Pössyttelijät tietysti väheksyvät pilven vahvuutta ja kannattavat kotikasvatuksen sallimista.
Älä yleistä.
Mulle kävisi aivan hyvin, jos saisin kukkani ostaa kaupasta, mielellään maksaisin päälle asiaankuuluvat verot ja muut maksut. Tästä olen jo ketjuun miljoona kertaa laittanut, mutta käytän kannabista ihan säännöllisesti. Reseptiä en ole vaivautunut hakemaan, koska saan hankittua muutenkin laadukasta kukkaa ja vieläpä reilusti halvemmalla. Olisin kuitenkin koska tahansa valmis maksamaan polttelustani reilusti enemmän, jos sen saisi tehdä laillisesti. uskon, että tämä ajattelutapa on vallitseva kauemmin poltelleiden keskuudessa.
Kotikasvatuksen kieltäminen taas onnistuu aivan yhtä helposti kuin onnistuisi kieltää kotiviinin valmistaminen. Ja sitä kun on kasvattanut jo vuosikausia, on aika yhdentekevää, onko mahdollisena rangaistuksena tukistus vaiko kaksi. Äänestän siis "ei" kotikasvatuksen kieltämiselle. Ajatuksen tasolla ymmärrettävä kuvio, mutta täysin mahdoton toteuttaa käytännössä.
Lisäksi soisin ihmisten tekevän selvän eron jonkun Terttu-Petterin vaatekaappikasvimaan ja asiallisesti hoidetun ja turvallisen viljelmän välillä. Onhan se mediaseksikästä vaahdota vesivahingoista, tulipaloriskistä ja muista ja onhan se totta, sattuuhan niitä paremmissakin piireissä. Mä olen tähän ikään nähnyt varmaankin satoja sisäviljelmiä, on ollut kaikenlaista systeemiä hydrosta kookokseen ja yhdessäkään ei koskaan ole käynyt minkäänlaista vahinkoa. Tai joo, on vaikka lampusta palanut sulaketta, ajastin kyrvähtänyt tai muuta, mutta ei ikinä tulipaloja tai vesivahinkoja. Asianmukaisilla välineillä vaaratilanteet pystyy minimoimaan melkoisen tehokkaasti.
Lisäksi jos kasvattaminen olisi laillista, saisi viljelmät vaatekaapeista parempaan ja tuuletetumpaan tilaan ja mahdolliset kastelutkin voi rakentaa helpommin, kun ei tarvitse piilotella mitään ja näin oletettu tulipalo- tai vesivahinkoriski pienenee entisestään. Koskaan en ole muuten pilviviljelmän yhteydessä nähnyt mitään kastelujärjestelmää, ellei vesiviljelyä tahdo sotkea tuohon. Tähän nähden on nurkinkurista, että kotikasvatusta kritisoidaan noilla perustein. Varsinkin kun tosiaan ongelma poistuisi laillistamalla ja ratkaisisi itse itsensä.
*edit*
Viimeksi tästä samasta aiheesta muuten väännettiin kesällä 2011. Tulipahan vaan mieleeni. Oma mielipiteeni silloin näytti seuraavalta, eikä se tuosta juurikaan ole muuttunut:
Kuitenkin eräs argumentti kotikasvatusta vastaan on se, että se on vaarallista juuri vesivahinkojen ja mahdollisten tulipalojen takia. Kuitenkin, on se kasvatus laitonta tai ei, niin sitä tapahtuu. Paljon. Jos se olisi laillista, niin nuo riskit tippuvat olemattomiksi.
En missään vaiheessa yrittänytkään syyttää lakia siitä, että tulipaloja yms. tapahtuu. Onhan se kasvattajan, rikollisen vika. Laki on toki syynä siihen, että kiinnijäämisen pelossa rakennellaan mitä vaarallisempia virityksiä. Kun kotikasvatusta ei saada loppumaan ja vielä kun huomataan sen räjähdysmäinen kasvu, se tullaan toivottavasti joskus dekriminalisoimaan.