Joo. Loppua kohden kyllä parani, mutta jotenkin tuo aloitus oli hämmentävä. Ihan kuin kukaan muu ei voisi puhua lajista yhtään mitään. Ja nyt väitän, että lajista on tullut tylsää, vaikka pelin taso onkin varmasti parantunut. Aivan kuten jokainen tietää, että esim. Saksan Bundesliiga on viihdyttävämpi futissarja kuin Englannin Valioliiga, vaikka toisen taso on huomattavasti parempi.
Loppua kohden parani, kun Sihvonenkin myönsi, että suomalaiset ovat menestyshullua kansaa.
Minä en sanoisi että esitys oli heikko, vaikkakin sitä tuttua mantraa Sihvonen toki toisteli. Minua häiritsee Sihvosen esiintymisessä ja kirjoituksissa sellainen seikka, että peliä ei voi arvostella kuin teoreettiselta pohjalta. Sitä hän haki tuossakin takaa kyselemällä, että miten lajin ulkopuolelta voi sanoa, että pelin taso on tippunut.
Ja tuossa olemme täsmälleen samaa mieltä, että peli on tylsempää vaikka se taso nyt olisikin teoriatasolla tai jääkiekkoilullisesti noussut. Tai tylsemmältä se ainakin näyttää, tosin SM-Liiga ei kyllä ikinä ole hurmannut telkkarissa, paitsi playoffeissa.
Mielestäni kuitenkin sen normaalikatsojan mielipide on ihan yhtä oikea, vaikkakin hän ja Sihvonen puhuvat kahdesta eri asiasta puhuessaan pelin tasosta. Sihvonen puhuu kenttätasapainosta, rintamahyökkäyksistä ja lyhytsyöttöpelistä, tavallinen katsoja puhuu hienoista maaleista, kovista taklauksista ja värikkäistä pelaajista.
Ja jotta suuri yhteisymmärrys vallitsisi, niin olen ihan täsmälleen samaa mieltä myös Bundesliigan ja Valioliigan suhteen. Keskimääräinen Bundesliiga-matsi on varmasti viihdyttävämpi kuin vastaava Valioliiga-vääntö.
SM-Liigan kohdalla vain yksinkertaisesti tuntuu, että pelaajien yleinen taitotaso on laskenut, eikä hyviä kavereita vain ole enää niin montaa.
Muuten tuo Pressiklubin keskustelu pysyi mielestäni yllättävänkin hyvin aisoissa, eikä kukaan lähtenyt julistamaan mitään oikeaa tai väärää. Sihvonen ja pitkätukka nyt vain puhuivat eri kielillä keskenään.