Pitäisikö kannabis laillistaa Suomessa?

  • 531 039
  • 4 790
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat

Sopinee tänne. Kuten aiemmin olen täällä sanonut, niin oman maailmankuvan ja asenteen muuttaminen ihmisille on pirun vaikeaa.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata

Mitä nykyinen lainsäädäntö voi aiheuttaa. Aika kovia rangaistuksia suhteessa tekoon.
Siis mitä vittua? Minä olen ollut siinä uskossa, että lainsäädäntö ei itsessään aiheuta ikinä mitään. Teoista ne seuraukset aiheutuu ja jokainen voi katsella suoraan peiliin ja löytää sieltä sen aiheuttajan. Tämä on nyt samaa ajatusmaailmaa, että liukas keli suisti auton ojaan. Oman toiminnan ja virheiden ulkoistaminen on kyllä uskomattoman tätä päivää.
 

Spire

Jäsen
Siis mitä vittua? Minä olen ollut siinä uskossa, että lainsäädäntö ei itsessään aiheuta ikinä mitään. Teoista ne seuraukset aiheutuu ja jokainen voi katsella suoraan peiliin ja löytää sieltä sen aiheuttajan. Tämä on nyt samaa ajatusmaailmaa, että liukas keli suisti auton ojaan. Oman toiminnan ja virheiden ulkoistaminen on kyllä uskomattoman tätä päivää.
No kyllähän nuo kuulostavat kohtuuttoman kovilta jälkiseurauksilta, kun vaikka alkoholin käytöstä olisi selvinnyt paljon vähemmällä. Olen sitä mieltä, vaikka en edes käytä kantsua missään muodossa. Tiedän että lainsäädäntö on tämä ja jokaisella vastuu noudattaa sitä jne, mutta mitään järkeä tässä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
No kyllähän nuo kuulostavat kohtuuttoman kovilta jälkiseurauksilta, kun vaikka alkoholin käytöstä olisi selvinnyt paljon vähemmällä. Olen sitä mieltä, vaikka en edes käytä kantsua missään muodossa. Tiedän että lainsäädäntö on tämä ja jokaisella vastuu noudattaa sitä jne, mutta mitään järkeä tässä ei ole.
No eihän nyt voi mitenkään verrata laillista tapaa ja laitonta tapaa keskenään. Siinä se ero menee. En ota kantaa asian järkevyyteen, mutta laiton on edelleen laitonta ja mitään yllättävää ei kiinnijäämisen jälkeen pitäisi olla seurauksissa. Turha siinä on sen jälkeen käsiä levitellä. Jossakin ne rajat menevät ja suomalaisessa yhteiskunnassa ne menevät tällä hetkellä näin. Sopisi niitä noudattaa.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No eihän nyt voi mitenkään verrata laillista tapaa ja laitonta tapaa keskenään. Siinä se ero menee. En ota kantaa asian järkevyyteen, mutta laiton on edelleen laitonta ja mitään yllättävää ei kiinnijäämisen jälkeen pitäisi olla seurauksissa. Turha siinä on sen jälkeen käsiä levitellä. Jossakin ne rajat menevät ja suomalaisessa yhteiskunnassa ne menevät tällä hetkellä näin. Sopisi niitä noudattaa.

Niin, eli näin kun on joskus päätetty niin sitten se on justiin niin. Mikä on laitonta, on laitonta ja piste.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
No eihän nyt voi mitenkään verrata laillista tapaa ja laitonta tapaa keskenään. Siinä se ero menee. En ota kantaa asian järkevyyteen, mutta laiton on edelleen laitonta ja mitään yllättävää ei kiinnijäämisen jälkeen pitäisi olla seurauksissa. Turha siinä on sen jälkeen käsiä levitellä. Jossakin ne rajat menevät ja suomalaisessa yhteiskunnassa ne menevät tällä hetkellä näin. Sopisi niitä noudattaa.


Joo mitäs menit homoilemaan, niin pistetään sut vankilaan. T. 60 -luku
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Niin, eli näin kun on joskus päätetty niin sitten se on justiin niin. Mikä on laitonta, on laitonta ja piste.
Juuri näin. On kuitenkin olemassa niitä anteeksiantoperusteita, mutta harvemmin niitä löytyy päihdyttävien aineiden käytössä. Joskus sitä pääsee pälkähästä vaikka kumautat toista turpaan oikein kunnolla, mutta toisinaan niinkin käy, kun olet ensin ollut itse ottavana osapuolena ja muuta keinoa ei ole ollut selviytymisessä suuremmalta vahingolta. Harvemmin sitä kukaan toista pakottaa väkisin aineita ottamaan, mutta jos näin tapahtuu, niin ei siitä kyllä seurauksiakaan tule yhteiskunnan taholta. Sellaisen todistaminen taas voi olla hankalaa, mutta niinhän se on tuon edellisenkin esimerkin kohdalla. Kaikki on kuitenkin loppukädessä useimmiten siellä oikeuden harkinnassa.
Joo mitäs menit homoilemaan, niin pistetään sut vankilaan. T. 60 -luku
Jep. Se on ollut sen aikaista oikeutta, mutta maailma muuttu eskoseni. Nyt eletään tätä aikaa ja kannabiksen ympärilla touhuilu tuo lähes aina sen rangaistuksen ja näin sen pitää olla. Laitonta mikä laitonta. Enää ei kait sellaisestakaan tule yhteiskunnan taholta seuraamuksia.
Vaikuttaa voi ja pitää, jos halutaan asia lailliseksi, mutta turha on vinkua niistä seurauksista tällä hetkellä. Tavallaan joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön. Yllätyksenä ei seuraukset edelleenkään tule.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niille luettavaa, ketkä ovat huolissaan nuorista.

Ihan hauska poiminta:

"Erityisesti nuorten kannabiksen käyttö saattaa olla haitallista. Alkuvuonna julkaistu australiaistutkimus vihjaa, että jo vähäinen kannabiksen käyttö muuttaa nuorten aivojen rakennetta.

Hyviäkin puolia pössyttelyssä on tutkimuksissa havaittu. Kannabis nimittäin näyttää lisäävän siittiöiden määrää siemennesteessä."

Saadaan siis tyhmempiä ihmisiä, jotka lisääntyvät paremmin.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Niille luettavaa, ketkä ovat huolissaan nuorista.

Itseäni ei yllätä, että nuorten kannabiksen käyttäminen on laillistamisen myötä vähentynyt. Kun kannabiksen käyttäjiä ei tuomita rikollisiksi narkkareiksi, ei heidän ole likikään niin isoa tarvetta syrjäytyä sitä kannabista käyttämään. Näin nuoret pysyvät enemmän sen vahvimman hoitoresurssin, siis lähipiirinsä valvovan silmän alla.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Siis mitä vittua? Minä olen ollut siinä uskossa, että lainsäädäntö ei itsessään aiheuta ikinä mitään. Teoista ne seuraukset aiheutuu ja jokainen voi katsella suoraan peiliin ja löytää sieltä sen aiheuttajan. Tämä on nyt samaa ajatusmaailmaa, että liukas keli suisti auton ojaan. Oman toiminnan ja virheiden ulkoistaminen on kyllä uskomattoman tätä päivää.
Aiheuttaa se. Suomessa kannabis kriminalisoitiin vuonna 1966 ja sen jälkeen suhteellisen harmittoman päihteenä käyttäjät ovat olleet rikollisia. Samoin kävi kun alkoholi oli kieltolain kohteena. Lainsäädäntö siis tekee ihmisistä rikollisia kun jotkut haluavat käyttää tiettyä päihdettä ja sitten sitä myydään. Nykyisestä huumelainsäädännöstä hyötyvät lähinnä kartellit ja rikollisjärjestöt. Niin ja Yhdysvalloissa toki yksityisten vankiloiden omistajat.
 

ipaz

Jäsen
New Yorkin osavaltio USA:ssa laillistaa kannabiksen viihdekäytön. Noin 20 miljoonan asukkaan osavaltio laskee tienaavansa laillistamisella lähes 300 miljoonaa dollaria. Nyt sitten varmaan koko osavaltio luhistuu, kohta zombiet valtaavat kadut eikä Manhattanille kannata enää matkustaa sitten kun se taas olisi mahdollista. Rangersin nousukin tyssää seinään ja Kaapo Kakosta ei voi ikinä tulla tähteä NHL:ssä, koska porukka pössyttelee pajaa joka nurkassa.

 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
New Yorkin osavaltio USA:ssa laillistaa kannabiksen viihdekäytön. Noin 20 miljoonan asukkaan osavaltio laskee tienaavansa laillistamisella lähes 300 miljoonaa dollaria. Nyt sitten varmaan koko osavaltio luhistuu, kohta zombiet valtaavat kadut eikä Manhattanille kannata enää matkustaa sitten kun se taas olisi mahdollista. Rangersin nousukin tyssää seinään ja Kaapo Kakosta ei voi ikinä tulla tähteä NHL:ssä.

