Täällä on suhtauduttu, mielestäni hyvin naivisti, esim. koripallon dopingiin. Koripallo kansainvälisesti laajana ja kovasti kilpailtuna lajina ei poikkea mitenkään muusta huippu-urheilusta (esim. hiihdosta) dopingin suhteen.
Kysynkin nyt sinulta vuorostani, että mitä mieltä sinä olet urheilun dopingista? Kerrot olleesi 20 vuotta jääkiekossa pelaajana ja 17 vuotta valmentajana. Oletko törmännyt dopingiin vai onko käynyt samoin kuin Mika Kojonkoskelle ja Juha Miedolle, että eivät ole koskaan olleet edes keskusteluissa mukana huippu-urheilun dopingista?
Dopingista jo puhuttiinkin, mutta lisäksi Petteri Sihvonen otti esille sen, että keskustelussa mukana olleet urheilumanagerit ja sponsoreiden puolestapuhujat eivät voineet ottaa kielteistä kantaa huippu-urheilun dopingiin omien intressiensä vuoksi. Hän oli myös sitä mieltä, että ei median tehtävä ole nostaa Tero Pitkämäkeä takaisin huipulle vaan arvioida Pitkämäen kulloisiakin heittosuorituksia. Tuossa nyt muistin varaisesti pari lisäkohtaa Petteri sihvosen kannanotoista Huippu-urheiluillassa.
Täällä on tuotu parin nimimerkin toimesta jo vuosikausia esiin se olettamus, että huono käytös johtuu lapsuuskodin kasvatuksesta. Lisäksi tv-ohjelmien tuottajat toivovat määrätynlaista käyttäytymistä median ammattilaisilta, kun heitä ohjelimiinsa kutsuvat. Eli median ammattilaisten toivotaan vastaavan urheilun asiantuntemuksensa lisäksi tv-ohjelmien tuottajien toiveisiin. Huippu-urheiluillassa tuo tuottajan toive saattaa olla eri kuin Presidentinvaalikeskustelussa, Jääkiekon väkivaltakeskustelussa, Nuori Suomi-keskustelussa tai Maria!-ohjelmassa.
Mielestäni pitäisi vetää raja sen suhteen, että onko aina dopingia, kun yritetään keinotekoisesti/lääketieteellisesti parantaa suoritusta. Mutta rajat alkavat häilyä, kun tullaan esim. kipulääkitykseen, puudutuksiin, hätävarjeluun, yms., joilla on tarkoitus parantaa, ehkäistä tai hoitaa jotain pistettä kropassa. Eli hankalaa on, mielestäni.
Ja itse olen törmännyt dopingiin Suomessa (tai ainakin siihen verrattavaan toimintaan) saleilla, mutta eri lajien edustajien toimesta kuin esim. jääkiekko ja koripallo.
Pohjois-Amerikan ammattilaissarjat ovat oma maailmansa, mutta siellä olen törmännyt aiheeseen jo yliopistopelaajien tasolla. Lajista viis.
Ja ei, en usko kumpaakaan, en Kojonkoskea ja Mietoa, mutta mitä sitten? Ja vaikka sinun (ja vaikkapa kaikkien muidenkin suomalaisten urheiluihmisten mielestä) doping tms. 1930, -70, -90 ja 2000-luvulla olisi vatvomisen arvoista, se ei ole sitä minulle. Kuten aiemmin mainitsin, pyrin tiiraamaan eteenpäin.
Mitä tulee tuon ajankohtaisohjelman antiin, niin mielestäni kukaan ei todennut mistään käsiteltävästä aiheesta mitään uutta keskustelun pontimeksi. En laske yksittäisiä heittoja keskusteluksi, semminkin, kun puolet porukasta pyöri vaivautuneena tai oli muuten seinäruusuna vailla suunvuoroa.
Myöskään yksikään keskusteluohjelman tuottaja (eikä myöskään ääni- tai kameramiehet tai ohjaaja) ei halua, että toisten päälle puhutaan. Uskon, että viisaana miehenä ymmärrät miksi. Mutta jos haluaa käskystä olla epäkohtelias, niin sekin kertoo omituisista arvoista. Kohteliaisuutta lienee siis epäkohteliaisuuskin.