Petteri Sihvonen – kiekkomedian virallinen totuus

  • 2 799 166
  • 13 052

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Saska Saarikoski on pitkäaikainen Jokeri-kannattaja. Hän kertoi omia tuntemuksiaan Helsingin jääkiekkoilun tilasta. Siinä hän oli minun mielestäni täysin oikeassa. Monet Jokeri-kannattajat ovat täällä JA:ssa Saarikosken kanssa samaa mieltä.

Saattaa olla, Areena on turhan suuri halli tavalliseen sm-liigapeliin, toisin kuin meidän Nordis. HIFK-hallissa on heti hyvä tunnelma vieläkin, jos joukkue pelaa fyysistä lätkää ja voittaa suurimman osan peleistä. HIFK on urheilullisessa kriisissä juuri nyt, mutta nousee siitä ihan varmasti. Kansa seuraa nousun mukana perässä ja halli on taas silloin melkein täynnä kaikissa peleissä.

Kuten tiedät siffa, niin nykyään nauttiakseen lätkämatsista pitää "ymmärtää" myös itse peliä. Tätä puolta on meille ansiokkaasti avannut esim. Petteri Sihvonen. Minulle jäi Saarikosken puheista sellainen kuva, että hän haluaisi edelleen katsella 80-luvun höntsää, jossa ei pahemmin puolustettu trapia ja hyökätty rintamahyökkäyksiä ja muuta vastaavaa. Hänestä jääkiekko on nykyään tylsää. Minusta ei ole.

Saarikoski ei minusta edelleen ole oikeassa puhuessaan Helsingin jääkiekon tilasta muuten kuin kauden 08/09 osalta ja kun esim. HIFK taas menestyy, niin Saarikoski on ihan pihalla väitteineen, ainakin HIFK:sta. Jokereista olen jäävi sanomaan mitään, kun en yleensä käy Areenan peleissä. Yleensäkin Helsingissä on kaksi täysin erillistä joukkuetta, jotka pelaavat vielä eri halleissa, joten puhuminen "Helsingin" kiekon ongelmista käymällä vain toisen joukkueen peleissä tuottaa virheellisen arvion koko kaupungin jääkiekon tilasta.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Minulle jäi Saarikosken puheista sellainen kuva, että hän haluaisi edelleen katsella 80-luvun höntsää, jossa ei pahemmin puolustettu trapia ja hyökätty rintamahyökkäyksiä ja muuta vastaavaa. Hänestä jääkiekko on nykyään tylsää. Minusta ei ole.
Minusta Saarikoski ei puhunut oikeastaan ollenkaan itse pelistä, vaan pikemminkin siitä rakenteellisesta tylsyydestä, jonka sarjajärjestelmä on saanut aikaan. Kun "kaikki" joukkueet pääsevät pudotuspeleihin ja joukkueita on liikaa, runkosarjassa on hirveän paljon merkityksettömiltä tuntuvia pelejä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kuten tiedät siffa, niin nykyään nauttiakseen lätkämatsista pitää "ymmärtää" myös itse peliä. Tätä puolta on meille ansiokkaasti avannut esim. Petteri Sihvonen. Minulle jäi Saarikosken puheista sellainen kuva, että hän haluaisi edelleen katsella 80-luvun höntsää, jossa ei pahemmin puolustettu trapia ja hyökätty rintamahyökkäyksiä ja muuta vastaavaa. Hänestä jääkiekko on nykyään tylsää. Minusta ei ole.

Suuren yleisön ei tarvitse ymmärtää peliä pelikirjatasolla. Sen ymmärtäminen on vain harvojen hallussa. Kertaan nyt sitten vielä sen, että en minä ole pitänyt täällä Saarikoskea minään jääkiekkoasiantuntijana. Siltä osin voit lopettaa vääntämisesi.

Saarikoski oli siinä oikeassa, että Helsingissä jääkiekko on menettänyt asemiaan ja pikkukaupungit, kuten Lahti ja Kuopio nostaneet profiiliaan jääkiekkokaupunkeina. Siinä Saarikoski oli väärässä, että jalkapallo olisi tulevaisuudessa nousemassa Helsingissä ohi jääkiekon yleisön suosiossa.

Harkimon puheet SM-liigan pienentämiseksi ja rupulisakkien poistamiseksi siitä suuren Jokeri-organisaation hyödyksi ovat tämänkin kauden jälkeen vähintään arveluttavia. Harkimon tehtävä on hankkia menestyvä joukkue Helsinkiin. Silloin vasta nämä saarikosket toiveineen hiljenevät ja jääkiekko nousee Helsingissäkin sille kuuluvaan asemaan. Mutta Saarikoskelle kuuluu kiitos siitä, että nosti Helsingin ongelman esille. Pressiklubi on hieno ja katsottu ohjelma edelleen, vaikka Timo Harakka siirtyi siinä tuottaja-hommiin. Stiller hoitaa juontajan tehtävät tuttuun tyyliinsä ja vieraat valitaan huolella.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Suuren yleisön ei tarvitse ymmärtää peliä pelikirjatasolla. Sen ymmärtäminen on vain harvojen hallussa.

Jos sinä kerta olet tätä mieltä ettei suuren yleisön tarvitse ymmärtää - huomiona vaan se, että itse olen eri mieltä - niin miksi tätä pelikirjakeskustelua käydään mediassa? Eikös tämä "suuri yleisö" ole kumminkin median kohderyhmä?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Saarikoski oli siinä oikeassa, että Helsingissä jääkiekko on menettänyt asemiaan ja pikkukaupungit, kuten Lahti ja Kuopio nostaneet profiiliaan jääkiekkokaupunkeina. Siinä Saarikoski oli väärässä, että jalkapallo olisi tulevaisuudessa nousemassa Helsingissä ohi jääkiekon yleisön suosiossa.

Olen jo sanottavani sanonut ja tämä "saarikoski" keskustelu ei etene. Hienoa, että pikkukaupunkien joukkueet välillä menestyvät.
 

d2uce

Jäsen
Minusta Saarikoski ei puhunut oikeastaan ollenkaan itse pelistä, vaan pikemminkin siitä rakenteellisesta tylsyydestä, jonka sarjajärjestelmä on saanut aikaan. Kun "kaikki" joukkueet pääsevät pudotuspeleihin ja joukkueita on liikaa, runkosarjassa on hirveän paljon merkityksettömiltä tuntuvia pelejä.

Tämän ketjun viestien perusteella katsoin tuon ohjelman ja samaa mieltä olen itsekin.

Eihän Saarikoski varsinaisesti pelistä puhunut mitään, vaan kritisoi lähinnä juuri sitä, että liiga on tylsä, koska merkityksettömiä pelejä on hänen mielestään aivan liikaa.

Sihvonen aloitti melko aggressiivisesti, mutta loppua kohden löytyi jo pientä tarvittavaa pilkettäkin silmäkulmasta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Se on vaan hassua, kun juuri pelattiin runkosarja, joka oli kaikkien aikojen tasaisin ja ehkä jopa mielenkiintoisin. Ei ollut niitä merkityksettömiä pelejä kovinkaan paljon. Taistelu runkosarjan voitosta ja esim. playoff-paikoista jatkui kierroksille 57-58 saakka. Siksi tulkitsin Saarikosken kyllästyneen todellisuudessa siihen, että jääkiekossa ottelut päättyvät nykyään 2-1, eikä 7-5. Moderni lätkä karkottaa varmasti osan katsojista halleista, koska usein pelit eivät viihdytä muita kuin lajiin riittävästi perehtyneitä katsojia. Saa olla edelleen eri mieltä, kiitos.

Sihvonen esiintyi asiallisesti ja hyvin.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Se on vaan hassua, kun juuri pelattiin runkosarja, joka oli kaikkien aikojen tasaisin ja ehkä jopa mielenkiintoisin. Ei ollut niitä merkityksettömiä pelejä kovinkaan paljon. Taistelu runkosarjan voitosta ja esim. playoff-paikoista jatkui kierroksille 57-58 saakka. Siksi tulkitsin Saarikosken kyllästyneen todellisuudessa siihen, että jääkiekossa ottelut päättyvät nykyään 2-1, eikä 7-5. Moderni lätkä karkottaa varmasti osan katsojista halleista, koska usein pelit eivät viihdytä muita kuin lajiin riittävästi perehtyneitä katsojia. Saa olla edelleen eri mieltä, kiitos.

Kyllähän NHL:ssäkin taistelu konferenssin ja divisioonan voitosta sekä toisaalta pudotuspelipaikoista yleensä säilyy aika pitkälle. Pelejä on siellä vieläpä enemmän.

Mutta kyllähän yksittäisen pelin merkitys aina kasvaa, kun ottelumäärää vähennetään. Etenkin, jos pudotuspelijoukkueiden määrä on kohdallaan. 10 joukkueen pudotuspelit 14 joukkueen sarjassa sekä 58 matsin runkosarja antavat aika paljon toisia mahdollisuuksia.

Itse pitäisin lyhyemmästä ja pudotuspeleihin pääsyn suhteen ankarammasta runkosarjasta, mutta toki silloin vaadittaisiin rinnalle esimerkiksi erillistä Pohjolan Liigaa, johon osallistuvat kaikki liigajoukkueet. Talous ei mahdollista runkosarjaotteluiden vähentämistä. Eipä siinä, ei minulla nykytahdissakaan ole ongelmia katsomossa viihtyä ja moni vähämaalinen ottelukin on ollut äärimmäisen viihdyttävä.
 

Luiro

Jäsen
Haluatko perustella kommenttiasi, joka eriää ~kaikkien muiden ohjelman katsoneiden mielipiteestä (joka on paljon sanottu, kun Sihvosesta on kyse).

Joo. Loppua kohden kyllä parani, mutta jotenkin tuo aloitus oli hämmentävä. Ihan kuin kukaan muu ei voisi puhua lajista yhtään mitään. Ja nyt väitän, että lajista on tullut tylsää, vaikka pelin taso onkin varmasti parantunut. Aivan kuten jokainen tietää, että esim. Saksan Bundesliiga on viihdyttävämpi futissarja kuin Englannin Valioliiga, vaikka toisen taso on huomattavasti parempi.

Loppua kohden parani, kun Sihvonenkin myönsi, että suomalaiset ovat menestyshullua kansaa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Joo. Loppua kohden kyllä parani, mutta jotenkin tuo aloitus oli hämmentävä. Ihan kuin kukaan muu ei voisi puhua lajista yhtään mitään. Ja nyt väitän, että lajista on tullut tylsää, vaikka pelin taso onkin varmasti parantunut. Aivan kuten jokainen tietää, että esim. Saksan Bundesliiga on viihdyttävämpi futissarja kuin Englannin Valioliiga, vaikka toisen taso on huomattavasti parempi.

Loppua kohden parani, kun Sihvonenkin myönsi, että suomalaiset ovat menestyshullua kansaa.

Minä en sanoisi että esitys oli heikko, vaikkakin sitä tuttua mantraa Sihvonen toki toisteli. Minua häiritsee Sihvosen esiintymisessä ja kirjoituksissa sellainen seikka, että peliä ei voi arvostella kuin teoreettiselta pohjalta. Sitä hän haki tuossakin takaa kyselemällä, että miten lajin ulkopuolelta voi sanoa, että pelin taso on tippunut.

Ja tuossa olemme täsmälleen samaa mieltä, että peli on tylsempää vaikka se taso nyt olisikin teoriatasolla tai jääkiekkoilullisesti noussut. Tai tylsemmältä se ainakin näyttää, tosin SM-Liiga ei kyllä ikinä ole hurmannut telkkarissa, paitsi playoffeissa.

Mielestäni kuitenkin sen normaalikatsojan mielipide on ihan yhtä oikea, vaikkakin hän ja Sihvonen puhuvat kahdesta eri asiasta puhuessaan pelin tasosta. Sihvonen puhuu kenttätasapainosta, rintamahyökkäyksistä ja lyhytsyöttöpelistä, tavallinen katsoja puhuu hienoista maaleista, kovista taklauksista ja värikkäistä pelaajista.

Ja jotta suuri yhteisymmärrys vallitsisi, niin olen ihan täsmälleen samaa mieltä myös Bundesliigan ja Valioliigan suhteen. Keskimääräinen Bundesliiga-matsi on varmasti viihdyttävämpi kuin vastaava Valioliiga-vääntö.

SM-Liigan kohdalla vain yksinkertaisesti tuntuu, että pelaajien yleinen taitotaso on laskenut, eikä hyviä kavereita vain ole enää niin montaa.

Muuten tuo Pressiklubin keskustelu pysyi mielestäni yllättävänkin hyvin aisoissa, eikä kukaan lähtenyt julistamaan mitään oikeaa tai väärää. Sihvonen ja pitkätukka nyt vain puhuivat eri kielillä keskenään.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
nyt PS pistää itsensä suht kovaan paikkaan, koska on ottanut vastaan HPK:n b-junnujen valmentajan pestin. B-junnut on kuitenkin Pennasen johdolla mennyt kaksi kertaa peräkkäin finaaliin ja tuleva ikäluokka ei ole yhtä lahjakas (ainakaan tulosten perusteella). Petterillä on hyvin vähän voitettavaa, mutta katsotaan miten menee.
Onko tästä saatavilla lisätietoja? Onko Petteri todellakin palaamassa penkin taakse?
 

Karvaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ajattelin hieman siteerata tätä meidän puolueettomimmista puolueettominta kiekkoanalyytikkoamme. Tätä joka on keksinyt jääkiekonkin uudelleen kuin pyörän.
Sihvosen Suora 26.03.09 kirjoitti:
Kysyjä: "Kiinnostaisi myös tietää mitä sinulla/teillä on Ässiä vastaan ja miksi? Rivien välistä tuokin ilmenee selvästi lukijalle."

Sihvonen: En ymmärrä, että miksi minun pelin analyytikkona pitäisi antaa joitakin sympatiapisteitä perinteikkäälle pienelle Ässille. En anna sympatiapisteitä perinteikkäälle isolle Jokereillekaan. (oma kommentti: paljastui jo Jokereihin vertaamisesta, että Sihvosella todellakin on jotain Ässiä vastaan)

"Kuvaavaa on, etten johtavana analyytikkona kykene täsmällisesti ilmaisemaan sitä, miten Ässät pelaa."

"Olisin itse antanut kotiedun Mestiksen voittajalle."

"Ässien ja Sportin sarja päättyy 4-3 tai 3-4, tasaista on."

"Ässien sauma on lähinnä siinä, että jos heillä on merkittävästi paremmat pelaajat kuin Sportilla."

"jos Ässät pelaa yhä liigaa... Iso osa Ässien faneista on rintamakarkureita ja kukkahattutätejä."

"Jos lauantaina Isomäessä ei ole 5000 katsojaa, minä julistan Porin entiseksi jääkiekkokaupungiksi."

Aika voimakkaita tunteita Ässät herättää, mutta itseäni kiinnostaisi miksi? Siis oikeasti ihmettelen mistä tällainen antipatian purkaus johtuu/juontaa? Ja kuvaa kyllä hyvin Sihvosen asiantuntemusta ettei "johtavana analyytikkona kykene täsmällisesti ilmaisemaan sitä, miten Ässät pelaa."
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Taisi olla joku naisten maajoukkueen maalivahti. Nimeä ei ulkomuistista kyllä pysty muistamaan.

Maija Hassinen. Ensi viikolla mies Matinkylästä eli Jukka Holtari.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Aika voimakkaita tunteita Ässät herättää, mutta itseäni kiinnostaisi miksi? Siis oikeasti ihmettelen mistä tällainen antipatian purkaus johtuu/juontaa?

Luulen, että tässä on taustalla ei niinkään "Ässät itse", vaan ketä vastaan Ässät pelaa...
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Se on vaan hassua, kun juuri pelattiin runkosarja, joka oli kaikkien aikojen tasaisin ja ehkä jopa mielenkiintoisin. Ei ollut niitä merkityksettömiä pelejä kovinkaan paljon. Taistelu runkosarjan voitosta ja esim. playoff-paikoista jatkui kierroksille 57-58 saakka. Siksi tulkitsin Saarikosken kyllästyneen todellisuudessa siihen, että jääkiekossa ottelut päättyvät nykyään 2-1, eikä 7-5. Moderni lätkä karkottaa varmasti osan katsojista halleista, koska usein pelit eivät viihdytä muita kuin lajiin riittävästi perehtyneitä katsojia. Saa olla edelleen eri mieltä, kiitos.

Tämä on aika tyypillistä silloin, kun pääkaupunkiseudulla joukkeet floppaavat odotuksiin nähden. Monilla muilla paikkakunnilla on pelattu varsin hyvillä katsojakeskiarvoilla. Iltalehtien toimittajakunta on varsin pääkaupunkivetoisesti kirjoittanut jo vuosia ja kun Helsingissä on hieman hiljaisempaa, niin Saarikoskestakin tuntuu, että koko jääkiekkoilevassa Suomessa on hiljaisempaa.

Eiköhän katsojakeskiarvoihin ole enemmänkin vaikuttaneet lippujen hinnat, joita on ollut pakko korottaa halliremonttien jälkeen.

Tällä hetkellä kuvio menee niin, että katsomoihin tulee väkeä, jos:

1. "Draaman kaareen" sopiva pelaaja palaa kotimaahan (esim. Sami Kapanen) ja joukkue alkaa menestyä (olivat menestyksen syyt mitkä tahansa.)

2. Kasataan normaalia kovempi joukkue, myydään se ulos kovana joukkueena ja saavutetaan menestystä.

3. Tulee yllättävää menestystä.

Päinvastaiset ilmiöt voi lukea suoraan Playout-otteluiden yleisökeskiarvosta.

Tässä Sihvonen on aivan oikeassa, menestyshullu kansa. Kun menestykseen on totuttu, on vaikea ylläpitää yleisökeskiarvoa satsauksien vaatimalla tasolla näin pienillä markkina-alueilla, kun valinnan varaa on vaikka millä mitalla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulen, että tässä on taustalla ei niinkään "Ässät itse", vaan ketä vastaan Ässät pelaa...
Juurikin näin. Justiinsahan Dufva kerkis kertoa, miten JYP pelasi lähinnä Salakia vastaan puolivälierissä. Nyt taitaa Petteri olla sitä mieltä, että Ässillä ei ole mitään palaa, kun joutuvat Toni Sihvosta vastaan. Ja on siellä kai se Sporttikin kaukalossa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Juurikin näin. Justiinsahan Dufva kerkis kertoa, miten JYP pelasi lähinnä Salakia vastaan puolivälierissä. Nyt taitaa Petteri olla sitä mieltä, että Ässillä ei ole mitään palaa, kun joutuvat Toni Sihvosta vastaan. Ja on siellä kai se Sporttikin kaukalossa.

Nimenomaan. Itse peruutin Urheilulehden Sihvosen Suoran takia, kun vitutti niin saatanasti! Mies, joka pitää fanittamista tai kannattamista yleensä tyhmänä touhuna ja itse ei tähän mitenkään sorru, niin kyllä tänään lyötiin täyslaidallinen skeidaa Porin suuntaan. Sihvonen nuolee Tammisen persettä siihen malliin, että heikompaa hirvittää. Jopa kaikkia urheilun lakeja vastoin sotiva Tammisen "Kotietu Mestis-joukkueelle" mantra sai myös yllättäen Petterinkin hyväksynnän.

No, onhan se ymmärrettävää, että Suuri Mentor ja rakas pikkuveli tarvitsevat kaiken mahdollisen tuen...
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Saarikoski oli siinä oikeassa, että Helsingissä jääkiekko on menettänyt asemiaan ja pikkukaupungit, kuten Lahti ja Kuopio nostaneet profiiliaan jääkiekkokaupunkeina. Siinä Saarikoski oli väärässä, että jalkapallo olisi tulevaisuudessa nousemassa Helsingissä ohi jääkiekon yleisön suosiossa.

Tätä kommenttia sivuten, eilen oli Espoossa SM-liiga välieräpeliä katsomassa vain 3936 katsojaa. Minun mielestä tämä on erittäin huolestuttava lukema, ottaen huomioon se, että jääkiekko - on vielä toistaiseksi - Suomen seuratuin urheilulaji.

Tilanne on vakava, sillä vaikka pikkukaupungeissa on nyt buumi päällä, niin se kestää tasan niin kauan kun joukkue menestyy...
 

Blunttis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat KalPa
Petteri on tänään vieraan nelosen urheiluaamussa klo.10:stä eteenpäin. Taitaa olla muutenkin lätkäpainoitteinen lähetys, toisena vieraana Tuomas Grönman.
 

Emiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Petteri on tänään vieraan nelosen urheiluaamussa klo.10:stä eteenpäin.

Ihan asiaa Petteri puhui. Odotin että vetäisi enemmän "kotiinpäin" kehumalla Sportin ja Tamin maasta taivaisiin. Mielenkiintoisen pointin toi myös esiin siinä, että paras 7-sarja on Sportin etu. Ehtivät totuttautua paremmin vauhtiin kuulemma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös