta. Pää siinä sekoaa ja elämä menee pilalle.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kun lukee kirjoituksiasi, niin ainakin sellaisen kuvan saa, että et todellakaan ota asioista selvää, vaan pelkkää mielipidettä ja ennakkoluuloja.

Miten tulkitset kirjoitukseni on ihan oma asiasi.
Right back at you.

Nyt kun tämä sutkauttelu on saatu tähän pisteeseen, niin kouluttaisitko minua aiemmin kertomastasi heroiinin ja alkoholin vieroitusoireiden samanlaisuudesta. Vaikka tämä nyt kannabisketju onkin, toivoisin tähän vielä jonkinlaista vastausta.

En tiedä kuinka paljon selkeämmin voin sitä sanoa, kuin mitä edellisessä viestissäni tein. En ole jyrkän kielteinen kannabiksen suhteen, eli en pidä "pössyttelijöitä" automaattisesti ns. huumehörhöinä.
 

ditrim

Jäsen
Yhdysvalloissa lääkekannabiksen laillistaminen etenee. Yhteensä 15 osavaltiota sallii lääkekannabiksen käytön. Lisäksi kymmenessä osavaltiossa pohditaan marijuanan laillistamista lääkkeenä.

Pilleripurkit vaihtuivat lääkekannabikseen | Ulkomaat | YLE Uutiset | yle.fi

Tässä ketjussa on puhuttu vähän liiaksi polttamisesta. Kannabista voi nauttia terveellisemmin vesihöyrytettynä vaikkapa näin: Volcano Vaporizer@YouTube. Ainoa negatiivinen puoli tuossa vaporisaattorissa on sen hinta, joka on mallista riippuen noin 300-400 euroa. Ja poliisisetä vie senkin pois jos sattuu kyläilemään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Siinä vaiheessa, kun pilveen pääseminen alkaa olla elämän tärkein asia myös tämä "pössyttelijä" aiheuttaa väkivaltaa. Rahaa pitää saada, jotta tänäänkin saa sen mukavan rauhallisen olon, jonka kannabis tarjoaa...

Tässä kohtaa todistat, ettet sitten kuitenkaan ole kartalla lainkaan. "Risti ja linkkuveitsi" haiskahtaa.


En ole ihan koko ketjua nyt lukenut tarkasti läpi, joten jos on jo aiemmin linkitetty niin pahoittelen. Pyytäisin silti lähdettä tälle alkoholin ja heroiinin vieroitusoireiden identtisyydelle.

Itse asetit käyttökerta ja aikajanan verraten kahta vaikutuksiltaan erilaista ainetta ja esittäen väitteen, joka oli potaskaa.

Ehkä olen vain poikkeuksellisen vahva kestämään alkoholin koukuttavaa vaikutusta.

Ehkä et taipumuksiltasi ole alkoholisti, tai et vielä ole ehtinyt vetää tarpeeksi.

Kuitenkin, hamppu on ihan eri aine, kuin esille nostamasi huumausaineet, lailliset tai laittomat. Niillä ei voi selittää tai perustella ainoatakaan asiaa, kun puheenaihe on kannabis, sen laittomuus ja laittomuuden perusteet ja niiden järki.
 

MiksuMan

Jäsen
Nyt kun tämä sutkauttelu on saatu tähän pisteeseen, niin kouluttaisitko minua aiemmin kertomastasi heroiinin ja alkoholin vieroitusoireiden samanlaisuudesta. Vaikka tämä nyt kannabisketju onkin, toivoisin tähän vielä jonkinlaista vastausta.

Perusta ensin ketju alkoholin vieroitusoireista, niin palaan asiaan.
Ja sinulla on internet edessäsi. Miksi et etsi tietoa asiasta, kun kerta kerroit ensin etsiväsi faktat mielipiteillesi ennen kuin tuot ne esille.

En tiedä kuinka paljon selkeämmin voin sitä sanoa, kuin mitä edellisessä viestissäni tein. En ole jyrkän kielteinen kannabiksen suhteen, eli en pidä "pössyttelijöitä" automaattisesti ns. huumehörhöinä.

Joo minä kyllä ymmärrän ettet ole jyrkän kielteinen, etkä pidä kaikkia pilven polttajia huumehörhöinä. En vaan ymmärrä miksi jankutat tätä ja miksi edes otit asian uudestaan esille. En ole edes puhunut mitään sinun suhtautumisesta kannabikseen ja sen käyttäjiin, muuta kuin että kaikki mitä sanot perustuu omiin mielipiteisiin ja ennakkoluuloihin.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Ja siihen, ettei päihteitä, olivat ne sitten mitä tahansa, ei kannate alkaa vetämään heti aamusta. Pää siinä sekoaa ja elämä menee pilalle.

Koskeeko tämä myös piristeitä, vaiko pelkästään lamaannuttavia aineita? Join nimittäin aamulla kupin kahvia ja vielä perään tölkillisen Red Bullia. Lienee vain ajan kysymys, kun menetän työni.

Pilvi pehmentää pään. Älkää hyvät ihmiset poltelko liikaa pilveä.
 

MiksuMan

Jäsen
Koskeeko tämä myös piristeitä, vaiko pelkästään lamaannuttavia aineita? Join nimittäin aamulla kupin kahvia ja vielä perään tölkillisen Red Bullia. Lienee vain ajan kysymys, kun menetän työni.

Pilvi pehmentää pään. Älkää hyvät ihmiset poltelko liikaa pilveä.

En tiedä. Ei ole kokemusta muusta kuin kahvista ja sen perusteella huonosti menee, eli ei varmaan kannata kahvia(kaan) juoda, muista energiajuomista puhumattakaan.

Yhdyn "pilvi pehmentää pään" lauseeseen. Kannabis todellakin liikaa ja väärinkäyttynä pistää kaiken sekaisin, aivan kuten kaikki muutkin nautintoaineet Coca-Colaa myöten.

Kohtuus kaikessa
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Juuri näin! Hienoa! Nyt vielä unohdat tämän oopiumin ja keskityt aiheeseen.

No mikäs vika siinä oopiumissa nyt on, kun kerran luonnossa kukkivan kasvin kasvattamisessa ja käytössä ei ole mitään ihmeellistä tai kiellettävää? Vai sopiko tämä perustelu nyt siten vain hampulle?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No mikäs vika siinä oopiumissa nyt on, kun kerran luonnossa kukkivan kasvin kasvattamisessa ja käytössä ei ole mitään ihmeellistä tai kiellettävää?

Ei ole tietoa, kun en raakaoopiumia ole koskaan edes livenä nähnyt, mutta tuskin se niin kovin kummallista on. Lääkkeissä on jos minkälaisia opajohdannaisia. Järjettömän hyvä kipulääke, mutta aiheuttaa rankan riippuvuuden. Että sen puolesta en ole oopiumin laillistamisen kannalla. Kannabis taas ei fyysistä riippuvuutta aiheuta, joten sen puolesta, antaa palaa vaan.

*edit*

Cube ehtikin jo asiasta mainitsemaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No tuskin mitään kovin ihmeellistä ainakaan, kun opiaatteja tungetaan paljon myös käyttämiimme lääkkeisiin.

Ja sekin vielä. Mitäs jos vaan poistettaisiin reseptimäääräykset apteekeista ja jokainen voisi hakea hamppunsa, opiaattinsa ja sunnuntaipäivän masennuslääkkensä suoraan apteekin hyllyltä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja sekin vielä. Mitäs jos vaan poistettaisiin reseptimäääräykset apteekeista ja jokainen voisi hakea hamppunsa, opiaattinsa ja sunnuntaipäivän masennuslääkkensä suoraan apteekin hyllyltä.

Vittu mitä kiemurtelua. Vaikka asia ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu, niin vastataan nyt. Vakavan riippuvuuden aikaansaavien aineiden hallinta ja jakelu pitää olla ammattimaisissa käsissä, tästä ei kai ole epäselvyyttä? Masennuslääkkeitä on miljoona erilaista, kuten on masennuksiakin. Joten sen puolesta ei olisi mitään järkeä siinä, että jokainen saisi itse mennä valitsemaan pirteimmän värisen paketin. Psyykelääkkeiden määräämisen tulee olla senkin ammattilaisten käsissä.

Ymmärrätkö nyt, että oopium ja kannabis ovat täysin eri sivuilla. Toinen aiheuttaa vahvan fyysisen riippuvuuden, toinen ei minkäänlaista. Toinen aiheuttaa vahvan henkisen riippuvuuden, toinen mahdollisesti pitkään ja säännöllisesti käytettynä saattaa jonkinlaisen riippuvuuden aiheuttaa.

Vaikka unikko ja kannabis kasveja molemmat ovatkin, on niiden vaikutus käsittääkseni aivan eri planeetalta. Opioidilääkkeitä olen syönyt pitkään, joten joku pieni aavistus sen oopiumin toiminnasta mulla on. Kannabista olen polttanut pitkään, joten sen vaikutuksesta mulla on ihan ensikäden tietoa. Lääkkeissä noita opioidien ominaisuuksia on jalostettu, kun taas kannabis käytetään ns. sellaisenaan.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Taitaa niitä lääkekäyttäjiä olla vajaa parikymmentä. Kuitenkin se lääkekannabis on käsittääkseni töykeän kallista, vaikka tuskinpa terminaalivaiheessa oleva syöpäpotilas kustannuksia miettii. Sitten on kusipäälääkäreitä, joiden ennakkoluulot estävät sen, että syöpäpotilas voisi kokeilla kannabista. Tässä yksi esimerkki. "Lääkekannabiksen ongelmana pidetään sen huumaavaa vaikutusta". Jepjep, esim. fentanyylillahan ei huumaavaa vaikutusta ole. Eikun...

Mulla ei MS-tautia sairastavana olisi edes varaa kalliiseen bedrocaniin. Vaikka se toki on lääkkeeksi jalostettu lajike, niin kyllä mun raajojen jäykkyyteen ja hermokipuihin auttaa ihan itse kasvatettu budikin.

Loppujen lopuksi ei kiinnosta paskaakaan, onko kannabis laitonta vai ei. Se auttaa mulla raajojen jäykkyyteen, uniongelmiin ja hermokipuihin, noin muutaman oireen mainitakseni. Voi niihin tietty vetää myös Sirdaludia, Stillnoctia, Opamoxia, Tramalia ja Lyricaa. Niihin kaikkiin mulla on reseptit ja lääkkeitä kaappi pullollaan. Jotenkin sitä vaan mieluummin käyttää luonnontuotetta, koska se auttaa vaikka nyt hermokipuun yhtä hyvin kuin Tramal, joka on siis opioidi ja vaikka se lievimmästä päästä onkin, niin on se silti helvetin vahva, huumaava ja rajun fyysisen riippuvuuden aiheuttava lääke. Mieluummin pilveä kiitos.

Mä hoidan sairauttani kuten parhaaksi näen, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanottavaa. No on tietysti virkavalta ja ne paheksuvat ihmiset, mutta niin kauan kuin he eivät sairasta minun sairauttani, katson ettei heillä ole oikeutta tuomita mua. Poliisi saa tulla antamaan sakkoa, mutta totuus on, että poliisiakin turhauttaa pilvenpolttajien perässä juokseminen.

