Tietenkään köyhien lapsiperheiden tai vanhuksien ei kuulu päästä lomalle ilmaiseksi tai halvemmalla. Tämä on oikeiston logiikka, kun mennään tässäkin asiassa syvään päätyyn ilman kykyä asemoitua toisten asemaan.
Järjestön oman raportin mukaan ainoastaan 14% lomista on myönnetty ”köyhille”. Lisäksi koko rahoitusta ei leikattu joten huolesi saattaa olla turha. Halutessaan järjestö voinee kyetä edelleen tarjoamaan lomia köyhille lapsiperheille ja vanhuksille. Tähän 14% kuulunee kaikki ”köyhät”?
Enpä kyllä tiennyt, että meillä on tällainenkin sosiaalituki. Toivottavasti järjestöjen kautta tehtävät tulonsiirrot tilastoidaan meillä oikein ja saadaan sitä kautta parempaa dataa niiden vaikuttavuudesta.
Itse olisin sitä mieltä, että leikataan mieluummin tämänkaltaisilta järjestöiltä jotka jakaa omalla näkemyksellään verovaroja haluamilleen ihmisille, kuin muista tuista. Suomessa lienee edelleen järjestöjä jotka edistävät esimerkiksi köyhien lapsiperheiden, vanhusten ja vammaisten hyvinvointia - ja hyvä niin.
Itse kaipaisin verovarojen käyttöön tiukempaa sisäistä kontrollia, ja se tarkoittanee myös tämänkaltaisten järjestöjen rahoittamisen syvempää tarkastelua.
Edit: Tässäkin on yksi tapaus, jossa meidän järjestökentän kapitalisointi voisi olla hyväksi. Tämä kyseinen järjestö on toiminut 70 vuotta pääasiassa verovaroin. Pääasiallinen ongelma tahattomuuteen on se, että kaikki tuona aikana saadut rahat on ilmeisesti käytetty - ei se, että rahantulo lakkaa.
Ehkä tällaisille järjestöille voisi todeta, että heidän tukemiseen sitoudutaan vaikkapa 20 vuodeksi sillä ehdolla, että he rahastoivat 20% saamistaan tuista johonkin validoituun rahastoon. Näin toimiessaan järjestö voisi edelleen käyttää 80% saamistaan tuista ja tämän 20 vuoden tukikauden jälkeen he kykenisivät rahoittamaan itse oman toimintansa tämän rahastoinnin ansiosta. Näin toimimalla me voitaisi oikeasti luoda yhteistä hyvää, ilman että se olisi hamaan tappiin jostain muusta pois. Jollain tapaa varainhankintaa tulisi saada myös järjestöjen omalle vastuulle. Loputtomiin ajatus ei voi olla se, että joku muu maksaa. Ideologiana se ei ole kestävä.