Keskustelu on mielenkiintoinen ja esille on tullut paljon hyviä näkökulmia. Minulla olisi vielä jakaa muutama.
Ensimmäiseksi minua ihmetyttää tuossa kolumnissakin esille tullut asia, eli väite siitä, että kannabis kaksinkertaistaa riskin sairastua skitsofreniaan. Olen aikanaan itse tehnyt skitsofreniaan liittyen akateemista tutkimusta ja lukenut aiheesta lukemattomia kansainvälisiä tutkimuksia ja muutaman merkittävän lääketieteen kirjan skitsofrenian osalta. Muisti voi tehdä tepposet, mutta kun etsin syitä mitkä skitsofreniaa aiheuttaa, niin päihteet eivät suinkaan olleet siinä merkittävässä roolissa. Skitsofrenia on niin syvällä ihmiskunnan historian alussa, että sen ilmaantuvuus on käytännössä sama 1-1,5 %:ia läpi koko globaalin ihmiskunnan kulttuurista ja sosioekonomisista taustoista huolimatta. Ehdottomasti skitsofreniassa on perinnöllinen alttius, mutta sille altistava geenimuutos on tapahtunut aivan ihmiskunnan historian alussa. Kuitenkin käsittääkseni kannabiksen käytön yleisyydessä on huomattavia eroja vaikkapa Jamaikan ja Pohjois-Korean välillä. Jos kannabiksen käyttö kaksinkertaistaisi riskin skitsofrenialle, pitäisi tämän väkisinkin näkyä maailman laajuisissa tilastoissa. Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen tilastojen ja tutkimusten tulkitsemisvirhe. Kenties kannabiksen käyttö voi laukaista skitsofrenian niissä yksilöissä, joissa se mitä luultavimmin laukeaisi jossain elämän vaiheessa ja olosuhteissa joka tapauksessa. Tämä olisi hyvin ymmärrettävä vaikutus ajatellen kannabiksen vaikutuksia elimistössä ja psyykessä.
Toisaalta tuossa artikkelissa ja täälläkin esille tulleissa mielipiteissä ihmetelleen miksi muka nykyisessä tilanteessa on vaikea saada ihmisiä hoitoon. Minulla on omasta elämästäni kokemus ystävästäni, jonka tiesin käyttäneen kannabista jo 10 vuotta. Kyseistä kaveria oli elämä potkinut päähän noin 10 kertaa enemmän kuin niitä jotka kokevat elämänsä olleen poikkeuksellisen vaikeaa. Siitä huolimatta kaverilla oli elämän hallinta, työ, opiskelu ja niin edelleen ihan kunnossa. Paremmin kuin päihteettömällä lapsensa äidillään, joten hän jopa ajautui yh-isäksi. Yhden ison elämää muuttavan mullistuksen yhteydessä ko. kaveri sairastui hyvin vaikeaan psykoosiin. Ammattilaisena huomasin ongelman hyvin nopeasti. Mutta kun kyseessä oli kahden lapsen töissä käyvä isä, niin sanonpa vain, että olipa vaikea kyllä ystävänä auttaa häntä millään tavalla. En minä ainakaan halua, että minun takia keneltäkään viedään lapset, työ ja tulevaisuus. Tiesin, että jos asiasta kertoo viranomaisille niin näin tulisi mitä luultavimmin käymään, vaikka ko. psykoosilla ei luultavasti ollut mitään tekemistä varsinaisen kannabiksen käytön kanssa. Ei siitä tietysti apuakaan ollut. Vaikea oli auttaa kun ei tiennyt voiko tilanteesta kertoa edes kyseisen kaverin perheenjäsenille. Tilanne olikin tämän takia lähellä eskaloitua erittäin pahaksi. Voin sanoa jo ihan tämän oman kokemuksen perusteella, että nykyinen tapa käsitellä laittomia päihteitä, on äärimmäisen huono.
Toinen asia mikä minua kieltolaki ympäristössä huolettaa on sen synnyttämä kannabisfanikulttuuri. Nuorisomedioita kuten Netflixiä ja videopelejä pelatessa törmään kannabisfanitukseen jatkuvasti. Ja niin muuten törmäävät meidän nuoretkin. Moneen Netflixin ja Hollywoodin tuotantoon on lobattu vapaata kannabiskulttuuria tukevaa materiaalia, vaikka se ei millään tavalla kuuluisi elokuvan tai sarjan juoneen. Toisaalta kokonaisia sarjoja ja elokuvia on tehty asian ympärille. Pelimaailmassa selvästi pelatuin ja myydyin Call of Duty -sarja esimerkiksi sisältää lukemattoman määrän erilaista kannabisaiheista materiaalia mitä pelaajat ostavat oikealla rahalla ja esittelevät verkkopelissä toisilleen. Esimerkkinä vaikkapa ns. tarkka-ampujan röllipuku, joka onkin tehty kannabislehdistä ja kaasunaamarin sisällä leijailee jonkinlaista usvaa. Yleensä pelaajilla itsellään on jo omissa aliaksisssaan erilaisia viittauskia kannabiskulttuuriin. Näitä fanikulttuuria esille tuovia pelaajia on monesti 20% pelaajista.
Itse olen jo ihan näiden asioiden ja kokemusten perusteella sitä mieltä, että kieltävä ja rankaiseva linja on väärä. En usko, että dekriminalisointi tai edes laillistaminen tilannetta ainakaan pahentaisi. Ihmisten olisi hyvä miettiä ihan omasta näkökulmasta asiaa siten, että onko tosiaan tämä kieltolaki se syy miksi ei itse huumeita käytä. Tuskin on. Kyllä ne on muut järkisyyt jonka takia ne on jättänyt käyttämättä. Alaikäisten silmissä kaikki päihteet ovat kiellettyjä ja laittomia. Huumeita vaan saa helpommin ja halvemmalla ja niistä kokee saavansa vähemmän haittoja kuin alkoholista. Lisäksi kannabis nauttii nuorten keskuudessa ja medioissa alakulttuuri-imagosta, jolle kieltolaki on vain tulenarkaa polttoainetta. Eikä kannabis varmasti miksikään yleisesti hyväksytyksi aineeksi muutu silmän räpäyksessä, vaikka siitä ei enää rangaistuksia lain nimissä jaettaisikaan.