Samaa mieltä. Kävin keskustelua erään neurologin kanssa nimenomaan kannabiksen käytöstä neurologisten sairauksien yhteydessä ja kyllä hän sanoi olevansa sen verran liberaaliluonne, ettei näkisi kivun, tai jäykkyyden hoidossa mitään vasta-aiheita. Toki hän ei voinut suositella laittomia väyliä, tietenkään.

Näistä Tramaleista sen verran, että olen nähnyt muutaman henkilön, jotka ovat pitkän aikaa syöneet kipuihinsa kyseistä lääkettä ja kyllä näyttää hurjalta touhulta. Naama on kuin spurgulla.

Syöpähoidoissa näkisin Kannabiksella olevan isoakin apua. Johtuen juuri tästä ruokahalun kasvusta ja kivun hellittämisestä. Ei minusta ainakaan olisi kieltämään syöpäsairaalta jointin polttelua.

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Laillistaako vaiko ei... Mielestäni laillistamisen haitat ovat pienemmät kuin kieltolistalla pitäminen.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mihin perustat tämän väitteen? Johonkin NYPD Bluen jaksoon tms?
Voisin perustaa esimerkiksi tähän artikkeliin.

"Major withdrawal symptoms peak between 48 and 72 hours after the last dose and subside after about a week."

Verrattuna alkoholiin oireet ovat ainakin selkeästi pitkäkestoisempia, jos vieroitusoireet ovat pahimmillaan 2-3 vrk kuluttua käytöstä. Voimakkuudet riippuu tietysti käytön määrästä ja kestosta.

Näistä oireista myöskään en ole muutamaa kokenut alkoholin kanssa koskaan:

"Restlessness
Insomnia
Diarrhea
Vomiting
Cold flashes with goose bumps
Kicking movements
Muscle and bone pain"

Mutta kai tämä keskustelu kuuluu toiseen ketjuun. Kuka perustaa "Alkoholi vs (kovat) huumeet" -ketjun? Itselläni ei riitä kompetenssi ketjun avaamiseen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse siinä käsityksessä, että heroiini on riippuvuuspotentiaaliltaan päihteistä suurimpia jollei suurin, mukaanlukien muut vaikutukset kuten vieroittautuminen. Alkoholi jää tässä kyllä jälkeen, vaikka paha päihde sekin on.

Itseasiassa nikotiini taitaa olla heroiinin kanssa pahimpia riippuvuutta aiheuttavia aineita, nikotiinissä vielä sekin, että sitä todella tarvitsee joka päivä ja useita kertoja (pl. jotkut satunnaiset kännitupakoitsijat, mutta hekin on tietysti riskiryhmää pidemmällä säteellä). Lisäksi nikotiinista vieroittautuminen voi olla todella vaikeaa, varsinkin jos on polttanut pitkään.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vittu mitä kiemurtelua.

En nyt tiedä kuka täällä kiemurtelee, mutta tästähän tämä lähti:

En edes ymmärrä miten joku toinen ihminen voi päättää, että luonnossa kukkivaa kukkaa ei saa ihminen itse kasvattaa tai käyttää.

Hampun kotikasvatuksen sallimista voidaan perustella järkiperäisesti, niin kuin itse asiassa kaikkien huumeiden laillistamista. MiksuManin perustelu nyt ei vaan sitä ollut ja siihen tartuin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ketjussa on puhuttu vähän liiaksi polttamisesta. Kannabista voi nauttia terveellisemmin vesihöyrytettynä vaikkapa näin: Volcano Vaporizer@YouTube. Ainoa negatiivinen puoli tuossa vaporisaattorissa on sen hinta, joka on mallista riippuen noin 300-400 euroa. Ja poliisisetä vie senkin pois jos sattuu kyläilemään.

Kyllä, Volcano on vaporisaattorien Mersu. Vaporisaattoreita on kuitenkin saatavana paljon halvemmallakin, mitään linkkejä en ala nyt tähän laittamaan, mutta kuitenkin. Mistä muuten olet kuullut, että poliisi vie vaporisaattorin? Ei sellaisen omistamisessa ole mitään laitonta, kuten ei ole vaikka pitkien sätkäpaperien tai bongin omistamisessakaan. Meille tehtiin kotietsintä tuossa alkukeväästä, syystä joka ei kyllä liittynyt mitenkään huumeisiin vaan erään höyrypää-ämmän harhaisiin kuvitelmiin. Kuitenkin, kysyivät, että onko jotain laitonta, johon vastasin, että ei ole muuta kuin bongi. Tähän vanhempi poliisi sanoi, että se ei heitä kiinnosta, eikä sen omistaminen ole laitonta. Jos olisi, ei niitä saisi aivan vapaasti kaupasta ostaa. Joten en usko tuohon, että poliisi vie vaporisaattorin mukaansa. Jos vie, kannattaa se hankkia vaikka sitten oikeusteitse takaisin.
 

Cube

Jäsen
Ja sekin vielä. Mitäs jos vaan poistettaisiin reseptimäääräykset apteekeista ja jokainen voisi hakea hamppunsa, opiaattinsa ja sunnuntaipäivän masennuslääkkensä suoraan apteekin hyllyltä.
Miksi ei? Eivät kaikki bensaa tai liimaakaan imppaa, vaikka niitäkin haltuunsa on ihan rajattomasti mahdollista saada.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hampun kotikasvatuksen sallimista voidaan perustella järkiperäisesti, niin kuin itse asiassa kaikkien huumeiden laillistamista. MiksuManin perustelu nyt ei vaan sitä ollut ja siihen tartuin.

Kieltämättä MiksuManin perustelussa haiskahtaa sellainen hippiromantiikka, ei niinkään rationaalisuus. Niin ja pahoitteluni kärkkäästä sanamuodosta, en totuttuun tyyliini lukenut kuin vähän alusta, tai tässä tapauksessa lopusta ja turhauduin hölmöön "no miksei kaikkea mahdollista voisi ostaa vapaasti apteekista" -vertaukseen. Tuo aiemmin kirjoittamani riippuvuuspotentiaalista on kuitenkin totta ja ainakin sillä lailla saadaan erotettua nämä kaksi kasvia (kannabis ja oopiumunikko) toisistaan sellaisella tavalla, jonka jokainen voi ymmärtää.

Kun kerran kasveista puhutaan, niin esille voisi nostaa myös psilosybiinisienten potentiaalin mielenterveysongelmien hoidossa, mutta antaa olla. Puhutaan pojat mieluummin pilvestä vaan, satunnaiset vertaamiset alkoholiin toki mukaan laskien.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Näistä oireista myöskään en ole muutamaa kokenut alkoholin kanssa koskaan:

"Restlessness
Insomnia
Diarrhea
Vomiting
Cold flashes with goose bumps
Kicking movements
Muscle and bone pain".

Kaikki luettelosi oireet on mahdollisia, useat jopa tavallisia seurauksia alkoholin käyttäjälle.

Toki, niinkuin huomioit, et ole niitä itse kokenut, eikä niitä kokisi polleakaan ihan satunnaisesti silloin tällöin nauttivakaan. Äkillisesti satunnaiskäyttäjälle aiheutuu alkoholista varmasti rajummat oireet ja yliannoksesta kummassakin voi heittää veivinsä.

Jää kyllä hämäräksi mitä ihmettä yrität todisteillasi todistella? Kannabikseen tämä ei liity edes etäisesti ja ilman turhia sinne tänne linkkejäkin jokainen tietää, että heroiini voimakkaasti koukuttava ja säännöllisesti käytettynä invalidisoiva aine, ihan niinkuin alkoholikin.

ehkä viestisi tulisi yksinkertaisemmin esille, kun kirjoittaisit, että alkoholi on tuttua ja siksi ok, mutta kaikki tuntematon herättää pelkoa ja ennakkoluuloja ja siksi sille ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös