Kisapuisto
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Toisekseen en kuvitellut, että porttiteoriasta vielä 2010-luvulla jauhettaisiin, mutta itse uskaltaisin veikata, että lähes jokainen nistahtanut henkilö on aloittanut sillä alkoholilla ja pikku hiljaa lähtenyt siitä sitten kokeilemaan vaikeammin saatavilla olevia (mutta miedompia) päihteitä.
Mikäs vika porttiteoriassa? Kuinkahan moni kovempia aineita käyttävä/joskus elämässään käyttänyt on aloittanut suoraan niillä kovilla aineilla? Ja kuinkahan moni sen kovempien aineiden käytön on aloittanut sen jälkeen, kun on ensin polttanut kannabista? Voisi olla aika mielenkiintoinen tilasto porttiteoriaa vastustaville.
Tämä jo lainaamani Markku Soikkeli sanoo tuolla Ylen haastattelussa, että neljä viidestä, jotka jossakin vaiheessa elämäänsä kokeilevat kannabista, myös lopettavat sen joko heti kohta parin kerran jälkeen tai vähän ajan kuluttua esim. perheen perustamisen tai työpaikan tai opiskelun tms. takia. Yksi kymmenestä käyttää sitä hallitusti niin ettei sitä välttämättä edes ulkopuoliset huomaa ja yksi kymmenestä kannabista kokeilleesta "päätyy riippuvuuksiin ja ongelmiin". Mun mielestä se on aika karu tilasto.
Jos kansan ja lainsäätäjien selvä enemmistö haluaa kannabiksen olevan laitonta, niin äänekkäiden kannabiksen käyttäjien "asiantunteva" vittuilu tietämättömälle enemmistölle, joihin kuuluvat myös miltei kaikki psykiatrit, on vain turhaa hyttysen ininää.
Tuossapa se onkin hyvin tiivistettynä. Ymmärrän toki sen, että kannabiksen käyttäjät haluaisivat oman aineensa pois huumausaineiden listalta ja lailliseksi päihteeksi, mutta se pelkkä oma halu kun nyt ei ihan riitä tässä(kään) asiassa.
Kannabiksen käyttö on vähän kuin moottoriteillä ylinopeuden ajaminen. Suomen moottoritiet on tosi hyvässä kunnossa ja niiden nopeusrajoitukset mun mielestä liian alhaiset. Lisäksi mä osaan mielestäni ajaa ihan hyvin ja turvallisesti ainakin 160 km/h, joten miksikäs niitä ei voisi siis nostaa kyseiseen nopeuteen koska mä haluan niin ja varmasti pieni joukko muitakin ihmisiä haluaisi niin tehdä. Siis me halutaan ja kaikki vastustajat on tyhmiä puusilmiä, joille en viitsi edes perustella asiaa sen enempää.
Tämän lisäksi kenenkään ei olisi pakko ajaa moottoriteitä, koska pienempiäkin teitä on olemassa perille pääsemiseksi. Joten miksi niin ei tehdä? No siksi sitä ei voi tehdä, koska on olemassa joukko ihmisiä, jotka eivät pysty ajamaan turvallisesti tuollaista nopeutta. Mutta kun tulee lailliseksi ajaa sitä nopeutta, niin nehän ajavat, koska he ovat ulkoistaneet oman ajattelunsa viranomaisille. Sitten nämä ko. ihmiset ajavat kuin pullopersesiat 160 km/h aiheuttaen muille jatkuvaa vaaraa omalla käytöksellään. Ja kun nyt jo kerran saa ajaa 160 km/h, niin miksei sitten saman tien vähän ylinopeutta 180 km/h tai 200 km/h, koska eihän se ole enää juuri mitään rajoitukseen verrattuna ja vaikkei oikeasti osaa ajaa edes sitä 120 km/h. Näin toimiessaan he saattavat jopa vammauttaa tai tappaa itsensä (joka nyt ei sinänsä haittaa, se on evoluutiota) mutta pahimmillaan täysin sivullisen ihmisen. Todennäköisesti iso osa näistä ihmisistä ei pysty ajamaan turvallisesti edes 120 km/h ja aiheuttavat vaaratilanteita jo sillä, mutta se että vaaratilanteita syntyy jo tuossa nopeudessa ei ole mikään peruste sille, että sen siivellä voitaisiin nostaa nopeudet 160 km/h.
Tästä kaikesta huolimatta mä voin ajaa silloin tällöin moottoriteillä 160 km/h, sitä ei estä mikään. Kunhan sitten poliisin pysäyttäessä kärsin sanktiot. Ja vaikka mä osaisinkin ajaa moottoriteitä jatkuvasti 160 km/h, niin mä totta vie tajuan sen ettei siitä mitään tule jos nopeusrajoitukset ihan oikeasti nostettaisiin sinne tasolle, enkä mä halua lähteä tekemään kokeiluja ihmishengillä.
Jokainen saa mun puolesta tehdä itselleen ihan mitä huvittaa, mutta jos siinä on uhka, että muille käy huonosti tai että esimerkiksi kannabiksen käytön kasvaessa terveydenhoitokulut nousevat, niin kyllä mä olen sitä vastaan ankarasti. Jos taas jokainen kannabiksen käytön takia puhjennut skitsofreniapotilas maksaa itse oman hoitonsa tai sitten vaan laitetaan kylmän viileästi autiolle saarelle muiden kaltaistensa joukkoon ilman että siitä koituu mulle sen suurempia kuluja, niin mikäs siinä. Sama asia kaikkien kannabiksen käytöstä johtuvien, maksullista hoitoa vaativien sairauksien kanssa. Samaan paikkaan voi laittaa alkoholin takia skitsonneet. Niin kauan kuin mä maksan veroja niin kyllä mulla on oikeus olla mielipide siitä, mihin niitä veroja käytetään ja aika voimakkaat vasta-argumentit saa löytyä. että mä suostuisin vapaaehtoisesti maksamaan kaiken nykyisen lisäksi penniäkään enempää lisääntyneitä päihdeongelmaisten hoitoja ja päihteistä johtuvia kuluja. Jos sen sijaan joku voi osoittaa kestävästi ja perustellusti, että kannabiksen käytön laillistamisella nämä päihdekulut pienenevät, niin muutan kantani saman tien ja kirjoitan minkä tahansa asiaa ajavan kansalaisaloitteen.