Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 534 103
  • 4 808

janbo

Jäsen
Ruohon polttelu kertoo myös henkilön joustavasta moraalista ja piittaamattomasta suhtautumisesta lakipykäliin, ainakin tällä hetkellä kun kotimainen laki suhtautuu kielteisesti kannabikseen. Tähän on sitten pilviveikkojen turha tulla kuittailemaan irrelevantisti josko olen mahdollisesti kävellyt koskaan punaisia päin tai puhunut kännyyn autolla ajaessa. Molempia olen kyllä kokeillut, mutta en ole tullut kummastakaan jurriin tai ryhtynyt hihittelemään itsekseni.

Mutta molemmilla tavoilla olisit voinut saada itsesi tai jonkun muun hengiltä. Eipä siinä hihittelemisen aihetta olisikaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toisaalta, ootko ajatellut, että huippuosaajat valitsee työnantajansa, koska niillä on siihen varaa. Saattaa käydä niin, että useakin oikeasti patevä katsoo, että toimii paremmin muualla, kun jonkun kontrollifriikin alaisuudessa, kyse on lähtökohtaisesti pitkän ajan sitoutumisesta.

Työyhteisön kemiiaan vaikuttaa monenmoiset asiat, eikä nipottava tiukkis niskaan huohottamassa ole monestakaan se houkuttavin valinta. esittäessäsi tuon vaatimuksen heti kättelyssä kategoriot jo ittesi. Tietysti, jos alalla on todella tiukassa työllistymismahdollisuuksia, saattaa tuokin toimia.
Asiaa puhut. Siksi koetinkin alleviivata, että pilvihommelit pois lukien suosin ehdottomasti rentoa ja erilaiset tyylit sallivaa linjaa, kuten noin muutenkin elämässäni. Jos jonkun potentiaalisen työntekijän sitoutuminen on pilvenpoltosta kiinni, niin sitten ei auta kuin toivottaa tyypille onnea muilla estradeilla.

Kun työnantaja kertoo palkattavalle henkilölle työpaikalla sovellettavan nollatoleranssia laittomiin huumeisiin, niin ei kai tuolla sentään kategorisoiduta selkään huohottajiksi. Paitsi tietysti jos kandidaatti käyttää aineita.

Työsuhteen aikainen testaaminen olisi eri asia. Se varmasti vituttaisi myös osaa täysin päihteettömistä. Riippuen tietysti siitä ovatko ihmisten tehtävät luonteeltaan sellaisia, että päihteiden käyttöön on perusteltua suhtautua erityisen kriittisesti. Tästä tuskin on omassa busineksessani kyse. Tokihan sitä voi myös käyttää kepin sijasta porkkanaa. Joissakin firmoissa annetaan vaikkapa kuntoileville ja tupakoimattomille työntekijöille palkanlisää, jos tietyt sovitut ehdot täyttyvät. En nyt kuitenkaan aikonut sitä varten firmaa perustaa, että haalisin sinne duuniin ankaria aineistakieltäytyjiä, joita sitten kumipamppu kourassa vahtisin jotta jengi myöskin pysyy streittinä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mutta molemmilla tavoilla olisit voinut saada itsesi tai jonkun muun hengiltä. Eipä siinä hihittelemisen aihetta olisikaan.
Kyllä näin on. En kannusta ketään moiseen, häpeän tekojani, mutta kylläpäs helpotti kun tunnustin. Olen PK186cm ja olen punaisia päin kävelijä. Kerran kävellyt, aina kävelee. Varmaan näkyy myös jossain punaisia päin kävelyn tsekkaavassa seulonnassa vielä vuosien kuluttua.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Hohhoijaa, taas tätä rinnastusta.

Tulevan yritykseni päihdepolitiikka on kannabista ajatellen yksiselitteisen kielteinen. Tästä en tule neuvottelemaan henkilökunnan enkä mahdollisten partnerien kanssa. Muilta osin pyrin viestittämään suht liberaalia ja moniarvoisuuden mahdollistavaa meininkiä, kuten muutenkin elämässäni. Yksilöä ja yhteisöä kunnioitetaan, lakeja noudatetaan ja huippausaineisiin pidetään etäisyyttä. Alkoa käyttäköön kukin vallitsevien normien puitteissa ja seurauksista itse vastaten.

Jos nyt otetaan kirjaimellisesti tuo obi-wanin kysymys, niin en katso voivani palkata rappio-ketään. Käsitän hyvin, ettei satunnaisesti ja harvakseltaan pilveä poltteleva eroa välttämättä ulkoisesti viikonloppupöhnät kepukaljasta kiskovasta naapuristaan. No ehkä ero on siinä, että kepukaverin keskivartalo kumpuilee enemmän. Pilviveikon pää tosin hyhmäytyy jollakin aikavälillä ja touhu voi mennä vähän hitaaksi, vaikka pössyttely voi vaikuttaa pitkään suht harmittomalta.

Viinahan ei päätä pehmennä? Viinan vahingot ovat suhteessa huomattavasti suuremmat kuin kannabiksen. Mutta hyvä että sinullekkin on ne propagandavideot toimineet.

Ruohon polttelu kertoo myös henkilön joustavasta moraalista ja piittaamattomasta suhtautumisesta lakipykäliin, ainakin tällä hetkellä kun kotimainen laki suhtautuu kielteisesti kannabikseen. Tähän on sitten pilviveikkojen turha tulla kuittailemaan irrelevantisti josko olen mahdollisesti kävellyt koskaan punaisia päin tai puhunut kännyyn autolla ajaessa. Molempia olen kyllä kokeillut, mutta en ole tullut kummastakaan jurriin tai ryhtynyt hihittelemään itsekseni.

Se voi kertoa myös omasta ajattelukyvystä eikä kaavamaisesta asioiden toistamisesta. joku on saattanut pystyä päättelemään että tämä on minulle terveellisempää ja parempaa kuin esim. keskikalja tai kosanderi.

Toki vaikutat näiden viestin perusteella sellaiselta kaverilta, että sovitkin paremmin perus deekujen pomoksi. Siellä saatte sitten hymähdellä sille saatanan naapurin hipille kun ihan varmaan piikittä hasista. Ja sitten voittekin avata kuudennet oluet
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ei pitäisi !!

Voin kertoa, että olen 110% koukussa röökiin (lopetin pari kuukautta sitten neljännen kerran) ja erinäiset alkoholipitoiset juomatkin maistuvat, välillä enemmän, välillä vähemmän...

Mutta uskoisin vahvasti, että kumpaankaan tuskin olisin koskenutkaan nuorena sitä "ekaa kertaa" jos olisivat olleet laittomia!

Nuf said...
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kun työnantaja kertoo palkattavalle henkilölle työpaikalla sovellettavan nollatoleranssia laittomiin huumeisiin, niin ei kai tuolla sentään kategorisoiduta selkään huohottajiksi. Paitsi tietysti jos kandidaatti käyttää aineita.

Tottakai, tie on aina kaksisuuntainen. tosta vaan omaan mieleen tuli, että tiedän monia tapauksia, jotka ei läträä eikä lotraa, mutta suhtautuvat periaatteesta kielteisesti liian henkilöön käyvästä tunkeilusta työnantajalta ja ovat kategorisesti kieltäytyneet tarjotuista testeistä, koska kokevat sen yksityisyyttään loukkaavana. Hankalaksi asian tekee, jos henkilöllä on jonkinlainen työkykyä estämätön, mutta lääkitystä vaativa terveydellinen haitta, monelle oma terveydentila on hänen ja lääkärinsä välinen yksityisasia, eivätkä halua tilaansa riepoteltavan.

Onhan sitten keksitty jonkun lätkäjengin toimesta tämä try out, joka on menestyksellä työelämäänkin soviteltu, joten ehkä kokelaan sopiminen luonteensa ja elämäntapojensa osalta tiimiisi paljastuu tällä tavoin paremmin ja halvemmalla. Ymmärrän ajatuksesi siis oikein hyvin, en minäkään toivoisi mitään viirupäitä työpäiviäni pilaamaan (tällä en viittaa pelkästään päihteiden käyttöön), vaan mieluummin keskenään toimeentulevan yhteisön, jossa on kiva ahertaa.
 

Cube

Jäsen
Tulevan yritykseni päihdepolitiikka on kannabista ajatellen yksiselitteisen kielteinen. Tästä en tule neuvottelemaan henkilökunnan enkä mahdollisten partnerien kanssa.
Ei se mitään, tuollaista työnantajaa en kyllä haluaisikaan. Toisaalta mitään et todennäköisesti ainakaan siinä menetä, ettet minua palkkaa. Muilta osin rajaatkin heti kättelyssä aika reippaasti ammattitaitoa ulos kuvioista. Suomessa tilanne nyt on mikä on, mutta maailmanlaajuisesti pilveä ei kovin ihmeellisenä päihteenä pidetä ainakaan lähsimaissa, ja ihmiset sen mukaisesti sitä myös käyttävät. Omasta suppeasta näkökulmastani käyttö on kuitenkin myös Suomessa lisääntymässä ja varsinkin yliopistoihmisille tuntuu maistuvan kasvavassa määrin. Etköhän silti selviä tuolla linjalla ihan hyvin, kunhan et kovin luovalla alalla työskentele (niin kuin hyvin, hyvin todennäköistä onkin).
 

ditrim

Jäsen
Voin kertoa, että olen 110% koukussa röökiin (lopetin pari kuukautta sitten neljännen kerran) ja erinäiset alkoholipitoiset juomatkin maistuvat, välillä enemmän, välillä vähemmän...

Minä lopetin tupakoimisen ja alkoholin liiallisen käytön kannabiksen avulla. Yli kymmenen vuotta tulikin örvellettyä aika huolella, mutta sitten kun pääsin paremmin käsiksi vihreään kultaan, niin jäi epäterveelliset tavatkin taakse. Vanhaa kaveripiiriä katsellessa tiedän tehneeni paremman ratkaisun. Vaikka kuuleman mukaan nykyään "istun vain kotona bongi kädessä", niin on sekin parempi ratkaisu kuin kieriä epätoivoisesti oravanpyörässä ja hakea lohdutonta lohdutusta viinasta, saunasta, festareista tai kala- ja baarireissuista.

Laillistuminen on vain ajan kysymys. Ei mene täällä Suomessakaan kauaa sen jälkeen kun USA laillistaa kannabiksen. Eikä ne jenkit jaksa enää pitkään leikkiä turhaa huumesotaansa kannabista vastaan.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Minä lopetin tupakoimisen ja alkoholin liiallisen käytön kannabiksen avulla.

Eli vaihdoit kaksi päihdettä yhteen... Mun pointti oli juurikin se, että jos rööki ja viina olisivat olleet mun nuoruudessani kannabiksen lailla laittomia, tuskin olisin niihin koskenut ja en nyt tarvitsisi Champixeja (tai kannabista) niistä eroon pääsemiseksi. Ja OK, viinan kanssa mulla ei kyllä ole ikinä mitään ongelmaa ollutkaan...
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Viinahan ei päätä pehmennä? Viinan vahingot ovat suhteessa huomattavasti suuremmat kuin kannabiksen. Mutta hyvä että sinullekkin on ne propagandavideot toimineet.
En kehota ketään minkäänlaiseen päihteiden käyttöön.

Toki vaikutat näiden viestin perusteella sellaiselta kaverilta, että sovitkin paremmin perus deekujen pomoksi. Siellä saatte sitten hymähdellä sille saatanan naapurin hipille kun ihan varmaan piikittä hasista. Ja sitten voittekin avata kuudennet oluet
Kirjoitusasusi ja osoittamasi kieliopin hallinnan perusteella voisin tehdä sinustakin jonkinlaisia johtopäätöksiä, mutta antaa olla. Jokainen pärjätköön eväillään miten parhaaksi taitaa, hampulla tai ilman. Itse jätän kuitenkin väliin, ja suosittelen muillekin.

Itse tyydyn tosiaankin oluen nauttimiseen, mutta 2-3 riittää sopuisasti. Kuparinsävyinen mallasjuoma lämmittää punaista niskaani oikein miellyttävällä tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ymmärrän ajatuksesi siis oikein hyvin, en minäkään toivoisi mitään viirupäitä työpäiviäni pilaamaan (tällä en viittaa pelkästään päihteiden käyttöön), vaan mieluummin keskenään toimeentulevan yhteisön, jossa on kiva ahertaa.
Aivan naulan kantaan tämä. Töitä on mukavampi tehdä ajatus terävänä ja hyvän tiimin kanssa. Luovia hullujakin tarvitaan, mutta siltä zonelta on joskus lyhyt matka tilanteeseen jossa deadlinet eivät enää pidä, laatu vaihtelee arvaamattomasti ja asiakkailta tulee paskaa takaisin. Tämäkin siis viittaamatta pelkästään päihteiden käyttöön.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omasta suppeasta näkökulmastani käyttö on kuitenkin myös Suomessa lisääntymässä ja varsinkin yliopistoihmisille tuntuu maistuvan kasvavassa määrin. Etköhän silti selviä tuolla linjalla ihan hyvin, kunhan et kovin luovalla alalla työskentele (niin kuin hyvin, hyvin todennäköistä onkin).
Riippuu mitä pidetään luovana työnä ja luovana alana. Stereotyyppiset pilvenpössyttelyduunit eivät minua oikein kiinnostakaan, aivan totta.

En koe pitäväni kielteistä suhtautumistani kannabikseen minkäänlaisena handicappina. En myöskään koe milloinkaan jääneeni tuon takia paitsi mistään sellaisesta jota olisin pitänyt tärkeänä. Uskallan kuitenkin väittää, että pilvellä elämöiminen on yliopistopiireissä pienen vähemmistön hommaa, vaikka innostus touhuun on saattanut hyvinkin kasvaa.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ymmärrän Pisimmän Kääpiön mallin oikein hyvin, riippuu tietysti aika paljon toimialastakin. Jos perustaisin esim. sorveja korjaavan firman, en taatusti ottaisi pajauttelijaa (enkä alkoholistia) töihin jos vaan muita mahdollisuuksia on. Toisaalta "pelkkään" luovuuteen perustuvassa firmassa, vaikkapa mainostoimistossa, en olisi läheskään niin tiukka. Usein pienet firmat ovat aika paljon omistajansa näköisiä joihin ei aina palkata pätevintä vaan sopivin, jolloin omistajan kanssa toimeentuleminen on se toiseksi tärkein kriteeri.
 

Cube

Jäsen
En koe pitäväni kielteistä suhtautumistani kannabikseen minkäänlaisena handicappina.
Tietenkään et pidä, koska koko suhtautumistapasi on lähtökohtaisesti todella äärimmäinen. Et halua palkata ainuttakaan pilveä polttanutta duuniin, koska koet heidän olevan huonoja työntekijöitä. Ehkä näin onkin, mutta ellet ihan kaatopaikkajengiä ole palkkaamassa, niin luulisi suurimman osan ihmisistä olevan sinulle aivan surkeita työntekijöitä. Ehkä oletan nyt liikaa, kun ajattelen sinun haluavan palkata lähinnä koulutettua jengiä. En siis oikein ymmärrä miksi se elämässään jo varsin pitkälle selvinnyt pilvenpolttaja muuttuisi yhtäkkiä nahjukseksi duunien alkaessa. Maailma on täynnä esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat ammateissaan erittäin päteviä, vaikka käyttävät vapaa-ajallaan ties mitä. Et tietenkään halua tätä tajuta, koska näet vain stereotypian. Et todennäköisesti edes tunne tietoisesti yhtään pilvenpolttajaa (todellisuudessa aivan varmasti tunnet useampia), mutta silti kuvittelet tietäväsi kaikenlaista heidän elämistään. Ikävän ylimielinen asenne.

Luova ala voi liittyä esimerkiksi matematiikkaan. Paul Erdős käytti myöhempinä vuosinaan (kuitenkin 25 vuotta) amfetamiinia tyyliin joka päivä tai ainakin viikko. Olisin silti palkannut hänet, jos tällainen ajatusleikki sallitaan. Nyt vedän vähän mutkia suoraksi eri aineiden kanssa, mutta pointti on, että kaikenlaisia ihmisiä löytyy, eivätkä asiat yleensä ole kovin yksinkertaisia.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kirjoitusasusi ja osoittamasi kieliopin hallinnan perusteella voisin tehdä sinustakin jonkinlaisia johtopäätöksiä, mutta antaa olla. Jokainen pärjätköön eväillään miten parhaaksi taitaa, hampulla tai ilman. Itse jätän kuitenkin väliin, ja suosittelen muillekin.

Tee ihmeessä johtopäätöksi. Voisit jopa suoltaa ne näppäimistösi kautta ihan tänne palstalle. Katsotaan osuuko oikeaan.

En pysty käsittämään, miten joku voi ihan noin vain hyväksyä jotain mikä on toki laillista, mutta mikä aiheuttaa sekä kansantaloudelle että -terveydelle vuositasolla aivan järkyttäviä kuluja ja vahinkoja. Sitten taas jokin, joka on laitonta, mutta esim. hallussapidon rangaistukset taitavat olla käytännössä melko mitättömät, saatika sitten käytöstä tulevat rangaistukset, on kuitenkin niin suuri saatana, että se estää työpaikan saamisen. Viikonlopun jäljiltä pienessä maanantaiväsymyksessä ja darran jälkioireissa töissäolo on Suomessa yleistä ja ilmeisesti hyväksyttävää. Olisihan se kamalaa jos joku myssyttelijä saapuisi paikalle virkeänä ja täysin työkykyisenä. Mitähän siitäkin tulisi?

Harvoin saa lukea seuraavia otsikoita:

-Mies tappoi vaimonsa pilvipäissään
-Pilviveikko jyräsi lapsen yli suojatiellä
-Kannabis ajoi Veikon kadulle jne.

Mutta korvataan viittaukset kannabikseen alkoholiin liittyvillä termeillä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tietenkään et pidä, koska koko suhtautumistapasi on lähtökohtaisesti todella äärimmäinen. Et halua palkata ainuttakaan pilveä polttanutta duuniin, koska koet heidän olevan huonoja työntekijöitä. Ehkä näin onkin, mutta ellet ihan kaatopaikkajengiä ole palkkaamassa, niin luulisi suurimman osan ihmisistä olevan sinulle aivan surkeita työntekijöitä. Ehkä oletan nyt liikaa, kun ajattelen sinun haluavan palkata lähinnä koulutettua jengiä. En siis oikein ymmärrä miksi se elämässään jo varsin pitkälle selvinnyt pilvenpolttaja muuttuisi yhtäkkiä nahjukseksi duunien alkaessa. Maailma on täynnä esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat ammateissaan erittäin päteviä, vaikka käyttävät vapaa-ajallaan ties mitä. Et tietenkään halua tätä tajuta, koska näet vain stereotypian. Et todennäköisesti edes tunne tietoisesti yhtään pilvenpolttajaa (todellisuudessa aivan varmasti tunnet useampia), mutta silti kuvittelet tietäväsi kaikenlaista heidän elämistään. Ikävän ylimielinen asenne.
Lue tuo edellä kirjoittamasi rauhassa uudestaan ja mieti sen jälkeen, kummalla meistä oikein oli ylimielinen asenne. Arvailet ja päättelet minusta kaikenlaista. En ole esimerkiksi väittänyt täällä tietäväni kaikenlaista tai oikeastaan minkäänlaista pilvenpolttajien elämästä. Ellei sitä lasketa, että väitin pilvenpolttajan pään hyhmäytyvän jollakin aikavälillä ja touhunsa saattavan mennä hieman hitaaksi. Noinhan siinä käsittääkseni voi käydä. Niin tai näin, lähtökohtani oli ja on edelleen se, etten halua omistamaani yritykseen työkavereiksi pajauttelijoita. Jos se on ylimielistä, niin olkoon sitten.

Toki suhtautumistapani on siinä mielessä äärimmäinen sinusta katsottuna, että se on päinvastainen omaasi nähden. Tulkitsen kuitenkin niin, että ketjun otsikko mahdollistaa keskustelun sekä puolesta että vastaan olevilla näkökannoilla.

Luova ala voi liittyä esimerkiksi matematiikkaan. Paul Erdős käytti myöhempinä vuosinaan (kuitenkin 25 vuotta) amfetamiinia tyyliin joka päivä tai ainakin viikko. Olisin silti palkannut hänet, jos tällainen ajatusleikki sallitaan. Nyt vedän vähän mutkia suoraksi eri aineiden kanssa, mutta pointti on, että kaikenlaisia ihmisiä löytyy, eivätkä asiat yleensä ole kovin yksinkertaisia.
Enpä usko että minulta olisi löytynyt Erdősille sopivaa hommaa. Kyvyille olisi ehkä löytynytkin porukalla miettien käyttötarkoituksia, mutta en tiedä olisiko ollut mahdollista sitouttaa tuota tyyppiä työpaikkaan siten, että oltaisiin saatu jatkuvaa businesta aikaan. En tiedä olisiko Erdős sopinut esimerkiksi projektimuotoiseen liikkeenjohdon konsultointiin, vaikka mistä senkään tietää. Tosin luulen että ainakin yksityisellä puolella yhteistyömahdollisuudet olisivat olleet aika rajattuja, sen verran erikoinen tyyppi tuo oli. Akateemisessa maailmassa tilanne oli tietysti eri. Muistaakseni Erdős kiersi maailmaa nostoppina vuosikaudet ja nukkui muiden tutkijoiden nurkissa ja vaikka tutkijatalojen käytävillä.

Tosin en näe spiidin käyttäjissäkään erityistä potentiaalia työntekijöinä, jos omia kuvioitani ajattelen. Niin tiukkaa sitoutumista duuniin en oikein näe rakentavana, että tarjouksia ja deliveryä tehtäisiin amfetamiinin voimalla yötä päivää.
 

Iskender

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP,LA Kings, Türkiye Buz Hokeyi Federation
Kylläpä tuo pitäisi ainakin hyötykäyttöön laillistaa suomessa.
 

Cube

Jäsen
Toki suhtautumistapani on siinä mielessä äärimmäinen sinusta katsottuna, että se on päinvastainen omaasi nähden.
Eihän ole, koska en katso, että ihmisten tulisi palkata töihin pelkkiä pilvenpolttajia. Itse asiassa koko pilvenpoltto on mielestäni täysin sivuseikka, jos mietitään ihmisen pätevyyttä. Se määräytyy aivan muiden tekijöiden perusteella.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen muutaman kerran ollut haastattelemassa työnhakijoita. Jos olisi paljastanut, että työnhakija polttelee, niin en olisi palkannut.
Näen asian niin, että polttelu ei tuo mitään positiivista hakijaan, mutta ongelmia mahdollisesti. Ei tietenkään välttämättä.
Eri asia on silloin, jos haettavaan duuniin olisi niukasti sopivia hakijoita, mutta tähän asti on riittänyt vielä määrällisesti ja laadullisesti hakijoita.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eihän ole, koska en katso, että ihmisten tulisi palkata töihin pelkkiä pilvenpolttajia. Itse asiassa koko pilvenpoltto on mielestäni täysin sivuseikka, jos mietitään ihmisen pätevyyttä. Se määräytyy aivan muiden tekijöiden perusteella.
Periaatteessa näinkin. Ymmärrän pätevyyden kuitenkin laajemmin kuin esimerkiksi puhtaana ammattiosaamisena ja kokemuksena. Pätevyyttä on mielestäni myös ammattimainen työskentelytapa ja yrityksen arvoja kunnioittava asennoituminen. Voi hyvin olla, että yksittäinen pilvenpolttaja saattaa herättää työssään luottamusta sekä osoittaa korkeaa sitoutuneisuutta duuniinsa ja asiakkaisiinsa. Kuitenkin se kuva joka kannabiksen käyttäjistä on tässä suhteessa minulle muodostunut, ei juurikaan rohkaise palkkaamaan mössyttelijää.

Haluan palkata ensisijaisesti pitkään yhteistyöhön tähtääviä osaajia, joista voi jollakin aikataululla tulla partnereita. Tässä ei siis haeta ihan mitä tahansa koneen osasia, vaan ihan keskeisiä tasalaatuiseen bisnekseen kykeneviä avainhenkilöitä. Pyrin lähtökohtaisesti rakentamaan yrityksen menestystä juuri osaavien ja uskottavien ihmisten kautta. En tuntisi oloani oikein varmaksi pilvenpolttoa harrastavan ihmisen kanssa, jos tähtäimessä on tehdä duunia yhdessä vielä 10-15 vuodenkin päästä. Erityisesti pienelle ja toimintaansa käynnistävälle yritykselle henkilövalinnat ovat aivan keskeinen asia jo muutenkin. Turha tuollaisessa tilanteessa on ampua itseään jalkaan palkkaamalla henkilöitä, jotka kantavat mukanaan tarpeettomia riskitekijöitä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Odottelen vieläkin kommentteja siitä, miksei alkoholin käyttäjä ole riski tulevaisuudessa mutta pajauttelija on?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Odottelen vieläkin kommentteja siitä, miksei alkoholin käyttäjä ole riski tulevaisuudessa mutta pajauttelija on?
Tuota alko vs. ruoho -tuubaa on ymmärtääkseni käsitelty tässä ketjussa sivutolkulla. Ei relevanttia. Nyt on puhe vain kannabiksesta. Samalla logiikalla pitäisi seuraavaksi kai perustella, miksi punaista lihaa ja rasvamakkaroita syöviä asiantuntijoita pitäisi uskaltaa palkata. Epäterveellisesti ruokailevien sydän- ja verisuonisairauksien seuraukset kun ovat nekin kohtalainen rasite kansantaloudelle, ja riski työnantajallekin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Odottelen vieläkin kommentteja siitä, miksei alkoholin käyttäjä ole riski tulevaisuudessa mutta pajauttelija on?
Käsitin niin, että tässä oli nyt lähinnä Pisimmällä Kääpiöllä kyse siitä, että toinen päihde on laillinen ja toinen laiton? En sinänsä itsekään ymmärrä, miten alkoholinkäytön voisi nähdä olevan turvallisempi vaihtoehto tulevaisuuden kannalta, kun tietää miten monelle tuosta aineesta tulee ongelma, mutta jokaisen oma päätös mihin vetää rajat. Etenkin kun on kyseessä oma firma, niin kaipa sitä saa säätää säännöt miten tahtojaa.

Eli tavallaan ymmärrän Pisimmän Kääpiön pointit ja taas toisaalta ei, mutta se nyt ei ole mitään uutta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käsitin niin, että tässä oli nyt lähinnä Pisimmällä Kääpiöllä kyse siitä, että toinen päihde on laillinen ja toinen laiton? En sinänsä itsekään ymmärrä, miten alkoholinkäytön voisi nähdä olevan turvallisempi vaihtoehto tulevaisuuden kannalta, kun tietää miten monelle tuosta aineesta tulee ongelma, mutta jokaisen oma päätös mihin vetää rajat. Etenkin kun on kyseessä oma firma, niin kaipa sitä saa säätää säännöt miten tahtojaa.

Eli tavallaan ymmärrän Pisimmän Kääpiön pointit ja taas toisaalta ei, mutta se nyt ei ole mitään uutta.
Edellä kirjoitin tähän liittyen seuraavaa:

Tulevan yritykseni päihdepolitiikka on kannabista ajatellen yksiselitteisen kielteinen. Tästä en tule neuvottelemaan henkilökunnan enkä mahdollisten partnerien kanssa. Muilta osin pyrin viestittämään suht liberaalia ja moniarvoisuuden mahdollistavaa meininkiä, kuten muutenkin elämässäni. Yksilöä ja yhteisöä kunnioitetaan, lakeja noudatetaan ja huippausaineisiin pidetään etäisyyttä. Alkoa käyttäköön kukin vallitsevien normien puitteissa ja seurauksista itse vastaten.
Työntekijöiden elämäntapoja koskeville vaatimuksille ei tulisi loppua, jos kaikenlaisia asioita pitäisi käydä ohjeistamaan ja kontrolloimaan.

Työpaikkojen päihdeongelmien käsittelyyn löytyy kyllä paljon tietoa ja suositeltavia käytäntöjä. Työmarkkinajärjestöt ovat yhteisesti antaneet suosituksia päihdeongelmien ennaltaehkäisystä, samoin kuin siitä miten näitä ongelmia tulisi käsitellä työpaikoilla. Näissä asioissa edetään tavallisesti vaiheittain, alkaen ongelman tunnistamisesta, ja jatkuen esimieskeskusteluista edeten aina hoitoonohjaukseen. Irtisanominen ei tavallisessa konttorityössä ole ihan ensimmäisten toimenpiteiden joukossa, joillakin aloilla toleranssia on vähemmän. Kuitenkin ns. työmaajuopottelu on käsittääkseni selkeä irtisanomisperuste. Tämän tekstin kirjoitin tänne lähinnä todetakseni, että päihdeongelmien kohtaamiseen työpaikoilla on selkeitä hyväksyttyjä malleja. Näillä keinoin toimitaan jos päihdeongelmia alkaa esiintyä, olipa taustalla alkoa, pilveä, lääkkeitä tai jotain ihan muuta. Toleranssia löytyy kuitenkin alkoholin kohtuukäytölle, pilvelle ei ensinkään. Näin se vaan on.

Ted, on silläkin tietysti merkitystä minulle että pilvi on laiton päihde. En halua työnantajana mitenkään viestiä, että suosisin laittomuuksia tai että katsoisin asiaa edes läpi sormien. Kuten 1stApril edellä lausui, pilvenpoltto ei tuo työntekijälle tai kandidaatille mitään positiivisia ominaisuuksia, mutta mahdollisia ongelmia kylläkin. Sama juttu tiettyyn pisteeseen saakka tietysti alkoholin kanssa, mutta olen vakuuttunut siitä, että läpi elämän jatkuva alkoholin kohtuukäyttö tuottaa todennäköisesti pienemmät neurologiset vauriot ihmiselle kuin pilvenpoltto. Tämä on sikäli mutua, ettei minulla ole siteerata tähän mitään tutkimusta aiheesta, mutta tällaiseen käsitykseen olen tullut eri lähteiden perusteella. Toki jos pajauttelijoilta kysytään näkemyksiä, niin vastaukset voivat olla ihan toisenlaisia, mutta pilviremmistä tulevat kommentit pitääkin ymmärtää jonkinasteisesti jääveinä.
 

Cube

Jäsen
Tuota alko vs. ruoho -tuubaa on ymmärtääkseni käsitelty tässä ketjussa sivutolkulla. Ei relevanttia. Nyt on puhe vain kannabiksesta. Samalla logiikalla pitäisi seuraavaksi kai perustella, miksi punaista lihaa ja rasvamakkaroita syöviä asiantuntijoita pitäisi uskaltaa palkata. Epäterveellisesti ruokailevien sydän- ja verisuonisairauksien seuraukset kun ovat nekin kohtalainen rasite kansantaloudelle, ja riski työnantajallekin.
No jos riskeistä kerran on kyse, ja suhtaudut niihin vakavasti, niin miten ihmeessä nämä muut jutut eivät muka ole olennaisia? Eihän tässä ajattelussasi ja perusteluissa ole oikein mitään järkeä. Ok, et pidä pilvenpoltosta, mutta kai samalla itsekin tajuat juttujesi syvästi ristiriitaisen luonteen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös