Luulen, että kaikki eivät tiedä rakennetyöttömyyden syitä. Kannustinloukut, kohtaantumisongelmat, työmarkkinoiden joustamattomuus esimerkkeinä. Hallitus on ratkaisemassa niistä jokaista. Aika näyttää, ovatko ratkaisut onnistuneita.
Hallitus on selkeästi noista ottanut painopisteekseen kannustinloukut ja työelämän joustamattomuuden.
Kannustiloukkujen osalta vaikka hallitus kovaan ääneen kertoo että työn vastaanottamisen pitää olla motivoivampaa, nyt kun muutoksia on tullut voimaan näyttää kuitenkin siltä että vaikutus työllisyyteen on heikko. Leikkausten oletettu vaikutus kannustinloukkujen vähenemiseen pitäisi olla vaikutuksiltaan kuitenkin näistä kolmesta toimesta nopein. En ole itse vakuuttunut tuloksista tähän asti. Mielestäni se kertoo siitä että kannustinloukkujen osaa työllisyyden yhtälössä ehkä hiukan liioitellaan.
Työmarkkinoiden joustavuudesta olen ihan samaa mieltä ja tämä ymmärtääkseni on enemmän keskipitkän välin toimi jolla pyritään että työpaikkoja avautuu enemmän. On isossa kuvassa työntekijän ja työnantajan molempien etu että työsopimus voidaan purkaa jos työntekijä tai työpaikka ei vastannut odotuksia. Toimien täytyy olla kuitenkin molemminsuuntaisia.
Kohtaanto ongelmaan hallituksen vaikutus on tällä hetkellä oman arvion mukaan negatiivinen. Uudelleenkoulutusta ja työperäistä maahanmuuttoa pitää lisätä, ei leikata. Työvoiman liikkuvuuden osalta varmaan pensan hinta on plussaa mut asumistukileikkaukset taas heikentävät liikkuvuutta. Onneksi sentään valmistelevat jotain korvaavaa mallia aikuiskoulutustuelle.
Kohtaanto ongelma on ehkä se pisimpään kestävä noista kolmesta, ja se ei ratkea sillä että pakotetaan ihmiset ottamaan mitä tahansa työtä vastaan. Oikeiden ihmisten pitää löytää oikeat työpaikat, ja tähän monesti tarvitaan uudelleenkoulutusta. Se luo mahdollisuuksia pitkäkestoisille työsuhteille.