Näistä jutuista tulee aina mieleen, että se alote kannabiksen dekriminalisoinnista ei välttämättä oo se paras tie. Olis varmaanki kannattanu suoraan lähteä puhumaan laillistamisesta. Oltais saatu keskusteluun mukaan myös isot taloudelliset hyödyt, mitä laillistamisesta seurais.
 
Mun töitä on kannabiksen takia hankaloitettu vasta pari kertaa. Ensimmäinen oli, kun tehtiin turvallisuusselvitys, koska tuli pääsy laitetiloihin joissa kulkee viranomaisviestintää. Potkuthan sieltä tuli, vaikka kannabiksen pajauttelulla iltaisin ei oikeasti ole tietenkään mitään yhteyttä tuollaiseen turvallisuuskysymykseen. Samassa rikosrekisterissä oli tuolloin myös törkeä väkivaltarikos mutta se olisi ollut työnantajalle ihan ok.

Toisella kertaa olin työttömyysjaksolla ja hakeuduin itse kunnan työvoimapalveluihin kyselemään, josko heillä olisi tarjota jotain työtoimintaa. Vittuillessani vastailin täysin avoimesti rutiinikysymyksiinsä päihteiden käytöstä, joilloin alkoivatkin vaatimaan "huumeettomuutta" palveluihin pääsemisen ehtona. Kaksi kuukautta jaksoin istua kotona käyttämättä kannabista ja antaa negatiivisia näytteitä, kunnes totesin ettei se palkattoman työn odottelu ehkä tämän arvoista ole ja soitin että pitäkää tunkkinne.

Nykyinen toimintasuunta on taas sellaisella sektorilla, että voi valitettavasti hyvinkin olla, että tässä surkuhupaisassa tarinassa on vieläkin lukuja kirjoittamatta. Minä kuitenkin ajattelin omalla ajallani edelleen jatkaa rikkaruohon kasvattamista ja sen höyryjen hengittämistä, ja pitää sitä muiden osapuolten omana ongelmana, ellei se niille sitten sovi.
 

Byvajet

Jäsen
Miten mielestänne pitäisi suhtautua huumeratteihin, joiden määrä on voimakkaassa kasvussa? Niitä on jo yhtä paljon kuin rattijuopumuksia, vaikka ne keskittyvätkin erittäin voimakkaasti Etelä-Suomeen.

Onko verinäyte oikea tapa tuomita huumeratista? Ainehan ymmärtääkseni voi näkyä veressä, vaikka sen vaikutus olisi lakannut tai hyvin pieni. Pitäisikö siirtyä jonkinlaiseen viivaa pitkin kävelemiseen, jossa poliisi yrittäisi selvittää todellisen ajokunnon?



 
Suosikkijoukkue
KK
Miten mielestänne pitäisi suhtautua huumeratteihin, joiden määrä on voimakkaassa kasvussa? Niitä on jo yhtä paljon kuin rattijuopumuksia, vaikka ne keskittyvätkin erittäin voimakkaasti Etelä-Suomeen.

Onko verinäyte oikea tapa tuomita huumeratista? Ainehan ymmärtääkseni voi näkyä veressä, vaikka sen vaikutus olisi lakannut tai hyvin pieni. Pitäisikö siirtyä jonkinlaiseen viivaa pitkin kävelemiseen, jossa poliisi yrittäisi selvittää todellisen ajokunnon?



Vaikea sanoa onko järkevää alkaa tekemään noita ns kävelytestejä tai mikä olisi oikea tapa seuloa liikennettä. Mutta siinä olet oikeassa, että esim pe la välisenä yönä nautittu amfetamiini viiva voi näkyä tikussa usean päivän jälkeen. Eräs ystäväni menetti kortin ko tilanteessa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mun töitä on kannabiksen takia hankaloitettu vasta pari kertaa. Ensimmäinen oli, kun tehtiin turvallisuusselvitys, koska tuli pääsy laitetiloihin joissa kulkee viranomaisviestintää. Potkuthan sieltä tuli, vaikka kannabiksen pajauttelulla iltaisin ei oikeasti ole tietenkään mitään yhteyttä tuollaiseen turvallisuuskysymykseen. Samassa rikosrekisterissä oli tuolloin myös törkeä väkivaltarikos mutta se olisi ollut työnantajalle ihan ok.
Olisiko sen kannabiksen pajauttelun voinut edes tilapäisesti lopettaa, kun tuollainen selvitys oli tiedossa? Anteeksi vain, mutta on mielestäni aika hölmöä hankkia potkut kannabiksen takia, varsinkin jos tietää, että huumetestiin joutuu. Laki ja työnantajien asenne voidaan kyseenalaistaa, mutta niitä vastaan tappelemalla tekee vain haittaa itselleen. Jos kannabista on ihan pakko poltella, niin työnantaja on viimeinen taho, jolle asia kannattaa paljastaa. Itselleni tämä(kin) on yksi syy pysyä kaukana kannabiksesta, sen käyttöä kun ei vieläkään katsota hyvällä työelämässä. Ja jos huumetestistä kieltäytyy, niin kyllähän työnantaja vetää siitä ne johtopäätökset, että tyyppi käyttää huumeita.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisiko sen kannabiksen pajauttelun voinut edes tilapäisesti lopettaa, kun tuollainen selvitys oli tiedossa? Anteeksi vain, mutta on mielestäni aika hölmöä hankkia potkut kannabiksen takia, varsinkin jos tietää, että huumetestiin joutuu. Laki ja työnantajien asenne voidaan kyseenalaistaa, mutta niitä vastaan tappelemalla tekee vain haittaa itselleen. Jos kannabista on ihan pakko poltella, niin työnantaja on viimeinen taho, jolle asia kannattaa paljastaa. Itselleni tämä(kin) on yksi syy pysyä kaukana kannabiksesta, sen käyttöä kun ei vieläkään katsota hyvällä työelämässä. Ja jos huumetestistä kieltäytyy, niin kyllähän työnantaja vetää siitä ne johtopäätökset, että tyyppi käyttää huumeita.
Juurikin näin. Lisäksi: mikäli työnantajalla on mahdollisuus valita esim. raitis henkilö vrt. huumeidenkäyttäjä, niin ei siinä tarvitse olla kummoinenkaan selvännäkijä, mitä tulee tapahtumaan.
 
Olisiko sen kannabiksen pajauttelun voinut edes tilapäisesti lopettaa, kun tuollainen selvitys oli tiedossa? Anteeksi vain, mutta on mielestäni aika hölmöä hankkia potkut kannabiksen takia, varsinkin jos tietää, että huumetestiin joutuu.
Niin siis turvallisuusselvitystä värkättiin kun olin ollut 6kk talossa, ja tehtävät/soppari olisivat vaihtuneet, ja siinä katsottiin poliisin avustuksella rikoshistoriaa, josta todettiin huumausaineen käyttörikoksen tapahtuneen pari vuotta ennen työsuhteen alkua. Toki marssin tiedon potkuista saatuani suoraan töistä A-klinikalle tekemään negatiivisen huumetestin ja seuraavana päivänä tj:n jutuille sen kanssa, muttei siitä enää mitään hyötyä ollut.

En ole näistä mitenkään katkera ja jos potkut taas joskus tulee niin siinähän sitten tulee. Mulla on elämässä mielestäni nyt prioriteetit kunnossa eikä konservatiivien pillin mukaan tanssiminen ole siellä kannabiksen yläpuolella.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Niin siis turvallisuusselvitystä värkättiin kun olin ollut 6kk talossa, ja siinä katsottiin poliisin avustuksella rikoshistoriaa, josta todettiin huumausaineen käyttörikoksen tapahtuneen noin pari vuotta ennen työsuhteen alkua. Toki marssin tiedon potkuista saatuani suoraan töistä A-klinikalle tekemään negatiivisen huumetestin ja seuraavana päivänä tj:n jutuille sen kanssa, muttei siitä enää mitään hyötyä ollut.
Niin, en tarkkaan tiedä, minkälaisesta työstä oli kyse, mutta julkisella puolella ilmeisesti oltiin, ja siellä joissain töissä vaaditaan täysin puhdasta rikosrekisteriä. Minun on vaikea uskoa, että se törkeä väkivaltarikoskaan olisi ollut työnantajalle ihan ok. Ja jos oikein käsitin, niin nämä rikosrekisterimerkinnät paljastuivat työnantajalle vasta rikoshistoriaa tutkittaessa? Ehkä ne olisi kannattanut ottaa puheeksi oma-aloitteisesti, kun tiesit, että ne saadaan kuitenkin selville. Tuo saattoi olla työnantajalle aika epämieluisa yllätys. Oma-aloitteisuudella olisi voinut pelastaa jotain.

En ole näistä mitenkään katkera ja jos potkut taas joskus tulee niin siinähän sitten tulee. Mulla on elämässä mielestäni nyt prioriteetit kunnossa eikä konservatiivien pillin mukaan tanssiminen ole siellä kannabiksen yläpuolella.
Lain noudattaminen ei ole mitään konservatiivien pillin mukaan tanssimista. Minun puolestani saat poltella kannabista ihan miten paljon tykkäät, se on oma valintasi, mutta laki on toistaiseksi vielä sama, kuten myös työnantajien asenteet. Jos näistä ei välitä, niin sitten pitää valmistautua aika karikkoiseen tiehen työelämässä. Tai pitää löytää työnantaja, joka hyväksyy kannabiksen käytön. Kai niitäkin on, ainakin jossain luovilla aloilla.

Sitä en silti vieläkään ymmärrä, miksi kannabiksen polttaminen on niin tärkeää, että sillä hiekoittaa työuraansa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, en tarkkaan tiedä, minkälaisesta työstä oli kyse, mutta julkisella puolella ilmeisesti oltiin, ja siellä joissain töissä vaaditaan täysin puhdasta rikosrekisteriä. Minun on vaikea uskoa, että se törkeä väkivaltarikoskaan olisi ollut työnantajalle ihan ok. Ja jos oikein käsitin, niin nämä rikosrekisterimerkinnät paljastuivat työnantajalle vasta rikoshistoriaa tutkittaessa? Ehkä ne olisi kannattanut ottaa puheeksi oma-aloitteisesti, kun tiesit, että ne saadaan kuitenkin selville. Tuo saattoi olla työnantajalle aika epämieluisa yllätys. Oma-aloitteisuudella olisi voinut pelastaa jotain.


Lain noudattaminen ei ole mitään konservatiivien pillin mukaan tanssimista. Minun puolestani saat poltella kannabista ihan miten paljon tykkäät, se on oma valintasi, mutta laki on toistaiseksi vielä sama, kuten myös työnantajien asenteet. Jos näistä ei välitä, niin sitten pitää valmistautua aika karikkoiseen tiehen työelämässä. Tai pitää löytää työnantaja, joka hyväksyy kannabiksen käytön. Kai niitäkin on, ainakin jossain luovilla aloilla.

Sitä en silti vieläkään ymmärrä, miksi kannabiksen polttaminen on niin tärkeää, että sillä hiekoittaa työuraansa.
Ei se päihteettömyys oo aina niin helppoa.
 

Byvajet

Jäsen
Mutta siinä olet oikeassa, että esim pe la välisenä yönä nautittu amfetamiini viiva voi näkyä tikussa usean päivän jälkeen. Eräs ystäväni menetti kortin ko tilanteessa.

Sopii kuitenkin ihmetellä, miksi huumetestejä ylipäänsä ruvetaan tekemään, jos mitään syytä epäillä huumeiden käyttöä ei ole. Eihän poliisi niitä rutiininomaisesti tee.
 
K

Kiekkokatsoja

Lain noudattaminen ei ole mitään konservatiivien pillin mukaan tanssimista. Minun puolestani saat poltella kannabista ihan miten paljon tykkäät, se on oma valintasi, mutta laki on toistaiseksi vielä sama, kuten myös työnantajien asenteet. Jos näistä ei välitä, niin sitten pitää valmistautua aika karikkoiseen tiehen työelämässä. Tai pitää löytää työnantaja, joka hyväksyy kannabiksen käytön. Kai niitäkin on, ainakin jossain luovilla aloilla.

Sitä en silti vieläkään ymmärrä, miksi kannabiksen polttaminen on niin tärkeää, että sillä hiekoittaa työuraansa.
Juurikin näin.
No mutta osalle ihmisistä voi olla kannabis, päihteet yleensäkin, vapaus tehdä mitä tykkää yms. Tärkeämpää, kuin työ. Siihen antaa hyvinvointiyhteiskunta riittävän hyvän mahdollisuuden.
Toisille puolestaan työn tuoma säännöllinen elämä, ja tavoitteellisuus työtulon kautta eteenpäin, on tärkeämpää.
Kannabis on toistaiseksi ns. Kiellettyjen aineiden listalla, ja tää on tilanne. Luulen että joskus tilanne on toinen, mutta siihen menee vielä pidempi aika.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös